De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1918 7 september pagina 11

7 september 1918 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

7 Sept '18. No. 2150 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 DE ZEGEVIERENDE TERUGTOCHT Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek Mislukt (Passing Show) R e c r u u t: Mijn voeten, dokter, ik kan niet loopen." Off. v. O e z.: Perfect l Juist noodig l Bij het staande leger. Wie volgt ?" trekken terug naar het vooraf beraamde plan' «tHUUUIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIIIM* niiiiuiiiimiiiiiii SLUIT U.W LEVEnSVERZEKERririGBU DE/ÏMSTERD/ÏMSCHE iiimiiiiiiiimiiiii f tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii IIIIIMIIIIIIIIIlIIlllllHIIIMIIIIIIIllllllMIMIIIIllllllllilllllllllllllllllllUIIIHIMIIlHIIIMIIIII^HltllMIIUIIIIIIIIMIIIlllllllllllllllllllllUtl VERZEKERD 5SMILLIOEM IIIIIHHIIIItinilllHIHItllllllHII Royal Aucüon Bridge HET DOUBLEEREN ^HetJdoubleeren bij Royal Auction Bridge \heeft natuurlijk geheel andere regels dan bij gewoon Bridge. -/Bij gewoon bridge wordt de waarde van liet aantal trekken, boren de eerste zes, m«t iwee vermenigvuldigd en komt dit bedrag -onder de lijn ten bate van die partij, die meer dan zes slagen haalt. Bij Royal Auction Bridge wordt daaren tegen het aantal slagen aangekondigd, dat ?een speler, met steun van het spel van zijn ?partner met een bepaalde kleur als troef of in sansatout, aan trek meent te kunnen behalen. Wordt nu die annonce gedoubleerd en wordt het aangekondigde aantal trekken gemaakt, dan wordt eike aan trek behaalde slag voor de dubbele waarde gerekend; b.v. A heeft 3 harten gedeclareerd. B een zijner tegenspelers doubleert, doch A maakt 3 aan trek, dan boekt hij dus onder de lijn :2 X 3 X 8 = 48 punten en, zooals ik reeds vroeger aangaf 100 punten boven de lijn voor het voldoen aan zijn contract. KJt'Maakt hij echter slechts 2 aan trek dus boekt B en zQn partner 2 X 50 =100 punten boven de lijn en wordt onder de lijn niets ?opgeteekend. Ik heb met voorbedachten rade het boven genoemd voorbeeld genomen, want men ziet daaruit dadelijk, dat A, als niet g«'doubleerd was, door het voldoen aan zijn contract niet de manche zou hebben ge wonnen, wat nu door de doublure van IB wel het geval is geworden. Aangezien de ?manche met 30 punten wordt gewonnen, was 3 aan trek in harten = 24 te weinig ?geweest. Al dadelijk blijkt hieruit, dat men bij Royal Auction Bridge voorzichtig moet zijn met doubleeren. Ik heb het in mijn voorgaande artikelen ?reeds gezegd, dat bij dit spel de manche dikwijls van schoon wordt gewonnen, maar dan moet men het zijn tegenpartij niet gemakkelijk maken door onvoorzichtig te doubleeren. n bij twee harten n bij twee kroon schoppen is na een mislukte doublure de manche gewonnen. Daarom is het altijd gevaarlijk die annonces te doubleeren, tenzij men een bijzonder sterk spel in handen ?heeft. Het is dan béter als men kans heeft het spel te doen verliezen, om tevreden te zijn met de 50 punten boven de lijn, dan voor de kans van 100 punten te boeken, de tegenpartij te helpen de manche te winnen! Anders wordt het echter, als b.v. de tegen partij 4 harten of 4 kroonschoppen heeft aangekondigd. Slaagt hij erin die aangekondigde trekken te behalen, dan is de manche toch gewon nen en geeft de mislukte doublure hem al leen wat meer punten. Evenzoo is het, wanneer de tegenpartij reeds een aantal punten in de manche heeft behaald. Heeft hij b.v. reeds 14 punten in de manche gebracht, dan is hij met een gewonnen twee harten = 16 punten toch uit. Wanneer zich nu het geval voordoet, dat door het winnen van de gedane annonce de tegenpartij toch genoeg punten zou be halen om de manche te winnen en die annonce wordt gedoubleerd, spreekt men in het algemeen van een vrije doublure. Ook moet men wel bedenken, dat bij Royal Auction Bridge door het zoo dicht bij elkander liggen van de waarden der kleuren en van sansatout, er voor den speler wiens annonce is gedoubleerd of wel voor diens partner altijd nog een achter deurtje open staat om te ontsnappen aan het gevaar van gedoubleerde strafpunten te krijgen. Stel bv. dat A een zeer goede ruitenkaart heeft met nog in twee andere kleuren