Historisch Archief 1877-1940
25 Aug. '17. No. 2096
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
HET NIEUWSTE VERVOERMIDDEL TE WATER
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
Waarschuwing! (Life)
Hoe men er in zijn verbeelding uitziet
na een zwaar diner
(Life)
Echtgenoote (slaperig): Och, John,
wees niet zoo lastig
miiiiiiiiiiiiimifii
iiimiiiimiiiniiiii
^&fe£^;
STENKA RAZIN
De bekende Kozakken held
Naar het Engelsch van Jaakaff Prelooker
DOOR
N. MANSFELDT?DE WITT HUBERTS
De officieele geschiedenis wordt dikwijls
zoodanig geschreven, dat zij niet overeen
komstig is met de feiten, doch met de be
langen van hem die ze neerschrijft en die
dikwijls uit onwetendheid haar nog verminkt.
Wanneer Russische schoolkinderen
vaderlandsche geschiedenis leeren en genaderd zijn
aan het tijdperk, waarin het huis Romanoff
aan de regeering kwam, dan wordt hen
geleerd, dat er onder de regeering van
Czaar Alexis (1645?1676) een goddelooze
oproerling en struikroover leefde, Stepan
R a z i n, wiens naam verbasterd werd tot
Sten ka, die in vereeniging met talrijk
andere vogelvrij-verklaarden en schurken,
gewelddaden oponschuldigenpleegde,groote
landstreken -verwoestte, eindelijk gevangen
genomen werd, en na vele martelingen te
hebben ondergaan, levend gevierendeeld in
de heilige stad Moskou.
De kerk heeft behoorlijk den banvloek
over hem uitgesproken, als vijand van God
en een verrader van zijn land en den
orthodoxen Russen vaart thans nog een
vrome rilling door de leden, als de naam
van dien beruchten struikroover en
goddeloozen rebel maar genoemd wordt.
Zoo is de officieele Russische lezing
van het leven en de daden van Stenka Razin.
In waarheid was hij een van de merk
waardigste historische personen, een edel
en waarlijk vaderlandslievende held, geloofd
en geprezen in de volksliederen van dien
tijd, die, ten spijt van alle officieele pogingen
om ze uit het geheugen van het volk te
doen verdwijnen, van geslacht tot geslacht
zijn blijven voortleven.
Hij was de eerste groote revolutionaire
leider die er in slaagde het Russische volk
wakker te schudden en in opstand te bren
gen tegen het juk van den czaar, op een
wijze als nimmer te voren. Hij deed de troon
der Romanoffs op zijn grondvesten wankelen
en wanneer zijn levensgeschiedenis hier naar
waarheid wordt weergegeven, dan zal men
zien, dan zijn politieke idealen dezelfde
waren als die, welke thans nog door de
meest vooruitstrevende Russen gekoesterd
worden.
Er is weinig bekend van zijn afkomst en
jeugd, maar het is zeker, dat hij een geboren
kozak was en een zeer vroom lid van de
orthodoxe kerk; want wij vinden vermeld,
dat hij in 1661 een pelgrimstocht deed naar
het afgelegen klooster Solovetsky aan de
Witte Zee, waar hij vele dagen in boete en
gebed doorbracht. Spoedig daarna wijdde
hij zich geheel aan liefdadig werk en stichtte
een rustplaats voor zieke, oude of gewonde
kozakken. Dit als bewijs, hoe geloofwaar
dig!?) de geschiedschrijver is, die zijn god
deloosheid en aangeboren wreedheid van
karakter in het licht stelt l
Terzelfder tijd heerschte een algemeene
ontevredenheid onder het volk, grootendeels
het gevolg van het systeem van lijfeigen
schap, dat aan het eind van de 16e eeuw
voor het eerst wettelijk was ingevoerd, en
dat hoe langer hoe drukkender werd.
De ontevredenheid brak eindelijk openlijk
uit, toen een herziening van de kerkelijke
wetboeken en andere hervormingen waren
aangekondigd door den kerkvoogd Nicon en
czaar Nicolaas in 1667 decreteerde, dat allen,
die weigerden deze hervormingen te aan
vaarden, door de kerk uitgebannen zouden
worden.
Ten spijt van dit gebod scheidden vele
priesters en leden zich van de staatskerk af
en stichtten, onder leiding van den bekenden
priester Arvakum de orde der Dissenters
(Afgescheidenen) die heden ten dage nog
bekend zijn onder den naam van
Raskolniks (Scheurmakers) of Staronertsi
(oudgeloovigen).
Onmenschelijke vervolgingen en onbe
schrijflijke martelingen hadden die afgeschei
denen te verduren, want die beweging der
Non-conformisten was natuurlijk niet alleen
tegen de kerk gericht, maar evenzeer tegen
de autocratie, die daarmede identiek was.
Deze oud-geloovigen noemden den Czaar
den Anti-Christ en massa's volk, die zich
niet wilden onderwerpen aan het geweld
van de krijgsmacht, door den Czaar op hen
afgezonden, staken liever hunne huizen in
brand en offeiden zich zelve op deze
brandstapels.
Het was te midden van deze algemeene
gisting en ontwaking, dat wij plotseling
Stenka Razin aan het hoofd vinden van de
opstandige kozakken aan den Don, die be
gonnen waren met hunne plunderingen en
aanvallen op regeeringspersonen, zoowel als
op alle bezitters van land en lijfeigenen,
Stenka oefende op zijn volgelingen een
magische» invloed uit.
Uit Astrakan werden troepen van den
czaar tegen hem uitgezonden, maar deze
werden door de oproerlingen verslagen.
Aangemoedigd door dit succes zeilde Stenka
de Kaspische zee op en begon de landen
aan de Persische kust, van af Derbent tot
Bakoe aan te vallen en te plunderen. In
Juli 1669 werd een Perzische vloot tegen
hem uitgezonden, die letterlijk vernietigd
werd en Stenka keerde naar Astrakan terug
als overwinnaar en heerscher over het geheel
Zuid-Oostelijk deel van Rusland.
Daarna wendde Stenka zich naar den Don,
waar een ander hoofd der oproerlingen, de
kozak Vaskolls zich bij hem voegde, die
ook reeds een aantal invallen had gedaan
in het midden van Rusland, voornamelijk
in de districten Tuela en Voronezh. In twee
gevechten met de troepen van den czaar
werden deze laatste verslagen.
Intusschen had Prozorovsky, gouverneur
van Astrakan, een leger bijeengebracht, de
stad versterkt en het voornemen opgevat
tegen Stenka op te trekken. Onder zijn be
velen dienden twee Britsche officieren;
Butler, een Ier, die als kapitein het bevel
voerde over het nieuwe oorlogschip de O re l,
dat vóór Astrakan lag en Thomas Buyle,
een Engelsche kolonel, die belast was met
het toezicht op de versterkingen.
In Juni 1670 deed Stenka met zijn bende
nogmaals een aanval op Astrakan en ont
moette daarbij geen ernstigen tegenstand,
omdat het garnizoen vol vrees was voor
den geduchten kozakken-hoofdman en velen
in het geheim aan zijn zijde stonden. De
gouverneur, Prozorovsky, en prins Cherkasky
werden gedood, maar de twee Britsche
officieren slaagden er in te ontsnappen.
Daarop werd door Stenka een stadsbestuur
ingesteld, geheel in Republiekijnschen geest,
waarvan het meest kenmerkende was, dat
over de bezoldiging van de voornaamste
betrekkingen en alle andere belangrijke open
bare zaken, beslist zou worden door een
Vijescha, of algemeene vergadering uit
de burgerij samengesteld.
Vervolgens marcheerde Stenka naar
Moscou en overmeesterde onderweg de voor
name steden Suratof en Samara, alwaar hij
dezelfde Kozakkenrepubliek instelde. Doch
te Simbirsk werd hij in twee bloedige scher
mutselingen verslagen door de troepen die
onder het commando van Prins Bargatinski
stonden, en was hij verplicht over de Wolga
te vluchten.
De opstand was nu over uitgestrekte
landstreken verspreid; langs de Wolga, Oka
en de Darna; heele dorpen stonden tegen
hun overheid op, overal plunderend en
moordend.
Intusschen werd door den Patriarch Jozef
in den Katedraa! te Moscou op plechtige
wijze den banvloek over Stenka uitgesproken
en dat was ookzaak dat vele van zijn Ko
zakken hem in den steek lieten en hun on
derwerping aan de Regeering aanboden.
Stenka verschanste zich in het fortKagalnik,
maar in April 1671, werd hij eindelijk,
tegelijk met zijn broeder Frol, gevangen
genomen en naar Moscou opgezonden. Daar
werd hij op afgrijselijke wijze gemarteld,
om ten slotte op den 6en Juni van datzelfde
jaar, levend gevierendeeld te worden.
Na zijn dood werden de door hem
gestichtte Republieken een voor een weer
opgeheven, doch niet voordat meer dan
honderdduizend boeren en kozakken door
de troepen van den czaar waren uitgemoord.
Dat hij geen aan den drank verslaafd
roover en vrijbuiter was, zooals de ge
schiedenis hem liefst uitbeeldt, wordt wel
bewezen door de hooge achting, die hij bij
zijn vele volgelingen genoot en ook door
zijn eigen proclamaties, die hij tot het volk
richtte. Het volk geloofde stellig dat hij
door hemelsche machten beschermd werd
en dat kogels noch pijlen hem konden deren.
