Historisch Archief 1877-1940
l l ?'
29 Juni '18. No. 2140
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Villaterrein Wassenaar
Pracht Speculatie
Oroote en kleine perceelen villaterrein te koop aangeboden, gele
gen in het mooiste gedeelte der parken Groot-Haesenbroek" te
Wassenaar ei in de onmiddellijke nabijheid der binnenkort aan te
leggen Electrische tram, Haag-Wassenaar-Leiden. Dit Villa Park
groot 20 Hectaren, waarop zeer zwaar en licht geboomte alsmede
Ie klas weilanden omsloten door breede maccadanwegen leent zich bij
uitstek voor Landgoed, kleine Buitenplaatsen en villabouw of mooie
speculatie voor MueB van onrcerend goed of grondspeculanten.
Inlichtingen en Sltutatie kaarten met platte gronden der omge
ving wortfen op aanvragen gratis verstrekt door de M'J «Voor
uitgang" Schimmelpennincklaan 24, Haag en de N.V. v. h. C. firma
Jonkers & Co., Coolsingel 9, Rotterdam.
LANDGOED
Te koop of te huur prachtig Landgoed, m/w. en t.,
park met zwaar geboomte, welig dragende boomgaarden,
wandel-, moes-, sier- en vruchtentuin, Ie klas gebouwd,
zeldzaam vochtvrij en prima onderhouden kasteel m/16 gr. en
kleinere kamers, stallen, koetshuis, carage, koetsierswoningen,
oranjerie, druivcnkas en verdere gebouwen, doorsneden en
gelegen aan roei- en vischwater, Prov. Utrecht, groot ± 7 Hect
are. Waarde aan gebouwen overtreffen den vraagprijs aanmer
kelijk, terwijl het geheel direct en zonder te maken onkosten
is te aanvaarden. Dit bezit leent zich bij uitstek voor 2 families,
rustoord «f deftig Hotel-Pension. Voor inlichtingen en bezich
tiging wende men zich tot den Heer H. T. DONSELAAR,
Gemeente-Ontvanger te Neerlangbroek b/Doorn.
voedzaam l
smakelijk [
gezond }
Ontbijt
mot Borgon op Zoomacho Anmjovlm
ONDER RlJKS-CONTRÓLE
fiocfef een vaatje van WO »tukm bij do
Vischnservenfaiirieli JOLLANDIIi", Bergen op Zoom
iiintiiiiiiiiiiiintniniiiininiiiiMiHintiiiininnnintniiiiintuniiiiiiiniiiiiiitiiiiiiiiitiiiiittiiniiikiiiiiuiiiiiiiitiHitiiiiiiiiiii
De premie voor
eene i\ tot ?£ polis
bedraagt voor een inboedel van
f 10.000.- slechts f 30.- per jaar
Hiervoor is gedekt ALLE SCHADE
door: BRAND, INBRAAK, DIEFSTAL (ook
zonder braak), WATERLEIDING en tal
van andere oorzaken, terwijl bovendien
Uwe REISBAGAQE, WASCHGOEDEREN
etc. verzekerd zijn.
Indien het brandrisico elders gedekt is
wordt eene reductie op de premie gegeven
Prospectus te verkrijgen bij Uwen
Assurantiebezorger of bij
BLOM & VAN DER AA,
AMSTERDAM, Beursplein 5, (Effectenbeurs)
ARTILLERISTISCH TIJDSCHRIFT
ONDER REDACTIE VAN
J. H. Carstens en J. H. Westerveld
Kapiteins der Artillerie
PRIJS per faarg. f 6.50 - Uitgave van Van Holkema & Warendorf, Amst.
ERTYs
AMSTERDAM
GRAVEMHAGE
UIMINC
BEGINT
MA AH DAG l JULI
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in HET OOSTERPARK te
Loge prezen, mooie wegen, ga*,
electr. licht, water.
«fatïfin " V> Baatj. tot EiploitïM Het Oosterpark
?laiiuu DiUUTomHSiOTTO
Tel. Int. 38 & 48
STARK'S
'OXYDOL'
(CHtORAS KALICUS TANDPASTA)
45 ooitt p. TvJto.
Naaml. Venn. STARK & Co.
CèiiiscliB Fabriek s laji
DEN HAAG
Opgericht 183O
Ft. SINEMUS
20 LEJDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 6812
HEMDEN
HAAR MAAT
iiimiiiiitiiitiiiiiitiiiimtitiiiiiitiitinii
mmiiiimitiniiitiniimuiiuiiMiimiiniMmnium.inmHuiininmiiinnmiiiiimiiiiMiiiim
EPAETOGEEN:
/JET WOHDE.R,
DAT GEZONDHEID
GEEFT EN KRACHT.
HET . KRACHT-PREPARAAT
BIJ UITNEMENDHEID.
VERKRIJGBAAR IN DE
VOORNAAMSTE APOTHEKEN.
VRAAGT zoo NOODIG
RECHTSTREEKS TOEZENDING
AAN £>£ E.P.NV.EXPLMtJ.
VOOR EIWIT PRODUCTEN.
KEIZERSGRACHT 790 AMSTERDAM.
om weder tot hoogen bloei te komen, zich
de hoogstaande wetenschappelijke techniek
van Europa eigen moet maken, maar niets
van het Westen noodig heeft van zedelijkheid
en levenswijsheid. Ons europeesche leven,"
zegt hij terecht, waarvan de vooruitgang
berust op de tegenstelling der belangen, op
de kracht van werking en tegen-werking,
op het principe, dat de strijd de vader aller
dingen is, schijnt den chineezen onbeschaafd
en bruut toe."
Ik kan een leder, die goed wenscht inge
licht te worden omtrent het ware karakter
der oud-chineesche beschaving, aanraden
iiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiitiiiiiimtiiiimiiimiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiHiiiijMiiiii
vreemde drang naar melancholie doolde,
een «eigen naar eenzaamheid, alsof ze het
ongeluk moest kiezen in plaats van het
geluk, ook als het laatste haar aangeboden
werd. En hij had, toen het na haar laatste
brieven onherroepelijk vóór hem stond, het
weten, dat hunne levens uiteen liepen, haar
niet anders kunnen denken dan zichzelf:
een eenzame, een onbegrepene, die niet
hoorde onder de menseden. En dan was
haar leven nog tragischer dan het zijne: hQ
kon zich uiten, zij moest alle bitterheid en
alle verlangen naar teedei heid en begrip
gesloten houden binnen de begrensde cirkels
van haar gedachten
Het stotid bij hem vast, dat hij haar terug
wilde zien. Misschien kon hQ nu toch nog
iets voor haar doen. Teen hQ eenmaal, na
een kus »p zijn voorhoofd, als het eenige
wat ze hem geven kon, in wanhoop «aar
zijn eenzame kamers was gegaan, had hQ
zich beider toekomst gedacht alt een onge
stilde hunkering naar begrip en mee-voelen,
naar een «amengaan in eenzelfde Ittfde. Ina
was in zijn bestaan de vrouw geworden die
zijn leven bepaalde, ook al ha* hij sedert
jaren maar zelden meer aan haar gedacht,
en vrede gevonden in deze oplossing.
Laat «p den avond broeiden zooveel
donkere gedachten in hem, dat hQ het op
zijn kamer niet langer uithouden kon. Frederik
Hendrikplein had Stam gezegd. Half tegen
i-Qn zin liep hij naar de deftige buitenwijken.
Len kerel als Stam kon daar wonen; zoo
v. mand kwam d'r. HQ, Aibert, had een
ondergeschikt baantje aan een krant; hQ
\ erd geen referendaris zooals Stam. HQ had
; n kop vol geleerdheid waar hQ niets mee
t. en kon; hij kon den bQbel lezen in den
--.ndtekst; om het tot referendaris te bren
gen, had je dat niet noodig ...Torn hQ
langs het huis kwam waar Ina woonde, was
hu Stams positie weer vergeten. In dit huls
woonde zij, achter deze vensters Ring dage
lijks haar liev» gestalte om, klonk haar stem,
dit hoofdstuk van Rohrbach te lezen. Hij
geeft er een zeer duidelijke uiteenzetting in
van den Staat en de Maatschappij in China,
en hQ toont aan, hoe de oer-grond van die
maatschappij het familie-leven is, hoe de
familie de levende cel is, waaruit zich het
volkslichaam opbouwde. HIJ noemt het
ideale principe (uitgedrukt door een onver
taalbaar chineesch schriftteeken) voor alle
menschelijte samenleving: de eerbied". En
hQ geeft toe, dat als men tegenover een
voornamen chinees van goeden huize zit,
het inwendige van een goed chineesch huls
ziet, chlneesche bouwkunst of oude
kunstnQverheld-plastiek voor zich heeft, en zich
als geestelijken achtergrond van al die dingen
het Confucianistische ideaal van eene zedelijk
verfijnde cultuur van ziele-schoonheid daarbij
denkt, men zal begrijpen, dat de staaltjes
van Europa, die China heeft leeren kennen,
niet van den geschikten aard waren, om het
Ctiineezendom van binnen uit te overwinnen.