een rentrant doch met een zeer zwakke hartenkleur. Hij heeft, indien zijn partner B .stopt" in harten d. w. z. als deze in die kleur een vaste trek heeft, zeer veel kans twee, wel licht drie aan trek te maken. Hijisnaeenig opbieden er toe gekomen 2 sansatout aan te kondigen. Nu heeft C een lange harten kleur met nog een rentrant In een andere kleur. Wat moet nu C doen? Als hij doubleert begint het bieden opnieuw en A. bij het bieden niet gesteund door B, vindt het vei liger de annonce in sansatout te laten varen en declareert 3 ruiten (3 ruiten 21, is hooger dan 2 sansatout = 20). In ruiten heeft C niets, zelf dooreen hoogere annonce boven de 3 ruiten te gaan kan kij niet en A speelt zijn 3 ruiten en wint die. Door dit doubleeren van die annonce van C, met het doel meer strafpunten te boeken, heeft hij zijn groote kans wellicht zekerheid de annonce van twee sansatout te doen verliezen, weggegooid. Ook dit was dus geen geheel vrije dou blure, zelfs al had A onder de lijn reeds 10 of meer punten gebracht, en het was beter geweest die doublure na te laten. Iets anders was het geweest, indien A 3 sansatout had geannonceerd. Om daarbij de doublure te ontloopen is een annonce van 5 trekken in ruiten of klaveren noodig of van 4 in kroonschoppen of harten. Ik wil hierbij nog even in de gedachten terugroepen, dat bij gelijke waarde der sla gen het aantal slagen vóór gaat dus b.v. 3 klaveren gaat boven 2 kroonschoppen; doch dat bij verschil van punten het aantal slagen, dat de hoogste waarde vertegen woordigt, gaat boven een grooter aantal slagen, dat minder punten telt; zoo gaat 3 sansatout = 30 boven 4 ruiten = 28. Zooals de lezer zal bemerken, raad ik voorzichtigheid en beperking aan bij het overwegen om een annonce van de tegen partij te doubleeren. Waar het doubleeren bij gewoon Auction Bridge als gevolg van het steeds annon ceeren in de roode kleuren, of in sausatout veelvuldig voorkwam is dit bij Royal Auction Bridge veel minder het geval, door de mo gelijkheid in alle kleuren van schoon de manche te winnen, waardoor klaveren en ruiten ook tot hun recht komen. Spelers, die reeds dikwijls gewoon Auction Bridge speelden, gaarne en dikwijls doubleerden en daar gunstige resultaten mee behaalden, vinden die vermindering van de kans om het spel van de tegenpartij te doubleeren een bezwaar, dat aan Royal Auction Bridge kleeft en met een vergeeflijke maar toch onjuiste overdrijving zeggen zij, dat doubleeren bij R. A. Bridge eigenlijk uitgesloten is; maar dat is volstrekt niet het geval. Bij zeer angstige spelers die veel voudige zekerheid verlangen voor zij een hoogere annonce doen; komt doubleeren weinig voor, maar als zij geen bepaalde veine hebben, zullen zij in den regel weinig robbers winnen, daar zij zich spoedig laten intimideeren door het opbieden van hun tegenstanders en het dezen gemakkelijk maken met lage annonces het spel, de manche en eindelijk de robber te winnen. Men moet niet al te bang zijn om eens een trek meer te annonceeren of het bod van zijn partner te verhoogen. Daardoor wordt dikwijls de tegenpartij ook uitgelokt een hooger bod te doen en ziet men dan de kans schoon, dan is de tijd gekomen om te doubleeren. Bij het berekenen van het aantal slagen dat men in zijn spel kan maken, moet men er wel op bedacht zijn, dat de tegenpartfl zeer waarschijnlijk een korte kleur heeft in de kleur, waarin gij hooge kaarten hebt en waarin gij dus de annonce hebt gedaan. Het zou dus bv. verkeerd zijn, bij de an nonce in een kleur, de aas, heer en vrouw, die ge in een andere kleur in uw hand hebt, als drie slagen te rekenen. Zeer waarschijnlijk wordt de vrouw, wellicht reeds de heer afgetroefd en dan komt ge niet aan het aantal trekken, dat ge noodig hebt om den speler het spel te doen verliezen. ? ? Om uit te maken of ge zult doubleeren, moet ge de trekken tellen, die ge zeker zult maken en om b.v. een annonce van vier trekken in een kleur te doubleeren, moet ge uit uw slagenspel drie vaste trekken kunnen maken. Evenals er geen regel zonder uit zondering is, is hst ook hier. Hebt ge zelf kans om den speler het spel te doen ver liezen en heeft b.v. uw partner, zij het dan ook op waarschijnlijk zwakke kaarten n sansatout aangekondigd, dan kunt ge eerder tot doubleeren overgaan, want die annonce van een sansatout waarborgt u in het spel van dien partner toch zeker enkele slagen en hebt ge dan in de aangekondigde kleur een vaste slag en daarenboven nog een zeer waarschijnlijke slag in een andere kleur, dan zou ik u raden: probeer het, de kans om het spel te laten verliezen is dan groot en was de annonce in harten of kroonschappen, dan is het toch een vrije doublure en zou de manche toch gewonnen worden. Nog een punt, waarmede verschillende spelers soms verlegen zitten, is de vraag: Wat is beter om met goede kans op het boeken van strafpunten de annonce van de tegen partij te doubleeren, dan wel om te trachten zelf het spel te winnen door hooger te bieden dan de tegenpartij. M.i. moet men er in de eerste plaats op uit zijn om het spel te winnen en meent men dus, in verband met de annonce van den partner, zelf een hoogere annonce te kunnen doen, dan moet men niet aarzelen en zich niet laten weerhouden door de wel licht groote kans om de tegenpartij straf punten te bezorgen. Dit is natuurlijk in het bijzonder het ge val, als men door het winnen van het spel ook de robber zou winnen. Ook kan het voorkomen, dat uw partner in stede van uw annonce te steunen, die van uw tegenpartij doubleert, dan moet men ter dege te rade gaan met het eigen spel, in het bijzonder met de troef kaart. Uw partner kan u dan waarschijnlijk slecht steunen in de door u aangekondigde kleur, maar ge kunt daarentegen toch zeker zfjn, dat hij enkele slagen in handen heeft. Hebt ge dus goede troeven en bovendien goede kans het spel te kunnen winnen, dan zou ik aanraden hooger te bieden in uwe kleur. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii Onder goede troeven versta ik daarbij niet alleen hooge kaarten in troef, maar bovendien een lange kleur daarin. Heeft men bv. 4 honneurs in een kleur op handen, dan is dat wel mooi om die punten te boeken, maar zonder steun van uw partner in die kleur bestaat er veel kans dat ge troeven te kort komt. Kort geleden werd eene door mij opge zette annonce in klaveren, die door mijn partner tot drie slagen was opgeboden, door een mijner tegenspelers gedoubleerd. Diens partner ging door in de door hem geannon ceerde hartenkleur en kondigde drie harten' aan. Ik had aas, heer, vrouw, boer vijfdein klaveren en bovendien 4 kleine harten. Ik speelde den heer van klaveren voor; die slag werd door mij gemaakt, daarna de vrouw deze werd door de tegenpartij, die in harten aas, heer, vrouw, tien had, genomen met de tien. Hfj sloeg daarna driemaal harten met het resultaat, dat ik een troef overhield, daarmede aan slag kwam, waarna ik mijn drie klaveren, die ik nog in handen had, uitspeelde, waardoor ik vijf slagen maakte; bovendien maakte mijn partner nog een slag en het resultaat was dus 'dat de tegenpartij wel is waar 64 punten aan honneurs boekte, doch mijn partner en ik 100 strafpunten boven de lijn konden noteeren. De door mij geannonceerde en door mijn tegenspeler gedoubleerde klaveren, had ik nooit kunnen winnen en de tegenpartij had zeker 200 of 300 stiafpunten geboekt. Ik sprak er zooeven reeds over, dat na een doublure het bieden opnieuw begint en men een doublure kan ontloopen door in een andere kleur over te gaan, mits het aantal punten hooger is dan dat van het oorspronkelijke hoogste bod; doch men ziet dikwijls een streven van den partner van den hoogsten bieder om dat in elk geval te doen, waardoor soms een annonce wordt gedaan in een kleur, waarin de kans op winst veel geringer is, en die dan gewoon lijk ook wordt gedoubleerd. Dit is af te keuren. Volstrekt niet iedere doublure wordt gewonnen en hebt ge geen goede kaarten om een andere annonce te doen, Iaat het dan aan uw partner, die de annonce gedaan heeft, over, om tenzij over te gaan in een andere kleur, tenzij om de nu eenmaal door hem gedane annonce gestand te doen. Als regel zou ik willen aangeven: Tel, voordat ge doubleert, goed het aantal slagen, dat ge zelf kunt maken en doubleer niet op losse gronden. BR;DGER Teekening voor de Amsterdammer" van H, v. d. Velde Gertrud Leistikow in haar Maskerdans" bij Hamdorf te Laren

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl