Historisch Archief 1877-1940
29 Juni '18. No. 2140
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
TROELSTRA'S MISLUKTE REIS NAAR ENGELAND
Teekening voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Te zwaar beladen v'o or een V r e d e's d u i f
llimillHIMMMtmmi IIHIMIIIMIIIIHIIinMIIIlHIIMIIIIIIIIllllllllHUlIlllllllllllllllllllirillllHUIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIieilll IMIII
HEEREMGRflCHT Ifi
ZIEKTE VERZEKERIMGEM
IIIIIIIIIIHIIIIIIHlllHinillllliiiiiiliiiiiiiHillltiiiiHIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIMIIIII IIIMlIIIIIMHIi MtIHIIMMHlIlf lltltl
CHNISCHE RUBRJE
MECHANISCHE
TRANSPORTMIDELEN
Hoewel ook in ons land In de laatste
jaren de noodige aandacht gegeven wordt
aan het mechanische transport van steen
kool, graan en andere grondstoffen, die in
groote hoeveelheden in fabrieken of op
losplaatsen getransporteerd moeten worden,
Fig. 1. Automatische lift voor vaten en
zakken; links kan gelost worden op de
twee ijzers
kan men gerust zeggen, dat in de meeste
andere gevallen mechanisch transport hier
te lande veel minder toegepast wordt dan
in het buitenland, met name in
NoordAmerika en in de oorlogvoerende landen.
Het groote verschil in loon voor den
gewenen werkman is wel de oorzaak ervoor.
In Noord-A merika b.v. kregen in het begin van
het vorige jaar de losse werklieden (sjouwers)
in een metaalfabriek 32 cent (?f 0.80) per
uur, zoodat ze zeker een loon maakten van
f8.?per dag, waarmee ze dan wel
nauwelflks in de behoeften van hun gezin
konden voorzien, maar dat toch grooten
invloed moet uitoefenen voor het invoeren
van mechanische transportmiddelen. Zelfs
hijschwerktuigen, die speciale bediening
vereischen, worden (ook alweer vanwege
de hooge loonen) vermeden en zoo mogelijk
vervangen door automatische. Zoo hebben
vele stations in New-York en Londen
escalators", automatische trappen, om de pas
sagiers vanuit de tunnels omhoog (of omlaag)
te brengen in plaats van liften. Allerlei
fabrieken voeren automatische conveyors"
in, waarvan enkel hierbij afgebeeld zijn.
Fig. l vertoont b.v. een lift voor vaten of
zakken, die door de bijzondere inrichting
van de steunplaatsen geschikt is voor het
omhoog voeren van de lasten en voor het
doen dalen aan den anderen kant; er zijn
er zelfs, die de steunijzers voor het opvan
gen der lasten zoo hoog en onder zulke
helling aangebracht hebben, dat de last ook
weer vanzelf terecht komt op een transport
band, die ze op de verdieping zelf verder voert.
De groote warenhuizen passen de banden
zonder eind toe voor het vervoeren van de
gereed gemaakte pakjes van diverse grootte,
die naar de koopers thuis gebracht moeten
worden, uit de kelderverdieping waar de
pakker!]', en de controle gelegen is, naar de
expeditie. Fig. 2 is een af beelding van zoo'n
band zonder eind, die over houten rollen
loopt, die zeer dicht bij elkaar geplaatst zijn.
De band zelfs is van dik weefsel en wordt
bnwogen door middel van twee zware rollen,
die aan de uiteinden van den conveyor
geplaatst zijn. Veel kracht verbruiken deze
niet, daar de lading van den band steeds
vrij gering is.
Fig. 3 stelt een verlengbaar en ver
plaatsbaar toestel voor, in gebruik voor
het laden van spoorwegwagons; het sparen
aan weekloon valt hierbij duidelijk In het
oog, daar het vervoeren over den langen
weg van fabriek naar wagon geheel
autoFig. 2. Transportband voor de expeditie
van een warenhuis
matisch gebeurt; hierdoor wordt ook aan
tijd gewonnen, daar een snelheid verkregen
kan worden van 45 meter per minuut, zoodat
hetzelfde effect bereikt wordt, alsof de
goederen aangevoerd werden door een
dubbele ploeg van arbeiders, die vlak achter
elkaar loop en.
Een verplaatsbaar toestel voor het hoog
Fig. 3. Verlengbare transporteur voor
het laden van wagons
opstapelen van kisten of zakken vertoont
fig. 4. Onderstelt men dat een volwassen
werkman, die vrij lang achter elkaar moet
werken, telkens de helft van zijn eigen ge
wicht omhoog kan brengen, dan wordt dus
bij het omhöogdragen van de lasten, twee
derde van den benoodigden arbeid gebruikt
voor het omhoogheffen van den werkman,
zoodat slechts een derde nuttig gebruikt
wordt. Past men voor het opstapelen van
goederen echter een machine toe, zooals
afgsbeeld is, dan is er een beetje meer
arbeid dm de strikt noodzakelijke noodig
voor het overwinnen van de wrijving, die
echter zeer gering is, daar de moderne
machines alle voorzien zijn van kogellagers.
Fig. 5 geeft een idee van het vervoer
vau goederen van omhoog naar omlaag
door middel van hun eigen gewicht. Het
gebeurt of door hellende gooten,
waarFig. 4. Het opstapelen van zakken
van de helling vrij sterk is, of met behulp
van transportspiralen, die voorzien zijn van
vlak bij elkaar liggen rollen met kogelassen.
Met behulp van dergelijke gooten worden
b.v. de kisten rubber in de moderne rubber
pakhuizen van Londen van af de hoogste
verdieping (waar met behulp van bovenlicht
Fig. 5. Automatisch transport van
omhoog naar omlaag door middel
van het eigen gewicht op
schroefvormig vlak
de bemonstering plaats vindt) gebracht naar
de lagere, waar ze dichtgemaakt en gerepa
reerd worden, om ten slotte op de plaats
van expeditie of in de kelderverdieping aan
te komen, waar ze zoo noodig opgeslagen
worden. v. O.
Verbetering in het Kabelverkeer
van Cura^ao
Volgens de Memorie van Antwoord van
Zijne Excellentie den Minister van Koloniën
van 10 Juni j!., bestaat er voor het oogenblik
geen uitzicht tot verkrijging van verlaging
oer tarieven voor telegrammen. Dit is slechts
gevolg van het feitelijke monopolie der
Fransche Kabel Mij., daar den Handel slechts
wordt toegestaan het G ouvernement Draad
loos Station te gebruiken, bij de dikweif
voorkomende kabelstoornissen. Bewuste
Fransche kabel werd destijds aangelegd met
Gouvernements voorschot en bovendien
werd haar gedurende eenige decennia een
monopolie toegestaan. Thans is het Gou
vernement echter vrij van elke verplichting.
Wanneer het echter de kabelmaatschappij
slecht gaat, kan zfi op het voorschot geen
afbetalingen doen. Maar ook de Gouverneur
en zijn staf waren het volkomen met mij
eens, dat deze geringe geldelijke kwestie
geen bezwaar mocht blijven, om Curagao
aan een hoognoodige verbetering van tele
grafische verbindingen te helpen, nu de steeds
meer belangrijke doorvoerhandel, zulks
vereischt. Nog meer dan om het Panamakanaal
heeft Cura<;ao een groote toekomst door de
ontwikkeling van het nabijgelegen produc
tenrijke Venuzuela en nog rijkere Columbia.
Wanneer overleg gepleegd wordt met de
United Fruit Company, die alom in
MiddenAmerika draadlooze stations onderhoudt,
dan wordt Curai;ao beter uit zijn isolatie
geholpen dan door een veelvuldig verstoorden
kabel. Maar dat niet alleen; met den heer
Schermeihorn, Vice-President dezer reuzen
organisatie, rekende ik uit, dat op basis van
hun draadlooze tarieven n woord van
Curagao naar New-York f 1.?goedkooper
uit zou komen.
Last not least: een telegram van Columbia
naar Curagao komt bij den huidigen stand
van zaten geheel niet, met veel vertraging,
of althans verminkt over. Immers de draad
route van een telegram van Barratquilla
raar Cura^ .o (slechts n dag stoomen) is
thans als volgt:
Per lijn van B via het binnenland naar
Buenoventura, havenplaats aan de Pacifische
kust, een afstand van 20 dagreizen. De kans
van veelvuldige verstoring wordt hier nog
vergroot door. de groote periodieke over
stroomingen van de Magdalena. Van Bueno
ventura gaat het telegram per onderzeekabel
naar Panama, van Panama per kabel naar
San Domingo, van San Domingo naar Haïti
per draad en van daar weder per kabel
naar Curacao. Op San Domingo zijn revo
luties aan de orde van den dag en is ook
die lijn dikwijls gedurende maanden ver
stoord.
Verklaart dit alles dus reeds, dat er van
zulk een telegram niet veel terecht kan
komen, nog duidelijker wordt dit, wanneer
men bedenkt dat het telegram achtereen
volgens Spaansch, Engelsch, Fransch en
Hollandsen taalgebied doorloopt. Het geldt
hier gewichtige handelsbelangen, waarin
gemakkelijk is te voorzien en waartoe de
gelegenheid uiterst gunstig is, indien onze
Reeeering het initiatief maar neemt. Onze
eminente Consul Koppel te Bogota, is ver
want en bevriend met de Columbiaansche
Regeringskringen. Hij is tevens agent van
de United Fruit Company aldaar.
Onze verbinding van Curacao met Suri
name en geheel Zuid-Amerika tot Chili toe,
zou hierdoor ook belangrijk worden ver
beterd en goedkooper worden gemaakt. De
verbetering van de haven van Willemstad
is weinig waard, indien Curacao van snelle
berichten gemeenschap met omringende
havens verstoken blijft, Dit k;in en móet
dus vóór het einde van den oorlog ver
beterd worden!!
E. H. V O N B A U M' H A U E R
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenburg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEIDEI DEI RUt BELPT
lliDintihiffii. ItriebttchivmZI. fnjikifcl. H««rtoliM
VICB-VEMSA
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIt
Spoorwegtoestanden
Waar in de pers reeds herhaaldelijk de
grieven van het post- en telegraafpersoneel
en der onderwijzers zijn besproken, blijken
die van het spoorwegpersoneel niet minder
ernstig.
Sinds geruimen tijd, is hun salaris uiterst
laag, in verhouding tot de arbeidsprestaties.
Terwijl, bijvoorbeeld, haast overal elders
een behoorlijke regeling van dag- en nacht
arbeid bestaat, beschikken de spoorweg
maatschappijen nog, zonder de minste
reserve, dag en nacht over een belangrijk
gedeelte van het personeel, zonder er rekening
mede te houden, dat nachtarbeid hél veel
meer van het physiek eischt dan arbeid
overdag.
Intusschen zijn de grieven zoo opgestapeld,
dat thans bijna het geheele personeel,
georganiseerd in verschillende vereenigingea,
confessioneel, politiek en neutraal, te zamen
een ernstige actie tot loonsherziening heeft
ingezet, gebaseerd op de reeds vroeger
ingediende loonontwerpen.
Zooals men weet, is thans een Staats
commissie bezig de loonen van het spoor
wegpersoneel te herzien, doch noodgedwon
gen is den 22sten Mei j.l. namens 5 orga
nisaties een verzoek aan de Directies gericht,
thans een loonsverhooging toe te kennen
met terugwerkende kracht tot l januari
1918 en onder handhaving der bestaande
duurtetoeslagen.
In de toelichting die het verzoek vergezelde,
wordt op zakelijke wijze erkend, dat de
toegekende duurtetoeslagen in den aanvang
der crisis aan de prijsstijging der eerste
levensbehoeften redelijkerwijze tegemoet
kwamen.
De prijsstijging van kleederen, schoenen,
linnengoed enz. is thans schrikbarend, ter
wijl die van de eerstgenoemde artikelen
allerminst tot staan kwam. De toelichting
zegt dan verder, dat een algemeene verar
ming is ingetreden.
De terugwerkende kracht der regeling
tot l Januari 1918 is gevraagd, omdat de
organisaties meenen, dat de nieuwe
loonregeling, n.l. die der Staatscommissie toch
met dien datum moet ingaan, teneinde den
langbestaanden achterstand in te halen.
SPOORWEGAMBTENAAR
Naschrift. Intusschen heeft 25 Juni j.l.
eene conferentie plaats gehad, waarop aan
het geheele personeel 6 weken loon wordt
uitgekeerd, met een minimum van / 14.
en maximum van ? 37.50 per week. Voor
waar een prachtig resultaat.
S.
Is Troelstra pro- of anti-Duitsch ?
Ziedaar een vraag, waarmede de
Nederlandsche pers zich de laatste dagen onledig
houdt. Ik meen echter, dat de vraag anders
gesteld moet worden en wel als volgt:
Welken indruk heeft de houding van den
heer Troelstra gedurende deze oorlogsjaren
gemaakt op de buitenlandsche pers?"
Het antwoord op deze vraag is vrfj ge
makkelijk te geven: de heer Troelstra heeft
een goede pers in de centrale rijken, hij heeft
een slechte pers in de entente-landen. Met
deze persappreciaties dient men in de rste
plaats rekening te houden en het feit, dat
deze socialistische afgevaardigde in een
slecht blaadje staat terecht of ten on
rechte bij de geallieerden, moest voor
hem reeds een voldoende reden zijn, om
een anderen vertegenwoordiger van zfln
partij af te vaardigen naar een plaats, waar
hij zelf wantrouwen inboezemt!
W. VAN DER WIJK
iiiiHiiiiiiiiiiiiitmiii iiiimiiiniimiiiiiiiiiitimiiiiiiiiiiiiiiMiitiiiim
KORFBAL
door H. W. VLIEGEN
In den laatsten
tijd verschenen in
enkele periodie
ken uitingen over
de korfbalsport,
waarin som? vrij
hevige aanvallen
op deze sport
werden gedaan,
zonder dat ze vol
doende waren ge
argumenteerd of
tegenover wier be
wijsvoering zeer
zeker heel wat
is te stellen.
We vermelden nu eerst in het kort de
ingebrachte bezwaren en hun bestrijding zal
geleidelijk volgen in de onzerzijds gegeven
uiteenzetting over korfbal als spel en sport.
Aanmerkingen zijn p.a. gemaakt op de
kleeding der sportmeisjes en het verwijt is
gehoord, dat de aesthetica door de
korfbalspeelsters niet wordt gediend. Gewezen Js
op het gevaar" in den vroegen omgang
tusschen mannelijke en vrouwelijke jeugd,
gelegen. Beweerd is verder, dat korfbal
een lauw slap spel is waar fanatisme en stoer
doorzetten niet bij te pas komen. Ja zelfs heb
ben de aanvallers zich gewaagd aan een
be
UEMiHiiiiliitiimmiiiiiiiiiii
De Schrijver van dit artikel
Nederl. Munt
Hollands meest gewilde Sigaar