Historisch Archief 1877-1940
2 Maart '18. No. 2123
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
In Memoriam
JOH. W. C. VAN RESTEREN
De redactie van Oe Am-terdammei"
vraagt mij een kort In memoriam" te
schrijven over Joh. V/. C. var. Kesteren,arts
voor verloskunde en vrouwendekten te
Amsterdam, die kort geleden aan haar
vrienden en patiënten door den dood ontviel.
Zij was in 1899 arts geworden, daarna
was zij gedurenae twee jaien assistente in
de Vrouwenkliniek te Amsterdam, de eerste
vrouwelijke as-istente,
In 1901 vestigde zij zich in Den Haag als
algemeen practiseerend arts. Doch toen dr.
van der H teven, een jaar later in Leiden
tot hoogleeraar benoemd werd, koos prof.
Treub haar uit om diens opvolgster te
worden als zijn particulier assistente op de
klasse-i f deeling der Vrouwenkliniek. Hier
door kwam zij naar Amsterdam te'iig en
bepaalde zij zich voortaan uitsluitend tot
de Verloskunde en Gynaekologie.
Haar groote verdienste lag minder in het
werken op wetenschappelijk gebied dan wel
in het algemeen mer schelijke". Zich ver
plaatsen in de zorgen en moeilijkheden van
anderen en dan helpen, steunen, dat was
haar groote kracht. Wjt heeft ze dat eindeloos
veel gedaan! Waar ernstig ingrijpen nood
zakelijk was, wist zij, als geen ander, m^ed
in te spreken. En na de optr<uie was h?t
haar nooit te veel herhaaldelijk te gaan zien
hoe het ging en deed zij al 't mogelijke wat
gedaan kon worden om verl-chting te brengen.
Zij leefde met de pat enten zóó mee, dat wij,
haar vrienden, uit haar gezicht al konden
opmaken of alles naar wensen gin?.
Op haar spreekuur: Hoe tactvol wist zij
moreelen steun te geven aan die jonge
vrouwen, wier toestand aanleiding dreigde
te geven tot maatschappelijke conflicten!
En anderen die zoo gaarne de maatschappij
hadden verrijkt met een wereldburger, h
wist zij daar, waar medische hulp faalde,
in het gemis op andrre wijze te voorden.
Als colleea was zij absoluut betrouwbaar;
en dat haar mannelijke collega's haar zeer
hoog schatten blijkt wel uit 't feit, dat zeer
vele doktersvrouwen hare hulp inriepen bij
ziekte of als een nieuw leven zich aan
kondigde. Voor de jongere onder haar
vrouwelijke collega's was zij een steun, een
vraagbaak bij 't moeilijk begin der praktijk.
Menigeen, dia met haar kennis maakte
pp relsjin vaoanlie*, vermo dde niet, dat deze
jong uitziende vrouw, die zoo kinderlijk zicli
verheugen kon over alles wat zij zag, een
zoo zware taak in de maatschappij vervulde,
't leed van anderen zoo zwaar droeg.
De meening, dat de studie de vrouw
on-vrouwelijk maakt, haar verhardt, vond
in dr. van Kesteren geen bevestiging. Meer
medegevoel met anderen dan zij voor haar
zieken had, is wel niet dmkbaar. Treffend
was dan ook de algemeene ontroering, die
haar plotseling heengaan overal hei f t ge wekt.
Ik aarzelde aan het verzoek der redactie
te voldoen, omdat de qualiieiten van dr. van
Kesteren meer de gevoelssfeer van het leven
(ivv^» «.«»»^«».L./^,
urr-D4^
De nieuwe Veretniging voor Werk
en Schooltuinen
Een volksbelang dat de algemeene
aandacht eischt.
Den 21sten Februari 1918 is opgericht de
Vereeniging voor Werk- en Schooltuinen.
De stichtingver^adermg had plaats in het
gebouw der HeidemaMschappij te Arnhem.
We zaten daar heel gcnoegelijk en keken
over den St. Eusebius hten de zonnige
Betuwe in. Naar rechts verrezen de hoornen
van Sonsbeek en daar ergens ligt ook een
stuk grond van meer dan een H.A. groot,
dat door het gemeentebesiuur van Arnhem
onder gunstige voorwaarden b( schikbaar is
gesteld voor het inrichten van een model
schooltuin.
Er Izijn al heel wat schooltuinen in ons
land; goede en slechte, weelderige en armoe
dige. Maar er zijn er nog lang nut genoeg,
het bedrijf is rog te zeer afhankelijk van
toevallige omstandigheden en heeft geen
vaste plaats in het leerplan der scholen.
Werktuinen, waar de scholieren ztlf de
handen uit de mouw steken, zijn er nog
maar zeer weinig, nog veel minder dan ge
denken zoudt, want veel scholen, die
tuinarbeid" in hun program hebben opgenomen,
doen er toch maar bitter weinig aan. De
hoofdoorzaak van deze tekortkomingen is
wel de algemeene armoedigheid waaronder
ons onderwijs gebukt gaat. De Nederlanders
hebben nog altijd niet geleerd, om eens
blijmoedig heel veel geld uit te geven voor
betroffen dan het zuivere intellect en alles
toch wat gevoel" betreft niet in woorden
is te benaderen.
Amsterdam, JOH DE HAAN
23 Februari 1918. VAN MAARSEVEEN
BERTHE SEROEN
C'est la musique, moi, qui
m'a fait croire en Dieu".
Al.FRED DE MUSSET
Hoe maakt deze groote kunstenaresse,
uit het kleine, nobele, wreedgeteisterde
land, wier sprekende trekken wij hier
voor ons zien, bovengenoemde woorden
des franschen dichters voor ons tot waar
heid! Zij, die met hare geheele ziel, ons
de muz-fk zelve geeft, haar, in al hare
grootheid en ontroering aan ons openbaart!
L'art est pour l'homme ce qu'est en Dieu
U puissance ciéatricf', zegt L^mennais, en
zoo henchept deze teere Vlaamsche arliste,
in haren verrukkelijken zang, de kunst die
zij vertolkt, zij getft ons inderdaad ziele-taal.
Berthe Seroen is te Mechelen geboren,
h t stadj ? waaruit de meed ge stem van een
emii.ent hoog waardigheidsbckleeder dtr Bel
gische g-estclijkheid" over de verpletterde
wereld heeft geklonken, in het Belgiëvan
Alrxrt en Etisabeth letfde zij, wier bevallige
musicaliteit tot de zoetste bekoringen behoort,
ons in de laatste seizoenen geschonken."
Zij ontving hare muzikale opleiding aan
het co.iservatoire te Brussel, waar zij de
hoogste onderscheidingen verwierf. Het
Diplöme de Virtuosité" door H. M. de
Koningin van Belgiëingesteld, mocht haar
ten deel vallen. Ue professoren F. A. Qevaert
er. Edgard Tmel hebben hare studiën in
voordrachtkunst en kennis van de klassieke
muziek geleid en hare talenten doen ke nen
aan het concertpubliek. Nauwelijks had de
ons welbekende maestro Isaye hare stem
gehoord, toen zij onder Cimille Saint-Saëns
eene auditie gaf, of hij engagterde haar voor
een zijner Brusselsche concerten 1) 2) .Op
aandringen van de bestuurders der Vlaam
sche Opera te Antwerpen bssloot zij in
1908 haar roeping voor het tooneel te vol
gen. Haar eers'e optreden als Elisabeth in
Wagner's Tinnrauser" maakte een
onvergetelijken indruk. Vóór haar was zorder
twijfel geen zangeres aan de jonge
Vlaamsehe Opera verbonden geweest, die kon
wijzen n op zulk een warme, volle
soprainstem, ,i zulk fijn dramatisch spel. Haar
f tam drong door tot Brussel, en kort na
haar eerste optreden kon zï] eene verbin
tenis aangaan met de heeren Kuffeiath en
Guidé, he&tuurders van het bekende Théatre
de ia Monnaie", de eerste schouwburg van
het land.
De Vlaamsche opera werd door haar
daarom niet vergeten. Gedurende den tijd,
dat ze in de hoofdstad verbonden was, gaf
ze dikwijls gast voorstellingen te Antwerpen.
Dit harde werken eischte echter te groute
inspanning van hare k'achten. In 1910 keerde
ze voor goed naar de Vlaamsche Opera"
van Antwerpen terug. De uitbeelding van
vele belangrijke rollen werd haar toever
trouwd. O.m. vertolkte ze nog Elsa" in
Lohengrin, Eva'' in de Meesterzangers van
Nürnberg, Sieglinde" in de Walküre en
.Agathe" in de Vrijschulter van Weber. Ook
vervulde zij de hoofdrol in vele Vlaamsche
composities, zooals de Prinses" in Prinses
Zonneschijn" van Paul Gilson, en Kerlien
in de Bruid der Zee" van Jan Blockx.
De toondichters waren verrukt over de
schitterende vertolking, die zij van hare rollen
gegeven had, en wezen buitendien op het
zeer belangrijk aandeel, dat zij had ia den
bijval, hunne opera's ten deel gevallen. Ook
werkte zij mede aan uitvoeringen van can
taten van Pcttr Benoit. Levendig staat mij
voor den geest de uitvoering, die in Juli
1914 daarvan gegeven werd op de Groen
plaats" te Antwerpen. Duizenden waren
samengestroorad om den roem en de groot
heid te bezingen van Vlaanderen's helden,
en de statige, grauwe toren van O. L
Vrouwekerk mengde zijn plechtigklokkei.spel
met den zang daar beneden. Arm Vlaanderen!
Geen kon vermoeden, dat het oorlogsonheil
zóó nabij dreigde!
Mrt veel voldoening en weemoed ziet
Berthe Seroen op dien aan arbeid zwaren,
maar aan waardeeiing en ainmoediging zoo
rijken tijd terug. Zij mocht ook nog het
voorrecht smaken in het particulier theater
van Jean de Rezkéte Parijs op te treden
1) Zie Berthe S^roen", door I. Smit
Kleine.
2) Zie De Vlaamsche zangeres Berthe
Seroen" door David P. Abraham Zij"Maand
blad voor de vrouw. Nov. 1917.
het onderwijs en de opvoeding hunner kin
deren. En toch geeft iedereen dadelijk grif
toe, dat het geld onmogelijk beter kan wor
den besteed.
Het begrip schooltuin kan op vekrlei
wijzen worden opgevat. Het ideaal zou wel
zijn dat aan iedere school of ook wel aan
een kleine groep van scholen een uitgestrekte
en gunst'g gelegen tuin is verbonden, waar
onder deskundige leiding door de scholie>en
tuinarbeidt wordt verricht en waar planten
worden gekweekt die van belang zijn voor
het onderwijs in de kennis der natuur en
de aardrijkskunde. Een deel van den tuin
zou bestemd moeten zijn voor landbouw
gewassen, een nog belangrijktr deel worde
gewijd aan tuinbouw, zoowel groenteteelt
als ooftbou w,bloementeelt en boomkweekerij,
terwijl ook nog plaats gevonden moet worden
voor de voornaamste karakterplanten uit
h 11 Nederlandsche landschap, voor zoover
dat onder de plaatselijke omstandigheden
mogelijk \9.
Alle arbeid, uitgezonderd het zware grond
werk, wordt verricht door de scholieren, op
sommige da^.en en op uren buiten het ge
wone lesrooster. Bij een goede opvatting
krijgt dat werk vanzelf het karakter van een
ontspanning, dat hangt natuurlijk veel van
den leider óf. Op de lagere scholen zal het
werk in hoofdzaak verricht worden door de
leerlingen der hoogere klassen, maar er is
ook wel wat op te vinden, dat de kleintjes
van tijd tot tijd hun deel aan het werk krijgen.
Op de middelbare scholen, kweekscholen
en gymnasia werken alle klassen op hun
tijd mede.
De opvoedkundige waarde van dergelijke
bezigheid kan moeilijk worden overschat.
Tuinieren telt van ouds onder de hoogste
genietingen. Hoe heerlijk is het, om iets tot
stand te brengen! Welk een ruim veld voor
; belangstelling van allerlei aard. De
leerBerthe Seroen
in een nieuw werk: Comme va leruisseau"
van Louis d<; Lune (Premier Prlx de Rome),
dat aan de pers en de artisten geïntrodu
ceerd werd.
Na hare eerste concerten in ons land,
sloot ze zich aan bij de coöperatieve
vereeniging de Nederlandsche Opera," die
slechts op een bestaan van vier maanden
kon bogen. In dien korten tijd echter kreeg
de zangeres gelegenheid te laten zien, over
welke bijzondere gaven zij besch kt.Toen werd
o. a?Herbergprinses"vanJanBlockx opgevoerd.
