Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
26 Jan. '18. No. 2118
NIEUWE GELUIDEN
Teekenlng voor De Amsterdammer" van George van Raemdonck
f'
Het Militalrisme,"datizichzelven doodt
FREDERIC LAMOND
Is er een van onze hedendaagsche
klavierspelen, die zoo voor ons oor weet te ont
sluiten de schatkamer der verhevenst
gedachten, tot klank geworden door het
genie van den nooit geëvenaarden Ludwig
van Beethoven? Het is gevaarlijk verge
lijkingen te maken, maar voor ons blijft
Lamond daarom een primus interpares",
omdat voor hem de geest alles is en deze
I'IIIIMIIIIIIIIIMI
Noodmunt, Oorlogsmunt en
Gedenkpenningen
IV
In een der vorige nummers gaven wij
onder de rubriek: Oorlogsmunt en Gedenk
penningen de afbeelding te zien van eene
Belgische spotmedaille.
Deze medailles Ordre du Lièvre" wor
den zooals men zien kon, uitgereikt door
Belgen aan Belgen, als spot op hunne over
haaste vlucht bij het uitbreken van den
oorlog, toen de Duitschers Belgiëbinnen
vielen, of aan hen die eerst later of in 't
geheel niet, terugkwamen. Deze Belgen
staan niet meer alleen met hun spot.
Ook de Duitschers zijn nu met eene serie
spotmedailles of penningen uitgekomen.
Deze Duitsche penningen zijn niet gewijd
aan hunne landgenooten.
Zooals begrijpelijk is geeft juist nu den
Weltkrieg", den Duitsche humor en satire,
aanleiding, om alles wat van hunne tegen
standers uitgaat, aan critiek te onderwerpen.
Vooral personen van gewicht in deze
ernstige tijden, politieke hoofdleiders, ook
bizondere gebeurtenissen, worden door de
Duitschers aangegrepen om de tegenstanders
belachelijk te maken in beeld, ditmaal op
mooi afgewerkte legpenningen, plaquets of
draagpenningen.
Zoo kunnen wij alweer uit de rijk voor
ziene bron, waaruit wij reeds meer mochten
putten, het Amsterdamsen Pen
ning, Wissel en Effectenkantoor
Leliegracht 22" de volgende
spotpenningen en nog een toeglftje onze lezers
doen zien.
De Eerste penning, evenals de twee
voltende artistiek uit brons gegoten, stelt voor:
potmedaille tegen Lord Edward Grey, die
No. 1. Voorzijde
nooit ten koste der materie verliest; eerder
Is het bij hem omgekeerd. En als dat laatste
al eens het geval is, dan bemerken wij het
dikwijls niet eens, omdat hij ons al onder
den alles meesleependen ban van zijn
machtig herscheppingstalent heeft ge
bracht. Deze man is als een prediker,
die ons de schoonheidswonderen van een
tot nog toe ongekende wereld ontsluit. Zoo
kunnen wij het werk van den Bonner heros
niet hebben geboord, bestudeerd of in ons
opgenomen, of Lamond weet ons steeds weer
nieuwe hoogtepunten te brengen. Ook waar
wij zijne innerlijke gedachten niet altijd
kunnen volgen, wenden wij ons niet laat
dunkend af, maar hunkeren wij in gedachte
naar zijne Erlaüterung", zijne motiveering.
Want wij weten, dat zijn geest niet spontaan
werkt, ook daar waar zijne menschelijke
kracht ons nog wel eens herinnert, dat ook
bij het uitbreken van den wereldoorlog
in Engeland Minister van Buitenlandsche
Zaken was.
Natuurlijk zat deze staatsman de Duitsche
Regeering erg dwars met zijne politieke
zetten, vandaar deze spotmedaille. Op de
voorzijde van den penning ziet men Mr.
No. 2. Voorzijde
Amerika blaast leugenachtige Reuter
telegrammen uit inzake Duikbooten, in
verband met Engeland en Frankrijk
Grey met een masker, volgens de Duitschers
dikwijls door hem gebruikt.
Op de keerzijde ziet men Justilia met de
Gerechtigheidschaal? Maar Justitia houdt de
schaal vast aan den Evenaar, het
middenpunt van de weegschaal. Niet aan den
middenhanger van de balans.
Frankrijk is hier Justitia".
No. 1. Keerzijde
deze man slechts mensch is. Maar welk
een mensch!
Hoort hem het onbeduidende walsthema
van Diabel!l aanvangen en ziet hem den
geestelijken groei uitbeelden, die zijn held
het aanzijn deed schenken aan die dertig
veranderingen", die evenals Bach's
Goldberg-variaties, door de eeuwen heen zouden
blijven bestaan als een monument, samen
gesteld uit de kostbaarste granietsoorten,
uit alle hoeken der aarde zorgvuldig bij
elkander gegaard. Uit die granietstukken
kneedde Beethoven een geheel, zoo machtig
van uitdrukking, dat er welhaast geen tweede
werk is aan te wijzen, dat eene zoo rijke
scala van gemoedsaandoeningen doortrilt,
als men hier waarneemt. Iemand, die ons
deze kunst ten volle vermag te openbaren,
kunnen wij niet hoog genoeg schatten. Zulks
heeft Lamond ook nu weer gedaan.
Dankbaar mogen we den kunstenaar verder
zijn voor zijne heerlijke voordracht der z.g.n.
recitatief sonate op. 31. no. 2 en de variaties
op een Turkschen marsch, die niet tot de
belangrijkste van den meester behooren en
die door de snelle opvolging de herinnering
aan het bekoorlijk allegretto der genoemde
sonate wat spoedig ter zijde stelden.
Het nog aan Mozart herinnerende, maar
toch in geheel eigen geest uitgewerkte
Rondo op. 51 n r. 1. opende het tweede deel
van het programma en werd met eene ver
kwikkend doorzichtige kleur vertolkt.
De Appassionata", die het uitvoerig pro
gramma besloot, kwam over ons als een
stroom van alles meesleepende levenskracht
onderbroken door het heerlijke Andante
con moto", toonbeeld van een tijdelijk al
geheel vredige rust, om dan plots uit te
barsten in een ongebreidelden tonenstroom,
die ons tot machtige extase opvoert, zooals
alleen een kunstenaar bij Gods genade ons
deze vermag te schenken.
Moge het gedwongen tijdelijke verblijf in
onze stad van dezen grootste der grooten"
de bloei van ons muzikaal leven, ook in
artistiek paedagogisch opzicht, in hooge
mate bevorderen. Het aantal eerste rangs
kunstenaars, dat zuiver en alleen van ware
uitsluitende liefde voorde kunst doordrongen
is, is in onze stad veel geringer dan men denkt.
We kunnen er heusch nog een paar
onvervalschte" bij gebruiken!
H. M. VAN LEEUWEN
llllllllllllllllllMIIIIMMIIItlHIIIIimil
Eugène Grasset t
Den overledene ter eere is dit artikel
in de z g Grasset letter gezet:
Een decoratieve kunstenaar van
ongemeene veelzijdigheid en buitengemeene
betqekenis heeft ons in November van
het vorige jaar verlaten. Het ligt buiten
mijn bevoegdheid, ook buiten mijn ge
zichtskring te schrijven wat Grasset
te Parijs gedaan heeft op het gebied
van ku'-stsmeedwerk, meubelkunst,
textielvak en ceramiek, maar niet om
even te herinneren, wat hij geweest
is voor het Boek, sedert hij met zijn
Quatre fils Aymon (1883) eens
klaps een eerste plaats veroverde als
ornement teekenaar van de bedrukte
bladzijde en die plaats behield door
zijn talrijke boek- en muziekomslagen
en muurprenten. Ik herinner daaraan
des te liever om de aangename brief
wisseling die ik indertijd over de be
ginselen van de Boekkunst met hem
had, maar ook en dat vooral omdat
hij twintig jaar geleden een boekletter
ontwierp, die nog altijd verre uitsteekt
De tweede penning beeldt uit, de onbe
trouwbaarheid van de Reuter Telegrammen,
Voorzijde
Bevolkingsmedaille
altijd volgens de Duitsche opvatting, vooral
in betrekking met z. g. intriges met de
Keerzijde
Het leugenmasker (volgens Duitschland) dat
Lord Edward Grey als Staatsman droeg
Fiankrïjk houdt de balans van Waarheid
en Leugen van Lord Edward Grey (volgens
Duitschland) in 't midden vast
Plaats voor de naam van den
geborene
duikbooten-kwesties, tusschen Engeland en
Frankrijk in de rich
ting van Amerika.
De derde penning
geeft wér de over
tuiging van Duitsch
land dat Engeland
wordt beschouwd als
Duitschlands groot
ste en voornaamste
tegenstander.
Op de voorzijde
ziet men al de afbeel
dingen der verbon
den Mogendheden
(Entente)...
In 't midden, in
stralenkrans, Enge
land, die al de andere
mogendheden aan het
touwtje heeft.
Tusschen die touw
tjes' door leest men:
England und Sein
Kncchte".
()p de keerzijde
staan alle tegen
Duitschland strijden
de mogendheden
boven het moderne fabriekswerk der
duitsche letter gieterij en waarmede toen
onze drukkerijen voorzien en ons boe
kenlezend publiek als overstroomd
werd. Aan die Grasset-letter wijdde ik
d_estijds een afzonderlijke publicatie en
liet er mede uitvoeren mijn S t. B a v
oof Groote Kerk te Haarlem en
mijn Dertig jaar muziek in
Holland. Die letter heeft nog steeds
mijn voorl efde als boekletter voor
teksten, bestemd gelezen te worden en
die daarbij een chiquen decoratieven
indruk moeten geven. Zij heeft inner
lijke qualiteiten, is gemakkelijk lees
baar, duidelijk, vormt goede woord
beelden en is logisch, en dit laatste is
zij, omdat Grasset bij het ontwerpen
dier letter uitging van het eenig juiste
principe, dat de drukletter niet is een
figuur met passer en lineaal gecon
strueerd, maar moet zijn een geëgali
seerde en genormaliseerde s c h r ij
fletter. Daartoe nam hij zijn model in
de Karolingische minuskel der negende
eeuw.
De Grasset is het levende bewijs voor
de opvatting, dat niet de historie, maar
wel het historische principe het nu en
de toekomst bepaalt, of, zooals zijn
necroloog Georges Lecomte het in de
Illustration van 17 November 1.1
zegt: Eugène Grasset tait au premier
rang de ceux
quicroientquelaconnaissance du passé, ind spensable pour
faire oeuvre moderne, ne doit servir
qu'a préparer l'avenir, qu'il faut, non
pas l'imiter, mais comprendre ses
lecons".
rasset, de geestverwant van Puvis
de Chavannes, was n der voormannen
der hedendaagsche toegepaste fransche
kunst en wat hij laatstelijk nog ge
publiceerd heelt in het tijdens den oorlog
opgerichte tijdschrift Art franfais
doet zijn verscheiden des te meer be
treuren. Hoewel geboren te Lausanne
(1845) en hoewel hij zijn opleiding had
genoten aan het Polytechnicum te
Zürich was de fransche geest over
hem vaardig, was het historisch voelen
en weten in hem levendig, had hij
contact met het fransche moderne
sociale leven, al te gader eigenschappen,
die hem bij uitstek geschikt maakten
voor de aanpassing in modernen zin
van die gebruiksvoorwerpen, welke
in merg en been romaansch zijn en
waarvan de romein en cursief, onze
alledaagsche leesletter er een is
Eigenaardig dat indertijd de duitsche
boeknijverheid zich voor hem interes
seerde. Niet rechtstreeks uit Frankrijk,
maar over de in Hamburg?München
gevestigde lettergieterij van Geursch
und Heyse werd zijn letter door de
parijsche gieterij van Peignot?de vier
firmanten zijn nu allen gesneuveld
hier te lande geïmporteerd. Maar is
destijds in Duitschland wel goed be
grepen, wat de eigenlijke waarde der
Grasset was voor de boekdrukkunst
als gebruikskunst ?
J. W. ENSCHED
schouder aan schouder op den uitkijk.
Zeer eigenaardig is de kleine draagpenning,
die eenigzins afsteekt door de kleur.
Dit is een penning die een bepaald doel
heeft maar in de allerlaatste plaats spot".
Natuurlijk begrijpt de Duitsche Regeering
dat vooralles, hetzij de oorlog nog lang of
No. 2. Keerzijde
Evenals voorzijde over onbetrouwbare
Reuter-berichten (volgens Duitschland)
wel kort duurt, dat het volksbestaan moet
worden bestendigd.
Zooveel mogelijk moet worden gezorgd
voor jonge geslachten die de oudere steunen
of vervangen kunnen.
Vandaar deze penning of medaille.
Elke zuigeling, mannelijk of vrouwelijk,
wordt zonder dat zij er zich van bewust
No. 3. Voorzijde
LUISTERT!
Luistert naar den Wil der Volkren,
Luistert naar de Stem van God,
Door het rauwe oorlogsgillen
Galmt een schetterend gebod.
Luistert, bange rampgenooten,
Luistert naar den doffen dreun,
Die daar aanbonst uit de verte
Achter al het moordgekreun.
Hoort het kermen en vervloeken
Bij hun roekeloozen gang,
Luistert naar de mokerwoorden
Van hun daverend gezang.
Met een haat van vele eeuwen
Komen daar de drommen aan,
Ziet ze dringend en geweldig.
Wrekend langs de Aarde gaan.
Rijken, opent uwe deuren,
Buigt ootmoedig tot den grond,
Offert dankbaar al uw have
Strooit uw goud als bloemen rond.
Opgejaagde, dwaze heerschers,
Siddert voor den donderkreet,
Huivert voor de wanhoopsdaden
Van den hijgenden proleet.
J. H. SPEENHOFF
H. VAN DOOREN & Cie.
DEN HAAG - AMSTERDAM - UTRECHT
DAMES-HOEDEN en B0NIMRKEN
(Sntinentat
AMSTERD4M ARNHEM
'B-GRAYENHAÖE ROTTERDAM
UTRECHT
INHOUD i Bladz. 1: Evenredige .Verkiezing in
de praotyk, door v. H. Bnitenlandsoh Overzicht,
door G. W. Kernkamp. Uitslag Novellen-W
edstryd. 2: Etre-Boog der Vrouwelijke Parlements
leden. Feuilleton: Bekroonde Novelle: De Ster
venden, door A'n. Baalborn. Spreekzaal:?De
Lachende Derde, teekening van Jordaan. 5: Voor
Vronwen, door Elis. M. Rogge. Uit de Natnnr,
door Jac. P. Thrjsse. 7: Ondor de Liohtschippers,
door Bijman Croiset. Boekbespreking, door Fred.
van Eedsn. 8: Noodmnnt, door F. Itter.
Muziekoverzicht, door H. M. van Leeuwen.
Qrasset f, door J. W. Enschedé. Nieuwe Geluiden,
teekening van George van Biemdonok. 10: Uit
het Kladschrift van Jantje. Stoepje Blauw", door
H. Salomonson. 't 8chiet?at, door Melis Btote.
11: Posthnma en 't Voedsel, teekening van Joh.
Braakensiek. Biljartaport, door B.
Leekenspiegcl. Financiën en Economie, door J. D.
Bantilhano.
Bijvoegsel: Arbeiders-Onlusten te Weenen, tee
kening van Joh. Braakensiek.
zijn, in hunne omgeving een dergelijk exem
plaar gezonden.
Men ziet aan de keerzijde een eenigszins
hoekig gedeelte, waarin de naam van den
(Weltkrieg) geborene, wordt vereeuwigd.
In die omgevingen waar de meeste van
deze exemplaren zijn gezonden wacht nog,
na den oorlog, eenige bizondere verrassing.
Deze penning is vervaardigd uit nikkel
en verzilverd.
Naar wij uit goede broa vernemen zijn
te Berlijn, waar ook bovengenoemde pen
ningen zijn vervaardigd nog groote plannen,
om tal van sensationeele, geestise exem
plaren te laten munten.
Vooral omdat een ware manie" ontstaat,
niet alleen in Duitschland maar ook in andere
landen, om alles te verzamelen wat in deze
uitkomt.
Belangrijke sommen worden reeds besteed,
door verzamelaars, groot en klein, liefhebbers
op dat gebied om in 't bezit te komen van
verschillende exemplaren en zooals begrijpe
lijk is, alles wat geld oplevert, wordt naast
de curiositeit, dankbaar aanvaard en door
de verschillende mogendheden, ten nutte
besteed.
Als curiositeit kunnen wij nog mededeclen
dat alleen voor de rubriek Broodkaaiten",
Brood- en levensmiddelen-bons", over alle
landen, in oorlog zijnde of niet, zich heeft
gevormd eene commissie, die alles wat op
dat gebied, spontaan of voor langen tijd
wordt en is in 't leven geroepen, te ver
zamelen en eventueel voor 't nageslacht te
bewaren.
Hierover en ook over andere spot, ernst
of luim, volgt meer.
F. A. ITTER
No. 3. Keerzijde
Engeland heeft bevriende Mogendheden
aan 't lijntje
Alle tegen Duitschland gekeerde Mogend
heden op den uitkijk