De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1918 18 mei pagina 11

18 mei 1918 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

18 Mei '18. No. 2134 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 HOTEL DES INDES AANGEKOCHT DOOR DE N.U.M. Teekenlng voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek Minister Posthuma tot Minister Treub: Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar de deftigheid gaat toch boven alles SLUIT Uw LEVEnSVEKZeKEKiriG BU /1MSTERD/ÏMSEHE VEKZEKEKP BEDRAG 5SMILLIOEN 15e Jaargang 18 Mei 1918 Redacteur: K. C. DE JONGE Van Woustraat 112'. Amsterdam BERICHT De volgende rubriek verschijnt 15 Juni. AUTEURSOPLOSSING PROBLEEM No. 188 VAN DEN AUTEUR J. SCHEERES.DELFZIJL Stand. Zwart: 2, 5/11, 13, 14, 19, 20, 37. Stand. Wit: 16, 25, 27/29, 32, 35, 38, 41,43, 46, 48, 49. Wit: 29-24, 28-22, 25-20, 27-22, .Zwart: 20:29 gedw., 37:17, 14:25, 17:28, 38-33, 43:11 29:38, of 28:39 AUTEURSOPLOSSINCT PROBLEEM No. 189 VAN DEN AUTEUR P. J. EIJPE, SCHOTEN Stand. Zwart: 10, 11, 13/15, 17, 22, 27. Stand. Wit: 24, 25, 31, 36/38, 43, 46. Wit: 37-32 31-26, 36-31, JZwart: 17-21 gedw., 11-17 gedw. A, 27:36", 46-41, 32-27, 27:9, 25:51 36:47, 47:20, 14:3 , 26:6, 6-1, 38:27^43-38' "22^28, 28:37, 27-32 de beste, 37-42, 42:33, 1-34, 34 481 3338 PROBLEEM No. 191 VAN DEN AUTEUR P. VISSER, UTRECHT (Eerste publicatie) Zwart (10 schijven) l 6 11 16 21 26 31 36 41 46 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 IIIMIIIIIIUMIlllllllllllllllMIIIIHIMIlllllMMIIIIIIIIIIIIIMMIIIMMlIlllllllllllll AUTEURSOPLOSSING PROBLEEM No.190 VAN DEN AUTEUR H. LIZE, A'DAM Stand. Zwart: l, 7/10, 18, 20, 25, 37. Stand. Wit: 21, 28, 32, 34, 35, 39, 41, 44, 45. Wit: 28-23, 39-34, 41:32, 35:11! Zwart: 1849, 49:16, 16:30 Goede oplossingen ontvangen van G. ACremer te Veendam, A. J. Goudswaard, Middelburg en K. v. D. te L. PROBLEEM No. 192 VAN DEN AUTEUR P. VISSER, UTRECHT (Eerste publicatie) Zwart (11 schijven) l 6 11 16 21 26 31 36 41 46 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 (Wit 12 schijven) Stand. Zwart: 8/11, 14, 16, 17, 19/21, 25. Stand. Wit: 22, 27, 29, 30, 32, 34, 35, 38, 42, 45, 48, 49. PROBLEEM (Lokzet) No. 193 voor beginners VAN DEN AUTEUR I. BAREND, A'DAM (Eerste publicatie) Zwart (14 schijven) Wit (10 schijven) Stand. Zwart: 8/11, 13, 16/19, 25. Stand. Wit: 22, 26/28, 30, 32, 33, 37, 43, 49. l 6 l! 16 21 26 31 36 41 46 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Wit (13 schijven) Stand. Zwart: l, 3, 7/11, 13, 14, 19, 20, 24, 25 29. Stand. Wit: 22, 27, 35, 38, 39, 41, 43/45, 47/50. Oplossing over 4 weken. MiiiHiiiimiiiiiimiiiimiuHuiimiit IMIIIIIIMHIII LOKZET aangegeven in een gespeelde partij door den lieer H. Lize, Amsterdam Zwart (13 schijven) l 6 11 16 21 20 31 36 41 46 <5fc 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Wit (13 schijven) Stand. Zwart: 2, 3, 9, 12, 13, 15, 16, 18/21, 23 25. Stand. Wit: 28, 29, 32, 34, 35, 37/39, 41, 43, 45, 46, 48. In deze stelling speelde de heer Lize met wit 37-31 1. Zwart uitnoodigende door 21-26 een schijf te winnen. Zwart speelde evenwel 20-24, 25:14, waardoor de combinatie niet meer opging. Zou zwart evenwel gespeeld hebben 1. 21-26 dan was de navolgende ontleding geschiedt 35-30 30-24 28:17 39-33 17-11 38-33 48-42 41:1! 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 26:37 19:30 37:28 28:39 gedw. 16:7 39:28 30:37 Zeer mooi, jammer dat deze zet geen winst zou gebracht iiebben. UIT EEN VLUGGERTJE In zoogenaamde vluggertjes kunnen som tijds aardige zetjes voorkomen. Wij noteerden onlangs dezen stand. Zwart (9 schijven) 1 6 11 16 21 26 31 36 41 46 ~ f ; »'- ;/| f* i ***"' r'"; ''^\ '", rt &a ' 1 ^ r T W " ' ?> > /,. ^3 *? & %£> ^ f; ,<3g&L fl ^ flf^fi^j/ , xj ' -^ "-~j" ''??^ -1 N-wJ*" / ' f , ' '] ''/ ' ' £ ' ; f; -"v "',' ^ r ' , ^ "^ '/j 1 *5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Wit (9 schijven) Zwart aan zet speelde 12-17 waarna wit onmiddellijk de volgende damzet aankondigde. 39-33 28:39 37-32 26:28 38-33! 22:31 33:2! Niet diep, maar leuk! * * * In een door ons gespeelde partij kwam het tot den navolgenden stand. Zwart (12 schQven) l 6 11 16 21 26 31 36 41 46 i- , 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Wit (13 schijven) Wij speelden als lokzet 29-23 1. waarop zwart antwoordde met 1. 13-19? Nu namen wij dam als volgt: 23-18 2. 12:23 27-22 3. 17:28 26:17 4. 11:22 38-33 5. 28:39 40:34 6. 39:30 35:2! 7, PARTIJFRAGMENT Engezonden door H. KOPERBERG, A'dam Zwart (17 schijven)^ S 6 11 16 21 26| 31 36 41 46 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Wit (17 schijven) H. Koperberg Stand. Zwart: 2/4, 7/15, 18, 20, 23, 24, 27. Stand. Wit: 26, 29, 33/40, 42/45, 47/49. Wit speelt en wint een schijf. Wit Zwart 37-31 1. 14-19? A. B. C. 31:22 2. 1827 29:18 3. 12:23 gedw. (want op 13:22 volgt 33-29, 39:6). Nu komt m.i. de mooiste variant opzet telijk eerst gekozen. 33-28 4. 23:32 34-29 5. 24:33 39:37 6. een gelijke uitruil, met dit verschil dat ik 't stuk op 39 naar 37 gebracht, gebruik als 4e stuk op dezen vleugel, met de schijven 42, 47, 48, om het zwarte stuk nu zeker te gaan winnen, gezien zwart slechts driemaal kan dekken met de stukken op 11, 7 en 2. 37-31 Al. 20-25? 31.22 2. 18:27 29:18 3. met gevolg of dam, of zwart moet 2 stukken verliezen. 37-31 B 1. 23-28 33:22 2. 24:33 28:29 a 3. 18-23 29:18 4. 12:23 39-33 5. 27:18 33-28 6. 23:32 31-27 7. 32:21 26:6 8. Een uitruil van 5 om 5, maar zwart moet een stuk geven, anders krijgt wit dam. a 39:28 3. 18-23 28:19 4. welk een gelijke uitruil zou zijn, hetgeen wit niet doet, omdat h ij niet behoef t te slaan als op de laatste manier. 37-31 31:22 1) 29.18 36-31 26-21 33-29 39:6 C 1. 12-17 als sterkste zet 18:27? 13:22 27:36 17:26 3. 4. 5. 6. 7. 24:33 En zwart moet offeren. Evenwel komt er een kink in de kabel, want bij 't laatste slaan van wit, 31:22, be hoeft zwart niet 18:27 maar kan ook 17:28! 1) 31:22 2. nu 24:33 39:19 en nu komt 't leuke, zwart kan niet 13:24 22:13 9:18 waardoor hij een stuk verliest, maar zwart slaat 14:23. 42-37 18:27 de allersterkste voortzetting van zwart, wil niet onmiddellijk een stuk verloren worden, evenwel loopt wit driemaal achter 't stuk en ik meen dat wij in dezen stand toch wel kunnen winnen, omdat een doorbraak volgt. H. K. MARJON GRAY In den overmoed van haar enthousiasme trad deze danseres reeds een jaar geleden op in het Centraal-Theater. Maar men is hier voor te zuivere kunst niet devoot ge noeg, en het gevoel kan men hier, in het westersche kunstbegrip eerst dóór de tech niek heen, waarnemen en waardeeren. En na een geraffineerde techniek van een Gertrud Leistikow, zal het een zoodiaphaneen onwezenlijke kunst als de danskunst dubbel moeilijk vallen zich hier te handhaven voor die veelkoppige hydra het Publiek . dat voor zijn entreegeld rechten wil laten gelden. Nu j.l. 6 Maart, na een lange studie en zekerheidgevende ervaring, gaf Marjon Gray een eigen dansavond in de eenige daarvoor geschikte zaal in het gebouw Bellevue. De tegenwoordige kunstenaars beginnen thans hoe langer hoe meer in te zien, dai, Een moeilijk Probleem (Call Post)] Hoe deze stukken weer aaneen te voegen? Veel of weinig Is slechts een quaestle van vergelijking (Bystander) Neem de tafel zoo klein mogelijk dan IQ kt het heusch nog wat succes, aplaus en zelfs waardeering" slechts voor hen een merkwaardige bijkomstigheid is, en niet meer als maatstaf voor kunst waarde mag worden aangenomen. Toch kan een bepaalde huoding van het publiek een innerlijk verband demonstreeren tusschen de wijze waarop kunst wordt uitgevoerd en de wflze waarop bij den toeschouwer weer klank ontstaat. Marjon Gray heeft op dien avond, dan send uitgebeeld een vlinder, die verrukt van het ongekende leven, boven de wereld uitQaddert en dan, na een oogenblik goddelijk genieten, gebroken omlaag stort. Dit danste zij zonder muziek en nooit heeft een menschenlichaam zich schooner geopen baard. Het is van een ongekende en onwe zenlijke weelde, de dingen des geestes in het menschelijk lichaam gemanifesteerd te zien. De zaal was in hevige en gespannen aandacht en deze houding van een zaal vol menschen, een zoo heterogeen complex van waardeeringen, is een merkwaardig bewijs voor de kunswaarde van deze Vlinderdans. Terwijl zij hiermede den weemoed van onzen tijd en van iederen tijd uitdrukt, is haar dans lm abend" van Schukman een teere stille droom. Het is heel merkwaardig, zulk een kunstuiting in onzen tijd van de alles ontnuchterende Zakelijkheid. Maar dit is geen danseres van n genre! zij heeft veel mogelijkheden te beschikking. Welk een aanpassing aan de muziek. Debussy's 1ste Arabesque is ook hier een ge broken warreling, waar de groote rithmische golven als een deining der muziek en dans beide tot een beeld styleeren. Bij Forsten Petre's Sabbath des Lutins blijft de totaal-indruk achter, van de comische, drollige houterigheid van kabouters, die hun armpjes en beentjes en hoofdjes grieffelend tot spring-capriolen vervormen. Een eerste schematisc proeve van drama tisch miceneeren deed zij in het adagio van Beethoven's Mondscheln Sonate. Een orga nisch geheel bereikt zij in Saint-SeansDanse macabre, waarvan reeds zoovele opvattingen bestaan. Hier is een voorbeeld van vrije fantasie en inspiratie die zich hoogstens laat leiden door de muzikale structuur. Deze moderne kunstvorm wordt van hooger, per soonlijker waarde en des te onbegrijpelijker. Men zou misschien wel eens goed doen, tegenover dit dansend droomstertje, dat deze, en andere werelden op haar manier ziet, een meer toegewijden en minder kri tische houding aan te nemen. Een jonge pianist Maurice van Yzer be geleidde en had de moed en goede smaak o. a. gedeelten uit Debussy's Suite bergamasque te spelen. In eigen compositie Elfendans" vormde een voortreffelijk ge heel met Marjon Gray's Elfendans op deze 51e en brooze muziek. F. V. H. lllllllllllHtl DROOMBEELD VI De nieuwe Professor

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl