Historisch Archief 1877-1940
16 JWaart '18. No. 2125"
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE TOEKOMSTIGE VERBINDING
VAN AMSTERDAM MET ZIJN
ACHTERLAND
Het Rijnkanaal
DOOR F. S'JACOB C. i.
Directeur der Gemeente-Handelsinrlchtlngen
te Amsterdam
Nauwelijks heeft
Amsterdam de zeker
heid verkregen, dat
zijn verbinding met
de zee in de naaste
jaren gebracht zal
worden in een toe
stand, die de haven
toegankelijk zal ma
ken voor de aller
grootste
oceaanschepen, of het blijkt we
der noodig aandacht
te schenken aan de
voedingsader der ha
ven, haar verbinding
met de groote
rlDe schrijvèr"vatTdit nrtikel
Even rusteloos als
het bloeiend havenbedrijf is in normalen tijd,
zoo moeten de zorgen voor de bestaan
sbelangen der haven zelf worden voortgezet.
In Augustus 1915 heeft de tegenwoordige
Minister van Waterstaat aan een Commissie
van Ingenieurs van den Rijks-Waterstaat
opdracht verleend om van advies te dienen
omtrent de werken, welke zullen zijn uitte
voeren voor het maken van een aan de
tegenwoordige en de waarschijnlijk toe
komstige eischen van het scheepvaartverkeer
voldoenden scheepvaartweg van Amsterdam
naar de Lek".
Het wil ons voorkomen, dat de opdracht
hier gevoegelijk geëindigd had kunnen wor
den, doch de Minister heeft er nog aan
toegevoegd :
met gebruikmaking, voor zooveel moge
lijk, van het bestaande Merwedekanaal" ;
en nog werd een geschikte gelegenheid
om den zin te eindigen niet aangegrepen,
maar liet de Minister nog volgen:
tot bij den Spoorweg Gouda?Utrecht
en overigens door den aanleg van een nieuw
kanaal vak".
De aldus aan handen en voeten gebonden
commissie toog aan het werk en heeft in Maart
1917 haar welverzurgd rapport afgeleverd.
De verbeteringen, door de Commissie voor
gesteld, getuigen van haren ruimen blik,
zij voldoen in menig opzicht aan de hoogst
te stellen eischen (zie de bijgevoegde
profielteekenlngen op gelijke schaal); zij be
staan in hoofdzaak in een
bodemverbreeding van 20 tot 38, M , met spiegelbreedte
van 60 M. en een bodemverdieping van
3.70- A. P. tot 4,60 M. A. R, hetgeen
bij den normalen kanaalwaterstand op dit
deel van het kanaal van 0.40 M. A. P.
de vaarwaterdiepte brengt van 3 30 M. op
4.20 M. In verband hiermede zullen diverse
brugdoorvaarten verwijd worden, terwijl
bovendien lage beweegbare bruggen ver
vangen zullen worden door hooge vaste
bruggen.
Het moet echter als een natuurlijk gevolg
der opdracht worden beschouwd dat het
nieuwe kanaalgedeelte dat ontworpen werd,
Amsterdam in geenen deele kan bevredigen.
Door dat ontwerp wordt de verbinding met
den Beneden-Rijn en de Waal, de rivieren
waarlangs het Bovenrijnsch verkeer gaat,
naar den achtergrond geschoven. Het wordt
blijkbaar voldoende geacht, dat Amsterdam
een goede verbinding heeft met de Lek; de
Minister spreekt immers ook van de ver
binding van Amsterdam met de Lek l
Zeer sterk komt dit uit in het schrijven
van den Minister aan B. en W., waar deze
zegt, dat een verbetering van het kanaal
tasschen Vianen en Gortnch'.m niet in het
plan is opgenomen, omdat ondersteld is, dat
vaartuigen voor den Boven-Rijn bestemd of
daarvan afkomende, welke zoodanige afme
tingen bezitten, dat deze evengenoemd
kanaalgedeelte nipt kunnen bevaren, hun weg zullen
nemen langs de Noord of bij voldoende
waterstand langs de Lek en den Neder-kijn.
Die zinsnede moei ontstemming verwek
ken; zij bevat de miskenning van de
beteekenis der Amsterdamsche haven, een der
teegangen tot Nederland;" dit nader uiteen
te zetten valt buiten het bestek van dit ar
tikel, het valt trouwens gemakkelijk in te zien.
De Commissie biedt een ontwerp van een
nieuw kanaalgedeelte aan, dat zich plm.
1500 M. beneden Vreeswijk met de Lek
vereenigt en wel onder zoodanigen
snijdtngshoek, dat het gemakkelijk zal zijn de Lek
af te varen, of van de richting Krimpen
komende het kanaal op te varen, doch die
groote moeilijkheden moet opleveren voor
het verkeer vice-versa tusschen de voor
naven van Vianen, die boven de schipbrug
ligt, en die van het nieuwe kanaalvak die
er beneden ligt. Reeds nu zou het voor
sleeptreinen, die de Lek afbakken, onmogelijk
zijn bij Vreeswijk de rechthoekig op de
rivieras staande voorhaver. in te zwaaien,
ware er niet de toevallige omstandigheid dat
de ruime voorhaven van Vianen hier uitkomst
biedt. De van de Lek komende sleeptreinen
kunnen den haven van Vianen i ru waaien
en vervolgens de rivier zonder groot bezwaar
rechthoekig oversteken. Hoe de oniwerpesr
het zich echter gedacht hebben, dat die sleep
treinen de nieuwe kanaalvoorhaven zouden
kunnen inzwaaien, welker as met de rivier
normaallijnen een hoek maakt, die kleiner
is dan 45°, is niet duidelijk en leidt tot de
veronderstelling, dat men de scheepvaart,
die anders dan van de Lek beneden Vrees
wijk komt of daarheen gericht is, als een
quantiténégligeable heeft beschouwd.
Toch blijkt uit de cijfers, die de Commissie
zelf in haar rapport verstrekt, dat de inhoud
in tonnen van de vaartuigen, die te Vreeswijk
van en naar het Zederikkanaal en van en
naar den Neder Rijn passeeren bijna l K
maal zoo groot is als die van het verkeer,
dat van of naar Krimpen a/d Lek gericht is.
Het lijdt geen twijfel of, indien de Commissie
de cijfers van meerdere jaren had verstrekt,
dan zou te zien zijn, dat min hier te maken
heeft met een stijgend verkeer tusschen
Amsterdam en den Boven Rijn, dat helaas
nog teruggehouden is door de onmogelijk
heid om met de schepen van grootere af
metingen de kunstwerken op het kanaal te
passeeren.
Opnieuw moet Amsterdam dus den strijd
aanbinden voor het bestaan van zijn haven,
want niets minder staat op het spel. Op
nieuw, want die strijd is reeds oud. In de
jaren van 1870 -'80 heeft Amsterdam met
alle wapenen gevochten voor een korte ver
binding met de rivieren.
-ZE E.
Situatie van het bestaande Merwede
kanaal waarop tevens aangegeven de
andere ontworpen of gedachte kanaal
trace's ter verbinding van Amsterdam
met de rivieren
UMI
DTientallen plannen werden gemaakt ter
verbetering der z.g. Keulsche Vaart; Am
sterdam echter hield vast aan het eigen denk
beeld: een kanaal te verkrijgen via Amers
foort en de Geldersche vallei naar de Grebbe
a/d Neder Rijn en Dodewaard a/d Waal,
waarmede het de korst denkbare verbind'ng
met de rivieren zou krijgen, en het wilde
zich met niets minder tevreden stellen.
Wanneer Amsterdam zich in de sedert
verlodpen jaren had moeten behelpen met
een kanaal, waarop tusschen Amsterdam en
de Grebbe ten minste 7 schutkolken gepas
seerd moesten worden,mag gevreesd worden,
dat de groei der Rijnvaart nog aanmerkelijk
meer belemmerd zou zijn geworden dan
thans het geval is geweest. Gemakkelijk
ware het zeker niet geweest, wanneer men
zich rekenschap was gaan geven van de
onvoldoende eigenschappen, aan dat in Span
den verdeeld kanaal een grootere capaciteit
te verleenen. Over de kosten, die daaraan
verbonden geweest zouden zijn, zij gezwegen.
Opnieuw willen Amsterdammers en het
zijn voor hun stad warm voelende mannen ,
dat de Regeering thans overtuigd zal worden
van de wenschelijkheid van het aanlrggen
van een kanaal door de Geldersche vallei.
B. en W. van Amsterdam hebben zich,
door den minister om advies gevraagd,
daarbij niet aangesloten. Zij hebben den
minister een andere oplossing in overweging
gegeven, die getuigt van practischen zin.
Thans bevelen zij aan, dat afgezien zal
worden van het blijkbaar door den Minister
vooropgesteld doel om het Merwedekanaal
tusschen de Lek en Amsterdam slechts uit n
kanaalpand te doen bestaan. B. en W. willen
behouden de sluizen ten Westen van Utrecht,
die het kanaalgedeelte tusschtn de Lek en
Amsterdam verdeel'n in twee pant'en en
wel n op Amstelboezempeil en n op
het peil van den Vaartschen Rijn. Het ver
vallen van het voordeel, dat opheffing van
het schutten te Utrecht zou opleveren, wordt
niet overwegend geacht, omdat tegenwoordig
te Utrecht dubbele sluizen aanwezig zijn,
die het oponthoud tot een minimum be
perken en men verkrijgt door deze opoffe
ring het voordeel, dat in het Vaartsche
Rijn-pand van het kanaal een open kruising
met den Vaartschen Rijn gemaakt kan wor
den, en dat daardoor een veel gunstiger
tracévoor het kanaal ten Zuiden van Utrecht
verkregen kan worden. B. en W. bevelen
daarom het reeds in 1880 door den Hoofd
ingenieur J. van der Toorn den Minister
aangeboden kanaalontwerp aan, dat van het
snijpunt van het tegenwoordig kanaal met
den Vaartschen Rijn loopt naar Wijk bij
Duurstede, en na snijding met de rivier door
de Betuwe gaat, om even boven Tiel de
Waal te bereiken.
Van dit door B. en W. aanbevolen trac
(zie de teekening) valt rog het volgende op te
merken. Htt zal kostbaarder zijn dan het ont
werp waarover de Minister verzocht een mee
ning te mogen vernemen. Het nieuw te
maken gedeelte is nl. aanzienlijk langer en
er zijn kostbare kunstwerken te maken waar
van te noemen zijn de kruisingen met de
spoorwegen Utrecht Kuilenburg en
Geldermalser Kesteren, benevens de sluizen tegen
over Wijk bij Duurstede; desluiswerkenop
den rechter rivieroever bij Wijk bij Duur
stede kunren buiten beschouwing blijven
omdat zij weg vallen tegen die, welke vol
gens het commissieplan ten Westen van
Vreeswijk gemaakt zouden moeten worden.
Ook de noodzakelijkheid dat de vaartuigen
bij Wijk bij Duurstede de Lek moeten over
steken, kan kostbare werken veroorzaken,
doch daarrepenovt r dienen gesteld te worden
de onvermijdelijke kosten, die gemaakt zou
den moeten worden, (al werden zij ook door
de commissie niet begroot) om het over
steken der Lek nabij Vreeswijk mogelijk te
maken.
Tegenover die minderere kosten staat, dat
komen te vervallen die voor de sluiswerken,
die de Commissie moest ontwerpen voor
het snijden van den Leidschen Rijn en de
Doorslag, nabij Jutphaas. Daarnevens wor
den ookanderebdangrijkevoordeelen bereikt.
Het gebruik der Koninginnesluis te Vrees
wijk zal voor de scheepvaart, die zich
Lekafwaarts richt of uit die richting komt, aan
trekkelijk blijven, waardoor beide soorten
van scheepvaart, de binnenvaart en de Rijn
vaart, op het kanaal boven Utrecht, elkaar
nietin het vaarwater zullen komen; de bevaar
bare Waal zal langs korteren weg bereikt
kunnen worden ; het Zederikkanaal kan ver
meden worden.
Van Tiel zal de afstand tot Amsterdam
bedragen 70 K.M, dat is 12 K.M. korter
dan de afstand Tiel?Rotterdam (82 K.M ) 1).
Nog sterker spreekt dit cijfer van 70 K.M.
als men het vergelijkt met den afstand, die
thans de schepen nog hebben af te leggen
naar Amsterdam als zij Tiel genaderd zijn;
die ifitand bedraagt: Tiel via
Gorkum-Vreeswijk?Amsterdam 11ÜK.M., en er zal op
dien afstand dus 40 K.M. gewonnen wor
den ; Amsterdam komt 40 K.M. dichter bij
den Boven-Rijn, zonder dat n sluis meer
(van de Waal komend in den regel vier)
dan thans gepasseerd behoeft te worden.
Ook voor de vaart, die via den
NederRijn Amsterdam wenscht te bereiken wordt
de route bekort; de afstand Wijk bij Duur
stede?Amsterdam wordt 11 K.M. korter
indien de L' k niet behoeft te worden afge
varen tot Vreeswijk en ten slotte wordt de
mogelijkheid geopend in gunstige verbin
ding te komen met de gekanaliseerde Maas
en het Limburgsche kolenbekken, zoodra
het Maas?Waal kanaal gereed zal zijn.
In K.M.'s gemeten is de Gelderfche
vallei-route de kortste, dit valt niet te looche
nen, al is het verschil niet meer dan 6 K.M.
Zou men echter te goeder trouw durven
Besla eind. Profiel.
). _
t _ £0,00
_ ____ -- _ 35.20
Vooróestelti Profiel..
'---U£i-.L. = C C" ? ft9-" fiLQ=J*L. _
Invalid-Portwijn
DE BESTE MIDDAGDRANK f2.- p. flesch
Wijnhandel de Barbanson, 51 Amstel, Amsterdam
iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiii
veronderstellen dat ook de vergelijking van
de vaartijden om Amsterdam te bereiken ten
gunste van het vallei-kanaal zou uitvallen?
Het is misschien te vroeg om te oordeelen,
omdat een nieuw project in
overeensttmming met de eischen des tijds moet worden
opgemaakt, maar de veronderstelling is toch
niet geheel ongegrond, dat men bij een
Geldersche vallei-kanaal onvermijdelijk meer
sluizen zal moeten passeeren en dat alleen
om een afstand van 6 K.M. te winnen! Om
die 6 K.M. zou thans een geheel nieuw kanaal,
met alles wat daarmede gepord eaat, ge
graven moeten worden van 76 K M lengte.
In gemoede zij de vraag gesteld: Zou het
niet practischer zijn als alle
belanghebben| den en belangstellenden in Amsterdam in
plaats van zich te verdeelen in groepen met
verschillende idealen, thans krachtig de
handen Inén sloegen om hetgeen door B.
en W. aan den Minister in overweging werd
gegeven, eensgezind te ondersteunen? Zou
er niet eerder iets bereikt worden, als er
op aangestuurd wordt een nieuw kanaal
gedeelte aan te leggen ter lengte van 29 KM ,
dan wanneer 76 KM. nieuw kanaal met
kostbare nieuwe onteigeningen en kunst
werken moet tot stand gebracht worden?
B. en W. van Amsteidam hebben met
f jrsch gebaar de richting gewezen, die zij
meenen, dat in het belang der Amsterdamsche
haven Ingeslagen moet worden om thans
in af zier; baren tijd het voorgestelde doel te
bereiken. Men volge B. en W, opdat ver
meden worde dat, evenals in de zeventiger
en tachtiger jaren, het 13 jaren duurt aleer
men in den Haag besluit een werk te maken,
dat Ams'erdam niet in zijn beïang acht.
Men houde den aangewezen koers vrij,
doorkruise het vaarwater niet, opdat recht
door zee en snel op het doel kan worden
afgestevend.
Ife
ZHO^>?st
Dwarsprofiel over het bestaande Merwedekanaal in vergelijking met het door de Commissie
in het rapport aan den Minister voorgestelde
1) Op het scheidingspunt Gorkum be
dragen de afstanden tot Rotterdam en Am
sterdam respectievelijk 42 en 70 KM. Op
het scheidingspunt is dus thans Rotterdam
aanmerkelijk dichter bij, In de toekomst
zou op het schei Jingspunt Tiel, Amsterdam
het meest nabij kunnen zijn.