Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Oct. '18. No. 2155
OP ZOEK NAAR DE NIEUWE WERELD"
COLUMBUS-WILSON : Land ?l"
iiiiiliiiiiiiiiiiiiiliillililiiiilfiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiilinmiiitiiiiiiimiiMMiiMiMiii
gelukkig te boven was gekomen en het kon
rekenen op den steun der natie, keerde het
dadelijk zijn blikken naar het begeerde
tusschenland. En van af het midden der
13de eeuw begon een Fransche opdringing,
die zonder veel uiterlijk vertoon zoetjes aan
zijn gang ging en meestal langs diplomatieke
wegen zijn doel zocht te bereiken.
Het eerst werd de aanval gericht tegen
de landen van het Rhönebekken; daar in
dezen verren halfvergeten uithoek van het
groote rijk was de Duitsche invloed door de
onverschilligheid der keizers steeds meer
afgenomen. Het kostte de Fransche koningen
dan ook weinig moeite om door koop,
huwelijk en andere finantiëele of politieke
transacties het werkelijke bezit van deze
gebieden te verkregen of er hun overwegenden
invloed te vestigen onder de erkenning der
nominale epperhoogheld van het rijk.Geweld
behoefde bij deze expansie niet gebruikt te
worden, immers zij stuitte niet op het minste
verzet. De Keizers kwamen de Fransche
koningen vaak halverwege tegemoet, zij
kochten gaarne de Fransche vriendschap met
den afstand van rijksgebied of rijksrechten.
En ook de andere Duitsche machten, keur
vorsten en vorsten, steden, ridders en de
kerk, zij allen werden te veel door hun
eigen partijbelangen in beslag genomen om
oog te hebben of op te treden voor de
interessen van het Rijk.
Op de eigenlijke Duitsche Rijnlanden
heeft het Middeleeuwsche Fransche Koning
schap slechts een enkelen, schuchteren
aanval beproefd. Maar des te meer heeft het
zich laten gelden in de gebeurtenissen, die
zich afspeelden in het Noordelijkste deel
van het voormalige rijk van Lottfarius, in
het hedendaagsche Belgiëen Nederland.
Hat keizerlijk gezag was ook daar sinds het
eind der 12de eeuw weinig meer dan een
naam geworden, de locale dynasten hadden
de keizerlijke macht geheel op zijde gezet.
De Fransche inmenging in deze gewesten
was dan ook veel meer het gevolg van het
conflict met Engeland en van de internati
onale West-Europeesche verhoudingen, dan
van de behoefte ook hier den Duitschen
invloed een slag toe te brengen.
In dit Noordelijkste deel van het voor
malige Karolingische tusschenrfjk is de
Fransche politiek overigens lang zoo gelukkig
niet geweest, als in het Zuidelijkste deel.
Gelukte het de Fransche Koningen daar
groote gebieden blijvend voor hun rijk te
winnen, in het tegenwoordige Belgiëen
Nederland heeft de Fransche invloed zich
niet kunnen handhaven. En daaraan was niet
de oppositie van Duitschland schuld, maar
het optreden der Bourgondische dynastie.
Deze vorsten, Fransche prinsen, nauw ver
bonden met het heerachende Koningshuis
hadden een tijdlang het gezag der Fransche
kroon diep in deze gewesten doen door
dringen. Maar toen veranderde de staatkunde
der Bourgondiërs. Zij begonnen een eigen
politiek na te streven, die onvereenighaar
was, zoowel mt-t ce Frausche als met de
Duitsche belangen. Hun einddoel was n,l.
het herstel van het rijk van Lotharius en
voor Frankrijk en Duitschland beteékende
de nabuurschap van een landenreeks,
beheerscht door de machtige Bourgondische
dynastie met haar geweldige huismacht en
haar groote finaniiëele hulpbronnen, een
ernstiger gevaar dan ooit het Karolingische
rijk had kunnen zijn.
Vooral Frankrijk heeft dan ook alles in
het werk gesteld om dit streven te doen
N.V. PAERELS
Meubileering MIJ.
COMPLETE MEÜBILEERING
-: BETIMMERINGEN
:
Rokin 128 Telef. 4541 N
mislukken en zwakjes geholpen door Keizer
en Rijk, werden de veel omvattende plannen
van Karel den Stouten met succes gedwars
boomd. De geweldige catastrophe van Nancy
(1477) beteékende voorloppig het einde van
deze Bourgondische politiek, die evenwel
dichter bij de verwezenlijking was, dat men
toen vermoedde. Maria van Bourgondië,
dochter en opvolgster van Karel den Stouten,
behield slechts haar huisbezit en de
Nederlandsche bezittingen van het Bourgondische
huis.
Als dus de Middeleeuwen ten einde
loopen, heeft Duitschland, dat deze periode
begon met de beheersching van het geheele
tusschenland, het verlies te boeken van het
Rhone bekken aan Frankrijk en de Noorde
lijke en Zuidelijke Nederlanden aan de
Bourgondische macht.
Van alle Westelijke grensgebieden zijn
dus alleen de eigenlijke Duitsche Rijnlanden
nog onaangetast in het bezit van het Rijk.
Maar lang zal dit niet meer duren; de
nieuwe tijd zet in met zulk een geweldige
machtsverschuiving in West-Europa, dat
daardoor Frankrijk gedwongen wordt een
geheel andere politiek te voeren ten op
zichte van het tusschenland. In het vervolg
zullen juist de Rijnstreken hel doel zijn van
menigen succesvollen en rechtstreekschen
Franschen aanval.
C. EITJE
DE HAARLEMSCHE
STADS-SCHOUWBURG
Mijn geboorte-stad heeft een nieuwen
Schouwburg gekreegen, en mij was de eer
gegund als auteur teegenwoordig te zijn bij
de plechtige oopening, en een tooneel spel
van mij, als het eerste stuk, daar te zien
opvoeren.
Het moet wel een heerlijke avond voor
u geweest zijn" dit was de vriendelijk
bedoelde opmerking die mij van verschil
lende zijden ter oore kwam. Ik weet -niet
wat voor een gezicht ik daarbij getrokken
heb. Ik wist ook werkelijk niet wat ik er
op behoorde te antwoorder. Ik ben graag
zoo hoffelijk als de waarheidsliefde mij
toelaat te zijn. Ik zal dus wel beleefd hebben
gt knikt en toegestemd, terwijl een innerlijke
stem mij zeide, dat ik weer geducht aan 't
liegen was. Maar hoe had ik oprecht en
waarachtig kunnen zijn, zonder gevaar te
worden mis verstaan?
Het was toch alles zoo mooi en zoo
welgeslaagd als ik maar verlangen kon. Een
stampvolle zaal, de elite van Haarlemsen
burgerij in gala-toilet, een feestelijke stem
ming, een zeer aandachtig publiek, zooveel
succes als men maar wenschen kon,
toespraken, bloemen, een wei-verzorgde
uitvoering, waarbij alle acteurs hun uiter
ste best deeden, eindelijk een dikke
krans met een lier, die ik niet in ontvangst
neemen kon omdat ik mijn plaats onder
't spel niet kon verlaten, wat kon ik meer
begeeren ?
Nu ja! met die krans zou ikwatverleegen
gezeeten hebben als ik hem in handen
had gekregen. Stel u voor dat ik er mee
had moeten reizen, van Haarlem naar Bussm!
Voor een dichter-hoofd van bescheiden om
vang is zulk een vervaarlijk voorwerp niet
lllillllMIIIIIIIIIIIIMtlllllllllHIIIMMHIlmlIIIIIMHtllllllmlIMIIIIIIIIIIIIIIII
H. BERSSENBRUGGE,
PORT(»ETrOTOO*»»F
ZEESTRAAT 65, uist PanwiiM Ihriag,
DEN HAAQ. Tel. 1538.
SMOKKELAARS
door mr. dr. J. WACKIE EYSTEN
Directeur van de Nymegensche Tuchtschool
Reeds van tal
van zijden werd
en wordt er nog
dagelijks op ge
wezen, hoe groote
afmetingen het
zoogenaamde
verboden vervoer
en de verboden
uitvoer in onsland
hebben aangeno
men, handelingen
populair bekend
onder den naam
van smokkelen".
Het is een zeer
geliefde tak van
sport een zeer
gevaarlijke maar tevens zeer winstge
vende sport geworden en het ergste
is dat zij steeds meer aanhangers vindt.
Hoe meer bepai; gen omtrent verboden uit
en invoer ',vordtï. uitgegeven, hoe meer de
prikkel wei kt osn de verboden handelingen
te plegen, ^ersonen, die tr vroeger tot
zelfs voor korten tijd geen oogenblik over
dachten om in dit opzicht de wet te over
treden, zijn er in de laatste maanden toe
overgedaan er aan deel te nemen, hetzij
indirect verlokt door de grove winsten, die
hun bekenden gemaakt hebben en nog
dagelijks incasseeren, hetzij dat
smokkelaarsen-gros de leading nien hen weten over
te halen hun eigen belangen in de eerste
plaats maar daarnaast ook die van de door
De schrijver van dit snikel
MIIIMIMltlllll
OELOF
Kalverstraat 1
- Opgericht 1850
TELEFOON 658 N
ITRO
Paarlen, Brillanten
Goud, Zilver en Horloges
Uitsluitend eerste kwaliteit
liiiiiiiiiiiiiiliMimiiiiiiiii
bereekend- Dit traditioneel hulde-biijk kan
alleen als redding-gordel gedragen worden, j
Gelukkig dat ik het alleen van uit de verte ,
heb moogen aanschouwen. Toen ik, met j
behulp van den brandweer-man door de j
ijzeren deur was gedrongen tot op't tooneel,
zag ik niets meer van mijn krans, tot mijn
verademing, moet ik zeggen. Ik hoop dat
hij in goede handen is gekomen en een
nuttige aanwending heeft gevonden. H' r t
spijt mij dat ik noch de schouwburg-com
missie, noch den zoo w Ispreekenden Duige
meester in dank de hand heb mooger,
drukken, Maar dit incident, deeze kleine
verwarring zou toch mijn heerlijke avond"
niet bedorven hebben. Wat scheelde er
dan aan?
Ik zal trachten het u eenigszins duidelijk
te maken, voor zoover het mij zelven dui
delijk is en beginnen met de kern van de
zaak, mijn persoonlijk gevoel bij het zien
opvoeren van een door mij geschreeven
tooneel-spel.
Het is nu ongeveer vijf-en-dertig jaar
geleeden dat ik voor 't eerst een stuk van
mij zag opvoeren. Van die opvoering her
inner ik mij bijna enkel pijnlijke aandoenin
gen. De uuren bij een dentist doorgebracht,
zijn, daarbij vergeleeken, stonden van wel
behagen en genot. De tweede maal was
het iets beeter, maar helaas l naarmate mijn
werk iets nader kwam aan hetgeen ik
wenschte te bereiken, werden ook de
martel-uuren bij repetitie en uitvoering heeviger
pijnlijk.
Ik constateer dit eerlijk en oprecht, zonder
dat het een verwijt kan beteekenen voor
wie ook. Het moet voortkomen uit een al
te gevoelige constitutie, en uit den aard van
het heedendaagsch theater-spel. Het schijnt er
voor mij zoo bij te hooren. Ais ik een repetitie,
vooral een generale repetitie, en een pre
mière tot het eind toe heb kunnen uitzitten
dan ben ik dankbaar. De neiging om weg
te loopen verlaat mij niet. Ik moet die met
alle kracht bestrijden. Enkele malen ben ik
in dien strijd bezweeken, en werkelijk
weggeloopen, met een gemengd gevoel van
verlichting en schaamte, als een spijbelende
schooljongen.
Dit is niet de uitwerking van vrees voor
hen verleiden te dienen.
Het peil van moreel daalt sterk, corruptie
allerwegen t naarmate het aantal smokkelaars
toeneemt zie men hoe langer hoe mlrfder
kwaad in het smokkelen en het is merk
waardig de drogredenen te hooren waarmee
men datgene tracht goed te praten, wat men
weet dat feitelijk kwaad is: iedereen bij ons
doet 't; je helpt er gebreklijdenden mee;
wij hebben geen werk en geen verdienste;
als de rijken er geld voor over hebben,
waarom zou je 't dan niet verkoopen ? de
Duitschers geven ons datgene, waaraan wij
gebrek hebben; waarom zouden we dan
niet hetzelfde tegenover hen doen? enz. enz.
En op die wijze neemt het kwaad hand
over hand toe en trots bedreiging met
crimineele straffen, levensgevaar, uitwijzing en
geldelijk verlies, trots de overige en hard
nekkige pogingen van de zijde van het con
troleerend personeel, om de overtreders te
betrappen gaat men rustig zijn gang en be
denkt steeds nieuwe listen, andere
sluwigheden om de commiezen te verschalken.
Worden de smokkelaars" enkele malen
betrapt en de verboden goederen verbeurd
verklaard, welnu, dat is nog zoo erg niet:
de op andere partijen, veilig overgebracht,
behaalde hooge winsten maken het verlies
ruimschoots goed. En intusschen zijn de
strafkamers der rechtbanken in de grens
streken (Arnhem, Roermond, Maastricht,
Breda) overkropt met werk, zoodat zij er
bijna niet doorheen komen kunnen en sta
pelen de vonnissen zich bij tientallen en
tientallen op.
Een zeer belangrijke en dieptreurige
omstandigheid is dat een tamelijk hoog
percentage van deze smokkelaars uit jeug
dige en zelfs zeer jonge personen, ware
kinderen, nog bestaat. Het aantal in het
laatste jaar veroordeelde jeugdige personen
is zoo reusachtig toegenomen dat de capa
citeit van de bestaande Tuchtscholen ten
eenenmale onvoldoende is en men zeer
kostbare, ruime noodtnrichtingen heeft moe
ten aanbouwen om de talrijke jeugdige
delinquenten tijdelijk onder dak te kunnen
brengen.
Schuldigverklaringen wegens
rechtbankzaken (jongens en meisjes):
Arrondisser.t. 1913 1914 1915 1916 1917
Breda
Maastricht
Roermond
Arnhem
Zutphen
Assen
69
83
81
73
32
45
68
50
101
55
22
60
48
143
93
102
48
85
269
283
154
305
79
129
399
194
216
1094
128
166
Tuchtschool Nijmegen, (opgenomen in):
1913 1914 1915 1916 1917 l Oct. 1918
Verpleegden 112 108 121 130 194 293
Een groot deel van deze veroordeelden
zijn smokkelaars." En nog wachten velen,
zeer velen, op plaats, weken-maandenlang!
Men voelt welk een schadelijken invloed dit
heeft. Vooreerst is het al uit den booze,
wanneer de jeugdige overtreder, op het
oogenblik wanneer hij zijn straf zal onder
gaan, reeds bijna vergeten is waarvoor hij
boeten moet. Dan geeft de langdurige straf
feloosheid alle gelegenheid om met het winst
gevende smokkelen door te gaan, in het
besef: ik blijf toch voorloopig op vrije
voeten en later., nu, dan zullen w:; wel
zienTen slotte nemen eerbied en oniiag voor
recht en wet geleidelijk af, wat op zichzelf
al een groot moreel kwaad is.
Ook de Rijksopvoedmg*gestichten zijn
overvol; voor de oudere jongens is in de
gevangenissen geen plaats.
Orn mij tot de verpleegden in de Tucht
scholen te bepalen, het blijkt duidelijk dat
bij de smokkelaars, daar aanwezig, van het
ondergaan van straf, in den waren zin des
woord», eigenlijk geen sprake kan zijn.
Sommige jongens kornen met 3 8 vonnissen
wegens verboden ver(uit)voer of poging
daartoe; ze weten dikwijls zelf niet hoeveel
en van hoeveel strafduur en het kan hun
voorloopig ook niet veel schelen.
Komt eindelijk het oogenblik waarop zij
hun straf zullen ondergaan, dan nemen zij
dit meestal heel gemoedelijk op. Zij komen
in de Tuchtschool wat op hun verhaal van
de zware en moeitevolle tochten, krijgen
goed voedsel, behoorlijke ligging, netie
kieeding enz.
't Is opmerkelijk dat bijna geen enkele
echec. Die vrees werkt niet op een generale
repetitie. De kwelling ontstaat door de ver
binding van het gevoel van verantwoording,
dat al die acteurs zoo hun best doen en
toch misschien niet in hun werk worden
gewaardeerd, en het gevoel dat het ver
toonde 'i'M iets geheel anders is als wat ik
in miin j>eest had. Ik begrijp volkoo'nen dat
liet zóó moet zijn, dat het geheel zóó beeter,
sierKer, toon -aarder, oovtrtuit ender is an
wat ik mij had voorgesteld. Maar dat neemt
de kwelling niet weg.
Het ia, op de repetities, voor mij een
griezelig, beklemmend gezicht, hoe er rnet
mijn gevoelens, die ik gestalte gaf, wordt
gesold. De goede, ijverige acteurs, voor
wie het pen dageliiksche zaak i*, wippen
? ast de eene hartstocht in de ar.dere, of uit
de hoogste ernst in het nuchtere banale
ieeven, met een gemak waarvan ik duizelig
en zeeziek word. Het moet zoo zijn, anders
konden ze hun werk niet volhouden. Ik
erken volmondig de no >dzaak. Het teedere
product van mijn fantasie moet een ver
hardingsproces ondergaan, om blijvende
waarde te krijgen. Een drama is geen
kasplant, wil het duuren, dan moet het winter
hard zijn. Ik vind het dus volkoomen in orde,
als er iets ontstaat, dat anders is als wat ik
in mijn geest had, een gemeenschappelijk
product van het werk van regisseur, acteurs,
decorateur en costumier met den auteur
als dat product dan ook de hoofdzaak, de
idee van het stuk, maar behoudt.
Maar eer het zoover is heeft de auteur
op de pijnbank gezeeten. Niemand schijnt
zich een denkbeeld te kunnen vormen van
dat eigenaardig lijden. Anders zou men
niet van een heerlijke avond" spreeken.
Daarbij komt dan de werking van het
publiek, die massa die vermaakt en gesticht
wii worden. Geef ik nu iets jooligs, waarbij
ik verwacht dat ze zu'.len lachen, dan is
de werking minder pijnlijk. Een publiek
lacht graag, en er ontstaat een hartelijke
verhouding tusscrm auteur en publiek,
omdat ze blijkbaar elkaar genoegen doen.
Maar met een drama is de zaak hachelijker.
Ik zat daar tusschen mijn Haarlemmers in
gala, en ik voelde maar al te goed dat ik
hen geen onverdeeld genoegen verschafte.
ONZE TAAL
II
Kom, we gaan naar een première
Dat is up-to-date en chic,
Staties, loges en beignoires
En parterre, vol publiek.
Kom, we spreken van reclame
Bureaalist en directeur,
Inspeciënt, actrice, bühne
Garde-robe en souffleur.
Vestiaire en suppoosten
Controleur en regisseur,
Jeune premier, comische Alte
Opera, muziek, acteur.
Dirigent, orkest, comedie
Cello, partituur, piston,
Forto, solo, moderato
Schmienk, decor, fauteuil, balcon.
Aden, klauzen, repetitie
Drama, pauze en kritiek,
Kom, we spreken van soubrettes
Rekwiesieten, akkoestiek.
Van revue en van commère
Schlager, film en humorist,
Van programma's en biljetten
Advertenties, violist.
Van foyer en changementen
Van recettes en parket,
Van modern en van romantisch
Van classiek en van kwartet.
Van applaus en van tantièmes
Mise-en-scène, wals, ballet,
Chocola, bonbons, pralines
Operette en trompet.
Dames, chapeau-claque en smoking
Van gris-perle en toilet,
Van changeerder, bühnemeister
Figuranten en sextet.
Van auteurs, libretto, passie
Clou, costumes en sonnet,
Dirigeeren, orchestreeren
Van komiek en van couplet.
Als we naar den schouwburg stappen
Met ons mooie pakje aan,
Is 't of we in den vreemde
Naar een avondfeestje gaan.
J. H. SPEENHOFF
van deze categorie delirquenten het bewust
zijn heeft van een strafbaar feit te hebben
gepleegd; zij hebben pech gehad... nu ja...
een volgend maal beter! Dat is alles. Met
eenige mirachtfng zien zij neer op andere
verpleegden die diefstal, verduistering e.d.g.
gepleegd hebben. Foei, hoe gemeen, hoe
slecht!
En als het gedwongen verblijf hun gaat
vervelan, welnu, het zijn immers meestal
subf.udaire vonnissen, die zij hebben te on
dergaan.
De noodzakelijke inlichtingen worden ge
vraagd en verstrekt, de meest voordeelige
vonnissen (het minste geld voor het langste
verblijf) worden uitgekozen, ouders of vrien
den zorgen voor het noodige geld dat in
smokkelkringen meestal wel voorhanden is
en de patiënt marcheert op vrije voeten af,
ongeveer wanneer het hem goeddunkt, om
plaats te maken voor een ander, die onge
veer op gelijke wijze zal handelen.
Van berouw of leedwezen geen sprake;
de sport wordt op nieuw beoefend,., leve
de emotie en ... de winst!
Is het niet duidelijk dat de strafoplegging
op deze wijze een parodie wordt, die den lande
duizenden kost, zonder dat het iets baat ?
N ij m e g e n.
