Historisch Archief 1877-1940
1 Dec. '17. No. 2110
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
AI zijn de slnfonieën van Anton Bruchner
niet in alle opzichten als volkomen kunst
werken te beschouwen, zij bevatten in zich
zelve zooveel diepe Innerlijke schoonheid
van [een zich oprecht en eenvoudig uit
zingend kinderlijk geioovlg gemoed, dat ook
de dlkwflls zeer langdradig uitgesponnen
nevenmotieven, die zeer zeker het gebrek
aan een klare structuur veroorzaken, een
rechtmatig opkomend ongeduld ten slotte
toch weten te bedwingen. Want hier mogen
we de gebreken vergeten,-waar ten slotte
toch iedere noot mededrager is van een van
binoen uit opgewelde muzikale gedachte.
Ook daar waar de meester te lang verwijlt
In bijkomende motieven, is het ons, of we
deze .schllchte Nalurmensch" aan het klavier
van zijn geliefd orgel hooren droomen in
klanken, die nooit beneden het peil afdalen
van wat muziek in den echten zin des
woords is.
Voor den eenvoud des harten van dezen
tooneeldichter is kenschetsend het antwoord,
dat hfl zijnen grijzen monarch nmaal gaf,
toen deze hem vroeg, wat hij voor hem kon
doen. Legen Sie, bitte ein gutes Wort bei
Hernn Hauilick für mich eln".
Met eenvoud des harten moet zijn werk
worden aangehoord maar zeker ook uit
gevoerd. Het laatste was thans niet altijd
het geval. Monumentaal was de uitvoering
zeker, maar waar nu Mengelberg allesspeciaal
het Andante, zeer breed neemt, was het
gevolg, dat naast de schoonheid ook de
gebreken van deze z. g. n. Romantische
sinfonle sterk op den voorgrond treden. Nu
l WIJ EXPOSEEREN (
B IN ONZE J
IOOSTERSCHE KUNSTZAAL|
BJSJ ' :=;
B VOORTBRENGSELEN VAN ,jj
| JAPANSCHE-, CH1NEESCHE-, l
| INDISCHE- EN PERZISCHE KUNST B
? ' ZOOALS l
? BRONZEN, SNIJWERK IN IVOOR, |
CLOISONNÉ, PORCELEIN, l
l BORDUURSELS, KLEEDJES, ENZ. jjj
'l WEEtfËR EN PARIJZER |
? BRONZEN EN FAYENCES ?
B MARMER-EN LEER W ERKEN |
l MÜNCHENER EN BOHEE1WSCH l
| KUNSTGLAS jj
l OOSTERSCHE MEUBELTJES |
| THEEWARMERS EN KUSSENS |
| " DIVERSE POTTERIES |
| ETSEN EN GRAVURES j
l VERSCHILLENDE VOORTBRENG- |
'? SELEN VAN NEDERLANDSCHE l
m KUNSTNIJVERHEID |
? BIJZONDER GESCHIKT VOOR g
| GESCHENKEN |
IDE BIJENKORF|
N. V. HET HOFSTAD-TOONEEL: Kasbloem.
Mevrouw Simons?Mees is zich altijd
gelijk gebleven, haar liefde was immer een
stil-brandende lamp en haar afkeer groeide
niet tot haat. Maar zelden nam het ideaal
haar op zijn vleugels, in eenvoud, op hechten
grondslag, geeft zij al dit zorgvuldig
tooneelwerk, waarvan de bekoring schuilt in distinc
tie en een lichte, bijzonderlijk tegen braaf
Holland, de Ma's, de Pa's, de tantes, de
professoren en een Paladijn, gekante ironie.
En meer eigenlijk dan haar, nauwkeurig van
het leven afgekeken figuren, boezemen ons
het levensplan, de verschillende,
scherpaangevoelde geestelijke en maatschappelijke
kringen'1 waarbinnen deze figuren zich,
wrijvend en botsend, met elkander pogen te
verstaan, belang in. Het zijn telkens weer
de mijlpalen, de generaties, de kentering,
het verouderd standpunt tegenover den
nieuwen tijd, de groote stad en de provincie,
het vrije veld en de broeikas. Kenschetsend
zijn alreeds de titels harer werken: Van
hoogten en vlakten", Twee'levenskringen",
en ook weder haar laatste, in druk verschenen
tooneelstuk: Levensstroomingen", waarin
we de Kas bloem" en hare verouderde ouders
terugvinden, in gewijzigden, meer aan onzen
tegenwoordigen tijd, die met het artistieke
Liberty-meisje weinig rekening meer houdt en
een gezonde critiek tegen dichteresjes" a la
Eva Waal bezit, aangepasten staat. Met Eva
een staal harer .verzen" in het openbaar te
laten voordragen naderde mevrouw Simons,
langs de paden van van Suchtelens Tuin, zóó
dicht de persiflage (haar diepst-eigenlijke ele
ment) dat het geheele stuk verongelukt zon
zijn indien niet de regisseur, van der Lugt, het
inzicht, en Elsa Mauhs de takt. hadden ge
had, de grove scherts der Eerste
liefdezoenen" zoodanig te verdoezelen, dat onze
ernst voor de menschen" in dit vierbedrij vig
kregen we den indruk van eene bezwarende
lengte.
De grootmeester van het klavier, Frederic
Lamond, dien onze stad het voorrecht heeft
tot hare tijdelijke inwoners te mogen reke
nen, vertolkte het eerste pianoconcert van
Tschaikowsky dezen middag
opzeerbizondere wijze.
Krijgen we gewoonlijk van dit concert
eene louter .virtuose reproductie te hooren,
die ons het werk wel eens te veel als parade
stuk deed beschouwen, thans was het eene
openbaring. Lamond, de Beethovenspecialist,
is de man, die uit ieder werk allereerst de
hoogere gedachte opspoort en aanvat op
eene wijze, die het oogenschijnlijk onbe
langrijke toch nog belangrijk maakt. Juist
de teedere, Slavisch melancholische gedeelten
in het concert, wist deze solist zoo prachtig
te belichten. Het fortospel van Lamond is
niet altijd elastisch genoeg van toon, waar
door het aanvangsthema wat s'roef tot ons
kwam.
Het opgetogen publiek wist tot eene toe
gift te bewegen. Onder ademlooze /stilte
tooverde onze solist daarna Liszt's
Liebestraum in eene bijkans immaferiëele klan
kenpracht ons oor voor. Eene uitvoering,
die men niet spoedig ondanks de roes van
ons concertleven vergeet l
Van Tschaikowsky en Liszt naar den avond,
dien Sem Dresden met zijne uitgezochte
Madrlgaalvereeniglng gaf, is een geweldige
sprong. Eene uitverkochte zaal, waar we
ons nog even met een bescheiden staanplaats
konden vergenoegen, benevens een uitver
kochte programmaoplage, dwingen ons tot
eene slechts korte algemeene beschou
wing. Het is een verblijdend verschijnsel, dat
er in onzen tijd eene zoo stijgende belang
stelling bestaat voor een kunstgenre, waaruit
door haren aard zoo weinig plaats is voor
vergroofd uiterlijk effectbejag, als wij in de
meeste moderne partituren van onzen tijd
plegen aan te treffen. De reine religieuse
schoonheid van een Palestrina, de fijne geest
en gratie der Fransche meesterr der 17e
eeuw, het frissche ongekunstelde talent van
onzen Johan Wagenaar, wiens Chanson"
bij het publiek veel belangstelling vond, dit
alles vond bij Dresden en zijne schare die
groote liefde en toewijding, noodig, om ook
dezen avond weder voortreffelijk te doen
slagen. Deze vereeniging vervult In waarheid
eene groote behoefte in ons muzikaal leven.
Ten slotte eene vraag: Was op dezen
avond van hoogste vocale pure
schoonheidsemotie het werkje van Jan Ingenhoven, die
de begrippen stem en instrument identiek
schijnt te verklaren, geene schromelijke ver
gissing?
