Historisch Archief 1877-1940
VOOR
12 jan, ,'is. - 'Na
DE GYSBREGHT VAN DIT JAAR
By de Gijsbreght-voorstelling van dit ja^r heeft naar
Veler vrteening de leiiting een volstrekt te kortmanden
dag gelegd in wat vitor deze voorstelling allereerst
ge«iecfttmaguiorden.'Amsteroamschentraditiof eelgevoel.
De ware ktmiteniar beiwingt hier zijn recht om per
soonlijke nieuwigheden te vrtoonen. Dit gebrek a >n
dieper kunstgevoel heeft, den ganxchen opzet veroo' dreld.
In deze geest oordeeld oote de heer fiös-sinq, die zoo
lang met hel Amsterdamsche svhoiitvburglei'en heeft
mtdegeleefd.
Hoe Vondei's Gysbreght in den eersten
schouwburg in 1638 en volgende jaren ge
speeld is, valt moeilijk te zeggen. Een goed
begrip kan men er zich bezwaarlijk van
vormen. Het tooneel was een staand", een
onbewegelijk tooneel, het sloot zich aan bij
het Middeleeuwscne. In het midden s*ond
een troon, er waren galerijen, er waren
pilaren met doorkijk er tusschen. In den
nieuwen schouwburg van 1666, waar de
glazenmaker Jan Vos regeerde, is er niet in
den beginne.dochspoedig groote verandering
gekomen. Deze had een beweegbaar tooneel,
naai de Itallaansche manier. Op dat toone-1
werd het on moge l ij ks< e mogelijk. Van de
vertooningen van Gysbreght op dat tooneel,
in de 18de eeuw, zijn prenten. De voor
stelling op die prenten der tooneelschermen,
der voor- en achterdoeken en zijichermen
en de plaatsing der personen is met enkele
afwijking, en gehele, wat het kostuum be
treft, in denzelfden geest als de
tooneelzetting tot het begin dezer eeuw, zoodat
men van traditie kan spreken.
De doeken waren door schilders van naam
geschilderd, evenals later die van den nieuwen
schouwburg op het Leidscheplein, en van
den lateren nieuwen, den schouwburg van
thans.
Vergelijkt men de oude, de traditioneele
in-een-zetting met die van Eduard Veikade,
dan blijkt, dat de eerste meer verband houdt
met het stuk en meer n is met den tekst
en den zin der woorden.
Met de goede hulp van den architect H.
Th. Wijdeveld en het naar diens aangeven
door de decorateurs geschilderde en ge
bouwde decor stelt thans het eerste tooneel
voor 'n reusachtige slotpoort, breed van op
vatting en daarach<er het wegdommelende
slot. Eduard Verkade spreekt, geheel ten
onrechte in gala-kostuum in het karakter
van Gysbreght, heen en weer loopende, nu
eens ru-tende dan eens leunende, de voor
rede, volkomen in zijn eentje. Maar wat
Verkade zegt, is tegenstrijdig met wat hij
te zien geeft. Staande op de slotbrug ver
telt hij, dat daar het leger lag, dat het leger
schielijk opgebroken is en al het krijgstuig,
blyden, enz., heeft achtergelaten. Daar ziet
men niets van.
Het traditioneele decor was in principe
daarom beter; het was zooals het zijn moest:
het stelde een besneeuwd lands-chap, een
bosch voor, waar men allerlei krijgstuig en
legertenten zag, en op den achtergrond het
slot. Gijsbreght kwam op in het volle harnas,
als uit den krijg; vier wachten gingen hem
voor, hij zelf kwam gelijfstaffierd door de
acht bondgenooten. Tot het publiek hield
hij de voorrede, hij vertelde het wat gebeurd
was, en richtte zich, wanneer zijne woorden
in de handeling ingrepen, tot de bondge
nooten. Dan kwam de vader van het
Kathuizerklooster en later de Spie- Aan
het slot van dit bedrijf daagde uit de
stad Gysbreght een stoet van
Amsterdamsche Maagden tegemoet, gevolgd door
burgers en burgeressen om te loven en
te_ danken voor het wegtrekken van den
vijand en het behoud van Amsterdam. De
maagden wekten op om met Gijsbregt in
triomf in stad te trekken en zich gereed
te maken om ter kerke te gaan en het
Kerstfeest te vieren, het hoogste feest van
het jaar.
