Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
25 Aug. '17. No. 2096
Brandstoffenschaarschte en Vacantiegenoegen
Teekening voor De Amsterdammer van Van Wagtendonk
Voor z'n pleizier buiten
bandene grondstoffen moet plaats vinden om
200 nuttig mogelijk te worden besteed en
tevens de beantwoording van de vraag, hoe
deze wijzigingen uit te voeren.
Het is niet genoeg aan te toonen dat
gaslicht door electrisch licht vervangen moet
worden om kolenbesparing te bereiken; dat
de stoommachines van den fabrikant voor
electromotoren, aangesloten op de centrale
netten, ^het veld moeten ruimen doch de weg
moet worden gewezen en stappen gedaan de
hiertoe benoodigde materialen te verschaffen,
welke dikwijls uit het buitenland moeten
komen en slechts met de grootste moeite en
tijdverlies, om van de kosten nu maar niet
te spreken, kunnen worden verkregen.
En iedere moeilijkheid brengt weer nieuwe
met zich. Stel men besluit tot het algemeen
invoeren van vuilverbranding, en men kan
hiervoor de hand leggen op de noodige
stoomketels, verbrandingsovens van
hoogvuurvast materiaal met transportinrichting
van vuil en slakken en wat dies meer zij.
Dan rijst verder de vraag hoe men thans
aan de verbrandingsinrichting de grootst
mogelijke productiviteit kan geven; of men
niet het vuil uit de omliggende streken kan
aanvoeren, zoo ja, zou het dan niet aanbe
veling verdienen de verbranding op enkele
HiiHiliMMitiMMiiiiMiiiiMiimiiiniiiiiiimMiiiiimiiiimiiiiimiiiumMiii
BESCHOUWINGEN
oover Doen en Laten
Kapitaal en Rente. ERNST ABBE.
Socialpolitische Schriften", Jena Fischer).
Kapitaal en Rente!
Nu ik de woorden hier neerschrijf bevangt
mQ al een tergend, bijna verlammend onge
duld. In die drie woorden is zooveel
opgeslooten, zooveel menschelijke dwaasheid en
zooveel heilrijke belofte, zooveel afschuwe
lijke leugens en zooveel heldere waarheid,
zooveel te boeten zonde, en zooveel
moogelijkheid tot inkeer en verzoening.
En toch schijnen het maar banale, platte,
zakelijke woorden. Maar ze duiden aan de
onbeschrijfelijke verwarring, de oneindige
complicatie van mensch slijke verdooling en
de zoo eenvoudige, onmiddellijke uitweg.
Zoo veelen die het Godsrijk op aarde ver
wachten, zullen verontwaardigd weigeren
naar dien kant te zien als naar de gezeegende
dalen van het beloofde land. Dat heeten
ze alles mammons-dienst en den vroomen
mensch onwaardig. Maar ondertusschen!
er is er geen n, geen n ook niet onder
de allervroomsten, ook niet onder de streng
ste kloosterbroeders, die zich onttrekken
kan aan het probleem van kapitaal en rente.
Ook de allervroomste, zoo lang hij in dit
stoffelijk lichaam woont, moet zich met die
kwestie beezig houden. Geen klooster kan
bestaan buiten de werking van kapitaal en
rente. Heb God lief als een Vader en uwen
naaste als uzelven." Ziedaar de wet en de
profeeten, en de samenvatting van Jezus'
leer. Maar zoolang het onmisbaar spel van
kapitaal en rente buiten die wet en die leer
wordt gehouden zoolang ook verwikkelt
zich de zondige weg der menschheid meer
en meer, zoolang ook blijft oorlog en
bloedstorting dreigen, zoolang behoudt Satan zijn
greep op de ongelukkige bewooners dezer
planeet.
Houd mij de staage herhaling ten goede.
Ik moet herhalen. Niet ns, maar twintig
malen heb ik het telkens op andere wijze
geformuleerd, en telkens bleef het weer
onverstaan. De kudde-mensch luistert niet,
de oorspronkelijke, die verstaat, geeft den
moed op, verachtelijk en ten einde raad.
Maar geduldig moet het weer uiteen gezet
worden, zeventig maal zeven malen met
de vasthoudendheid en de kracht die alleen
de heilige geest der waarheid ons kan geeven.
Rente trekken van geleend geld, lot per
soonlijken baat, is woeker, en als zoodanig
een zonde en een misdrijf, terecht iils
onzeedelijk en goddeloos, verbooden door den Bijbel
en door de Christelijke Kerk.
Deeze waarheid is door mij uitvoerig toe
gelicht in de geschriften Werk en Brood"
(3e bundel), Waarvan leeven wij?" Waar
voor werkt gij ?" (4e bundel). De men
schelijke onreedelijkheid en het socialisme"
(5e bundel) en andere artikelen en
reedevoeringen.
In het Boek de Blijde Waereld" heb ik
getracht het beginsel zoo duidelijk moogelijk
te omschrijven. Daar staat het volgende,
dat het donkerste en diepste misverstand
opheldert, waarin de menschenwaereld nog
verdoold is:
Kapitaal zou goed zijn in een zuivere ge
inrichtingen te centraliseeren, waarvoor dan
natuurlijk de noodige scheepsruimte van de
binnenvaart beschikbaar zou moeten worden
gesteld om het transport mogelijk te maken.
Waar de nood aan de deur klopt kan men
aan deze en dergelijke vragen, bij welker
beantwoording een misgreep van fatalen
invloed op ons volkswelzijn kan zijn, nimmer
aandacht genoeg schenken. Zij die geroepen
zijn ze te beantwoorden zullen in staat
moeten zijn het geheele in ons land aan
wezige en bereikbare materiaal te overzien;
zij zullen een zuiver oordeel moeten kunnen
vormen, zoowel over de bestaande nooden
als over de technische mogelijkheid van
hervormings-plannen. En de vraag mag wel
worden gesteld of hier te lande het laatste
woord al gesproken is wat betreft de orga
nisatie van het wetenschappelijk onderzoek
naar dergelijke oorlogsvragen. Wordt hier
nog niet te veel aan het individueel initiatief
en aan het toeval overgelaten; slaan wij ons
niet nog op een al te happy-go-lucky"
manier door onze moeilijkheden heen?
Naar mijne meening zou de vorming van
een speciaal bureau, samengesteld uit de
beste krachten die zich, beschikkende over
de beste hulpmiddelen en informaties, ge
heel aan het onderzoek van vragen in de
meenschap, waar die gemeenschap optrad
als eigenaar en beheerder van net kapitaal
en van de gevormde ooverwinst (rente} die
weeder tot kapitaal moet strekken.
Maar in onze maatschappij is het kapitaal
in handen van enkele individuen, die daar
door ook de gevormde ooverwinst tot zich
kunnen trekken, h tgeen noodzakelijk aan
leiding geeft tot verkwisting, parasitisme,
belemmering der productie, ontaarding van
't karakter en al de daaraan verbonden
droevige gevolgen.
(Ook oorlog, bloedstorting, hongersnood,
verooveringszucht, imperialisme en milita
risme).
Het is dus niet het kapitalisme, de kapi
taalvorming waarteegen wij te strijden heb
ben, maar de onzuivere, parasitaire vorm er
van, waarbij enkele personen zich meester
kunnen maken van de voortbrengsrniddclen
waarmee de gemeenschap werken moet, en
ook van tie winst, de
voortbrengingsoovermaat (reate) waaruit nieuw kapitaal voor de
gemeenschap moet worden gevormd", i Blijde
Waereld pg. 215). Zoo schreef ik, nu veer
tien jaar geleeden, zoo duidelijk en eenvoudig
moogelijk: niet kapitaal is het kwaad,
eevenmin de rente, maar zoowel kapitaal als
rente zijn door gemeenschappelijken arbeid
ontstaan en behooren dus aan de gemeen
schap, niet aan het individu.
Ziehier het vreeselijk misverstand bloot
gelegd, waardoor het tot nog toe voor den
reactionair die zichzelven voor een. vroorn
Christen houdt, moogelijk is geweest het
socialisme te bestrijden, en de dreigende
vraag naar zijn eigen misdrijf te ontwijken.
Men heeft maar stijf en strak vol te
houden dat kapitaal en rente onmisbaar is
in onze maatschappij, en dat het socialisme
od verloochent en het kapitaal en de rente
wil afschaffen. Terwijl de socialist, die ijvert
teegen het kapitaal, daarmee zichzelven in
de oogen van alle practische menschen
belachelijk maakt.
Het komt aan op de woorden tot eigen
persoonlijken baat", en op het groote kwaad
winnen zonder werk" dat thans moogelijk
is, omdat kapitaal en rente in de macht zijn
van onverantwoordelijke individuen.
De zaak is duidelijk, akelig duidelijk. En
toch kost het moeite, door al de sofismen,
leugens en draayerijen haar op 't spoor te
kootnen.
Ik hield vast aan het eenvoudige zeedelijke
gevoel, dat winnen zonder werk'" gelijk
staat met dobbelen en als zoodanig godde
loos en misdadig is. Dat kan men volhou
den teegenoover de verstands menschen vol
economische geleerdheid.
En ik trachte de zoogenaamd vroomen, de
zoogenaamde Christenen als bij hun ooren
voor de waarheid te sleepen, dat ze Gods
voorschrift ontwijken en een misdrijf pleegen
teegenoover de gemeenschap, als ze zich
verrijken door rente, dividend,
winst-aandeelen, tantiémes of hoe het meer mooge
heeten. Maar de vroome heeren, die ik
opriep, bleeven zwijgen of verschoolen zich
achter de bekende sofismen.
En nu daag ik ze weer uit en ik kan
ru al de dreigende demonen van
geweidpleeging, bloedstorting en hongersnood tot
versterking van mijn waarschuwing
gebruigeest als de hier besprokene kunnen wijden,
zeker overweging verdienen.
Het Eiland der Koningen
Aan f. F. Kerensky, Minister van
Justitie, Pretograd, Rusland
Kameraad, Door een vreemde wenteling
van Fortuna's rad is u 't probleem te beurt
gevallen den persoon van Nicolaas Komanoff,
vroeger Czaar van alle Russen, te bewaken.
De Amerikaansche socialist, die zich nu
tot u richt, ziet in, dat dit voor langen tijd
een zware verantwoordelijkheid is en moet
zijn, daar er millioenen menschen in uw
land zijn, die nog gelooven, dat Nicolaas
Romanoff door God was aangewezen over
hen te regeeren, en zijn gevangenname als
een godslasterende misdaad beschouwen;
invloedrijke machten zijn er, zullen er lan
gen tijd bestaan, die voordeel zouden trek
ken uit zijn terugkeer tot de macht, en nog
altijd het bijgeloof van de onwetenden als
basis van intrige tegen de democratie van
Rusland beschouwen. Zeker is er n plaats,
waarheen gij hem kunt zenden, vanwaar
geen reiziger, noch Czaar, noch boer, ooit
is teruggekeerd ; maar dit zou een tragische
misstap zijn; het zou niet alleen de
bijgeloovigen verbitteren en een legende van
martelaarschap doen ontstaan, maar ook
zou het schending zijn van een voor
naam principe van de socialistische beweging
over de wereid, de af schaffing van doodstraf
door den Staat.
Op dit oogenblik staat 't Russische volk
alleen tegenover dit bijzonder dilemma;
maar tenzij ik in de teekenen des tijds zeer
verkeerd lees, zijn er een aantal andere
volkeren in Europa, die precies het zelfde
probleem op te lossen krijgen. Ik lees in de
krant van heden een verslag van een confe
rentie der leden van de familie Hohenzollern,
waarin aan Keizer Wilhelm een aanduiding
gegeven werd, dat hij door te abdiceeren
den nood van zijn volk zou kunnen verlichten.
Men zegt, dat hij zijn schouders heeft op
gehaald en opgemerkt heeft: Wij zullen
zien". En zonder twijfel zullen wij zien.
Als we den troonsafstand van Keizer Wilhelm
zien, zullen we ook den afstand zien van
Keizer K*rl, van Czaar Ferdinand, en van
neef Tino v«tn Griekenland. Het dagelijksch
nieuws wijst er op, dat Koning Gustaaf van
Zweden en Koning Alfons van Spanje ook
den troon onder zich voelen schudden. Er
zijn andere staten in de wereld, die niet
geheel onmisbare koningen hebben. Zij, die
ik genoemd heb, zijn voldoende, om aan
te toonen, dat binnenkort het algemeen
probleem, hoe de overbodige koningen op
een veilige plaats te brengen, zich aan de
wereld zal voordoen. Vanzelf rijst de ge
dachte, dat deze naties zich kunnen ver
ken. Uw gejammer om vreede baat niets
uw stoffelijk voordeel wordt uw onheil
want uw kwaad is nog niet geboet en uw
welvaart is in zonde en door leugen en ge
weld gewonnen.
Winnen zonder werk" arbeitloses
Einkommen'', couponknippen en dividend op
strijken, handeldrijven in fondsen, dat alles
wordt nog gedoogd en gepleegd, en de
straf kan niet uitblijven. En men gelooft
dit niet en ziet dit niet, omdat de groote
socialistische beweeging op doolwegen is
gevoerd door het materialisme en het
intellektualisme, en omdat de juiste, zuivere
formuleering, zooals rk die zooeeven gaf,
tot nog toe heeft ontbrooken.
Het terugbrengen tot de gemeenschap van
wat der gemeenschap toekomt, kapitaal en
rente, is niet onmoogelijk, niet onuitvoerbaar,
en het is de eenige redding en uitweg voor
de benarde menschheid. Geen politieke
vreede kan iets anders zijn dan een
schijnvreede, zoolang niet recht op dat groote
doel wordt afgestuurd en de maatschappij
van het euvel van dobbelen en woekeren,
van fondsenhandel en winnen-zonder-werk,
is gezuiverd.
De oorlog heeft de goddelooze toestanden
op de spits gedreeven. Teegenwoordig is
dit de onzinnige verhouding, dat ^0 pCt. der
menschheid schatplichtig is geworden aan
een kleine minderheid van misschien 5 pCt.
Volgens een bereekening van Ernst
Abbe, den geleerden en praktischen stichter
van de groute Zeis-fabriek te Jena *) was
het nationaal vcrmoogen in Duitschland on
geveer 100 milliarden mark, met een rente
opbrengst van 5 milliarden. Deeze vijf milj
arden moeten eerst worden geproduceerd en
aan niet-werkers a/gestaan, eer er iets voor de
voortbrengers "elve overschiet. Hij bereekent
dat iedere Duitscher daarbij eerst twee van
de zes werkdagen beezig moet zijn alleen
met het doel die rente op te brengen, en
dat dus iedere werker maar vier van de zes
werkdagen betaald krijgt. Die toestand zou
nog draagelijk zijn als het nationaal
vermoogen eenigszins gelijkmatig en standvastig
oover alle burgers verdeeld was. Dan zou
ten minste ieder voor zijn eigen
renteinkoomen arbeiden. Maar de
bezit-verdeeling is sinds 1.S94 toen het boovenstaande
gesprooken werd steeds ongunstiger ge
worden, om door den oorlog te stijgen tot
nog vee! onzinniger verhoudingen.
iin de eenige uitweg geeft Abbe aan op
deeze wijze: De gezamenlijke arbeid der
gemeenschap brengt het surplus?de rente
voort. Dus is ook de gemeenschap de eenige
rechtmatige ontvanger der reste. Hierin ziet
hij dus ook de eenige billijke oplossing der
thans zoo dreigende belasting-kwestie.
Voor deezen ervaren zakenman is arbeit
loses Einkommen" onzeedeltjk.
Heb uw naasten lief als uzelven en be
legt in soliede fondsen" aldus heeft, de
vroome Hollander Jezus leer verdraaid, f)
Ernst Abbe zegt: Liebe deinen Nachsten
*) Uit een voordracht te Jena gehouden
in KS'.U.
t) Waarvan
studiën).
ieeven wij?" (4e bundel
Upton Sinclair
eenigen om 't probleem op te lossen
evenals wij allen hopen, dat zij zich zullen
vereenigen om 't probleem van wereldvrede
en wereldorde op te lossen.
Wat moet er gedaan worden ? Ik waag
het om een voorstel te doen. De staat waar
van ik burger ben schafte zijn koning af,
ongeveer honderd-veeitig jaar geleden, en
zoo hebben wij een overvloed van tijd ge
had, om ons te overtuigen van de volkomen
overbodigheid der autocratie in het
menschelijk leven. In die periode zijn wij voor
uit gegaan en tot zulk een macht gekomen,
dat geen intrige van de alleenheerschers
van eenig land tegen ons opgewassen is.
Ik ben niet bevoegd, om officieel voormijn
land te sppeken, maar ik ken de overtui
ging van mijn landgenooten, en ik geloof
te kunnen zeggen, dat wij de verantwoor
delijkheid op ons zouden kunnen nemen,
zorg te dragen voor alle overbodige keizers,
niiiiiiitiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiitiiii
wie dich selbst, und lass ihn nicht fürdein
Kapital fronen und verderben".
Hier spreekt de praktische bedrijfsleider,
die zijn geweeten geen geweld aandoen wil
en de stem Gods in zich niet versmoort.
Alleen langs deezen weg, van binnen uit,
door het getrouw volgen van de wijzingen
en waarschuwingen onzer ziel, is verlossing
te vinden
De sociaal-democratie noemde dat tot nog
toe steeds utopisterij en sentimentaliteit.Zij
zocht den weetenschappelijken weg. Maar
op dien weg wordt ze gemakkelijk geslagen.
Deeze verdooling is de oorzaak van haar
onmacht. Het socialisme zal niet triomfeeren
eer het onmiddelijk steunt op het hart en
het geweeten der menschheid.
De juistheid van Marx waarde-theorie is
in lijvige en geleerde boeken te weerleggen.
Maar de eenvoudige uitspraak van 't ge
weeten dat persoonlijk rente trekken, zonder
arbeid, die/stal is aan de gemeenschap ge
pleegd, die is door geen kast vol boeken,
door geen duizend reedevoeringen, door niets
ter waereld te weerleggen.
Had dat den vroomen Christenen ge
duldig en getrouw voorgehouden en al hun
schijnheilige argumenten waren te niet
gedaan.
Nu komt de Kerk natuurlijk weer achter
aan, als de waereld uitspraak heeft gedaan
en dan zal ze zeggen : dat hebben wij
ook altijd beweerd".
Ja wel! maar ge hebt u door de waereld,
door materieel voordeel, door lafheid en
ontrouw aan Jezus voorschrift, laten afleiden
van den zuiveren weg.
Vóór den oorlog reeds 80 pCt. van een
natie schatplichtig aan 5 pCt.! En nu nog
veel erger. Op elke honderd menschen zijn er
dus een paar die tachtig of negentig van hun
meedemenschen in slavernij houden, met de
hardheid van onverbiddelijke scnuldeischers.
Als roofridders heffen zij de belasting, die
alleen der gemeenschap toekomt. Ze doen
het langs een omweg, door gemachtigden,
en bevoordeelen er hun gunstelingen en
lakeien mee. Hun misdadig gewonnen geld
moet weer belegd worden, daartoe is ex
pansie nooüig, nieuw gebied van afzet en
productie, vandaar imperialisme rnet zijn
gevolg van militarisme.
En het ergste: Wij moeten allen meedoen.
Ieder onzer ziet zich gedwongen, wil hij
niet in armoede en gebrek vervallen, mee
te dobbelen, en willens of onwillens deel
te neemen aan het rente trekken, het winst
verdeelen en den goddeloozen
fondsenhandel.
Daarom is het allereerst zaak het besef
van het misdrijf wakker te roepen en
leevendig te houden. Bij de oovergroote meer
derheid is dit besef aanweezig, maar slui
merend en onderdrukt. Ieder voelt iets van
het onrecht, maar zeer weinigen denken zoo
onafhankelijk en voelen zoo oorspronkelijk,
dat ze er ook voor uit durven komen. Wie
het waagde werd zoowel door socialisten
als door reactionairen in den hoek gezet als
idealist en Utopist. Maar nu spreekt een er
varen en voorspoedig zakenman en zegt dat
de eenige oplossing voor de groote belas
ting-vraag gezocht moet worden in de na
tionaliseering der rente. Dus in onmiddellijk
KOLEN OF DOOD!
Jan Salie spreekt:
Holland, zorg nu voor je eigen
Maak toch, dat je kolen krijgt,
Weg met pro- of anti-praatjes
Want je leven wordt bedreigd.
Engeland kan ons niet helpen,
Frankrijk heeft 't zelf niet dik
En de pracht-Amerikanen
Seinen kort en krachtig: StikT'
Kom, we zijn dat flauwe zeuren
Over Duitschgezindheid moe
En we sturen onze mannen
Naar de Duitsche mijnen toe.
Holland, laat je niet bevriezen
Neem het Hunnen"-voorstel aan,
Laat een leger werkeloozen
Onbevreesd naar Duitschland gaan.
Laat ons zelf gaan kolen delven
Voor de kinders en de vrouw,
Beter heelemaal geen meening
Dan krepeeren van de kou.
Moeten wij hier zitten lijden
Om dat mal geredeneer,
Moeten we als beesten sterven
Zijn wij dan geen menschen meer?
Hebben we geen recht op leven
Zijn de anderen meer dan wij?
Leven, leven is de hoofdzaak
En de rest is kletser ij.
Let niet op het booze dreigen
Hoor dat barre brommen niet
Van de Heeren der Entente
Wacht ons ook niets dan verdriet.
Laat ze onbevreesd maar darren
Met hun lastige gedaas,
Hier gebeurt wat wij bevelen
In ons Land zijn wij de baas.
Holland, naar de Duitsche mijnen,
Neem nu het houweel ter hand
Hakkend, delvende, en gravend
Dienen we het vaderland.
Laat ons vóór de kou gaat komen
Nijver aan den arbeid gaan,
Weg met prachtige principes
Want ons hwhje hangt er aan.
Kolen moet en zal er komen
Of we raken in den nood
Duitsche kolen ber alles
Beter Duitsche kool dan dood."
J. H. SPEEN H o F F
DE?^ HAAG - APJÏSTEKÜAM - UTRECHT
DAMES HOEDEN en BONTWERKEN
verband rnet het onrecht van dobbelarij en
woeker. Niet langer de Staat schatplichtig
dan de individuen, maar omgekeerd, de indi
viduen schatplichtig aan den Staat.
Het nationaal-vermogen kan in Duitschland
geschat worden op 250 millard. Dat zou
teegen 5 pCt. een nationaal rente-inkoomen
beteekenen van 12.5 milliard. Reekent men
2.5 milliard noodig um Harten zu ver
meiden", dan blijft toch 10 milliard als
belasting-opbrengst oover. De h'nantieele
toestand van een Staat wordt bedenkelijk
zoodra de belasting-nood hooger stijgt dan
het rente-bedrag van het
nationaal-vermoogen. Hier is dus een alles dekkende en
veilige belasting, die niets aantast als het
arbeitloses Einkommen", de
winst-zonderwerk, het dobbelen en woekeren.
In 1905 is Abbe gestorven, en het bloeyende
reuze-bedrijf van de Zeiss-fabriek liet hij na
als zijn werk. En in die stichting heeft hij
ook zoo ver moogelijk zijn ideeën verwer
kelijkt.
De volleedige verwerkelijking zou moeten
samengaan met de voortzetting van hetgeen
Robert Owen in Engeland beproefde. Owen
en Abbe zijn de meest practische socialisten
geweest, en hun geest en arbeid is alleen
bedekt of versmoord dooreen theoretisch, en
tot nog toe onvruchtbaar politiek socialisme.
Het nationaliseeren van kapitaal en rente
is niet onuitvoerbaar. De groote oorlog zal
er toe dwingen, in zijn vreesselijke gevolgen.
Wat er toe noodig is, kan aldus worden
samengevat:
1. een meerderheid in het volk, die het
onrecht van woeker en dobbelarij inziet en
wil uitroeyen. (De machtige religieus-ethische
factor);
2. die meerderheid krachtig in het par
lement verteegenwoordigd. (De politieke
factor);
3. een kleiner groep bestaande uit indivi
duen, sterk en wijs genoeg, door hun leeven
en economische arbeid de practische
moogelijkheid van coöperatie zonder woeker en
dobbelarij te toonen. (De economische basis);
4. een krachtig organisator, als bewinds
man, die door deeze meerderheid en deeze
kleinere groepen wordt gesteund. (De in
ividueele geniale kracht).
(jeen van deeze vier voorwaarden kan
gemist worden, een van vier ook is on
waarschijnlijk. Het nationaliseeren van het
verzeekering-bedrijf, zooals dit thans zal
beproefd worden, is vooral daarom belangrijk
omdat het door mij aangeduide ethische
beginsel er in zit. Heel wat ingrijpender en
moeyelijker te bereiken zal zijn het nationa
liseeren van kapitaal en rente. Want daarmee
zijn de groot-financiers en de internationale
verhoudingen gemoeid.
Maar voor een geniaal man onmoogelijk
is het niet. En het is noodzakelijk, zooals
ieder vroom, oprecht mensch moet inzien.
Als men, in de koomende hervormingen
niet oprecht, vroom en eerlijk aanstuurt op
het grondig uitroeyen van het parasitaire
kwaad, dan zijn de allerergste verschrikkin
gen, als revolutie, anarchie en burgeroorlog
onvermijdelijk. Het volk wil niet voor niet
hebben gehongerd, geleeden en gebloed.
F R E D E R l K VAN EEDEN