VAN LEEUWEN
WILLEM KES
Het feit, dat Willem Kes door de Koninklijke
Oratorium Vereeniging is uitgenoodigd tot
de leiding harer uitvoeringen op l en 2
December heeft plotseling de herinnering
aan een belangrijke periode in ons muziek
leven verlevendigd.
lllllllllimillllllllllllllJIIIIMMIIllMllllllllllimilllMIIIMIIHlJIIIIIHIinillll
stuk, bewaard bleef. Want Eva Waal is, be
halve dan een paiodie op een dichteres, vol
strekt niet zoo'n hol en voos vaasje
aanstellerij als ons wordt te vermoeden gegeven,
zij blijkt wel degelijk een mensch, met ook
waarachtige gevoelens, labiel, verblind, een
half-mensch wie is er hél? maar in haar
verwardheid m. i. toch meer ras-echt, een
boeiender wezen, dan de gepatenteerde
echtelingen op den berg: de, in beminnelijk
egoïsme versufte professor, zijn harde, ver
zuurde vrouw en hun zoon Hans, die het
mooie verwende stadskind voor zich begeert,
niet zooals zij is, met haar aard en haar
liefhebberyen, maar zooals hij haar hebben
wil, een bekoorlijk deel van hém-zelf, op
gaande in de dingen van zijn belangstelling,
zijn werk, zijn gletschers, en die geen poging
doet ook iets van haar innerlijke behoeften
te benaderen of te bevredigen. Zij mag niet
dit en zij mag niet dat, en zij móet de zon
zien opgaan! Van geven" spreekt hij, doch
hij begint: te ontnemen.
Dat Eva, ondanks een oorspronkelijk warm
gevoel voor Hans, aarzelt dit weinig har
monisch, eenzaam leven met hem te aan
vaarden voor eeuwig", dat haar, met het
voorbeeld van Hans' verbitterde moeder
voor oogen, deze verheven eenzaamheid"
beangst, het verwondert ons minder dan dat
Hans niet onmiddellijk inziet: ik mag op dit
meisje geen beslag Irggen, zooals vader,
vijfendertig jaar geleden, op moeder deed.
En als dan in het laatste bedrijf het groote
oogenblik van kiezen of deelen daar is, dan
weten we op eenmaal weer wat met al zijn
goede hoedanigheden het tooneelwerk van
mevrouw Simons voor ons mist: de vlucht
uit benepen werkelijkheid, hetzij die
werkelijkheid ons wordt geschetst in burger
huiskamer of boven op de Alpen, het
onverwachts grootscher-aanvoelen der reëele
dingen, de romantiek, die bij v. het werk van
Ibsen boven de tijden verheft.
Daar, in dat tooneel, biedt Eva, besloten
naar Holland terug te keeren omdat het
haar niet mogelijk is zich voor haar leven
te binden aan deze sfeer, Hans aan bij hem
te komen, boven, in zijn Alphut, waar zij
samen zullen zijn, voor enkele weken, maan
den wellicht, opdat zij aan hem, wiens leven
zij niet deelen kan, nochtans zal mogen
VAN
Schilderijen
UIT DE
Collectie GOÜDSTIKKER
in de Kunstzalen van
Arti et Amicitiae
hoek IUR-SFOI- AMSTERDAM
van 2 tot en met 26 Dec. 1917
Opening Zondag 2 Dec. ten 2 uur
De jongeren onder ons kennen den naam
van Willem Kes weinig anders dan bij over
levering; zij weten, dat hij de grondlegger
is geweest van ons Concertgebouw-oikest,
dat hij in 1895 ons vaderland vaarwel zei,
om eerst te Glasgow, daarna te Moskou en
vervolgens in Duitschland functies als orkest
leider te bekleeden, maar zij weten nauwe
lijks hoe hij er uitziet.
De ouderen daarentegen denken met dank
baarheid aan Willem Kes terug; zij herin
neren zich de moeilijke kinderjaren van het
Concertgebouw, dat reeds onder Kes' directie
terecht een wereldvermaardheid heeft ver
worven ; zij herinneren zich den strijd, dien
Kes had te overwinnen. Wat viel er in die
jaren op muzikaal terrein te ontginnen en
te cultiveeren! Hoe moest een orkest uit
betrekkelijk slecht geschoolde krachten wor
den samengesteld tot een gedisciplineerde
nheid l Hoe moest ook het publiek worden
opgevoed en opgeleid tot de wetenschap,
dat de meesterwerken den toonkunst niet
uitsluitend tot aangename verpoozing na
den dagelijkscrien arbeid waren geschreven,
maar dat zij tot ideëele doeleinden waren
geschapen, dat zij een deel van het
volksbestaan uitmaakten en dat zij slechts
met piëteit en eerbied mochten worden
benaderd. De gang nair een concert
werd een maatschappelijke plicht; hij
werd een bevrediging van het streven en
zoeken naar schoonheid, zooals de tocht naar
de verzamelplaatsen der plastische kunst,
of het ter hand nemen van n het met
aandacht kennis vergaren uit de meester
werken op het gebied der litteratuur.
Aan Willem Kes, die met ijzeren hand
gedurende de jaren 1888-1895 leiding gaf
aan het Concertgebouw-orkest, danken wij
die hervorming in ons muziekleven; hij ver
richtte den pioniersarbeid in een instelling,
die om haar nieuwigheid door velen met
wantrouwende blikken werd gadegeslagen,
die bovendien door tal van bestaande
corporatiën in stilte hard werd tegengewerkt
en die zich door' verschillende ongunstige
factoren het gebouw zelf lag toen in een
uithoek der stad afgelegen en ongemakkelijk
llllllllllllllllllnlIllllllllllillllNIIIIIIIII M IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIII
vervullen, wat in de dagen van hun samen
gaan zijn vurig verlangen werd
En dan antwoordt haar Hans met dezen
muf-theatralen zin: Ik heb een mooie
droom gedroomd... als je me die maar
had gelaten... als je dat laatste maar niet
had gezegd." Is dat de krachtman uit de
bergen, van wien wij, tegenover Eva's
halfheid het heele"hadden verwacht? Niet
de troetelliefde van bloemetjesplukken en
voetjeswarmen, maar de machtige, die maar
n vrees en n verzet kent: de begeerde
vrouw heelemaal te zullen verliezen! Had
Hans, vertrouwend op zijn mannelijke liefde
kracht, en met geen ander doel voor oogen
dan het kleine Eefje tot een groote Eva te
maken, de kasbloem in den vollen zonne
schijn van zijn eigen warm instinct, te
brengen tot natuurlijken bloei, niet diep in
zijn hart verlicht moeten zijn met dit voor
stel? Nu behoefde hij haar immers niet te
binden voor het leven, niet gansch-en-al te
onttrekken aan wat voor het eogenbiik nog
haar petit plaisir uitmaakte, nu had hij het
liefste van haar kunnen hebben, als een
schat waar niemand aan kan raken," zonder
offers," zonder onherstelbaarheden, zonder
de kans op een vijfendertigjarig
huwelfjksberouw.
Hier, op deze plaats in het laatste bedrijf,
begint voor mij eigenlijk pas het stuk. dat
wil zeggen het stuk, dat mij meer dan het
voorafgaande geïnteresseerd zou hebben,
want dat deze benarde verloving" niet tot
een weloverwogen huwelijk zou leiden,
wisten we al bij den aanvang van het spel.
Ons bezig hield de vraag of de natuur het
op de cultuur zou winnen, of Eva, al ware
het tijdelijk, voor de liefde van Hans zou
buigen, de consequenties van haar allicht
spontaan en oppervlakkig geuit voorstel"
inderdaad zou aanvaarden ? Of uit haar
wankele, maar toch niet koele gevoelens
voor dezen sterken man, in het vrije
berghuwelijk niet zou rijpen: de liefde die, geen
verzen" meer behoeft en vanzelf voor
het leven bindt.
