Historisch Archief 1877-1940
£?'
?12
DE AMSTERDAMMER, «PEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13 Juli '18. . No. 2142
l*
5.
NAAMLOOZE YENNOOTSCHAP
HotonüenstvanTetenbürj
DAQELUKSCHE MOTO ROOST
B1ECIT
KUT
IflDa DEI UM
MmktnkmirH. Ffijttifcl.
VIOI-VKNSA
iniriiinmiiimfiiHHHniMimHiifiiintiifiiifffiMiiifiiiiii ....... immuun
TWEE VOLKSHELDEN
Reinaert en Uilenspiegel
Voor mij liggen twee boeken. Elk bevat
'n oud verhaal. Maar 't zijn verhalen die
altijd toch jong blijven. Omdat zij die ze
vertelden zelf jong waren : jong van hart,
en jong van verstand. Op hun tietelbladen
lezen we bekende namen: Reinaert,
Uylespiegel. Wij allen kennen ze. Ze
hebben 'n lach op ons gelaat, en vrolikheid
in ons hart gebracht.
Laat ik daarom 'n kleine beschouwing
aan dit tweetal mogen wijden.
** *
.". . Toen de dieren nog spreken konden. . .
Dat was in 't verre, verre verleden. Niemant
van die nu leeft, al is ie ook noch zo oud,
heeft die tijd meegemaakt, 't Was zoon heel,
heel andere tijd als die van tegenwoordig.
't Was geen tijd van dreadnoughts, auto's,
en vliegmasjienes ; geen tijd ook van
skyscrapers en under-grounds. Maar 't was 'n
tQd van woudgeur en weigroen ; 'n tijd van
zonnebrand en maanlichtnachten. 't Was
geen iedeale tijd, evenmin als nu. O neen:
ook toen had de sterkste 't recht; en wie
slim was, was dikwels sterker als de
sterkste. Maar n ding was toen zo goed:
de atmosfeer was zuiver ; de mensen leefden
buiten ; in en met de natuur ; met de hemel
boren zich; en de bomen en de bloemen
rondom zich ; en de dieren. . . konden sprekenl
En wie hun gesprekken afluisterde, hun
handel en wandel bespiedde, vertelde daarvan
aan z'n omgeving. Deze vond er vermaak
in, te luisteren naar die verhalen omtrent
de dieren die spreken konden net als de
mensen; die lachen en huilen konden
net als de mensen; die roofden en moordden
ook net als de mensen; die liefde en vriend
schap en vijandschap koesterden net als
de mensen. Kortom, voor wie niets
menseliks vreemd was; maar die toch dieren
waren en bleven. Zo luidden de verhalen
van hun, die de dieren hadden horen spreken.
En er kwamen geleerden, en ook dichters,
die die verhalen opschreven. Ze maakten er
hele boeken van; waaruit de mensen die ze
lazen veel nuttigs leren konden: ze zagen
zichzelf en hun medemensen als in'n spiegel
ze konden zich dus zacht spiegeien. En
aardig was 't toch ook van die dieren
die spreken konden l
Wat wij bezitten aan dierverhalen vindt
z'n oorsprong in oude tijden. Vanuit 't Oosten,
vanuit Indiëen Arabiëhebben die verhalen
zich naar 't westen verspreid langs tweeërlei
wegen: mondeling en schriftelik.Mondeling
dat deed 't volk; schriftelik dat deden
geleerde kloosterlingen en dichters. Men
ontleende aan mekaar, men vulde mekaar
aan; de stof groeide en vervormde zich.
En eeuw-in eeuw-uit kende ieder van die
verhalen; 't diergedicht was algemeen goed.
... Net als de mensen... fa, 't was ook
wel aardig soms, eens te kijken hoe di
deden. Vooral aardig, als je medemensen
erin liepen, dupe werden. Er waren van die
snaken die er zoon slag van hadden ieder
een bij de neus te nemen. Zwervers waren
't, vagebonden. Nu zag je ze hier, dan doken
ze weer op 'n heel andere plaats op. Wat
zo een deed voor de kost? Niemant die 't
eigenlik recht wist; niemant zelfs die begreep,
dat zo een de kost opscharrelde. Dan
diende hij 'n poosje bij 'n kleermaker, dan
bij 'n bakker. Maar ook als smid kende men
hem. En soms leek 't wel, of ie z'n eigen
zaken dreef. In kroegen en taveernen was
ie een bekende gast. Op markten en bij
volksverzamelingen was ie steets te vinden.
Ook waren er tijen dat je hem niet zag, en
je ging geloven dat ie dood was. Tot ie
ineens weer van zich liet horen. Hij was
overal en nergens. Iedereen vreesde hem;
maar toch mochten velen hem graag lijen:
hij liet hun de lever noch eens schudden.
En ze hoopten maar, dat ie z'n grappen niet
verder zou uitstrekken dan tot... buurman.
Zo was hij bekend als de bonte hond. En
ieder vertelde van hem. Maar niemant wist
eigenlik met zekerheid te zeggen, of ie 'm
wel eens gezien had. Ja, misschien, toen..
toen bij dat gevalletje met die boerinnen.
op de mart... ja, dat moet ie geweest zijn.
O, 't was onbetaalbaar. En de verteller gaat
verder met z'n verbaal.
En al die verhalen die leefden onder 't
volk, en die spraken van 'n slimme, olike
schavuit ze werden eenmaal samen opge
schreven; er werd 'n boek van gemaakt.
En eeuw-in eeuw-uit kende ieder van die
verhalen; 't epos van de schalk was alge
meen goed.
Reinaert en Uylespiegel twee pendanten.
En zoals alle pendanten zijn ook deze ten
dele mekaars tegenstelling, en ten dele
vullen ze mekaar aan. Vooreerst wat de
vorm, de innerlike, betreft: in Uylespiegel
aanschouwen we onmiddellik 't werkelike
leven, terwijl we dat in de Reinaert slechts
zien door middel van de dierewereld. Dit
echter hier maar terloops.
Reinaert en Uylespiegel 'n paar.
Reinaert, de sluwe, brutale, onafhankelike
roofridder uit 't feudale tijdperk; die zich
alleen maar in de hofkringen beweegt, als
't er hem om te doen is, z'n vijanden onder
de hovelingen de voet dwars te zetten, of
om de een-of-andere gewaagde liaison
aanteknopen; maar die zich overigens liefst
ver houdt van z'n koning en leenheer, zich
terugtrekkend in 'n ongenaakbaar kasteel,
jagend en rovend in woud en wildernis.
Uylespiegel, de olike zwerver in de bur
germaatschappij ; de man van de twaalf
ambachten en dertien ongelukken; die hier
wordt weggejaagd om z'n streken, en zich
daar al vast bij voorbaat uit de voeten maakt,
als hij er zich van bewust is 't al te bont
te hebben gemaakt.
Beiden vonden in hun isolement en in hun
slimheid hun kracht. Alle twee uitgestote
nen, maar alle twee zegevierend over allen.
Uylespiegel is universeler als Reinaert.
In de Reinaert treedt 't ridder-element over
wegend op de voorgrond; in Uylespiegel
komen, al is 't burgerlik element er 't sterkst
vertegenwoordigd, toch alle rangen en stan
den van de maatschappij voor.
Maar uit de streken van de slimme hove
ling spreekt net zo goed dezelfde volksgeest,
als uit die van de schalkse zwerver. Wat
dat betreft is Reinaert geen haartje minder
revolutionair" als Uylespiegel. Integendeel,
noch meer. Hij toch staat tegenover al die
andere edellui. 't Zijn alleen blauw-bloedigen
(en hun lakeien) die hij erin laat lopen. Zelfs
levert hij ze over aan plebejers, als boeren
en dorpspastoors. Uylespiegel daarentegen
neemt niet enkel gekroonde en geadelde
ertussen. Neen net even goed, ja noch meer,
mannen en vrouwen uit de volksklasse:
waarden en waardinnen, ambachtslui en
kooplui.
