Historisch Archief 1877-1940
16..Nov. '18. - No. 2160
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
«ft 8HABMABMABM. ABft/ibHABM. ABM.ABM. ABM A BM.'A B M
l A
18
l
arch
Ad*
N EEREN-ART! KELEN.
UITRUSTINGEN.
M
A
8
ABM ABMABM-ABMABMB^BMABMABMABMABM ABM. A B M
iiiimilllimiimilllllllilill
llllltllimillimilllimilllllIUIIIlIIIIIIUimillllllllIJII
iiiiiiiiiiiiiuriHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiMiiiiiiiiiiiiitinn
HET DERDE EEUWFEEST DER
DORDTSCHE SYNODE
door prof. dr. H. H. KUIJPER,
Hoogleraar aan de vrijt Universiteit
te Amsterdam.
De wereldschokkende gebeurtenissen, die
rondom ons zich afspelen, nemen zoozeer
aller aandacht in beslag, dat er nauwelijks
plaats schijnt over te schieten voor de
herdenking van historische feiten, die reeds
drie eeuwen achter ons liggen. Toch mag
tiet driehonderdjarig gedachtenisfeest der
Dordtsche Synode daarom niet ongemerkt
voorbij «aan. Zij die de laatste maar ook
?de beroemdste Synode was, door de Gere
formeerde kerken in de 16e en 17e eeuw
gehouden, heeft daarvoor een te belangrijke
plaats ingenomen in de geschiedenis van
?ons vaderland. Het is op haar nitionale
foeteekenis dat ik hier inzonderheid de aan
dacht wilde vestigen. Die nationale beteekenis
?dankt de Synode van Dordt vooral daaraan,
dat zij een einde heeft gemaakt aan den twist,
waardoor de kerk met scheuring en de
staat met den ondergang bedreigd werd.
Op oorsprong en verloop van dien strijd
moet daarom eerst het oog worden gevestigd.
Het Bestand, dat ons verademing zou bren
gen in de langdurige worsteling met Spanje
zag in den boezem van ons eigen volk een
strijd ontbranden, die nog veel gevaarlijker
gevolgen voor ons bestaan had kunnen
hebben. Gelijk bekend is, school de oor
sprong van dien strijd in het geschil, da
aan de Leidsche Hoogeschool ontstond
tusschen de hoogleeraren Gomarus, den
streng rechtzinnigen Calvinist, en Arminius
die hoewel hQ een leerling van Beza was,
van het Calvinisme niets* weten wilde
een geschil dat liep over het leerstuk van
de uitverkiezing. Dat geschil plantte zich
al spoedig uit de Academische gehoorzaal
naar ons theologlseerend volk voort. Weldra
bleek, dat dit geschil veel dieper en verder
reikte dan het leerstuk der uitverkiezing alleen
Toen de volgelingen van Arminius in 1610 b{
deoverheidhun Remonstrantie indienden (van
waar deze partij den naam van Remon
stranten kreeg) verklaarden zij zelf in vijf
artikelen een afwijkend gevoelen te hebben
van hetgeen door de Gereformeerde Kerken
beleden werd. Dat hun leerstgsel lijnrecht
in strijd was met het grondbeginsel der
Gereformeerde Kerk kan dan ook niet ont
kend worden. Ze vernieuwden den ouden
lOHANNES BOGERMANNUS, PRJtSES SYKODI -NATIONALIS.
Talis erat vufhl facru cian. vrijuit actü^rbiUr, ambrolw cujus pendtbat ab ore
DurdrccHti, exemplar rarae, jnttaiu, et^ui Ctbis Doctarum, quem Maximus Ordo vocaniL
(Clichévan de rma v;h P. M. Wink te Zalt-Boinmel)
MAURITS WAGEN VOORT, In'den Wilden
Wingerd. Amsterdam, H. J. W. Becht,
1918.
H. SALOMONSON, Menschen van hun
tijd. Amsterdam. Van Holkema en
Warendorf, 1918.
JOHAN DE MEESTER, De Kunstenaars
des gemeenen levens. Amsterdam, J.
M. Meulenhoff, z. j.
MR. D. SPANJAARD, Uren mef Flaubert.
Baarn, Hollandia-drukkerij, 1918.
Met kennelijke instemming laat Maurits
Wagen voort op het titelbad van zijn nieuwen
roman het oordeel van eenige Hellandsche
critici afdrukken: De schrijver heeft aan
woordkunst radicaal maling." Hij zal er mee
bedoelen, dat alle stJjl-gefemel, alle zoete
lijk geknutsel, alle delicate woordjes-cul
tuur aan zijn werk vreemd is. En dat is ook
zoo. Het is een frisch, frank boek, dat buiten
de Hollandsche psyche staat, maar dat in zijn
vlotte, stevige schildering toch den artist
van Hollandsen ras toont.
Neem zoo'n citaat: O, aller heiligste
moeder Gods, vrouwe van alle genaden,
hoe was het mogelijk, dat dit met hem
gebeurd was, met hem, Claudio Tiburzi?
Hij trachtte te vergeefs den omvang te
overzien van zijn ellende: hQ was een
moordenaar, hij had zijn vader verloren,
hij had... Annarella verloren, donna Catarina
was uit zijn leven weg, zijn verleden was
te niet, zijn toekomst moest boetedoening
zijn, en in zijn geweten droeg hij den
steenzwaren tast zijner daad, dien nacht, zijner
afschuwelijke daad."
Wie enkel dit leest, wordt een beetje
huiverig. Maar ten onrechte. Dit boek schil
dert geen Hollandsche naturen; het geeft
zuidelijke sentimenten en passies.
In eenvoud en reinheid is Claudio, de zoon
?iiimijiiiiiimiiiiiiiminu uu lm ,, n,,,,,, MMIIMII
' AMSTERDAM .*. ARNHEM
ROTTERDAM
UTRECHT
van een Napolitaansch patriciër, in het land
huis op de helling van den Vesuvius op
gegroeid, voorbestemd tot gelukkigen echt
genoot van zijn buurmeisje Annarella, met
wie heel zijn leven is saamgeweven. Innig
gezond ziet hij in vurig begeeren de vol
trekking van zijn huwelijk tegemoet, als hij
zijn studie in Milaan, het strenge, zedige
Noorden, heeft voltooid en zijn vader ver
langt, dat hij te Napels nog verder zal
studeeren. In het verleidelijke Napels, den
Wilden Wingerd", krijgt hij het te kwaad.
Lichamelijk bezwijkt hij voor de verleiding.
Hij veelt zich bezoedeld; maar bovendien
treft hem de ziekte. Dan vlamt woeste haat
en wraakzucht op tegen de vruuw, die de
oorzaak was van zijn ondergang. Hij ver
moordt haar en we zien hem staan voor
den afgrond, dien bovenstaand citaat leekent.
Deze moord vindt zijn antithese in de
misdaad van Nlno het geitenhoedertje, dien
Claudio sedert zijn kinderjaren kent uit het
gehucht op den Vesuvius, een moord ook
op een prostituee, maar een moord om
geld. Tegenstelling ook in de wroeging
van belden. Maar die wroeging brengt ze
tot elkaar, maakt ze tot boezemvrienden in
het samenweten van eikaars niet ontdekte
daad. Wederkeerig gevoelden detwee mede
lijden met elkaar om wat aan hun daad
was voorafgegaan, en wijl zij elkaar toch
reeds van kindsaf kenden, groeide er een
vriendschapsgevoel in hen, dat hen be
moedigde. Zij gevoelden zich niet meer
alleen met hun geweten."
Claudio vindt rust in den dood, hoog in
de Tiroler A'pen, als vrijwilliger strijdend
voer zijn vaderland tegen de OastenrQkers.
Zonderlinge jongen toch, die baronino",
peinst Nino bij zijn lijk, hij had het maar
steeds over boetedoening alsof het leven
niet veel te mooi en te lief is, om het ge
beurde, al is het nog zoo erg, niet zoo
gauw mogelijk te vergeten, in de hoop op
nieuw levensgenot van den nieuwen dag."
Zoo heelemaal geen
Hollandsche-binnenhuisjes-litteratuur, nietwaar? Maar ik ver
zeker u dat dit alles met zuiver psycholo
gisch inzicht geteekend is en onverbiddelijk
logisch in elkaar zit, dat ge met spanning
de romantische verwikkeling volgt. En geen
woordkunst, maar een kranige, kloeke taal,
een taal als van een soliede, smijdige hout
soort, waarin met vaste hand gesneden is
in fantastische wendingen.
Menschen van hun tijd," hier in Holland.
Welk een tegenstelling met de menschen
van hun tijd in Napels. Tino, de held uit
het boek van Salomonson, voelt al in zijn
jonge jaren het pijnlijke, het onechte van
het leven, zoekt in eenvoud als stille
werstrijd, die reeds in de eerste eeuwen der
Christelijke Kerk gestreden was tusschen
Pelagius en Augustinus en die in den d
iepsten grond daarover liep of men de abso
lute souvereiniteit Gods erkennen zou dan
wel de vrijheid handhaven van den
menschelQken wil.
Het conflikt, dat daardoor ontstond, werc
nog verscherpt, doordat de Staten van Hol
land, in plaats van dit geschil over te laten
aan een Nationale Synode, die alleen be
voegd en gerechtigd was over
geloofsgeschillen uitspraak te doen, zelf als geloofs
rechters optraden en onder den schijn van
voor den vrede der Kerken te zorgen, door
hun tolerantie-edicten feitelijk het
Arminlanisme de hand boven het hoofd hielden
en de leervrijheid in de Kerk invoerden
De aristocratische regentenpartij, aan wier
hoofd Oldenbarnevelt stond, was van meel
af de Calvinisten, die meest onder de pre
dikanten en cleyne luyden gevonden werden,
niet gunstig gezind. Zij wilde, en vond daarir
steun bij de Remonstranten, dat de overheid
ouk over de Kerk zou te zeggen hebben.
En daarbij kwam in de derde plaats, dal
de Staten van Holland de absolute souve
reiniteit voor hun eigen gewest opeischten
het provincialisme op den top dreven er
voor de nationale eenheid van ons volk a
zeer weinig voelden. Vandaar dat zij- een
Nationale Synode, waarin de eenheid van
het volk zou uitkomen, met alle macht wil
den keeren. Elke provincie moest op het
stuk der religie geheel zelfstandig beslissen
Het kerkelijk geschil kreeg alzoo een
scherp geteekend politiek karakter. Toen de
Calvinistische predikanten zich aan deze
resolutlën der Staten niet wilden onderwer
pen, greep de Overheid in, ontzette hen
uit hun ambt en verving hen door meer
buigzame Arminianen. Het gevolg was, dat
op tal van plaatsen een scheuring in de
Kerk ontstond.
Beroofd van hun Kerkgebouwen, togen de
Calvinisten buiten de stad om op het open
veld of in stallen en schuren hun pre
dikanten te hoeren. De dwangzieke overhelt
stond ook dit echter niet toe en vervolgde
de Calvinisten, strafte ze met geldboeten o
wierp ze in de gevangenis. De vrijheid dei
religie, waarvoor de vaderen hun bloed had
den vergoten, werd aan de kinderen ont
zegd. En toen ook deze maatregelen h
hardnekkig verzet der Calvinisten niet breken
konden, dreef Oldenbarnevelt bij de Staten
van Halland de Scherpe Resolutie" door
waarbij de stedelijke magistraten gemachtlgc
werden waardgelders of soldaten in diens
te nemen om met wapengeweld de samen
komsten der Calvinisten tegen te gaan. Een
burgeroorlog stond op het punt van uitbreken
die het land op den rand van den ondergang
zou hebben gebracht. Het Bestand met Spanje
liep af en een onderling verdeeld en door
burgerkrijg geteisterd volk zou machteloos
tegenover Spinola's welgeoefende troepen
hebban gestaan.
Dat het opzet om liet Calvinisme voo
goed te onderdrukken, niet is gelukt en zelfs
met een geheele overwinning van het Cal
vinisme is geëindigd, is niet alleen aan de
onverzettelijke standvastigheid der Calvi
nisten te danken, maar vooral aan het optreden
van Prins Maurits, die gedachtig aan den
eed bij de aanvaarding van zijn stadhouder
schap afgelegd, om de ware Gereformeerde
religie te handhaven" nu als beschermer der
vervplgdenoptrad.Hijverzettedeweerbarstige
Magistraten, dankte de waardgelders af
opende de Kerkgebouwen weer voor de
Gereformeerden en rustte niet, voordat de
Generale Staten een Nationale Synode hadden
bijeengeroepen, die over de geloofsverschilen
uitspraak zou doen. Oldenbarnevelt, die tol
het laatste toe tegen de saamroeping der
Synode zich verzet had, werd gevangen
genomen en toen bogen ook de trotsche
Staten van Holland het hoofd.
Zoo kwam 16 November 1618 de Nationale
ker zijn weg doer de schrijnende werke
lijkheid. Hij is zijn heele leven lang ouden
jong tegelijk, oud in zijn schichtige terug
getrokkenheid van den strijd daarbuiten,
jong in zijn naïef vriendelijk vertrouwen in
de onveranderlijkheid van zuivere neigin
gen. Ik twijfel wel eens aan de mogelijk
heid van daden... ons heele bestaan is
zulk een geestelijke inspanning, dat daden
alleen kunnen voortkomen uit een korte,
geweldige en uitputtende prikkel," beweert
hij. Hij wist, dat de wegen der menschen
elkander alleen in het oneindige ontmoeten;
de evenwijdige spoorlijnen, welker ontmoe
tingspunt hij in zijn kinderjaren al vergeefs
zocht, waren hem daarvan zijn heele leven
door het symbool. En toch blijft hij kinder
lijk hopen en vertrouwen. Eerst in de liefde
van zijn vrouw, die van haar kant een over
gave, van zijn kant geen overwinning was.
Later voelt hij zich gelukkig als een kind
naast en met Pop, het kind zijner vrouw.
En als hij Pop met een vriendin eens in
Zwitserland aan de kostschool heeft
thuisgebracht, ziet hij ze peinzend verdwijnen:
Hij zag zichgaan, zooals hij daareven gegaan
was, tusschen de twee blanke
meisjesfiguurtjes; een knaap met grijs haar aan
de slapen, een knaap met een vreemd eud
gezicht, en in wonderlijk ouwelQke ver
houdingen. Een knaap, die jeugd zoekt bij
zijn laat-nabloeiende jeugd en die vader
speelde, terwijl zijn aard hem riep tot speel
genoot .. Naarmate het beeld verdween,
rees een wilde aogst in hem op; dat was
het conflict dat bulten wil en weten om in
hem geboren was."
Ik hoop, dat de auteur in dit boek niet
zijn eigen tijd hier in Heiland heeft willen
typeeren. Zeker,... ik weet het! Maar zooveel
slapheid, zoo weinig levensdurf en manne
lijkheid, zulk een vaag en onzeker droomen,
dat is toch wel wat al te zwartgallig.
Maar als schildering van een bijzonderen
geestesstaat, die van alle tijden zijn kan,
lier in het huidige Hollandsen milieu, is het
boek niet kwaad, al gebeuren er eenige
zonderlinge toevalligheden om den gang
van het verhaal mogelijk te maken. Men
kan zich de persoonlijkheid van Tino in
denken en zQn zwevend onzeker tasten met
jelangstelllng volgen.
jGeen van de artiesten onder dit dak
beschouw ik als wat zou noemen: nor
maal. Ook mSzelf niet, meneer Dickson,"
verklaart Dr. Reesse, in De Kunstenaars
des gemeenen levens" aan den gewiksten
moneymaker, die de duiten van zijn broertje
uit de Kolonie wil redden. En Dickson komt
al gauw tot de conclusie: Dokter Reesse
s zeer beslist een groot man. En iemand,
VERZEN
Fluweelen beeld op pluche postament,
Zuilt, zwart, de kat op hoogste leunstoelrand;
Symmetrisch hautrelief, staan aan de kant
Twee poppen op de zitting overend.
De kop voornaam van 't spelend kind gewend,
Egyptisch gestileerd tot godenstand,
Laat fosf'ren hQ door smalgroen transparant
Een ver geheim, Bubastis eens bekend.
En grensvervagend golft de schemering:
Hij zit, marm'ren pilaar van duisternis.
Alles is stil. Ook 't kindje~ïs stil. En 't is,
Of er iets heiligs in de kamer hing.
En hoog uit top van zuil, ontzagg'lijk, gloeit
De groene dubbelster. Hij groeit hij
groeit
HQ raakt de zold'ring; en de kamer dijt
Tot tempelzaal; en gouden pharaonen
Zie 'k aan de voeten van Het godsbeeld tronen
In strak onbeweeglijke majesteit.
En 't is, ik hoor iets nad'ren?ja, daar schrijdt
Langzame tred naar wachtende pylonen:
Ze komen, koninklijke godenzonen,
Vluchten naar mij uit hun vergetelheid.
Als wierookdamp zie 'k blauwe schem'ring
hangen
Daar momp'len door 't portaal vreemde
gezangen,
Met afgemeten stappen aangeschreden
Nu zal mijn priesterlijke extaze ontvangen
Met oud gevoel van zwijgende gebeden
De statige processie van 't verleden.
Hoog op de kaap, waar zich te pletter stoot
Destorm,staat'tkustlicht;enzQnrondbllkglQdt
Ontzagg'lijk over zwarte"bneindigheid,
Vol hoorbaar hunk'ren van onzichtb're dood.
De menschengeest, wiens rust'ge majesteit
Tegen zijn gunsteling, de verre boot,
Dwars door kanonnades uit wolkenvloot
Schertsend knipoogt om hun machtlooze-strijd.
Neen.'t is een maaier; klankloos scheert zijn zeis
De horizon; en plots'Iing zilvergrijs
Vliegt langs de ketting uit golvende schalmen:
Hij, boven de aardewelving, machtig, zwaait
Zijn clrk'lend blad^'t is of het suist-en maait
De spoklg vallendiToogst van bliksemhalmen.
Stuk smijt op 't witte strand de horizont
Stormloop van bergen tot wolken van kralen;
Veilig in duisternis van kalken schalen,
Woont 't weekdier, vast aan nooit bewogen
grond.
Sidderingen, die tot zijn diepte dalen,
HQ voelt ze niet, verdiept in pijn van wond:
Zijn teerheid bloedt parels, die, klein en rond,
De ronde zee, immense paarl, herhalen.
Aan 't wereldoppervlak stormen de dingen:
Zelfs geen gedruisch zal tot in de afgrond
dringen,
Waar stil de ziel aan 't hart van Brahmaa
kleeft:
Al kan het oud verdriet niet meer genezen,
HQ weet: Gezonken naar zijn eigen Wezen,
Nu bloedt hQ verzen, waar ZQn licht op beeft.
A D WA i T A
"il" "imiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiifiiimiii
Synode te Dordt saam, die niet alleen door afge
vaardigden van alle Nederlandeche provin
cies, maar ookdoor de uitnemendste theologen
uit de buitenlandsche Gereformeerde Kerken,
uit Engeland, uit Duitschland en uit Zwitser
land, werd bijgewoond, opdat met gemeen
overleg van heel de Gereformeerde Christen
heid de beslissing zou worden genomen.
In zekeren zin kan de Synode van Dordt het
eenige oecumenische Concilie worden ge
naamd, dat door de Gereformeerden is ge
houden. De Synode begon met de
Remonstrantsche leiders voor haar vierschaar te
dagen, opdat dezen hun gevoelen zouden
voorstellen en verdedigen, maar zQ wHden de
Synode niet als wettige rechtbank erkennen
en voerden een eindelooze obstructie. Het
einde was, dat de Synode hen wegzond, en nu
besloot uit de geschriften door de Remons
tranten uitgegeven hun gevoelen op te maken.
Na dit te hebben gedaan en deze gevoelens te
hebben getoetst aan de H. Schrift, die als
eenige regel des geloofs had te gelden, werden
door de Synode met eenparige stemmen,
zoowel van de inlandsche als de buiten
landsche theologen, deze gevoelens als
dwalingen verworpen. Het Remonstrantisme
was daarmede vanzelf uit de kerk verban
nen en het Calvinisme had de zegepraal
behaald. De Synode deed echter meer dan de
afwijkende gevoelens der Remonstranten
verwerpen, ze heeft ook in haar canones
of leerregels een klare en duidelijke uit
eenzetting gegeven van wat de Gerefor
meerde Kerk omtrent de bestreden leer
stukken geloofde. Ze deed dit met vermQding
van alle hardheid en eenzijdigheid; ze heeft
het moeilpste probleem, waarvoor het
religieuse denken staat, zeker niet opgelost,
maar haar verdienste is, dat ze even beslist
voor de absolute souvereiniteit Gods is op
gekomen als zij de zedelijke verantwoorde
lijkheid van den mensch heeft gehandhaafd.
En ze gaf deze belijdenis in een warme en
bezielde geloof staal, van alle dorre scholastiek
gespeend.
Zoo is de Synode van Dordt voor ons
nationale leven van groote beteekenis ge
weest.
Ze heeft door de oorzaak van twist en
scheuring weg te nemen, de eenheid ia
Kerk en Staat hersteld.
Ze heeft tegenover het eenzgdig provin
cialisme, dat den band der zeven provin
ciën te ontsnoeren dreigde, de eenheid van
onze natie weer krachtig doen uitkomen.
En ze heeft, om ten slotte ook hierop te
wijzen, door haar besluit in zake de Bijbel
vertaling, ons de nieuwe overzetting der
Schrift geschonken, die terecht het schoon
ste monument van onze taaieenheid is ge
noemd.
waar ik zaken mee doen kan." Om deze
twee uitspraken draait deze kostelijke klucht
van De Meester. Zij is het dolgeestige spel
van charlatanerie en verdwazing, geëxploi
teerd door een handig, vlot impressario,
heel een kudde van willoozen en ge
xalteerden, die hun roer kwijt zijn of nooit in
handen gehad hebben, overgeleverd aan een
kwiek zakenman, die met behulp van de
Koningin der aarde de ziekelijke droomen,
den hollen waan, de spichtig visioenen van
bleeke vergeestelijking zonder geest even
in klinkende munt tracht om te zetter.
Daartoe is te Scheveningen de interna
tionale, interartistieke broederschap opge
richt op het duin Spreeuwenberg, op den
huize Natura Sanat, waar eindelijk beproefd
wordt wat Goethe voorzien en Wagner
gewild heeft: verbroedering der kunsten.?
Wat een heerlijk klaterende humor in die
speech aan het noenmaal" tot de pers door
den endernemer van dit Famely-house der
kunsten,'' in zijn kletterende frasen, zijn ver
bluffende slagvaardigheid, zijn luid
epsierenden hutnbug, zijn internationaal,
grootscheepsch boerenbedrog.
In dit boekje is tevens opgenomen de
bekende monoloog De Maecenas, het zoo
scherp in strakke stijging geteekende con
flict op e'n Maecenas-diner, waar de artiest
zijn wraak neemt op den verleider zijner
moeder, den verraderlijken vriend en wel
varenden concurrent van zijn overleden
vader.
Uit alles blijkt, dat Mr. Spanjaard zijn
boekje over Flaubert met groote liefde voor
den Franschen realist heeft geschreven.
Daarbij kwam een behoorlijke kennis van
iet werk en de brieven van Flaubert zelf
en van wat over hem geschreven is. Zoo
moest noodzakelijk wel iets goeds tot stand
komen, al is de vorm hier en daar niet al
e zuiver. Het verwondert mij ten minste
dat een Charivarius de legende, die lang
zamerhand een onheilig aureool om zijn
loofd heeft geweven, dat eerst door nieuwere
schrijvers van zijn aangematigde plaats is
'erjaagd" nog niet heeft buitgemaakt.
Ook fs de uitspraak dat de hollandsche
ezer veelal geneigd is zich den Franschen
dichter, maar vooral den Franschen roman
schrijver voor te stellen als een zwierig
;ekleed boulevardier, die den tijd, hem
usschen twee zijner dagelQksche
uitspatingen gelaten, op even bedenkelijke wQze
>esteedt aan het schrijven van sensueele
edlchten of het samenflansen van romans,
waarin de deugd op dezelfde manier in de
knel raakt als in het leven van den auteur",
wel wat al te naïef. Dat mag zoo geweest
ijn in de dagen van de heeren Dorbeen
J. A. HOETING
Hofjuwelier Koningsplein
Brillanten :-: Paarlen
Onder onzen voorraad paarlcolliers bevinden zich
eenige occasions van superieure qualiteit.
Nouveautés in aparte modellen tasschen speciaal
voor het seizoen uit bont vervaardigd.
en Van Naslaan, maar thans ? Ten minste
onder de lezers, die naar dit boekje over
Flaubert zullen grijpen ?
Doch met dit al, Mr. Spanjaard heeft ons
een juist beeld van den machtigen, stoeren,
onvermoeiden werker geteekend, den man
van het waarnemen, beschouwen, uitbeelden
i zonder zijn eigen persoonlijkheid tot con
clusies te laten komen. Les plus grands
génies et les grandes oeuvres n'ont jamais
conclu. Homère, Shakespeare, Goethe, tous
ces fils af mes de Dieu, comme dirait Michelet,
se sont bien gardes de faire autre chose que
représenter." Den man van de onpersoon
lijke kunst, wiens streven was de reduire
au minimum la duperie du sentiment," maar
die toch klaagde over Leconte de Lisle:
II n'a pas l'instinct de la vie moderne, Ie
coeur lui mar.que"; den man die toch zoekt
de emotie : Je donnerais la demi-iame de
notes que j'ai critesdepuiscinq mois, etles
quatre-vingt-dix-huit volumes que j'ai lus,
pour tre, pendant trois secondes seulement,
réellement emotionnépar la passion de mes
héros." ZQn emotie, maar levend in de ziel
van zijn helden. Il faut que la réalitéext
rieure entre en nous, a nous en faire crier,
pour Ia bien reprodulre." De emotie, en
boven al de schoonheid.
Mr. Spanjaard heeft hem ons goed ge
teekend in zijn haat tegen frase, in zijn
vrijheidszucht, zijn anarchie. Hij heeft vooral
goed laten zien, hoe naast dat harde stoïcisme,
dien haat tegen den bourgeois, klopte een
warm hart vel rijke liefde en teere bezorgd
heid voor zijn vrienden, zijn verwanten,
zijn moeder vooral. Hij heeft ons laten voelen
het pijnlijke, dat er brandt in de ziel van den
kunstenaar, die zwaar op zijn schouders
voelt drukken de geweldige taak om een
groote nieuwe kunst te scheppen, ze vtQ
te maken van sleur en traditie, die onder
stagen drang, met rusteloos speurende zorg
zoekt naar beweging, kleur, muziek in zijn
uitbeelding, naar de hoogste, zuiverste vol
maaktheid.
J. PRINSEN J. L z.
itiiiiumii ....... iiiiiiiitiiiiiiiuiiiiiii ..... iiiiiiiiiitiiiiiiii" iiiiimmmiiti
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenburg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEIDEI DEI HAAG KIFT
t. ttnchtithmirn. Fyijébéil. liitteitnl
VICI.VKO.tA