Pover en zonder inachtneming van den
tekst staat tegenover deze traditioneele
in-een-zettinp, de nieuwe van Verkade, hoe
mooi het decor op zich zelve zij. Niet te
verdedigen van Verkade is om de Rey af
te zonderen van Gysbreght, en deze na
het sluiten der gordijnen eruit te laten
sluipen om Vondel's woorden te zeggen
niet tot Gysbreght, maar tot het publJpk
in de zaal, dat er niets mee te maken heeft.
Eigentlijk had vroeger en thans deze rei
gezongen moeten worden, volgens Vondel's
uitdrukkelijken eisch:
Nu stelt het puick van zoete keelen
Om daer gezangen op te speelen,
enz.
In Vondel's tffd is deze rey ook gezongen,
waarschijnlijk niet door alle, maardoor enkele
maagden. Hrt staat onomstootelijk vast, want
in het Uitgifiboek van het Burgerweeshuis
dat den Schouwburg had laten bouwen,
uitgaven deed en baten ontfing, staan de
namen der vrouwen, die zongen, vermelden
het bedrag, dat zij er voor pnifi,i gen. Boven
dien komt in het liedboekje: De vermeer
derde Amsterdamsche Vreugdrstroom" de
wijze van: Nu stelt het puick van zoete
keten" voor.
Het besneeuwde bosch gaf bovendien den
tijd van het jaar aan: de winter. Telkens
wordt in het begin aan dien wintertijd her
innert. De Rty bepaalt den tijd nader, het
noodigt uit ter Keike te gaan, want het is
Gods geboortefeest. Ons Kerstmis. Vondel
had als tijd voor de vertooning van Gys
breght" den tweeden Kerstdag van 1637
gekozen, en daar zijn toneelspel mee in
verband gebracht. Zijn Gysbreght" is een
Kerstspel", zooals zijn eerste treurspel:
Pascha" een Paaschspel". Daarom staat
Gysbreght" gtheel in het teeken van het
Kerstfeest. Men heeft dus niet, zooals in
het Programma van den Stadsschouwburg,
iets diepzinnlgs of onverklaarbaars in den
val van Amsterdam en Jbet Kerstfeest te
zoeken. De . vertooning van «Gysbreght"
op tweeden Kerstdag moest door tegen
werking der predikanten en door dreigend
hoog water voor Amsterdam aan het einde
van If 37, uitgesteld worden tot 3Januaril638.
Weer een zeer mooi decor is dat van het
klooster, waaruit een schoone en stemmige
kerkzang wordt gehoord. Het
Kathuyzerklooster lag nabij de verlaten legerplaats.
Maar, en weer in afwijking met den tekst,
zijn bij Verkade's in-een-zetting en
momeering Willem van Egmond, Diedriek van
Haarlem en de Hoplieden reeds binnen den
muur en voor het klooster. De traditie gaf
zeer juist te zien den kloostermuur, waar
boven het kloosterkerkje oprees, waarvan
door gekleurde glazen het licht naar buiten
viel en van waaruit men het zingen der
kloosterlingen hoorde. De oude decors waren
ook zeer mooi l
De kamer in het hooge huis van Aems'el,
de kemenade, is stemmig en indrukwekkend
dnor Verkade en de zijnen gemaakt, veel
mooier dan bij de traditioneele monteering.
Overweldigend schoon, gewijd en stemmend
heeft Verkade het tooneel in het klooster
gemonteerd. Wanneer daar de Bisschop en
de nonnen zingen den lofzang van den
ouden Simeon, door de goede zorgen van
Alex de Jong, op Gregoriaansche muziek,
is het een tooneei van ontroerende en on
vergankelijke schoonheid.
Met de andere reyen, als: .Wij Edelingen",
en Kerstnacht" heelt Verkade weer met een
niet te verdedigen vrijheid gehandeld, ze
uit het verband met den toestand gerukt
en weer uit en in de gordijnen laten sluipen.
Tegen den tekst en tegen de bedoeling in!
Bij de traditioneele monteering werd: De
Kerstnacht" in het verkorte van het klooster,
doorgaan voortreffelijk gezegd. Deze rei
werd, naar 't behoort, oorspronkelijk ge
zongen. L'e wijze was zeer bekend en ge
liefd. Nog in het begin der vorige eeuw
zongen Amsterdamsche nachtwachts met
goede stem, Kerstnacht" iederen avond van
Kersttijd tot Nieuwjaar, als zij hun ronde ge
daan hadden. Kerstnacht is kerkgezang ge
worden. Het ergst heef t Verkade zichbezondigd
aan de rey: Waer werd opreghter trou", enz.
De geheele beteekenis doet hij er van te niet.
Volgens de traditie, zegt, als Arend het
verhaal heeft gedaan van den vreeslijken
toestand in Amsterdam en hoe dapper
Gysbreght zich verdedigt, angstig aange
hoord door Badeloch en vol vreeze voor
haar man, onder den indruk van het ge
hoorde en geziene, een jonge burchtzate
met de kinderen in het vertrek als ziels
uiting: Waer werd opreghter trou", knielt
ten slotte neer en bidt om verlichting van
Badeloch's vrees en het behouden
wederUMMMMIIilllimillllimtlM
mi niii> iiimiiiiiiii
imiitiiiiiii minimum
DE TWENTSCHE BANK
AMSTERDAM, ROTTERDAM, 's-GRAVEHHAGE, UTRECHT,
Gestort kapitaal f 23.750.000.?Reserven f 11.986.000.
ten voile aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN&Co., 55 56Threadneedle8treet Londen E.C
B W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Bekenin&'Conrant met Reutevergopding.
In-en Verkoop\Visoelsop binnen en Buitenland,Yreemde Mnnt.Conpons
ncasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembonrarnuiicten in Noord- en Zuid-Amerika.
In- en Verkoop Effecten.
Nemen van Gelden op Prolongatie met bewaring van het onderpand
bij de Twentsfho Trust Mij ?
Bewaring van Waarde». »af« Drposlts.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credieten aan HnR<lelaren en Industriëlen bij hare afdeeling
TRED1ETVEKF.EN1GIXU, hetzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S.
Direct opvorderbaar \ pCt.
t Tien dagen opzegging 11,
Een maand vast 2
Drie maanden opzegging ! .' 3
Zes Maanden 317,
Een Jaar \ 4
*) Van den dag der opzegging af wordt H pCt. minder rente vergoed
<^& ?' * LfVBrtSVERZEKERthG-aAISK
n AMSTERDAM
NED,IKD. ESCOMPÏfl MAATSCHAPPIJ
OF«EKI«JHT IN 1857
KAPITAAL ?25,000,000.
waarvan uitgegeven en volgestort ..... 15,000,000.
RESERVE 3,000.000.
Hoofdkantoor : B A T 4 V l A
AGENTSCHAPPEN te: Soerahaja, Semarang, Weltevreden, Padang,
Bandocng, Cheribon, Macassar, Djokdja, Medan, Tegal
AM«*TKRI»AM '«-UK* VF.Nfi A«K
Keizersgracht 573/5 Prins Hendrikplein 14
Bankzaken in liet Algemeen
Uitvoering van Efï'ectenorders
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
met l dag opzegging 2 pCt gedurende 3 maanden vast 3 pCt.
. 10 dagen , 2H . . l jaar vast. . 4 .
gedurende l maand vast 2 V» .
ONTTAE-eBBETAALKAS
N, Doelenstr. 20-22, Amsterdam.
Kapitaal in Ruimn / 5.500.000
Renteverg. voor gelden a. deposito.
met l dag opzegging . . l pCt.
Bedr. tot ? 20.000.- terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging t H pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
volgens Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
op Werkdagen van 8Ji tot 5 uur.
op Zaterdagen en
Beursvacantied. van 8^.2.
Loketten van / 2.50 per maand
(f 10.?per jaar) en hooger te huur
voor bfl de Directie bekende of
geïntroduceerde personen. j
AMSTERDAM, l Januari 1918 '
Emss lus, G}, Lini,
Hoofdagentschap :
Keizersgr. 391, AMSTERDAM.
Telefoon N. 329.
Zij geeft dekking voor alle denk
bare schade.
De beschikbare waarborgen der
Maatschappij bedragen meer dan
/ 4500.000.
Het bedrag der tot nu aan
Nederlandsche Auto-bezitters betaalde
schaden overschrijdt / 200 000.
Onze voorwaarden zijn bonafide;
mode polissen wo den op aan
vrage gaarne verstrekt.
Hypotheekbank
voor Nederland
OPGERICHT IN 1889
.Amsterdam Keizersgracht 482.
a, n «l tal-leve n
(stukken van f 1000, f 500 «n f 100)
ll*>nr«hoem.
Onvoorwaardelijk voor rente en
afloroing gewaarborgd door de
ALGËMKESE WAARBOBfiMAATS«HimJ
Mr.A.H.VAN NiEROP. Mr.P.PEELEN,
Directeuren.
keeren van haar gemaal. Nauw heeft de
bii'Chtzate gebeden, of Badeloch hoort ge
rucht, er is iemand aan de slotpoort. God
dank, het is haar heer en man. Dit tooneel,
geheel in overeenstemming met den zin van
Vondel's treurspel: het staan der hoofd
personen onder goddelijke bescherming. Deze
beteekenis wordt wreed opgeofferd. Verkade
laat weer uit de gordijnen: kruip door, sluip
door, een tooneelist, een burchtzaat, niet
een burchtzate, komen, die met verbreking
van alles, de rey komt zeggen en evenals
de andere reyen in meer dan half donker.
Want Verkade heeft in Gysbreght" de
duisternis liever dan het licht.
De prachtige reyen, zelfs al werd een
enkele door Charles Qilhuys voortreffelijk
gezegd, maakten dan ook op verre na niet
den grooten indruk bij de vroegere
in-eensetting.
Mooi en grootsch, stout van opvatting,
heeft Verkade ook het laatste bedrijf ge
monteerd. Het wegtrekken van Gysbreght
en de zijnen, en den sleep van menschen,
arm en rijk, uit het verwoeste Amsterdam
is als een grootsch schilderwerk. Verkeerd
gezien echter is het laten aanwandelen van
den engel in witte toga. De engel moet,
zooals de traditie het wil, en met recht,
een hemelsche verschijning zijn, en troonen
in de wolken. Verschijnen en verdwijnen
in een hemelsche klaarheid. Verkade maakt
van den engel een huisspook.
Heeft Verkade in de monteering met het
oud-Amsterdamsche te weinig rekening ge
houden, zonder gewetenswroeging heelt hij
in den tekst van den engel groote gedeelten
geschrapt, die betrekking hebben op de
opening van den Amsterdamschen Schouw
burg, de burgemeesteren en Raden van
Amsterdam, en het trekken naar het vette
land van Pruisen om daar een stad te
stichten: Nieuw-Holland"; een plaats, die
nog bestaat. Gedeelten, waarop het publiek
wacht. Verkade gevoelt gantschelijk niet
Amsterdamschj
Nog vele zijn de bedenkingen op de in
een-zetting en de bekortingen te maken,
ook op het spelen, te weinig geschakeerd en
zonder hoogsels en diepsels. Een Gysbreght
als Willem Royaards was, is Verkade bij
geen voeten en vademen. Coen Hissink,
veel beter, komt hem nader. Ook voor den
tekst en het Amsterdamsche had Royaards,
die het eerst een vernieuwing van Gysbreght
gaf, gevoel. Eduard Verkade heeft Vondel's
treurspel geweld aangedaan. Niet straffeloos
heeft de regisseur zich gesteld boven den
dichter. Laten we hopen, dat bij het vele
schoone der monteering, bij het mystieke
over het geheel, in het vervolg zijn eerbied
toeneme voor den tekst, en dat in de eerste
plaats de reyen in hare beteekenis hersteld
worden. Dit is een gebiedende eisch!
J. H. RÖSSING
llllimillMIIIIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIlllllllimiinillllllllllllliiillllllllllimtlllllllll
Een Vleugje Haagsche Wind
MATA HARI'S GOUDEN BED
Mata Hari's naam staat thans op groote
affiches met denzelfden vetten uitnoodigen- ?
den letter als waarmede hare sensationeele
dansvoorstellingen eens weiden aange
kondigd.
Ze is het merkwaardigste perverse product
dat het mondaine 's Gravenhage heeft voort
gebracht.
Hare naakte en naaktere waarheid zijn
voor ons een zacht streelende strandlectuur
geweest en hebben ons een gedistingeerde
gefluisterde salonconversatie gegeven, met
o zulke fijne dessous, hare dansvoorstellingen
waren een zoet perverse verkwikking, nadat
we allerlei schandaleuse Intimiteitjes van
haar wisten, en nog eens ophalen konden,
haar dood was voor ons een der belang
rijkste oorlogsgebeurtenissen.
De openbare verkooping van den
prachtigen" inboedel en de kijkdagen in haar
voormalig huis op den Nieuwen Uitleg zijn
ons deze week een mondaine ontspanning
geweest .du gout Ie plus raffiné."
De aanplakbiljetten met haar vet gedrukte
tooneelnaam, vermelden als schoonste num
mer uit haar Louis XVI inrichting:
Slaapkamer-Ameublement met prachtig
2-persoons Bed op platvorm, vergulde
decoratie, sloopen en lakens met kant en
entredeux, matras en eiderdons dekbed over
de geheele breedte."
De deurwaarder Mansveld wist waar het
op aan kwam. Hij liet het woord bed met
een hoofdletter drukken op de affiches en
in de groote advertenties in onze Haagsche
bladen.
Dit vergulde meubel in den stijl van den
galantsten tijd van het wufte Frankrijk is
een meubel dat de Hagenaars het meeste
beiang inboezemt.
Het warme gouden nestje van Mata Hari's
geraffineerde zonde, veifijnd pronkmeubel
op een podium, als een troon, vol zwoele
luxe, vol heerlijke streelende zachtheid, als
van kant en entre-deux en een eiderdonsen
dekbed let wel - over de geheele breedte!
Als arbeiders voor een
aanvullingsbroodkaartenbureau, als volksvrouwen voor een
winkel waar nog petroleum werd verstrekt,
als onze renteniers voor het kleine kantoortje
in de Hooge Nieuwstraat waar pensioenen
worden uitbetaald, zoo hebben de gedistin
geerde Hagenaars voor het huis op de
Nieuwe Uitleg en file" gestaan, om dit
beroemde bed, dit historische vergulde
weelde bed van Mata Hari, die een waarheid
en een naakte waarheid en een doodelijken
kogel voor spionage heeft gehad, te zien
en te betasten.
Voor dat Bed hebben in bondmantels met
hooge kragen die de onschuldige gepoeierde
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iMiiiimmiiiiimiiiiiiiiimiiiii* i M ,1111111111»
mm-mmnmi
«SHIT UPlIill/tllfUll - SIIII1M HBII/WiK
Hoofdkantoor: AMSTERDAM
Agentschappen te: 's-GRAVENHAGE en ROTTERDAM
Vestiging in het Oosten: Batavia, Soerabaja, Samarang, Bandoeng, Weltevreden, Cheribon,
Tegal, Pekalongan, Djember, Solo, Djokjakarta, Tjilatjap, Padang, Medan, Tebing-Tinggi (Deli),
Langsa, Kota-Radja, Palembang, Telok-Betong, Pontianak, Bandjermasin, Makasser, Singapore,
Penang, Rangoon, Hongkong en Shanghai.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten. Incasseeringen
en Financieeringen. Schriftelijke of Telegrafische Credieten.
Reiscredieten. Deposito's. Rekening-Courant. Administratie van
Effecten en alle andere Bankzaken.
RENTEVERGOEDING VOOR DEPOSITO'S:
Met 12 maanden opzegging ...... . . 4 pCi.
Het Algemeen Accountants-Bureau
H. S. UIJEKRUIJER - H. HOFFMANN
Keizersgracht 349 - Telefoon N. 1029
belast zich met alle accountants-werkzaamheden
Dlrkzwager's
Srlieepsagentimr
Maassluis en Hoek ran Holland
Opgericht 1872
Belasten zich met het rappor
teeren van schepen en het behan
delen van scheepszaken op der
Nieuwen Waterweg
JüaatscbnppiJ
Maasslmls
Opgericht 1887
Contracteeren voor het berger
van gezonken schepen en ladingen,
op de rivieren en buitengaats; be
lasten zich met het instellen vin
dulkeronderzoek, enz. eni.
Pretoria Hypotheek Maatschappij
5 % Pand brieven a 971/2 %
in 25 jaar aflosbaar
telken jare 4 % van het
geplaatste bedrag
BlnnenL Vaart Risico Sociëteit.
Tilil. 1.10211. gevestigd te A'dam, Rokin 69. Tilil. l. 7321R
DIRECTEUREN: Ja» A. v. EIJk, Dv. J. n. Croockewlt
De BINNENLANDSCHE VAART RISICO SOCIËTEIT" sluit:
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Nederland,
België, Dultschland, Frankrjk, ens.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot e n.
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz., geladen in Schepen, Booten, enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enx. op Effecten,
Bankpapieren, Edel gesteenten, enz. door geheel Europa,
naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Indien, ene.
VERZEKERINGEN op PASSAOIERSOORDEREN. De schadr
In n> HotH» pni wordf v
o
Provinciale
Crediet- en Spaarbank
SCHIEDAM
Tegen beurskoers verkrijgb. bij
H H Commissionnalrs alsmede
ten kantore der Bank in stukken
van t IOOO.-, i 5OO.?en
tlOO.-.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Nationale Riiwielfabriek BATO
Gevestigd te TIEL
Maatschappelijk Kapitaal f 500.
Verdeeld in:
600 Gewone aandeelen a t 500.?nominaal, en
400 6 % Preferente winstdeelende aandeelen a
f 500.?nominaal.
COMMISSARISSEN:
Mr. J. G. PIJNACKER HORDIJK. . . Directeur der Nationale
Bankvereeniging, Kantoor Tiel
H. A. VAN BEUNINGEN Thedinghs weert, Kerk A vezaath
M. TEN BROEK Tiel
G. VELDHORST Arnhem
W. VAN OMMEREN Szn Ommeren
DIRECTIE:
W. LAMÉRIS H. F. GROOTJANS
UITGIFTE van
200 Gewone Aandeelen a f 500.?nominaal,
200 6% Preferente Winstdeelende Aandeelen a f500.?nominaal
deelende in de winst over het loopende boekjaar vanaf den dag der
storting.
Ondergeteekende bericht, dat de inschrijving op bovengenoemde
aandeelen is open gesteld te haren kantore en tevens wordt aange
nomen bij de
Nationale Bankvereeniging
te Tiel, zoomede bij de overige kantoren dier instelling van Woens
dag 9 Jinuarl tot Woensdag 30 Januari 1918, des namiddags 4 uur,
TOT DEM KOERS VAM WO pCt.
Prospectie!, inschrijvingsbiljetten en statuten zijn op aanvraag
verkrijgbaar.
N.V. NATIONALE RIJWIELFABRIEK BATO".
De Directie.