Historisch Archief 1877-1940
3 Aug. '18. No. 2145
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
NEDERLAND IN AFWACHTING VAN HET NIEUWE MINISTERIE
Teekentng voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslet
Kindje mag niet vragen. Kindje moet maar zoet zijn.
kindje wel zien, wat kindje krijgt"
Dan zal
ClinHIIIIIIIMIIIIIIIUIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinillllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIMIMIIIIIIIIItllllllllllllllMllllltMIIIIllllllllllllMIUll
Royal Auction Bridge
Achtereenvolgens behandelde ik in mijn
vorige artikelen de handelingen van de ver
schillende spelers met het oog op de om
standigheden, waarin zij werden gebracht
door de annonces en het opbieden van hun
voorgangers, maar wanneer nu de vierde
?speler aan bod is geweest, dan komen op
nieuw, volgens hun beurt, elk der spelers
weder aan bod, om hetzij hun annonce te
verhoogen, hun partner zoo noodig door
verhooging van diens bod te steunen, dan
wel te passen.
Het is niet eenvoudig, hiervoor een te
volgen Ifjn aan te geven. Vaste regels daar
voor bestaan niet. Of men zijn partner zal
steunen hangt zoowel af van de eigen
kaarten als van de ondervinding, die men
heeft opgedaan van de wijze van annon
ceeren van dien partner.
Het persoonlijk element komt hierbij vrij
sterk op den voorgrond, zoowel wat betreft
uw partner als uw tegenspelers. Daarom is
Xoyal Auction Bridge ook een spel, waarbij
het gewenscht is, dat men zijn medespelers
kent. Is uw partner toch iemand die voor
zichtig annonceert, dan bestaat er dikwijls
aanleiding zijn bod op te hoogen, wat men
?niet moet doen wanneer men speelt met
iemand, die op een licht spel spoedig een
annonce doet. In het laatste geval is het
natuurlijk zaak om heel voorzichtig te zijn,
want gaat ge er eenmaal toe over om zijn
!bod te verhoogen, dan weet hij dus, dat hij
wel steun vindt in uw spel en zal er daardoor j
gemakkelijker toe komen tot drie, wellicht j
'tot vier trekken zijn annonce te verhoogen.
In het laatste geval zal men op den duur ;
goed doen op een vrij goed spel te passen, j
'terwijl men in het eerste geval met een ]
minder goed spel, zelfs al is het misschien j
wat gewaagd, een slag kan toevoegen aan
het bod van uw partner.
Want men moet niet te angstig zijn om
gedoubleerd te worden. Twee trekken wor
den niet dikwijls gedoubleerd en ook annon
ces van drie en vier trekken laat men dik
wijls ongemoeid.
Bij gewoon Auction Bridge was de annonce
van n sansatout" de annonce, die de
meeste voordeelen boden daar kon men
alleen met twee harten, of twee ruiten boven;
terwijl, om boven twee sansatout te gaan
een annonce van 3 trekken in harten noodig
was en dan was het dikwijls een groote
moeilijkheid die drie trekken te behalen met
?een tegenspel van sansatout bij de tegen
standers, maar bij Royal Auction Bridge is
dit door het wijzigen der telling heel anders
geworden.
Men kan daardoor zijn partner een beter
inzicht geven in zijn eigen spel en zooals
ik reeds zeide in mijn vorige beschouwingen:
Bij Royal Auction Bridge" wordt de man
che dikwijls van schoon gewonnen en be
trekkelijk meer met een kleur als troef dan
met sansatout, niettegenstaande n in harten
n in schoppen een trek meer noodig is,
dan met sansatout, en bij klaveren en ruiten
vijf aan trek noodig is om de manche te
winnen.
Bij gewoon Auction Bridge kwamen de
zwarte kleuren als troef eigenlijk niet in
aanmerking; bij Royal Auction Bridge komen
al de kleuren tot hun recht.
Bij het algemeen opbieden, als de annon
ces van de eerste ronde zijn afgeloopen,
moet men in het algemeen, en dit geldt
in de eerste plaats voor beginnelingen,
zijn partner steunen, ik las het zoo juist
uitgedrukt en een beschouwing over Royal
Auction Bridge, men moet een werkelijke
partner zijn. Men moet niet altijd het spel
zelf willen spelen, men moet uit de verschil
lende annonces gevolgtrekkingen maken om
zijn eigen spel met dat van zijn partner
te combineeren. In het algemeen moet men
de annonce van zijn partner steunen, wan
neer men hem twee of drie vaste trekken
kan aanbrengen en die trekken behoeven
natuurlijk niet in troef te zijn.
Heeft men zelf een spel in de hoogere
kleuren met kans op het winnen van de
manche, dan verdient het aanbeveling in
die kleur over te gaan, hoewel men daarbij
ook voorzichtig moet zijn, want men weet
natuurlijk wel of men de door den partner
gedane annonce kan steunen, maar mer.
weet niet, of diïns kaarten passen, bij de
nu door u gedane nieuwe annonce en door
het doen van die nieuwe annonce zegt ge
hem eigenlijk, dat ge hem en de zijnerzijds
genoemde kleur niet kan steunen. Hij krijgt
dus een verkeerde voorstelling van uw spel
en dat belemmert een goede samenwerking.
? Bij aile spelen heeft men natuurlij k goede
en minder goede spelers en hoewel het
natuurlijk aangenamer is het spel zelf te
spelen, moet die minder goede speler er
toch wel rekening mede houden, dat het
dikwijls beter is zijn partner het spel te
laten winnen, dan zelf het spel te vergooien.
Uit het spel van den partner kan hij, door
dit aandachtig te volgen, vee! leeren, ten
einde later, wanneer hij meer gevorderd
is in het spel, daarvan bij het spelen profijt
te kunnen trekken. Ook is het een goeden
speler niet kwalijk te nemen, dat hij tracht
het spel zelf te spelen en, althans indien
hij een goed spel heeft, overgaat in een
andere kleur, dan zijn partner annonceerde.
Het komt wel voor, dat dit lichtvaardig
gebeurt en dan sleept hij zfjn partner mede
in het ongeluk- Dit is natuurlijk zeer af te
keuren, want door aan zijn partner geen kans
te geven zelf ook eens een spel te spelen,
leert deze het spel ook niet en blijft een
kruk in het spel. Men heeft spelers, die zoo
eenigzins mogelijk altijd zelf het spel willen
spelen. Dit is onaangenaam voor den partner
en die spelers moeten er eens aan denken,
dat het weliswaar aangenamer is om het
spel zelf te spelen, maar dat Bridge gespeeld
wordt door twee partners met gelijke rechten
en dat daardoor een aangenaam spel niet
wordt bevorderd.
En ook het steeds hooger bieden dan
de tegenpartij is uit den booze. Ik wil het
hier nog eens herhalen, dat er bij Royal
Auction Bridge drie dingen zijn, die men
in het oog moet houden, n.l. beletten, dat
de tegenpartij de manche wint; trachten
zelf de manche te winnen en de tegenpartij
het spel te doen verliezen. Het komt er bij
Royal Auction Bridge zoo weinig op aan
of de tegenpartij wat punten boekt onder
de lijn, als hij daarmede de manche maar
niet wint en door dat steeds hooger bieden
loopt men veel kans een belangrijk aantal
strafpunten aan uw tegenpartij aan te bieden
ook ten koste van uw partner en bij de
afrekening rekenen de punten boven de lijn
evenveel als die onder de lijn.
Het doet er ook weinig toe of bij het
einde van het spel blijkt, dat ge b.v. uw
drie kroonschoppen wel gewonnen zoudt
hebben; wanneer ge op schoon staat, zijt
ge daar toch niet mede uit.
Iets anders is het als men reeds eenige
punten onder de lijn heeft gebracht, want
dan dient wel degelijk o ver wogen te worden
of de gedane annonces een verhooging van
het eigen bod wettigen. Maar over het alge
meen is het beter de tegenpartij een zwak spel
te laten spelen met dekans zelf strafpunten aan
de creditzijde te boeken, dan uzelf en uw
partner bloot te stellen aan een te verwachten
nederlaag, u door de tegenspelers toege
bracht, die u zeer waarschijnlijk op een
groot aantal strafpunten komt te staan.
