Historisch Archief 1877-1940
18 Mei '18. No. 2134
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
HOTEL DES INDES AANGEKOCHT DOOR DE N.U.M.
Teekenlng voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Minister Posthuma tot Minister Treub: Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar de deftigheid gaat toch boven alles
SLUIT Uw LEVEnSVEKZeKEKiriG BU
/1MSTERD/ÏMSEHE
VEKZEKEKP BEDRAG 5SMILLIOEN
15e Jaargang 18 Mei 1918
Redacteur: K. C. DE JONGE
Van Woustraat 112'. Amsterdam
BERICHT
De volgende rubriek verschijnt 15 Juni.
AUTEURSOPLOSSING PROBLEEM No. 188
VAN DEN AUTEUR J. SCHEERES.DELFZIJL
Stand. Zwart: 2, 5/11, 13, 14, 19, 20, 37.
Stand. Wit: 16, 25, 27/29, 32, 35, 38, 41,43,
46, 48, 49.
Wit: 29-24, 28-22, 25-20, 27-22,
.Zwart: 20:29 gedw., 37:17, 14:25, 17:28,
38-33, 43:11
29:38, of 28:39
AUTEURSOPLOSSINCT PROBLEEM No. 189
VAN DEN AUTEUR P. J. EIJPE, SCHOTEN
Stand. Zwart: 10, 11, 13/15, 17, 22, 27.
Stand. Wit: 24, 25, 31, 36/38, 43, 46.
Wit: 37-32 31-26, 36-31,
JZwart: 17-21 gedw., 11-17 gedw. A, 27:36",
46-41, 32-27, 27:9, 25:51
36:47, 47:20, 14:3
, 26:6, 6-1,
38:27^43-38'
"22^28, 28:37, 27-32 de beste, 37-42, 42:33,
1-34, 34 481
3338
PROBLEEM No. 191
VAN DEN AUTEUR P. VISSER, UTRECHT
(Eerste publicatie)
Zwart (10 schijven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
46
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
IIIMIIIIIIUMIlllllllllllllllMIIIIHIMIlllllMMIIIIIIIIIIIIIMMIIIMMlIlllllllllllll
AUTEURSOPLOSSING PROBLEEM No.190
VAN DEN AUTEUR H. LIZE, A'DAM
Stand. Zwart: l, 7/10, 18, 20, 25, 37.
Stand. Wit: 21, 28, 32, 34, 35, 39, 41, 44, 45.
Wit: 28-23, 39-34, 41:32, 35:11!
Zwart: 1849, 49:16, 16:30
Goede oplossingen ontvangen van G.
ACremer te Veendam, A. J. Goudswaard,
Middelburg en K. v. D. te L.
PROBLEEM No. 192
VAN DEN AUTEUR P. VISSER, UTRECHT
(Eerste publicatie)
Zwart (11 schijven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
46
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
(Wit 12 schijven)
Stand. Zwart: 8/11, 14, 16, 17, 19/21, 25.
Stand. Wit: 22, 27, 29, 30, 32, 34, 35, 38,
42, 45, 48, 49.
PROBLEEM (Lokzet) No. 193 voor beginners
VAN DEN AUTEUR I. BAREND, A'DAM
(Eerste publicatie)
Zwart (14 schijven)
Wit (10 schijven)
Stand. Zwart: 8/11, 13, 16/19, 25.
Stand. Wit: 22, 26/28, 30, 32, 33, 37, 43, 49.
l
6
l!
16
21
26
31
36
41
46
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (13 schijven)
Stand. Zwart: l, 3, 7/11, 13, 14, 19, 20, 24,
25 29.
Stand. Wit: 22, 27, 35, 38, 39, 41, 43/45, 47/50.
Oplossing over 4 weken.
MiiiHiiiimiiiiiimiiiimiuHuiimiit IMIIIIIIMHIII
LOKZET
aangegeven in een gespeelde partij door den
lieer H. Lize, Amsterdam
Zwart (13 schijven)
l
6
11
16
21
20
31
36
41
46
<5fc
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (13 schijven)
Stand. Zwart: 2, 3, 9, 12, 13, 15, 16, 18/21,
23 25.
Stand. Wit: 28, 29, 32, 34, 35, 37/39, 41, 43,
45, 46, 48.
In deze stelling speelde de heer Lize met wit
37-31 1.
Zwart uitnoodigende door 21-26 een schijf
te winnen. Zwart speelde evenwel 20-24,
25:14, waardoor de combinatie niet meer
opging. Zou zwart evenwel gespeeld hebben
1. 21-26
dan was de navolgende ontleding geschiedt
35-30
30-24
28:17
39-33
17-11
38-33
48-42
41:1!
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
26:37
19:30
37:28
28:39 gedw.
16:7
39:28
30:37
Zeer mooi, jammer dat deze zet geen
winst zou gebracht iiebben.
UIT EEN VLUGGERTJE
In zoogenaamde vluggertjes kunnen som
tijds aardige zetjes voorkomen. Wij noteerden
onlangs dezen stand.
Zwart (9 schijven)
1
6
11
16
21
26
31
36
41
46
~ f ; »'- ;/| f*
i ***"' r'"; ''^\
'", rt &a ' 1 ^ r T
W " ' ?> > /,. ^3
*? & %£> ^ f;
,<3g&L fl ^ flf^fi^j/ , xj ' -^
"-~j" ''??^ -1 N-wJ*" / '
f , ' '] ''/ ' ' £
' ; f; -"v "',' ^
r ' , ^ "^ '/j
1
*5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (9 schijven)
Zwart aan zet speelde 12-17
waarna wit onmiddellijk de volgende
damzet aankondigde.
39-33 28:39
37-32 26:28
38-33! 22:31
33:2!
Niet diep, maar leuk!
* * *
In een door ons gespeelde partij kwam
het tot den navolgenden stand.
Zwart (12 schQven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
46
i- ,
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (13 schijven)
Wij speelden als lokzet
29-23 1.
waarop zwart antwoordde met
1. 13-19?
Nu namen wij dam als volgt:
23-18 2. 12:23
27-22 3. 17:28
26:17 4. 11:22
38-33 5. 28:39
40:34 6. 39:30
35:2! 7,
PARTIJFRAGMENT
Engezonden door H. KOPERBERG, A'dam
Zwart (17 schijven)^
S
6
11
16
21
26|
31
36
41
46
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (17 schijven)
H. Koperberg
Stand. Zwart: 2/4, 7/15, 18, 20, 23, 24, 27.
Stand. Wit: 26, 29, 33/40, 42/45, 47/49.
Wit speelt en wint een schijf.
Wit Zwart
37-31 1. 14-19? A. B. C.
31:22 2. 1827
29:18 3. 12:23 gedw.
(want op 13:22 volgt 33-29, 39:6).
Nu komt m.i. de mooiste variant opzet
telijk eerst gekozen.
33-28 4. 23:32
34-29 5. 24:33
39:37 6. een gelijke uitruil,
met dit verschil dat ik 't stuk op 39 naar
37 gebracht, gebruik als 4e stuk op dezen
vleugel, met de schijven 42, 47, 48, om het
zwarte stuk nu zeker te gaan winnen, gezien
zwart slechts driemaal kan dekken met de
stukken op 11, 7 en 2.
37-31 Al. 20-25?
31.22 2. 18:27
29:18 3.
met gevolg of dam, of zwart moet 2 stukken
verliezen.
37-31 B 1. 23-28
33:22 2. 24:33
28:29 a 3. 18-23
29:18 4. 12:23
39-33 5. 27:18
33-28 6. 23:32
31-27 7. 32:21
26:6 8.
Een uitruil van 5 om 5, maar zwart moet
een stuk geven, anders krijgt wit dam.
a 39:28 3. 18-23
28:19 4.
welk een gelijke uitruil zou zijn, hetgeen
wit niet doet, omdat h ij niet behoef t te slaan
als op de laatste manier.
37-31
31:22 1)
29.18
36-31
26-21
33-29
39:6
C 1. 12-17
als sterkste zet
18:27?
13:22
27:36
17:26
3.
4.
5.
6.
7.
24:33
En zwart moet offeren.
Evenwel komt er een kink in de kabel,
want bij 't laatste slaan van wit, 31:22, be
hoeft zwart niet 18:27 maar kan ook 17:28!
1) 31:22 2. nu 24:33
39:19 en nu komt 't leuke, zwart
kan niet 13:24
22:13 9:18
waardoor hij een stuk verliest, maar zwart
slaat 14:23.
42-37 18:27
de allersterkste voortzetting van zwart, wil
niet onmiddellijk een stuk verloren worden,
evenwel loopt wit driemaal achter 't stuk
en ik meen dat wij in dezen stand toch wel
kunnen winnen, omdat een doorbraak volgt.
H. K.
MARJON GRAY
In den overmoed van haar enthousiasme
trad deze danseres reeds een jaar geleden
op in het Centraal-Theater. Maar men is
hier voor te zuivere kunst niet devoot ge
noeg, en het gevoel kan men hier, in het
westersche kunstbegrip eerst dóór de tech
niek heen, waarnemen en waardeeren. En
na een geraffineerde techniek van een
Gertrud Leistikow, zal het een zoodiaphaneen
onwezenlijke kunst als de danskunst dubbel
moeilijk vallen zich hier te handhaven voor
die veelkoppige hydra het Publiek .
dat voor zijn entreegeld rechten wil laten
gelden.
Nu j.l. 6 Maart, na een lange studie en
zekerheidgevende ervaring, gaf Marjon Gray
een eigen dansavond in de eenige daarvoor
geschikte zaal in het gebouw Bellevue.
De tegenwoordige kunstenaars beginnen
thans hoe langer hoe meer in te zien, dai,
Een moeilijk Probleem (Call Post)]
Hoe deze stukken weer aaneen te voegen?
Veel of weinig Is slechts een quaestle
van vergelijking (Bystander)
Neem de tafel zoo klein mogelijk
dan IQ kt het heusch nog wat
succes, aplaus en zelfs waardeering" slechts
voor hen een merkwaardige bijkomstigheid
is, en niet meer als maatstaf voor kunst
waarde mag worden aangenomen. Toch kan
een bepaalde huoding van het publiek een
innerlijk verband demonstreeren tusschen de
wijze waarop kunst wordt uitgevoerd en de
wflze waarop bij den toeschouwer weer
klank ontstaat.
Marjon Gray heeft op dien avond, dan
send uitgebeeld een vlinder, die verrukt van
het ongekende leven, boven de wereld
uitQaddert en dan, na een oogenblik goddelijk
genieten, gebroken omlaag stort.
Dit danste zij zonder muziek en nooit heeft
een menschenlichaam zich schooner geopen
baard. Het is van een ongekende en onwe
zenlijke weelde, de dingen des geestes in
het menschelijk lichaam gemanifesteerd te
zien. De zaal was in hevige en gespannen
aandacht en deze houding van een zaal vol
menschen, een zoo heterogeen complex van
waardeeringen, is een merkwaardig bewijs
voor de kunswaarde van deze Vlinderdans.
Terwijl zij hiermede den weemoed van
onzen tijd en van iederen tijd uitdrukt, is
haar dans lm abend" van Schukman een
teere stille droom. Het is heel merkwaardig,
zulk een kunstuiting in onzen tijd van de
alles ontnuchterende Zakelijkheid.
Maar dit is geen danseres van n genre!
zij heeft veel mogelijkheden te beschikking.
Welk een aanpassing aan de muziek.
Debussy's 1ste Arabesque is ook hier een ge
broken warreling, waar de groote
rithmische golven als een deining der muziek en
dans beide tot een beeld styleeren.
Bij Forsten Petre's Sabbath des Lutins
blijft de totaal-indruk achter, van de
comische, drollige houterigheid van kabouters,
die hun armpjes en beentjes en hoofdjes
grieffelend tot spring-capriolen vervormen.
Een eerste schematisc proeve van drama
tisch miceneeren deed zij in het adagio van
Beethoven's Mondscheln Sonate. Een orga
nisch geheel bereikt zij in Saint-SeansDanse
macabre, waarvan reeds zoovele opvattingen
bestaan. Hier is een voorbeeld van vrije
fantasie en inspiratie die zich hoogstens laat
leiden door de muzikale structuur. Deze
moderne kunstvorm wordt van hooger, per
soonlijker waarde en des te onbegrijpelijker.
Men zou misschien wel eens goed doen,
tegenover dit dansend droomstertje, dat
deze, en andere werelden op haar manier
ziet, een meer toegewijden en minder kri
tische houding aan te nemen.
Een jonge pianist Maurice van Yzer be
geleidde en had de moed en goede smaak
o. a. gedeelten uit Debussy's Suite
bergamasque te spelen. In eigen compositie
Elfendans" vormde een voortreffelijk ge
heel met Marjon Gray's Elfendans op deze
51e en brooze muziek.
F. V. H.
lllllllllllHtl
DROOMBEELD
VI
De nieuwe Professor