Historisch Archief 1877-1940
29 Dec. '17. No. 2114
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Afscheid 1917
De mensch
In rouwgewaad gaat gij, oude jaar, been,
Geen zegen beêgeeft men u mede,
Slechts droef klinkt u na, der menschheid
geween,
En 't smeeken om rust en om vrede.
Gij drenkte de aarde met tranen en bloed.
Geen zeegenend woord werd gesproken,
Voor dat wat gij bracht, gij zelve nu boet,
Want ach ook uw kracht is gebroken.
Het jaar
Beschuldig niet mij, toen ik tot u kwam,
was het vrede die ik bedoelde
te brengen; doch 't menschdom de moed
mij ontnam,
door de wrok en haat die het voelde.
Ik dacht dat het lijden het had bekeerd,
Helaas, 't waren slechts toekomstdroomen l
De ernstige les werd nog niet geleerd.
Hebt lief, en de Vrede zal komen!
SOFIA
Een stichtelijk halfuurtje
Onlangs had ik het genoegen, een poosje
te praten met mevr. M. L. Adriani?Gunning
over haar werk en over haar vrienden, de
Toradja's van Celebes. ;Bij de herinnering
aan dat gesprek komt telkens weer in mij
op dat gevoel van eerbied en bewondering
voor haar werk, dat ik reeds had vóór
Vrijdag 9 November, maar dat toen zoozeer
in kracht heeft toegenomen door de kennis
making met haar persoonlijkheid. Welk een
veerkracht en prettige opgewektheid gaan
van deze reeds grijzende vrouw uit, als zrj
spreekt over het levenswerk van haar en haar
man, de taak, die ze in den dienst der zen
ding in 1894 samen begonnen in de
Minahassa en die ze nu vervullen aan de overzij
van de Tominibocht, in het land der Toradja's
om het Possomeer; hoe schitteren haar
vriendelijke, schrandere oogen, als ze vertelt
van de taaistudie van dr. Adriani, en van
hun leven daarginds, dat gewijd is aan de
verheffing der inlanders.
Door de prediking van het Christendom
trachten ze die verheffing te bereiken en
tevens langs den weg der gewone
menschelijke toenadering, waarbij diegene, die wat
te geven heeft, meedeelt aan den minder.
bevoorrechte, wien hij tegemoet komt met
welwillendheid en vertrouwen.
De Toradja's van Celebes hebben veel
te danken aan het echtpaar Adriani, want
ook in hun stoffelijke nooden voorzien deze
blanken op een manier, waarvan de wilden
zich haast geen begrip kunnen vormen, of
schoon ze de weldaden aan den lijve onder
vinden. Ja, aan den lijve, want in Posso aan
het meer, drie dagen reizens van Posso aan
zee, is het hooggelegen huis van de Adriani's
dagelijks van zes tot acht uur in den mor
gen opengesteld voor de zieken, voor hen,
die met hun kwalen en ongemakken komen,
om er van te worden verlost. Bij gebrek
aan officiëele geneeskundige hulp is deze
inofficiëele voor de Toradja's, mannen zoo
wel als vrouwen, een groote zegen. Met
hun bloote beenen doen ze in het bosch
ECHNISCHE RUBR.IE
Ford en zijn, Fabrieken
Hoewel reeds vóór den oorlog de naam
Ford zeer bekend was, vooral in Amerika,
waar zijn auto's in enorme hoeveelheden
gebruikt worden, is zijn naam in Europa
vooral bekend geworden door ztjn
vredespropaganda, die ten slotte op niets moest
uitdraaien. Hoewel zijn vredespogingen ons,
die iets beter dan de meeste Amerikanen
bekend zijn met de krachten, die deze oor
log veroorzaakt en van zoo langen duur
gemaakt hebben, een beetje belachelijk voor
kunnen komen, waardoor onze appreciatie
voor Ford zeker moet lijden, we moeten
niet vergeten welk bijzonder werk Ford
verricht heeft in de vestiging van zijn fabrie
ken, die nog nooit hun gelijken gehad heb
ben, zoowel van een technisch als van een
economisch standpunt bekeken.
Ford stichtte in 1903 de FordMotorCompany
en begon met 311 arbeiders en andere
enployëes; in het eerste boekjaar leverde hij
1708 auto's af, in 1905 1695, in 1908 6398,
in 1911 34.528 in 1914 248.307, in 1916
533.921, terwijl in 1917 de productie 750.000
stuks zal overtreffen. Deze fabelachtige
omzet werd bereikt door den buitengewoon
lagen prijs (395 dollars en na Aug. 1916
345 dollars). Voor genoemde prfjs krijgt
men de auto compleet en alleen bijzondere
toestellen moet men appart aanschaffen.
Het is merkwaardig, dat voor speciale toe
stellen (b.v. de verlichting van binnen,
zelf starter, etc. speciale fabrieken gebouwd
zijn, die de toestellen precies geschikt voor
de Ford-auto's afleveren. Brengen we den
prijs over In onze munten, dan zeggen we,
dat ongeveer duizend niet veel is voor een
goede auto, maar dat toch alleen de meer
gegoeden zich de luxe van een auto, zelfs
van dien lagen prijs, kunnen veroorloven.
De levensstandaard is echter in Amerika
zoovele malen hooger dan bij ons, dat ver
gelijkenderwijze de prijs niet hooger is dan
? 300 a 400, of nog minder, terwijl ook de
benzineprijs, staande op hetzelfde niveau
als hier in normale tijden, voor den Ame
rikaan zeer laag is. De Ford-auto wordt
dan ook gekocht door menschen, die in ons
land niet aan een auto durven denken. Stel
ler dezes ontmoette leeraren,
hoofdonderaltijd weer wonden op, verwaarloozen die
soms en komen dan bij den dokter-zendeling
om hulp. Mevrouw helpt ijverig mee; er
is zooveel, waar de ervaring hun een kijk
op heeft gegeven en met groote zindelijk
heid en boorwater en chinine valt heel wat
te genezen of te voorkomen.
Tot de nederigste diensten zijn de doctor
en zijn vrouw bereid, en eigenlijk vinden
de bruine broeders het een raadsel, dat die
blanken hen op allerlei wijze helpen, zonder
daarvoor een belooning te vragen. De dank ?
Och, dien brengen de inlanders zelden on
der woorden. Eigenlijk ontbreekt in hun
Boréeteal een woord voor dankbaarheid;
maar", zei mevrouw Adriani, er wordt
toch soms wel uiting aan gegeven." Kan
men vriendelijker danken dan zooals een
Toradjameisje deed, dat den vorigen dag
wat zout had gevraagd en den volgenden
dag op weg mevrouw Adriani aansprak en
zei, dat de toespijs nooit zoo lekker had
gesmaakt als gisteren?
Het moet een interessant leven zijn onder
zulk een ontwakend volk, dat nog zoo pri
mitief Is, zoo anders dan bij voorbeeld de
Minahassers, die al zooveel langer met de
blanken in aanraking zijn en veel aantrek
kelijks hebben verloren door de toch onont
wijkbare stappen op den weg van den voor
uitgang. Hoe aardig heeft mevrouw Adriani
in Eigen Haard" ons reeds veel verteld
uit het leven der Toradja's, over de spel
letjes van de kinderen, de gebruiken bij
den rrjstbouw, hun priesteressen en zoo
?meer, alles zoo belangwekkend, want men
weet nog betrekkelijk zoo weinig van de
stammen uit Midden Celebes. In breeder
trant opgevat was haar interessant artikel,
dezen zomer in een der Juli-afleveringen
van het tijdschrift "Indië" verschenen met
den titel Indische volken en hun verleden."
Aan den mond der Possorivier is eerst in
1893 van eenige bestuursbemoeiing sprake.
Er kwam toen de eerste controleur, die
niet veel meer was dan een wandelend
wapenbord, want onthouding" was voor
hem het parool in zake de inboorlingen.
De zending en met haar de school hebben
al veel veranderingen teweeggebracht, sedert
in 1892 de heer A. C. Kruyt met twee on
derwijzers uit de Minahassa kwam, en de
klok In de voorgalerij van de
onderwijzerswoning eiken morgen verlangend om leer
lingen klepte, langen tijd zonder gunstig
gevolg. Nu gaat de Toradjamaatschappij
langzaam en geleidelijk vooruit, en haar
zullen andere stammen volgen. Er is nog
eindeloos veel te doen op Celebes, zooals
er dergelijk werk wacht op Borneo, op
Nieuw Guinea en ook nog op Sumatra,
arbeid voor de zending, voor de regeering
en voor particulieren. Maar het is werk,
dat tijd vordert; men moet niet te gauw
resultaten willen zien. In een rede, verleden
jaar in het Indisch Genootschap" gehou
den, wees dr. N. Adriani er nog met nadruk
op, dat men niet te haastig moest willen
hervormen, en vooral de Toradjamaatschappij
niet sneller moest voortdrijven, dan deze
gaan kan.
Op tact komt het aan bij deze opvoeding
van groote menschen, waarbij de vrouw
een taak kan vinden, die haar beste hoeda
nigheden doet uilkomen en die in zeer wijden
kring zegenrijk kan werken. Even een kijkje
te mogen werpen op den arbeid, dien de
heer en mevrouw Adriani?Gunning na den
oorlog weer gaan hervatten, het was een
genoegen, dat de weldadige herinnering
achterliet aan een stichtelijk halfuurtje.
F. J. VAN UlLDRIK S
4-
4wijzers, bedienden in allerlei zaken, die een
eigen auto hadden en zich verwonderden,
dat menschen van overeenkomstige positie
in ons land nog steeds genoegen hadden in
de fiets waarmee zij zich in hun jongen
tijd vermaakt hadden". De verkoop der
auto's wordt bovendien bevorderd door
een credietsysteem, waar hier te lande
gelukkig nog niet aan gedacht wordt. Met
een zeer geringe afbetaling is het daarvoor
bijna iedereen mogelijk een auto te koopen
tegen een schuldbewijs voor de rest van het
bedrag, dat na vervallen hernieuwd wordt,
desnoods vermeerderd met de verschenen
rente. Zooiets is hier in het algemeen nog
niet denkbaar, maar het merkwaardigste is,
dat de verliezen, die tengevolge van dit
systeem geleden worden, uiterst gering
blijken te zijn. Ook is het teekenend voor
de Amerikaansche toestanden, dat een chef
van een zaak er niets in zal zien als een
bediende zich een auto aanschaft. Hier te
lande zou de patroon allicht geneigd ztjn
om zeer wantrouwend na te gaan waar hij
het van doet". In Amerika wordt daar klaar
blijkelijk niet verder bij gedacht en wordt
het zelfs geapprecieerd.
Telt men de totale productie van Ford
van de laatste vijf jaren op, dan krijgt men
het respectable getal van 1.237.100. Toch
moet men niet denken, dat nu dit aantal
Ford-auto's nog in gebruik is. De gemiddelde
Amerikaan draagt voor zijn auto niet al
te veel zorg en vindt het niet erg zijn voertuig
gedurende zijn werktijd ergens buiten in
regen en sneeuw te laten staan. Het is dus
geen wonder, dat die auto's vrij snel slijten
en juist daarmee heeft Ford ook rekening
gehouden. Hij kan zoo goedkoop leveren,
omdat hij rekening houdt met de omstandig
heden, die maken, dat de auto's na vier of
vijf jaren absoluut versleten mogen zijn.
Men moet niet denken, dat zijn auto's
minderwaardig zijn! Verre van dat; bij goede
behandeling zouden ze veel langer mee
kunnen, maar ze worden niet gebouwd met
het oog op veeljarig gebruik.
De hoofdfabriek van Ford staat in Detroit
en beslaat een opptrvlakte van meer dan
100 H.A., waarvan 19 H.A. onder dak zijn.
Reeds zijn machinekamer, of liever
machinehuis, wonderbaarlijk. Het staat geheel apart
en is voor een groot deel van glas opge
trokken, zoodat het felle licht de groote
zuiverheid van alle machinedeelen, vloeren
en wanden doet uitkomen.
Ook de machines, een combinatie van
stoommachine en gasmotor, zijn volgens de
ideeën van Ford gebouwd. In de eigenlijke
werkplaatsen zijn alle machines tot groepen
Kleeding van de maand
Teekenlng voor de Amsterdammer"
van Hanna Lamberts.
