Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
23 Maart '18. No. 2126
Teekenlng voor De Amsterdammer" van Jordaan
De Bijzondere Gevolmachtigde
iimiiiiliiiiiiimiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUttllllltlllllllltllllMIINIIMH
IJimHHIIllllllllllllllllllllllllllllllMIIIHIIIII
ntusschen, de nood is zóó dreigend en
de wensen om zélf wat te doen is zóó sterk
dat adviezen gegeven moeten worden.
Nu zijn resultaten van het vorige jaar
bekend en deze wijzen uit dat het werkelijk
Mogelijk is om wat goeds te bereiken, mits
de keuze van het gewas goed is en de
grond voldoende.
Grootere grasvelden, waar voldoende zon
neschijn is, en die niet liggen in de drup"
van hoornen, kunnen, bijtijds gespit, een
aardige oogst aan bruine boonen voort
brengen. Soms was ook de oogst van aard
appelen goed.
Bruine boonen stellen betrekkelijk lage
eisenen aan den grond en bovendien is in
die grasvelden nogal wat voedsel opge
hoopt. Zij vertegenwoordigen met hun hoog
eitwitgehalte een groote voedingswaarde en
de verbouw is gemakkelijk. Ook slagen zij
op de meest uiteenloopende grondsoorten,
en bleek 't het vorige jaar dat deze ver
bouw verreweg de minste teleurstelling geeft.
Waar de nood hoofdzakelijk zich uit door
gebrek aan vet, is er nog een zaak die allen
aandacht verdient, ofschoon het nuttig effect
ook hier niet zeer groot kan zijn.
Het is de verbouw van zonnebloemen en
IIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIII!
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
SIGNIFICA II
Eriseenweetenschappelijk vak,
dat als 't ware
van zelve tot Sig
nifica voert en het
meest dringend er
de noodzaak van
toont.
Dat is de Wis
kunde, veelal be
schouwd als de
exacte weetenschap
bij
uitneemendMathesis is de
weetenschap die, door niets ontziende on
derzoekingen van het menschelijk
denkvermoogen, van zelve voert tot het onderzoek
van de taal als middel tot verstandhouding.
Mathesis is Inderdaad, zooals de
hoogleeraar Mannoury het onlangs heeft gezegd :
woordkunst, en bezinning van het woord.
Mathesis verlangt de grootste denkbare
en moegelijke stelligheid en zeekerheid. Ze
wil het stellig ware vinden en boekstaven.
De eenige werktuigen die ze daartoe be
schikbaar vindt, zijn woorden. Want cijfers
en teekens zijn toch maar oovereen gekoo
men bekortingen, van zinnen en woorden.
Daarom is het niet toevallig dat het juist
onze grootste wiskundigen zijn die zich voor
Significa interesseeren.Wiskunde is Significa.
De wiskunde heeft in de laatste eeuw
enorme schreeden vooruit gedaan. Ze heeft
met allerlei conventies gebrooken en is ook
gekoomen tot een scherpe kritiek van de taal.
Als ze woorden gebruikt als gelijk",
congruent", Identiek", eenheid", veel
heid", oneindig", getal" en zoo voort,
dan wilde ze nauwkeurig weeten wat ze
dan doet. Het denken oover de betee
kenis" der woorden bracht van zelve tot
de vraag: wat beteekent beteekenis"? Men
zegt dat er iets verstaan" wordt onder een
woord. Hoe kan men iets onder een woord
verstaan?
Het is moogelijk een woord nader te be
schouwen en te ontleeden. Dan blijkt dat
het iets is met zeer onzeekere bepaling en
zeer -wisselende waarde. Ieder woord heeft
tal van nuances, schakeeringen in beteekenis
en waarde.
Een Amerikaansch schrijver van den
jongsten tijd heeft b.v. het woord historie" ge
schiedenis" onderzocht en bevonden dat het
meer dan zestig verschillende nuances heeft.
In een vroeger artikel van professor Blok
vinden wij enkele van die schakeeringen
aangeduid. *)
*) P. I. Blok. Geschiedenis (Onze eeuw
1902/03 IV blz. 465.)
het zorgvuldig bij elkaar brengen van het
zaad.
In gemeenten waar daartoe gelegenheid
is zou men een prijs kunnen vaststellen voor
goed gewonnen zaad van zonnebloemen.
Dat zou heden al bekend gemaakt moeten
worden, opdat tuinbezitters bij t ij ds hun
maatregelen kunnen treffen. In ieder geval
zou het kwantum zaad dat verzameld kan
worden bij tfldige prijsbelofte vél grooter
zijn dan vroeger het geval was.
Bezitters van groote tuinen kunnen met
zonnebloemen heel wat vet produceeren.
Men moet zich niet voorstellen dat deze
verbouw rendabel is, verre van dien. Ik
stel mij voor dat tuinlul en kinderen het
recht moesten krijgen om het zaad bijtijds
MiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiii:iiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenburg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT IEIDEH DEK HAAG DELFT
Vleutenscheweg. Utrechtscheveer26. FynjékadsB. HouttuininS
VICE-VERSA
llimilMIIMIIimiHIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIllllllllMUHIII
Ik zal eenige voorbeelden geeven van dat
woord-onderzoek, en men zal er beeter door
begrijpen hoe onmoogelijk het is, een solide
taai-gebouw op te richten met zulk onstand
vastig en vlottend materiaal.
Lady Welby stelde vóór, drie onderschei
dingen te maken voor elk woord, n.l. l
sense 2 meaning en 3 significaHce. Of, vol
gens de vertaling van Mr. J. J. de Haan (1)
zin (2) beteekenis en (3) waarde.
De zin (1) van een woord is betrekkelijk
eenvoudig te bepalen. Neemen we het woord
zin" zelf.
Het woord ,zin" kan gebeezlgd worden
in den zin van" volzin", of in den zin van
neiging, of in den zin van zintuig"
(speurzin) of in den zin van beteekenis'' (woorden
zonder zin.)
Dit wordt gewoonlijk door den context,
de omgeevende woorden, voldoende duidelijk
gemaakt, en geeft weinig aanleiding tot
misverstand.
De beteekenis (2) van een woord is dat
gene wat door het woord wordt aangeduid,
de zaak, de werkelijkheid, die men onder"
het woord verstaat. Het antwoord op de
vraag wat is zin"? hetzij in den zin van
neiging" of in den zin van volzin".
Heeft men dus eenmaal de zin van het
woord bepaald, dan kan men onderzoeken
welke beteekenis het woord, in dien be
paalden zin. hebben kan.
Deeze beteekenis (2) nu is meestal een
nagenoeg onvatbare, onbepaalbare en zeer
twijfelachtige zaak- ledere woordenreeks is
nog geen zin". En wat men bedoelt als
men zegt dat een woord of woordenreeks
geen zin heeft, dat is bijna altijd niet verder
aan te geeven. Ook doet men gewoonlijk
geen moeite die beteekenis duidelijk te
maken. Men volstaat met het woord en laat
de rest ondoordacht en onbezonnen.
Maar nu komt ten derde datgene wat
Lady Welby Signiflcance (3) noemde, en
wat de Haan zeer terecht vertaalde door
waarde" (3).
Dat is de kracht die het woord heeft bij
gebruik. Dat wat men doet en teweegbrengt
als men het woord uitspreekt, schrijft, hoort
of leest. De daad en de uitwerking teevens.
Want een gesprooken of geschreeven woord
is wat het is, niet slechts door den spreeker
of schrijver maar ook door den hoorder
of leezer.
Die waarde (3) nu Is van het allergrootste
gewigt. Door die kracht kan men invloed
hebken op het leeven en het welzijn van
duizende meedemenschen. Om bij het woord
zin" te blijven, men kan een ontzaglijke
uitwerking teweeg brengen door iets zonder
zin" te noemen. En een vrouw die eenen
man zegt dat ze zin" in hem heeft, kan
daardoor op het geluk van zichzelve of van
den man blijvende invloed hebben.
N.V. PAERELS
Meubileering M".
COMPLETE MEUBILEERING
-: BETIMMERINGEN
:
Rokin 128 Telef. 4541 N
te plukken en te verzamelen. Een paar rijen
zonnebloemen versieren den tuin en als de
tuinman van te voren weet dat hij een hoogen
prijs voor het zaad krijgt en dat hij het
makkelijk kan inleveren op een van te voren
bekend gemaakte plaats, tegen contante
betaling, zal hij zijn vollen aandacht er bij
houden en trachten die premie" te krijgen.
Vroeger jaren ging het grootste gedeelte
van dit zaad verloren. Het lijkt mij noodig
dat heden te voorkomen.
De directe zorg voor het eigen gezin zal
zeker menig tuinbezitter er toe brengen
voedsel te gaan verbouwen, maar meer dan
vorige jaren is het noodzakelijk voorzichtig
te zijn. M. i. zijn in deze omstandigheden
bruine boonen vrijwel het eenige gewas
dat men met succes verbouwen kan, tenzij
goede bemesting en grooter oppervlakte
de aardappelen verbouw mogelijk maken.
P. H. BURGERS
Directeur van het Landgoed
mjohanna Hoeve"
IIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllillllMIIIIIIIIII
DUITSCHLAND EN HET
VLAAMSCH ACTIVISME
Terwijl, zooals nog in het vorig nummer
van De Amsterdammei" de hoof
daitikelenschrijver met zulke duidelijke illustraties
aantoonde, de Dultschers met alle mogelijke
middelende noodlottige activisten-campagne
in Belgiësteunen, wijzen er niettemin ver
schillende symptomen op dat de Duitsche
regeering, moge zij in het bezette land de
politiek van verdeeldheid krachtig voort
zetten, ter gelegener tijd niet zal aarzelen
de activisten in den steek te laten, zoodra
zij hunne diensten niet meer van noode heeft.
Reeds spoorde gouverneur-generaal von
Falkenhausen, in zijne jongste verklaring,
den vertegenwoordigers van den Raad van
Vlaanderen aan, alvorens de middelen te
bepalen waardoor na den oorlog Vlaanderen's
zelfstandigheid verzekerd moet worden, eerst
het Vlaamsche volk de noodzakelijkheid der
consolidatie dezer zelfstandigheid bij te
brengen. Langzamerhand sohijnt het tot de
Duitsche machthebbers door te dringen dat
het Vlaamsche volk niet achter de
activistische beweging staat; hunne houding ten
opzichte van die beweging wordt dus meer
gereserveerd. Dit behoeft niemand te ver
wonderen.
Het is hier reeds meermalen betoogd dat
de Vlamen-politiek der Duitsche regeering
voornamelijk bedoeld is als strijdmiddel
tegen het vijandelijk land; slechts in de
eerste plaats ten doel heeft verdeeldheid te
zaaien onder de Belgische bjvolking, en
hare vaderlandslievende stemming te ver
zwakken, en dat zij deze politiek slechts
En nu is het de oorzaak van namelooze
verwarring en misverstand, dat men de
waarde (3) van een woordjlaat gelden, zonder
het eens te zijn oover de beteekenis (2).
Daarbij moet worden in 't oog gehouden
dat geen enkel woord op zich zelf staand
wordt gebruikt. Ook al is men het eens
oover den zin (1) van het woord, dan krijgt
het toch eerst zijn beteekenis (2) zoowel
als zijn waarde (3) door den volzin waarin
het staat.
Men gebruikt namelijk een woord maar
bij uitzondering alleen. Dat geschiedt bij
uitroepen of commando's, zooals Brand!!"
of Voorwaarts!" of halt!' Dan is hun
waarde of kracht zeer groot, en hun be
teekenis meestal vrij duidelijk.
Maar in alle discussies, gesprekken of
geschriften worden de woorden gebruikt
in samenstelling, en al hun beteekenis en
waarde hangt af van de andere woorden
waarmee ze samen staan.
Dit zorgvuldig onüeeden en onderzoeken
van elk woord, en het onderschelden van zijn
elementen, dat is de taak der Significa.
En nu is het zoo moeielijk voorde meeste
menschen dit onderzoek te volgen en te
begrijpen, omdat ze bij het ontleeden van
hun gedachten steeds weer gebruik maken
van die onzuivere en onontleede woorden.
Het is alsof men met kleeverige handen
iets van pluisjes wil reinigen. Steeds kleeven
ze weer vast. Zoo moeielijk ook reinigen
we onze taal. De onzuivere woorden laten
ons niet los.
Als men het weezen en de bedoeling der
significa wil duidelijk maken, dan zeggen
de meesten: O ! een beeter definitie van
woorden, ja we)! dat kan wel nuttig zijn.
Maar dat doen de philologen immers al ?
Daar zijn de woorden-boeken voor."
Dit is een misverstand. De woordenboeken
geeven definities, omschrijvingen in andere
woorden. Maar daarmee zijn we niet gebaat.
Want daarmee gaan we niet dieper in op
het weezen van een woord. Ten eerste om
dat men de woorden daarbij afzonderlijk
beschouwt, en geen enkel woord afzonder
lijk beschouwd kan worden, omdat elk
woord iets anders wordt door de woorden
waarin het gevat is en door de wijze, den
tijd, de omstandigheid waarin het gebruikt
wordt. En ten tweede omdat men in een
definitie niet doordringt in de werkelijke
beteekenis 2) en waarde (3) van het woord.
De philologie is zeeker voor de Significa
onmisbaar. Maar Significa vereischt nog iets
geheel anders dan taai-kennis en philologie.
Voor de Significa is noodig: wijsgeerig inzicht
en ook dichterlijk-ethisch gevoel.
De beteekenis (2) meaning" zooals Lady
Welby het noemde de onderscheiding dus,
die ik door (2) zal aanduiden van het
woord eer" b.v. kan niet door een definitie
zoolang zal volgen als zij dit nuttig en
voordeelig acht voor hare belangen.
Verder heeft het reeds de aandacht ge
trokken dat de Rijkskanselier in zijne laatste
verklaring nopens België, de Vlaamsche
kwestie In het geheel niet heef t aangeroerd.
Hij zou dit ook moeilijk hebben kunnen doen.
Graaf Hertling moet, bij het afleggen van
zijne verklaringen zeer goed hebben ge
weten dat, zoo ooit besprekingen omtrent
het Belgisch vraagstuk zouden plaats vinden,
deze slechts een onafhankelijk en zelfstandig
Belgiëzouden kunnen betreffen, waarbij de
kwestie van Vlaanderen's onafhankelijkheid
niet eens beroerd zou worden.
Deze zwenking in de houding van de
Duitsche regeering moet worden toege
schreven aan het veldwinnen der erkenning,
dat het volledig herstel van België's inte
griteit als eerste voorwaarde geldt voor een
vrede in het Westen. Hierbij kan echter van
eene af zonderlijke behandeling van
VlaamschBelgiëtegenover Waalsch-Belgiëgeen sprake
zijn. Deze zwenking wordt nog geaccentu
eerd door een hoogst merkwaardig artikel
in de Fanrkfurter Zeitung".
Het blad schrijft: Nog steeds voeren de
geweld-politici in Duitschland eene harts
tochtelijke propaganda voor de annexatie
der Vlaamsche kust. Terwijl de
rijkskanselier zonder voorbehoud verklaard heeft dat
wij niet er aan denken, Belgiëte behouden",
heeft hij zonder twijfel ook verklaard, dat
wij niet een deel van België, zulk een es
sentieel gedeelte als zijn kust, willen be
houden. De kanselier heeft ten tweede uit
drukkelijk en meermalen van Belgiëge
sproken, en niet van Vlaanderen en
Walenland. De Germania" heeft er wederom
opmerkzaam op gemaakt dat hij zich hier
mede gesteld heeft tegenover het streven
dat thans op een afzonderlijken vrede
met Vlaanderen aanstuurt. Inderdaad kan
voor ons als verdragsdeelnemer thans
slechts de geheele Belgische staat gegeven
zijn. Het vraagstuk, hoe binnen het kader
van zulk een verdrag met Belgiëde nationale
belangen van de met ons stamverwante
Vlamen kunnen verzekerd worden, blijft
hiervan onafhankelijk en het is er helaas
ook niet zoo eenvoudig mede gesteld als
het den luidruchtigsten vrienden van dezen
vplksstam thans dikwijls toeschijnt. Ook
diegene welke, als wfl, het streven der
Vlamen met de warmste sympathieën be
geleidt, mag niet voorbijzien dat niet iedere
verbintenis, die wij ten hunnen gunste in
staat zouden zijn door te zetten, hun voort
durend ten voordeel moet strekken. In ieder
geval kan buiten dit kaden de erkenning
eener staatkundige zelfstandigheid niet wor
den gerechtvaardigd, zoolang niet werkelijk
het Vlaamsche volk IN ZIJN GEHEEL zich er
over heeft uitgesproken, of het deze zelf
standigheid wenscht of niet *)."
Wanneer men zich herinnert hoeveel
moeite de Brusselsche correspondent van de
Frankfurter" zich heeft gegeven om het
activistisch streven als eene groote, wijd
vertakte beweging voor te stellen, dan kan
men den omkeer in de houding van dit blad
alleen verklaren door het feit, dat ook in
regeringskringen, waarmede dit orgaan
stellig relaties onderhoudt, dusdanige omkeer
heeft plaats gegrepen. Men heeft daar thans
blijkbaar de u'opie van een zelfstandig, van
Duitschland afhankelijk, Vlaanderen opge
geven.
Men zegt dus tot de activisten: Gaat
voort op den Ingeslagen weg."
Natuurlijk. Laat de splijtzwam van ver
deeldheid rustig voortwoekeren. Zeker,...
zoo men ook in het Westen den vrede te
dicteeren kreeg, dan zou men in Belgiëde
comedie van Koerland en Llthauen kunnen
herhalen. In dit geval zou men zich van het
*) Wij cursiveeren.
worden bepaald. Niemand kan het antwoord
geeven op de vraag: Wat is eer? Het om
schrijven in andere woorden brengt ons niet
verder.
Gaan wij na, wanneer het woord eer"
gebruikt wordt, dan koomen we tot de meest
teegenstrijdige uitkomst. Eer" in tegen
stelling van schande" de eenige aan
duiding die men er van geeven kan wordt
gebruikt om precies teegenoovergestelde
werking te verkrijgen, en staat voor een
ding, een zaak, een werkelfikheid die voor
verschillende persoonen een geheel verschil
lende aard heeft.
Zoo zal het in zeekere kringen een eer"
zijn veel geld te hebben. De rijkdom wordt
meestal geëerd, al is het niet in woorden,
dan toch in daden van dienstbetoon en
onderdanigheid. Men kan zeggen dat onze
heed'indaagsche maatschappij den rijkdom
altijd en ooveral eert, en wel door het
toemeeten van alle begeerlijke goederen aan
den rijke. Maar er zijn ook kringen nog
wel zwak en klein, maar steeds toeneemend
waarin het rijk-zijn precies het teegen
oovergestelde van eer-betoon teweeg brengt,
waarin dus rijkdom niet tot eer maar tot
schande strekt. Wat nu eigenlijk eer, eervol
is, vol eer dat kan niemand duidelijk
zeggen. Eevenmln kan men met stelligheid
aanduiden wat een vrouw onder haar eer"
verstaat. De zaak eer" heeft dns bij ver
schillende individuen een geheel verschil
lenden aard, en derhalve kan er van eene
vaste beteekenis (2) van het woord geen
sprake zijn. De socialist stelt" er een eer
in socialist te zijn. De conservatief acht
dezelfde zaak Iets schandelijks, en legt in
het woord socialist een niet eervolle
waarde (3). Hetzelfde geldt van patrioüsche
en internationale gevoelens. Ze strekken"
tot eer of tot schande, men stelt" er eer
of schande in, al naar individueele gezind
heid. Als verstandhoudingsmiddel is dus
zulk een woord voorloopig geheel verwer
pelijk. Het kan enkel verwarring en twee
dracht stichten.
En toch dit is het ergste wordt de
waarde (3) van zulk een woord voortduurend
op de meest roekelooze en ondoordachte
wijze aangewend, met gaweldige werking.
Wat is dan die zaak, die werkelijkheid die
door het woord eer" wordt beteekend"?
Het schijnt iets te zijn wat men ergens in
kan stellen." Hetgeen wijst op iets dat ge
hoorzaamt aan een willekeurige handeling.
Maar die expressie is beeldspraak. Wat is
dan het ding eer"? Is er een antwoord op
die vraag ?
Een volkoomen afdoend antwoord zeeker
niet, in den teegenwoordigen toestand onzer
verstandhouding. Maar in hoever kan men
die vraag ten deele oplossen, en cenigzins
zuiver en bevreedigend oplossen ?
HOUZEEP
Het besluit van de Regeering
Is een groot gebaar van ons,
Waarom heeft ons slimme Volkje
Nog niet meer van die Loudons?
Rijke, fiere Nederlanders
Nu niet ponteneuren gaan ;
Gaat nu niet Piet Heintje spelen
Want Loudon heeft wel gedaan.
Laat hij ons niet de Beschermers...
Van de Groote Naties zijn?
Maakt hij deze Groote Heeren
Niet afhankelijk en klein?
Wat zou Engeland beginnen
Zonder onze Handelsvloot?
Zonder ons gaan zijn soldaten
Zeker van den honger dood.
Als ze ons zoo noodig hebben
Spelen we voor Leeuw en muis,
Als ze ons om schepen vragen
Is hun groote zaak niet pluis.
Holland, laat je schepen varen
Want ze brengen koren mee,
Voor jenever en voor varkens
Voor het mesten van uw vee.
Niet zoo zeuren, niet zoo dazen
Over Vaderlandsche Eer
Gokken, sjacheren en gappen
Dat beteekent toch veel meer.
Weg, met die fatsoens-begrippen
Lap die rommel aan je laars,
Waarom nu nog eerlijk wezen
In een bende sjacheraars?
Heel 't menschdom wordt een zoodje
Laat 't rotten tot 't stikt,
Smoesjes over recht en plichten
Zijn voor ons toch niet geschikt.
Holland laat niet om je lachen
Doe toch mee, zooals de rest,
Moet je nu alleen gaan vechten
Tegen heel die centenpest?
J. H. SPEENHOFF
Illllllllll II IIIIII1IIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IHIIIIIIIIIIIHMIIUII
H. VAN DOOREN & Cie.
DEN HAAG - AMSTERDAM - UTRECHT
DAMES-HOEDEN en BONTWERKEN
HIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlmillllllllllllllllmlmlIlmlIIIIIHIIIIIIHIIIIIII
activisme als nuttig werktuig kunnen be
dienen. Hoe weinig vertrouwen Duitschland
in zulk een uitslag heeft, blijkt wel uit de
voorbereidingen die het treft, zich van de
activistische beweging los te maken om zich
op die wijze ter gelegener tijd van de
activisten te kunnen ontdoen. De positie van
deze laatsten wordt dus weinig
benijdenswaard. Verloochend door Duitschland, van
welk land zij al hun heil verwachtten, veracht
door geheel de wereld, verguisd en als ver
raders gebrandmerkt door hunne eigen land
en rasgenooten! Maar... hebben zij beter
verdiend?
ARNOLD VAS DIAS
llllllllltlMIIIIMIIMHIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIMIIIIIIIIIIMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIlllllltl
Het is de taak der Significa dat te onder
zoeken.
En men zal wel willen toegeeven dat het
een zaak is van 't hoogste gewigt. Hangt
niet vreede en oorlog, leeven en dood,
geluk en onheil, het samenwerken der volken
van deeze en dergelijke vragen af?
Weigerde niet de Oostenrij ksche regeering
de arbitrage, omdat ze niet oovereen te
brengen was met de eer" der Monarchie?
Welk een groote en fatale rol speelen
sommige woorden en zinnen in het
waereldgebeuren!! Wat heeft Napoleon niet teweeg
gebracht door zijn welbereekend gebruik
van het woord gloire"? Wat doen nu nog
onze socialistische demagoogen met de
woorden: Klassen-strijd, proletarisch be
wustzijn, idealisme, utopie en dergelijke?
Men gebruikt de macht en de kracht der
woorden hun waarde (3) zonder zich
reekenschap te geeven van hun beteekenis (2).
Ziedaar een steeds vloeyende bron van
geestesvergiftiging.
Het zal veelen moeyelijk zijn, in het ge
weldig tumult onzer dagen, in te zien dat
wij tot zulke subtiele werksaamheid moeten
teruggaan om de ellende en den rampspoed
van onze tijden te bestrijden. Moet men de
dood en het lijden van millioenen koelbloedig
aan ons laten voorbijgaan om ons te ver
diepen in zoo fijne en rustige geestesarbeid?
Ik kan hierop antwoorden dooreen gelijkenis.
Als er in een stad typhus heerscht cf
cholera, waaraan duizenden sterven en waar
door de stad een beeld van jammer en
ellende vertoont, dan is het zeeker goed en
loffelijk om de zieken te helpen, dedooden
te begraven, de lijdenden en beroofden te
troosten en hun lot te verzachten.
Maar beeter is het nog, te zoeken naar
de oorzaak der pestilentie. En als het dan
blijkt dat al het water wat in de stad ge
bruikt wordt, tot drank en tot reiniging,
afkomstig is van een bron in de bergen
is het dan niet beeter dan alle onmiddelijke,
maar palliatieve hulp voor de zieken, om de
bron nauwkeurig en geduldig op de
aanweezigheld van microben te onderzoeken?
Dat is subtiel en geduld-eischend werk.
Maar alleen door zulk werk is door de
Amerikanen de geele koorts uit Panama
verdreeven en het groote werk der door
graving tot stand gekoomen.
Een zuivere taal is voor ons geestelq'k
en zeedslijk leeven, voor broederschap en
vreede, voor verstandhouding en wijsheid,
niet minder noodig dan zuiver water voor
ons lijf. En zij die ons ontwijfelbaar aan
toonde dat die bron vergiftigd Is en ooveral
epidemische tweedracht en verwarring sticht
mag wel een weldoenster der menschheid
worden genaamd.
FREDERIK VAN EEDEN