De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1918 22 juni pagina 10

22 juni 1918 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

10 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 22 Juni '18. - No. 2139 UIT EJT IKTi A T)SQmg/IFT V-AIST iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ondanks groote moeilijk heden is het ons tot nu toe ntogeljjk geweest, constructie, qnaliteit en afwerking onzer rijwielen onveranderd te hand haven. De motieven, die bij behoefte aan een nieuw rijwiel, tot de keuze van een EONGEES leiden, zon thans nog talrijker en sterker dan voorheen. OiGroninflefRiiwielenïabnekA.fOHGERS ?HflIIIIIIIIIIIIIIMIIIHIIIIIIIIHMIIIIIIIIIIIIH iitiiiiiitiiiiiiiiiiuiiiiii DE ROEIWEDSTRIJDEN VAN DE KONINKLIJKE NEDERL. ZEIL- EN ROEIVEREENIGING, 15-16 JUNI Amsterdam heeft zoo juist in de wed strijden van de Koninklijke zijn watersportfeest gehad en daarmee is een traditie van veel jaren bevestigd. Er is reden om ons daarover te verheugen. De Amstel is er als wedstrfldbaan, sedert de brug voor de CeinLijkt daar de technische volmaaktheid: een kaarsrechte baan, weinig scheepvaart, 4 of 5 ploegen naast elkaar, dus geen voorwedstrQden, maar vermoeden k weinig publiek. Met de studenten loopt dat wel aardig, maar die hebben een zeer speciale groep van be langstellenden, die bij de burgers ontbreken, in medestudenten, meisjes, neefjes, nichtjes. Niet dat een burgerroeifeest geen belang stelling wekt, edoch niet van mensehen, die er een tocht naar de Hembrug voor over hebben. Wie in de laatste dagen de Amsterdamsche joggies op de blauwe walsteenen heef t zien zitten, met hun beenen bungelend boven 't water en juichend als met een vlaggetje een verandering in den stand van den wedstrijd werd aangegeven, of la petite amle, dat over hun hoofden heenglunderde naar den vriend, die in de boot zat, misschien een beetje zenuwachtig, of hij 't halen zou, wie 't vroolijk gedoe op Amstel en Hoop heeft gadegeslagen, moet beseffen, dat alle tech nische volmaaktheid wegvalt bij het psycholochisch hoogtepunt, van een sympathieke om geving. Roei wedstrijden werken opvoedend: vroeger was 't niet mogelijk onder een brug in Amsterdam te roeien zonder de schuimende flitsen ontvloden van de Ivoren omheining van de tanden onzer straatjeugd op zich te voelen neerdalen; sedert ze telken jare eens of meer een watersportfeest te zien krijgen HHiiiifiiiiiiiMiMiiiimiiiiiiiHiimiiimiii u mum t n m IUHIIH 3 liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiiiiliiiiiiHiiiillinilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu IIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Nog een paar trekken en de strijd is beslist tuurbaan is gekomen, niet op vooruit gegaan: gieken kan men nog onder die gewelven Uiten doortrekken, met sciffs gaat dat heele maal niet, zoodat de afstand tot op 1700 meter is afgeknepen; en dan is de Omval ook altijd een geweldige tochthoek, ten minste als er, gelijk Zaterdag, een flink koutje staat. Er is dan ook dit jaar van de stormstart gebruik gemaakt, die onder de luwte van het schuitenhuls van Willem III een 300 meter meer naar de stad ligt, zoodat de ploegen tot de Hoogesluls moesten doorroeien. En toch bQ al die bezwaren: Ie coeur a des raisons que la raison ne connait pas, de Koninklijke blijft bfl Amsterdam en Amsterdam bfl de Koninklijke, 't Is een echt mariaged'amour. Vooreen paar jaar het ft men willen verhuizen naar het Noordzeekanaal, waar de studenten heengetrokken zrjn. 't is er geen gevaar meer met het Amster damsche speeksel te worden gezegend. Zoo laten wij er ons over verheugen, dat de Koninklijke conservatief is geweest en niet direct de banden met de hoofdstad heeft verbroken, toen een meer volmaakte baan in uitzicht kwam, waarheen jeugdige elementen haar hadden willen drQven. De wedstrijd van de Koninklijke kenmerkt zich altijd door de volmaakte correctheid: alles gebeurt, zooals 't moet en precies op tijd. De voorzitter houdt zich met zijn gasten bezig op de eenigszins deftige tribuneboot, waar niet geflirt mag worden, maar 't is of zijn geest over den geheelen wedstrijd waait van af den man, die het roer bij de afvaart moet vasthouden tot aan den commissaris van aankomst, die met het gebruikelijk aantal schoten de signalen geeft, waarbij kruit en Er mag een enkele Isegrlm zijn, die vindt, dat op een rpeiwedstrrjd zoo iets niet thuis hoort, op mij heeft van deze beide roeidagen het gracieuse slagje van de Hoop den meesten indruk gemaakt, al moest zij dan ook den eersten prijs laten aan het samenspel harer noordelijke Hunzezusters, die evenals de meisjes van Nereus in het volgende nummer aan de officieele tribune bloemen in ontvangst kwamen nemen, la note gaie te midden der deftigheid. FRISO Hup?twee trommelvliezen niet gespaard worden. Aan belangstelling heeft 't ook dit jaar niet ontbroken, ofschoon er in den aanvang van De Voorzitter als arbiter-elegantiae 1918 sprake van is geweest maar geen wed strijden te houden wegens mogelijkeonder voe ding der roeiers.Een vrij sombere en pessimis tische gedachte,die doorde uit komst te schande is gemaakt: voor de 12 nummers in gladde en overnaadsche gieken en scullingbooten waren niet minder dan 52 inschrijvingen, waaronder voor 't zware nummer van oude vier, vier en voor de beginnelingen vier, acht, zeker voor een klein land een groot succes, 't Is enorm zooals de roeisport er de laatste jaren in is gekomen. Hoe 't is gebeurd, is niet duidelijk, maar we mogen met vreugde constateeren, dat allerlei vereenigingen, die nog niet lang geleden zQn opgericht, nu reeds ploegen naar wedstrijden sturen, die daar geen slecht figuur maken, al gaan ze dan niet allen met de palm der overwinning naar huis. Een bizondere attractie is de instelling van het nationaal kampioenschap in acht, vier en twee, dat srdert eenige jaren op den wedstrijd van de Koninklijke wordt verroeid en waarvoor de Roelbond de Piet Helnmedallle uitlooft. De gelukkige winnaars van deze onderscheiding zijn dit jaar voor de twee de Laak uit den Haag, voor de vier en acht Nautilus uit Rotterdam geweest. Die drie mogen uit de rij der gelauwerden wel speciaal genoemd worden. De wedstrijd van de Koninklijke is de meest klassieke dien we hebben, het Nederlandsche Henley, als w ij een vergelijking met het buitenland mogen maken. Men schijnt dat nog niet heelemaal te beseffen, ten minste de Waterspnrtvereeniging Loosdrecht heeft de onhoffelijkheid gehad op denzelfden dag een watersporlfeest op de Loosdrechtsche plassen te organiseeren. Ze heeft daardoor zich zelfzelf en de Koninklijke te kort gedaan, want zeker zou den velen naar het Utrechtsche zQn getrok ken, die nu op den Amstel zijn gebleven, en omgekeerd heeft ze wherries naarLoosdrecht gelokt, die op zoo'n dag in Amsterdam thuis hooren. 't Is onbegrijpelijk, dat een der Benjamins onder de roeivereenigingen zich niet wat wil schikken naar haar oudere en eerbiedwaardige zuster. Het damessiijlroeien, creatie ook van de laatste jaren, had als steeds een groot succes: 4 inschrijvingen in gladde Rieken en l in overcaadsche. 't Is een nummer, waarbij van de aandacht van den toeschouwer iets meer wordt gevraagd dan bij een gewonen wed strijd, waarbij het op snelheid aankomt. De gratie staat hier voorop, gratie van beweging, van samenwerking, van kleeding, drie pos tulaten, die langs geheel verschillenden weg zijn te bereiken en die den juryleden soms heel wat moeite, het publiek daarentegen een bizonder aesthetisch genoegen geven. Dames vier teekeningen voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck iiimiiiiiiiiimiiiiiimiii iiiiiiiniii iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiniiiiii Nieuwe Boeken van deze Week: Boeken van Wijsheid en Schoonheid. Mr. D. SPANJAARD, Uren met Flaubert, in leiding met Fragmenten uit FLAUBERT'S brieven en vertalingen uit zijn werken. Baarn, Hollandia-drukkerij. IVANS, De Medeplichtigen. Utrecht, A. WBruna & Zn. Jo VAN AMMERS-KÜLLER, Kruispunten, 201 pag. Haarlem, H. D. Tjeenk Willink <£ Zoon. CARRY VAN BRUGGEN, Om de Kinderen, 416 pag. Rotterdam, Nflgh en van Ditmar's Uitg. MrJ. IEANNE REYNEKE VAN STUWE, In 's Levens Waan, 260 pag. Amsterdam, L J. Veen. A. J. ZOETMULDER, Geruïneerden, 192 pagAmsterdam, P. N. van Kampen. iiimitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiliiiiii lui illiiiimiiiimi DROOMBEELD Jhr. W. Six, Voorzitter der Kon. Ned. Zeil en Roeivereeniging Vleeschnood

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl