Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
4 Aug. '17. No. 2093
De Zeven Hoofdvreugden
v
Teekening voor De Amsterdammer
van A. de Haas
Ons fiere zelfbewustzijn
Op den Economischen Uitkijk
Handel, N ij verheid en
Handelspolitiek
Ons land van nature geen
nijverheidslahd. Toch dat wel geworden. Maar hoe
dan? Met die vraag sloten wij het vorig
hoofdstukje.
Doch eerst moet nog even erop gewezen
worden, dat de noodzakelijkheid om allerlei
grond- en hulpstoffen uit het buitenland te
betrekken, ons in de concurrentie op de
wereldmarkt achter stelt bij de nijverheid
van die landen, waar deze grond- en hulp
stoffen worden gevonden: wij hebben boven
den prijs stel dat die voor ons en voor
BRIEF UIT CALIFORNI
Met teekeningen van Is. van Mens
San Antonio, Westkust van
Californië, 11 Jan. '17
Beste Aalt j e en Jaap,
Als Vader en ik zoo 's morgens op de
piazza zitten en genieten van 't heerlijke
uitzicht op de baai, waar de mooie groene
eilandjes zich in de azuren zee spiegelen,
dan kunnen we het ons hier, waar alles pais
en vree 1s, haast niet voorstellen, hoe bijna
heel Europa in lichte laaie staat en dat het
er in ons goeie landje ook niet rooskleurig
uitziet. Telkens lezen wij, dat er in Holland
gebrek heerscht en dat broodoproeren en
manifestaties tegen het gezag aan de orde
van den dag zijn. Nu weten we wel, dat de
Yankeebladen altijd schromelijk overdrijven,
maar geheel uit de lucht gegrepen zijn zulke
telegrammen natuurlijk niet. Zou ons Holland
uit den wereldbrand blijven of ook in den
oorlog gesleurd worden, of later verpletterd
worden in den economischen strijd ?
Dergelijke vragen speelden ons door het
hoofd en jullie begrijpt dat we eenigszins
gedrukt waren, vooral omdat ook Vader's
handelsbetrekkingen met Nederland erg
achteruitgegaan zijn gedurende den oorlog.
, .
Van onze piazza af hebben we het gezicht
juist op het Signal Station" boven op
Shark-Hill, vanwaar altijd de binnenkomende
schepen worden gesignaleerd. Dan hijschen
ze daar de nationale vlag van elk schip, dat
in zicht komt.
Stel je dus onze verwondering voor, toen
we daar ineens het rood, wit, blauw langs
den mait omhoog zagen stijgen, fier wappe
rend in den bries. Die frissche kleuren zoo
scherp afstekend tegen het blauw der lucht
en het groen der eilandjes deden ons het
hart opspringen- van vreugde. We zaten
allebei een oogenblik roerloos met een prop
in de keel van emotie. Gek toch, het ubi
bene, ibi patria" gaat heelemaal niet op,
hoor: nauwelijks zie je zoo'n stukje
vlaggedoek of je voelt je anders worden.
We renden de piazza af en spoedden ons
naar de aanlegplaats: er is echter nooit
reden tot haast, want voordat zoo'n schip
binnenkomt, verstrijkt er zeker nog wel een
goed uur. Maar er heerscht dan aan de kaai
zoo'n gezellige drukte, omdat het heele
stadje uitloopt, want het is bepaald eene
gebeurtenis, als er een vreemd schip in de
haven komt.
Ongeduldig liepen we heen en weer en
vingen brokstukken van de gesprekken op,
die onze geachte'handels-en plaatsgenooten
voerden; ze hadden het natuurlijk druk over
Holland.
Holland wlll be wiped off the map."
«Holland will become part of Germany."
Holland will be crushed, enz. enz."
En ofschoon we geen uur te voren pessi
mistische gedachten gekoesterd hadden,
voelden we ons nu weer hoopvol gestemd:
we zouden berichten en nieuws ontvangen
rechtstreeks uit ons vaderland.
Daar gleed als een zwaan statig en kalm
een witte schoener over het water, de blanke
zeilen stonden bol en van den bezaansmast
wapperde lustig: rood, wit, blauw. Het
vaartuig geleek wel een pleizierjacht, zoo
hel wit blikkerde de romp in den zonne
schijn, terwfll het blankgepoetste koperwerk
overal lichtbundels uitstraalde.
Een sleepbootje, dat tuk op een vrachtje
den driemaster bij Kaap Hope tegemoet was
hen gelijk is de vracht te betalen. Men
denke zich wel in, wat dit beduidt. Als
sterk sprekend voorbeeld heeft men wel
eens gezegd dat bij wijze van spreken
in Duitschland een glasfabriek boven den
grond van een steenkolenmijn wordt ge
bouwd ; dasr heeft men alles bij de hand;
wij hier moeten de brandstoffen en de grond
stoffen eerst van elders laten komen voordat
wij daarmee werken kunnen. Dat in dit op
zicht d« natuur ons land zoo slecht heeft
bedeeld, komt voor ons neer op een ver
hooging der productie-kosten en het spreekt
van zelf dat, bij de scherpe mededinging
op de wereldmarkt, elke verhooging van
productie-kosten een verslechtering van de
kans, een verzwaring van den concurrentie
strijd beteekent. In dat opzicht is dus onze,
op export zich richtende nijverheid, niet
weinig gehandicapt."
Zij is dat ook nog in ander opzicht. Ons
invoerrechten-tarief verlangt aan de lands
grenzen niet meer dan 5 pCt. der waarde
van (volledige) fabrikaten, 3 pCt. over half
fabrikaten, terwijl grondstoffen vrij zijn. Het
hier ingevoerd goed draagt dus geringe
rechten, maar de vreemde fabrikant wordt
allicht in zijn eigen land beschermd, kan
veilig achter zijn tariefmuur daar flinke
prijzen maken en zijn qverproductie in Hol
land met geringe winst, desnoods tijdelijk
met verlies afzetten. Hoe moeten daartegen
onze fabrikanten concurreeren? Bij hun
export pogingen stooten zij zoo zou men
immers zeggen hun hoofd tegen den
tarief muur; in hun binnenlandsch debiet
hier. ondervinden zij de mededinging der
bij zich thuis" beschermde, vreemde in
dustrieën !
Ook dit moet men bedenken, wanneer
men zich er rekenschap van geven wil wat
het beduidt dat niettemin! een aantal
nijverheidstakken in Nederland zich tot be
langrijke export-industrieën hebben weten
op te werken en als zoodanig zich weten
staande te houden, ja, hun afzet over de
grenzen te vergrooten. *)
Maar hoe is dat dan te verklaren? Van
verschillende kanten belemmerd en bezwaard,
ontwikkelt zich toch onze industrie. E pur
si muove f Hoe kan dat ?
Uit het bovenstaande is reeds gebleken,
in welke belangrijke mate niet alleen de door
ons land, maar ook de door andere landen
*) Ik spreek bij dit alles over den toestand
vóór den oorlog, natuurlijk. Sedert Augustus
1914 leven wij in een chaos en bij den dag.
gestoomd, zagen we onverrlchterzake ach
teraan puffen, zoodat we begrepen, dat de
schoener een motor moest hebben.
De meeste toeschouwers hadden kijkers
en trachtten den naam van het schip te
ontcijferen.
.Holland is its name," zeide een oude heer
naast ons, die door een zeekijker tuurde.
Oh, please, please, may I have a look?'
vroeg ik.
Natuurlijk reikte hij me den kijker en ik
zag den naam Holland" in gouden letters
op den bak staan.
Het schip naderde, de zeilen werden inge
haald en we zagen de matrozen als katten
in het want klimmen om ze vast te maken
en met edelen zwaai kwam het schip langs
de kade en werd vlug en handig gemeerd.
De toeschouwers juichten; alle menschen
hier zijn halve zeelui en weten dus een
goed schip en een goede manoeuvre te
apprecieeren, en mijn borst zwol van tro;s
toen ik hunne goedkeurende opmerkingen
vernam:
Splendid, them Dutch are some sailors,
anyway."
She is 500 ton, if she is a ton."
Gee whizz, but she looks classy," enz.
Pa's gelaat glansde zoo van voldoening,
dat n zijner kennissen het noodig vond
hem een douche toe te dienen en plagerig
lijsde hij: Say, Dutch, she can 't be made
in Holland, she is far too fine." Doch Pa
was veel te opgewonden om hem te ant
woorden en maakte druk gebruik van zijne
ellebogen om bij de landingsplank te komen:
ik hield hem bij een slip van zijn jas vast
en zoo waren wij de eersten die voet aan
boord zetten van de Holland".
De nog jonge gezagvoerder trad ons
tegemoet, en vroeg in het Engelsen, waarmee
hij ons van dienst kon zijn. Jullie hadt eens
moeten zien, hoe vreemd hij opkeek toen
we hem in het Hollandsch antwoordden l
Hij noodigde ons uit hem naar het
achterdek te volgen, waar hij ons voorsielde aan
Hagen, den supercargo, in wiens hoede hij
ons achterliet. Er is altijd heel wat te doen,
voordat zoo'n schip ingeklaard Is; de oude
harbor-master was al aan boord om de
papieren na te zien en de kapitein ging met
hem in de kajuit.
De supercargo vertelde ons, dat de schoe
ner een drijvende show-room was, die juist
van de kust van Chili en Peru kwam en
daar veel bezoek van den wal had gehad.
Hij leidde ons rond en we waren verrukt
over al wat we zagen. Alles zag er even
keurig en helder uit, het dek, het tuig de
zeilen, de menschen, de inrichting van de
kajuit! En het deed ons hart goed, toen we
op een koperen plaat tegen de kajuit lazen,
dat de Holland" gebouwd waste Hoogezand
in het jaar 1915. Ik streek liefkozend met
mijn hand over de koperen plaat en zeide:
Gelukkig, nu eens niet made in England
of Germany."
De supercargo glimlachte: Nu juffrouw
Marcus, u bent knap als u hier aan boord
iets aan kunt wijzen, dat niet made in Hol
land is."
De kapitein, die zich weer bij ons gevoegd
had, vroeg ons ten eten, wat we dankbaar
gevolgde handelspolitiek van invloed was op
de ontwikkeling onzer welvaarts-bronnen.
Willen wij daarin een dieper inzicht krijgen,
dan moeten wij daarbij wat langer stilstaan
en den gang van zaken vooral ten onzent in
de 19de eeuw overzien. Wij zullen dan be
speuren, dat zich uit die geschiedenis (welke
wij hier maar zeer beknopt en in vogelvlucht
weergeven) een [lefon des choses, een door
feiten en ervaring bevestigde les loswikkelt,
die een rechtstreeksche vingerwijzing bevat
voor het antwoord op de vraag, die ons
bezig houdt en die de toekomstige ontwik
keling van onze welvaart betreft.
Bij het herstel onzer onafhankelijkheid in
1813 proclameert Willem I den vrijen handel,
maar onze vereeniging met België(1815)
brengt daarin een keer: dat land, veelmeer
industrie-land dan het onze, had groot
voordeel gehad van het Continentaal Stelsel,
dat de voortbrengselen der Britsche
metaalen textielnijverheid had uitgesloten van
Europa's vasteland. Belgiëweerde dus groot
nadeel voor zich van den vrijen invoer der
Engelsche industrieele goederen, verlangde
daartegen bescherming. In het Noorden
(Nederland) ontluikte de lang geknechte
handel en begeerde open grenzen. Na '16
zien wij dan in de Vereenigde Nederlanden
wanhopige pogingen om die twee onderling
strijdende wenschen te verzoenen; de even
aar slaat allengs meer en meer door naar den
protectionistischen kant, zonder dat echter
daardoor het Zuiden wordt bevredigd. De
afscheiding van '30 vindt haar grond en
haar verklaring ook in die economische
botsing. De scheiding is eerst in '39 een
voldongen feit. Maar het tot dien tijd ge
volgd stelsel heeft aan ons land geen profijt
gebracht: de bevordering", de kunstmatige
aanmoediging, de Regeerings-steun, de hulp
van den tariefwetgever hebben niet belet
dat PORTIELJE in een zeer gedocumenteerd
overzicht, samengesteld o.a. uit ambtelijke
provinciale verslagen, een uiterst bedroevend
tafereel van den stand onzer volkswelvaart
en van haar bronnen ontvouwt (1844). Maar
nu dringt dan ook het inzicht van het ver
keerde en nuttelooze der gevolgde middelen
en wegen tot de Regeering door en begint
allengs eene gezonde reactie daartegen zich
te openbaren en in daden te uiten. In '45
vindt men daarvan sporen; krachtiger en
stelliger van zijn doel zich bewust volgt de
wetgever in '62 nieuwe banen, wanneer hij
ons invoerrechten-tarief (voorloopig nog niet
consequent) grondt op het reeds vermelde,
immers nog geldende beginsel van vrijdom
aannamen en na nog even gebabbeld te
hebben, gingen we huiswaarts.
's Avonds aan tafel zat ik tusschen den
kapitein en den supercargo: ze hadden me
zooveel te vertellen, dat ik heelemaal niet
meer weet, wat de hofmeester me voorzette,
maar alles was uitstekend, want ik zag, dat
Pa al zijne aandacht wijdde aan de ver
schillende gerechten.
Aan het dessert vertelde Hagen ons wie
en wat de Holland" was, aan wie ze be
hoorde en wat het doel van haar reizen was.
De Holland" nu behoort aan en is uit
gerust door een combinatie van
Nederlandsche Industrieelen, kooplieden, Indische
firma's en Scheepvaartmaatschappijen, niet
uitgerust als vrachtschip, maar als drijvende
monsterzaal, waarin alleen Ned.- en
Ned.Indische producten en waren tentoongesteld
worden door de deelnemende firma's.
Wisten jullie dat ? Waarom mij zoo iets
niet geschreven ! Kranige, flinke Hollanders,
echte jongens van Jan de Wit, ze hebben
nog den onvervalschten handelsgeest en
ondernemingslust van enkele eeuwen gele
den. In de laatste tijden konden ze het niet
meer bolwerken tegen Engeland, Frankrijk
en Duitschland, doch thans, nu deze machtige
concurrenten door den oorlog aan handen en
voeten gebonden zijn en hun handel voor
een groot deel stilligt en verloopt, nu weten
de fiksche Hollanders, dat het tijdstip gunstig
is om hunne producten op de markt te
brengen en te lanceeren. Bravo, nog eens
bravo voor jullie energie en durf!
Geen stukje, geen voorwerp is er op de
Holland", dat niet uit Nederland of zijne
koloniën afkomstig is", vertelde Hagen, alles
wat hier op tafel staat Is Holl. fabrikaat, het
damast, het kristal, het glaswerk en ook het
zilver. En hoe vindt u de kajuit zelf ? Is
ze niet huiselijk en toch gedistingueerd ?"
vroeg hij mij.
Nu dat vond ik inderdaad.
Oud-Hollandsche betimmering, eikenhouten meubels,
Deventer tapijten. Aan de wanden hingen
enkele etsen van Holl. meesters en deze
sobere versiering verhoogde nog het cachet
van den salon.
Na het dessert gingen we naar de groote
kajuit, die geheel anders gestoffeerd was,
jullie moeten me niet vragen in welken stijl,
want dat zou ik met geen mogelijkheid kun
nen vertellen: het was modern. Alleen weet
ik, dat er heerlijke fauteuils waren, waar je
heel elegant in weg kon zinken.
Even later kwam een matroos, een echte
heldere, stoere Holl. jongen melden, dat de
motorboot gereed lag, om een tochtje door
de baal te maken. O, kinderen, het was
heerlijk, ik stuurde en terwijl we door het
water sneden, wist Hagen veel te vertellen :
hij beweerde toch dat hij commis voyageur
in het groot was, want hij reisde toch voor
de verschillende firma's en maatschappijen,
aan wie de Holland" behoorde. En het kwam
den' deelhebber veel goedkooper uit dan
vroeger, toen handelsreizigers met boot en
trein met vele koffers reisden. En het nieuwtje
van zoo'n drijvende show room trok enorm.
Het slanke schip met zijne witte wolk van
zeilen, en dat toch niet alleen van wind en
getij afhankelijk is, trekt al de aandacht.
Maar als ze hooren, dat het schip en elk
onderdeel ervan, van het djatiehouten dek
en van de Kromhoutmotor af tot de unifor
men der manschappen en de kurkzakken
toe made in Holland" zijn, dan krijgen ze
respect voor the ilying Dutchmen." Zoo
iets maakt indruk en u weet niet half, hoe
veel succes we al op onze tochten gehad
voor grondstoffen, een recht van 2 a 3 pCt.
der waarde voor half-fabrikaten en van 5
pCt. voor geheel bewerkte goederen. In '77
wordt dit stelsel ruimer nog doorgevoerd
in da laatste belangrijke wijziging van onze
tarief wet. In denzelfden tijd worden de
differentieele rechten" in Indië, waardoor bij in
voer in de koloniën een begunstiging van
n at ionale boven vreemde goederen was gescha
pen, eerst verlaagd, daarna geheel afgeschaft.
Ook op ander gebied scheepvaart, handel,
bevoorrechting van de eigen vlag en die
velerlei middelen, die aan wetgeving en
bestuur ten dienste staan om in welken
vorm ook bescherming" of voorrang te
verleenen aan den nationalen arbeid" boven
wat uit het buitenland komt ook op ander
gebied streeft men krachtig naar opruiming
van hetgeen als uitvloeisel van een verou
derd, door de praktijk veroordeeld stelsel
wordt beschouwd. De leus is: vrijheid van
beweging, ruim baan voor ieder.
Men heeft dit smalend genoemd het stelsel
van laisser faire, laisser passer" of, in
minder fraai Nederlandsch: het
laat-maarwaaien-slelsel, deftiger: de leer der Staats
onthouding. Doch hier valt te onderscheiden.
Wordt daarmee bedoeld dat ieder mensch
het best voor zijn belang kan en zal zorgen,
dat dus b.v. wat men noemt sociale wet
geving" in den ruimsten zin, uit den booze
is, nu, dat is thans zeker wat men noemt
een overwonnen standpunt. Maar als
handelsen welvaarts-politiek is dit stelsel tot een bron
van zegen geweest voor ons land; het was een
kern-gezonde reactie tegen het vaderlijk
gouvernement" van Willem I en de nog
lang na dien heerschende opvatting, dat de
wetgever de heele staats- en volkshuishouding
in zijn hand had en in zijn hand moest
nemen om door tal van kunstig in elkaar
gezette en in-elkander-ingrijpende regelingen
allerlei belangen van bevolkings-groepen te
behartigen ... Die reactie moge misschien
hier en daar aanvankelijk te ver in haar
drijven zijn gegaan (een vergeeflijke fout,
waarin men immers elke reactie overal ziet
vervallen), zij sloot een zeer actieve wel
vaarts-politiek van de zijde der Regeering
niet uit. Alleen maar: die actieve politiek
richtte zich niet meer op kunstmatigen
steun, op bescherming en stelmatige bevor
dering; zij werkte krachtig door de opheffing
van belemmeringen; zij schiep de gunstige
gelegenheden, de onmisbare voorwaarden,
in het vertrouwen dat, als die er waren, de
energie der nijveren en der handelaren
daarvan profijt zou weten te trekken. Zoo
hebben. Het regende orders en mijn assistent
en ik hadden de handen vol. We zijn al
aardig op weg om vasten voet in
ZuidAmerika te krijgen en we zullen heelemaal
treden in de plaats van de Duitschers, die
vóór den oorlog bijna, alles in handen had
den. Er was haast geen Instelling van eenig
belang of de zaak werd met Duitsch geld
gedreven, doch toen de oorlog kwam, lag
de handel op Duitschland stil. Daarvan
profiteerden de energieke ondernemende
Hollanders en in Rio en Buenos Aires richtten
ze een bank op, oh, met maar een klein
kapitaal, een 4 millioen. Doch nauwelijks
was ze opgericht of de beheerders zagen
in, dat ze het kapitaal verdubbelen moesten.
En nu is de bank zoo'n bloeiende instelling
gebleken dat ze reeds werkt met een kapi
taal van 16 millioen. Door dit succes zijn
den handelsmenschen en industrieelen in
Nederland de schellen van de oogen geval
len, ze sloegen de handen ineen, overlegden
kort en bondig en zijn met spoed aan het
werk getogen. De Holland" werd daarvan
het resultaat."
En met zooveel belangstelling hadden we
naar Hagen zitten luisteren, dat we niet
opgemerkt hadden, hoe de Holland van boeg
tot spiegel en langs de touwen van het want
geïllumineerd was met Philipslampjes, rood,
wit, blauw. En daarachter flikkerden de
lichten van de stad en boven ons welfde
zich de nachtelijke hemel, waaruit nog meer
lichtjes ons tegen blonken. Het is een
feërle," vond mijn vader.
