De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1918 29 juni pagina 11

29 juni 1918 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

29 Juni '18. No. 2140 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 TROELSTRA'S MISLUKTE REIS NAAR ENGELAND Teekening voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek Te zwaar beladen v'o or een V r e d e's d u i f llimillHIMMMtmmi IIHIMIIIMIIIIHIIinMIIIlHIIMIIIIIIIIllllllllHUlIlllllllllllllllllllirillllHUIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIieilll IMIII HEEREMGRflCHT Ifi ZIEKTE VERZEKERIMGEM IIIIIIIIIIHIIIIIIHlllHinillllliiiiiiliiiiiiiHillltiiiiHIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIMIIIII IIIMlIIIIIMHIi MtIHIIMMHlIlf lltltl CHNISCHE RUBRJE MECHANISCHE TRANSPORTMIDELEN Hoewel ook in ons land In de laatste jaren de noodige aandacht gegeven wordt aan het mechanische transport van steen kool, graan en andere grondstoffen, die in groote hoeveelheden in fabrieken of op losplaatsen getransporteerd moeten worden, Fig. 1. Automatische lift voor vaten en zakken; links kan gelost worden op de twee ijzers kan men gerust zeggen, dat in de meeste andere gevallen mechanisch transport hier te lande veel minder toegepast wordt dan in het buitenland, met name in NoordAmerika en in de oorlogvoerende landen. Het groote verschil in loon voor den gewenen werkman is wel de oorzaak ervoor. In Noord-A merika b.v. kregen in het begin van het vorige jaar de losse werklieden (sjouwers) in een metaalfabriek 32 cent (?f 0.80) per uur, zoodat ze zeker een loon maakten van f8.?per dag, waarmee ze dan wel nauwelflks in de behoeften van hun gezin konden voorzien, maar dat toch grooten invloed moet uitoefenen voor het invoeren van mechanische transportmiddelen. Zelfs hijschwerktuigen, die speciale bediening vereischen, worden (ook alweer vanwege de hooge loonen) vermeden en zoo mogelijk vervangen door automatische. Zoo hebben vele stations in New-York en Londen escalators", automatische trappen, om de pas sagiers vanuit de tunnels omhoog (of omlaag) te brengen in plaats van liften. Allerlei fabrieken voeren automatische conveyors" in, waarvan enkel hierbij afgebeeld zijn. Fig. l vertoont b.v. een lift voor vaten of zakken, die door de bijzondere inrichting van de steunplaatsen geschikt is voor het omhoog voeren van de lasten en voor het doen dalen aan den anderen kant; er zijn er zelfs, die de steunijzers voor het opvan gen der lasten zoo hoog en onder zulke helling aangebracht hebben, dat de last ook weer vanzelf terecht komt op een transport band, die ze op de verdieping zelf verder voert. De groote warenhuizen passen de banden zonder eind toe voor het vervoeren van de gereed gemaakte pakjes van diverse grootte, die naar de koopers thuis gebracht moeten worden, uit de kelderverdieping waar de pakker!]', en de controle gelegen is, naar de expeditie. Fig. 2 is een af beelding van zoo'n band zonder eind, die over houten rollen loopt, die zeer dicht bij elkaar geplaatst zijn. De band zelfs is van dik weefsel en wordt bnwogen door middel van twee zware rollen, die aan de uiteinden van den conveyor geplaatst zijn. Veel kracht verbruiken deze niet, daar de lading van den band steeds vrij gering is. Fig. 3 stelt een verlengbaar en ver plaatsbaar toestel voor, in gebruik voor het laden van spoorwegwagons; het sparen aan weekloon valt hierbij duidelijk In het oog, daar het vervoeren over den langen weg van fabriek naar wagon geheel autoFig. 2. Transportband voor de expeditie van een warenhuis matisch gebeurt; hierdoor wordt ook aan tijd gewonnen, daar een snelheid verkregen kan worden van 45 meter per minuut, zoodat hetzelfde effect bereikt wordt, alsof de goederen aangevoerd werden door een dubbele ploeg van arbeiders, die vlak achter elkaar loop en. Een verplaatsbaar toestel voor het hoog Fig. 3. Verlengbare transporteur voor het laden van wagons opstapelen van kisten of zakken vertoont fig. 4. Onderstelt men dat een volwassen werkman, die vrij lang achter elkaar moet werken, telkens de helft van zijn eigen ge wicht omhoog kan brengen, dan wordt dus bij het omhöogdragen van de lasten, twee derde van den benoodigden arbeid gebruikt voor het omhoogheffen van den werkman, zoodat slechts een derde nuttig gebruikt wordt. Past men voor het opstapelen van goederen echter een machine toe, zooals afgsbeeld is, dan is er een beetje meer arbeid dm de strikt noodzakelijke noodig voor het overwinnen van de wrijving, die echter zeer gering is, daar de moderne machines alle voorzien zijn van kogellagers. Fig. 5 geeft een idee van het vervoer vau goederen van omhoog naar omlaag door middel van hun eigen gewicht. Het gebeurt of door hellende gooten, waarFig. 4. Het opstapelen van zakken van de helling vrij sterk is, of met behulp van transportspiralen, die voorzien zijn van vlak bij elkaar liggen rollen met kogelassen. Met behulp van dergelijke gooten worden b.v. de kisten rubber in de moderne rubber pakhuizen van Londen van af de hoogste verdieping (waar met behulp van bovenlicht Fig. 5. Automatisch transport van omhoog naar omlaag door middel van het eigen gewicht op schroefvormig vlak de bemonstering plaats vindt) gebracht naar de lagere, waar ze dichtgemaakt en gerepa reerd worden, om ten slotte op de plaats van expeditie of in de kelderverdieping aan te komen, waar ze zoo noodig opgeslagen worden. v. O. Verbetering in het Kabelverkeer van Cura^ao Volgens de Memorie van Antwoord van Zijne Excellentie den Minister van Koloniën van 10 Juni j!., bestaat er voor het oogenblik geen uitzicht tot verkrijging van verlaging oer tarieven voor telegrammen. Dit is slechts gevolg van het feitelijke monopolie der Fransche Kabel Mij., daar den Handel slechts wordt toegestaan het G ouvernement Draad loos Station te gebruiken, bij de dikweif voorkomende kabelstoornissen. Bewuste Fransche kabel werd destijds aangelegd met Gouvernements voorschot en bovendien werd haar gedurende eenige decennia een monopolie toegestaan. Thans is het Gou vernement echter vrij van elke verplichting. Wanneer het echter de kabelmaatschappij slecht gaat, kan zfi op het voorschot geen afbetalingen doen. Maar ook de Gouverneur en zijn staf waren het volkomen met mij eens, dat deze geringe geldelijke kwestie geen bezwaar mocht blijven, om Curagao aan een hoognoodige verbetering van tele grafische verbindingen te helpen, nu de steeds meer belangrijke doorvoerhandel, zulks vereischt. Nog meer dan om het Panamakanaal heeft Cura<;ao een groote toekomst door de ontwikkeling van het nabijgelegen produc tenrijke Venuzuela en nog rijkere Columbia. Wanneer overleg gepleegd wordt met de United Fruit Company, die alom in MiddenAmerika draadlooze stations onderhoudt, dan wordt Curai;ao beter uit zijn isolatie geholpen dan door een veelvuldig verstoorden kabel. Maar dat niet alleen; met den heer Schermeihorn, Vice-President dezer reuzen organisatie, rekende ik uit, dat op basis van hun draadlooze tarieven n woord van Curagao naar New-York f 1.?goedkooper uit zou komen. Last not least: een telegram van Columbia naar Curagao komt bij den huidigen stand van zaten geheel niet, met veel vertraging, of althans verminkt over. Immers de draad route van een telegram van Barratquilla raar Cura^ .o (slechts n dag stoomen) is thans als volgt: Per lijn van B via het binnenland naar Buenoventura, havenplaats aan de Pacifische kust, een afstand van 20 dagreizen. De kans van veelvuldige verstoring wordt hier nog vergroot door. de groote periodieke over stroomingen van de Magdalena. Van Bueno ventura gaat het telegram per onderzeekabel naar Panama, van Panama per kabel naar San Domingo, van San Domingo naar Haïti per draad en van daar weder per kabel naar Curacao. Op San Domingo zijn revo luties aan de orde van den dag en is ook die lijn dikwijls gedurende maanden ver stoord. Verklaart dit alles dus reeds, dat er van zulk een telegram niet veel terecht kan komen, nog duidelijker wordt dit, wanneer men bedenkt dat het telegram achtereen volgens Spaansch, Engelsch, Fransch en Hollandsen taalgebied doorloopt. Het geldt hier gewichtige handelsbelangen, waarin gemakkelijk is te voorzien en waartoe de gelegenheid uiterst gunstig is, indien onze Reeeering het initiatief maar neemt. Onze eminente Consul Koppel te Bogota, is ver want en bevriend met de Columbiaansche Regeringskringen. Hij is tevens agent van de United Fruit Company aldaar. Onze verbinding van Curacao met Suri name en geheel Zuid-Amerika tot Chili toe, zou hierdoor ook belangrijk worden ver beterd en goedkooper worden gemaakt. De verbetering van de haven van Willemstad is weinig waard, indien Curacao van snelle berichten gemeenschap met omringende havens verstoken blijft, Dit k;in en móet dus vóór het einde van den oorlog ver beterd worden!! E. H. V O N B A U M' H A U E R NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP MotordienstvanTetenburg DAGELIJKSCHE MOTORDIENST UTRECHT LEIDEI DEI RUt BELPT lliDintihiffii. ItriebttchivmZI. fnjikifcl. H««rtoliM VICB-VEMSA IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIt Spoorwegtoestanden Waar in de pers reeds herhaaldelijk de grieven van het post- en telegraafpersoneel en der onderwijzers zijn besproken, blijken die van het spoorwegpersoneel niet minder ernstig. Sinds geruimen tijd, is hun salaris uiterst laag, in verhouding tot de arbeidsprestaties. Terwijl, bijvoorbeeld, haast overal elders een behoorlijke regeling van dag- en nacht arbeid bestaat, beschikken de spoorweg maatschappijen nog, zonder de minste reserve, dag en nacht over een belangrijk gedeelte van het personeel, zonder er rekening mede te houden, dat nachtarbeid hél veel meer van het physiek eischt dan arbeid overdag. Intusschen zijn de grieven zoo opgestapeld, dat thans bijna het geheele personeel, georganiseerd in verschillende vereenigingea, confessioneel, politiek en neutraal, te zamen een ernstige actie tot loonsherziening heeft ingezet, gebaseerd op de reeds vroeger ingediende loonontwerpen. Zooals men weet, is thans een Staats commissie bezig de loonen van het spoor wegpersoneel te herzien, doch noodgedwon gen is den 22sten Mei j.l. namens 5 orga nisaties een verzoek aan de Directies gericht, thans een loonsverhooging toe te kennen met terugwerkende kracht tot l januari 1918 en onder handhaving der bestaande duurtetoeslagen. In de toelichting die het verzoek vergezelde, wordt op zakelijke wijze erkend, dat de toegekende duurtetoeslagen in den aanvang der crisis aan de prijsstijging der eerste levensbehoeften redelijkerwijze tegemoet kwamen. De prijsstijging van kleederen, schoenen, linnengoed enz. is thans schrikbarend, ter wijl die van de eerstgenoemde artikelen allerminst tot staan kwam. De toelichting zegt dan verder, dat een algemeene verar ming is ingetreden. De terugwerkende kracht der regeling tot l Januari 1918 is gevraagd, omdat de organisaties meenen, dat de nieuwe loonregeling, n.l. die der Staatscommissie toch met dien datum moet ingaan, teneinde den langbestaanden achterstand in te halen. SPOORWEGAMBTENAAR Naschrift. Intusschen heeft 25 Juni j.l. eene conferentie plaats gehad, waarop aan het geheele personeel 6 weken loon wordt uitgekeerd, met een minimum van / 14. en maximum van ? 37.50 per week. Voor waar een prachtig resultaat. S. Is Troelstra pro- of anti-Duitsch ? Ziedaar een vraag, waarmede de Nederlandsche pers zich de laatste dagen onledig houdt. Ik meen echter, dat de vraag anders gesteld moet worden en wel als volgt: Welken indruk heeft de houding van den heer Troelstra gedurende deze oorlogsjaren gemaakt op de buitenlandsche pers?" Het antwoord op deze vraag is vrfj ge makkelijk te geven: de heer Troelstra heeft een goede pers in de centrale rijken, hij heeft een slechte pers in de entente-landen. Met deze persappreciaties dient men in de rste plaats rekening te houden en het feit, dat deze socialistische afgevaardigde in een slecht blaadje staat terecht of ten on rechte bij de geallieerden, moest voor hem reeds een voldoende reden zijn, om een anderen vertegenwoordiger van zfln partij af te vaardigen naar een plaats, waar hij zelf wantrouwen inboezemt! W. VAN DER WIJK iiiiHiiiiiiiiiiiiitmiii iiiimiiiniimiiiiiiiiiitimiiiiiiiiiiiiiiMiitiiiim KORFBAL door H. W. VLIEGEN In den laatsten tijd verschenen in enkele periodie ken uitingen over de korfbalsport, waarin som? vrij hevige aanvallen op deze sport werden gedaan, zonder dat ze vol doende waren ge argumenteerd of tegenover wier be wijsvoering zeer zeker heel wat is te stellen. We vermelden nu eerst in het kort de ingebrachte bezwaren en hun bestrijding zal geleidelijk volgen in de onzerzijds gegeven uiteenzetting over korfbal als spel en sport. Aanmerkingen zijn p.a. gemaakt op de kleeding der sportmeisjes en het verwijt is gehoord, dat de aesthetica door de korfbalspeelsters niet wordt gediend. Gewezen Js op het gevaar" in den vroegen omgang tusschen mannelijke en vrouwelijke jeugd, gelegen. Beweerd is verder, dat korfbal een lauw slap spel is waar fanatisme en stoer doorzetten niet bij te pas komen. Ja zelfs heb ben de aanvallers zich gewaagd aan een be UEMiHiiiiliitiimmiiiiiiiiiii De Schrijver van dit artikel Nederl. Munt Hollands meest gewilde Sigaar

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl