Historisch Archief 1877-1940
'«jtaü'tt. No. 2J37
DE AMSTERDAMMER/WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DEN HAAG
ROTTERDAM
, AMSTERDAM
HEEREN MODE-ARTIKELEN
- HBUNSTIUAT 11, ORONQKUN
E.V.DMEIDE
'8-Qrartl.weg. Tel. 1150
ARTISTIEKE
MEUBILEERINB
SPECIALE ONTWERPEN
De premie voor
eene t\ tot Mm polis
bedraagt voor een inboedel van
f 10.000.- slechts f 30.- per jaar
Hiervoor is gedekt ALLE SCHADE
door: BRAND, INBRAAK, DIEFSTAL (ook
zonder braak), WATERLEIDING en tal
van andere oorzaken, terwijl bovendien
Uwe REISBAGAGE, WASCHGOEDEREN
etc. verzekerd zijn.
Indien het brandrisico elders gedekt is
wordt eene reductieopdepremiegegeven
Prospectus te verkrijgen bij Uwen
Assurantiebezorger of bij
BLOM & VAN DER AA,
AMSTERDAM, Beursplein 5, (Effectenbeurs)
ARTILLERISTISCH TIJDSCHRIFT
ONDER REDACTIE VAN
J. H. Carstens en J. H. Westerveld
Kapiteins der Artillerie
PRIJS per Jaarg. f 6.50 - Uitgave van Van Holkema & Warendorf, Amst.
KIMOnOVAn BfDPUIfle JlPANSCHe WMIino VAfl JAPANSCHe ZIJDf ..
CRAP£.CCOflDHleilB. LICHTBLAUW. MEI ZIJDe* H»,1DB()RDUHK5?L (KPt rif IH VTOBMHJUIsa K WrtMHIUllW
OOnneROI.AUV.FPAIse.l!OSe.MÜ..VIT. in BUl/W.ReserJAJf.RRA.UIUZ>*l!r UfflIBHIV ROSt.COWlltl en UCHIBRltl
&7 5
3950
9>5
AM5TCRDAM
STARK'S
'OXYDOL'
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA)
43 cent p. Tube»
Naiml. Venn. STARK & Co.
8DEN HAAG
Opgericht 1S3O
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
koet «lecht» i 225 o*r kwartaal
HEERENKLEEDING
H.J.LOOR, Utrecht
K&0£02$
<EPAETOGEEN /
15 HET KRACHT-PREPARAAT BIJ
UITNEMENDHEID VOOR VOLWASSENEN
EN KINDEREN, INZONDERHEID VOOR
ZIEKEN. ZWAKKEN EN HERSTELLENDEN.
^
De vliegdienst zelf zal ook duur zijn.
Vliegtuigen, vliegeniers, benzine, landings
terreinen, loodsen enz. zijn zeer duur.
Al die kosten zulten toch wel moeten
worden opgebracht door hen, die er gebruik
van maken, tenminste op den duur en dat
zal leiden tot een tamelijk hoog tarief.
Dit te bepalen is hoogst moeielijk, want
stelt men het te hoog dan wordt er te wei
nig gebruik van gemaakt; stelt men het
daarentegen te laar, dan komen de kosten
er niet ut, vergeleken bij het spoorweg
vervoer, dat nitts kost.
Laat ik hier eens enkele cijfers noemen.
Een vliegtuig van een voor ons doel bruik
baar type kan 2EO a 300 K.Q. post
medenemen. Dit is al meer dan de geheele post,
die dagelijks van Groningen vertrekt. Wan
neer men per kO gram post een luchttari<*f
van 50 et. ?ou heffen, dan zouden in 300
K.G. de 15000 brieven opbrengen f7500.
Zooals ik zeide is de Grnningsche post
echter bij lange zoo groot riet. Er .vertrek
ken van dat kantoor gemiddeld dagelijks
maar 30 expresse brieven Wanneer we dus
eens aannemen dat dagelijks voor 4000 brie
ven van 20 gr. voor het gemak herleid
ik maar alles tot brieven van dat gewicht
van het snelle vervoermiddel gebruik wordt
gemaakt, dan brengt de vlucht 2000 gulden op.
Omtrent de kosten van een vlucht staan
mij nog geene positieve gegevens ten dien
ste, doch uit hetgeen op dit gebied reeds
verzameld is, kan wel worden geconcludeerd,
dat de kosten per vlucht zeker niet ver
daar beneden zullen blijven al* de versnelde
post behandeling wordt medegerekend.
Kan op 8000 brieven worden gerekend, dan
zou het tarltf op 25 cent kunnen worden
gesteld. Dat dit getal echter voor eenige
plaats in Nederland in het postverkeer met
Amsterdam bfl een tarief van 5 + 2ï= 30
zal wordea bereikt, acht ik zeer onwaar
schijnlijk.
Intusschen tast men omtrent dit alles
vrijwel in het duister en zou all'en een
protf kunnen uitmaken of men van dit snel
ler, doch duurder postvervoermiddel inder
daad gebruik maakt.
De tijdwinst kan nog worden vermeerderd,
door eene oordeelkundige regeling van de uren
van af vaait en aaikomst.Wanneer de vliegpost
zeer vroeg in den ochtend vertrekt, kunnen
de brieven, die 's avonds worden gepos',
reeds den volgenden morgen oms'reeks 9
uur in handen van de geadresseerden zQn.
Een goed geregelde vliegpost kan voorts
concurreren met telefoon en telegraaf.
Afgescheiden nog van de betreurenswaar
dige omstandigheid, dat door de tijdsom
standigheden het telefoon- en
telegraafverkeer veel vertraging ondervindt, zal een
zeer snel postvervoer de voorkeur verdienen
omdat men alleen daarmede stukken in
orlginale kan overbrengen, gegeven orders
bevestigen (of opgeven, zonder eerst van
de telt toon gebruik te maken) en monsters
voor den goederenhandel kan verzenden.
Er worden thans ernstige stappen gedaan
om, voorloopig met behulp van de militaire
luchtvaartafdeeling, te komen tot proefne
mingen voor een luchtpostdi nst
GroningenAmsterdam. Slaagt deze dienst, dan kan
worden overwogen om ook diensten naar
Twente, Maastricht en Zeeland in te stellen.
Omtrent het tijdstip, waarop die
proefdienst zal kunnen worden geopend, valt
ech'er met den besten wil van de wereld,
op dit oogenblik nog niets te zeggen.
Ik kom nu tot den vliegpostdienst met
het buitenland en meer bepaald met Londen.
Kunnen we zeggen dat een dienst van Am
sterdam met Groningen, Enschedé, Maas
tricht, Vlisslngen, nagenorg, uitsluitend is
een Groningsch een Enschedeesch, een
Maastrichtsen, een Vlissinesch belang; de
dienst op Engeland is in de hoogste mate
een landsbelang voor den geheelen
Nederlandschen handel.
Londen is nog altijd de plaats
waar het hart der handelswereld klopt.
Londen is het centrum der wereld.
Met Londen in een snelle, betrouwbare
verbinding te staan is een levensbehoefte
voor den Nederlandschen groothandel.
Hier is het niet te doen om plaatselijke
glorie van den eersten vliegdienst, hier gaat
het niet om het veroveren van den eersten
afstempelden luchtpostzegel, hier is meer
in het spel, hier zijn grooter belangen.
In gewone omstandigheden heeft Amster
dam tweemaal per dag een zeer goede
postverMnding met Londen over Vlissingen met
de booten der Maatschappij Zeeland. Thans
echter blijft men 3 a 4 weken, soms nog
langer zonder verbinding.
Indien thans twee r f driemaal per week
een geregelde postdienst met Engeland kon
worden ingesteld, zou een juichkreet gaan
do»r de geheele handels wereld van Nederland.
Ik ben er van overtuigd, dat wanner rik hierin
spoedig mocht slagen, ik groot gevaar zou
loopen in de plaats van wijlen Naatje op den Dam
te worden gezet.
Deze verbinding is echter niet in de eerste
plaats een postale quaes'ie, doch in hoofd
zaak een van dlplomatleken aard.
Met de Britsche Regeering zullen onder
handelingen moeten worden gevoerd over
de toelating van vreemde vliegtuigen l c.
Nederlandsche binnen Engeland en dat zou
met het oog op de Engelsche defensie
maatregelen tegen mingewenschte vreemde
vliegtuigen wel eens groote bezwareu kun
nen henben. Verder is het nog een open
vraag of de Dultsche vliegtuigen onze post
ongehinderd zouden laten overvliegen. Dit
ware echter te wagen als Engeland toestemt.
Dat we hiervoor bepaaldelijk de vergunning
van Dultschl<nd zouden behoeven meen ik
te mogen betwijfelen, want voor postvervoer
met Dui'schland vraeen wij ook geen vergun
ning aan Engeland. Onze neutraliteit komt er
niet mede in het gedrang.
Hae onze houding zou moeten zijn indien
Engeland bereid zou zijn de post met Brit
sche vliegtuigen mits niet militair be
mand heen en terug te voeren, kan ik
moeilijk beoordeelen. Ik meen echter alweer,
dat wanneer wij Britsche handelsschepen
en zoo noodig ook Duitsche in on*, havens
toelaten, wij een vreemd, niet-milhair vlieg
tuig uit neutralitelts-oogpunt niet behoeven
te weren.
De post wordt reeds sedert geruimen tijd
uitsluitend met Engelsche schepen hier
aangebracht. Het zou dus niets nieuws zijn.
Echter, wie de post overbrengt, is voor
de post onverschillig, als het maar gebeurt.
Immers, gesteld dat de diplomatieke onder
handelingen tot een gunstig resultaat leiden,
dan zal de vraag aan de orde komen of de
postadministratie deze zaak in eigen beheer
neemt, dan wel bij contract overdraagt aan
eene maatschappij of een consortium. Even
als alle postvervoer bij contract met spoor-,
tram-, stoomboot-, of vracht-maatschappijen
is geregeld, zou dit ook met een vlieg
maatschappij moeten geschieden. Ik heb er
goeden moed op, dat een dergelijke maat
schappij zeer spoedig gevonden zou worden
en dat zij bereid zou zijn om tegen voor
het Rijk zeer aannemelijke voorwaarden het
luchtvervoer naar Engeland te verzorgen.
Waar het tarief voorbinnerlandsch
Vliegpos1 vervoer op een goudschaaltje moet
worden gewogen om het niet te hoog of
niet te laag te maken, zal onze groo'handt!
voor een buitenlandschen vliegdienst naar
Londen gaarne een flink bedrag over hebben.
Bij den dienst op Engeland zullen voorts
althans gedurende den oorlog de meer
of minder gu stige weersomstandigheden
een ondergeschikte rol ppelrn. Kan men
wegens wind, regen of mist niet om
acht uur 's morgens vertrekken, dan gaat
men om 9 of om 12 uur, of wel den volgenden
dag. Bij den binnenlandschen vliegdienst
zou een dergelijke vertragirg wegens weers
omstandigheden echter den geheelen dienst
onbruikbaar maken, indien zij wat al te
dikwijls voorkomt. Men zou dan zeker liever
den meer betrouwbaren weg per spoor ver
kiezen. Van veel belang zal laler ook wor
den een dienst op Berlijn en Paiijs.
Technisch is naar mijn vaste overtuiging
een vliegdienst met Engeland mogelijk; de
post vraagt niets liever dan het luch'ruim
in te taan; de dip'omatie zal ons het Britsche
eilandenrijk moeten ontsluiten voor deze
vreedzame Invasie.
Eindelijk nog even de vraag van waarde
vliegpost moet vertrekken. In aanmerking
komen Ams'erdam, Den Haag. Vlissing«-n.
Amsterdam is het centrum van den handel,
Den Haag van de regeering, VHssingen geeft
de kortste zeeroute.
Indien bij Amsterdam f en goed terrein te
vinden is, zou ik daaraan de voorkeur geven,
omdat de Amsterdamsche post voor Enge'and
en van Engeland wel de belangrijkste is.
Wil de vliegenier gaarne de kortste route
nemen, dan zal niemand hem beletten om
eerst tot Vlissingen over land te vliegen en
dan zonder tusschenlanding het ruime sop
over te steken.
Ik zou meenen dat het goed zou zijn
indien men te Amsterdam al vast eens naar
een terrein ging uitzien, zooals de heer
Manassen reeds meermalen heeft aanbevolen.
Ik hoop zoo spoedig mogelijk te
AmsterNAAR AANLEIDING VAN HET DRUKKE BEZOEK EN
OP AANVRAAG VAN VELE BELANGSTELLENDEN
BUITEN AMSTERDAM WORDT DE
TENTOONSTELLING VAN ETSEN DOOR
M. A. J. BAUER
verlengd tot 15 Juni
DAGELIJKS KOSTELOOS TE BEZICHTIGEN
VAN 10-5 UUR,
ZONDAGS GESLOTEN.
N. v. DE BIJENKORF
AMSTERDAM.
iiiiiiiiiiiriiililiiiiilii
dam getuige te zijn bij het vertrek van de
eerste vliegpost kan het zijn, gelijktijdig
naar Londen en naar Groningen.
Te veel Rijkskantoren", te veel
Verboden".
Naar aanleiding van het hoofdartikel van
18 Mei een enkele opmerking.
H t komt mij voor dat de groote fout van
dezen tijd is, alles te verwachten van orga
nisatie van bovenaf. Dit moge velen in beter
dagen als een ideaal hebben toegeschenen,
de praktijk van het heden heeft htt geheel
anders geleerd. Natuurlijk zijn er dingen
die alleen van overheidswege tot stand te
brengen zijn, maar er zijn er nog veel meer
die ook thai s nog veel beter, vlugger, doel
treffender door paitlculieren zijn tot stand
te brengen.
Het komt mij telkens duidelijker voor
oogen, dat wij met al die Rijkskantoren"
op den verkeerden weg zijn. Het is thans,
men bemerkt dat dadelijk bij contact nut
de genoemde overheidsorganen, een misdaad
geworden, iets te willen ondernemen, waar
wat aan te verdienen is.
Dit is de reactie op het vroeger gevolgde
stelsel, maar daaraan toe te geven lijkt mij
een grooie fout. Het is m. i. absoluut zeker,
dat b.v. het in uw artikel genoemde doel
in een minimum van tijd tot stand zou
komen als er, hae onsociaal het ook klinken
moge, winst mee te behalen was.
Laat de overheid zngen dat er ruimte
b ij f t voor een gezond egoïsme en veel zal
beter gaan dan thans. De mensch is een
voudig niet rijp voor socialiseering van het
geheele maatschappelijk leven.
Overal waar de overheid zich met een
alp«heele regeling bemoeit van wat vroeger
vrij" was, loopt het spaak. Nergens wegen
de voordeelen tegen de nadeden op. En
ook technisch gaan de van bovenaf geregelde
zaken niet op rolletjes. Het z.g. systeem Van
Calcar is nog alles behalve een systeem",
zie maar eens naar de stankverspreidende
fabriek in Arnhem.
Ik ben er vast van overtuigd dat tegen
particuliere ondernemers geen tweemaal ge
zegd behoeft te worden Weg met alle elf-en
dertigheid", als maar niet alles verboden"
was. Zonder twijfel zijn de tijden zeer
abnormaal. Veel zal nu en later in Overheids
handen moeten blijven. Groote en blijvende
veranderingen zijn in het economisch leven
onvermijdelijk.
Maar er is nog altijd veel latente energie
die ten algemeenen nutte zou kunnen worden
aangewend als men de banden, die thans
meer en meer gaan knellen, wat losser
wil maken. Er Hgt veel kracht, veel wil,
veel kennis en veel geld volkomen braak,
omdat er veel te veel verboden" is.
D. VAN VuGTjr.
Avond
Als wond're, vreemde vogels glijden schimmen
van visschersbooten door het schemerlicht
envouwen voor den wind, den moeden,stillen,
ten slaap de groote, bruine vleug'len dicht
En liggen deinend naast elkaar te droomen
De n'tten hangen zwaar in't donker diep
Dan klinken zacht van fl' eerste boot de tonen
van 't oude lied, dat lang in 't volk reeds sliep.
't Gaat als een vriend langs alleschepen henen
om weg te zweven in den purpergloed
ter kimme, waar de dag langzaam zijn teere
lichtnetten optrekt uit den blauwen vloed.
J. W. VAN ClTTERT
Inhoud van Tijdschriften:
Elseviers Ma'mdschrift: Buiten-Tekstplaat:
Naaktiiguur, oorsproi'kt-hike litho van Georg Rueter. Georg
Rueter, door R. W. P. de Vries Jr. Jean-Baptiste
Camille Curot, door Kasper Niehaus. Over de opvoe
ring en de reien van den Gysbreght van Aemstel,door
C. lïiferee. Zangen ran Guioevni voor Lauce'ot, door
A'ia Gerlo. Het Koren, do'ir Dorothee Buy«, Slot.
Travestia, door Frits Hopman.?Kroniek.?Nogmaals
litteratuur en ood»r«ij«, d«or H K. August Alleb^
tachtig jaar, door C V. Eere-Tent 'Onsteliing Th. van
Hoytema in Pulchri Studio" te 's Gravenhage door
J. S Prijsvrnag vonr een Gebouw voor de Rijks
academie van Beeldende Kunsten te Amsterdam, door
Ir A Boeken. Tentoonstelling van Kunstnijverheid
eu Vol skurist te Kuttnrdnm. door R. W P. Jr.
G'out Nedetlari'l: J Dijkstra, De Nachtwacht.
Hélèoe Swarth, Liedjes. Lita de R:mitz. Als de
d i oom in droom verpjtat. Carry van Bruggen.
Promethfus. C v. E., Verzen. Martin Beverslui»,
Gedichten. Herman Wolf. Iet« over de Faust, ver
taling van C S. Adama van Scbeltema. Jan van
Nijlen. buitenl. Literatuur. Greshoff, Dramatisch
O"erzicht. Bijvoegsel: De Akker schaamt zich
niet, door
iinuittii. uuititumum
Het Feuilleton begint op pag. 7