Rohrbach gaat nu aan 't bespiegelen,
wat er voor China noodig is om zich,
met het behoud van zijn eigen geestelijke
cultuur wirtschaftlich", politiek ca sociaal
te ontwikkelen, f« dan komt de Dwitsche
aap giijnzend uit zijn mouw steken, en ver
dwijnt mijn bewondering voor goed. Dan
ontdekt Rohrbach opeens ein stiick innerer
Verwandschaft zwischen der
confucianistischen Staatsgesinnung und der unsrigen"!
En dan begint hij door te draven, dat allén
een Deutsch-Chinesisches Verstandnis" Chi
na op de been kan houden, maar dat de
Angel-Saksische denkwijze verderfelijk zou
zijn voor het Midden-Rijk. Het is de roeping
van Duitschland, China van binnen uit te
helpen, tusschen Duitschland en China is
een synthese mogelijk, enz. enz.
Het is opmerkelijk, hoe fijne, hoog
ontwikkelde Duitsche geesten en hiertoe
behoort Rohrbach ongetwijfeld, ergens een
streep doer hun hersenen blijken te hebben,
zoodra er van Deutschtum e» Pan-Germa
nisme sprake is. Indien hij werkelijk te
goeder trouw was en zQn geheele verstand
bewogen haar handen... Een verre klok
begon te spelen. Het was middernacht; ze
zou nu wel slapen, alles was donker in huls.
Een plotselinge wanhoop scheurde door hem
heen; misschien ook schreide ze achter deze
muren...
Toen hQ, een paar dagen later,'s middags
tegenover haar zat, was het hem eerst, of
hij zich in de straat of in het nummer ver
gist had.
Ik ben heelernaal niet ongelukkig, zei
ze op de veronderstelling die hQ, bijna da
delijk na de begroeting, onhandig uitte. Ze
zag er ook volstrekt niet ongelukkig uit;
het bruine haar als toen wat warrig om het
mooie hoofd, de groote oogen minder
droomerig dan tien jaar geleden; haar handen
smal en wit, en zonder ringen, als vroeger.
Aibert volgde haar bewegingen, toen ze thee
voor hem schonk, onderwijl door-pratend
met haar kalm-lnnemende stem, waar een
nuance van verwondering in was.
Hoe kom je er bij dat ik ongelukkig
zou zQn... Ik heb het zoo goed naar mijn
zin als ik het maar verlangen kan. Je weet
niet hoe Henk zich uitslooft voor me, die
goeiert. Wat een grappige vergissing van
je l Waarom dacht je toch...
Och, zei hQ, verlegen en van zijn stuk
gebracht, ik dacht... nou ja, ik dacht aan
vroeger... maar misschien vind je 't wel
heelemaal niet prettig, om daar nu nog over
te praten.
O ja, toch wel, zei ze ernstig. Er was
nu iets in den klank van haar stem dat hem
zeer ontroerde, want het herinnerde hem aan
vroeger. ZQ zwegen een poosje, en deze
stilte was innig van vertrouwde gemeen
zaamheid. Toen viel Aibert plotseling uit:
Maar hoe kon je dan trouwen met Stam l
Hij begreep dadelijk dat hij iets
onbehoorlijks had gezegd, en vervolgde om het
goed te maken:
Je moet niet boos zijn omdat ik dat
tot zijn beschikking had, zonder die streep
er door, zou hij weten en neerschrijven dat,
al was China eeuwenlang een keizerrijk,
het toch altijd democratisch van aard was,
hoe Confuclus zoowel als Mencius leerden,
dat alleen de Deugd den regeerder de be
voegdheid gaf, en dat de menschen nooit
kunnen worden onderworpen door het ge
weld, maar enkel door de Rede. Om een
overeenkomst te zien tusschen Duitschland,
het land van Junkertum, autocratie,
Machtboven Recht, Not-bricht-Gebot en
Papierfetzen-woord breuk, en de Cpnfucianistische
cultuur van Recht, Rede, Trouw, Deugd en
zedelijke Reinheid, moet men wel het on
derscheidingsvermogen van een
hippopatanlus hebben. Indien er Iets lijnrecht tegen
het geweld-tégime van Duitschland ingaat
dan is het de Confucianistische cultuur, en
indien er iets is, waar de Chineezen niets
van hebben moeten, dan is het brute kracht
en trouwbreuk en eene maatschappij, onder
den hak gebukt van den Feldwebel en den
halfgod-luitenant.
Het beste antwoord op Rohrbach's dol
zinnige bewering, dat China Duitschland
zóünoodig hebben voor zijne ontwikkeling
is trouwens door China zelf gegeven.
Het heeft zich tegen Duitschland verklaard
en, even als Japan, den oorlog tegen Duitsch
land aangebonden, omdat het wel voelde,
dat de allerergste bedreiging van zijn be
schaving het Duitsche gevaar" was. Zelfs
worden thans alle Duitschers, totnutoe in
China geïnterneerd, naar Australiëoverge
bracht, om aan allen Duitschen invloed in
China voor goed een einde te maken.
Rohrbach vraagt zich af, welk aandeel
der deutsche Gedanke" op de aanstaande
.chinesischen Kulturverwandlung" zal heb
ben. Ik meen, de chineesche ziel wel zoo'n
beetje te kennen en kan Herrn Rohrbach
verzekeren: niet het minste aandeel."
Duitschland beeft, door zijne bandelwQzen,
lijnrecht tegen de (ook in Japan zoo
hoogvereerde) Confucianistische zedeleer
indruischende, en door zijn barbaarsche wQze van
iililillliiiiiiiiliiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiuiimmiiiiiiiii
zoo zeg... Ik heb heelemaal het recht niet...
Och kom, zei ze vriendelijk, je moet
je niet excuseeren. Wij hebben immers nog
een oud recht op elkaar... dat veroudert niet.
Aibert wilde opstaan om haar de hand te
geven, maar ze had het ter loops gezegd,
en was weer naar de theetafel gegaan. De
wrevel, die even in hem opkwam, was ge
slonken. Hij wist dat ze met hem doen kon
wat ze wou, en gaf zich gedwee aan die
gedachte over. Ina kwam weer tegenover
hem zitten, en nu zei ze:
Ik begrijp er geloof ik toch wel iets
van, dat je verwonderd over me bent. Jtj
hebt me indertijd heel anders gezien. Maar
je hebt maar n kant van mijn leven leeren
kennen, een kant, die toen toevallig sterk
naar buiten kwam. Ik denk dat het ook aan
mijn leeftijd lag. Ik was toen nog geen
twintig jaar...
Aibert voelde weer bitterheid in zich op
komen. Hij dacht er aan wat Stam gezegd
had over zijn snorrepijperQ in de Vox, en
dat iedereen zoo'n tQd doormaakt...
Verbeeld je dat Ik zoo gebleven was,
zei ze. Dan had ik immers heelemaal niet
kunnen léven. Dan was er geen uitweg voor
me geweest.
Makkelijk als je zoo je levensbeschou
wing veranderen kunt.
Erg lief van je, zei ze lachend. Maar
Aibert voelde toch iets van ernst in haar
woorden.
Ik ben heelemaal niet van levensbe
schouwing veranderd hoor, vervolgde ze.
Maar ik zei daareven toch al dat jij me maar
van n kant hebt leeren kennen. En later
zijn ook andere dingen in me uitgegroeid.
,Die had ik toen ook al, maar die heb jfj
siet gezien. Trouwens, ik geloof dat jij alleen
maar in me gezien hebt, wat in mij reageerde
op jou en dat je zelfs dat nog alleen gezien
hebt als een deel van jezelf. De gewone
kwaal van een dichter.
Ze is nuchter geworden, dacht Aibert
oorlog voeren, gedeeltelijk ook tegen
weerlooze non-combattamen, waaronder vrou
wen en kinderen, voor eenige eeuwen zijn
prestige in het verre Oosten verspeeld, en
als ooit de deutsche Qedanke" aandeel
zal hebben in 4e ciiltuur-ontwikkeling van
China, dan meet eerst die .Gedanke" een
aedelijk zuiveringsproces hebben ondergaan.
Trouwens, welke opvatting Rohrbach heeft
van die .zedelijke reinheid", die hQ ia 4e
leer van Confucius zoo hoog schat, kan
blijken o.a. uit de ontboezemingen over
Zeebrugge, in denzelfden bundel (hoofdstuk
Vom Weltkrieg", blz. 269 e.v.) men hoore,
en zette iQn ooren wijd-open:
Ich sehe See-Biiigge in Gedanken eu
einer gewaltigen deutschen M*-erfestung
geworden. Ich sehe die lange Reihe der
Batteriestellungen für schwerei Geschütz,
die untere Leute jttzt votliufig, um die
Englander zu empfangen, in die Rückseite
der Dünenkettc von Seebiügge bis ber
Ostende hinaus eingraben, in dauernde
unüberwindliche Werke verwandelt. Ich »ehe
den stürmendeo Wettkampf der
Plottenlüstung, wie er nach tiem Friedensschlusz
vom nenen zwischen uns und die
Englandern abgeht. Ich sehe Milliarden und
Milliarden sich in Schiffspanzer, Gesch
tzrehre.Unterseeboote, Festungwerke wandlen"
enz. enz.
Eén kleinigheid vergeet hij hierbij: dat
Zeebrugge Belgisch eigendom is, eigendom
van een land, welks neutraliteit door Duitsch
land bQ verdrag gewaarborgd waf, en schan
delijk geschonden. En dan de toekomst!
Alzoo dit is het Duitsche ideaal: ook na
den vrede weer bewapening, weer dreiging,
weer milliarden aan de volkswelvaart ont
trekken, en weer op nieuwen, bloedigen
menschenmoord op millioenen aangestuurd.
Het kan zijn, dat Rohrbach dit onder
Kultur" verstaat. Maar ik kan verzekeren,
dat de chineezen onder cultuur iets andws
verstaan, en er niet de minste synthese van
die twee mogeljjk is...
HENRI BOREL,
IIIIIIIIIIIIIIIIH 'IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIUIIIIIIMICnillllllllllMllllllllin
droevig. Stam heeft hair leeren redeneeren.
Geloof je dan niet, dat wij mekaar
vroeger volkomen begrepen hebben? be
proefde hij nog.
Nee... zei ze aarzelend. Er is in jou
ook een heeleboel wat ik niet begrijpen kan.
Nu kan ik Tiet niet en toen kon ik het ook
niet. Maar daarom geloof ik wel aan dat,
wat ik niet begrijpen kan. Ik heb il je verzen.
Met die woorden maakte ze hem weer
gelukkig.
Als je nu nog eens komt, zei ze
plaaglachend, mag je niet weer zoo letlijk onge
schoren komen.
Verschrikt bracht hij de hand aan zijn kin
en hij veelde de stoppels van drie dagen.
Ik heb zoo mijn best gedaan om aan
alles te denken, zei hij deemoedig.
't Is ook het eenige wat aan je mankeert,
troostte ze hem nu. Overigers ben je in de
puntjts. Als je nu nog belooft, dat je je niet
meer oneerbiedig zult uitlaten over mijn
heer gemaal, dan mag je je bij ens als
huisvriend beschouwen.
Toen Aibert op weg was naar huis wist
hQ nog niet waarom Ina met Stam getrouwd
was. Als het geen vergissing was, moest ze
hem genomen hebben uit berekening, want
het leek hem onmogelijk, dat een vrouw
Stam uit liefde kon trouwen. En vooral niet
een vrouw als zij. En dat Ina een man, van
wien zij niet hield, zou accepteeren om
bezorgd te zijn die gtdachte wilde hfi
niet op zich toelaten. Tot oen avond bleef
hij er weerstand aan bieden; toen werd zijn
groeiende bitterheid hem de bias. Ook zij
was den weg gegaan van alle banale men
schen en wat zijzelf niet aan waarheid en
subtibiliteit in zich uitgeroeid had, dat had
Stam genekt. Zij waseendoodgewoonmensch
geworden, het was maar beter haar niet
weer te bezoeken Toen hij drie dagen
later den avond bij haar doorbracht, was
Stam thuis. Hij was een en al jovialiteit en
leidde Aibert het geheele huis door. Met
Tweeërlei Revolutie. Een Rede over
Christendom en Maatschappij, van
B. DE LIGT. (Uitgave A. H. Kruyt,
Amsterdam).