Het is reclame," zei de Zeeuw prozaïsch,
en we lachten. Aan boord teruggekomen,
hebben we nog even een kopje Javathee
gedronken en zijn naar huis gewandeld,
door beide heeren begeleid.
De volgende dagen waren we meermalen
aan boord, zoodat ik jullie nu eens eene
beschrijving kan geven van de rest.
In het tusschendek zag ik op rekken uitge
stald bussen verduurzaamde levensmiddelen,
naast flesschen rijst, Holl. kaas en boter,
flesschen sla-olle en kartonnen met kaarsen
en nachtlichten. Een collectie blikken met
beschuit en koek en trommels biscuits. Er
lagen ook een massa adreskaarten en catalogi
op tafel. Wisten jullie, dat er speelgoed in
ons land gemaakt werd ? Ik vind dat
speelgoed minder stijf en veel gezelliger
dan het Neurenbergsche. Op n van de
rekken zag ik wol liggen naast stalen voor
glasgordijn en vitrages. Verder manufacturen
en monsters kapok. Wat een industrie nog
in ons land, waar een leek niets vanaf weet.
Enkele groote machinefabrieken hadden
een klein model machine met teekeningen
en foto's gestuurd. Groote reclameplaten
hingen er aan de muren van chocolade- en
suikerwarenfabrieken. Van de verschillende
fabrieken uit de Langstraat had n firma
een snoezig paar damesschoentjes van fijn
lak- en chroomleer uitgestald naast een paar
stevige vetleeren baggerlaarzen.
Daarnaast was de Molukkenafdeeling en
dat leek wel een kruidenierswinkel, peper,
kaneel, foelie, nootmuskaat, vanille enz.
alles keurig verpakt in flesschen.
Natuurlijk waien er ook reclameplaten
van de verschillende plantenvetten, die te
genwoordig zooveel in ons land
gefrabriceerd worden. Verder zag ik prachtfoto's
van stamboekvee, dat vooral aan Brazili
en de States geleverd wordt. Ook waren
er catalogi van Boskoop en de
bloembollenvelden en deze boekjes zagen er zoo
keurig en welverzorgd uit, dat ze een plaatsje
in een salon waard waren.
We namen nog een kijkje in het ruim,
waar de verschillende goederen weggestuwd
waren, die voor onmiddelijken verkoop ge
reed lagen.
Van San Antonie uit gaan ze naar San
Francisco, waar reeds een tweede bezendlng
goederen uit Nederland ligt te wachten. En
het kantoor te Amsterdam ontvangt telkens
nabestellingen, voert de orders uit en ver
zend de goederen per Holl. Amerikalijn, of
per West-Indische mail en tegenwoordig, nu
de Oost-Indievaarders door den oorlog
gebegreep zij, om slechts dit ne, doch als
een sterk sprekend voorbeeld te noemen,
dat onze handel, onze zeevaart vóór alles
voor hun ontwikkeling behoefte hadden aan
flink bevaarbare zee-wegen, aan goed geou
tilleerde havens; dat de verbinding met ons
zoo omvangrijk achterland" moest worden
verbeterd door toe- en afvoer langs rivieren
en kanalen tusschen dat achterland en onze
groote havens.
Nu, in die richting zijn miJIioenen ten
koste gelegd aan de ontwikkeling onzer
volkswelvaart en dat werd door ons bedoeld
met de actieve welvaarts-politiek onzer
Regeering, die de gunstige gelegenheden
en de onmisbare voorwaarden scheppen
wilde. In dezen zin is wel degelijk steun
verleend, gold niet een
laat-maar-waaien"leus, maar werd hard gevieiki; hier was
geen onthouding, maar werd gehandeld en
werd gedaan, van Rijks- en gemeentewege
gedaan wat ging boven de krachten van bij
zondere personen, ondernemingen of groepen.
En aldus (ledereen weet het) wordt voort
durend nog opgetreden, om te volmaken,
om bij te houden wat, tegenover de steeds
verder strekkende eischen van het voort
durend zich uitbreidend modern
wereldverkeer, achterlijk dreigt te worden. Wij
weten nu eenmaal dat Mercurius vleugels
aan de voeten heeft, d.w.z. dat de handel
zich snel verplaatst, altijd er op uit is de
voor hem beste havens op te zoeken en den
rug toe te wenden aan die, waar hij niet
langer op zijn wenken wordt bediend. Wij
moesten, en moeten nog -steeds, in dien
rusteloozen wedijver trachten vooraan te
blijven staan...
Het succes heeft den arbeid gekroond.
Wij hebben in de laatste decenniën der 19de
en in het eerste anderhalf der 20ste eeuw
(tot aan den oorlog) hier in ons land een
even heugelijken als merkwaardlgen opbloei
van onzen handel, van onze nijverheid be
leefd. Ontwaakt uit den behagelijken dommel,
waarin zij voordien verzonken schenen, heb
ben zij zich aangepakt, de gunstige gele
genheden aangegrepen ee zich ontwikkeld.
Hoe kon onze nijverheid dat doen trots
de natuurlijke belemmeringen hier te lande
eu de tariefmuren van het buitenland ?
Die vraag blijft over... voor 'n volgend
maal.
SMISSAERT
dwongen door het Panama-kanaal moeten
gaan,ook per Mij Nederland en per Rott. Lloyd.
De Nederl. Handelscompagnie (The
Netherland Mercantile Co ) dat is de naam van de
vennootschap, waaraan de Holland behoort,
tracht nu overal, waarheen ze goederen
zendt, agentschappen op te richten. Hagen
wilde gaarne, dat Vader agent werd in San
Antonio, want de agent moet iemand zijn,
die bekend staat als een invloedrijk en smart
businessman. Nu, Vader had er wel ooren naar.
Ook bovendeks is letterlijk alles uit Ne
derland of koloniën afkomstig en vervaar
digd door Ned. firma's; b.v. de zeilen, de
lieren, het touwwerk, de scheepslantaarns
en de lampen, enz. En alle verf en
Japanlakken aan boord is het product van de
Holl. industrie.
Het kantoor van den heer Hagen is hyper
modern ingericht met kaartsysteemen van
firma's en van prijslijsten, toch is het niet
ongezellig en de menschen worden op hun
gemak gesteld met behulp van goede Holl.
sigaren en een Holl. borrel. Een effen
vloerzeil dekt den grond, voorts staan er een
paar zalige clubfauteuils, terwijl op tafel
schrijfpapier, lak en verschillende soorten
inkt staan. Allemaal Holl. merk. Een
Lipsbrandkast staat in n der hoeken.
We moeten het den menschen zoo mak
kelijk mogelijk maken; negen van de tien
bezoekers hebben we daarmee al gewon
nen," legde Hagen uit, en de tiende, wel
dien moet ik dan bewerken; is hij dan nog
obstinaat, dan vraag ik hem te dineeren,
we hebben niet voor niets een uitstekenden
kok aan boord ! De weg naar het hart van
den man voert door zijn maag (feed the
brute) maar denzelfden weg moer je volgen
als je in zijn zak wil tasten!"
Kolommen en kolommen werden er dage
lijks afgedrukt in de locale couranten over
the flying Dutchman" en the Mirror of
San Antonio" het invloedrijkste blad van
deze streek, gaf zelfs een special Holland
edition" uit, waarin luide de lof verkondigd
werd van the Holland and its smart super
cargo." En iedere koopman en elke handels
firma, die zich respecteerde had in zijn
kantoor de geïllustreerde geografisch eco
nomische brochure van Nederland liggen,
welke Hagen met kwistige hand rondstrooide.
Jullie ziet wel, dat het succes van the
Merc. Comp. voor een groot deel afhangt
van de smartness van den supercargo. Later
natuurlijk als de zusterschepen van de
Holland, die nu op de werven in Nederland
gebouwd worden, in de vaart komen en
ieder voor zich eene vaste route zal hebben,
dan zal de supercargo het makkelijker krijgen,
omdat hij dan zijne menschen beter kent.
Maar nu moet ik eindigen, hè, de komst
van de Holland" heeft ons opgefleurd; geen
n Yankee denkt er meer aan om met ons
land den spot te drijven. Hoezee voor de
Holl. ondernemingsgeest!
Vele hartelijke groeten, ook namens mijn
vader, aan jullie beiden, van jullie
NON MARCUS