Historisch Archief 1877-1940
7 Sept '18. No. 2150
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
DE ZEGEVIERENDE TERUGTOCHT
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Mislukt (Passing Show)
R e c r u u t: Mijn voeten, dokter, ik
kan niet loopen."
Off. v. O e z.: Perfect l Juist noodig l
Bij het staande leger. Wie volgt ?"
trekken terug naar het vooraf beraamde plan'
«tHUUUIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIM* niiiiuiiiimiiiiiii
SLUIT U.W LEVEnSVERZEKERririGBU
DE/ÏMSTERD/ÏMSCHE
iiimiiiiiiiimiiiii
f
tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
IIIIIMIIIIIIIIIlIIlllllHIIIMIIIIIIIllllllMIMIIIIllllllllilllllllllllllllllllUIIIHIMIIlHIIIMIIIII^HltllMIIUIIIIIIIIMIIIlllllllllllllllllllllUtl
VERZEKERD
5SMILLIOEM
IIIIIHHIIIItinilllHIHItllllllHII
Royal Aucüon Bridge
HET DOUBLEEREN
^HetJdoubleeren bij Royal Auction Bridge
\heeft natuurlijk geheel andere regels dan
bij gewoon Bridge.
-/Bij gewoon bridge wordt de waarde van
liet aantal trekken, boren de eerste zes, m«t
iwee vermenigvuldigd en komt dit bedrag
-onder de lijn ten bate van die partij, die
meer dan zes slagen haalt.
Bij Royal Auction Bridge wordt daaren
tegen het aantal slagen aangekondigd, dat
?een speler, met steun van het spel van zijn
?partner met een bepaalde kleur als troef of
in sansatout, aan trek meent te kunnen
behalen. Wordt nu die annonce gedoubleerd
en wordt het aangekondigde aantal trekken
gemaakt, dan wordt eike aan trek behaalde
slag voor de dubbele waarde gerekend;
b.v. A heeft 3 harten gedeclareerd. B een
zijner tegenspelers doubleert, doch A maakt
3 aan trek, dan boekt hij dus onder de lijn
:2 X 3 X 8 = 48 punten en, zooals ik reeds
vroeger aangaf 100 punten boven de lijn
voor het voldoen aan zijn contract.
KJt'Maakt hij echter slechts 2 aan trek dus
boekt B en zQn partner 2 X 50 =100 punten
boven de lijn en wordt onder de lijn niets
?opgeteekend.
Ik heb met voorbedachten rade het boven
genoemd voorbeeld genomen, want men
ziet daaruit dadelijk, dat A, als niet
g«'doubleerd was, door het voldoen aan zijn
contract niet de manche zou hebben ge
wonnen, wat nu door de doublure van
IB wel het geval is geworden. Aangezien de
?manche met 30 punten wordt gewonnen,
was 3 aan trek in harten = 24 te weinig
?geweest.
Al dadelijk blijkt hieruit, dat men bij Royal
Auction Bridge voorzichtig moet zijn met
doubleeren.
Ik heb het in mijn voorgaande artikelen
?reeds gezegd, dat bij dit spel de manche
dikwijls van schoon wordt gewonnen, maar
dan moet men het zijn tegenpartij niet
gemakkelijk maken door onvoorzichtig te
doubleeren.
n bij twee harten n bij twee kroon
schoppen is na een mislukte doublure de
manche gewonnen. Daarom is het altijd
gevaarlijk die annonces te doubleeren, tenzij
men een bijzonder sterk spel in handen
?heeft. Het is dan béter als men kans heeft
het spel te doen verliezen, om tevreden te
zijn met de 50 punten boven de lijn, dan
voor de kans van 100 punten te boeken, de
tegenpartij te helpen de manche te winnen!
Anders wordt het echter, als b.v. de tegen
partij 4 harten of 4 kroonschoppen heeft
aangekondigd.
Slaagt hij erin die aangekondigde trekken
te behalen, dan is de manche toch gewon
nen en geeft de mislukte doublure hem al
leen wat meer punten.
Evenzoo is het, wanneer de tegenpartij
reeds een aantal punten in de manche heeft
behaald. Heeft hij b.v. reeds 14 punten in
de manche gebracht, dan is hij met een
gewonnen twee harten = 16 punten toch uit.
Wanneer zich nu het geval voordoet, dat
door het winnen van de gedane annonce
de tegenpartij toch genoeg punten zou be
halen om de manche te winnen en die
annonce wordt gedoubleerd, spreekt men
in het algemeen van een vrije doublure.
Ook moet men wel bedenken, dat bij
Royal Auction Bridge door het zoo dicht
bij elkander liggen van de waarden der
kleuren en van sansatout, er voor den
speler wiens annonce is gedoubleerd of wel
voor diens partner altijd nog een achter
deurtje open staat om te ontsnappen aan
het gevaar van gedoubleerde strafpunten
te krijgen.
Stel bv. dat A een zeer goede ruitenkaart
heeft met nog in twee andere kleuren een
rentrant doch met een zeer zwakke
hartenkleur. Hij heeft, indien zijn partner B .stopt"
in harten d. w. z. als deze in die kleur een
vaste trek heeft, zeer veel kans twee, wel
licht drie aan trek te maken. Hijisnaeenig
opbieden er toe gekomen 2 sansatout aan
te kondigen.
Nu heeft C een lange harten kleur met
nog een rentrant In een andere kleur.
Wat moet nu C doen? Als hij doubleert
begint het bieden opnieuw en A. bij het
bieden niet gesteund door B, vindt het vei
liger de annonce in sansatout te laten varen
en declareert 3 ruiten (3 ruiten 21, is
hooger dan 2 sansatout = 20). In ruiten
heeft C niets, zelf dooreen hoogere annonce
boven de 3 ruiten te gaan kan kij niet en
A speelt zijn 3 ruiten en wint die. Door
dit doubleeren van die annonce van C, met
het doel meer strafpunten te boeken, heeft
hij zijn groote kans wellicht zekerheid
de annonce van twee sansatout te doen
verliezen, weggegooid.
Ook dit was dus geen geheel vrije dou
blure, zelfs al had A onder de lijn reeds 10
of meer punten gebracht, en het was beter
geweest die doublure na te laten.
Iets anders was het geweest, indien A
3 sansatout had geannonceerd. Om daarbij
de doublure te ontloopen is een annonce
van 5 trekken in ruiten of klaveren noodig
of van 4 in kroonschoppen of harten.
Ik wil hierbij nog even in de gedachten
terugroepen, dat bij gelijke waarde der sla
gen het aantal slagen vóór gaat dus b.v.
3 klaveren gaat boven 2 kroonschoppen;
doch dat bij verschil van punten het aantal
slagen, dat de hoogste waarde vertegen
woordigt, gaat boven een grooter aantal
slagen, dat minder punten telt; zoo gaat
3 sansatout = 30 boven 4 ruiten = 28.
Zooals de lezer zal bemerken, raad ik
voorzichtigheid en beperking aan bij het
overwegen om een annonce van de tegen
partij te doubleeren.
Waar het doubleeren bij gewoon Auction
Bridge als gevolg van het steeds annon
ceeren in de roode kleuren, of in sausatout
veelvuldig voorkwam is dit bij Royal Auction
Bridge veel minder het geval, door de mo
gelijkheid in alle kleuren van schoon de
manche te winnen, waardoor klaveren en
ruiten ook tot hun recht komen.
Spelers, die reeds dikwijls gewoon Auction
Bridge speelden, gaarne en dikwijls
doubleerden en daar gunstige resultaten mee
behaalden, vinden die vermindering van de
kans om het spel van de tegenpartij te
doubleeren een bezwaar, dat aan Royal
Auction Bridge kleeft en met een vergeeflijke
maar toch onjuiste overdrijving zeggen zij,
dat doubleeren bij R. A. Bridge eigenlijk
uitgesloten is; maar dat is volstrekt niet
het geval. Bij zeer angstige spelers die veel
voudige zekerheid verlangen voor zij een
hoogere annonce doen; komt doubleeren
weinig voor, maar als zij geen bepaalde
veine hebben, zullen zij in den regel weinig
robbers winnen, daar zij zich spoedig laten
intimideeren door het opbieden van hun
tegenstanders en het dezen gemakkelijk
maken met lage annonces het spel, de
manche en eindelijk de robber te winnen.
Men moet niet al te bang zijn om eens
een trek meer te annonceeren of het bod
van zijn partner te verhoogen. Daardoor
wordt dikwijls de tegenpartij ook uitgelokt
een hooger bod te doen en ziet men dan
de kans schoon, dan is de tijd gekomen
om te doubleeren.
Bij het berekenen van het aantal slagen
dat men in zijn spel kan maken, moet men
er wel op bedacht zijn, dat de tegenpartfl
zeer waarschijnlijk een korte kleur heeft in
de kleur, waarin gij hooge kaarten hebt en
waarin gij dus de annonce hebt gedaan.
Het zou dus bv. verkeerd zijn, bij de an
nonce in een kleur, de aas, heer en vrouw,
die ge in een andere kleur in uw hand hebt,
als drie slagen te rekenen. Zeer waarschijnlijk
wordt de vrouw, wellicht reeds de heer
afgetroefd en dan komt ge niet aan het
aantal trekken, dat ge noodig hebt om den
speler het spel te doen verliezen. ? ?
Om uit te maken of ge zult doubleeren,
moet ge de trekken tellen, die ge zeker zult
maken en om b.v. een annonce van vier
trekken in een kleur te doubleeren, moet ge
uit uw slagenspel drie vaste trekken kunnen
maken. Evenals er geen regel zonder uit
zondering is, is hst ook hier. Hebt ge zelf
kans om den speler het spel te doen ver
liezen en heeft b.v. uw partner, zij het dan
ook op waarschijnlijk zwakke kaarten n
sansatout aangekondigd, dan kunt ge eerder
tot doubleeren overgaan, want die annonce
van een sansatout waarborgt u in het spel
van dien partner toch zeker enkele slagen
en hebt ge dan in de aangekondigde kleur
een vaste slag en daarenboven nog een zeer
waarschijnlijke slag in een andere kleur, dan
zou ik u raden: probeer het, de kans om het
spel te laten verliezen is dan groot en was
de annonce in harten of kroonschappen, dan
is het toch een vrije doublure en zou de
manche toch gewonnen worden.
Nog een punt, waarmede verschillende
spelers soms verlegen zitten, is de vraag: Wat
is beter om met goede kans op het boeken
van strafpunten de annonce van de tegen
partij te doubleeren, dan wel om te trachten
zelf het spel te winnen door hooger te bieden
dan de tegenpartij.
M.i. moet men er in de eerste plaats op
uit zijn om het spel te winnen en meent
men dus, in verband met de annonce van
den partner, zelf een hoogere annonce te
kunnen doen, dan moet men niet aarzelen
en zich niet laten weerhouden door de wel
licht groote kans om de tegenpartij straf
punten te bezorgen.
Dit is natuurlijk in het bijzonder het ge
val, als men door het winnen van het spel
ook de robber zou winnen.
Ook kan het voorkomen, dat uw partner
in stede van uw annonce te steunen, die
van uw tegenpartij doubleert, dan moet men
ter dege te rade gaan met het eigen spel,
in het bijzonder met de troef kaart. Uw
partner kan u dan waarschijnlijk slecht
steunen in de door u aangekondigde kleur,
maar ge kunt daarentegen toch zeker zfjn,
dat hij enkele slagen in handen heeft. Hebt
ge dus goede troeven en bovendien goede
kans het spel te kunnen winnen, dan zou
ik aanraden hooger te bieden in uwe kleur.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii
Onder goede troeven versta ik daarbij
niet alleen hooge kaarten in troef, maar
bovendien een lange kleur daarin. Heeft
men bv. 4 honneurs in een kleur op handen,
dan is dat wel mooi om die punten te
boeken, maar zonder steun van uw partner
in die kleur bestaat er veel kans dat ge
troeven te kort komt.
Kort geleden werd eene door mij opge
zette annonce in klaveren, die door mijn
partner tot drie slagen was opgeboden, door
een mijner tegenspelers gedoubleerd. Diens
partner ging door in de door hem geannon
ceerde hartenkleur en kondigde drie harten'
aan. Ik had aas, heer, vrouw, boer vijfdein
klaveren en bovendien 4 kleine harten. Ik
speelde den heer van klaveren voor; die slag
werd door mij gemaakt, daarna de vrouw
deze werd door de tegenpartij, die in harten
aas, heer, vrouw, tien had, genomen met de
tien. Hfj sloeg daarna driemaal harten met
het resultaat, dat ik een troef overhield,
daarmede aan slag kwam, waarna ik mijn
drie klaveren, die ik nog in handen had,
uitspeelde, waardoor ik vijf slagen maakte;
bovendien maakte mijn partner nog een slag
en het resultaat was dus 'dat de tegenpartij
wel is waar 64 punten aan honneurs boekte,
doch mijn partner en ik 100 strafpunten
boven de lijn konden noteeren. De door mij
geannonceerde en door mijn tegenspeler
gedoubleerde klaveren, had ik nooit kunnen
winnen en de tegenpartij had zeker 200 of
300 stiafpunten geboekt.
Ik sprak er zooeven reeds over, dat na
een doublure het bieden opnieuw begint
en men een doublure kan ontloopen door
in een andere kleur over te gaan, mits het
aantal punten hooger is dan dat van het
oorspronkelijke hoogste bod; doch men ziet
dikwijls een streven van den partner van
den hoogsten bieder om dat in elk geval te
doen, waardoor soms een annonce wordt
gedaan in een kleur, waarin de kans op
winst veel geringer is, en die dan gewoon
lijk ook wordt gedoubleerd. Dit is af te
keuren. Volstrekt niet iedere doublure wordt
gewonnen en hebt ge geen goede kaarten
om een andere annonce te doen, Iaat het
dan aan uw partner, die de annonce gedaan
heeft, over, om tenzij over te gaan in een
andere kleur, tenzij om de nu eenmaal door
hem gedane annonce gestand te doen.
Als regel zou ik willen aangeven: Tel,
voordat ge doubleert, goed het aantal slagen,
dat ge zelf kunt maken en doubleer niet op
losse gronden.
BR;DGER
Teekening voor de Amsterdammer" van H, v. d. Velde
Gertrud Leistikow in haar Maskerdans" bij Hamdorf te Laren