Historisch Archief 1877-1940
fel.
26 Jan. '18. No. 2118
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
U
POSTHUMA EN T VOEDSEL
Motlto: Hij moet veel brljs hebben, die
elk den mond zal stoppen
Teekenin? voor .de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
De man die de pap biedt, spreekt :
Wat heb ik menig vuur gestookt!
Wat heb ik dikwerf pap gekookt!
Wat heb ik menig' mond gestopt,
Ja, tot de tanden volgepropt.
En toch, zoo is het evenveel,
Schier ieder heeft een open keel,
Schier ieder houdt een vollen mond,
Dat is een diepte zonder grond.
Want, 'twijl ik hier den lepel bie,
Zoo is 't, dat ik daar iemand zie,
Die gaapt van nieuws 'k en weet niet hoe,
En splijt tot aan zijn ooren toe...
Uit: .Achterklap-klap en Berisping"
van JACOB CATS
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllMIIIIlllllllllIIII
DANKBETUIGING
Aan allen, inzonderheid aan redactie en
uitgevers, mijn oprechten dank, voor de vele
bewijzen van hartelijkheid en belangstelling,
die ik heb ondervonden bij de herdending
van mijn zilveren jubileum.
K. C. DE J o N a E
Redacteur der Damrubriek"
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltltllnlIMMlnlIIIIIIIIIIIIIMIMIIIMIIIII
BILJARTSPORT
LEXICONS- EN ANDERE WIJSHEID
In deze rubriek heb ik het wel eens meer
gehad over het ietwat zonderlinge verschijn
sel dat niet alleen de technische finesses
van het biljartspel bij het overgroote deel
der biljarters vrijwel onbekend zijn, maar
ook de gebruikelijke spelvormen, en meer
in het bijzonder de regels daarvan, nog alles
behalve voor ieder geopenbaarde waar
heden" genoemd kunnen worden.
De oorzaken daarvan liggen in hoofdzaak
in de omstandigheid dat men meestal biljart
uit louter tijdverdrijf en het zoo'n beetje in
de menschelijke natuur ligt om gemakshalve
maar niet veel verder te kijken dan z'n neus
lang is; in gemis aan lectuur betreffende
het biljartspel, en, wat nog veel erger is,
aan foutieve lectuur daaromtrent.
Meyer's Konversations Lexicon vertelt
onder meer bij het woord billard: Urn
bermassige Ausbeutung dieses Kunstgnffes
zu verhüten, teilt man jetst bei Wet t kampte n
die Tafel durch Linien in eine giössere
anzahl Rechtecke, und innerhalb eines jeden
derselben dürfen nicht mehr als 4
karambolagen hintereinander gemacht werden."
Lust U nog boontjes?
Dit moet natuurlijk voorstellen een uiteen
zetting van het cadrespel. Wat er aan voor
afgaat is een explicatie van de serie ame
ricaine." Vergis ik mij niet dan wordt het
cadre noch de serie americaine" met name
daarin genoemd. Maar al ware dit wel het
geval, welke voorstelling moet de lezer
die zijn kennis van het biljart uitsluitend
uit zoo'n Lexicon zou putten van het cadre
hebben?
En dan die ,4 karambolagen" die hinter
einander" in elk vak gemaakt mogen worden.
En nu denke men niet dat hiermede mis
schien een lokale vorm van het cadre bedoeld
wordt. Want die bestaat niet. Het t
weestootcadre is plus minus 40 jarea, het
nstootcadre ongeveer 10 jaren in zwang. Het wordt
in alle landen op dezelfde wijze gespeeld
en een 3- of 4-stoot-cadre heeft nooit be
staan, ook in Duitschland niet. Alleen wordt
in de buitenlandsche Academies de Billard,
waar de sterkste professsenrs der wereld
spelen, en bij de wedstrijden om het eerste
klasse kampioenschap voor amateurs in
Frankrijk het indertijd in dit blad uiteen
gezet ancre gebezigd, maar dit is dan
ook al het verschil wat er
isDie onbekendheid met de regels van het
spel kan ook wel eens komische gevolgen
??aillllllltllllllllllMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIHIIMIIIIIIIIimillliiiiiiiiiiliiill
H. BERSSENBRUGGE,
PORTRETFOTOORAAF
?ZEESTRAAT 65, u»| Ptnoiant
DEN HAAG. Tel. 153a
iiiiiiiiHiiiitiiiiiiuiMiiimiimiMiiiiiimuimiiuiiiiMMUimiiMiittiMiHHm HUIIIII
NEDERL. HUMT
HOL.JLAND'8
BESTE
CENTS
S1GAJLS
IIIIHIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIII1IMIIIIIIIIIII1IIIIIII1IIIIIIIII11IIIIIIIIII
hebben. Zoo herinner ik mij dat een jaar
of tien geleden na afloop van een
tweedaagsche wedstrijd voor eerste klasse spelers,
en waar dus cadre gespeeld werd, de ver
slaggever van een der groote dagbladen de
vraag stelde: wat die lijnen op het biljart
toch eigenlijk moesten beteekenen."
Zoo mogelijk nog komischer was het geval
dat zich kort geleden voordeed in een onzer
Amsterdamsche clubs. Tot goed begrip
dient hier een kleine toelichting aan vooraf
te gaan.
De hoogste serie op het groot biljart cadre,
45 c.M., is eenige jaren geleden door den
Amerikaan Willy Hoppe gemaakt (622). Wie
zelf nooit op zoo'n biljart speelde, kan
onmogelijk beseffen welk een ontzaglijk
meesterschap en uithoudingsvermogen er
vereischt word om zulk een resultaat te
bereiken. Meesterschap niet alleen in het
overwinnen, maar vooral in het voorkomen
der talrijke moeilijkheden van onderschelden
aard, welke in het spelen op dit biljart niet
van de lucht zijn; kortom, een serie als deze
is niets minder dan een wonder!
De grootste serie op het klein biljart libre
(men zie voor libre en cadre nummer 2103
van dit blad), werd door den Duitschen
prof. Hugo Kerkau, op een concours in Ziirich,
gemaakt (7EOO). De seiie americaine" in
het librespel (het in driehoekspositie houden
der ballen bij een der banden), berust op
hopgatens een tiental trucjes en dit stempelt
m.i. dezen spelvorm tot een, bij het cadre
vergeleken, zeer minderwaardige. Vervelend
om te zien en vervelend om te doen, wijl
de lengte der serie volstrekt onevenredig is
aan de te overwinnen of te voorkomen
moeilijkheden, kortom, een serie als deze is
een wonder van verveling!
Op zekeren dag nu was ineen onzer clubs
een Duitscher geïnvlteerd en het gesprek
kwam al heel gauw op de groote series die
er alzoo op het biljart gemaakt waren.
Hoppe zei een der leden hat sechs
hundert zwei und zwanzig gemacht".
Ach was ist das repliceerde de invite
unser Kerkau hat sieben halb tansend
gemacht".
Ja, aber das war libre".
Nein! neinl das war Kerkau!" was het
niet weinig hilariteit verwekkend antwoord
van den gast.
Ofschoon de onbekendheid met eenige
zaak zelden op zoo lachwekkende wij ze aan
den dag komt als in bovenstaande gevallen,
zijn er niettemin alleen in ons land al
duizenden biljarters die het verschil tusschen
libre en cadre niet kennen en dezelfde fouten
zouden kunnen maken. Ook de biljartwereld,
wou ik maar zeggen, maakt alzoo geen uit
zondering op datgene wat blijkbaar een
natuurwet is, het verschijnsel namelijk dat
men het meest positief praat over de dingen
naarmate men er minder van weet, zooals
ook in den regel zij die het meest praten
het minste te zeggen hebben.
B.
BSHffiSB
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
Men gelieve de vragen voor deze rubriek In te
zenden aan het Redactiebureau, met op den omslag
het motto .Leekensplegel", en onder opgave van
naam en adres (die als vertrouwelijk zullen worden
beschouwd.)
J. G. P. Ie U. Bestaat er ook een Hand
leiding of Gids betreffende de wapens en
vlaggen van de verschillende staten van
Europa ?
In elke binnen- en buitenlandsche
encyclopaedie kunt U de vlaggen en wapens
der verschillende landen vinden.
U kunt die zeker raadplegen in de
Universiteits-Bibliotheek en de Openbare Lees
zaal in uw woonplaats.
Verder kan uw boekhandelaar U wel een
goede en daarbij niet dure, nederlandsche
of buitenlandsche, vlaggenkaatt bezorgen.
J. C. W. te A. M et genoegen lees ik steeds
de stukken en stukjes van uwen medewerker
Melis Stoke, wel begrijpende dat dit een
schuilnaam is.
Dezer dagen lezend in De geschiedenis
van Woutertje Pieterse" van Multatuli, vtnd
ik in het voorwoord vermeld: Ik heb erg
gesukkeld met dit vel, door lezen in Wagenaar
en Melis Stoke."
Kunt u mij ook zeggen: Wie was of wat
beteekent toch .Melis Stoke"?
Melis Stoke was een Nederlandsch dichter
uit de middeleeuwen. Hij leefde In het laatst
der 13de en het begin van de 14de eeuw.
Waarschijnlijk had hij voor geestelijke
gestudeeid; het is echter niet zeker dat hij
de wijding daartoe had ontvangen en als
priester geplaatst is geweest. Zijn meest
bekende werk is een Rijmkroniek, welk werk
voor de kennis van de geschiedenis van de
graven Floris V, Jan II en gedeeltelijk ook
van Willem III een uitmuntende bron is.
CORRESPONDENTIE
X. Het rapport van de Jury voor de Kracht
en Warmte-prijsvraag is zoo goed als gereed,
doch vermoedelijk zal zij gaarne kennis
nemen, van 't geen u aan uwe zending nog
buiten mededinging wilt toevoegen.
NIEUWE UITGAVEN
F. KROON, Waarom in hot moet Indi
weerbaar gemaakt worden ? 93 pag. Amster
dam, Algemeene Uitgevers-Maatschappij.
Het Koersverloop aan de Amster
damsche beurs in 1917
H
6. Rubber- en Tabaksaandeelen,
29 Dec. 30 Dec. «Mdenpr.
1917. 1916. 1913.
Amsterdam Rubber 236 K 246% 173
Amsterdam Tapanoeli 126 97 42
Kol. Rubber Cultuur 83 74 55%
Nederl. Rubber Mq. 132K 83tf 62
Rotlerdam Tapanoeli 150 159 137
Serbadjadi 314 320 144K
Amsterdam-Deli 220 228 446
Amsterdam-Langkat 234 232 281
Amsterdam-Serdang 160 160 92V»
Besoeki 167 155J4 131 %
Deli Baravia 443 411 492
Deli cultuur 187 182 144
Deli-Maatschappij 527 506 580K
Krapoh 11434 83*i 91X
Medan 220 >* 186^ 236 Vs
Rotterdam-Deli 279 231 316
Senembah 576 502 Vg 556
Het koersverloop voor de aandeelen van
bovenstaande rubriek is, in overeenstemming
met de vooruitzichten en resultaten der
diverse ondernemingen nog al verschillend
geweest. In het algemeen genomen toonen
echter de aandeelen der rubber-maatschap
pijen sedert het begin van den oorlog eene
belangrijke verbetering aan, als natuurlijk
gevolg van de zeer aanzienlijke verhooging
van den prijs van het product. De
moeielijkheden met de verschepingen veroorzaakten
later een lusteioozere stemming, maar niet
temin konden verreweg de meeste soorten
vrijwel hare hoogste koersen handhaven.
Voor tabakswaarden was het koersverloop
der aandeelen van de oudere groote
Sumatra- maatschappijen minder gunstig. In het
eerste oorlogsjaar ondergingen zij eene
scherpe reactie, waarvan echter een groot
deel in den loop van 1916 kon herwonnen
worden, terwijl op enkele uitzonderingen na
in 1917 nog een verder avans kon behaald
worden, zoodat over het algemeen deze
afdeeling het jaar besluit, zooal niet op de
hoogste koersen, dan toch betrekkelijk niet
belangrijk beneden die van vóór den oorlog.
De aandeelen van enkele der kleinere maat
schappijen, als o. a. Amsterdam-Serdang,
Deli cultuur en Krapoh, wijzen echter per
saldo eene vrij aanzienlijke verbetering aan,
deels in verband met gunstiger productie,
deels ten gevolge van de betere resultaten
der rubberaanplant op hare bezittingen. De
levendige handel, die vóór 1914 in deze
afdeeling was waar te nemen, is in het
afgeloopen jaar echter sterk ingekrompen,
Tante weet hoe 't hoort (Passing Show)
Bah, vieze jongen l Blaas niet in je thee!
Waar zijn anders de schoteltjes voor
uitgevonden?
434
253
301 3U
197'/2
277'/2
295
i. 1967/s
263
.1340
265
265
445
310
405 '/
165
165
1793/i
219
164'/2
177'/2
169'/2
907V2
173
176
294%
259%
194
113
121
104
126'/*
160
109 ';;
154
1571/*
150
151 'A
112
98
niet onwaarschijnlijk, omdat de speculatie
thans in andere afdeelingen objecten vindt,
die meer de belangstelling wekken van hen,
die speculatief aangelegd zijn.
7. Scheepvaart-aandeelen. Midden
29 Dec. 30 Dec. koers.
1917 1916 1915
Holl.-Amerikalijn
Holl. Stoomboot
Java-China-Iapan
Kon. Holl. Lloyd
Kon. Ned. Stoomb.
Kon. Paketvaart
Muller & Co's Stoomb,
Ned. Scheepv. Unie
Nievelt Qoudriaan&Co.
Rott. Lloyd
Stoomv. Nederland
Stoomv. Ooslzee
Vrachtv.-Mij. Bothnia
Deze afdeeling van de markt heeft in de
oorlogsjaren eene gestadige en zeer belang
rijke verbetering ondergaan, terwijl de handel
in bijna alle tot deze groep behoorende
aandeelen voortdurend zeer levendig was,
herhaaldelijk zelfs buitengewone afmetingen
aannam. De oorzaak hiervan is niet verre
te zoeken. De enorme stijging der
scheepsvrachten in alle oorden van de wereld ver
schafte de scheepvaartmaatschappijen vroe
ger ongekend hooge inkomsten. En ofschoon
de belemmeringen in het verkeer, hooge
kolenprijzen, assurantiepremies enz. een groot deel
dezer inkomsten verslonden, bleef er nog meer
dan genoeg over om schitterende winsten aan
te toonen en zeer bevredigende dividenden
uit te keeren. Deze dividenden zouden nog
belangrijk hooger hebben kunnen geweest
zijn, ware het niet, dat de besturen der
leidende maatschappijen het noodlg geoor
deeld hadden eene uiterst conservatieve
dividend-politiek te volgen en zeer ruime
bedragen voor afschrijvingen aan te wenden.
En zeer terecht, want hoe gunstig de
oorlogscoojunctuur in de eerste oorlogsjaren ook
voor de betrokken maatschappijen moge
geweest zijn, men mag niet uit het oog
verliezen, dat bij een langer voortduren van
den oorlog het scheepvaartbedrijf hoe langer
hoe bezwaarlijker wordt. Reeds nu is het
met vrij groote zekerheid aan te nemen, dat
de resultaten over 1917, alhoewel op zich
zelve nog zeer bevredigend, verre zullen
achterstaan bij die der beide voorgaande
jaren. En welke toestanden het einde van
den oorlog voor de scheepvaart-industrie
zal brengen, valt zelfs bij benadering niet
te gissen. Terwijl velen van meening zijn,
dat nog jaren na den oorlog hooge
scheepsvrachten zullen kunnen gehandhaafd blijven,
ten gevolge van het verlies van millioenen
tonnenmaat aan scheepsruimte, de behoefte
aan transportgelegenheid om overal de sterk
verminderde voorraden
levensbenoodigdheden, bouwmaterialen voor het herstel van
het door den oorlog verwoeste en wat al
niet meer, ten spoedigste aan te vullen, is
er voor eene lijnrecht daartegenover staande
meening evenveel te zeggen.
Het valt toch niet te ontkennen, dat de
koopkracht van de bevolkingen door dezen
langdurigen wereldbrand zoo sterk vermin
derd zal blijken te zijn, dat, zelfs bij het
grootste verlangen om net verwoeste zoo
spoedig mogelijk weder op te bouwen, de
uitgeputte voorraden aan te vullen, het zeer
de vraag is of de middelen kunnen gevonden
worden om dat alles te betalen. Daarbij komt,
dat de menschheid niet enkel in de oorlog
voerende landen, maar ook in de neutrale
staten in de laatste jaren noodgedwongen
er gewend aan geraakt is, zich in zijne uitgaven
te beperken en de gevolgen daarvan zich
ook later zullen doen gevoelen in verminderde
consumtie-vraag. Daarbij komt, dat het
erniiiiiiiMiiftiimiHiiiiiiiiitiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiimiuimiMiimi
J AGENDA
NED. OPERA.
. G. H. KOOPMAN.
Zondag 27 Jan., Holl. Schouwb., Matinee.
MIGNON.
Paleis voor Volksvlijt. CARMEN.
Maandag 28 Januari, Paleis v. Volksvlijt.
LOHENGRIN.
Dinsdag 29 Januari, Stadsschouwburg.
DE TOOVERFLUIT.
Woensdag 30 Januari, Den Haag.
WALKüRE.
Donderdag 31 Jan., Paleis v. Volksvlijt.
HUGENOTEN.
Vrijdag 1 Februari, Leiden.
BOHÈME.
Haarlem. BUTTERFLY.
Zaterdag 2 Februari, Rotterdam.
FAUST.