Historisch Archief 1877-1940
20 Maart '18. No. 2127
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR-NEDERL AN D
Teekenlng voor de Amsterdammer" van E Heffmans?van Beek
Rechts heerscht duisternis; zware wolken op den achtergrond. De phoenix verbrandt op zijn nest. Donker is de lijdensweg der menschheid. Links wijkt de nevel, de wolken worden yler. Dephoenlx verrijptverjongduitde
asch. De natuur ontwaakt; aan alle takken ontspruiten bladen, knoppen, bloemen, die in 't midden te zamen komen boven de stralende zon, omvattend in haar schijnsel alle volkeren, na de loutering eendrachtig verbonden.
I1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
lllllflIllinillllllllMnilllllMIIIMIlllUllllllllllUIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIMHHIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIItllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll.l
Illllllllllllllllllltlllllllllllllllll
Het Paaschfeest van den Ex-Czaar
Hoe zal dit Paaschfeest zijn voor u, o,
.Witte Czaar?"
Kunt g' aan herinnering van 't rijk verleer.
ontkomen,
Van een verwaasd visioen van eens ge
droomde droomen
In gulden werk'lijkheid, en van een kroon,
te zwaar?
Wél moest gij afstand doen van uwe op
permacht,
Van slaafschheid van uw volk en uwen
naam van Vadei".
Getrouwe, zwakke vorst, gij kwaamt uw
volk niet nader,
En meer, oneindig meer heeft 't noodlot u
gebracht l
Doch ander beeld verrijst, nog scherper
dan dit leed;
Aldra zal klokkenspel voor 't oude Paasch
feest klinken,
Waarbij geheel een volk wtêr op de knie
zal zinken,
llflIllllllllflülllllllljllllllllflIllllllllllllllllllllllllllllJIIIIIIJIIJIIIIIIDIIIIII
Een bezoek bij Manna de Wijs Mouton
Naar aanleiding van haar tentoonstelling
bij d'Audretsch te 's Gravenhage
Manna de
WijsMouton... »o ja, die,
van de aardige lied
jes" zegt dan dadelijk
iedereen, denkend
aan Het Taschje',
Marj ilijnije.DeWiBd,
De Freuietjes
Hortance, Pauiine en
Emërance en nog
zoovele andere, door
de voordrachten van
mevrouw de Wijs
zelve, of door die van
PisuisseenAntoinette
van Dijk bekend geworden levensliedjes,
frisch en vreugdig vele, andere met 'n
wat weemoedig lachje van berusting om
wat nu eenmaal niet anders is enkele
van diepen ernst, doch die dan meestal zóó
verborgen ligt onder den toon van luchtigen
spot, haar eigen, dat slechts deze laatste
klank door het groote publiek" gehoord
wordt... Maar dit niet begrepen worden"
door ieder, waar het gaat om den dieperen
zin, stempelt haar werk Immers juist tot kunst!
Een kunstenares bij gratie Gods, in den
mooien zin van het woord, blijkt Manna
de Wijs te zijn; onweersprekelijk, onbetwist
En dat niet in de rste plaats door haar
liedjes, maar sterker en op hooger plan
door het nu onlangs in grooteren kring
bekend geworden boetseerwerk begin
Februari geëxposeerd bij de firma d'Au
dretsch te 's Gravenhage.
Dat werk, in de laatste jaren pas tot
uiting gekomen, al moet de gedachte
daarvan, de geestelijke voorbereiding, een
langer wordingsproces in haar hebben door
gemaakt heeft verrassing en ontroering
gebracht. Die miniatuurtjes, gevormd uit
was van meest bruine en bleek-gele tinten,
die uiterst precieuse figuurtjes van kinderen
en markiezinnetjes, of oude pruiken-heertjes
de innig devote, biddende priesters, de
handen gevouwen en in absolute toewijding,
als weggezonken de moede trekken van
de oude rimpel-gezichten de heiligen
beeldjes als van St. Anna en Maria, het
heerlijk-zoete Kindeke Jezus... alle deze
beeldjes werden door hun maakster ge
plaatst in een omgeving van harmonie: in
Doch thans in modderpoel van Rusland's
bloedig zweet...
Wat is dit Paaschfeest dan voor u, ver
bannen Czaar?
Ook gij in 't verre oost zult klokgebeier
hooren...
Doch Rusland's zegenbeêgaat thans voor
u verloren,
Ellendig is uw waan, gering uw
vriendenschaar.
Nu wijkt het zwart gordijn en ziet gij
zalen, wit...
In onafzienb're rij staan duizenden sol
daten.
Uw trouwe garde wacht... op haar kunt
g' u verlaten...
Voor u klopt ieder hait... dat gij toch
niet bezit...
Maar zie nu buigt g' u neer en geeft
den broederkus.
Een elk beantwoordt dien vanuit de dichte
rangen,
iiiniiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiMiiiiiMinmiMMimiiiiMiiiiiiiiiiiiii
houten kastje van oud-bruin, waarvoor een
groen-saaien gordijntje ze onttrekken kan
aan brutale blikken van oningewijden, die
met profanen spot hun heiligheid wellicht
beleedigen zouden.,. Of in glazen doozen,
met breeden rand van bewerkt koper, en
als achtergrond 'n dof stukje leer... of...
Maar dit werk te beschrijven is eigenlijk
niet mogelijk, want ieder stuk weer is anders
dan een vorig, nieuw gevoeld en nieuw
uitgevoerd met de eindelooze fantasie van
de kunstenaar. Maar ook ieder stuk is gaaf
en af en geworden tot een kunstwerk]e
waaruit klanken en geuren opstijgen van
vroeger tijden, van bidzangen en wierook
en lavendel klanken en geuren die stil
maken en tot aandacht dwingen en iets
onzegbaars in ons doen opengaan...
Maar ik wilde vertellen van mijn bezoek
aan mevrouw de Wijs. Naar haar toegaande
had ik mij onwillekeurig in beschouwingen
verdiept, wie ik er vinden zou: de maakster
van de levensliedjes in de modern-heldere
tonen of die van de middeleeuwsche
beeldjes, de vergeelde en oud-bruine wasjes"
met hier en daar wat dof-goud of schitter
steentjes van rijken gloed...
In haar kamer, waar de, tusschen
groendamasten gordijnen binnendringende zon
stillen vrede gaf aan de oude, gezellige
meubels: het antieke buffet je met get winkel
van groen en geel glaswerk, wat oud zilver
de ronde tafel bij het raam met de gebloemde
moderateurlamp het blaadje met de geu
rende koffie en biauw-porceleinen kopjes,
uitnoodigend op de groote middeltafel
in die omgeving vond ik heel stellig de
ziel van de beeldjes weer en ook klonk die
op uit de woorden van innige liefde voor
haar kunst, waarmede mevrouw de Wijs mij
er van vertelde. Maar daarra, toen vond ik
toch óók de dichteres, toen me bleek, dat
de humor, de chte uit haar liedjes een onaf
scheidelijk geheel uitmaaktevan haar wezen,
en dat die zelfs bij haar beeldwerk soms om
den hoek kwam kijken, al was hij (Jaar dan in
hoofdzaak naar den achtergrond verwezen.
Als kind al, vertelde mevrouw de Wijs
me, had ze enkele liedjes gemaakt, maar
natuurlijk schaamde ze zich daar vréselijk
voor en verstopte ze haar maaksels zorg
vuldig, opdat rooit iemand ze zien zou.
Maar ns had haar moeder er toch een ge
vonden op haar kamertje en als verrassing
voor haar jaardag in een kinderkrant laten
Daarbuiten zingt de klok met bronzen stem
haar zangen,
En 't Paaschlled juub'lend dringt In 't hart
van ied'ren Rus!
Bij elk dien gij omarmt, spreekt gij 't
vrede-woord,
De overoude spreuke: .Christus is ver
rezen !"
En plechtig klinkt bescheid: 't Is waar,
Hij is verreienl"
Zoo heeft door d' eeuwen heen de
Paaschzonne gegloord.
Bij 't denken aan dien gtief van het bedro
gen hart,
Leest gij een vlammend woord, dat nimmer
zal verbleeken.
In vuur'ge letters straalt het brandend
Judasteeken
Van hen, die in een kus uw liefd'en trouw
getart!
Toch weent gij nog, om wie verpletterden
uw kroon,
En kondet gij hen helpen, hen zoudt ge
alles gevent
Geen offer u te groot, opdat uw volk zou
leven
Geleid door uwe hand, van Keizer zon
der troon...
In 't onherbergzaam oord draagt ge als
exCzaar uw lot
Wellicht ontwaakt uw volk en heft tot u
de handen...
Gelouterd en gesterkt verbreekt gij dan hun
banden
Als vader van uw volk, als dienaar van
uw God!
Jo DE Vos
llllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfllllllllllllllllllllllllll
MededeeHngen
De 19de Algemeene Vergadering van den
Nationalen Vrouwenraad van Nederland zal
dit jaar te Amsterdam onder presidium van
Johanna W. A. Naber, plaats hebben op
4 en 5 April, 's morgens te 10 uur in Park
zicht", Hobbemastraat, hoek
S'adhouderskade. Toegankelijk is deze vergadering voor
allen, die lid zijn van eene bij den Raad
aangesloten vereeniglng. Ook dit jaar zullen
opnemen. Hoe ze zich toen
ellendig gevoeld had, diep
vernederd en zielsbedroefd.
Later, als ouder meisje
geinviteerd op .'n avondje",
waar leder iets ten beste
geven moest, was ze er, in
wanhoop, toe gekomen voor
het eerst eens zoo'n liedje
zelf voor te dragen bij haar
gitaar en het behaalde
succes had haar toen toch
wel aangemoedigd.
Maar haar groot verlangen
?was te mogen gaan naar de
academie en toen ze den
rijstenbrijberg het
onderwijs-«xamen moedig door
gegeten had, ging die wenf ch
volgens belofte in vervulling
en kreeg de 20-jarige Manna
een jaarlang boetseerles van
La Combléaan de Haagsche
Academie.
Zelfs haalde ze daar nog een
zilveren medaille voor een
leeuw die scheef op z'n
pooten stond", zooals me
vrouw de Wijs lachend be
kende. Het meeste dankte zij
professor Odéuit Delft, die
haar ook nog 'n jaar onder zijn
leiding nam, en, plezier heb
bende in zijn talentvolle leer
ling, behalve direct voor haar
kunst, ook voor haar geeste
lijke ortwikkeling veel ge
weest is. Toen kwam haar
vroeg huwelijk een eind ma-'
ken aan haar pas begonnen
kunstloopbaan althans voer het uiterlijk.
Want mijn eigenlijke kunstontwikkeling,"
zeide mevr. de Wijs, stond immers niet stil
die voltrok zich innerlijk onder al mijn
levensphasen, bij mijn vrouw-zijn, moeder
zijn, bij vreugde en verdiiet. En bij het
laatste wellicht het meest. Maar tijd voor
werken en oefenen ontbrak mij de eerste
20 jaren geheel mijn man en beide zoons
eischten mij op. Eerst veel later, toen de
jongens groot waren en uit huis, toen kwam
de lust tot het maken van mfln liedjes eerst
later tot boetseeren weer boven. Ach, dat
ging eigenlijk zoo heelemaal vanzelf. Die
liedjes, doorgaans gemaakt naar aanleiding
Sint Willeboord (eigendom van E. Gelderman)
van een of ander voorval of gezegde van
anderen, in opdracht dus eigenlijk, vallen mij
in, zóó als Ik ze opschrijf soms des nachts,
soms midden onder een gesprek.En dan ga ik
ze bij mijn gitaar zingen voor Hemslrg
die er het accotnpagnement bij maakt.
Eerst zes jiar gelrden ongeveer begon ik
met mijn was-figuurijes. Wat die mij een
genot gegeven hebben. Maar barensangsten
óók. Want lederen keer, als ik iets nieuws
beginnen wil, altijd zonder te weten wat
en hcèhet worden zal en of ik het zal
kunnen lederen keer opnieuw bevangt mij
een nerveuse angst die mijn heele lichaam
doet beven, mijn handen klam maakt...
weder zeer belangrijke punten worden be
handeld, getuige de voorstellen gepubliceerd
op de Beschrijvingsbrief, ons dezer dagen
toegezonden. Wij wekken daarom tot
algemeene deelname op. Het werk van den
Vrouwenraad is nog aan zoovelenonbekend.
Aan de vergadering van 4 April gaat
3 April een openbare avondvergadering
vooraf, waarop behandeld zal worden
de vraag: wat wenscht de Nationale Vrou
wenraad van Nederland van de Wet
gevende Macht. Onderwerpen: Gelijkstel
ling van man en vrouw. Herziening Burgerlijk
Wetboek. Benoembaarheid van vrouwen tot
alle openbare ambten en betrekkingen".
Spreeksters: mevr. mr. B. Bakker?Nort,
mevr. W. v. Itallie?van Embden, mej. C.
M. v. d. Pijl, arts, mevr. H. van RIel
Smeenge.
llllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII
:: VERHUIZEN ::
MEUBELS BEWAREN
E. J. VAN SCHAICK
BOOTHSTRflflT UTRECHT
III IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU llllllllllllltlllllllllllllfllllllllllllllllllll
Neen, katholiek ben ik niet, en ook maakte
ik geen speciale studie van kerkelijke kunst
of middeleeuwsche kleederdrachten, maar
wel heel eigenaardig is het, dat ik mij zel
den of nooit vergis in den stijl. Dat schijn
ik intuïtief te voelen..."
Een heel typisch voorbeeld van haar
werken bij intuïtie vertelde mij haar vrien
din, mevrouw N. toen zij mij kpen zag
naar het beeldje van de Heilige Anna.
Dat prachtige was-figuurtje had mevr. de
Wijs gemaakt, zeggend dat het de Heilige
Anna" moest voorstellen. Op de vraag van
mevr. N. waarom ze aan de voeten van de figuur
twee pauwen had gezet, moest ze het ant
woord eigenlijk schuldig blijven, 't Stond
aardig," meende ze. En eerst veel later
hoorde ze, dat de legende, niet voorkomend
in den bijbel, verhaalt, hoe deze Anna leed on
der het gemis van het moederschap en eens,
wandelend in een tuin, de woorden sprak:
Ziet, zelfs de vogelen hebben hare jongen l
In een antiek bureautje bewaart mevr. de
Wijs haar materiaal: de verschillende stuk
ken harde was, die ze smelt in een pannetje
boven het vuur, dat uitgiet op een glazen
plaat en de was bewerken gaat met fijne
instrumentjes wanneer ze daartoe de juiste
vastheid herkregen heeft. Een goede kamer
temperatuur moet verder zorgen, dat de was
niet harder wordt tijdens het werken. Dan
is er de doos met de ppederverf, in alle
kleuren, die dan zoo als zij is, of gemengd,
door middel van een fijn penseelt je op de
nog kleverige was overgebracht wordt, en
verder nog een verzameling van ontelbare
soorten kraal'jes, scherf jes glas, stukjes blik,
goud, zilver, gekleurd stagnool, enz enz.
die een enkele maal dienst doen, en, sober
als ze aangebracht zijn, wonder-goed effect
maken, in de mijters van oude bisschoppen,
of op de linten van een hoofsche juffer.
De eerste expositie van dit heel bijzon
dere en heel bekoorlijk werk is, zooals ik
begon te zeggen, een verrassing geweest,
en de kastjes met de wassen-figuurtjes heb
ben aanstonds den weg gevonden naar de
hulzen van hun bewonderaars.
'tls'te hopen, dat mevrouw de Wijs haar
laat begonnen kunst zal voorzetten, zooals
dit merkwaardig-rijpe, in zijn soort haast
geperfectioneerde begin-werk" het ver
wachten doet. ALLY V. BAËZA
Middeleeuwsch Kindje, Carel Costijn (eigendom van E. Gelderman)
Florentijn (eigendom van Cath. v. Rennes
De Waaierdrager (eigendom van E. Gelderman}