De titel drukt de centrale gedachtegang
precies uit. Wil er mogelijk zijn een nieuwe
wereld, een nieuwe menschheid, dan is
noodzakelijk tweeërlei revolutie. Allereerst
moet deen&£///z£rgerevolutionneerd, gewekttot
zuivere gezindheid; maar gerevolutionneerd
moet ook worden de maatschappij, d. w. z.
er moet komen een nieuwe gemeenschap,
een ander economisch stelsel. Zoo immers
ook voeden wQ onze kinderen op. WQ bren
gen ze in de meest geschikte omgeving n
maken het beste in hen wakker. De omgeving
werkt dan op het innerlijk, het innerlijk weer
op de omgeving in.
Tot zoover kan men het wellicht met den
schiijver eens zijn. Ten aanzien van de te
volgen politiek, van dl wijze waarop wij
kunnen komen tot een nieuw mensonwaardig
leven, zullen de mees-en echter wel van
inzicht verschillen. Ook wie, als de Ligt,
het christelQk beginsel der Liefde voorop
stellen ook voor de maatschappij, zullen
niet maar zoo dadelijk erkennen dat
het christendom noodwendig meebrengt
socialisme, en bovendien weerloosheid,
weigering van dienst aan alles, wat met ons
individueel (dus wellicht beperkt) inzicht
niet strookt.
Toch zij dit bezield en dus bezielend
geschrift wel ter lezing aanbevelen. Achter
het rijk gedocumenteerd betoog stuwt een
nobele geestdrift. Tot de pessimisten
behoort de schrijver niet, eerder tot hen,
die ondanks besef van menschelijke onvol
komenheid en ondanks dezen oorlog in
sommige momenten hopen, verwachten:
»Tuch wint r*e zachte liefde veld, en dieper vree beheert
de volken, wier bestendig goed aan kennis al vermeert;
't Liukt des verttands schijnt, overal, der edea ruwheid
slijt,
ui wat er leven zoekt, houdtsaam in breeuer teelerheid."
(Van E e d e n)
J. E. MALOA
gepaste bewondering prees deze de inrich
ting van de woning, waarin men overal den
smaak van Ina herkende en alleen toen hem
een vluchtige blik in de ruime slaapkamer
gegund werd als oud vriend mocht dat
immers wel, zei Stam lachend voelde hij
de oude pijn in zich schrijnen. Maar hij
voelde zichzelf dadelijk belachelijk.
Stam redeneerde den heelen avond en
Aibert luisterde verstrooid. Hij liet eerst
zijn lepeltje en daarna zijn biscuitje vallen,
en Ina zei lief, dat hQ nog net zoo'n domme
jongen was al* vroeger.
Een week daarna brachten ze hem een
tegen-visite. Hij ruimde zijn boeken-chaos
op, zoo goed en zoo kwaad als het ging,
en maakte vooral dat hQ netjes geschoren
was. Hij leende een theeservies van zQn
hospita, en zorgde voor dure sigaretten,
want Ina rookte o»k. Een kwartier voor
hun komst dacht hij er met een teeren
weemoed aan, hoe Ina in z?n studententijd
op zijn kamer kwam, en hoe zij dan de
uren samen verdroomden met beminde
boeken, en nu en dan een woord van
wederzijdsch verstaan. Als het tenminste ver
staan mag heeten", schoof zQn twQfel er
dadelijk achteraan. En nog altijd wist hij
niet, waarom ze nu eigenlijk met Stam ge
trouwd was. Als het geen vergissing van
haar was, dan was zijn veronderstelling een
vergissing. Dan was alles van vroeger ook
een vergissing. Dan was het ook een ver
gissing dat hij haar weer opgezocht had.
En pok dat ze van-avond hier kwamen.
Hij herinnerde zich hoe zijn vader, die
niets van Alberts verzenmaker^ moest heb
ben, eens gezegd had, dat zijn leven n
groote vergissing was. En terwijl hQ pein
zend den rook van zijn sigaret uitblies over
de witte rozen, die hQ opzettelijk met het
oog op Ina's komst gekocht had, zei hQ
halfluid:
Misschien heeft de ouwe heer toch
gelijk gehad...