Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
6 Oct. '17. No. 2102
De Maatschappij tot Redding'
van Drenkelingen
(1767-1917)
Er zijn enkele plekken in de wereld, waar
het verleden en het heden elkander voelbaar
de hand reiken, waar de 17e eeuw nog
doorleeft in de twintigste, 't Zijn er maar
enkele, want meestal slaat het jongere ge
slacht, in naam der vooruitgang, aan stukken
wat de voorouders hebben opgetrokken en
bouwt dan voort op de puinhoopen. Vooral
de moderne ingenieurskunst is daar ver in
en onze stad draagt menig lidteeken van
de iconokla&tlsche woede dergenen, die
meenen alles te moeten vernieuwen en
hervormen. Wij mogen er over treuren, te
keeren is 't niet. Hechten wij ons des te
vaster aan hetgeen nog behouden is. In de
maatschappij, die dezer dagen derde halve
bestaat, leeft nog iets van het verleden.
Het oude, ietwat overhellende huis op het
Rokin is als een oaae in de woestijn van
moderne gebouwen in den laatstentljd ver
rezen, 't Ziet er wat somber uit: de deftige
Vlaamsch-linnen gordijnen met de touwtjes
zorgvuldig door de ringetjes gehaald, hangen
er stijf en voornaam, de helder wit geschuurde
eikenhouten traptreden spreken er van die
kraakzlndeltjkheid der oude Hollanders, in
de reusachtige kamer met de zes stoelen"
hangt een atmosfeer van degelijke
ouderwetschheid: eenvoudige, strenge boekenkas
ten langs de wand, zware mahoniestoelen
met rustige bekleeding om de lange tafel, de
zilveren luchters, waarom de Bestuurderen
der Maatschappij nogiplegen te vergaderen,
spreken er van den oude regententijd. Wie
in die kamer is, ondergaat iets, wordt stil
en aandachtig, het is alsof zoo aanstonds
de staalmeesters er binnen zullen komen
en in een taal, die de onze niet meer is, hun
beraadslagingen beginnen, 't Is eerbiedwaar
dig tot zelts de conciërge toe, die uit het
stof der archieven schijnt opgedoken.
Misschien zullen er zijn, die na deze
woorden gelezen te hebben, denken, dat de
maatschappij een uitdragerij is. Allerminst,
zij dankt haar ontstaan aan een liberale,
menschlievende gedachte, zij heeft pioniers
arbeid verricht en waardeering gevonden in
den vreemde.
In de dagen harer oprichting 1767
dacht men over drenkelingen anders dan nu.
Moord en zelfmoord waren de eerste ge
dachten, die bij het vinden van een
bewustelooze opkwamen, de gerechtelijke schouwing
was hoofdzaak, de drenkeling zelf bijzaak;
het begrip schijndood was nog geen vast
staande wetenschappelijke acquisitie en, al
schijnt in de geneeskunde, ook in vroeger
tijden, het opwekken van levensgeesten bij
drenkelingen niet onbekend te zijn geweest,
de goegemeente hield zich aan den tegel,
dat men een drenkeling met de beenen in
het water moet laten liggen tot na onder
zoek van de overheid. PJacaten waakten
wel tegen misbruiken door baljuwen bij
dat onderzoek vaak gemaakt, tot een in
zicht, dat men in de eerste plaats moest
trachten den drenkeling zelf in 't leven terug
te roepen en de menschen moest leeren
hoe zij daarbij te werk konden gaan, kwam
men niet zoo spoedig. Eerst van 7 October
1766 dagteekent een publicatie van den bal
juw van Amstelland verklarende dat het
een iegelijk vrij staat diergelijke menschen,
wanneer aan dezelve geene uiterlijke wonden
of teekenen van een zekere dood bespeurd
worden uit het water te haaien en in huys
te brengen" en de in 1767 opgerichte maat
schappij, die thans feest viert, moest in haar
eerste ,publicatie een ieder verzekeren, dat
men door het redden van drenkelingen
geenszins tegen de wetten der overheid zal
handelen, dewijl die wetten het algemeene
best ten Doelwit hebbende, toelaaten niet
alleen Drenkelingen uit het water te haaien
maar ook aan dezelve alle behoorlijke mid
delen tot herstelling te beproeven".
De nieuwe maatschappij stelde zich ten
doel de menschen op te wekken drenkelin
gen tot het leven terug te brengen en de
middelen bekend te maken hoe dit kan ge
schieden. Zfl deed dit door een ieder «die
met goede bewijzen kan aantoonen een
iiiiiliniiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiitii
mensch of kind, 't welk zonder eenige be
weeging of teken van leevenulthet waterjis
gehaald, door een goede behandeling weder
tot zich zelve gebragt te hebben" een pre
mie te geven bestaande in zes gouden
Ducaten of een Gouden gedenkpenning en de
onkosten, die in een herberg of ander huls
gemaakt zijn, mits niet boven de vier du
katen loopende, boven de premie te voldoen.
De maatschappij is zich in dit opzicht
gelijk gebleven en reikt nog dezelfde zware
reliefpenning uit in goud, zilver of brons
waarvan in die eerste publicatie sprake is.
In 1916 werd in 41 gevallen een bekroning
gegeven. Op de penning werd door de dich
teres van het Nut der Tegenspoeden" ook
een vers gemaakt:
Men ziet de menschenliefde in haaren zachten
schoot
Het koude lijf eens drenkelings verwarmen,
En daar haar hulp meedoogend blijf t omarmen
Keert zij met de eene hand de seizen van den
Dood.
De wijze waarop men de levensgeesten in
de dagen van het ontstaan der maatschappij
opriep ware wel heel merkwaardig.
Het meest gebruikelijk was den drenke
ling door middel van een blaasbalg tabaks
rook in de derriére te blazen en in een der
zorgvuldig bewaarde brieven aan de oudste
bestuurderen lezen wij, dat iemand, die voor
een premie in aanmerking wilde komen, zijn
patiënt een kwartier lang op een dergelijke
wijze had bewerkt, waarop deze luide begon
te jammeren, zeker tot niet geringe vreugde
van den onvermoeiden redder. Het was de
z.g. tabaksklisteerpijp bij monsieur Steitz in
de Runstraat te Amsterdam te bekomen.
Verder beval de maatschappij aan het
verwarmen van het lichaam met allerlei
middelen en waarschuwde in haar eerste
publicatie vooral tegen de oude methoden
van drenkelingen op een ton te rollen of
hen met een touw onder de armen door, of
bij de beenen op te hangen.
Er is in die methoden sedert dien weer
heel wat verandering gekomen. De menschen
zijn in handigheid en in wetenschap vooruit
gegaan, in de geschriften, welke de maat
schappij thans bij vele duizenden verspreidt
worden geheel nieuwe wijzen aangegeven
om drenkelingen op het drooge te brengen
en schijnbaar doode drenkelingen tot het
leven terug te voeren. De wedstrijden,
welke wij Woensdag in het Zulderbad ter
viering van dit 150 jarig jubileum hebben
gezien, getuigen, dat het werk in dien tijd
geweldig is vooruitgegaan, maarniet minder,
dat deze 150 jarige nog jong is en zich ver
jongen kan, dat van haar nog een bezie
lende kracht uitgaat. Niet minder dan 10
vereeniglngen hebben aan haar oproep om
mee te doen in den wedstrijd in hét zwem
mend redden van drenkelingen gevolg ge
geven.
De maatschappij heeft pionierswerk ver
richt. In Venetiëtrok haar arbeid spoedig
de aandacht van den magistraal; van uit
Engeland kwam men zich op de hoogte
stellen van de resultaten met de nieuwe
methode bereikt en daar werd in 1774 naar
haar voorbeeld de Humane Society gesticht
door een zekere Johnson, die de Bestuurders
onzer maatschappij in Amsterdam een
medaille vereerde met inscriptie:
In Honour of tbe original Institution for
Restoring Life Founded at Amsterdam 1767;
en Pia, echevin de Paris, die in 1777 een
werkje schreef: Détails des succes dereta
blissement que la ville de Paris a fait en
faveur de personne noyées zegt daarin Les
Hollandais nous en ont donnél'exemple,
nous les avons imités. Le veritable amour
pour Ie bien de l'humanitéest plus l'apanage
des Hollandais que de toute autre nation."
Zoo doet 't goed op deze 150e verjaardag
een Hollandsche instelling te begroeten en
geluk te wenschen, die baanbrekend is ge
weest, zooals in Holland zoo menige humani
taire gedachten is gerijpt.
De Maatschappij ga vooit! Ze geve
jaarlijks premies voor solide redding, zij
verspreide kennis omtrent de beste
reddingsmethoden, zij steune ook anderen in hun
streven om in ons waterrijk land de gevaren
van het water te keeren, zooals zij bij den
watersnood de eerste was om in de zak te
tasten en met een ruime subsidie ellende
te lenigen.
Ik moge hier herhalen de woorden waarmee
haar ontstaan werd begroet:
Waar blonk menschlievendheid ooit luister
rijker uit,
Roemwaarde mannen l dan in 't loffelijk
Besluit,
Door u van liefde vol grootmoediglijk ge
nomen.
G' ontrukt den drenkeling, die in het diep
der stroomen,
Bcreids zieltoogend lag, weer aan het
Doodsgeweld l
FRISO
Boeketjes Sofistiek
in
Ons heilig ideaal
Inderdaad, attente lezer, die mij al,
knlp-oogend, van plagiaat zoudt willen
beschuldigen, het opschrift dezer vreedzame
meditatie is ontleend aan een der schoonste
regels van het vroolijke proletarenlied, dat
wij zoo gaarne op stille avonden hooren
zingen. Het dichterlijke Duitsche volk dat
tevens het monopolie der wijsheid bezit
waarom het door jaloersche naties zoo
gehaat wordt pleegt het zoo naar waar
heid te zeggen: Wo man singt, da lasz
dich ruhig nieder: böse Menschen haben
keine Lieder". Dit volk héft ze vele (kennen
niet alle wei-opgevoede Nederlanders den
Liederschatz" van buiten ?); het zingt gaarne
en goed, en bewijst reeds daarmee wel
ten overvloede! de zachtmoedigheid van
zijn aard. Men kan zich dan ook in hun
gezeschap tustig nederlaten" en met hun
zang instemmen.
Ja, is dit laatste eigenlijk niet al wat het
verlangt: een knus plaatsje in de zon, waar
de heele lieve wereld in zijn koor mee-zingt ?
Wat toch wel een beminnelijk en voorts
artistiek streven genoemd mag worden l
Ook onze Stem des Volks bemint en be
oefent den zang bijzonderlijk en weet bij
feestelijke gelegenheden onze harten te ont
roeren door de spontane verrukking waar
mede ze, a capella of met orkestbegeleiding,
ons, immer-weifelende intellectualisten dezer
sceptische eeuw, onder de bekoring poogt
te brengen van wat er, fonetisch getrans
poneerd, ongeveer zoo uitziet: ons
hei-heilich i-hie-diejaal.
Niet echter voor de uiteraard begrensde
idealen der geknechte-doch-bewust-gewor
den massa, noch voor de minder gelimi
teerde dito's onzer geëerde naburen wilde
ik uwe Zaterdagavondlijke aandacht ver
zoeken. De bestrevingen (om 't in goed
neder-duitsch te zeggen) dezer overigens
voortreffelijke groepen onzer medemenschen
zijn reeds algemeen bekend en gewaardeerd,
en het is juist het minder-evidente, dat hier
onze belangstelling vraagt.
Met dit ons", wien een heilig ideaal ge
meen is, behoeven we nu eens niets minder
te bedoelen dan: het gehéle (beschaafde)
menschdom, en speciaal deszelfs respec
tabele regeeringen. En, o wonder, de ge
meenschappelijkheid en de heiligheid van
het Ideaal-in-kwestie, dat zeer grootsch
is en niet weinig verheven, zooals trouwens
aan een behoorlijk ideaal betaamt, kwam
in en door het jongste oorlogsstadium luis
terrijk aan het licht.
Het is eene der talrijke, onsterfelijke ver
diensten van des Pausen vredes-brief, dat
deze ons tot het doen van zulk een grootsche
ontdekking de gelegenheid schonk. Opper
vlakkige kennisneming reeds van de ant
woorden, die van uit Berlijn, Weenen,
Constantinopel en Miinchen (ja, München ook!)
naar Rome werden geseind deze zaken
vorderen telegrafische afdoening: de
vredesaffaire wordtj|een beetje urgent... doet
zelfs den onscherpzinnigen lezer des Pudels
kern ontwaren. En het is een waarlij k fraaie
en pittige kern', die van dezen diplomatieken
poedel.
We wisten nu allemaal wel, dat van de
zijde der Entente geen ander oorlogs oog
merk geambieerd werd, dan dat tennaastebij
samen te vatten valt in deze beteekenisvolle
termen: vrijheid der natiën, finale executie
van het militairisme, democratie. Alleen op
aard en strekking der krijgs-idealen van de
andere groep, het centrale kwartet, waren
we niet volkomen gerust. De herhaalde be
tuigingen van den Imperator Rex, dat hij,
noch zijne mandarijnen, ooit iets ondernam,
zonder zich den bijzonderen zegen des
Hemels gegarandeerd te achten, wekte wel
onzen eerbied; maar toch, nietwaar, het lot
van België, sommige duikbootpractijken,
waarvan de gestie op 'teerste gezicht niet
bepaald christelijk aandeed... *j de com
binatie Duitschland?Turkije dat alles
(e tutti quanti) deed ons dan wel eens in
een mistroostigen bui schuchter vragen: of
mogelijk die Kais.-Kön. Religiositat een
weinig onder den invloed der algemeene
oorlogspsychose geraakt was. Van vroom
heid, die zich verdraagt met daden van het
gehalte der spurlose versenkingen vreesde
men nog andere onscrupuleuze consequenties
te moeten duchten
Hoe is nu echter onze angst geheel onge
motiveerd gebleken. Op eenmaal mocht, uit
aller-ofh'cieelste stukken, gericht aan niemand
minder dan Paus Benedictus XV, (bij wien
men toch maar geen vodjes papier in zijn
brievenbus poogt te deponeeren) afdoende
blijken dat ook de
Germaansch-HongaarschIlallaansch-Turksche coalitie geheel en al
hetzelfde doel najaagt als haar
meedoogenlooze belagers. Welk een openbaring! Zie
hoe de geestdriftwekkende leuzen: heer
schappij der Internationale Gerechtigheid'1;
.Zedelijke Regeneratie"; hoogste Volma
king van de geestelijke goederen der
Menschheid"; ja zelfs deze: moreele macht van
her Recht" de schering vormen, en die
andere, niet minder moedgevende: inter
nationaal scheidsgerecht; bewegingsvrijheid
op de open zee; beperking der bewapening"
den inslag van het fijne borduursel, dat de
diplomaten van den Vierbond voor de oogen
van den Heiligen Vader ontvouwden.
Wie durft nu nog een atoompje roet in
dit smakeiijk eten te gooien? Ontroert ons
dan niet de gedachte, dat voor deze waar
devolle zaken vele millioenen van nu wel
haast alle nationaliteiten enthousiast strijden?
Het is natuurlijk jammer gevolg van
een afschuwelijk misverstand dat de
legerscharen, die nu alle tot het verwerven
van dezelfde zegeningen ten dienste der
wereldbevolking in het veld blijken gebracht
te zijn, nu ook maar niet hetzelfde front in
nemen, wat wel zoo logisch wezen zou.
Maar men moet niet alles ineens begeeren.
Reeds is dit wonderlijk groote bereikt: dat
aller heilig ideaal n en hetzelfde bleek.
Zoo is in beginsel de profetie reeds
tenvolle, of op een kleinigheidje na, verwezen
lijkt, die zoo toepasselijk een der muren
van het gebouw eener publieke vermakelijk
heid (Damrak, boven de P.S.) te Amsterdam
siert: D'aard wordt straks n; de volken
zijn als broeders." En dat het nu nog op
die ne aarde min of meer onbroederlijk
toegaat, bleek gelukkig een ongewilde aber
ratie, en principieel, meer schijn dan wezen.
De unio mystica van ons heilig ideaal' is
zeer reëel en waarlijk niet voor de poes",
zooals men wel zegt.
Nog n stapje verder, en het (voornoemd
Ideaal namelijk) wordt in ne taal 't
Esperanto moet in 't gebruik voldoen en
om zoo te zeggen uit n mond als ook
practisch bereikt geproclameerd. Als er dan
nog wat (flinke en musicale) menschen over
zijn om een stevig koor te vormen, kunnen
we een grootschen, internationalen jubeldag
beleven, l Mei 1918 bijvoorbeeld ?
v. D.
*) Onze duikbootbemanningen" mocht
de Rijksdagpresident nog voor eenige dagen,
onder stormachtigen bijval, langs zijn neus
weg zeggen, verrichten everals hun com
mandanten rdet alleen wat ze beloofden,
maar nog een stuk daarboven".... Inder
daad! En ze hadden al zooveel beloofd.
Een andere taak; een hooger ideaal
Geachte Redactie!
Indien u het mij toestaat, zou ik gaarne
een bescheiden, maar toch ernstig gemeend
protest willen doen hooren tegen het, onder
den titel van: Beschouwingen, President
Wilson" in uw nr. van 8 September 1.1.
opgenomen artikel. De geleerde schrijver
van dat opstel is over ons volk niet tevreden.
Hij stelt de oorlogvoerende natiën hooger
dan de onze.
Doch verdienen die strijdende volkeren
bewondering ? Maar wat zou een vader
zeggen, als 'hij, na een dag op reis geweest
te zijn, bij zijn tehuiskomst zijn jongens
zóó aan het vechten vond, als thans de
natiën van Europa doen ? Zou hij in hun
uitingen en daden" grooter begrip van
heldhaftigheid en idealisme" zien, dan hij
zelf ooit vertoond heeft ? Ik geloof van niet
maar ben overtuigd, dat hij ze allen (zonder
onderscheid) een flinke bestraffing zou
hebben toegediend.
Wij", zegt de schrijver, wij wijze, be
dachtzame, niet-naieve, nuchtere Hollanders
doen zulke dwaasheden niet als in oorlog
gaan.'
, Maar als de Hollanders nu in oorlog
gingen en ze kozen aan de eene of andere
zijde partij en ze brachten het zoover, als
thane Roemenië, Serviëof Montenegro het
gebracht hebben, zouden ze het dan gewon
nen hebben ? Mij dunkt, dan hadden ze alles
verloren?en de eer bovendien.
Neen, het land, waar een Grotius en een
mr. Asser geleefd en hun beginselen van
het Internationaal recht hebben gepredikt,
waar een Hof van Arbitrage gevestigd is
en een Vredepaleis staat, heeft een andere
taak, dan om andere reden dan ter zelf
verdediging ten oorlog te trekken. Het heeft
de roeping, om HET GEWETEN der
menschheid te zijn en om aan andere volkeren
(door ze te wijzen op dat internationaal
recht), toe te roepen (als ze verbintenissen
en tradaatjes als vodjes papier" beschou
wen en zich aan geen eeden en beloften
houden): Gij tnoogt niet!!!''
En niet alleen heeft het Ned. volk een
andere roeping en een hooger ideaal dan
oorlog voeren; ook de andere natiën van
Europa hebben dat. Zie, van de 1600
millioen menschen, die de aarde bewonen,
zijn ten minste nog wel 1200 millioen in
onwetendheid en barbaarschheid gedompeld.
En nu moet het de gemeenschappelijke taak
en een hoog ideaal van de natiën van Europa
worden, om te trachten die menscheii wijs
heid, wetenschap, liefde en beschaving te
brengen en ze zóó op te voeren tot ware
vrijheid en onafhankelijkheid.
Dankend voor de opname dezer regelen
ben ik, met de meeste hoogachting,
UEd. dw. dnr.
Leeuwarden, J. KUIPER
Zaailand 58
Abonneert U op
Groot- Nederland
Letterkundig Maandschrift voor
den Nederlandschen stam onder
Redactie van CYRIEL BUYSSE,
FRANS COENEN en LOUIS
COUPERUS.
Prijs per jaargang f 16.50
Proefnummers zenden gratis de
Uitgevers VAN HOLKEMA &
WARENDORF, Amsterdam
iimiMMiiiiiMHiiimiHHimiiHiiMimni
DEBONT&LEYTEN'8
FIJNE CHOCOLADE
EN SUIKERWERKEN
Onze Uitgebreide
Sorteering
IBRCM
vertegenwoordigt in de be
proefde fabrikaten, steeds 't
belangrrjkte op dit gebied.
Franco levering.
Billijke condities voor inruiling
CATALOGUS TEN DIENSTE
Desverlangd betaling in ge
deelten, tegen vergoeding
eener billijke rente.
FIRMA
J. H. W. STOKER
Choorstr.9-Tel 40943157
UTRECHT
De Fotografische Ateliers
C, ). L VERMEULEN
zijn gevestigd :
OEI HAAG: ? UI RECHT: . ROTTEItOJUi:
Tootsiiik. O lieuwt Gricht 50 Cooltiigtl 221
TElEFOOnM ULEFDOI «283
Doofttkidi l
En zijn bekend om hun
artistiek werk en zeer
lage prijzen
j. W. VAN HAAGEN'S
:-: UTRECHT :-:
MERK.LIOND'OR
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 1.9O p. kwartaal
GEBR. B. H. & H. KOOLHAAS
Makelaars en Aannemers
ELANDSGRACHT 14 :: TEL. R 7800
Agenten der Centrale Hypotheekbank te Den Haag.
Bijkantoor van de Mij. van Brandverzekering voor
het Koninkrijk der Nederlanden te's-Hertbgenbosch.
' BOUW-CREDIETÉN
D. ADMIRAAL
Bloemenmagazünen v/h Rozenoord.
Kantoor: Banstraat 22
Telephoon Z. 3693
Leveniverzekerins- fH «_ l ___
Maatschap^ titirn n em
Maatschappelijk Kapitaal EEN HILLIOEN GULDEN volteekeed
Sluit LEVEffSVEBZEKERIiraEX en I.1JI
BEHTES op bijzonder gnnitig* verBeberimr*
tegen «eer BUJLI JKE
HAARLEM
en Omstreken
DE BESTE
Telefoon 831 en 2535
Verschenen:
vanAardappelmes
totOfficiersdegen
DOOR
MELIS STOKE
RPIJS f 0.95.
VAN HOLKEMA & WARENDORF,
Amsterdam.
AMEUBLEMENTEN
Modelbuis FREDERIKSPLEIN 10
Telefoon lfOOBD ?"
OPGERICHT ALFEN%RIJN
f ROODEBESSENSAP.ROODE EN WlTTE ESSENWIJN, '
MEIWIJM.FRAMBOZEN-» KERSEnwij»,Bi5scHOpWIJN
C3r JLi TJ TL?IJV Eï.
1>E BESTE KLEEFSTOF TER WERELD,
voor kantoor-, huishoudelijk- en fotografisch gebruik. Uiterst
zindelijk en sterk. Hollandsch fabrikaat. Voor engros verkoop
HANDELSHUIS HOLLAND", mreclil-Aoislerdaio.