Japon van terra cotta laken, zwart fluweelen
jakje met bonten kraag. Onder op den rok
een rand bont. Zwart fluweelen hoed met
strik en slippen van grijs gaze de lis.
llllnlIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllMlllllllllllll'l'IIHI» imlIMIMIIIIIII
INGEZONDEN
Is alles mogelijk 1
Ik keek vanmorgen verrast op over Van
Vrouwelijk Doen en Denken", daar ik een
soortgelijkjartikelt je klaar had liggen, 't Was
mij in de pen gegeven, door de steeds groo
tere eischen, die aan ons gesteld worden,
en door de onaangename dingen, die men
ons klakkeloos aan kan doen.
Wij, huisvrouwen, moeten maar zien, dat
wij er komen, de inkomsten blijven het
zelfde, de uitgaven worden steeds grooter
en de eischen van onze ondergeschikten
worden steeds onmogelijker.
Dit laatste heb ik, voor me zelf gespro
ken, wel wat in de hand. Zijn de eischen
hoog, dan voldoe ik er niet aan, zijn ze te
hoog, dan lach ik mijn menschen uit en
pak zelf aan.
Die eischen worden geboren uit zucht
naar weelde en naar gelijk opdoen met de
grooten. Zonder dat zou die scheeve toestand
niet bestaan. Een dat past ons niet", hoort
men niet meer, kent men niet meer. Nu
heeft de werkende stand bij de wisseling
van elk jaargetijde nie.uwe spullen, zooals
zij dat zelve zeggen, noodig. 's Zomers zijn
de loonen groot en gaat alles op aan op
schik, lekker eten en drinken, 's Winters
heeft men minder inkomen, maar het moet
op denzelfden weg voortgaan; kan het niet,
dan maar mopperen, dan maar eischen!
Een veertien dagen geleden is op aan
wijzing van een hoogstaand persoon huis
zoeking gedaan bij twee van de upper-ten,
om, zooals men mij in vollen ernst beweerde,
het volk tevreden te stellen. B^ de eene
familie werd echter absoluut geen voorraad
gevonden, bij de andere familie werd rijst
en een paar bussen cacao in beslag
gelllltllllllllltllllUllllllïlllllllllllllllllltlllllllllllltllltlUllllllllttlllllllllllll
vereenigd en wel zoo, dat niet de gelijk
soortige bij elkaar staan, maar dat al de
machines, die eenzelfde werkstuk na elkaar
moeten bewerken, regelmatig op elkaar
volgen. Dit eenvoudige systeem maakt, dat
in een achturigen werkdag 550 arbeiders
1400 motoren kunnen bouwen. Dit enorme
aantal is verkregen met het aangegeven
systeem, toen de werklieden een aandeel
in de winst gekregen hadden. Te voren
maakten 1100 arbeiders 1000 motoren per
dag. Het behoort ook tot het systeem van
Ford om elk werk. dat machinaal gedaan
kan worden, ook aldus te doen gebeuren,
terwijl hij niet opziet tegen het bouwen van
de allerkostbaarste machines. Zoo liet hij
een pers construeeren, van plm. 100.000
dollar, die een onderdeel van het frame
ineens kant en klaar perst, waardoor de
kosten van dat onderdeel van een dertigtal
dollars verminderd werden tot minder dan
een dertigste ervan.
De werkplaatsen maken een verbluffenden
indruk; zoo zijn er waarin meer dan 6000
drijfriemen de verschillende machines aan
drijven. Deze riemen hebben eene totale
lengte van meer dan 85 kilometer!
De diverse onderdeden worden in speciale
zalen of fabrieken samengesteld tot complete
auto's. Dergelijke fabrieken bestaan in
Chicago, Kansas Cy, Boston, Hoboken, enz. De
organisatie van de final assembly"
isschitterend. Op een reusachtigen band zonder
eind worden na elkaar de verschillende
onderdeelen in elkaar gezet door arbeiders,
die een eindje meegaan met den langzaam
bewegenden band zonder eind, zoodat aan
het eind ervan de auto kant en klaar is om
even geprobeerd te worden. Met behulp van
dergelijke banden zonder eind wordt ook de
carosserie compleet gemaakt, zoodat aan een
kant het voorbewerkte hout- en metaalwerk
neergelegd wordt, hetgeen alles langzaam
Vereenigd wordt tot een geheel, om machi
naal geverfd te worden en een speciale
droogruimte te doorloopen, waar het geheel
goed droog weer uittreedt om verder bekleed
te worden. Natuurlijk zijn ook de andere
onderdeden, zooals de motoren, electrische
ontstekingstellen, enz. tevoren kant en klaar
gemaakt. De monteerband levert elke 25
seconden een complete auto af.
Dit wonderbaarlijke resultaat is verkregen
door het organiseerend talent van Ford, die
begreep, dat niet alleen de doode
constructiemiddelen perfect moeten zijn, benevens
de organisatie, maar dat ook de werkman
op bijzondere wijze ertoe gebracht moet
worden om zoo volledig mogelijk mede te
werken. Ford was feitetijk de eerste, diu de
nomen. De rijst werd, lach niet, een paar
dagen later teruggeven met de boodschap
«dat het toch wel mocht".
Komt zoo iets te pas ? Kan niet streng
omlijnd meegedeeld worden, wat mag en wat
niet mag? Hangt men af van de willekeur
van een commies-soldaat of hoe zoo'n man
heeten mag? Moeten zij, die alleen vergaren,
om hun kinderen niet te laten verkommeren,
aan onhebbelijke handelingen blootgesteld
worde n ?
Ik kan hier met naam en toenaam een
man noemen, die elke week voor f 7.50
verdrinkt en voor den winter niet n aard
appel in voorraad heeft; dat is onze arme.
Een ander wil voor f 2 50 per dag niet
werken. Dat is hongerloon ; dat is onze
bedelaar, die met vrome spreuken loopt.
Een derde beweert dat f 400 per jaar niet ge
noeg is voor kleeding voor hem en zijn
vrouw ; dat is die eischt, dat de voorraden
verdeeld zullen worden.
En zoo kan ik er meer noemen, die arm
heeten en welgesteld konden zijn. Wij krijgen
hier allen 2 L petroleum in 14 dagen. Voor
ons onmogelijk weinig, maar wij zwijgen
en reclameeren niet, omdat wij weten dat
het niet anders kan ; maar een werkman
schrijft opruiende artikelen, omdat een werk
man 44 et. per L. moet betalen evenals wij.
En dat kan niet van hun klein loon. Dat
kleine loon" waar menig rijksambtenaar
gelukkig mee zou zijn !
En al dat gemopper, al dat opruien, al
dat optreden komt door de groote eischen
van de mode.
't Was ergerlijk, zooals nu b. v. met St.
Nicolaas luxe-artikelen opgekocht werden
door den kleinen man, zijn vrouw en dochters.
Zij weten nu precies wat smaak is en wat
niet. Fijne tulen en geborduurde kragen over
den mantel, geborduurde zakdoeken, fijne
taschjes in kleuren passende bij het toilet,
tulen guimpes enz. Te veel om op te noemen.
Alles weten ze precies, want de arti
keltjes over de mode volgen ze van a tot
z, terwijl ze Zoo doe ik" netjes overslaan.
En vergeet dan ook niet wat er gegaan
is aan drank en banket. En wij ? Wij
hebben maar weinig aan St. Nicolaas gedaan.
De tijden zijn er niet naar!
Waarom koopen nu die menschen voor
al dat vele geld niet voorraden voor den
winter ? Waarom hebben die menschen
recht om huiszoeking te eischen ? Waarom
zijn soldaat-commiezen menschen, die met
hun gelijk staan ?
Waarom heeft men voor dat baantje niet
alleen hoogstaande personen ? Zoo ja, dan
zou men in een tram, als een bengel een
grap uithaalde niet hooren : wacht maar
kereltie, ik zal julli een huiszoeking bezor
gen", of ik neem die spiritus in beslag, de
kapsules zijn niet goed, ik zal jou leeren,
mij uit te lachen." En meer van die
kleinzieligheden van kleinzielige menschen. Over
mode en modebeschrijving zal ik nu na
tuurlijk niet uitweiden, mijn hulde aan E.
C. v. d. M., die ik niet zou kunnen verbeteren.
CONTRAMINE
Van alles wat
Blik. Roestvlekken neemt men eerst en
vooral weg met petroleum. Daarna met krijt
schoonwrijven. Ook met heet aardappelwater
of heet sodawater afgewasschen en daarna
met een wollen lap flink opgewreven, ziet
blik er als nieuw uit.
Rieten sfoelmatten moeten met heet zeep
sop afgewasschen en in de lucht gedroogd
worden. Daardoor worden ze als splinter
nieuw, zelfs die, welke hun stijfheid verloren
hebben en ingezakt zijn.
Slabladtn en pieterselie kunnen goed
dienst doen ter garneering tusschen fruit.
Het heldere, frissche groen steekt mooi af
bij de kleur der vruchten.
arbeidsvoorwaarden zoo wist te maken, dat
een werkman- bij beperkten werktijd een
hoog loon kan en moet verdienen en een
menschwaardig bestaan kan krijgen, terwijl
hQ door een systeem van winstverdeeling
zich tegelijk medebalanghebbende van de
zaak voelt. Het is waar, dat Ford niet de
eerste is geweest om zoo'n systeem in het
leven te roepen, maar geen zijner voorgangers
(zelfs niet Abbe in de Zeiss-Werke) kan op
zoo'n resultaat roemen.
Sinds 1914 is in al de !;ord-fabrieken een
systeem ingevoerd, waardoor zelfs aan den
allerminsten der werklieden een dagloon
van 5 dollar (12,50) gegarandeerd wordt.
Het merkwaardige van die regeling is wel
dat degene, die het minst per uur verdient
het grootste winstpercentage krijgt. B.v.
een uurloon van 34 cent (Amerikaansch)
wordt door 28,5 cent winst gebiacht op
?y 0,625, dat van g 0,43 door een winst van
i? 0,2575 op f 0,6-75 en een loon # 0.61
door $ 0,175 op $ 0,785. Tegelijk met deze
nieuwe winstregeling werd de achturige
werkdag ingevoerd, zoodat aan eiken em
ployéeen menschwaardig bestaan gegaran
deerd is.
In 1916 bedroeg het aantal werklieden in
de Ford-fabrieken in Detroit alleen 33.000
en dit aantal zaf weldra, door uitbreiding
der fabrieken, kunnen klimmen tot 90.000,
terwijl jaarlijks meer dan een millioen auto's
geproduceerd moet worden.
Na het invoeren der bovenaaneedulde
winstverdeeling zijn meer dan 10.000 van
zijn werklieden ^verhuisd naar betere wonin
gen die voor 99 |J5?het eigendom der arbeiders
worden, terwijl de totale inlagen bij de
spaarbank verdubbeld zijn. Het is geen
wonder, dat dergelijke feiten gepaard gaan
met een stemming eu een belangstelling in
de zaak, die de productie ten goede komt.
Het spreekt wel vanzelf, dat allerlei sociale
instellingen, scholen, medische hulp, etc.
ter beschikking zijn van de arbeiders en
andere employés.
Ford heeft geen bezwaar om ontslagen
gevangen In zijn dienst te nemen en kreeg
hiermede schitterende resultaten, gedeeltelijk
ook tengevolge van wat hij noemt labour
clearing". Hieronder verstaat hij het systeem
om een centraal bureau te hebben, dat de
werklieden, die in een afdeeling niet voldaan
hebben, naar een andere overplaatst, waar
toe bij den betreffenden arbeider meer lust
of aanleg bestaat. Niemand mag ontslagen
worden, die eenmaal als vaste arbeider
aangenomen is en de losse werklieden
hebben een proeftijd van een half jaar. Vol
doet een arbeider niet in een bepaalde
Raadgevingen van vrouwen
aan vrouwen
Deze rubriek staat open voor vrouwen uit
alle standen der maatschappij. Alle medewer
king wordt zeer op prijs gesteld. Verzoeke
de inzendingen als hieronder te stellen.
Ik maak de paplerballen niet van in zout
water gedrenkt papier. Met het oog op de
zoutschaarschte is het van belang er op te
wijzen, dat het zout hier tot niets dient.
Ik heb ze meermalen gemaakt, altijd zonder
zout, en men bereikt hetzelfde resultaat.
Ik maak ran de oude vaat kwast op de
volgende wijze een nieuwe. Ik knip nauw
keurig het versleten katoen los en zie daar
door hoe de kwast gemaakt is. Van 'n
strengetje katoen !? stukken geknipt tot draadjes
van 15 a 20 cM. maak ik een nieuwe kwast.
Met oude reepjes flanel van 2 cM. breed
maak ik op dezelfde wijze een closetkwast.
Ik leg in de poesemand verfrommelde
kranten. Tusschen kranten zoeken en vinden
ook poesen de warmte.
Ik maal mijn groenige regeeringsgort en
ook de rijst. Respectievelijk met karnemelk
en zoetemelk kookt men van deze producten
in zeer korten tijd heerlijke pap. Overjaarde
erwten v/orden niet gauw gaar. Door ze te
malen, geschiedt dit sneller.
Ik neem een half pond goede roomboter
met een half pond volle melk, maak eerst
de melk lauwwarm en klop dan in een
diepe kom met een roomklopper boter en
melk dooreen tot het een vaste massa wordt
(15 a 20 minuten) lic krijg zoodoende van
een half pond boter een pond. Vooral
voordeelig voor het besmeren van de boterham.
Koel bewaren,
Onzen hartelijken dank aan allen die
medewerken om deze rubriek voort te
helpen.
Ons Kookboek
APPELSTRIHF.
Drie theekopjes meel, 3 melk, n ge
smolten boter, 4 eieren en een weinig zout
voor twee struiven kaneel en cltroenschil,
iets boter in den pan, geen beschuit, 6
appels fijn gesneden voor ieder struif met
suiker bestrooid. Eerst doet men een weinig
beslag in den pan, vervolgens appels dan
weder beslag, in den oven bakken.
iiiiniiiiiriiiii
TER WEE
THEE
ZAANDAM
srj-amalt ds "?2 gekleurde foto's in het Qlbum
DE WATERSNOOD 9I6
niniinimnnmiiiimiiimm
afdeeling, dan wordt nauwkeurig onderzocht
waar de fout ligt. Domheid wordt beschouwd
als gebrek aan kennis en wordt verholpen
door onderwijs; luiheid wordt opgevat als
lichaamelijke of geestelijke ziekte en als
zoodanig in een hospitaal of sanatorium
genezen; brutaliteit wordt vermeden door
als mensch tot mensch met de werklieden
te spreken. Opruierij komt niet voor of
vindt geen weerklank door de algemeene
tevredenheid.
De merkwaardige ideeën van Ford omfrent
handel komen het beste uit door het feit, dat
hij in 1915 aan de bezitters van zijne auto's
$ 50 terugbetaalde, omdat hij dit beloofd
had, als zijn productie en veikoop het cijfer
van 300 000 te boven zouden gaan. Hij be
taalde toen s 15.000.000 terug. In 1916
verrnindeide hij den prijs van zijn auto met
??> 50, terwijl alle anderen fabrikanten hun
prijzen verhoogden. Ford verdient ongeveer
een millioen dollar per week, maar dit belet
hem niet om telkens zijn fabrieken uit te
breiden, omdat hij de opvatting heeft, dat
hij een roeping heeft om aan te toonen,
dat grootindustrie zeer winstgevend kan
zijn zonder uitzuiging van den arbeider en
zelfs alleen dan tot toenemende winsten
kan leiden, als de arbeider erdoor florisseert
en tot tevredenheid komt. Tegelijk ziet hij
in, dat zoo'n reuzenbedrijf alleen winst
gevend kan zijn bij de strengst doorge
voerde werkverdeeling, terwijl de grond
stoffen zoo goedkoop mogelijk verkregen
moeten worden, zoodat zijn fabrieken door
eigen mijnen, staalwerken enz, van mate
riaal voorzien moeten worden.
Zijn nieuwste product is een goedkoope
tractor" waarvan hij de plannen ten behoeve
van de geallieerde rijken patentvrij gemaakt
heeft; hij wil een zóó goedkoope
voorspanmotor leveren, dat het landbouwwerk op
elke boerderij veel goedkooper en beter kan
gebeuren dan vroeger ooit mogelijk was.
Het is te hopen, dat deze fantast", die
zoo prachtig werk verricht heeft op het ge
bied van economischen en technischen voor
uitgang der grootindustrie ten voordeele van
arbeiders en afnemers, nog lang als voor
werker dienst kan blijven doen en vele na
volgers zal hebben, zoodat overal de eenheid
van belangen van werkgever, werknemer en
klant ingezien wordt en zal leiden tot een
betere verdeeling van genietingen en tot
grootere algemeene tevredenheid.
v. O.