In zijn proclamaties verkondigde hij, dat
zijn eenige bedoeling was de hovelingen en
regeeringspersonen te verjagen, opdat een
ieder zou kunnen genieten van eigendom en
vrijheid. Toen het volk begon hem naar een
van de titels van den czaar, Gosudar =
Heer, te noemen, schreef hij: Ik wil te
midden van u leven als een broeder, niet
als een heerscher/'
Toch is het onbetwistbaar, dat Stenka aan
een grootmoedig, heldhaftig gemoed ook
sommige wreede karaktertrekken paarde,
eigen aan zijn ras en het tijdperk waarin
hij leefde; tenminste als wij geloof hechten
een voorval, dat door een ooggetuige heet
geboekstaafd te zijn.
Tijdens zijn overwinning op de Perzische
vloot roofde Stenka de schoone dochter van
Khan Menedi, die hem later op al zijn veld
tochten vergezelde. Hij was zeer aan haar
gehecht. Eens toen hij in zijn prachtig ver
sierde bark de rivier afvoer, terwijl de prin
ses in weidschen tooi aan zijn zijde rustte,
werd hem door zijn kozakken verweten, dat
hij haar hooger stelde dan de zaak der vrijheid.
De hetman verviel in droomerij; doch
plotseling de prinses opnemend en hoog
boven zijn hoofd houdend, richtte hij de
volgende woorden tot den stroom:
O Wolga, Wolga! Gij hebt mij veel zil
ver en goud en andere kostbare zaken ge
schonken, wil nu van uw hetman het kost
baarste wat hij bezit aanvaarden!" En met
deze woorden wierp hij de ongelukkige
vrouw in den vloed.
Wanneer deze geschiedenis op waarheid
berust, dan vormt zij een pendant van het
bijbelsche verhaal, waarin verteld wordt,
dat de oorlogsheid Jefka zijn eigen dochter
aan Jehova offerde, als dank voor een be
haalde overwinning.
Er zijn nog meer van zulke romantische
en tragische verhalen omtrent den eersten
Russischen leider der oproerlingen in om
loop, maar zij verdienen niet al te veel
geloof.
De heldhaftige persoonlijkheid van Stenka
Razin heeft echter een diepen indruk op het
volkskarakter gemaakt en zonder twijfel vele
andere dappere en edele geesten geïnspi
reerd, zijn voetstappen te volgen.
Vele legenden en volksliederen zijn aan
hem gewijd, waarvan sommigen van ge
slacht tot geslacht zijn overgebracht en nog
over heel Rusland gezongen worden.
Het meest geliefde en karakteristieke van
die liederen, die nog maar heel kort geleden
door de Russische censuur zijn doorgelaten
en in druk zijn verschenen is getiteld: De
Rots aan de Wolga.
IIIII|IIIMIIhlIIIIMI
A. KOGELS & ZOON
DEN HAAG AMSTERDAM
PRINSESTRAAT. 52-56. LEIDSCMESTRAAT IJ.
SCHOENEN
NIEUWSTE
MODELLEN
KALVERSTRAAT 216, WILLEMSPARKWEG 9,
Telef. No. 2040. Telef. No. 1793 Zuid.
A JI H T K K I> A M.
Chocolade Bonbons
Engelsche Caramels
TJ T I JXT Ei.
I>K BKSTE KI,KEFSTOF TKK WKKUL,!*,
voor kantoor-, huishoudelijk- en fotografisch gebruik. Uiterst
zindelijk en sterk. Hollandsch fabrikaat. Voor engros verkoop
HAMLSHUIS HOLLAND", llreclil-Amsterdam.
XXXXXIIXXXXX
ADYERT1SING IS
MQNEY-MAKING
XXXXXIIXXXXX
Levensverzekering- n _-,. !,.-.?,
Maatscliappij f,11 m D B m
Maatschappelijk Kapitaal EEN MILLIOEN GULDEN volteetaid.
Sluit I^EVESHYKKZEltEKISCSKS em LIJF.
f&EKTEH op bijzonder gunstige
Terxekerinorimeerwaarden tegen acer mUTJUTKE PREMIËM
GEZOND EN MOOI WONEN
Op 30 minuten sporens van Amsterdam en 18 minuten van Utrecht is
HILVERSUM gelegen. Aan den Utrechtschen weg bieden de prachtige
beboschte en heuvelachtige (tot 25 Meter boven A. P.) terreinen
VAN 't HOOGT VAN 't KRUIS de beste gelegenheid om GEZOND
EN MOOI te wonen.
Voor inlichtingen te HILVERSUM bij H H. Makelaars en Centrale Exploitatie Maatschappij,
Utrechtsche weg 50. Telef. 663,
te AMSTERDAM, Kloveniersburgwal 70, Telef. 2552.
l