Na het mislukken van de Nederl. Opera op
coöperatieven grondslag" heeft Berthe
Seroen zich uitsluitend aan de izangkunst
gewijd. En binnen enkele jiren is het haar
gelukt, in heel ons land den
benijdenswaardigen roep van eene met zeldzame talenten
bedeelde kunstenares te verkrijgen
Een drieledig doel stelt zij zich.
fn de eerste plaats wenscht ze de werken
van haar Imdgenooten Ingang te doen
vinden. Berthe Seroen weet, dat de jonge
Vlaamsche muziekkunst op belangrijke com
posities kan wijzen, en wijl het muzikaal
leven alhier hoog staat en recht laat weder
varen aan vele vreemde toondichters, viel
het haar des te pijnlijker op, dat de
stamverwante Vlamingen vergeten en dus mis
kend werden. Als zij in haar pogen slaagt,
mogen n Noord- n Zuid-Nederland haar
dankbaar zijn.
Verder meende ze aan de moderne
Franschen in ons land ruimere bekendheid
te moeten geven. Over het algemeen mag
gezegd worden, dat wij niet genoeg op de
hoogte zijn van hetgeen op kunstgebied
door het tegenwoordige Frankrijk wordt
voortgebracht.... Op bijna alle programma's
van Berthe Seroen komen dan ook werken
van moderne Fransche meesters voor.
Zelfs van muziek, ontstaan tijdens en onder
invloed van den oorlog, laat ze ons kennis
nemen. Het mag tot bijzondere waardeering
stemmen, en tevens een doorslaand bewijs
leveren van haar artistiek streven, dat zij
ons de goddelijke schoonheid van de nieuwste
Fransche muziekkunst openbaart.
Het derde doel, dat zij zich voor oogen
houdt, is het tot ons brengen van tot nu
toe niet genoeg gewaardeerde Russische
muziek. Een voorliefde heeft ze voor de
liederen van Moussorsgky, die op voor den
toehoorder bevattelijke wijze het kinderka
rakter schilderen, en uitmunten door sterk
geteekende geestigheid en diep-menschelijk
gevoel. Sur Ie Dada" en Prière du Soir"
zijn daar sprekende voorbeelden van.
Berthe Seroen verleende ook hare mede
werking aan de uitvoering van oratorio:
L'er.fant prodigue" van Debussy, Les
Béatitudes" van César Franck, waarin zfj
met groote zeggingskracht de partij van
Mater dolorosa" zingt, en ,La
Damnation de Faust" van Berlioz.
... Een ideaal verlangen heeft zij: het
vertolken van de hoofdrol in Pelléas et
Mélisande", het reine muziek-dramatisch
meesterwerk van Maeterllnck en Debussy.
Moge deze schoone droom voor haar ver
vuld worden!
* * *
De aanleg en de ontwikkeling van Berthe
Seroen stellen haar volkomen in staat de
hooge kunst van de voordracht van het lied
tot haar recht te brengen. Zij beschikt over
lingen leven de geheele ontwikkeling van
de plant mede, van het kiemende zaadje tot
de rijpe vrucht. Ze hebben haar verzorgd
onder allerlei omstandigheden, haar ver
dedigd tegen vijanden en concurrenten, ge
zien, hoe zij zich gedroeg onder afwisselende
weersgesteldheid. Zelfs in tamelijk kleine
kleine tuinen is nog genoeg te zien van de
onderlinge betrekkingen tusschen de planten
en de dierenwereld. Menig bedje moet angst
vallig beschermd worden tegen de musschen.
Soms treed een rupsenpiaag op, en altijd,
het heele jaar door, lokken de bloemen bonte
vlinders en kleurige bijen en vlinders, die,
terwijl zij hun voedsel zoeken, meteen het
nuttige werk der bestuiving verrichten. Ook
hoop ik, dat in menige schooltuin een plaatsje
gevonden kan worden voor een paar bijen
korven of dat er tenminste eenige vierkante
meiers gewijd zullen worden aan de cultuur
van de bloemen, die belangrijk zijn voor de
bijenteelt. In schooltuinen die een goede
verbinding hebben met het platteland, kan
ook met succes de vogelcultuur bevorderd
worden door het ophangen van nestkastjes
en het inrichten van een struweelhoekje met
een stapelije takkebossen voor winterkoning,
roodborst, heggemusch, spotvogeltje en de
lijsters. Dat is allemaal heel goed mogelijk.
Door de leerlingen wordt niet alleen in
den tuin gewerkt, maar ook ea dat kan
tijdens de gewone schooluren gebeuren
onder leiding der onderwijzers gewandeld
en waargenomen en zelfs geleerd". In
verband hiermee is het wenschelijk, dat er
in den tuin een gebouwtje staat, waar de
kinderen bij slecht weer of al te feilen
zonneschijn een schuil- en werkplaats kunnen
vinden, zoodat het bezoek aan de tuinen
zooveel mogelijk volgens een vast plan kan
geschieden.
Aan de producten van den tuin kan velerlei
bestemming worden gegeven. De leerlingen
een helder, buigzaam, gaaf sopraangeluid,
vol kleur en glans, dat in alle liggingen
denzelfden graad van zuiverheid behoudt.
Hare uitgebreide studies maken haar dui
delijk, welke eisenen gesteld worden. Hard
en onvermoeidbaar werkt zij, om haar kunst
vermogen steeds hooger op te voeren.
Hare opvatting van alles wat zij zingt, is
streng persoonlijk. Ze dringt in de muziek
door, tracht zich helder voor te stellen, wat
de toondichter in zijn werk hetft willen
uitdrukken. Zijn gedachten en gevoelens,
zijn vreugde en smart, zijn hoop en ver
wachting, ze neemt het alles in zich op, en
laat het rijp worden.
Vooral het moderne Fransche lied eischt
voor eene zuivere vertolking diep-gaand
begrip en rag-fijn gevoel. De verwantschap
tusschen het woord en de muziek is tot het
uiterste opgevoerd. De liederen kenmerken
zich over 't algemeen daarbij door eene ijle
schoonheid en veifijning, weerspiegeld in
oneindige verscheidenheid.
Berthe Seroen vertolkt het Fransche lied
in volkomen meesterschap. Ze ontroert door
haar zeggingskracht en het innig gevoel,
waarmede ze haar zang bezielt. Ze leeft m?e
met de vreugde en smart, die in de muziek
zijn uitgedrukt, er. heel haar wezen raakt
als 't ware onder de betoovering van woord
en klank. Hare dramatische gaven en veel
zijdig ontwikkeld stemgeluid vermogen al
die schoonheid tot uiting te brengen en
anderen er van te doordringen. Door geheele
overgave aan haar kunst, laat zq gelijk ge
nieten van den dichter en den componist.
Ge moet haar Russische kinderliedjes hooren
voordragen. Welk f en eenvoud en welkeen
zeggingskracht! Ge ziet de kinderen voor
u, ge hoort ze zingen en lachen en schreien,
ge voelt hun wanhoop en hun angst...."
La musique soulève doucement Ie poids
que l'on a presque toujours sur Ie coeur",
zegt Mme de Staël, quand on est capable
d'affections sérieuses et profondes, ce poids
qul se confond souvent avec Ie sentiment
de l'existence, tant Ia douleur qu'il cause,
est habituellt". Voor het geven van dit
superieure geluk danken wij Berthe Seroen,
die door haar natuurlijk, diep gevoel en
hooge kunst, met zeldzame zelfopoffering,
ons dezen zegen geeft.
MARIE BERDENIS VAN BERLEKOM
Wat te denken geeft
Wat ik zoo jammer vind van de vrouwen
iets waarin ze waarlijk achterstaan bij
mannen is haar nog weinig ontwikkeld
solidariteitsgevoel.
Een man, wiens daden het daglicht en
vooral het oogenlicht van zijn vrouw
niet kunnen verdragen, wordt nooit verraden
door zijn kameraden.
Een man zelfs een die zonder zonden
is; klaagt nltt aan geen vriend en ook
geen vijand.
Een man verraadt geen vriend aan de
andere sexe, noch aan zijn moeder, noch aan
zijn zuster, noch aan zijn vrouw.
Uitzondrringen komen natuurlijk vcor
ook die van de vrouw die wél solidair is.
Dat de mannen elkaar niet verraden, is hun
macht Die kondt gij ook hebben, e, vrouwen!
wanneer gij de macht van n vrouw niet
zoo dikwijls hooger steldet dan die der vrou
wen.
Ge beschouwt u zelf nog te veel... door
de oogen van den man.
Ge hecht nog te veel aan de erkenning
van uw schoonheid, uw bekoring boven die
uwer zusteren; uw ijdelheid maaktujaloersch,
uw jaloezie verstikt het solidariteitsgevoel.
Wcest fier! weest in de eerste plaats goede
menschen, als het er toe ligt ook goede
vrouwen.
Steunt uwe zusteren! bedekt hare zwak
heden, zooals de mannen de hunnen
vergoeilljken en vooral, verheft u niet ten haren
koste om wat voorkeur, wat bewondering,
wat liefheid van de andere sexe.
Weest loyaal! weest trouw! ook In vriend
schap; niet alleen met woord en daad
maar zelfs in blik en gebaar.
Weest solidair! vormt een macht, des te
eerder verkrijgt ge recht en de plaats, die
u niet alleen als vrouw, maar ook als
mensch toekomt.
HANNA VAN Li NU E N
Mededeel! n g
De Vereeniging voor steun of tijdelijke
vervanging der huisvrouw" heelt thans te
Amsterdam ook een afdeeling gekregen.
Door het geheel* land verricht zij veel
nuitig werk. Vertrouwbare en bekwame hulp
wordt uitgezonden in gezinnen waar door
zelf kunnen er van profiteeren, misschien
ook kunnen groenten en ooft ter beschikking
komen van ziekenhuizen en andere gestichten.
Een middelbare school in een onzer groote
steden heeft onder leiding van den leeraar
in het Fransch in het afgeloopen jaar een
groot stuk kleiland bewerkt en daarop niet
minder dan 7"i H.L. puikeaarpappelen geteelt,
die doi r de gemeente dankbaar zijn aanvaard
en gedistribueerd.
Natuurlijk wordt zoo iets niet van alle
schooltuinen verwacht. De productie telt
niet in de eerste plaats mee. Maar toch is
het wel van zeer veel belang, dat bij een
goede inrichting der schooltuinen ons volk
de mogelijkheid ervan gaat beseffen, dat op
zeer aangename en in velerlei opzichten
heilzame manier belangrijke bij-inkoms en
kunnen worden verkregen. De Tuinwijk- en
Hofwijk-beweging is nog voor zeer veel
uitbreiding vatbaar; het is te hopen.dat de
schooltuinen ertoe zullen bijdragen om den
stedelir g tot zijn heil weer in direct contact
te brengen met de aarde.
Ook zullen vele jongelui door deze tuinen
de belangrijkheid en de aantrekkelijkheid
leeren inzien van land- en tuinbouw en
boschbouw en daardoor er toe komen, om
een werkkring te kiezen, die de producti
viteit van onzen bodem helpt vermeerderen,
hetgeen wij zoo dringend noodig hebben.
Straks als de Zuiderzee droog is, moeten
tienduizenden land- en tuinbouwers klaar
staan om daar aan het werk te tijgen.
De nieuwe Vereeniging heeft een reeds
bestaande in zich opgenomen n.l. de Ver
eeniging het Boompje" dat zich ten doel
stelde bij de jeugd sympathie te wekken
voor bosschen en boschbouw In het bui
tenland bestaat een dergelijke beweging, die
vooral bloeit in Hongarije en in Amerika.
Vele Amerikaansche scholen hebben hun
Bird and Arbor day, wanneer de kinderen
Voorjaarspakje
Teekening voor ae Amsfefdammer"
van Helene Bastert
Voorjaarspakje van pauwblauwe stof met
versiering van dikken s;tkselrar.d. Kort jakje
en knoopen van donker pauwblauw fluweel.
ziekte of andere omstandigheden de vrouw
of moeder tijdelHk moet vervangen worden
of hulp nooaig he«ft.
De afdetling Amsterdam zal, wij zijn er
van oveituigd, niet aliec-n vde aanvragen
om hu!p ontvangen, maar ook zuilen vele
jonge vrouwen of meisjes zich zeker ge
roepen voelen, om hare krachten aan dit
noodige en nuttige werk te verleencn.
Nadere inlichtingen verschaft gaarne Mej.
P. L. de Visser, Emmalaan 4, Amsterdam.
VAN ALLES WAT
TAI'IOCA-OEHUX'ilTKN
Neem 100 gram tapioca (vlak), ongeveer
5i liter water, 4 ;'i 5 dec.liter befe'=t'iisap,
ongeveer 100 gram suiker, v.-at citroenschil
of pijpkanee'.
De tapioca weeken in ongeveer 2 deciliter
water dan op het vuur zitten met het overige
water, (dat eerst tot koken is gebracht) en
met de pijpkaneelof de citroenschil* i in }->ot
% uur zacht gaar koken. Daama de
bessensap en suiker er bijvoegt n en nog even
laten doorkoken.
Men kan de tapioca ook bereiden met
melk, zoowel volle a's afgeroomde. De ta
pioca laat men dan eerst weeken en bereidt
deze verder met kokende melk. Men iaat
dit ook Va a ."4 uur zacht doorkoken en
voegt er iets zout en suiker bij naar smaak.
Het gaerkoken kan ook in de hooikist ge
schieden. A. L.?S.
*) Hadt u hem maar. Melis Stoke.
Tapiocameel is zeer voedzaam en sma
kelijk op de volgende wijze toebereid: Va
liter melk, Jx> liter water, l stukje mélange
(boter), 60 gram tapiocamrel. Mengde tapioca
aan met het water, en iaat ze, zoo mogelijk
daarin een half uurtje of langer, weeken.
Breng de mtlk met wat zout aan de kook
roer de aangemengde tapioca er door; laat
het 2 of 3 minuten zachtjes koken, en pak
het in kranten, of zet liet in de hooikist.
Het wordt gegeten met wai suiker.
Kook 3 kopjes tapiocsmeel in l liter water
of melk gaar, voeg er 3 kopjes puree van
aardappelen >.op de gewone manier klaarge
maakt) bij, meng 2 goed geklopte eifrdooicrs
door 't beslag, en 't laatst het stHgiklopte
eiwit. Hiervan bakt men pannekoeken in
rundvet. Deze warm eten.
am&ff tia f2. _<?(
S?DE WATERS
>--» 2A.AMUAM
foto s in het Q/burn
met nog al wat vertoon ergens een cf meer
boomen gaan planten en daar komen dan
ook natuurlijk speeches" en prize-essays
bij te pas. Die manier van doen lijkt ons
Hollanders wat vreemd, rnaar toch kan ia
die richting ock wtl gewerkt woid-sn. Het
zou voor de opvoeding van de
Amsterdamsche jeugd lang niet verkeerd zijr. a's er
van tijd tot tijd eens kindertreinen reden
naar Leiduin en wanneer dan op de terreinen
van ce waterleiding door de kinderen zoo
gaandeweg een paar millioen jonge boompjes
werden geplant.
Er is tenminste al n mar. in ons land,
die aan de verwezenlijking van deze en
dergelijke idealen gelooft, dat is de heer
K. Dilling van de Heide-maatskhappij, die
op verschillende plaatsen in ons land lezingen
heeft gehouden over werk- en schooltuinen
en die in dezen de zoo hoog noudige stuw
kracht oplevert. Hij zal nog heel wat te
stuwen hebben, eer dat de onderwijzers en
de gemeentebesturen gosd in beweging
komen. Maar het begtn is er al. Dordriclit,
Leerdam, Hengelo en Den Haag hebben al
werk- en schooltuinen. Almelo en Hilversum
gaan ze ook aanleggen en ongetwijfeld heeft
hier cf daar in 't land de een of andere
onderwijzer heel gewoonijes voor zijn school
de zaak al lang in orde gebrach!, zonder
op het denkbeeld te komen, daar rucht
baarheid aan te geven.
Als leden der vereeniging kunnen toe
treden vereenigingen, corporaties en ge
meentebesturen tegen eeri contributie van
f 25.?'s jjars. Bovendien kan iedereen tot
elk bedrag donateur worden. De eerste daad
der vereeniging zal zijn het stichten van den
modeltuin te Arnhem en wij mogen ons er
wel van verzekerd houden, dat spoedig
andere zullen volgen.
J A C. P. T l! IJ S S F.