De schrijfster heeft zich tegen deze op
vatting schrap gezet, onze algeheele sym
pathie voor de familie Borg gevraagd en
de vertrekkende nymf" ook bij dit af
scheid weer frazen in den mond gelegd,
ONTHULLINGEN
Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raenietonck
De publicatie der geheime verdragen gaat vanwege d«
maximalistisctie Regeering voort.
tutiiiitiimmtiiiuimiiuiiuiiiiiiuiimiiiiuviititiiiiittiitiniiittiiiiiiiinii
bereikbaar een eigen bestaan moest ver
werven.
Maar Willem Kes, wiens verleden borg
stond voor een serieuze kunstbeoefening,
een man, die zichzelf de hoogste eischen
stelde en daarnaast diezelfde eischen ook
van zijn medewerkers verlangde, heeft, ge
steund dooreen aantal krachtige
Gesinnungsgenossen" de overwinning behaald.
Het societeit-achtig karakter van het
nieuwe instituut mocht reeds zeer spoedig
verdwijnen. Er werd tijdens de uitvoeringen
onder Kes niet meer door kellners bediend,
een typisch anachronistisch staaltje eener
wijze van kunstbeoefening; er werd stilte in
de zaal geboden; de deuren bleven gesloten
en men waagde het zelfs niet tijdens de
uitvoering heen te gaan. Zoo werd het pu
bliek bedwongen.
Van meer belang natuurlijk was de be
handeling van het orkest. Kes heeft het
orkest gedrild, indachtig aan het adagium
Discipline vitae scipio"; daarnaast heeft
hij echter steeds gezorgd, dat het
padaegogische element slechts middel, geenszins als
einddoel mocht worden aangewend.
Wat al schoone uitvoeringen zijn er onder
zijn leiding in datzelfde Concertgebouw tot
stand gekomen. Wie herinnert zich niet den
historischen cyclus en den Beetkoven-cyclus?
Förderung der Lebenden" was evenzeer het
devies; Strauss is er ingehaald met Don Juan
iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiitmiiiiiimtiiiiitmiiiiiiiitiii
die de persiflage naderen en coüte que coüte
Hans in het gelijk stellen in zijn degelijken
afkeer van het geboden avontuur." Doch
zij heeft ons, schoon in het nauw gedreven,
toch niet overtuigd dat die stoere'1
bergbewoners nu zooveel waarachtiger liefhadden
dan het vreemde eendje in hun bijt, al
schreef dat dan ook te goeder trouw
horrible verzen en al stelde zij zich in arremoede
graag een beetje aan.
De vertooning sloot mooi in elkaar, gaf
telkens het tooneelbeeld stemmingsvol, het
rustig evenwicht bleef den geheelen avond.
Het interieur van I was wel hél burgerlijk
en in het chalet" had mevrouw Borg een
paar gezellige kussens kunnen neerleggen,
deze soberheid behoeft niet als
bij-de-boeren te zijn.
Van der Lugt en Elsa Mauhs waren we
derom het paar". Een paar, dat uit kunst
zinnig oogpunt niet gelukkig bij elkaar past.
De een geeft tint, de andere kleur. Twee
schilderijen, die beiden voldoen, doch naast
elkaar gehangen, juist hun minder goede
eigenschappen blootstellen. Elsa Mauhs com
poneert voortreffelijk en behalve mevrouw
Mann weet ik geen Hollandsche actrice, die
zoo sterk en vol, met haar geheele wezen,
een rol uitbeeldt. Maar geheel oprecht is
dit spel niet en zij heeft een gamma van
vleitonen in haar stem, die op den duur
verveelt.
Het zuiverder spel van Van der Lugt, als
Hans, miste lan. Zijn ietwat linkschen
ernst bleef klein, een moeders-zaontje, van
wien we wel dadelijk begrepen dat hij Eva
gouw zou laten glippen. In zoover was dit
spel verantwoord, maar als bergmensch,
als contrast van het stadsmeisje, hadden
wij hem gaarne wat forscher gezien.
De professoren" waren prachtig: Roemer,
als de vader van Eva, Ko Arnoldi als die
van Hans. Op professor Faber geleek
Arnoldi, een bijzonder fijn figuurtje met
blijmoediger), ganscli naar binnen gekeerden
blik.
Mevrouw Chrispijn verraste in de rol van
Hans' moeder; een tragedie op zichzelf deze
vrouw! Dat wil zeggen, zij verraste als
actrice, herinnerde aan de vrouw in
Doodendans", doch o-t dit wreedverbitterd spel,
en Macbeth, de moderne Franschen als
César Franck, Vincent d'Indy en Emmanuel
Chabrier werden er bekend gemaakt; op
het eerste abonnements-concert, op 3 No
vember 1888, prijkte als hoofdwerk de lersche
Symphonie van C. Villiers Stanford.
Voorts moge Kes' groote belangstelling
worden gereleveerd, waar het werk van
landgenooten betrof. Bernard Zweers zou
daarvan kunnen meespreken. Menherinnere
zich slechts de eerste uitvoering der
symphonie Aan mijn vaderland" in April 1890,
een auditie, die voor een groot aantal
roode stoelen" werd gegeven, maar die
de belangstelling toch zoodanig had ge
prikkeld, dat een herhaling in het volgend
seizoen een doorslaand succes werd. Wij
herinneren ons een Gysbreght uitvoering
in 1895 in den Stadsschouwburg, toen onder
Kes' 'gezaghebbende leiding de voorspelen
>en koorgedeelten werden vertolkt.
De beteekenis van Willem Kes voor ons
muziekleven zooals wij het tegenwoordig
leiden, mag allerminst worden onderschat.
Dat Kes thans het door hem gestichte or
kest, onderzijn opvolger Willem Mengelberg
met nog voortreffelijker kwaliteiten toege
rust, terugvindt moge hem de overtuiging
schenken, dat zijn arbeid hier ter stede
allerminst vergeefsch is geweest.
S. BOTTENHEIM
deze schrille toon van berusting, nog na 35
jaren die zij den gelukzaligen professor ten
offer bracht in ruil voor den zoon dien hij
haar schonk, het stuk ten goede is geko
men ? Haar man zegt dat hij heimelijk
altijd een beetje bang voor haar was, en
ook Eva voelt bij haar komst terstond de
vijandelijkheid van een vrouw, die tegen
over elk geluk achterdochtig staat, wijl zij
in het hare bedrogen uitkwam. Doch in
den lichten, immers naar de scherts nei
genden, toon van het stuk, viel de hare al
te rauw, het gesprek waarin zij Eva deel
genoot maakt van haar Verzwegen Strijd",
op zichzelf al een weinig smaakvolle daad,
werd burgerlijk opzichtig. En wij voelden
vooral voor Eva den druk van die
onverzoende vrouw met haar stekende oogen,
die zij moeder" zou moeten noemen, als
ze trouwde met Hans
Van 1908 dateert dit werk.... Er zijn in
dien tijd meer stukken van mevrouw Simons
opgevoerd, waarin ook enkele tooneelspelers
hebben uitgemunt, maar een goed doorwerkt
geheel" heeft eerst Het Hofstad-tooneel"
ons gebracht.
TOP N A E F F
millllMHIIIIMIIII
NED. OPERA.
Dir. G. H. KOOPMAN.
AGENDA:
Zondag 2 Dec., haH twee, Paleis voor Volksvlijt
TROUBADOUR.
Zondag 2 Dec., Avond.
Rotterdam, FAUST. Den Haag, BUTTERFLY.
Maandag 3 Dec., Paleis voor Volksvlijt.
HUGENOTEN.
Dinsdag 4 Dep., .Stadsschouwburg,
FIGARO.
Woensdag 5 Dec., Paleis v. Volksvl., Einde 10 uur
BOHÈME.
Donderdag 6 Dec., Paleis voor Volksvlijt,
Al DA,
Vrijdag 7 Dec.,
Breda, KLEERMAKERS VAN MARKEN
Haarlem, FIGARO.
Zaterdag 8 Dec.,
Rotterdam, LOHENGRIN.