Historisch Archief 1877-1940
6
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
31 Aug. '18. No. 2149
Nieuwe
Engelsche Boeken
VAN TRANS-NOORDZEE
EN VERDER
IV
W. J. DAWSON, Robert Shenstone, A
Novel. -6/?. John Lane 1918.
FORD MADOX HUEFFER, On Heaven and
other Poems. 3/6. John Lane 1918.
'n Vorige maal heb ik, schrijvende over
Patrick MacGill, gezegd, dat deze auteur
in Holland vermoedelik onbekend was. Na
derhand is me gebleken, dat ie niet zó
onbekend was als ik wel dacht; immers, ver
leden jaar is er in De Tribune" 'n vertaling
van The Ratpit," verschenen, als feuilleton,
en ook in de Nieuwe Rotterdammer" is
dat boek besproken. Men zal mij, hoop ik,
niet kwalik nemen, dat ik het met het bij
houden van dag- en weekbladen enigszins
op 'n akkoordje gooi: ik heb mér dingen
te doen. En van de vertaling wil ik hopen,
dat ze beter is dan 't meeste van wat hier
te lande als vertaling uit het Engels" wordt
opgedist. De enkele goede overzettingen
?- niet te na gesproken, moeten we het feit
konstateren, dat het merendeel het werk is
van onbevoegden, die vaak zelf niet be
seffen hoe volslagen onbevoegd ze zijn.
En als ik 'n Engels schrijver onbekend"
noem, dan noem ik zo, in tegenstelling met
'n Bernard Shaw, Thomas Hardy, of H. G.
Wells, omnogtezw!jgenvan?beroemdheden"
als Mrs. Humphrey Ward, Marie Corelli en
Florence Barclay, waarmee ganselik niet te
konkurreren valt l Zodat ik maar zeggen wil,
dat ik vermeen vandaag alle recht te hebben
Dawson en Hueffer voor in Holland onbe
kenden te verklaren. Wat drommels, de
meeste van hun lezende landgenooten ken
nen ze niet. Toch hebben ze beiden vrij
wat gepresteerd Dawson is trouwens al
'n eindje in de zestig en hun prestaties
zouden in Nederland ruim voldoende zijn
geweest, niet om hun financiële successen
te bezorgen, maar om ze 'n plaatsje te doen
krijgen in 'n handboek of leerboek der va
derlandse letteren. Met zulke dingen is
men in Holland nu eenmaal scheutiger dan
in Trans-Noordzee.
Dawson is sedert 1875 predikant, eerst
Wesleyaan, later Congregationalist. De
Congregationalisten vormen, volgens de
Harmsworth Encyclopsdia, 'n gezindte bestaande
uit ben die zich bewust zijn, dat nieuw
leven en nieuwe kracht hun zijn geworden
door invloed van boven. No external
authority has any right to open or shut the
doors of the divine society. Not only
submission to a hierarchy but the imposition
of a defined system of doctrine is excluded.
The sole organs by which God reveals
Himself are Hls word and Hls spirit. For
purposes of fellowship and mutual help it
is, hpweven, expedient that men should
combine, and the best form of such union
is an association of Hnke-mlnded persons
in one locality. These may enter into rela
tions wlth simllar bodles elsewhere, but no
authority belongs to one over another, or
to the whole over any part." 1)
We hebben dus in Dawson te zien 'n
religieus-aangelegd mens, die verder in 't
bezit is van gevoel en verbeelding; ook van
heldenmoed anders publiceert men niet,
maar leest z'n produkten alleen voor aan
z'n bewonderende aanstaande; 'n
respektabele gave van zich te uiten, en 'n gezonde
kritiese zin, waaronder ik versta het
vermo
1) De Congregationalisten tellen
InGrootBrittanniëomstreeks een half millioen kerk
leden.
gen om begrijpend te waarderen wat an
deren hebben vermocht te scheppen. Hij
heeft gedichten geschreven werk van 'n
serener en meer algemeen menselik voelende
Rossetti,?studies over Engelse schrijvers
een hiervan is het zeer lezenswaardige boek
The Makers of Modern Engü&h, dat verschei
dene drukken heeft beleefd, en 'n paar
romans, waarvan ik de laatste bespreken zal.
Aanleiding tot het ontstaan van de als
autobiografie geschreven roman Robert
Shenstone was, dit maken we op uit 's schrij
vers Dedication to a DeadMaster", de oorlog.
De auteur gevoelde zich gedrukt, verward,
ontzet. Hij was in martelende onzekerheid
omtrent het lot van 'n zoon, die als soldaat
z'n plicht deed in Frankrijk. The mind
craved some outlet, if only to preserve lts
sanity." En hij volgde 't klassieke voorbeeld:
Pendant les guerres de l'empire,
Goethe, an bruit du canon brutal,
Fit Ie Divan occldental,
Fratche oasis cül'art respire.
En wat Théophile Gautier volgens eigen
verklaring deed na Goethe, dat heeft nu,
volgens eigen verklaring, Dawson gedaan:
In the midst of horrors, I have written
thls tale of joyous and adventurous youth;
which takes me back to a brighter world,
long since left behind."
Onze tijd is rijk aan biografiese romans."
Ze worden overal geproduceerd, en verto
nen, in weerwil van de verschillende nati
onaliteiten en levensbeschouwingen van de
schrijvers, uit den aard der zaak zekere
gemeenschappelike trekken. Een hiervan is
'n langdradigheid, die ons niets en niemen
dal bespaart, en die ons weer zou doen
hunkeren naar de tijd van Ctarissa Harlowe,
zaliger gedachtenis, 'n Andereis: volslagen
gebrek aan konstruktie, of, wil men liever,
van intrige, piot," gelijk 't in 't Engels heet.
Persoonlik voel ik deze belde eigenaardig
heden als gebreken, die me menig boek
ongenletelik maken. In Dawsons roman zijn
ze absent. D.w.z. het goedgeschreven, hier
en daar schitterend geschreven, boek is ner
gens langdradig, en is gekonstrueerd op
'n onversleten gegeven, waarvan ik niets
zal mededelen, daar 't mijn bedoelen is op
te wekken tot lezing van 'twerk-zelf. Zij,
die er over willen meepraten zonder het te
hebben ingezien, moeten in vredesnaam
hun licht maar elders opsteken. En zij, die
enigszins huiverig zijn van 'n roman door
'n predikant geschreven en nog wel liefst
door zo'n ouwe! mogen als geruststel
ling van mij de verzekering aanvaarden, dat
de schrijver het tegengestelde is van 'n
femelaar, dat ie z'n religiositeit, die vooral
aan 't slot van 't boek kleur verschaft, nergens
hinderlik opdringt, en dat ie zelfs 'n boek
als The Wlde, Wlde World niet zo lang
geleden nog met liefde besproken in... De
Nieuwe Gids! Great Scotland Yard! niet in
welwlllends bescherming neemt, integendeel.
I don't thlnk I was ever really what my
Aunt calied a sissy" (= 'n Mietje): but I
am quite sure that I was not a normal boy.
I was a lonely child who had drawn the
colour of my life excluslvely from mature
persons; I was the product of an intellectual
forcing-house, and, as a natural result, I
was precoclous, and proud of my precocily.
My Aunt was quite rlght when she said
that at my age I ought to have been
blrd'sn est in g or robblng orchards; instead of
which I was going about in white cotton
gloves, making love to litlle girls. Even my
reading was all wrong. I had never
discovered Robinson Crusoe, nor the incredibl
ingenuities of The Swiss Family Poblnson.
I had never entertained the least desire to
be a bandit, a pirate, a highway man, or to
live upon a desert island. E very natural boy
is moved by these bloodthirsty ambltkms;
they mark the first crude bubblings up of
the Hfe-force that is within him. So far as
I remember the only two works of fiction
with which I was acquainted were Uncle Torn's
Cabln and a sickly kind of story calied
The Wlde Wide World. From the first my
mother used to read aloud the death of
Eva, and the most thrilllng episode I recall
in the other was a dreadful accident to the
white stockings of a young lady who feil
into a muddy dltch."
Zonder Robert Shenstone's tante zou 't er
slecht met hem hebben uitgezien. Zij, be
heersende persoonlikheid, knipt het
honneponnige jongetje z'n snoezige krullende lokken
af, zij zet hem aan 't werk wanneer ie, ouder
geworden, wat moet gaan doen in de wereld,
en ze houdt hem aan 't werk. Daar ze
nu eenmaal 'n ouwe tante is, heeft ze ook
enige groteske eigenaardigheden, maar haar
figuur is evenwej niet tot karikatuur ge
worden. Dit is wél 't geval met 'n
onmogetike, Dickens-achtig aandoende huisknecht,
terwijl Roberts hospita en z'n kollega
Farthing rijke typen" allebei zo tussen beide
instaan. Met Fan hing schrijft de held 'n
bloedig drama, The Man-Monkey, dat 'n
reuze-succes wordt! Onverdiend?
Prostitution of talent"? Luister naar wat de schrijver
daaromtrent zegt, door de mond van
Shenstones literary partner:
There are lots of geniuses in the world
who thlnk it their first duty to please
themselves, and never for a moment think It
worth while to please anybody else. The
result is no one pays the least attention to
them. Of course they have the consolation
of imagining themselves superior to the
public and they take their time out saying
savage things about the writers and artists
whom the public does like... there was
never yet a popular success but some ass
got up and brayed about a prostitution of
talent... Do you think it a crime to please
people? I don't."
In looking back I sometimes think that
this was the best lesson in the art of
llterature which I ever received. It wassevere,
it was unpleasant, but it was wholesome,
and, above all, it was necessary. It impressed
forever on my mind the truth that the pro
duction of art is a partnership between the
artist and hls public; that it implies a
correspondence of feeling and ideals; that to
attain perfect expression there must exlst
common sympathies, and that the range of
sympathy in the writer must not exceed
the range of the reader, just as in hearing
sound at all, sound must not rise above or
sink belpw the octave of the ear."
Voor ik nu van Robert Shenstone afstap,
nog n opmerking aan 't adres van de
schrijver. Ik wou dat ie de laatste drie
regels van z'n verhaal had weggelaten. Ze
zijn volslagen overbodig.
Ford Madox Hueffer is 'n litterair impres
sionist, die zich, natuurlik, 't geredelikst uit
in vers libre, en z'n kunstenaars-standpunt
meer dan eens met talent verdedigd heeft,
't laatst, meen ik, in 't in 1916 opgeheven
tijdschrift Poetry and Drama. Men kan 'n
voorstander van synthese zijn, en 'n pleit
bezorger van overwogen struktuur, in poëzie
zo goed als in prozawerken; men kan 'n open
oog hebben voor de gevaren van vers libre in
de handen van would- be dlchterlike beunhazen
en aanstellers, en tóch toegeven, dat de kunst
van Hueffer bestaansrecht heeft. Mits des
dichters produkten, door de wijze waarop
ze de kunstgevoelige lezer pakken, zichzelf
rechtvaardigen. Dit nu is met On Heaven
and other Poems" grotendeels het geval.
Ik maak 'n besliste uitzondering voor de
bouts rimés aan 't eind, waarmee d'ie zich
in Frankrijk soms de tijd heeft gekort, en
Teekenlng voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck
Bij Iemand in het Krijt staan
die z'n kapitein met hetzelfde doel heeft
overgebracht in Gradus-ad-Parnassum ver
zen, zoals men die in Engeland het op
groeiende geslacht nog steeds laat maken,
op de Grammar-schools."
'n Paar staaltjes van Hueffers kunst of
hoe zal ik het noemen ? volgen hier. 2)
The white-limbed heroes of Hellas ride by
upon their horses
For ever through our brains.
The heroes of Cressy rlde by upon their
stallions;
And battalions and battallonsandbattallons
The Old Guard, Ihe Young Guard, the men
of Minden and of Waterloo,
Pass, for ever staunch,
Stand, for ever true;
And the small man with the large paunch,
And the grey coat, and the large har, and
the hands behind the back,
Watches them pass
In our minds for ever...
But that clutter of sodden corses
On the sodden Belgian grass
That is a strange new beauty.
And what in the world did they btar it for?
I don't know.
And what in the world did they dare it for?
Perhaps that is not for the likes of me to
understand.
They could very well have watched a
hundred legions go
Over their fields and between their citieg
Down into more southern regions.
They could very well have let the legions
pass through their woods,
And have kept their lives and their wives
and their children und cattle and goods.
I don't understand.
Was it just love of their land?
Oh poor dears!
Can any man so love his land?
Give them a thousand pities
And rivers and rivers of tears
To wash off the blood from the citie of
Flanders.
't Belangrijkste gedicht, On Heaven,"
dateert van voor de oorlog, 't Is belangrijk,
niet alleen als bijdrage tot de rubriek Hoe
de heer Dinges zich de hemel voorstelt,"
of door 't feit, dat het zo vaak herdrukt is
in de Verenigde Staten, of alle places!
maar door z'n direktheid van vizie gepaard
aan absolute oprechtheid, zodat men onder
't lezen werkelik met de dichter waant te
zitten
In the cool of the even
In front of a caféin Heaven.
WlLLEM VAN DOORN
2) Uit Antwerp."
l n imiiiii n nul n l i i nu in i i u MIMI n i uu u in mi liiiiiiniimi 1111 iiinii MI m H llm, , llllm ,,,,,,, llm |ml ,,, |M||| , |H|
Heest eTen zuinig: op tUULU als BRVOD en rooMi sigaren van JWHAÜJ. JBOOT
=== Sarphatistraat 229 Amsterdam - Tel. Z. 5429 en Z« G9V6 =====
Gelder
Tat
'N. 2997'
Amsterdam
Tal.
.2997
Eetservièzen
DE ZAAN LAN
ZlLVERSMEDCRIJ
Mj
G. J"CMOORI
OPGEDICHT
Specialiteit in Zilve
LUIK
O1 MONI
>, MILAAN I9O6,
.i_ 1910
fabriek, te Amsterdam
Utnechtyche dw. ^tnaat 66,60,70,72.
i imiifiimmimiiMiMtmmiiitiiHii
Rookt
Minister Treub
Sigaren
UTRECHT
Hotel WILLEMS
VREEBURG 9 en 10
Interc. Tel. 725
Logies met ontbijt f 1.5O
Diners a f 1.25
l. W. VAN «S
:-: UTRECHT x
MERKiLIOND'OR
Zijden Lampekappen
AMSTBWAM. KALVCBSTRAAT MC
DEN HAAO.SPUISTRAAT. ^i
UTRECHT. CHOORSTR»AT. i
HAARLEM.
ROTTCRDAM. MoorosTtco. sa
ARNHEM. RUNSTRAAT. M
N»MEGEN.BROERSTRA«: 9
20
MODERNE i
MOLLIÈRE
Speciaal adres, alles eigen fabri
kaat, ook alle artikelen om zelf te
maken, op aanvr. prfjscour. No. 10.
?" Voor den handel speciale prijzen
VAN DAM, Kalveulraat 157, Amsteidam
- TELEFOON J900 -
LAK, GLACÉ,
SUÈDE,
WIT LINNEN
a 150
prima
per
HarpiiaÉistraat 22, Amsterdam
TELEFOON Znld 54*9 en Znld 0970