Historisch Archief 1877-1940
2.Febr. '18. No. 2119
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
OIF HCET
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
Op de.... Steentjes"» Zeg! Jaag liever de kwajongens bij het Kruithuis weg!"
lllltllllllllllllllHMIIIIlllllllMllllllllllllllllllllllltllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Royal Aüdion Bridge
Bridge is ongetwijfeld een zeer aange
naam spel, maar het heeft een groote fout,
n.l. het groote voordeel, dat de gever heeft,
waardoor mooie spellen in de hand van de
tegenpartij van weinig waarde zijn. Om
hieraan tegemoet te komen, werd een wijzi
ging bedacht, waardoor het troefmaken niet
een uitsluitend recht is van den gever of
van diens partner, maar leder der spelers
«en kans krijgt om zijn spel tot zijn recht
te laten komen.
Dit geschiedde door aan elk der spelers
het recht te geven aan te kondigen, hoeveel
slagen hij met een bepaalde kleur als troef
of In sans atout meende te kunnen maken,
waarbfj het spel moet worden gespeeld met
den bij het trekken aangewezen partner.
Hierdoor kreeg men het opbieden, waar
door wel een eenigszins speculatief element
in het spel werd ingevoerd.
Aanvankelijk behield men bij het Auction
Bridge de waarde der kleuren van Bridge,
maar terecht zag men in, dat daarbij de
kansen voor een goed spel in de zwarte
kleuren verdwijnend klein waren tegenover
een goed spel in de roode kleuren en vooral
bij sans atout. Een stap verder werd toen
gedaan, de waarde der kleuren werd dichter
bfj elkaar gebracht en het invoeren van
Royal Auction Bridge, het spel, dat thans
in korten tijd het Auction Bridge heeft ver
drongen, was daarvan het gevolg.
De nieuwe telling der kleuren is daarbjj:
schoppen 2, klaveren 6, rui ten 7, harten
S.kroonschoppen 9, sans atout 10, hetgeen zoowel
voor de trekken als voor honneurs geldt.
Hoewel nog niet algemeen ingevoerd,
wordt groot slem voor 100 en klein slem
50 gerekend, wat in verband met de hooge
scores, die bij Royal Auction Bridge voor
komen, mij ook juister lijkt.
Royal Auction Bridge wordt over het ge
heel volgens dezelfde beginselen gespeeld
als het Bridge. Zoo wordt het in den regel
gespeeld door 4 spelers; het trekken om te
zien wie partner zijn, de wijze van geven,
de waarde der kaarten en het openleggen
van de kaarten van den partner van den
gene, die speelt, is geheel dezelfde.
Het groote verschil bestaat in het annon
ceeren.
Zoodra gegeven is, ziet de gever (G) zijn
kaarten en heeft het recht om te beginnen
met annonceeren.
In Engeland Jgeldt nog gewoonlijk de
regel, dat de gever moet beginnen met een
annonce; elders wordt die verplichting veelal
niet aan den gever opgelegd en kan hij even
als de anderen passen. Passen alle spelers
hetgeen zoo goed als nooit voorkomt dan
wordt overgegeven.
G. annonceert b.v. twee schoppen, d.w.z.
dat hij samen met het spel van zijn partner
minstens twee aan trek, dus minstens acht
trekhen zal maken met schoppen als troef.
Degeen, die links van hem zit (L.) kan nu
passen, doubleeren of wel een andere kleur
noemen, waarin hij met het spel van zijn
partner b.v. n aantrek denkt te maken, b.v.
n ruiten (én trek in ruiten-7 is meer dan
2 trek in schoppen-4). Nu komt de partner
van den gever (B.) aan de beurt. Deze heeft
.geen enkele krachtige kleur en past. De
speler rechts van den gever (R.), die een
goede klaverenkleur heef t, zegt twee klaveren.
Nu is de vraag eenmaal rond geweest. De
gever komt nu weer aan bod, en ieder van
de spelers, ook degenen, die bij de eerste
rondte gepast hebben, hebben op hun beurt
weer het recht een annonce te doen. Alleen,
wanneer na een door een der spelers gedane
annonce, door de drie overige spelers gepast
wordt, is uitgemaakt, dat het laatst gean
nonceerde spel zal worden gespeeld.
G. heeft eens willen zien, wat de anderen
voor kleuren hadden. Hij heeft een zeer goede
hartenkleur, zit met klaverenaas achter de
door zijn rechterbuurman geannonceerde
klaveren, heeft vrij goede schoppenkaarten
en slechts n rultenkaart. Hij annonceert
nu twee harten; zijn linkerbuurman, steun
vindende in de klaveren van zijn partner waar
in hij zelf zwak is, zegt t wee sans atout; de
partner van den gever heeft een paar hon
neurs in harten en een vrij goede schoppen- j
kaart; hij verhoogt nu het bod van den
gever en annonceert drie harten; R past, G
past en L doubleert.
Nu kan B en daarna ook G, teneinde te
ontkomen aan het gevaar, een groot aantal
strafpunten aan de tegenpartij te moeten
afstaan, overgaan in een andere kleur; hier
zou dat b.v. kunnen zijn in kroonschoppen.
B heeft echter geen sterke kleur in schop
pen, wel echter de aas. Hij kan niet anders
doen dan passen. Ook voor G is het een
moeilijk geval. Hij heeft ook geen lange
kleur in schoppen. Speelt L ruiten, waar
voor veel kans is, dan moet hij reeds de
tweede maal coupeeren en daardoor op ge
vaarlijke wijze zijn troef verzwakken. Hij
besluit het er op te wagen en past ook.
G speelt nu het spel met harten als troef,
terwijl zijn partner na het spelen van de
eerste kaart zijn spel open legt.
Hij, die in een kleur het eerste geannon
ceerd heeft, speelt het spel, wanneer in die
kleur de laatste annonce is gedaan. B heeft
wel de hoogste annonce in harten gedaan,
maar G is in die kleur begonnen en daarom
moet G het spel spelen. Hij kan dat niet
aan zijn partner overlaten en moet nu samen
met het spel van zijn partner 3 aan trek
met harten als troef, maken.
De speler, die links zit van dengene, die
het spel speelt, komt uit.
Nemen wij aan, dat G het spel wint, hij
l maakt 3 aan trek en heeft alzoo aan zijn
contract voldaan. Wanneer niet gedoubleerd
was, zou hij nu onder de lijn noteeren:
3 X 8 = 24 en boven de lijn de honneurs.
Aangezien gedoubleerd Is, mag hij onder
de lijn 2 maal dat getal opteekeneo, dus
48 en wint daarmede de manche; boven
de lijn teekent hij aan op zijn winstzijde
100 punten, omdat hij toch aan zijn contract
heeft voldaan en de honneurs. Had hij niet
aan zijn contract voldaan en slechts 2 aan
trek gemaakt, dan noteert hij boven de lijn,
voor zich, alleen het aantal punten, aan hon
neurs behaald en voor de tegenpartij 100
punten; de score onder de lijn blqft voor
belde partijen schoon. De door G behaalde
twee aan trek tellen dus niet.
Alleen, als aan het contract voldaan is,
wordt onder de Ifln opgeteekend; bij
nietvoldoening aan het contract noteert de
tegenpartg voor elke te weinig behaalde
trek 50, welke kleur ook troef is; in dit
geval, nu door L gedoubleerd was 100
punten; bij redoubleeren wordt dat getal
200 punten. Wordt, wanneer de tegenpartij
gedoubleerd heeft, toch aan het contract
voldaan, dan noteert de troefmaker boven
de lijn 100 punten voor zich en bovendien
100 punten voor elke slag boven het ge
annonceerde aantal behaald.
Terwijl bij gewoon Bridge elke slag zijn
waarde heeft, is dit dns niet het geval bij
Auction en Royal Auction Bridge.
Waar het bij Auction Bridge vooral op
aankomt, is, het aantal trekken te maken,
dat men geannonceerd heeft, of, indien de
tegenpartij speelt, te maken, dat hij het
aangekondigde aantal trekken niet maakt.
Zou men bijv. door te snijden, de kans
loopen zijn contract niet te vervullen, dan
moet men dat niet doen, want haalt men
het geannonceerde aantal trekken niet, dan
is alles verloren.
De stand van de manche is Dij Auction
Bridge ook van veel minder gewicht dan
bij gewoon Bridge. Staat men bijv. op 24,
26 of 28, dan kan men wel zeker zijn, dat
uw tegenpartij U een vraag van n aan
trek in een van de kleuren niet zal laten
spelen, tenzij hun kaarten zoodanig zijn,
dat zij niet de minste kans hebben, den
trek te halen. Door een hooger bod te doen,
forceerenzij U waarschijnlijk, een nog hooger
bod te doen, en hebben zij kans, uwe
strafpunten op hun creditzijde te boeken.
Een score van 12, 14, 16 of 18 daaren
tegen is wel van belang, daar men dan met
2 aan trek in kroonschoppen, resp. 2 in
harten, resp. 2 in ruiten, resp. 2 in klaveren
de manche wint, als uw tegenpartij niet in
staat is een hoogere vraag te doen met het
oog op het gevaar van gedoubleerd te
worden en daardoor een groot aantal
strafpunten te verliezen.
Bij het annonceeren mag niet onvermeld
worden gelaten, dat een annonce van 3
trekken van dezelfde waarde als 2 trekken
in een andere kleur, als hooger geldt, bijv.
3 klaveren is hooger dan 2 kroonschoppen,
4 klaveren is hooger dan 3 harten.
Bij het nagaan in welke kleur men een
annonce zal doen, moet men zich geheel
los maken van de waarde van de kleuren
bij gewoon Bridge. Bij Royal Auction Bridge
is sans atout" het eenige spel, waarin men
door het maken van drie aantrekide manche
wint, n bij kroonschoppen n bij harten
heeft men 4 aan trek noodig, terwijl men
bij klaveren met evenveel trekken de manche
wint als bij ruiten n.l. met 5 aan trek.
Een belangrijke vraag is het voorzeker op
welk spel men in het algemeen een goede
annonce kan doen. Door het annonceeren
moet men zijn partner een kjjk geven op
zijn eigen spel, waarbij echter vooral de
beginannonce gebaseerd moet zijn op goede
kaarten in de aangekondigde kleur.
Waar bij gewoon Bridge gerust troef kan
worden gemaakt op 6 troeven, waarvan de
hoogste de 10 is, is het bij Royal Auction
Bridge zeer gevaarlijk daarop een begin
annonce te doen, aangezien men door zijn
annonce in die kleur aan zijn partner een
aanwijzing geeft, dat men in die kleur sterk
is, ook al wordt die kleur geen troef. Om
dus in een kleur een beginannonce te doen
moet men als regel daarvan hebben b.v.
aas of heer, vrouw of minstens heer boer,
H. BERSSENBRUGGE,
PORTRETFOTOORAAF
ZEESTRAAT 65, eiait Pawmii Kirt*
DEN HAAQ. ~ Tel. 153a
HIlllllllllnlMIflIJIJIIIIIIIIJIIIIIIIIJtJIIIIIIJlJJIIIIIIIJIIIIIIfffflIJJJIlmUIIIIII
met enkele lagere kaarten. Terwijl men bij
gewoon bridge op drie honneurs vierde in
den regel aan de voorhand geen troef maakt
is bij Royal Auction Bridge een
beginannonce in die kleur, wanneer men althans
hooge honneurs heeft en nog enkele trekken
in de andere kleuren, zpodat men op
minstens vier trekken in zijn eigen spel
kan rekenen volkomen geoorloofd. Voor
een troefkaart is een serie van 5 kaarten
in die kleur wel zeer verkieslijk, maar uwe
annonce op 4, waaronder de hoogste kaarten
van een kleur geeft aan uw partner eene
waardevolle aanwijzing, dat gij hem in
allen gevalle in die kleur goed kunt steunen,
In de eerste plaats moet natuurlijk ook de
mogelijkheid bestaan, dat gij werkelijk met
kans op goeden uitslag het spel kunt winnen,
indien de andere spelers passen, maar inde
tweede plaats is het noodig, dat ge aan uw
partner goede aanwijzingen geeft omtrent
uw eigen spel.
Royal Auction Bridge is veel meer een
spel van hooge kaarten dan gewoon bridge.
Men late zich echter niet verleiden een
annonce te doen in een kleur, waarvan
men slechts drie kaarten heeft, al zijn het
ook de hoogste drie.
Bij het verhoogen van een annonce van
een partner is het natuurlijk niet zoozeer
noodig hooge kaarten van die kleur te hebben.
Een lange kleur in die troefkaart met goede
bijkaarten completeeren dan het spel van
uw partner. Ook bij een tweede ronde is
er minder bezwaar op een lange kleur zonder
hooge kaarten desnoods twee trekken te
annonceeren; gij weet dan al wat van de
spellen van uw partner en van uw tegen
spelers en kunt daaruit gevolgtrekkingen
maken- Ook kan dat geschieden om uw
tegenspelers te verleiden hooger op te
bieden, met de kans hen dan het spel te
doen verliezen.
In het vorenstaande heb ik slechts een
overzicht gegeven van het Royal Auction
Bridge. Het annonceeren en doubleeren
door de verschillende spelers hangt dikwijls
i ten zeerste af van de annonces van de
annonces van den tegenspeler, die voor hen
zit; van den indruk, dien zij kregen van de
annonce van hun partner, van de
wenschelijkheid in verband met hun eigen spel
dat door de tegenpartij in de eenmaal aan
gekondigde kleur wordt gespeeld, dat ik
eene bespreking daarvan tot een volgende
maal moet uitstellen.
Ik houd mij inmiddels voor vragen zeer
aanbevolen.
BRIDGER
DE GRASSET-LETTER
Tot ons leedwezen moeten wij bekennen,
dat, door een fout van de drukkerij, het
artikel van den heer J. W. Enschedéniet in
den werkelijken Grasset-letter gezet is. Den
heer Enschedétreft in dezen geen blaam.
De redactie betuigt haar leedwezen over
het gebeurde.
iiimiiiiminimin iniimmiinniiiiiiiiiiiniiiiinni nuiiiinniiiiii'w
INHOUD» Bladz. 1: DeBehool der Staatslieden.
IQ eake Zand en Grind. De Mogendheden en
onze Steenkolenvoorziening. Geen touw aan
vast, door v. H. Daurte en Distributie, door
H. J. Holgen. 2: By de Uchtsohippws in de vrije
vaargeul, door Hyman Croiset. Do Varleider, tee
kening v.Jordaan.?Krekelzang,doorJ. H.Speenhoft
Feuilleton: De Overwonnen Haat, door Maurits
Wagenvoort (2de Prijs Novellen-Wedstrjjd).
Landbouwzalw», door J. Smid. 5: Voor Vrouwen,
door Elia. M. Bogge. Uit de Natuur, door Jac.
P. Thijsse. 7: Het Nad. Persmuseum, door
D. Eonwenaar. Dram. Kron., door op Naeff.
'J: Schilderkunst, door Plassohaert. De
Veeigeplaagde, teekening van George van Kaemdonok.
Glaswerk van de Bazel, door C. y. d. Sluys.
Muziek, door Van Leeuwen en J. A. Pollonee
10: Uit het Kladsohrift van Jantje. Op den Ec.
Uitkijk, door Smissaert. Een Vleugje Haagse h
Wind, door Ari. Fred. Lamond, teekening van
G. Jaoob.?Boer en Meneer, door J. van Riemsdijk.
11: De aanslag op het krnrthnis, teekening van
Joh. Braakensiek. Anetion Bridge, door Bridger.
Correspondentie. Leekenspiegel, enz.
Bjjvoegsel: Oostenrijk-Hongarüe ... (?), teekening
van Joh. Braakensiek.
NEDERLAND EN
GEWONDENVERPLEGING IN FRANKRIJK
Ten behoeve van het hospitaal St. Julien
ontvingen nog:
N. N. den Haag f 3.50, A. J. T. D. f 25.?,
F. H. f 10.?, H. A. K. f 25.?, P. G. A. f 50.?,
L. S. f 250.?, M. S. S. f 10.?, J. W. f 10.
v. d. H. f 75.?, A. P. f 5.?, E. B. f 5.-,
L. H. f 10.?, J. D. A. f25.?, Ph. B. f 25.?.
Dus in totaal met vorige bijdragen f 3078.50.
CORRESPONDENTIE
Tante J. te Baarn. Jantje bedankt voor
de mooie doos chocolaadjes.
(Gecorrigeerd) JANTJE.
VRAOËNRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
I. R. te A. Welk verschil bestaai er
tusschen de eerste en de tweede (Toskaansche
en Dorische) orde der klassieke bouwkunst?
De Dorische stijl heeft een tot somberheid
toe ernstig karakter. De oudste Dorische tem
pels zijn zwaar, log zelfs. Hunne somberheid
kan slechts gebroken zijn geweest door de
levendige polychromie, die eertijds aan den
Dorischen tempel was tentoongespreid. Die
zwaarte was gemotiveerd, want zij houdt
verband met het materiaal, tufsteen van
geringe hechtheid; vandaar zware steun
punten en kleine overspanningen.
De Dorische tempel is een zuiver rationeel
organisme, een overzichtelijk samenstel van
gedragen en steunende deelen. Zijn con
structie is in beginsel uiterst eenvoudig.
Als n geheel met den onderbouw verrijzen
zonder eigen basement de zuilen. De zuilen
worden veraenigd door den architraafbalk.
Op deze rust het fries, bestaande uit