De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1918 2 februari pagina 11

2 februari 1918 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

2.Febr. '18. No. 2119 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 OIF HCET Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek Op de.... Steentjes"» Zeg! Jaag liever de kwajongens bij het Kruithuis weg!" lllltllllllllllllllHMIIIIlllllllMllllllllllllllllllllllltllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Royal Aüdion Bridge Bridge is ongetwijfeld een zeer aange naam spel, maar het heeft een groote fout, n.l. het groote voordeel, dat de gever heeft, waardoor mooie spellen in de hand van de tegenpartij van weinig waarde zijn. Om hieraan tegemoet te komen, werd een wijzi ging bedacht, waardoor het troefmaken niet een uitsluitend recht is van den gever of van diens partner, maar leder der spelers «en kans krijgt om zijn spel tot zijn recht te laten komen. Dit geschiedde door aan elk der spelers het recht te geven aan te kondigen, hoeveel slagen hij met een bepaalde kleur als troef of In sans atout meende te kunnen maken, waarbfj het spel moet worden gespeeld met den bij het trekken aangewezen partner. Hierdoor kreeg men het opbieden, waar door wel een eenigszins speculatief element in het spel werd ingevoerd. Aanvankelijk behield men bij het Auction Bridge de waarde der kleuren van Bridge, maar terecht zag men in, dat daarbij de kansen voor een goed spel in de zwarte kleuren verdwijnend klein waren tegenover een goed spel in de roode kleuren en vooral bij sans atout. Een stap verder werd toen gedaan, de waarde der kleuren werd dichter bfj elkaar gebracht en het invoeren van Royal Auction Bridge, het spel, dat thans in korten tijd het Auction Bridge heeft ver drongen, was daarvan het gevolg. De nieuwe telling der kleuren is daarbjj: schoppen 2, klaveren 6, rui ten 7, harten S.kroonschoppen 9, sans atout 10, hetgeen zoowel voor de trekken als voor honneurs geldt. Hoewel nog niet algemeen ingevoerd, wordt groot slem voor 100 en klein slem 50 gerekend, wat in verband met de hooge scores, die bij Royal Auction Bridge voor komen, mij ook juister lijkt. Royal Auction Bridge wordt over het ge heel volgens dezelfde beginselen gespeeld als het Bridge. Zoo wordt het in den regel gespeeld door 4 spelers; het trekken om te zien wie partner zijn, de wijze van geven, de waarde der kaarten en het openleggen van de kaarten van den partner van den gene, die speelt, is geheel dezelfde. Het groote verschil bestaat in het annon ceeren. Zoodra gegeven is, ziet de gever (G) zijn kaarten en heeft het recht om te beginnen met annonceeren. In Engeland Jgeldt nog gewoonlijk de regel, dat de gever moet beginnen met een annonce; elders wordt die verplichting veelal niet aan den gever opgelegd en kan hij even als de anderen passen. Passen alle spelers hetgeen zoo goed als nooit voorkomt dan wordt overgegeven. G. annonceert b.v. twee schoppen, d.w.z. dat hij samen met het spel van zijn partner minstens twee aan trek, dus minstens acht trekhen zal maken met schoppen als troef. Degeen, die links van hem zit (L.) kan nu passen, doubleeren of wel een andere kleur noemen, waarin hij met het spel van zijn partner b.v. n aantrek denkt te maken, b.v. n ruiten (én trek in ruiten-7 is meer dan 2 trek in schoppen-4). Nu komt de partner van den gever (B.) aan de beurt. Deze heeft .geen enkele krachtige kleur en past. De speler rechts van den gever (R.), die een goede klaverenkleur heef t, zegt twee klaveren. Nu is de vraag eenmaal rond geweest. De gever komt nu weer aan bod, en ieder van de spelers, ook degenen, die bij de eerste rondte gepast hebben, hebben op hun beurt weer het recht een annonce te doen. Alleen, wanneer na een door een der spelers gedane annonce, door de drie overige spelers gepast wordt, is uitgemaakt, dat het laatst gean nonceerde spel zal worden gespeeld. G. heeft eens willen zien, wat de anderen voor kleuren hadden. Hij heeft een zeer goede hartenkleur, zit met klaverenaas achter de door zijn rechterbuurman geannonceerde klaveren, heeft vrij goede schoppenkaarten en slechts n rultenkaart. Hij annonceert nu twee harten; zijn linkerbuurman, steun vindende in de klaveren van zijn partner waar in hij zelf zwak is, zegt t wee sans atout; de partner van den gever heeft een paar hon neurs in harten en een vrij goede schoppen- j kaart; hij verhoogt nu het bod van den gever en annonceert drie harten; R past, G past en L doubleert. Nu kan B en daarna ook G, teneinde te ontkomen aan het gevaar, een groot aantal strafpunten aan de tegenpartij te moeten afstaan, overgaan in een andere kleur; hier zou dat b.v. kunnen zijn in kroonschoppen. B heeft echter geen sterke kleur in schop pen, wel echter de aas. Hij kan niet anders doen dan passen. Ook voor G is het een moeilijk geval. Hij heeft ook geen lange kleur in schoppen. Speelt L ruiten, waar voor veel kans is, dan moet hij reeds de tweede maal coupeeren en daardoor op ge vaarlijke wijze zijn troef verzwakken. Hij besluit het er op te wagen en past ook. G speelt nu het spel met harten als troef, terwijl zijn partner na het spelen van de eerste kaart zijn spel open legt. Hij, die in een kleur het eerste geannon ceerd heeft, speelt het spel, wanneer in die kleur de laatste annonce is gedaan. B heeft wel de hoogste annonce in harten gedaan, maar G is in die kleur begonnen en daarom moet G het spel spelen. Hij kan dat niet aan zijn partner overlaten en moet nu samen met het spel van zijn partner 3 aan trek met harten als troef, maken. De speler, die links zit van dengene, die het spel speelt, komt uit. Nemen wij aan, dat G het spel wint, hij l maakt 3 aan trek en heeft alzoo aan zijn contract voldaan. Wanneer niet gedoubleerd was, zou hij nu onder de lijn noteeren: 3 X 8 = 24 en boven de lijn de honneurs. Aangezien gedoubleerd Is, mag hij onder de lijn 2 maal dat getal opteekeneo, dus 48 en wint daarmede de manche; boven de lijn teekent hij aan op zijn winstzijde 100 punten, omdat hij toch aan zijn contract heeft voldaan en de honneurs. Had hij niet aan zijn contract voldaan en slechts 2 aan trek gemaakt, dan noteert hij boven de lijn, voor zich, alleen het aantal punten, aan hon neurs behaald en voor de tegenpartij 100 punten; de score onder de lijn blqft voor belde partijen schoon. De door G behaalde twee aan trek tellen dus niet. Alleen, als aan het contract voldaan is, wordt onder de Ifln opgeteekend; bij nietvoldoening aan het contract noteert de tegenpartg voor elke te weinig behaalde trek 50, welke kleur ook troef is; in dit geval, nu door L gedoubleerd was 100 punten; bij redoubleeren wordt dat getal 200 punten. Wordt, wanneer de tegenpartij gedoubleerd heeft, toch aan het contract voldaan, dan noteert de troefmaker boven de lijn 100 punten voor zich en bovendien 100 punten voor elke slag boven het ge annonceerde aantal behaald. Terwijl bij gewoon Bridge elke slag zijn waarde heeft, is dit dns niet het geval bij Auction en Royal Auction Bridge. Waar het bij Auction Bridge vooral op aankomt, is, het aantal trekken te maken, dat men geannonceerd heeft, of, indien de tegenpartij speelt, te maken, dat hij het aangekondigde aantal trekken niet maakt. Zou men bijv. door te snijden, de kans loopen zijn contract niet te vervullen, dan moet men dat niet doen, want haalt men het geannonceerde aantal trekken niet, dan is alles verloren. De stand van de manche is Dij Auction Bridge ook van veel minder gewicht dan bij gewoon Bridge. Staat men bijv. op 24, 26 of 28, dan kan men wel zeker zijn, dat uw tegenpartij U een vraag van n aan trek in een van de kleuren niet zal laten spelen, tenzij hun kaarten zoodanig zijn, dat zij niet de minste kans hebben, den trek te halen. Door een hooger bod te doen, forceerenzij U waarschijnlijk, een nog hooger bod te doen, en hebben zij kans, uwe strafpunten op hun creditzijde te boeken. Een score van 12, 14, 16 of 18 daaren tegen is wel van belang, daar men dan met 2 aan trek in kroonschoppen, resp. 2 in harten, resp. 2 in ruiten, resp. 2 in klaveren de manche wint, als uw tegenpartij niet in staat is een hoogere vraag te doen met het oog op het gevaar van gedoubleerd te worden en daardoor een groot aantal strafpunten te verliezen. Bij het annonceeren mag niet onvermeld worden gelaten, dat een annonce van 3 trekken van dezelfde waarde als 2 trekken in een andere kleur, als hooger geldt, bijv. 3 klaveren is hooger dan 2 kroonschoppen, 4 klaveren is hooger dan 3 harten. Bij het nagaan in welke kleur men een annonce zal doen, moet men zich geheel los maken van de waarde van de kleuren bij gewoon Bridge. Bij Royal Auction Bridge is sans atout" het eenige spel, waarin men door het maken van drie aantrekide manche wint, n bij kroonschoppen n bij harten heeft men 4 aan trek noodig, terwijl men bij klaveren met evenveel trekken de manche wint als bij ruiten n.l. met 5 aan trek. Een belangrijke vraag is het voorzeker op welk spel men in het algemeen een goede annonce kan doen. Door het annonceeren moet men zijn partner een kjjk geven op zijn eigen spel, waarbij echter vooral de beginannonce gebaseerd moet zijn op goede kaarten in de aangekondigde kleur. Waar bij gewoon Bridge gerust troef kan worden gemaakt op 6 troeven, waarvan de hoogste de 10 is, is het bij Royal Auction Bridge zeer gevaarlijk daarop een begin annonce te doen, aangezien men door zijn annonce in die kleur aan zijn partner een aanwijzing geeft, dat men in die kleur sterk is, ook al wordt die kleur geen troef. Om dus in een kleur een beginannonce te doen moet men als regel daarvan hebben b.v. aas of heer, vrouw of minstens heer boer, H. BERSSENBRUGGE, PORTRETFOTOORAAF ZEESTRAAT 65, eiait Pawmii Kirt* DEN HAAQ. ~ Tel. 153a HIlllllllllnlMIflIJIJIIIIIIIIJIIIIIIIIJtJIIIIIIJlJJIIIIIIIJIIIIIIfffflIJJJIlmUIIIIII met enkele lagere kaarten. Terwijl men bij gewoon bridge op drie honneurs vierde in den regel aan de voorhand geen troef maakt is bij Royal Auction Bridge een beginannonce in die kleur, wanneer men althans hooge honneurs heeft en nog enkele trekken in de andere kleuren, zpodat men op minstens vier trekken in zijn eigen spel kan rekenen volkomen geoorloofd. Voor een troefkaart is een serie van 5 kaarten in die kleur wel zeer verkieslijk, maar uwe annonce op 4, waaronder de hoogste kaarten van een kleur geeft aan uw partner eene waardevolle aanwijzing, dat gij hem in allen gevalle in die kleur goed kunt steunen, In de eerste plaats moet natuurlijk ook de mogelijkheid bestaan, dat gij werkelijk met kans op goeden uitslag het spel kunt winnen, indien de andere spelers passen, maar inde tweede plaats is het noodig, dat ge aan uw partner goede aanwijzingen geeft omtrent uw eigen spel. Royal Auction Bridge is veel meer een spel van hooge kaarten dan gewoon bridge. Men late zich echter niet verleiden een annonce te doen in een kleur, waarvan men slechts drie kaarten heeft, al zijn het ook de hoogste drie. Bij het verhoogen van een annonce van een partner is het natuurlijk niet zoozeer noodig hooge kaarten van die kleur te hebben. Een lange kleur in die troefkaart met goede bijkaarten completeeren dan het spel van uw partner. Ook bij een tweede ronde is er minder bezwaar op een lange kleur zonder hooge kaarten desnoods twee trekken te annonceeren; gij weet