Ik moest hen zeer harde nooten te kraken
en zeer bittere pillen te slikken geevtn. De
mer.schen waren beleefd en wei-gezind en
toonden hua waardeering voor den zwaren
arbeid der acteurs ei de goede bedoeling
van den schrijver. Maar ze kwamen toch
eigenlijk om zich ie amuseeren. Ze zijn
or< dat punt verwend f n wurden gJaag
naar oc ungen gezien. Maar dit komt in
conflict rnet mijn artistiek geweeten. En bij
de zoo-eeven beschroeven kwelling voegde
zich de uiterst pijnlijke gewaarwording, dat
ik ai die menschen lelturs'elde en hun
geduld op zware proef- stelde. Van een
hartelijke verstandhouding wa°geen tprake.
Ik voelde een a!mo;-feer van ingehouden,
door beleefdheid getemperde teegenstand.
En daarbij wist ik ook a! weer, dat het
zoo zijn moest, dat er niets aan te doen
waï. Want een drama dat gestalte geeft
aan geweldige, schrikwekkende waarheeden,
is geen pretje, geen ammusement en moet
onrust brengen in het gemoed van feestelijk
gestemde, mooi-gekleede en zelfvoldane
mmschen.
Haarlem is een weelde stad, en heeft
nog een eigenaardig soort burgerlijke aris
tocraten of patriciërs. Men houdt er nog
altijd vast aan standsverschillen, aan scherpe
grenzen tusschen menschen die stammen
uit een familie die in krenten of kalk of
bloembollen handelde en aldus tot aanzien
kwam, en dedeftigendielandgoederenhebben
en in geld of in effecten doen.
Dat deftige publiek waarvan de schouw
burg het toch maar hebben moet zoekt
verstrooiing en amusement, liefst door
muziek, of door blijspel en opera, maar in
elk geval door een vertooning die de zelf
voldaanheid niet stoort. Maar een auteur,
die zichzelf en zijn kunst respecteert, kan
aan die neiging niet onvoorwaardelijk vol
doen.
Daarom zat ik daar tusschen die menschen
volstrekt niet als een der hunnen, als
verteegenwoordiger van Haarlem's geest en
karakter. Ik was er een vreemde, waarnaar
ze keeken als naar een raar, min of meer
gevaat lijk persoon, voor wien ze hoogstens
een zeekere schuuw voelden, maar volstrekt
niet de gulle hartelijkheid die ze zouden
betoonen aan een die hun reigingen deelt
en aan hun verlangen voldoet.
Bij al die pijnlijkheeden kwam dan nog
dit, wat mij de oprechtheid nog moeyelijker
maakte, dat ik het gebouw, de nieuwe kunst
tempel, niet bewonderen kon. Het is een
gebouw zonder de minste pooging om mee
te s?aan met het nieuwe Ieeven van onzen
tijd. Wie het Kleine Theater" van Reinhard
in Berlijn gezien heeft, zal begrijpen wat
ik bedoel. In dat gebouwtje (s stemming,
eeri artistieke, nieuwe combinatie van vorm
en kleur, een zaai waarin iets nieuws en
oorspronkclijks kan gerien worden en tot
zijn recht koomen. De Haarlemsche nieuwe
schouwburg is eenvoudig een imitatie van
de honderde se'nouwburpjes die in de Duit
sche provincie-steeden zijn gebouwd. Hard
wit, met vergulde wapentjes, en leelijk rood,
zooals wij dat helaas! in de meeste schouw
burg-zalen gewend zijn. Daarbij een te klein
tooneel en niet meer gerief dan men in
andere dergelijke gebouwen vindt.
Ziedaar! nu heb ik aan mijn waarheids
liefde voldaan, waarschijnlijk wel ten koste
van de vriendelijke gezindheid van veelen,
die zich zooveel moeite en opoffering voor
de goede zaak hebben getroost. Ook in
deeze onaangenaamheid moet ik berusten.
Hetgeen alles niet weg neemt dat ik de
meeste waardeering voel voor het gepres
teerde, en dankbaarheid zoowel jeegenshet
stadsbestuur, dat toch maar den moed had
mijn onplezierig drama te doen opvoeren,
a's jeegens de voortieffelijke acteurs en
hun leider, die van mijn werk maakten wat
er van te maken was.
FREDERIK VAN EEDEN
IHIIII imiiiiiiiiiiiiiiiM iiiiniiiiiiu^miimiiii imimiim
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvaiiTeteiiburg
DAGELUKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEIDER DER HAAS DELFT
VleutiDithewig. Vtnchtscheviet26. FynjékadiB. Huuttuiniil
vice-VERS*