Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR. NEDERLAND
18 Jan. '19. No. 2189
SCHILDERKUNST KRONIEK
TOOROP'S TENTOONSTELLING, BIJ KLEYKAMP
DEN HAAG.
De Kruisweg", met zfjn veertien staties,
is ontstaan in de jaren 1916, 1917, 1918 (hfj
Is niet begonnen, zooals in den Catalogus
vermeld staat, in 't jaar 1917). Hfj is ge
maakt op triplexhout; de kleuren zfjn ge
kleurde aarden, opgelost in een hars, en
het werk werd gefixeerd met spiritus. De
beste dezer staties lijken mij toe te zijn:
de tweede (Jezus neemt het kruis op zfjn
schouders, 1917); de elfde (Jezus wordt aan
het kruis genageld, vermoedelijk 1918), de
twaafde. Jezus sterft aan het kruis, (1918?),
en de veertiende, Jezus wordt in het graf
gelegd (1918).
Dit zijn wat ge de plaatselijke constatee
ringen van dezen, te waardeeren, arbeid
köndet noemen. Maar er zijn algemeener
dingen hier te behandelen. De eerste vraag
is: waar is Toorop het beste in? Het Iflkt
mq het geheel overziend, toe dat de bouw,
dat de kracht de lijnen en kleuren te binden
tot een rfjke eenheid niet de grootste ver
dienste is van dit werk. Er zijn toch
losheden hier, onvastheden daar. Niet altijd
Is het eenélijnenspel opgeheven door een
tegenwerkend, en zoo tot rust gebracht;
niet altijd zijn de ruimten tusschen de
figuren veel-beteekenend; niet altijd voelt
ge de voorstelling als een onwankelbaar
ietwat, waaraan noch te schudden is noch
te tornen.
Een tweede opmerking is ever het
formaat. Natuurlijk was Toorop hier aan
eischen gebonden, en ik vermoed, dat hij
aan die eischen voldaan heeft maar het
blfjft voor mfj te betreuren, dat een ander
gebouw, dat grooter paneelen eischte,
niet te sieren was met een kruisweg door
Toorop. Ik heb het gevoel, een persoonlijk
gevoel wellicht en niets anders (of is het
iets beters?), dat deze schilder een grooter
ruimte rijker en vaster had gevuld dan deze
betrekkelijk kleine oppervlakken.
Wat vindt ge nog meer in deze
serleteekeningen, typisch, kleurig, sterk, met
Toorop als deelnemer, waar Christus, in de
zevende statie, voor de 2e maal valt?
Ge vindt er de handteekening" van
Toorop, de figuren met zeer groote koppen.
Ge begrijpt dit. Toorop is geneigd tot
scherpe analyses van het gezicht van
menschen, en al teekenend dijt de kop onder
de vtngers uit, en wordt groot, hoewel
meestal niet te groot. Onder deze koppen
zijn een aantal te vinden, die de bekoring
van een statie uitmaken; een aantal por
tretten zijn er onder, en Toorop is een te
recht befaamd portettist. Hij is een
psychischfealist in deze zooals de primitieven.
Hfl is het best, waar hfj-niet te veel moet
fdealiseeren. Daarom is de Christus, als
kop, zelden zoo overtuigend als de anderen.
Hij, Toorop, heeft hier willen en moeten?
idealiseeren, hl] heeft hier in den trant der
Renaissance gehandeld en hij is meer
gothisch dan renaissancist. (Waar Christas
aan het kruis wordt genageld is de inten
siteit van den kop het grootst, en heeft
deze het meest van een portret)...
De lijn van Toorop is op zichzelf
en in zichzelve geschikt voor het decoratieve.
Zij omlijnt forsch, eenvoudig, en haar zware
breuken toonen baar kracht. Zij is een der
meest treffende elementen Van alle staties,
daar waar zij steil is en daar waar zij mee
gevend, toegevend is.
De kleuren zijn evenzeer krachtig. Zij
zijn, natuurlijk, diepe rooden, zware blauwen,
klinkende groenen en paarsen; er is het
wit van den Christus, en er zijn veel
zuivere gelen...
Hiermee is voor mQ de hoofdlndruk van
het werk van de laatste drie jaren gecon
stateerd. Ik zag het gaaine grooter, dan
vaster; ik zie het vol psychisch-realisme
meer dan vol renaissancistisch idealisme
iiimiiiiiiiimiiliilinnii
N. V. HET HOFSTAD-TOONEEL:
Heerenmode, door Franz Molnar.
Behoudens de titel, die ons Zola's Au
bonheur des Dames" in lieflijke herinnering
brengt, om voor het overige uit te munten
in onwelluldende onbeduidendheid, is dit
lichte Molnar-werk weer vol poëzie. Een
verkapt sprookje, zóheimelijk uit de reali
teit der dingen: echtbreuk, hartzeer, ban
kroet, kaas, kousen en pyama's opgebloeid,
dat menigeen het voor een ware geschie
denis houdt, misschien wel voor een mora
liteit onder de kernspreuk: Al te goed is
buurman's gek", of meer naar het evange
lische: heb uw naaste lief gelijk u-zelf."
Men zou zich ook kunnen laten verleiden
tot een vergelijking met E man t s'
Domheidsmacht", aangezien ook hier een macht, de
macht der goedheid, een oer-instinct, zege
viert, maar ik geloof niet, dat het Molnar
ooit om pleiten en bewijzen te doen is.
H8 schrijft zoo-maar... uit zijn
verteedering, en het is zijn wezen dat wij
liefhebben in al dit vluchtig gecomponeerd,
maar op een bazis van Innigheid ontstaan,
fijn en frisch tooneelwerk.
Oostenrfjk-Hongarije moge verdwijnen van de kaart, de
ziel van Bah r, Bartsch, Schnitzier, Felix
Salten, Molcar, zal uit het theater van
Europa zoo min te verdrijven blijken als
de geest van Jules Renard, de Courteline,
Trlstan Bernatd, en wij zullen altijd weer
erkennen, dat deze beminnelijke dramaturgen,
even licht van toets als diep van gemoed,
den modernen Nederlandschen
tooneelschrijver goed voorgaan.
Ook Heerenmode" is maar een droom",
volstrekt onwaarschijnlijk en zoo weinig
substantieel als een stuk in drie bedrijven
iiiiimiiiiiimiiliiiiiimiii
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Moto rd i e n st va nieten burg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LQDEI DEH HUW DELFT
VluUmfcmi. guichttthmnZt. FniékibS.
VICt. VERSA
oonkamers fan den Kynstpottenbakker
C. J. LANOOY
Papestraat24 - 's-GRAVENHAGE
Permanente Tentoonstelling
iramiminmiiMiiiiiiuiiuiiiiiiiiiiiiiiiiHluiiililliliiiiiiiHiiiiliiiiiiilHii
gothisch meer dan renaissance, en dat past
hier; ik vind den Christus-kop het minst
gevonden van de vele trotsche, teedere,
deemoedige, en aanbiddende koppen, die
ik er op zie de kieur is sterk, en de
lijn. En ik sluit met een persoonlijke her
innering. Ik zag Toorop bezig aan een der
staties in Dom burg (V, 1917?) in een der
meest banale pensionkamers, die ik ken.
Hij overwon die omgeving door zijn con
centratie, door zijn kracht van
kunstenaarsinkeer, zonder eenig vertoon, op zijn eigen,
doode gemak. En ik moet telkens bij den
kruisweg daaraan denken, want meer
paneelen zijn onder dergelijke omstandig
heden ontstaan. En deze krachtige werken
geven mij telkens den Domburgschen indruk
terug, idie (deze is; diep en zwaar is de
latende kracht van dezen Aziaat.
DANKMEYER, IN DEN PROTECTOR TE ROT
TERDAM. Deze tentoonstelling geeft
Dankmeyer niet, zooals ik hem het meest en
het liefst zie: hevig-uitbarstend, of
krachtiggrfjs van toon. Vier schildergen; Bfj
Woudrichem, Avondstond, Nabij Dekkersduin,
en een Graanveld, beter dan de overigen,
veranderen mijne meening niet. Ik vind
Dankmeyer hier niet levend genoeg, niet
wild genoeg; ik vind dezen
impressionlstischen werker niet Impressioneerend genoeg.
Dit is vermoedelf}k, en gelukkig, maar
tijdelijk. Dankmeyer bleef totheden elastisch
en hij is een colorist.
PLASSCHAERT
NAAR ZION
Een merkwaardig Man naar
een merkwaardig Land
Een merkwaardig land is Palestina. ns,
in het bezit van de Joden; was het een land
vlietende van melk en honig". Zoo lezen
wij in Ezechiël XXVII?17: Juda en het
land Israëls, die waren uwe kooplieden, met
tarwe van Minnith en Pannag en honig en
olie en balsem, dreven zij ouderlingen handel
met u." In Deutronomium VIII 7, 8, 9 lezen
wij: Want de Heere uw God brengt u in
een goed land, een land van waterbeken,
fonteinen en diepten, die in dalen en in
bergen uit vlieten; een land van tarwe en
gerst en wijnstokken en vijgeboomen en
granaatappelen, een land van olierijke
oifjfboomen en van honig; een land waarin gij
brood zonder schaarschheid eten zult, waarin
u niets ontbreken zal, een land welks steenen
ijzer zijn, en uit welks bergen gij koper
uitbouwen zult". Daarom was het niet alleen
in den ouden tijd, maar ook later, een
twistappel tusschen de volken. Behalve de Joden,
heeft het vele meesters gehad, maar geen
enkele heeft het goed gediend.
Zooals het Joodsche volk was het hard
nekkig". Het hield zfjn overvloed terug; het
ontsluierde zijn schoonheid; het hield op
een land van melk en honig te zijn. In
Jericho vindt men geen palm meer, in Gilead
geen balsem en op den olijf berg geen olie
meer. Den vreemden meester gaven de
druiven geen goeden wijn, de olijven geen
goede olie, de vijgen geen goeden honig.
De Doode Zee, die alleen reeds door het
niveau van haar waterspiegel en der merk
waardigste plaatsen op aarde is, houdt haar
rijkdom verborgen. Zooals nu gebleken is,
zijn aan beide zfjden van Jordaan en Doode
Zee zout en asphalt in overvloed; ook zijn
iiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiitiiiiiiiiiiu
maar zijn durft, bepaald anti-ernstig en
nergens verantwoord. En nochtans verlaten
wij den schouwburg met een glimlach van
verstandhouding, als hadden we het beste
in ons bevestigd gevoeld.
Peter Inhasz, chef van een zaak in
mode-artikelen, is een coeur simple, een
natuurmensch, trots de attributen der be
schaving (parfum pour troubler etc.), die
hem in zijn winkel omringen. Gelijk deze
waard is, vertrouwt hij zijn gasten, en zijn
hart bleef ontvankelijk.
In den verte familie van IJsbrand",
heeft deze Peter den naaste nog liever dan
zichzelf, doch dit niet omdat hij op de
cathechisatie is geweest, maar uit natuur
drift; omdat hij, al wilde hij, niet anders
zou kunnen. Hij reageert niet op het leven
in zijn verwrongenheid, hij wacht af tot
het leven, vereenvoudigd tot de norm,
reageert op hem. Onbewust is hfj de meer
dere van den Oosterling, die leeraarde: Tot
de goeden ben ik goed omdat zfj goed zijn,
en tot de niet-goeden ben ik ook goed om
hen goed te maken," want hij onderscheidt
deze beide categorlën zelfs niet; en dat
zijn goedheid school maakt (de graaf, Paula)
geschiedt buiten zijn bedoeling en werpt
geen smet van wereldhervermer op zijn
bescheiden middenstandsziel. Neen, niet
uit deugd is Peter Inhasz die hfj is, en
evenmin uit argeloosheid in den zin,
dien wij, in onze onwetendheid, aan
dit woord hechten, hij is goed, omdat
een mensch nu eenmaal van oorsprong
goed -is, en hfj, bij uitzondering, daarvan
niet afdwaalde. Het is het standpunt, waarop
Goethe zfjn geheele leven gestaan heeft, en
het doet ons terstond de hoogere beteekenis
van Mplnar's Duivel" beseffen, wan
neer wij ons rekenschap geven dat ook hij
dezen ayerechtschen geest plaatste buiten
den mensch. Ook in Peter Inhasz is voor den
duivel geen plaats, in geenerlei gedaante,
in hem leeft de liefde een onafhankelijk
bestaan, hij gelooft en haast niet. Hfj kan
zfjn vrouw verliezen, en haar nochtans be
houden, de 51000 kronen die hem beloofd
zfjn, héft hfj, het onwaarschijnlijk getal
ten spijt. Als pleidooi tegen het zakelijk
inzicht, kwam hfj in den handel". En z
zuiver op de graat is Peter, dat wat wfj
onlogisch noemen, ons een nieuwe logica
blijkt.
Peter Inhasz, failliet gegaan, en deor
een rijken graaf in dienst genomen, verliest
liever opnieuw zfjn broodwinning dan een
der duiven, die hfj dagelijks voedert, te
slachten voor zijn patroon. Het redelijk
oordeel van den graaf meent dezen afkeer
te moeten ontzenuwen met de tegen werping:
er groote hoeveelheden petroleum en, wat
belangrfjker is dan alles, phosphaten.
.Het land tréfrfTÏiet kwfjnt, de Libanon
schaamt zich> hfj verwelkt; Saron is ge
worden als een woestijn, zoo Bascbon als
Karmel zijn geschud", zegt Jesaja, Hoofd
stuk XXXIII vers 9.
Opmerkelijk is het, dat sinds de jongste
Joodsche kolonisatie het land zich heeft
veranderd. De Joodsehe koloniën bloeien
en gedijen, de Karmel" en Rischon l'Zlon"
wijn is wereldberoemd, de sinaasappels
overtreffen deSpaansche. Ook verschillende
andere producten zijn veel beter van de
Joodsche koloniën, dan van die der Turken
of andere volken. Toen de Engelschen
Palestina bezet hadden, prezen zQ de Joodsche
kolonisatie en misschien is dat een van de
oorzaken, die Engeland aanleiding hebben
gegeven tot de bereidverklaring Palestina
aan de Joden af te staan. En als de
Engelsche toezegging verwerkelijkt wordt, dan
mag men hopen, dat Palestina als van ouds
zal worden, het land vlietend van melk en
honing.
Merkwaardig is ook, dat er een zoo
groote aantrekkingskracht en bekoring van
Zion" uitgaat, Dit woord heef t het Joodsche
volk twee duizend jaren lang in het leven
gehouden en heeft het ook thans tot nieuw
leven gewekt. Het land zonder kinderen"
Mr. j. I. de Haan
trekt ook nu de kinderen zonder land"
tot zich. Het land heeft op zijn kinderen
gewacht en de kinderen op hun land
Hoe groot de magische kracht van Zion
is, heeft men nu weder kunnen zien bij
Mr. Jacob Israël de Haan. Daarom baart
zfjn vertrek naar Palestina groot opzien.