dan al wat van de spellen van uw partner en van uw tegen spelers en kunt daaruit gevolgtrekkingen maken- Ook kan dat geschieden om uw tegenspelers te verleiden hooger op te bieden, met de kans hen dan het spel te doen verliezen. In het vorenstaande heb ik slechts een overzicht gegeven van het Royal Auction Bridge. Het annonceeren en doubleeren door de verschillende spelers hangt dikwijls i ten zeerste af van de annonces van de annonces van den tegenspeler, die voor hen zit; van den indruk, dien zij kregen van de annonce van hun partner, van de wenschelijkheid in verband met hun eigen spel dat door de tegenpartij in de eenmaal aan gekondigde kleur wordt gespeeld, dat ik eene bespreking daarvan tot een volgende maal moet uitstellen. Ik houd mij inmiddels voor vragen zeer aanbevolen. BRIDGER DE GRASSET-LETTER Tot ons leedwezen moeten wij bekennen, dat, door een fout van de drukkerij, het artikel van den heer J. W. Enschedéniet in den werkelijken Grasset-letter gezet is. Den heer Enschedétreft in dezen geen blaam. De redactie betuigt haar leedwezen over het gebeurde. iiimiiiiminimin iniimmiinniiiiiiiiiiiniiiiinni nuiiiinniiiiii'w INHOUD» Bladz. 1: DeBehool der Staatslieden. IQ eake Zand en Grind. De Mogendheden en onze Steenkolenvoorziening. Geen touw aan vast, door v. H. Daurte en Distributie, door H. J. Holgen. 2: By de Uchtsohippws in de vrije vaargeul, door Hyman Croiset. Do Varleider, tee kening v.Jordaan.?Krekelzang,doorJ. H.Speenhoft Feuilleton: De Overwonnen Haat, door Maurits Wagenvoort (2de Prijs Novellen-Wedstrjjd). Landbouwzalw», door J. Smid. 5: Voor Vrouwen, door Elia. M. Bogge. Uit de Natuur, door Jac. P. Thijsse. 7: Het Nad. Persmuseum, door D. Eonwenaar. Dram. Kron., door op Naeff. 'J: Schilderkunst, door Plassohaert. De Veeigeplaagde, teekening van George van Kaemdonok. Glaswerk van de Bazel, door C. y. d. Sluys. Muziek, door Van Leeuwen en J. A. Pollonee 10: Uit het Kladsohrift van Jantje. Op den Ec. Uitkijk, door Smissaert. Een Vleugje Haagse h Wind, door Ari. Fred. Lamond, teekening van G. Jaoob.?Boer en Meneer, door J. van Riemsdijk. 11: De aanslag op het krnrthnis, teekening van Joh. Braakensiek. Anetion Bridge, door Bridger. Correspondentie. Leekenspiegel, enz. Bjjvoegsel: Oostenrijk-Hongarüe ... (?), teekening van Joh. Braakensiek. NEDERLAND EN GEWONDENVERPLEGING IN FRANKRIJK Ten behoeve van het hospitaal St. Julien ontvingen nog: N. N. den Haag f 3.50, A. J. T. D. f 25.?, F. H. f 10.?, H. A. K. f 25.?, P. G. A. f 50.?, L. S. f 250.?, M. S. S. f 10.?, J. W. f 10. v. d. H. f 75.?, A. P. f 5.?, E. B. f 5.-, L. H. f 10.?, J. D. A. f25.?, Ph. B. f 25.?. Dus in totaal met vorige bijdragen f 3078.50. CORRESPONDENTIE Tante J. te Baarn. Jantje bedankt voor de mooie doos chocolaadjes. (Gecorrigeerd) JANTJE. VRAOËNRUBRIEK voor Algemeene Wetenswaardigheden I. R. te A. Welk verschil bestaai er tusschen de eerste en de tweede (Toskaansche en Dorische) orde der klassieke bouwkunst? De Dorische stijl heeft een tot somberheid toe ernstig karakter. De oudste Dorische tem pels zijn zwaar, log zelfs. Hunne somberheid kan slechts gebroken zijn geweest door de levendige polychromie, die eertijds aan den Dorischen tempel was tentoongespreid. Die zwaarte was gemotiveerd, want zij houdt verband met het materiaal, tufsteen van geringe hechtheid; vandaar zware steun punten en kleine overspanningen. De Dorische tempel is een zuiver rationeel organisme, een overzichtelijk samenstel van gedragen en steunende deelen. Zijn con structie is in beginsel uiterst eenvoudig. Als n geheel met den onderbouw verrijzen zonder eigen basement de zuilen. De zuilen worden veraenigd door den architraafbalk. Op deze rust het fries, bestaande uit

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl