Historisch Archief 1877-1940
Jan. '19. No. 2167
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
BIJ DE GENERALE REPETITIE VAN DEN GIJSBRECHT VAN AMSTEL
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
De Vrije Zee (Daily Paper)
Nu" de wapenstilstand is gesloten, is
men bQ Schotland met het duiken naar
het goud en de juweelen van de
Armada weder terstond begonnen
Misplaatste Zuinigheid (Sketch)
Meester: Waarom heb je de 500 regels niet
geschreven die ik je als strafwerk opgaf.
Leerling: tk mag toch geen papier verknoeien
in dezen tijd.
Omgekeerde Rollen (Daily Paper)
Pessimisten en Optimisten over Amsterdams Toekomst
Fabius-Gijsbrecht: Het loopt met Amsterdam gelyck gij hoort, ten ende,
En wij verwachten deel aen d'aigemeene elende.
Tellegen-Rafaël: In 't midden van den twist, en 't woeden nimmer moe,
Verheft uw sladt haer kroon tot aen den hemel toe.
Hg diende bij het Highland-regiment en
kreeg den rok aan.
Zij werkte in de munitiefabrieken en kreeg
de broek aan.
4IIIIIIIIIIIIIII
K
B
S vrouw. 9, 8
H aas, 10, 8 3
K aas, heer, boer, 8, 7
K 8
Royal Aaction Bridge
De vorige maal gaf ik een spel ter over
weging en ik wil dit nu eens spelen en zien
wat er van verschillende annonces terecht
komt.
C
S aas, 6, 5
H boer, 9, 6, 4
R vrouw, 6, 5, 2
10, 4
D
S. 7, 3, 2
H
R 10, 9, 3
K heer. vrouw,
boer, 9, 7, 5, 3
Gever
S heer, boer, 10, 4
H heer, viouw, 7, 5, 2
R 4
K aas, 6, 4
Het opbieden is geëindigd met het
doubleeren door G van de drie sansatout door
B aangekondigd. Ik heb daarna ondersteld
dat B, C en D hebben gepast, want noch
het spel van B noch dat van D bieden de
kans om door een annonce in ruiten of in
klaveren waarvan 5 trekken moeten wor
den geannonceerd om te gaan boven het
bod van 3 sansatout aan de doublure
te ontkomen. Wanneer een van hen toch
5 trekken in een van die kleuren zou aan
kondigen zou zeer waarschijnlijk ook een
doublure in die kleur volgen want een
doublure van die annonces is ook een vrije
doublure. Met 5 trekken in die kleur wordt
toch de manche van schoon gewonnen.
C moet nu uitkomen. De aangewezen
kaart is harten. Een goed beginsel is om
daarin zijn hoogste kaart te toonen, maar
hij moet nu eens overwegen of dit nu in
dit geval ook goed is. Niettegenstaande de
harten annonce van den gever als
beginannonce heeft B een sansatout geannon
ceerd, en hetft zelfs opgeboden tot 3 sans
atout, hij is dus in die kleur goed gedekt
en daarom is het voor C, die vier harten
heeft, beter om met een kleine harten
uit te komen en met zijn b'oer te blijven
zitten achter den speler van de sansatout.
Hij speelt dus de vier. Voor het openleggen
van de kaarten van den blinde D blijkt zl
dadelijk dat deze renonce en harten heef'.
G speelt de vrouw en B, die niet dadelijk
al zijn kracht in harten wil verspelen,
werpt de drie bij.
G, wien bij het opbieden gebleken is,
dat C hem kon steunen in harter, speelt
daarna de twee van harten. B, die dat ook
ove'wogen heeft, speelt de acht in de hoop,
dat die een honneur zal kosten en hij dan
me> aastien achter zal zitten. C neemt die
slag met de negen en speelt nu de boer
na; G speelt weer een kleine harten bij en
B, hopende dat C nu geen harten meer zal
hebben, neemt deze slag met de aas. Het
is zijn eenige kans, om nog iets van zijn
spel terecht te brengen, als G geen
rentrant meer heeft en de nog in diens spel
zijnde harten met meer nut kan spelen.
Nu speelt B klaveren acht en neemt die
in den blinde met den boer. G mag die
slag ondsr geen voorwaarde met de aas
nemen, want bet zou al heel vreemd moeten
loopen, als hij met meer aan trek kwam,
hetzg met klaverenaas, hetzij met schoppen
heer. De overwegene is wel bij hem op
gekomen, dat, indien hij die slag nam, hij
harten zou kunnen spelen, maar het is vol
strekt niet zeker dat C ook nog een harten
heeft en dan heeft hij wel vier trekken, maar
hij moet er vijf maken om aan B het spel te
doen verliezen. En indien B. aan trek komt
en hij heeft nog de klaveren, die nog in het
spel is, dan komt de blinde aan trek en
maakt zes trekken in klaveren en dan is
het zeer waarschijnlijk, dat B. zijn spel
wint. Hg speelt dus de klaveren vier bij.
De kleinste is nu aan trek. De eenige
kans om zijn verlies te beperken is voor B.
het spelen van ruiten 10; aan de klaveren
heeft hij niets en zit de vrouw van ruiten
goed, d.w.z. heeft G. die, dan maakt hij ten
minste 5 trekken in ruiten. Hij speelt dus
ruiten tien, B. moet snijden in zijn eigen
hand en werpt de zeven bij, ook dit zit hem
ongunstig en C. maakt de trek met ruiten
vrouw.
Ik zei zooeven, dat B. moest snijden en
voor dit geval acht ik het ook noodig. Hij
mag het er niet op wagen de aas te spelen
daarna den heer want valt de vrouw niet
dan maakt hij niets meer van zijn ruiten,
dus hij moet het wagen. Het kan echter
voorkomen, dat, snijden niet goed is voor
namelijk niet, wanneer een andere kleur
troef zou zijn. B en D hebben toch samen
8 ruitenkaarten. Er bestaat dus nog maar
vijf ruiten te samen in de spellen van de
tegenpartij. Er bestaat dus evenveel kans
dat de vrouw tweede als derde zit en
dan is snijden gevaarlijk, want lukt het
niet en maakt de tegenpartij de vrouw van
vrouw tweede, dan wordt later bij het
spelen van de aas en de heer, de laatste
afgetroefd, en dan is men een slag kwijt,
die anders wel gemaakt zou zijn. Men moet
dus als men snijden kan, goed overwegen
wat het beste is. Het k..n natuurlijk noodig
zijn toch te snijden, omdat men anders het
aangekondigde aantal trekken niet kan ha
len en dan dient er wat gewaagd te worden.
C speelt nu weer een kleine harten en
G maakt de heer van harten en daarna nog
een kleine harten.
Het is nu aangewezen dat G schoppen
speelt, O een lage schoppen, maar schop
pen boer; daardoor forceert hij in allen ge
valle B tot het opwerpen van een hoogere
schorpen kaait.
Een oogenblik heeft G er over gedacht
om klaveren aas uit te spelen. Hij hetft
reeds vijf trekken en hei spelen van die aas
zou hem nog 100 punten boven de lijn
bezorgen, maar de mogelijkheid is volstrekt
niet uitgesloten, dat de ruiten negen een
rentrant vormt voor B in den blinde en het
komt er nu op aan B zooveel mogelijk
strafpunten te bezorgen. De kans om die klaveren
aas te maken blijft groot, ook al zou B schop
pen aasen schoppen vrouw in handen hebben,
want G het f t toch altijd ock nog schoppen
hter, tien ais restant over. Speelt hij de aas
van klaveren dan is het niet waarschijlijk
dat hij ook nog een schoppen zal maken
en nu heeft hij de groote kans beide te
maken.
G speelt dus schoppen boer, B de vrouw
C de aas.
Nu kan C twee dingen doen. Hoe de
schoppen zitten \s hem niet bekend, maar
hij weet wel, dat G nog klaveien aas heeft.
De schoppen kaart en den blinde geeft hem
geen aanleiding om schoppen te spelen.
Hij moet dus klaveren spelen, G maakt dan
nog klaveren aas en daarna nog 3 schoppen.
Het wordt dus voor B een déblace. Hfj
maakt in totaal 3 slagen; hij heeft er dus
zes te weinig en G en C boeken 600
strafpunten boven de lijn.
En wat is nu de reden van die debacle?
Dat B het aantal slagen, dat in zijn spel
was verkeerd heeft getaxeerd en het bod
van zijn partner de drie klaveren onjuist
heeft beoordeeld. Hij heeft gespeculeerd op
dat bod en hoopte in die kleur ook de aas
te vinden. Om tot drie sansatout te gaan
had hij zelf minstens vijf vaste trekken in
handen moeten hebben en dan verwacht
hij nog fn het spel van zijn partner vier
trekken, dus nog een trek Imeer dan een
normaal spel.
Zelfs indien B in de schoppen kleur aas
vrouw derde had gehad, waardoor eene
annonce van drie sans atout eeri veel
vasteren grond zou hebben, was het spel ver
loren geweest en hadden G en C twee
straftrekken boven de lijn geboekt.
Zooais de zaken nu stonden had B na
het bod van 3 harten door G moeten passen
en indien hij in de schoppen k'eur aas
vrouw derde zon hebben, had hij eok
moeten overwegen op te treden in klaveren
tot vier slagen. De 3 tr?k annonce van D
in klaveren wijst toch op groote kracht in
die kleur. D heeft hern niet gesteund in
sans alaut dus heeft weinig goede bijkaar
ten en zeker niet in harten; daarin zal hij
wel renonce hebben of een singletons en
dan zou het sans atout spel van B een
prachtigen steun geweest zijn bij ee
krachtige troefkleur van D.
(Wordt vervolgd)
Vrijwillige Burgerwacht te Amsterdam
Het BLIJFT zeer noodig, dat zfl, die op de handhaving van orde
en rust in de hoofdstad prijsstellen, zich opgeven bfl de Burgerwacht.
Evenzeer is het noodig dat de ongeoefenden die zich aanmeldden,
zich thans niet terugtrekken, omdat zij zich de moeite van een korte
oefening niet willen getroosten.
Wie zich als ongeoefende opgeeft, wanneer de nood aan den
man is, steunt de goede zaak NIET, daar hij dan TE LAAT komt,
Geoefenden en ongeoefenden geeft U dus thans op,
DOET HET NU!
Singel 548
DE COMMANDANT,
K. VAN LENNEP
Fe VAN WIJK
VANÖ& WIJNGAARD
JANSVELD 19
: UTRECHT. :
LEVEREn LINMEn
STEMPELBAHDEN AAM
M.M. UITGEVERS
HAL-F LEDEREN BANDEN
ENZ. enz.
PARTICULIER BINDWERK
IM ELK GENRE.
n tutf unvootm
VEILINGGEBOUW FREDERIK MULLER & Co. ? min
5 s g e 0 %? Kunstveilingen, 1919.
l Ï&3 [-: >^ 'T t-?;-'?":. ; f.-^ [
GEVEL AMSTELZIJDE.
DIRECTIE
ANT.W.M. MENSING
(Freder. Muller & Co.]
DOELENSTRAAT 16-18
AMSTERDAM.
'.. De fraaie Meubelen en een ken K c der
Zilverwerkeii van «Ie v «T/.. I'. ILaugerhnizeu L'f..
2. De groote en vermaarde verzameling Oude
Teekeningen, nagel, door denzelfden liefhebber.
3. De groote en vermaarde verzameling lïlanw
Chineesche Porseleinen, nagel, door denzelfden lief
hebber. Alsook het prachtige en uiigebreide
AmstelServies.
4. De prachtige Zilver- en Kronswerken der verza
meling Prinses l>
5. Diverse andere zaken derzelfde vorstelijke collectie.
6. Belangrijke Ond-Ntderlandsche Schilderijen uit
buiten- en binnenlandsche collectiër, waaibij o.a. die
van wijlen den heer J. l>. Kruseman te
's-Gravenhage.
7. Een kleine collectie moderne meesters: Van <*ogh,
Kenoir en Cüaugaiii. Collectie Mme Thea
Sternheiui, La Mitlpe.
8. Vele onde Porseleinen en Zilvt rwerken alsook
enkele bijzonder fraaie Paarlsnoeren uit parti
culier bfzit.
9. Een fraaie verzameling Hoeken, waarbij
prachtwerken op iiatuurhistori-eh gebied.
10. Eenige portefeuilles met kostbare Engelsche en
Fransche Prenten uit verschillend privaat bezit.
11. Een prachtige buitenlandsche collectie geklenrd
Chiiieeseh porselein uit de XV7! Ie en XVIIJe eeuw.
De Catalogussen veelal met zeer kostbare reproductiën zijn
in bewerking.
?*" Voor bijvoeging uit particuliere collectiën en nalaten
schappen wende men zich direct aan
FREDERIK MULLER & Co.