Merkwaardig is Mr. J. 1. de Haan. Wie
zijn persoon en zijn levensloop kent, wie
zijn Joodsche liederen leest, is er onmid
dellijk van overtuigd, dat hfj een buitenge
woon man is. Hoewel jong aan jaren is hij
helaas rfjk aan bittere ondervinding, bedrogen
illusies, ontevredenheid en knagend berouw.
Ondanks de waardeering, die hfj vond, als
slgnificus en taal-philosoof, als rechtsge
leerde en dichter, voelde hij zich toch
ongelukkig. Zijn werkzame geest is ruste
loos, hij tracht grootsche dingen te vol
brengen ten bate van anderen en tot zijn
eigen bevrediging. Mr. de Haan heeft dit in
verschillende bewegingen gezocht, doch
niet gevonden, tot hij zich bij de Zionis
tische beweging aansloot. Daar vond hfj
troost, daar voelde hij zich wél.
Het lijden en de vervolgingen, de haat en
nm'uiuiiiiiifii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiii
maar de koeien worden toch ook voor jou
geslacht? Ja", bekent Peter grif, maar
die koeien ken ik zoo niet." Dit verschil,
dat immers het essentieëele verschil is,
kenmerkt Molnar. Het gaat altijd om de
gevoels-onderscheiding. De wereld leert
ons deze schakeeringen weg te redeneeren
om toch maar de scheidslijn tusschen goed
en kwaad langs de liniaal te mogen trekken.
Iemand in wien de goedheid minder diep
geworteld is dan in Peter Inhasz, zou zicti
hier hebben laten overtuigen: een dier is
een dier, of het koe heet of duif. Maar
Peter laat zich met de drogredenen van
het bekrompen verstand niet in. Zijn onge
letterd gevoel zegt hem onomstootelfjk,
dat deze duif iets anders is dan gindsche
koe. De duivel laat af, en de lijn tusschen
goed en kwaad buigt af in teederheid
Het is deze Ifjn, deze tcere, bevende
zigzaglfjn, die Heerenmode" tot een
sprookje maakt. De feiten en de conclusie,
dat Peter, zoodra hij haar dreigt te
ontvallen van waarde blijkt voor Paula,
zijn voormalige winkeljuffrouw, die hij
met zijn zuiver hart beschermde, d«en
daarbij weinig ter zake. Gegïven de pittige
bekoring dezer Paula en de verdorvenheid
der hedendaagsche vrouw, betwijfelen wij
ef mannelijke goedheid in het algemeen en
in dit geval in het bijzonder, doorslaande
factor voor den man-als-minnaar kan zijn..."
Doch als geval raakt het ons nu eenmaal
niet. Het half dozijn sokken, dat Peter ten
slotte present geeft aan den verlaopen
verleider van zijn eerste vrouw, omdat...
nu ja, omdat een mensch, alles daargelaten,
toch iets aan zfjn voeten nttet hebben, voert
ons nader tot de kern van dit werkje, dan
de liefde van juffrouw Paula. En welbe
schouwd zfjn alle bij-figuren, Paula incluis
slechts in zoover van waarde, als zij
allen, trots beschaving en afdwaling"
ontvankelijk blijken voor Peters 's zuivere
gevoelsrede, zoodat tok zij, als het er op
aankomt, niet anders dan hulpvaardig, har
telijk en zacht jegens hem vermogen te zfjn.
Het leven, dat reageert op wie sterk is in
liefde, en geduldig.
Tot dusver heeft de N. V. Het
HofstadTooneel een weinig belangwekkend reper
toire gebracht; door frisch en wei-verzorgd
samenspel zijn we in haar evoluties geboeid
gebleven, doch geen stuk op zichzelf liet
iets in-ons-na. Dit werk van Molnar
beteekent een stijging, in de richting waar
dit gezelschap het betere vinden kan. De
vertooning zou fijner en flitsender kunnen
zfjn, licht en schaduw angstvalllger verdeeld,
doch dat doet aan onze waardeering voor
DE OUDE SCHUIT
Teekenlng voor de Amsterdammer" van Jordaan
KNIERTJE?HOLLAND : OP HOOP VAN ZEGEN l"
lllllllllllllllllllllllllllllMIMIIIIIIIIIIIIIIIMMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlmlIllllllllllllllllllllllllllmlIIIIIIMIIIII
de wrok, de hoon en de spot, de verachting
en de vernedering, die zfjn Israël in de
ballingschap ondergaat, hebben het hart van
den fijngevoeligen dichter en rechtvaardigen
jurist diep getroffen, gekrenkt en verbitterd.
Zoodra hij inzag, dat er een radicaal middel
is, om zfjn volk te helpen, heeft hij zich
met lichaam en ziel gegeven, om zfjn krank
en gekrenkt volk te genezen. Dit middel is
het Zionisme.
Mr. de Haan werd een toegewijd Zionist,
met de pen en metterdaad. Hij werd geheel
en al Jood, traditioneel en nationaal. Met
liefde oefent hfj alle voorschriften der Thora
uit, vlijtig leert hij de Hebreeuwsche taal.
Hem schrikken de aanvankelijke moeilijk
heden der taal niet af, de vele puntjes en
Hofleverancier - Amsterdam
IAIVERSÏRAAT 21G -:- WILLEMSPARXWEG 9
TEL. NOS. 2040-1881 TEL. No. 1793 Zuid
BISSCHOPWIJN PUNCH
llttllllllllUimillflIllllllltlllllllUtllllllllllllutlllllllllllllUllllllltllllllHii
de intelligente ontleding, die wij als eerste
kennismaking kregen, niet af. Annie van
hes (Paula) trof den geheelen avond voor
treffelijk den toon en wist deze rol ook
tot het einde te dragen. Van der Lugt, iets
te mat in II, deed ons met de eenvoudigste
middelen de innerlijke bewogenheid van het
werk gevoelen. Ook van kerckhoven, al
stel ik me dien Hongaarschen graaf ten
opzichte van het vrouwelijk geslacht aan
nemelijker partij voor, was gevoelig en
hield stijl. Een gevaar voor de vertooning
werd Dirk Verbeek in de lastige rol van
den ontrouwen winkelbediende. Het begrip
fijne charge" ging verloren en het scheelde
niet veel of hij was, ondanks den goeden
opzet van de figuur, in de volstrekte
caricatuur terecht gekomen.
Met vreugde zagen wfj Henri Poolman
eens weer, in een kleine rol, waarvan hij
iets zeer gaafs maakte. Onder de oudere
tooneelspelers is hij het bleek meerma
len o.a. in Schnitzler-werk een modern
kunstenaar.
? * * *
Het huwelijk van een Oranje.Princes.
door Maurits Wagen voor t.
.. .?Kroondraagster van Brittanjel Daar,
zeït ze, lett de Prins en glorie van Oranje!"
Dezen Prins, Vondel's Geboortklok-kind,
hebben we gezien. Het was Jan van Ees
en hfj zat sierlijk in het pak. Maar met
de glorie van Oranje bleek het intusschen
treurig gesteld. Want de ze", die deze
teedere en fiere woorden sprak, Frederik's
bedgenoote, de vrouw, die 't harte van dien
held kon kneden met haar taal", werd ons
door den heer Wagenvoort niet slechts voor
gesteld als een eerzuchtige en wilskrachtige
natuur, maar als een Amalia van ontstellend
ordinairen aanleg.
Heeft ze het historisch gedaan, de parti
culiere correspondentie van den prins de
Talmon aan haar dochter Louise uit het
chineesch kastje" gegapt, door middel van
een kamenier, en gedekt door een zwak
zinnig nichtje ? Laat ons den mantel van
Oranje daar dan liever over uitspreiden.
Als kern voor een historisch spel in 4 be
drijven zfjn dergelijke gedragingen in geen
geval aanbevelenswaardig. Te minder wan
neer dat spel weinig meer biedt dan deze.
De psychologie der bruid, die om staat
kundige of andere redenen, zich laat trouwen
met den verkeerde, er was, gezwegen van
de moederlijke streek, wat moois van te
maken geweest. Le malheur d' Henriëtte
Girard", het leed van Eugénie Grandet, de
moed van Annie de Boogh, de wanhoop van
Jettchen Gebert.... Vanjhet monarchale stelsel
bleek immei dit een schaduwzijde, en menig
streepjes, die tot klanken dienen, verblin
den hem de oogen niet. Vastbesloten,
wilskrachtig en met ijzer geduld leerde hij zijn
nationale taal, geen verhindering, zelfs ziekte
hield hem daarvan terug en: Israël volbracht
een daad".
Zoodra hfj inzag, dat hfj in Palestina
behulpzaam kon zfjn bij den opbouw van
het land, besloot hfj alles wat hem hier lief
was te verlaten, om daarheen te trekken. Hfj
bekommert zich niet om de schitterende
toekomst, die hfj hier te lande tegemoet zou
gaan, het wel van zfjn volk gaat hem boven
alles.
Voorwaar, een merkwaardig man is hfj,
een vreemde Oosterling," zooals een Hol
landsen dichter hem eens noemde.
Daarom heeft het bericht dat Mr. J. I. de
Haan Holland verlaat, om zich in Palestina
te vestigen, een zoo grooten indruk gemaakt,
in de Hollandsche wetenschappelijke wereld
in het algemeen en in de Joodsche wereld
in het bijzonder. Die indruk vindt daarin
zfjn oorzaak, dat een merkwaardig man naar
een merkwaardig land gaat.
Het ware te wenschen, dat die diepe indruk
zou worden gemaakt, niet door n Israël
maar door den wederkeer van het gansche
volk Israël.
L. STRASCHUM
princesje zal bij het wapperen der roode
vlag een tersluiksche zucht van verlichting
hebben geslaakt. Er bestaat wellicht geen
langer en nijpender verdriet dat dit, dat
i milioenen met een glimlach dragen. En als
dramatisch onderwerp kent het, trots de
emancipatie en de daarmede verband hou
dende daling van het ouderlijk gezag, zfjn
weerga niet. Maar dan moet men toch voller
meeleven met dit leed, dieper peilen dan
Maurits Wagenvoort deed, en niet uitgaan
van het hermelijn vór aan de maagdelijke
ziel, het vleesch en het bloed rechtis geschied.
Dit deden, bovenvermeld, Duranty, de Balzac,
Herman Robbers, Georg Hermann, en nog
vele auteurs vór en na dezen.
Doch in de galerij der door hen geschapen
ongelukkige-liefde-vrouwen kunnen wij met
den besten wil het portret van dit banaal
bakviscbje van Oranje niet hangen, en ook
de vertolking, door Else Mauhs, glad en
zoet routine-werk, maakt geen aanspraak op
eenige onderscheiding.
In het bijzonder dank zij van Gasteren, die
de afstandsche figuur van Frederik Hendrik
voornaam hield en er de poëzie van het
vergankelijke omheen wist te weven, werden
wfj door de groep, waarvan hfj in zijn zetel
het middelpunt uitmaakte, een oogenblik
geboeid. Maar voor het overige heb ik in
dit, rijk en met smaak uitgedoscht, tooneel
werk, dat op ontroering zinspeelt, doeh
slechts vaderlandsche geschiedenislessen, in
het licht der sentimentaliteit, uitdeelt, niet
meer kunnen zien dan een quivalent van
den beruchten schooljongensbrief aan zfjn
jarigen oom: Lieve oom, nu zal ik u eens
vertellen hoe Herman de Ruyter het slot
Loevestfjn heeft ingenomen".
TOP NAEFF
mniiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiimni iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiim
OOSTERBEEK
MEUB1LEEKINGEN