Toen ik het had over het doen van een
annonce door den eersten speler of, wan
neer deze past, door den tweeden speler,
een zoogenaamde beginannonce , heb ik
op den voorgrond gesteld, dat zulk een
beginannonce gebaseerd moest zijn op een
goed spel met hooge kaarten aan het hoofd
van den troefkaart, voor het steunen van
een annonce van uw partner zijn echter
hooge troeven volstrekt niet noodig.
Goede bijkaarten, een renonce of een
singleton in de anonce van de tegenpartij,
met eenige troeven, zijn dikwijls van veel
waarde voor het leveren van eenige trek
ken bij die van uw partner, terwijl een
spel, waarbij de kaarten over de ver
schillende kleuren verdeeld zijn, al is
het ook met een vrij sterke troef, veel
meer gevaar oplevert. Heeft uw partner toch
een zelfde zwakke kleur, dan behaalt uw
tegenpartij in die kleur eenige slagen, waar
door ge wellicht het spel verliest en dit is
geen uitzondering, want het komt gewoonlijk
voor, dat in alle spellen de kaarten of on
geveer gelijk verdeeld zijn over de ver
schillende kleuren, of dat de kleuren onre
gelmatig verdeeld zijn over alle spellen. Bij
een regelmatige verdeeling van de kleuren
over de spellen is het heel gemakkelijk de
slagen te tellen, die men waarschijnlijk
maken zal. Aas, heer zijn dan twee vaste
trekken, ook al heeft men er twee kleinere
kaarten bij; heer vrouw derde is n zekere,
maar wellicht twee slagen; aas, vrouw zijn
bijna waarschijnlijk twee trekken enz. Heeft
men echter een lange kleur metaas heerof met
heer vrouw, of met aas vrouw aan het hoofd,
dan is het volstrekt niet zeker, dat men
daarop rekenen kan; allicht is er dan bij
de tegenpartij renonce. Zij, die spoedig
geneigd zijn om te doubleeren, hebben
waarschijnlijk dikwijls de kwade gevolgen
daarvan ondervonden, dat reeds bij de eerste
trek hun aas wordt afgetroefd of bij de
tweede trek de vrouw van hun heer vrouw"
niet meer tot haar recht komt.
Wanneer de partner van den speler, die
een beginannonce van n trek heeft gedaan,
niettegenstaande het hooger bieden van den
tusschen hen zittenden speler, die annonce
niet verhoogt, dan wordt het voor hem, die
reeds een bod gedaan heeft een moeilijk
geval. Heeft hij een goed spel in handen.
dan zal hij twee slagen aankondigen, maar
laat zijn opvolger hem dat bod niet en zwijgt
zijn partner weer, dan doet hij goed niet tot
3 trekken verder te gaan maar t? passen, want
uit het voortdurend zwijgen van zijn part
ner kan hij nu wel merken, dat deze hem
slecht kan steunen en een verwijt, dat men
dikwijls hoort, wanneer het spel, na een
te hoog opbieden verloren wordt, ja, maar
u hadt ook niets" is ongemotiveerd en het
antwoord daarop luidt, dat wist u, want
ik heb niets gezegd en u niet gesteund".
Niets zeggen alleen is echter ook niet
altijd voldoende. Het kan toch voorkomen,
dat uw partner n sansatout aankondigt
en dat ge zelf geen haalbare trek in handen
hebt. Het is dan van belang, dat ge dat aan
j uw partner doet blijken en dat kan in en dan
j doen door twee slagen aan te kondigen,
i hetzij in ruiten hetzfj in klaveren. In
nor| male omstandigheden toch zou het
dwaasI heid zijn, de sansatout annonce van uw
i partner af te nemen. Het moet dus door
! hem worden opgevat als een noodsignaal.
i Gij wilt er mede zeggen: Pas op, ik
j hsb niets. Hij is dan gewaarschuwd en
l kan naar omstandigheden handelen.
i Voor het geval, dat ge in een var, de
! hoogstgeprijsae kleuren een annonce van
j n siag doet en uw partner gaat daar boven
met eeüannonce van twee slagen in een
der twee laaggeprysde kleuren (klaveren en
ruiten), dan kan dat ook maar n beteekenis
hebben n.!., ik ben zwak in de door u ge
annonceerde kleur en kan u over het geheel
slecht steunen. Bij een opbieden tot drie of
meer slagen wordt het weer anders, want
dan wil uw partner zeggen, in uw kieur
kan ik niet steunen, maar ben sterk ir. de
door mijzelf aangekondigde kleur.
Wanneer hoog opgebbden wordt, is het
bijna altijd in harten of kroonschoppen. De
eene partij is bang om den ander te laten
spelen en daardoor deze in de gelegenheid
te stellen de manche te winnen. Bij dat
opbieden moet men echter niet in het dolle
VERZEN
Voorjaar
Blauw, licht en stilte tot de horizont.
Vroom luistert 't onbeweeglijk voorjaarsland
Naar gouden profetie, die, zon-gezant,
De wind herhaalt met nadrukk'lijke mond.
Rustig-sterk stapt een zaaier, jong en blond,
Helblauwe streep tegen grijsglinstrend zand:
Beslist gebaar van zegenende hand
Sprenkelt nevelend stof gou d op de grond.
Ruischen, 'k hoor ruischen al het schuinend
graan;
Ik zie, ik ruik, ik proef het heilig brood:
Phoenix iedere zonnekorr'l, zal groot
De wierookvlam van mijn devotie staan.
En plots'ling achter wazige oogen laait
Mijn dank voor hem, die mijn ekstazen zaait.
Metaalboom
Pracht van metaal, uit licht en vuur bevroren,
Verborgen was 't in geheimzinnig zout:
In 't water, dat 't vervloeid en zwevend houdt,
Schijnt 't kleurige in het kleurlooze verloren;
Tot heil'ge wereldwet haar rythme ontvouwt
En in het glas 't voorjaar begint te gloren:
Het rijst, in stralende opstanding herboren,
Als zilverpopulier en beukengoud.
In korrels van herinneringen zijn
De gratie's vastgelegd van klank en lijn,
Onzichtbaar verkristald naar eigen wetten:
In zijn beweeglijkheid ze oplossend wacht
De geest op 't werken van zijn diepste kracht
Stil groeit het bosch van f onk'lende sonnetten.
Avond
Waar bleef wel de meetkund'ge, die begon
Zijn gouden werkstuk ginds te construeeren ?
Hij liet een paar reusacht'ge teekenveeren
Nalatig liggen op de horizon.
Wat cirkelboog en punt daarbuiten leeren,
Neergezet, scherp, met heldergeel crayon
Op effen vlak van blauwig grijs carton,
Staat in het oost de nacht te mediteeren.
En langzaam, langzaam om onzichtbare as
Wentelen rond in grootsch balancement
De wereldstolpen van gespikkeld glas.
'K hoor?Jal Nu weet ik't: 't was Pyihagoras,
Van sferenharmonle de dirigent,
Teek'naar van sterrepunt en maansegment.
Maan
Grottenpaleis van nachtlijke Sibulle
Stond zwart voor 'toosten; fakkelvlammen
deden
Flikk'ringenvliegenlangsscherpkant'ge treden
Van trap in plots'ling blauwe vestibule;
En zichtbaar achter doorschijnende tule,
Die van 't terras fosferde naar beneden,
Wezenloos, groenig wit kwam aangegleden
De maan, bewustelooze somnambule;
En stond te luist'ren naar de sterrebeelden.
En machten, waaiend uit de nacht, verdeelden
De sluier om de ekstatisch witte wang:
En 't rolde uit honderd poorten over de aarde,
Toen ze aan het wereldleven openbaarde
Haar profetie van wereldondergang.
ADWAITA
iiiiiiiiiiiiiiiii nu IIIIIIMI imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHH, i u IIIHIIIIIIIIH iiiiliniliiiii iiiiiiiiiii
doorgaan. Telt men bij de trekken in het
eigen spel, die, welke ge bij een normaal
spel in dat van uw partner kunt verwachten,
dan is de grens bereikt waartoe ge kunt
gaan en brengt opbieden u als regel slechts
nadeel. B R i D o E R
BOEKETJES SOFISTIEK
door GERH. v. D.
XI
Open Brief van den Dood
Hades, l Aug. 1918
Der wereld heil!
Verwondert u niet te zeer, mijne vrienden
homines sapientes, dat ik, Zwijger van pro
fessie, vandaag het woord tot u richt, noch
dat ik u mijn vrienden noem.
Het eerste zijt ge niet van mij gewend:
ik pleeg mijn arbeid sinds zestig eeuwen
spraakloos te verrichten, (spreekt gij niet
wel, terecht van een doodsche stilte)? en
heb mij daar steeds wél bij bevonden. Be
seft dan echter ook hoe gewichtige redenen
mij thans nopen voor ditmaal eens het Woord
te nemen, dat steeds tot de attributen van
het Leven heeft behoord.
Het tweede verbaast u wellicht nog meer,
doch waarlijk ten onrechte. Het ligt niet
aan mij, dat de menschen mij hun vijand
achten, doch aan henzelf; of, juister wel
licht, aan hun verhouding tegenover mijn
goeden vriend, het Leven. Wie met hém in
't reine is vreest ook mij niet, zijn twee
lingbroeder, die (bedacht gij dit steeds?)
zijn arbeid aanvult, en voltooit wat hij be
gonnen is. En dit moest geen zonderling
nieuws voor u zijn: hij wijst er u dagelijks
op, maar de meesten uwer luisteren slecht
naar hem.
Alzoo : mijne vrienden !
Heden, den l en Augustus dien ik zoo
vrij ben als een persoonlijk jubileum te be
schouwen wensen ik u een raad te geven,
Als ge meer verstand hadt en eenvoudige
waarheden vermocht te begrijpen, zou ik
dien kunnen samenvatten in enkele woorden.
En ik zou niet mér behoeven te zeggen tot
u allen, mannen, vrouwen, en tot vooral,
leiders der volken, dan dit ne: hervindt
uzelf, en aanvaardt opnieuw de wet der
Liefde en des Levens.
Ik weet echter, dat de vragen waarom? en
waartoe? steeds op uw lippen leven. En wijl
ge zoo gewend, zijt aan 't vernemen van
motiveeringen en conclusies, wil ik mijn
advies dat ge, naar uw verdwaasd be
grip omtrent mfjn aard en wezen, van mij
allerminst hadt verwacht wel toelichten.
Aan de' belangeloosheid van mijn
ongevraagden raad zult ge zeker niet gelooven,
nietwaar? Nu, daarin tenminste hebt ge
gelijk: ik spreek allereerst terwille van mijzelf.
Gij, menschen, begint mi] hinderlijk te
worden, 'tgeen aileen in eer. omgekeerde
wereld mogelijk is. A! de zesduizend jaren
van r/iijn arbeidzaam, rusteloos leven heb
ik mijn werk afgekund en, ware ik eer
zuchtig als gij, 7.00 zou ik op ..een eervollen
staat van dienst" kunnen wijzen. Alle
menschengeslachten heb ik tot mij zien komen
en ik heb nog alk- overleefd. Sinds vier
jaren echter "die mij, den altijd-jeugdlge,
oud en moe hebben gemaakt, vóór mqn
tijd dreigt (ie veelheid en de soort van
werk, dal ik~tc doen kreeg, mij te machtig
te worden. Ik vervul mijn plichten, maar
met weerzin, en ge weet hoe verdrietig dat
is. Het schaadt de gezondheid en vermindert
cie kwaliteit van een arbeid. Het staat u
waarlijk niei finai, u, die zooveel ver
plichting aar. mij hebt mijn reputatie
van ernstig, degelijk werker in verdenking
te brengen.
Maar mér nog dan dit alles grieft en
verbittert mij, dagelijks, de
machts-aanmatiging van ulieden, menschenkinderen, die,
alsof cii zoo behoorde, mij in uw dienst
genomen hebt.
Van eer. hoogere dan menschelijke Macht
placht ik tot nu toe mijne orders te ont
vangen. Maar, wat vermeet gij u? Waaraan
ontleent gij - die slechts uitvoerders zijt
van denzeifden Wil, wiens dienstknecht ook
ik ben ;nl: onder uw hevtlen te stellen?
Ben ik, toen de Tijd geboren werd, en het
Licht, en het Leven, ais hun aller tegc-nbeeld,
in het aan?.i]n geroepen, om 'n
sctueloosgebruikt hulpmiddel te zijn voor uw
kleinmenschelijk bedrijf? Verbeelddet ge u
wellicht dat ik uw hulp of zelfs uw leiding
noodig had om inwoners te werven voor
mijn duister Rijk? Deed ik te weinig naar
uw zin? Hadt ge u een surplus aan geluk,
en vreugde, en welvaart, en kennis verwor
ven, en degradeerdet ge mij daarom tot
pandjes-bewaarder bij wien ge uw overschot
van schatten kondt deponeeren? Maar weet
wel, dat ik geen recht van weder-inkoop"
erken, noch beleenbriefjes afgeef, die ge te
gelegener tijd weer kunt inlossen. Mijn
deposito's zijn niet meer op vorderbaar l
Ge moet niet denken dat mijn hooge leef
tijd mij sentimenteel heeft gemaakt, nu ik
u een bekentenis ga doen: Gij, mijne afge
dwaalde vrienden, waart mij vroeger sym
pathieker dan nu. Waarlijk, het was mij
liever, tégen u te strijden, dan, zooals thans,
gedwongen aan uw zijde. Uw verzet tegen
mijn heerschappij was natuurlijker, want
menschelfjker, dan uw door mij nooit be
geerd bondgenootschap van thans. Ik had
eerbied voorden moed van uw ach, meestal
hopeloozen strijd,en ik wreef mfj vergenoegd
de dorre handen, als ge eens 'n enkele maal
erin slaagdet, mij een stukje van mijn ter
rein te ontnemen. Soms had ik reeds aan
geklopt aan uw deur, rustig maar beslist,
als een onafwijsbare gast, maar den weg
naar het witte bed vond ik versperd door
uw Liefde en uw Wetenschap, moeders,
geneesmeesters, mijn liefste bestrijders,
en tb glimlachte, als mijn Zender den wenk
gaf die mfj wijken deed, en er was iets als
geluk in mijn oud hart, en iets als de blijd
schap van den gaarne-overwonnene, in mijn
ngehoorden groet: Tot later dan..."
Laat ik niet week worden op dezen dag.
Mijn veerkracht mag niet verslappen in
dezen tijd; ook ik moet durchhalten".
Zevenduizend plaatsen per dag een mooi
getal, nietwaar? heb ik in te ruimen
voor de nieuwgekoinenen en ik kan ze toch
niet afwijzen, al zien ze er meestal zóó
deerlijk-gehavend uit, dat ik mij schamen
zou, als ik was! Enfin, zooas gij wilt.
Ik zou u willen waarschuwen, zóó niét
voort te gaan: de dag zou kunnen komen,
waarop ik mij niet meer laat gebieden, maar
zélf het commando overneem. Gij stuurt mij
er op uit met bommen, en granaten, en
gassen, en vurige vlammen. Ik zelf heb
echter nog meer en giftiger pijlen op mfjn
boog. Meent ge verstandig te doen mfj te
tarten al mijn krachten in te zetten?
Ik vermaan u in gemoede: laat ons vrien
den blijven. Het is niet noodig dat ge mij,
vrijwillig, met zooveel duizenden tegelijk
omhelst; ns druk ik u toch wel aan mijn
hart en dan is 't nog vroeg genoeg.
Hoort! ik word geroepen. Duizenden
stemmen roepen mij. Het Ifjkt, alsof ze iets
anders zeggen: Matter! fluisteren ze hun
laatste woord. Of: Darling! En: Mes enfants f
Ik versta ze beter: mij, mij roepen zij.
Goed dan, ik kom!
T ha nat os I. R.
DROOMBEELD
Verlangen