Reinaert kent de mens in z'n mede-va
zallen ; en die kennis doet 'm over allen
zegevieren. Hij weet door de schijn te ver
blinden, en, bovenal, partij te trekken van
de zwakke zijde, te spekuleren op de harts
tochten. Ook Uylespiegel kent de mens:
hoog en laag, rijk en arm, wereldlik en
geestelik, geleerd en eenvoudig, hij doorziet
ze met z'n nuchtere kijk, en maakt zich
vrolik over hun. Omdat hun maar al te dik
wels datgene ontbreekt waarmee hij zich
door de wereld slaat: 'n goeie hoeveelheid
gezond verstand.
Reinaert en Uylespiegel uit een-en-dezelfde
volksgeest. De eerste is de volksheld van de
13e, de twede die van de 15e eeuw. In zekere
zin internationaal van oorsprong, zijn beide
al gauw door 't grootnederlandse volk gena
tionaliseerd, 't Volk, dat 'n Willem van
Oranje en 'n Bredero in z'n midden zou
krijgen; dat Geuzeliederen zou zingen; en*
dat aan 'n Breughel en 'n Jan Steen over
vloedig stof zou verschaffen voor hun»
penselen.
Wij in onze tijd zijn ten dele erg ver
standig; voor 'n deel ook hoe zal ik
't noemen mistiek; zelfs dichterlik zijn
we ook. Maar we zijn niet naief. Daarvoor
weten we te veel!
Zo weten we maar al te goed, dat de
dieren nooit hebben kunnen spreken. En
ook weten we, hoe dwaas en verkeerd 't is,
om maar te leven van de ene- dag op de
andere, en om met iedereen over hoop te
liggen. Wij zien vooruit naar de tijd dat
we onze koetjes op 't droge zullen hebben.
En daarvoor plooien en buigen we ons naar
de omstandigheden, liever dan dat we
(zoals't hart ons soms ingeeft) ons met n ruk
aan hinderende omstandigheden onttrekken;
daarvoor maken we 't liever lederen naar'
de zin, als niemant.
Maar 't wreekt zich, dat we altijd zo over
leggend 'en verstandig moeten zijn. 't Geeft
dikwel" 'n gevoel van onbehagelikheid.
En daarom lezen we stilletjes in onze
binnenkamer graag noch eens van Reinaert
en van Uylespiegel.
En als we na 't lezen van al die
snakerijen en grappen, onze overpeinzingen 'n
ogenblik de vrije loop laten, dan denken
we met weemoed terug aan de tijd toen de
dieren noch spreken konden, en de mensen
noch vol scherts en luim 't leven konden
doorrollen de tijd toen de mensheid noch
jong was.
P. L. VAN ECK Jr.
O
iillllimiimuilllllMimiMimili m iilllmmmiumm imuilil HUI ilimiinimmimmimiiimiimmmiiimm iimmiimiiiiii iimuiimm i miimiim mmmiiimmm immi i milim iiiiiiin mi minimin mum i HUI mmnnmminmmmminmmmimmimmmni nu nmiimmi
LANDBOUW-, HANDELS- en BOUWCREDIETEN verstrekken: H. VAN DAM Azn. & ZONEN. Makelaars
en Administrateuren, AMSTERDAM: Kloveniersburgwal 7O, Tel. NOS. Noord: 2552, 8849, 1684.
CREDIETEN:
ROTTERDAM, ARNHEM, UTRECHT, LEEUWARDEN, KAMPEN, NIJMEGEN,
Noordblaak 77. Nieuwe Plein 6. Witte Vrouwenstraat 3O. Eebuurt 10. Burgwal 57. Ten Hoetstraat 5.
II. Eerste Nederl.
DE
" ^WTBUIDELELEMENTEN
Tel. Interc. H. 5800 Hoofdvertegenwoordiger: TECHN. BUR. MARYHEN - Den Haag
ALGEMEENE
Maatschappij van Levensverzekering en Lijfrente,
DAMRAK 74 AMSTERDAM
Onze DISCONTOPOLISSEN verzekeren:
a. eene uitkeering op vasten termijn; b. eene uitkeering bij overlijden;
c. eene tijdelijke rente bij overlijden van den verzekerde binnen den
overeengekomen termijn en openen tevens de mogelijkheid tot het
vestigen van een weduwenpensioen.
Hoofd-Inspecteur: H. DOYER, Wilhelminastraat 14, Den Haag.
Inspecteur voor Amsterdam: J. F. GORTMANS, Jacob Marisstraat 5, Amsterdam.
TE KOOP TE SCHIEDAM:
Aan diep vaarwater gelegen
Groote Pakhuizen en Terreinen
zeer geschikt voor fabrieken. Te bevragen:
S. C. VAN WAALWIJK VAN DOORN, Singel 64, Schiedam. - Telefoon 181
J. LOBATTO Rzn., C. R. VAN
DEN ELSAKKER c.s., Make
laars, zullen op MAANDAG 29
JULI 1918, des avonds na zes
unr, in hét Verkooplokaal
Frascati", ten overstaan van
den Notaris E. HEIMANS,
publiek in veiling brengen:
Het solied gebouwd
Heerenhuis met grooten Tuin, Open
Plaats en Erve, met afzonder
lijk verhuurd rry dubbel Bo ven
huis, staande en gelegen te
Amsterdam, aan het fraaiste
gedeelte van de
Stadhouderskade Ho. 19,
Kadaster Sectie R No. 1847,groot
l Are 80 Gentiaren.
Het Sousterrein, Huis en
Belétage, geheel modern, com
fortabel en naar de eisenen
destijds ingericht,bevattende
zoowel een complete
electrische- als sanitaire installatie.
Ook voor
Noodwatervosrziening, is on verhuurd en direct
te aanvaarden.
Het perceel is, wat het
onverhuurde gedeelte betreft, op aan
vraag, te richten aan het
Westeinde 22, dagelijks te bezichti
gen, overigens des Dinsdags en
Donderdags van 2 4 uur
alsmede op den Verkoopdag.
Iemand, nader onderricht
begeerende, spreke met de make
laars: J. LOBATTO Rzn. kantoor
Frans van Mierisstraat No. 8, Tel.
Z. 3899, C. R. VAN DEN
ELSAKKER, Frans van Mierisstraat
No.8,Tel.Z.5623.
B AA R N
Bouw- en Woningbureau van den Makelaar
J. D. F. VAN DER VEEN
Kantoor van vaste goederen
TEL. 77 LAAN HOEK PARKSTRAAT 43
RIJWIELFABRIEK
,DE AMSTEL"
n
KLISSErUCITROEN
AMSTERDAM
^N^5
ZOON 5TERKE Am5TL^R,ÜWiEL MOET m t
DAN BEHOEF IK MD NIET MEER VERMOEID TE LOOPEN.
u,
WABMOESSTBAAT.
Restaurant den gebeelen dag :-:
-:- :-: -:- Dagelijks Concert
Zalen voor Vergaderingen.
BUNSCHOTEN & DE GOOYER
Hofleveranciers.
Indische Uitrustingen.
UTRECHT, Oudegracht bij de Jansbrng, SI, 53, S.
EEN1O ADRES. Geen Filialen.
Geestelijken Bijstand
hebben allen noodig, die het
leven der ziel willen ver
wezen1 ijken,dieindeonsterfelijkheid
der liefde nochtans"
gelooven. In onderstaande geschrif
ten wordt hun die geboden,
wordt hun getoond de geheel
eenige waarde der religie, die
ons verlossen kan uit ae om
klemming van het eindige.
Het zijn bij uitstek boeken
voor onzen zwaren tijd, waarin
het er op aankomt, ondanks
alles wat twQfel wekt", diep
te beleven de eenheid in de
gebrokenheid.
Dr. H. W. PH. E. VAN DEN
BERGH VAN EYSINGA, De
Ziel der Menschheid versche
nen drie bundels, per bundel
f4.25 geb.; in leer f7.-.
U AC. THOMSON, Religieuse
zie, geb. f 4.25, in leer f 7.?.
J. JAC. THOMSON. De Russi
sche ziel en de Westersche cul
tuur, ing. f2.50; geb. f3.50.
B. DE LIGT, Christen Revolu
tionair, ing. f 1.50; geb. f2.10.
v. D. HOE VEN-DE LIGT,
Het Wezen der Godsdienst, ing.
f 1.75; geb. f 2.40.
ENKA, Leekepreeken, ing.
f 1.25; geb. f 1.75.
S. K. B AKKER, Het onze Vader.
Derde druk, geb. f 1.90.
S. K. BAKKER, Midden in de
Wereld", geb. f 1.90.
FOERSTER, Opvoeding en
Zelfopvoeding, ing. f 3.90; geb. f4.90.
FOERSTER, Karaktervorming,
geb. f4.25.
FOERSTER, Levenswandel,
(voor jonge menschen) ing.
f 2.25, geb. f 3.?.
Uitgaven m l. PLOEGSMA, ZEIST.
Bij den boekhandel verkrijg
baar.
De prijzen zijn inclusief
crisistoeslag.
TARIEVEN
Verzekering van kapitaal nit te keeren bij overlijden.
Premie per f 100.?kapitaal.
Leeftijd
Jurpnmis
20
?1.41
25
?1.61
30
? 1.87
35
?2.21
40
?2.66
45 j
?3.23 1
Verzekering ra n kapitaal nlt te keeren na een bepaald aantal
jaren of bij vroeger overlijden. Premie per f 100.?kapitaal.
HAARLEM Opgericht 1870
Leefttd
20 jaar
30 jaar
40 jaar
Uitkeering na
10 jaar
?9.08
,9.09
,9.24
15 jaar
?5.70
,5.73
,5.94
20 jaar
?4.08
,4.14
,4.41
25 jaar
?3.10
,3.20
3.53
30 jaar
? 2.51
,2.64
,3.07
35 jaar
?2.13
.2.29
Verschenen:
VOLKSUITGAVE VAN
De Zandgravin
Roman m GO FRENSSEN
Prijs, gebonden ... f O.95
Uitgave: VAN HOLKEMA &
WARENDORF, Amsterdam
D,v.Heijninp&Zn,
ILEEDERMAIERS VOOR DAMES EN HEEREN
Hoogewal 13-14
DEN HAAG
Telefoon 590
Speciaal
ENGELSCHE STOFFEN
A. KOGELS i ZOON
AMSTERDAM OEN HAAG
Leidschestr. 13 Prinsastr. 52-56
Heeren Bottines
Molières
bruin zwart wit
Verschenen 'de lOe druk van
-ran Nederland voor WielrJJder»,
bevattende elf Kaarten, dus van elke provincie, met aan wij zin t
der afstanden van plaats tot plaats in Kilometers en vermelding dei
soort van wegen. Deze Atlas zenden wij franco per post (na ont
vangst van het bedrag in postzegels of per postwissel aan oai
adres) voor slechts VIJF EN DERTIG CENTS.
AMSTERDAM, VAN HOLKEMA & WARENDORP.
WORPEN iff DE/ KORTiSTEN
O ,;'S,.SW. .?.
WfWfffHHSf,MONO
YPEVAN
JDRUKKERIT
CMILT
^BÏjTRÊCHf J?
(^BERISPEL^KE^^^^SO^X^ -SCHERP
UITVOERING <§>> Q^Ê^^ts CONCURREEREND'
Illustratledruk-papier van de Firma C. G. A. CORVEY, Keizersgracht 285, Amsterdam, Tel. N. 1202 en 585
*P»*% A «H 0* DM^b_ A« O*AAM,l4*I<kf*A*fl MfWtvIlAAM EffflAMMMM LJ« ??»? ik JC. C* n
Typ. Amst. Boek- ei Steendrukkerf, voorheen Ellerman, Harms & Co.