Historisch Archief 1877-1940
13 Juli '18. No. 2142
DEAMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
PAVILLON DU VIEUX DOELEN
SCHEVENINGEN
Maaltijden volgens de kaart en tegen vaste prijzen
THÉ-, DINER- EN SOUPER CONCERT
: AMERICAN DRINKS :
Fi. SINEMUS
20 LE1DSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
STARK'S
'OXYDO L'
(CHLORAS KAUCUS TANDPASTA)
45 ooni p. Tab*.
Naaml. V*nn. STARK & Co.
ttiffliscb« Fibriii Vlifi"
DEN HAAG
Opffor-loht 1S3O
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop In HET OOSTERPARK te
Villaterrein Wassenaar
Pracht Spoculallo
Qroote en kleine perceelen villaterrein te koop aangeboden, gele
gen in het mooiste gedeelte der parken Groot-Haesenbroek" te
Wassenaar en in de onmiddellijke nabijheid der binnenkort aan te
leggen Electrische tram, Haag-Wassenaar-Leiden. Dit Villa Park
groot 20 Hectaren, waarop zeer zwaar en licht geboomte alsmede
l e klas weilanden omsloten doorbreede maccadanwegen leent zich bij
uitstek voor Landgoed, kleine Buitenplaatsen en villabouw of mooie
speculatie voor MiJen van onroerend goed of grondspeculanten.
Inlichtingen en Sltutatie kaarten met platte gronden der omge
vingworden op aanvragen gratis verstrekt door de M« .Voor
uitgang" Schimmelpennincklaan 24, Haag en de N.V. v.ih. C. firma
Jonkers & Co., Coolsingel 9, Rotterdam.
DE BILT
Loge prijzen, mooie wegen, gcu,
elec.tr. licht, water.
Tel. Int. 38 & 48
Ontbijt
vootizaam
smakelijk
gozond
met Borgen op Zoomsoho Anmjovfo
ONDER RlJKS-CONTRÓLE
Bemtel «en vaatje van WO mtukm bij de
Yisdiconservenlahriek JOLLJUiDIJT, Bergen op Zoom
LANDGOED
Te koop of' te huur prachtig Landgoed, m/w. f n t.,
park met zwaar geboomte, welig dragende boomgaarden,
wandel-, moes-, sier- en vruchtentuln, Ie klas gebouwd,
zeldzaam vochtvrij en prima onderhouden kasteel m/16 gr. en
kleinere kamers, stallen, koetshuis, carage, koetsierswoningen,
oranjerie, drulvenkas en verdere gebouwen, doorsneden en
gelegen aan roei- en vischwater, Prov. Utrecht, groot ± 7 Hect
are. Waarde aan gebouwen overtreffen den vraagprijs aanmer
kelijk, terwijl het geheel direct en zonder te maken onkosten
is te aanvaarden. Dit bezit leent zich bij uitstek voor 2 families,
rustoord of deftig Hotel- Pension. Voor inlichtingen en bezich
tiging wende men zich tot den Heer H. T. DONSELAAR,
Gemeente-Ontvanger te Neerlangbroek b/Doorn.
ARTILLERISTISCH TIJDSCHRIFT
ONDER REDACTIE VAN
J. H. Carstens en J. H. Westerveld
Kapiteins der Artillerie
PRIJS per jaarg. f 6.50 - Uitgave van Van Holkema & Warendorf, Amst.
eF^% >**ir^^ f
RL nr T
JjF^k. i. -I
Stenografle
Eiënts
Balt
r
?^?l Ik neem zeer vlot op in Hollandst-li,
^H uitseli en Kngrelsch." (w. g.) F. M. te R.
RZelfond. 9O C*. In d. Boekh. en na postw. bij
IENTS BALT. Den Haag, bfl wlen ook mond. en schr. ond.
VAH B£DRUM<f
JAPAflSCHÉCRAP£.GROriDI\LOJR
LICHTBLAUW, DOI1Kt.RBLA.UW
TERRA. Rose. WIT en cea
mono VAM effen JAPATOCHC
CRAPi M£T HAHDBORDUUföa
in LICHTBLAUW, BLAUW. GOKLin
en LICHTBRUIN
FI
.
OPRUIMING
MeTZ&CO AMSTCRDAM 'sGRAVeNHAGB l
Illllllllllllllllllllllll
Illlllllllllllllllllllll
llllllilllllllllllllllllllll
iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii
iitiiMiMMiiiiiiiimiiiiiiriiiiiiiiuim
iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiMi
EPAETOGEEN:
//£f Y/VNDER»
DAT GEZONDHEID
GEEFT EN KRACHT.
HET KRACHT-PREPARAAT
BIJ UITNEMENDHEID.
VERKRIJGBAAR IN DE
VOORNAAMSTE: APOTHEKEN,
V'RAAGT^ZOO NOODIG
RECHTSTREEKS TOEZENDING
AAN DE E.P.NV. EXPL.MlJ.
VOOR EIWIT PRODUCTEN.
KEIZERSGRACHT 790 AMSTERDAM.
lUIIIIIIIIIIIIIUMIHIIIIimill
paedagogiek te Leiden. Niet minder de groote
offers die Groningen wil-brengen om een
dergelijk professoraat aaa zijn Hoogeschool
te verbinden. Daarvan vooral de stichting
die het Nut aan de Universiteit van Amster
dam tot stand wil brengen, en die door haar
eigenaardig karakter van een nog breeder
opvatting van den arbeid getuigt, een nog
ruimervervulling van behoeften en wenschen
beoogt.
Een hoogleeraar in de paedagogiek heeft
tot taak, allen die zich aan een universiteit
tot eenig leeraarsambt bekwamen de voor
lichting te schenken, die zij als opvoeders
en onderwijzers behoeven en die de weten
schap hun schenken kan. In hoeverre
paedagogische studiën den naam wetenschap
verdienen, behoeven wij hier niet te onder
zoeken. ZfJ is de theorie van een praktijk,
zij heeft geen object maar een doel, zij is
toegepaste kennis. Maar ongetwijfeld ge
bruikt zij daartoe een materiaal van zuiver
wetenschappelijken aard, en zal zij met meer
recht haar plaats onder de praktische weten
schappen innemen naarmate zij dat
veelzijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimtiiiiiiiiiiiiiiiiin
LIEFDESBRIEVEN VAN VROEGER
DOOR
QARDA HADING
II
Dat had je dan tóch als een grap beschouwd,
dat ik jou niet trouwen wil... Arme! Neen,
't was gén grap. Ik weet wie ik ben n wie jij
bent. Ik weet, dat je het nu wilt, maar dat
na een maand, een jaar, tien jaar, wie weet,
je enthousiasme gevallen zal zijn. Dan zou
je bij me blijven, want je bent eerlijk en je
houdt woord. Je zoudt me niet eens laten
merken wét je miste of verlangde of ont
beerde. En hoe minder je liet merken van
dit alles, hoe hooger ik het taxeeren zou,
hoe troosteloozer mijn leven zou worden.
En luister, ik zou niet gauw den moed heb
ben er een einde aan te maken, want er
zou altijd nog zooveel schoons en
onschatdiger en metkodischer doet. In dat opzicht
zijn aan lederen paedagogischen leerstoel
dezelfde eischen te stellen.
Wat evenwel aan den voor het Nut in
Amsterdam te stichten leerstoel zijn bizonder
karakter verleent, dat is het daaraan ver
bonden paedagogisch Seminarium, waarvan
de leiding aan den Hoogleeraar zal worden
opgedragen. Academische semlnariën zijn er
meer. Verschillende kerkgenootschappen heb
ben dergelijke instellingen om hunne stu
denten de praktische en wetenschappelijke
vakken te doceeren en de noodige oefening
bij te brengen, die zij voor hunne predi
kanten gewenscht achten. Hier beteekent het
woord Seminarium dus kweekschool.
Seminariën voor taaistudie, zooals de
Amsterdamsche Universiteit er reeds verscheidene
bezit, willen meer de gelegenheid geven tot
studie, lectuur en eigen onderzoek onder
leiding van den Hoogleeraar. Het bedoelde
paedagogische Seminarium heeft iets van
het een en ander, maar beoogt tegelijkertijd
nog meer.
Een kweekschool voor onderwijzers en
leeraren is het natuurlijk niet. Maar wanneer
zeer begaafde onderwijzers roeping gevoelen
om zich aan wetenschappelijke studies op
het gebied van opvoeding en onderwijs te
wijden en verlangen naar meer wijsgeerige
ontwikkeling, dieper inzicht in psychologische
vragen,en grondiger kennis van de geestelijke
stroomingen onzes tijds, kan het een nuttige
leerschool worden voor hen, die straks aan
de kweekscholen paedagogiek zullen hebben
te onderwijzen. En voor de aanstaande leer
aren onzer middelbare scholen zal het een
gewenschte aanvulling geven voor hunne
vakstudiën. De letterkundige, natuurkundige,
wiskundige, historische en theologische ken
nis, die voldoende geacht wordt om iemand
recht te geven daarin als leeraar op te treden,
geeft geen waarborg dat hij zijn vak doceeren
kan. Een leerschool voor leeraren zal dus
het Seminarium zijn. Reeds hebben verschil
lende autoriteiten hunne medewerking toe
gezegd om aan de studenten van het
Seminarim de gelegenheid te geven van
anderen te leeren en zich praktisch te be
kwamen.
Maar hier schuilt een moeilijkheid, die
men door een breede opvatting van dit
seminarium hoopt te overwinnen. Ieder leer
vak heeft even goed zijn eigen methode van
onderwijs als ieder studievak zijn eigen
methode van onderzoek-. En daar
studievakken en leervakken een bepaalden aanleg,
en zekere geestelijke dispositie vragen, laat
zich voorzien dat iedere paedagoog bij
voorniiiiiiiiiiiiiiiiii
baars in onze verhouding zijn. Nu, nu op
op dit oogenblik wét ik wel, dat dat vriend
schap zou zijn, waar ik weet óók, dat ik
dat dan niet zou willen weten en ik weet
nu, alsof ik helderziend ware, al vooruit,
hoe ik daarin liefde zou willen blijven zien.
Neen, ik trouw je niet. Waarom wil je
dat nu?
Je schrijft me, dat dat zekerder is. Voor
wie, voor mij, voor jou ? Als 't voor mij is,
wil ik het om die reden heelemaal niet, als
het om jou is arme lief, denk je dan tóch
zooals ik, dat ns de band ons samen zal
moeten houden? Maar dan zijn we toch
beter gescheiden?
Je mag me immers zóó wel hebben.
Waarom wil je me koopen met dat briefje
en met mijn deel van jouw dagelijksch
brood ? Je mag me immers zóó. Wat je zegt
van mijn naam is lief, maar what is in a name?
Voor mijn naam hoef je het niet te laten.
De idioten en sukkels die onze naam"
maken zijn me heusch al lang onverschillig.
Je schrijft me: Ik ben geen schoft en ik
heb je lief." Neen, je beut geen schoft
maar niet omdat je me graag trouwt ben
je geen schoft , je bent geen schoft, omdat
je het niet zijn kunt , dat is een talent
dat buiten je bereik valt. Daarom is het
keur zich wijdt aan de methodiek van die
vakken waarop hij het meest is aangelegd.
Dat dreigt het onderwijs van den paedagoog
met overwegend letterkundige, historische
of natuur- en wiskundige begaafdheid min
of meer in waarde te doen dalen voor stu
denten met anderen aanleg en andere vak
studie. Wie kan zich ook voldoende op de
hoogte stellen van alle verschillende onder
wijsmethoden en hulpmiddelen of alle
kwesties en moeilijkheden in al die
uiteenloopende vakken? Hier is dus de medewer
king van vele leerk-i-hten noodig. Dit
Seminarium nu wil de algemeene paedago
gische, theoretische en praktische lessen
van den Hoogleeraar doen aanvullen door
verschillende cursussen in de vakken of
Vakgroepen, waarvoor aan de universiteit
leeraren worden opgeleid. Bovendien kunnen
cursussen worden, gegeven door degenen,
die van algemeene opvoedings- of
onderwij s vragen speciale studie hebben gemaakt.
Daar kunnen bQv. de kwesties der ontwik
keling van den zedelijken en den religieusen
aanleg ter sprake komen, en tal van vraag
stukken die ook buiten den kring van do
centen en onderwijzers belangstelling zullen
wekken.
Daaraan sluit zich nauw de laatste taak
van het Seminarium aan. Niet alleen voor
aanstaande, maar ook voor reeds werkzame
leerkrachten wil het een middelpunt zijn van
samenwerking. Nergens meer dan midden
in den arbeid ontstaan de vragen, verrijzen
nieuwe problemen en worden telkens betere
oplossingen bedacht en beproefd. In dit
centrum van paedagogischen arbeid kunnen
de vakgenooten elkander geregeld ontmoeten,
nieuwe inzichten mededeelen, persoonlijke
opvattingen verdedigen en evenveel aan
elkander als aan de studenten geven.
Studeeren blijft een goed arbeider zijn leven lang.
Kan van een zoo veelzijdig centrum van
geestelijken arbeid geen goede en groote
invloed uitgaan op het opvoedingswerk in
zijn geheelen omvang en daardoor op onze
volksbeschaving ?
Het spreekt van zelf dat zulk een instelling
slechts in de hoafdstad op hare plaats is
en aan hare universiteit behoort verbonden
te worden. Niet alleen omdat daar, bijv. in
de literarische Faculteit, het grootste aantal
leerkrachten worden gevormd. Maar omdat
daar alle soorten van onderwijs-inrichtingen
en alle richtingen en stoomingen op het
gebied der volksopvoeding zijn vertegen
woordigd. Zoo ergens dan kan hier eenzij
digheid vermeden, waardeering gewekt,
samenwerking verkregen worden, waardoor
geen deugd, 't is een gebrek wat toevallig
je ten goede komt.
Je bent geen schoft en je hebt me lief.
Dat heb je wél dat moet ik wel
gelooven. Maar hoe ? Heb je me niet eigelijk
lief omdat ik zoo sterk op jou lijk, omdat
je in mij alle deugden van je zelf vindt,
naast alle ondeugden die we samen hebben?
Jij schaamt je, precies als ik, wanneer anderen
je iets misdoen. En als je dan de menschen
die je wat misdaan hebben onder 't oog
moet komen, dan schaam je je omdat ze
wel voelen moeten, dat je hun gemeenheid
ontdekt hebt en dan wordt je nederig om
hen niet te veel te laten voelen hoe minder
waardig ze zijn.
Daarom heb je mij lief, omdat je voor
mij niets hoeft te verstoppen en omdat je
je nooit voor mij hoeft te schamen voordat
waarvoor je je zelfs voor je zélf schaamt.
Je hebt jezelf lief in mij en je vereert je
vriend. Maar is dat genoeg om jou vast
te leggen...
En dan weer... Luister... Zoo in een brief
durf ik je alles te zeggen. Luister, soms denk
ik dat ik ook niet meer zoo lang te leven heb.
ledere dag lijkt me winst en iederen morgen
ben ik verwonderd er nog te zijn. Want
ik heb er voor mezelf eigenlijk nie) s meer
de blik van wie zich aan dit geestelijk werk
wil wijden zich verruimen moet Hier werken
bovendien de groote onderwijslichamen. Hier
bestaan reeds een belangrijke paedagogische
bibliotheek en een schoolmuseum. En hier
ziet men al wat het geestelijk leven van
ons volk beweegt vóór zich, hier leert men
zqn geestelijke behoefte verstaan. Hier is
dus de kans het grootst, dat de toenemende
bloei de stichting zelf rechtvaardigen zal,
en dat de omvangrijke taak van haar leids
man een zeer dankbare zal blijken.
Moge dit Seminarium weldra zijn arbeid
beginnen en een sieraad meer worden voor
de Hoogeschool eener stad, waar zooveel
voor geestesontwikkeling wordt gedaan.
enintiiimiiiii imiiiiiimmiiii
Gesloten"!
Daar de discussie over de vraag, of de
directeuren van alle Haagsche dagbladen
al dan niet saboteurs zijn, is ge
sloten, mag en zal ik niet verzoeken,
daarover nog n woord mijnerzijds op te
nemen.
Maar men vergunne den in het vak ver
grijsden beroepsjournalist een enkele opmer
king te maken over het sluiten van debat"
in het algemeen.
Hij meent dan, dat de vraag: wanneer
mag ik een in mijn blad ontstaan debat
sluiten?" heel eenvoudig is te beantwoor
den, mits... men maar begint met zich de
vraag te stellen, hetgeen de liefhebber
redacteur in het streelende gevoel heer en
meester te zijn over zijn kolommen, steeds
de beroepsjournalist vaak verzuimt.
Wie evenwel met mij van oordeel is, dat
elke macht, die de grillige Fortuin ons geeft,
verantwoordelijkheid schept, doet toch beter
even te zoeken naar een oplossing van het
gestelde vraagstuk.
te doen. Dat lijkt nu minder lief tegen jou
maar alles is waar met zijn gedeelte on
waarheid. Zoo heb ik er door jou en om
jou nog wel wat te doen op deze mooie
wereld, maar ik weet immers dat niemand
onmisbaar is en dat in die misbaarheid zèif
de wanhoop schuilt, die de daad aanneem
baar maakt?
Kalm en wijs zit ik dit alles nu te bedenken.
Maar als ik straks in je armen lig, weet ik
dat dit alle» leugen was en hoogdoend
bedrog, zooals ik nu weet, dat het in je
armen liggen niets is, dan 'n rusten
tegen iets warnis en zachts.
Mijn verstand kan soms even die twee
dingen vereenigen, de waarde van het tijde
lijke en het waardelooze van het oneindige.
Mijn verstand. Mijn gevoel kent beide
alleen afzonderlijk; dat is de tragiek van
mijn leven, dat is dat vreemde in mij wat
jou eeuwig vreemd blijft. Dat en wat je
ziet als mijn inconsequentie n.l. het feit dat
ik met mijn sterke en vaste Innerlijke rich
ting tot een uiterlijkheid kom, als die
welke jij ziet.
Je kunt ook niet begrijpen, dat als je mijn
verstand tot een daad bewogen hebt, mijn
innerlijke waarheid mijn gevoel weerhoudt,
die daad te leven.
Zooals gezegd: zij is eenvoudig. De! kunst
ga ook hier ter schole bij de natuur.
Zoo lang men nog een der partijen toe
staat een nieuw element te brengen in het
debat of een feitelijke bewering te uiten,
die de besproken zaak voor den oningewijde
plotseling in een heel ander licht stelt, geve
men de tegenpartij gelegenheid daarop te
antwoorden, hoe lang en hoeveel malen en
hoe vervelend er ook reeds gedebatteerd is.
Wil men een eind aan het debat of wil men
bq voorkeur n der paitijen het laatste
woord geven, dan make men of het lange
debat in vredesnaam maar twee stukjes
langer f men zuivere het laatste woord"
van nieuwe elementen of krasse beweringen.
Zonder nu eenige poging te doen tot
heropening van het gesloten debat, verzoek
ik dezen regel toe te passen op de
saboteursquaestie met de natuur als leids
vrouw.
De redactieleden hebben zich dan deze
vraag te stellen: Wanneer ik getuige ben
van een discussie als de nu geslotene en
n der partijen komt met een bewering,
als die, waarmee ik den heer Van der Hout
toestond, te eindigen, zou ik mij dan niet
van zelf en als werktuigelijk tot de tegen
partij wenden met de al dan niet uitge
sproken vraag: hoor Je dat? Hoe zit dat?
Is dat waar? Zijn jullie acht woordbrekers
en ben jij hun aanvoerder? Wat heb je
daarop te antwoorden?"
Mq wordt de vraag niet gesteld en ik
kan er dus niet op antwoorden. Ook niet
zijdelings uit vrees, dat dit stukje zou
geweigerd worden, op grond, dat het contra
bande meesmokkelt.
Nu het daarvan volkomen zuiver is ge
houden, hoop ik op plaatsing.
Waarvoor mijn dank.
M, MORESCO
Om den heer Moresco te bewijzen, dat
over de verantwoordelijkheid, die de regie
van ons blad medebrengt, geene ongerust
heid behoeft te bestaan, zij hier meege
deeld, dat wij, alvorens tot plaatsing van
de repliek van den heer v. d. Hout over te
gaan en de discussie te sluiten, van onpar
tijdige en alleszins betrouwbare zijde in
lichtingen hebben ingewonnen omtrent het
gebeurde in deze quaestie. In deze inlich
tingen meenden en meenen wij alle aan
leiding te vinden tot het genomen besluit.
(RED.)
Je kunt niet begrijpen, dat absoluut con
sequente innerlijke leven dat ten slotte alleen
dienen kan als richtsnoer voor het reëele
leven, dat echter op zijn beurt weer bepaald
wordt, voor een groot gedeelte, door duizend
en n factoren van buitenaf.
En toch bestaat dat alles en is mijn leven
een samenstel van die twee.
't Zou zooveel makkelijker voor je zijn,
't zou je zóó helpen me te begrijpen, als je
dat eene aannemen wilde.
Dan zou je ook begrijpen dat die inner
lijke stem zegt: Trouw hem niet," en dat
die innerlijke stem ten slotte jouw en mijn
lot bepaalt.
Straks kom je en dan weet ik van dit
alles niets meer. Dan zie je in mij een goede
vriend en 'n aardige vrouw en dan neem
ik je kussen en dan glijd ik langzaam
maar zeker, in dien afgrond die dieper
dan mijn innerlijk zélf, niet daardoor voert,
maar langs feller en zachter wegen gaat.
Men vraagt me of deze brieven ooit ver
zonden werden. Helaas niet! Misschien had
dat veel leed kunnen voorkomen.