Historisch Archief 1877-1940
l Febr. '19. No. 2171
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DestaurantJeOudeDoelefl"
TOURNOOIVELD
DEN HAAG
PLATS DU 10UR
van 12.30 tot 2 uur en van 7 uur tot 8.30
Grootste Goedkoope
WEEKBLAD
losse E
aan alle Kiosken en
Spoorwegboekhandels
* 5 ots.
Admlnlstratli
Rtdictk
TELEF.: 6925 - 6241 N. _
Vraagt QRA T19
Proofnummors 1
} mmmm 215
Telegram-Adres: NEDINBA".
AAG
ROTTERDAM
AMSTERDAM
Aanvoer van
COGNAC
MARTELL
wordt spoedig verwacht
door de Agenten
Koopmans & Bruinier
Wijnhandelaran ta Amstardam
jiiillllllilillliitllllllllliiiililtllllliililllllllillllllllllll
= -'IIIIIIIIIIIIIIIUlllMIIIIIIIIIIIIIIIHlIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIHMIIIIIIIMHIIIIIIIIIHilllHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIlnillll; |
STARK'S OXYDOL" II
= 1 (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) =1
Naaml. Venn. STARK & Co. Chemische Fabriek ,,'s-HAQE", 's-Qravenhage 11
= =>iHM*iinimiiiiiiiiMiiiituiiiiitiiiMMiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiitiMnuitftMminMtiwtiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiMiiMHiiiiMiiiiittiiiiii i
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
JAC. URIUS
HAVANA
SIGAAR
Piano's, Vleugels en
Kunst&pelpïano'sAoorHuur
in eigendom verkrijgbaar, mits in
drie jaar afbetaald.
Brieven No. 1431, Bureau van dit Blad.
JOS. JACQUES
WIJNHANDEL - BREDA
Speciaal adres voor
GOEDKOOPE
CHAMPAGNE
Ingericht voor Wederverkoopers
Briefadres:
Amsterdam.
N. V. ALG. NED. ELECTR. MIJ.
V/H GROENEVELD, RUEMPOL & Co.
P. H. KADE 68 - Tel. N. 4826, 4827, 7004.
Electromotoren. Generatoren.
Schakellessenaars.
Hoogspanningsinrichtingen.
Schakelkasten. Electr. Sirenes.
ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED.
IIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllltllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
"ft
DE
MODERNE GEEST IN ONS
LEGER
H
DE BEROEPSOFFICIEREN
De schrijver wijst er op, dat
het gewichtigste vraagstuk,
dat de moderne geest zal hebben
op te lossen, betreft de ver
betering van bet gehalte der
officieren. Een definitieve
regeling kan op het oogenblik,
na de toekomstige taak van
ons leger nog niet bekend is,
niet worden aangegeven. Toch
kan men reeds aanstonds in
verschillende opzichten naar
verbetering streven.
Onder alle kritiek, die in de laatste maanden
In de pers en bij de debatten betreffende
de z.g. militaire interpellaties in onze volks
vertegenwoordiging op ons leger Is geoefend,
zijn ongetwijfeld de gewichtigste bezwaren,
diegene, die tegen onze officieren zijn aange
voerd. Niet alsof ons leger overigens volmaakt
is en alleen de off eieren téwenschen over
laten. Maar in dien zin, dat, indien onze
officieren volmaakt waren, spoedig de meeste
andere grieven zouden zfln weggenomen.
Men kan echter, waar de menschen en de
inrichting der maatschappij niet volmaakt
zijn, van de officieren, die uit die maat
schappij voortkomen, niet verwachten, dat
op hen niets aan te merken valt. Zoo blQft
de verbetering van het gehalte der officie
ren het gewichtigste vraagstuk op het
gebied der legerhervormingen.
Herhaaldelijk en niet zonder grond is
opgemerkt, dat de officieren, de
beroepsIlllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
handeld, want dikwijls gaat een geheime
zitting de andere vooraf, maar toch kan
de openbare meening op de raadsleden
inwerken. Doet zulks ook meer en meer,
gelijk onlangs bleek bij geneeskundige en
letterkundige vacatures. Met dat al, loopt
het raderwerk nog maar gebrekkig, en een
echt democratische regeling moet er heel
anders uitzien.
Dichter bfj de streep is wat profesor
Brouwer eenigen tfld geleden voorsloeg.
Hfj eischt dat de voordracht vergezeld ga
van een analyse van het wetenschappelijk
werk van alle caididaten, opgemaakt door
een commissie van deskundigen. Dezeana^
lyse moet dan in een vaktijdschrift, worden
gepubliceerd, dat onder de oogen komt van
het internationale vakpubliek. Op deze wijze
wordt de commissie als het ware voor hare
conclusies verantwoordelijk tegenover de
geleerde wereld.
Doch welken waarborg heeft men dat de
minister zich door die wetenschappelijke
overwegingen zal laten leiden ? Iets heel
anders is noodig, zal de keuze op demo
cratische wijze geschieden, en eene vinger
verwijzing hieromtrent geeft een besluit der
Leidsche oud-studenten.
Verleden jaar nl. wijzigde het Leidsche
Universiteits-fonds zijne statuten, ten einde
te kunnen instellen een Universiteitsraad
van 55 leden, gevormd uit oud-kweekelingen
4er hoogeschool. Men .hoopt" zoodoende
den professoren in de gelegenheid te stellen
te vernemen wat de vroegere leerlingen
noodig achten in het belang der Universiteit.
Die Raad zal bestaan uit personen, gekozen
uit de verschillende deelen des lands en
verschillende vakken beoefenend. Eenmaal
'sjaars zal deze raad bijeenkomen in de
Senaatskamer van het Academie-gebouw.
Doch wat de Leidsche studenten willen,
Is nog veel te bescheiden. Zij moeten niet
? enkel verlof krijgen om in de Senaatskamer
(fflcieren in het bijzonder, zich niet thuis
v,>elen in de gedachtensfeer van hun
ondergeschikten en de belangen van
):;ui minderen, die nu eenmaal voor
cm belangrijk deel niet liggen op militair
t; e bied en vaak in strijd komen met de
cis enen van den dienst, niet weten te
waardceren. Daarmede hangt samen de trouwens
voor een groot deel ongegronde bewering,
dat onze beroepsofficieren slechts zouden
voortkomen uit bepaalde kringen der
maatfchappfj.
Wat de laatste opmerking betreft, men
kan daartegen aanvoeren, dat het leger.dat
slechts een weerspiegeling in het klein is
van de groote maatschappij niet democra
tischer kan zijn dan die maatschappij.
Bovendien bestaat en bestond sinds langen
tijd in het leger meer dan in een burger
maatschappij gelegenheid voor hen, die uit
lagere kringen afkomstig zijn om een groote
carrière te maken. De kans, die Kampen
biedt aan een onderofficier om officier te
worden, is vrij wat grooter (jan de gelegen
heid, die bij voorbeeld de schrijver aan een
Departement heeft om hoofdambtenaar te
worden.
Men heeft terecht het kenmerk van een
democratie genoemd, dat ieder naarmate
van zijn aanleg gelegenheid moet vinden,
naar voren te komen. Ons leger is in dat
opzicht democratischer dan de maatschappij.
Tal van onze beste legeraanvoerders, waar
onder de voortreffelijke Minister van Oorlog,
... de Minister van Oorlog in de Kamer...
van wien de laatste militiewet en de groote
reorganisatie van ons leger afkomstig zijn,
zijn uit den onderofficiersstand afkomstig.
Dat alles neemt niet weg, dat de verhou
ding . van officieren en minderen verbe
terd moet worden. Het is een krachtige aan
sporing om dien beteren geest aan te wakkeren,
dat door den Minister van Oorlog in de
Kamer op het groote belang hiervan wordt
llliliiillliiHilllliiillllliiillllliiimiiiilliinimliiMiimillnimliMMMinHM
te vergaderen, leden van dien Raad moeten
door de oud-studenten aangewezen worden
ter zitting-name in het Curatorium zoo
iets geschiedt trouwens ook in
Amerikaansche Universiteiten.
Die oud-studenten zijn de ware Curatoren;
de eenige die het Hooger-onderwijs in een
betere richting kunnen sturen. Want terwijl
de professoren zich op hunne geriefelijke
studeerkamer onbekommerd aan theoretische
bespiegelingen wijden, de
regeeringscuratoren al lang den tijd achter den rug hebben
waarop zij voor den broode werkten, moet
het meerendeel der oud-studenten zich in
de praktijk het vuur uit de schoenen looper.
ZIJ alleen weten dus waar die schoen
wringt l
De toestand verbeteren kan alleen door
de desbevoegde belanghebbenden het heft
in handen te geven. Hoe dit moet geschie
den door den Raad van Oud-studenten,
kan natuurlijk hier niet worden uiteengezet;
het eenige doel toch van dit opstel is om
duidelijk te maken hoe regenten-achtig,
hoe ondemocratisch onze inrichtingen van
hooger onderwijs bestuurd worden. Wat
ook trouwens voldoende blijkt uit den
langen tijd welke de meeste studiën elschen.
Het zijn rijkeluis-kinderen-studiën. Een
scheikundige moet ten onzent zeven jaren
blokken vór hij den dokterstitel kan be
halen. Niet aldus in het eigenlijke land der
chemie: Duitschlandl Daar zijn vier jaren
voldoende. En toch zal niemand beweren
dat wfl op dit gebied den buurman de loef
afsteken!
Even ondemocratisch werd te Delft de
studie eenigen tijd geleden van vier op
vflf jaren gebracht.
En als de gevolgen enkel geldelijk warenl
Doch er is een ander, veel gewichtiger
bezwaar. De vijf jaren zijn maareen minimum
tfld, de studie is zoo moeielijk geworden
dat velen eerst na zes jaren in de praktflk
gewezen. Niets kan meer prikkelen om in
alle kringen dien modernen geest aan te
kweeken dan de overtuiging, dat van
hoogerhand daarvoor waardeering wordt ge
koesterd.
Een ander middel om de klove tusschen
volk en leger te overbruggen kan men vin
den in een betere recruteering van het
beroepskader. De zeer belangrijke verhooging
der tractementen verleden jaar tot stand
gekomen heeft de positie van officier be
geerlijker gemaakt dan zij tot dusver was.
De vermindering van de bijdrage der «aders
in de kosten van het verblijf aan de Mili
taire Academie deed aanstonds de stroo
ming naar Breda toenemen. Toch is de
verkrijging van een goed officierskader niet
alleen een kwestie van financiën.
Ik bekommer mij voor het oogenblik niet
om de verwachting van tal van idealisten,
die meenen, dat de deelneming aan den
Volkerenbond ons in de naaste toekomst
zal veroorloven onze weermacht belangrijk
in te krimpen. Indien die verwachting juist
blijkt, kan men mrt een verminderen van
de quantitelt der officieren tevens een ver
meerdering in kwaliteit doen gepaard gaan.
Ik geloof, dat al zullen onze financiën niet
gedoogen ons leger te handhaven op de groote
sterkte, waarop het in de laatste jaren is ge
bracht, desniettemin onze weermacht na den
vrede niet weder tot de geringe sterkte van
vór den oorlog zal dalen.. De afschaffing
van de loting en misschien zelfs de afschaf
fing van de vrijstelling wegens broederdienst
zuilen vermoed ik nood sakelijkblijken. Doch
zelfs in dat uitgebreide leger zal men hoop
ik met minder beroepskader kunnen volstaan.
De ervaring van de mobilisatie heeft be
wezen, dat men de africhting van recruten
en zelfs de opleiding tot onderofficier voor
een deel aan verlofsofficieren kan over
laten. Voor die taak bleek het
beroeps
\
... tal van idealisten betrelïende den Volkerenbond..
iHiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiniiiiiiii
komen, dus op veel te hoogen leeftijd.
Alleen wie men .wetenschappelijke klerken"
zoude kunnen noemen, mogen zoolang op
de schoolbanken zitten; hunne levensbe
stemming is toch binnenshuis. Maar de
latere captains of indastry moeten kort
studeeren; de wereld is hun eigenlijk
studieveld. En aan zulken ontbreekt het ons!
* . *
En thans enkele woorden over ons on
derwijs:
De jongste tak van den zich steids
uitspreidenden boom: ons Middelbaar onder
wijs, is het Handelsonderwfjs.
Dertien middelbare handelsdagscholen en
evenvele avondscholen, alsmede n
handelshoogeschool is ons landje reeds rijk!
Alleen ontbreekt... eene wettelijke orga
nisatie.
De minister heeft niets beter weten te
doen dan een Staatscommissie in te stellen
voor het handelsonderwijs en het
accountantwezen.
In een democratisch land zou heel anders
zijn gehandeld, en ware de heel; Staats
commissie overbodig geweest. Directeuren,
leeraren en commissies van toezicht zouden
zelf de hand aan 't werk hebben geslagen,
en ware een regeling noodig die zelf
hebben uitgewerkt.
Hierboven noemde ik de commissies van
toezicht. Een vijfde rad aan den wagen?
Allerminst; een echt democratisch denk
beeld; alleen werdt het niet altijd democra
tisch toegepast. Vele commissies, ook bij
ons M. O., voelen zich als regenten. Dat is
verkeerd. Maar niet minder verkeerd is het
als de leeraren heelemaal het heft in han
den willen hebben. Dan verbeelden zij zich
regenten te zijn, en handelen als zoodanig.
De commissie van toezicht is als het ware
de voogd van het onmondige kind. Zij ver
tegenwoordigt de ouders. De leden dier
commissie moesten dan ook, als het ten
kader niet onmisbaar.
Bovendien heeft men tijdens de mobili
satie onder den drang der omstandigheden,
zij het ook in geringe mate en nog slechts
als proefneming, de gelegenheid ook voor
officieren geschapen om van het verlofs
kader naar het beroepskader over te gaan.
Zoolang de resultaten van die proefneming
niet bekend zijn, is het niet mogelijk te
beslissen of in die richting verder kan wor
den gegaan. Men zal echter die proefneming
door moeten zetten en de gelegenheid aan
de appllcatlecursussen deel te nemen nog
kunnen verruimen.
In de memorie van antwoord betreffende
de laatste oorlogsbegrooting is terecht de
opmerking gemaakt, dat een algeheele her
ziening van de opleiding der beroepsoffi
cieren op het oogenblik nog niet ter hand
kan worden genomen. In tal van opzichten
kan men echter reeds thans naar verbete
ring streven.
Men zal in de eerste plaats nog verder
moeten gaan in de richting, dat het verlofs
kader regel en het beroepskader uitzonde
ring wordt. Men zal de mogelijkheid nader
moeten overwegen het beroepskader voor
een groot deel uit het verlofskader te doen
voortkomen.
Tegelijkertijd kan men reeds aanstonds
het onderwijs aan de Militaire Akademie
hervormen.
In de zooeven aangehaalde memorie van
antwoord wordt gesproken over het bij
brengen van kennis in maatschappelijke
verhoudingen. Zou men niet met het onder
wijs, dat men daarbij op het oog heeft,
kunnen belasten den schrijver van de socio
logische fragmenten in de Gids, den onlangs
afgetreden Amsterdamschen hoofdcommis
saris van politie? En zou men niet tevens
eenig onderwijs kunnen geven in staatsrecht
en economie ? Mits men slechts zorg drage,
dat dat onderwijs het karakter draagt van
hooger en niet van middelbaar onderwijs:
dat het niet zij lesjes opgeven en
overhooren, maar dat het de belangstelling van
de leerlingen tot zelfstandige studie en tot
eigen oordeel prlkkele.
FL A vius
tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiitiiiiitu iiiiiiiiu
Naamspelingen
IS. QUKRIDO
Uw goddelijk talent, ik lees het in de letters
van uw naam!
Ik lees er D-e-u-s in en r-e-u-s l gij,
woordensmid, die saam
Met E-r-o-s, machtig fonklend proza schept,
Alsof gij I-r-i-s in uw pen verborgen hebt.
KLOOS
De Kloos van onsterfelijke sonnetten
Wordt door alle schoonheidzoekers vereerd.
En 't kleinste kind kan door twee letters
om te zetten
't Woordje k-o-l-o-s vinden wat het dan
later leert:
Kloos was de grootste dichter van zijn tijd,
Al werd er uit zijn naam ook o-s en k-o-o-1
bereid.
HEIJERMANS
Een man, die weet wat beien is,
Omdat hij steeds met ongeëvenaarde dap
perheid
En weergalooze kunst zijn idealen in de
allerdomste koppen heit.
Vandaar het woordje h-a-m-e-r in zijn naam,
Voorwaar, zijn h-e-r-s-e-n-s acht ik wel zeer
bekwaam
Om s-m-e-t-r-e-n uit te deelen aan volk en
bourgeoisie tezaam!
ROYAARDS
Wat toonde hij in veel zijn rooien aard!
Zijn opstand tegen sleur maakte ons met
nieuwe kunst vertrouwd.
Zijn tempel heeft zooveel bewondering
§ ebaard,
andberg"
' werd gebouwd.
MENGELBERG
De eerste letter van zijn naam en ook de
laatste drie, ze komen zeer van pas!
't Kenmerk van zijn kunst is m-e-r-g",
en pit en vuur!
Blijft over: b-e-n-g-e-I, wat hij zeker wel
als jongen was,
Maar wie hem dirigeeren zag, vergat de
b" in 't zelfde uur.
COUPERUS
Gij waart bestemd de E-r-o-s" in ons land
te zijn,
Om onze taal zoo rijklijk te vermoolen.
Gij wist uw werk met eleganten .coup",
zeer fijn
Geciseleerd, met schittering te voltooien.
VAN DEYSSEL
Hoe ook uw naam doorwaterd wordt
Ik lees er in: Y, L-e-s-s-e, L-e-n-a, L-ij-s,
L-e-y-e, en N-fj-1,
Uw taal is forsch, al was uw scheppen kort,
Gij waart den schepper van een nieuwe
s-t-ij-1.
BOLLAND.
Gij zijt een b-o-I in 't filosofenland,
Al hebben velen 't land aan't onaf hanklijke
van uw bol, niet tot uw schandl
JAN KINEMA
iiiiiiiiiliiiilliiiiiliiiliiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiliiiii j iiiiiliiiiiiiiiiillllliiiiii minimin MINIMI i
onzent democratisch toeging, eigenlijk-door
de ouders gekozen worden. Wat trouwens
reeds op particuliere scholen geschiedt.
En dat mits directeur, n leeraren,
n commissie hun taak goed opvatten
er samenwerking kan heerschen, en dat die
samenwerking de school ten goede komt,
dat heeft schrijver dezes proefondervinde
lijk bewezen gezien.
Op democratisch denken en doen komt
het aan; op samenwerken uit vrijen wil.
Gedwongen schoolvergaderingen
zflnschoolgevechten; waar de geest niet leeft, blijft
de letter dood.
En dit geldt niet enkel voor middelbare
scholen. Ook bQ het lager onderwijs moet
er samenwerking bestaan tusschen hoofden,
onderwijzers en toezicht.
Weet gij hoe te Zürlch de onder
wijzers worden benoemd? Elke zes jaren
moeten zij zich onderwerpen aan eene ver
kiezing door alle stemgerechtigde burgers.
Herkiezen is zoozeer regel, dat geen leeraar
voor deze wijze van aanstellen schrikt; in
tegendeel, toen eens werd voorgeslagen de
verkiezingen aan den gemeenteraad over te
dragen, waren zij zelf er het hardst tegen!
En op dezelfde wijze worden in dit kanton
(dat op onderwijsgebied zoo goeden naam
heeft) gekozen de leden der
Kreis-Schulpflege en die der Zentral-Schulpflege, in
stellingen waarvan de naam voldoende het
doel aanwijst, en die overeenkomstig het
algemeene democratische beginsel alle uit
2 r vele leden bestaan. Want er Is maar
n middel om met de Regenten-heerschappij
te breken: zooveel mogelijk alle burgers
tot regenten te maken.
Hoeveel moet er niet veranderd worden,
vór ons onderwijs democratisch kan heeten!
Negentig percent der schoolkinderen zal
later het brood met handenarbeid moeten
verdienen, en honderd percent moet handen
arbeid kennen! Want handenarbeid mag
Miimimiiiiiiiiii
geen monopolie zijn van den arbeidsman.
Rusland en ook nu Duitschland haast
zelfs Nederland, leeren hoe verderfelijk zulk
een monopolie is, hoe het tot klassenstrijd
aanvuurt.
De heele hervorming van ons lager on
derwijs en middelbaar onderwijs te behan
delen, eischt echter meer ruimte dan hier
kan gegeven worden. Dus nog slechts
eventjes n punt aangeroerd. De vrouw
wordt heden ten dage, als onderwijzeres
slechts geduld in de school. Zij behoort er
echter te heerschen. Zijn de Amerikaantjes,
die de schaal deden overslaan ten voordeele
der Verbondenen geen flinke jongens ? Wel
nu hunne geheele opvoeding, voor zooveel
de lagere school betreft (en in sommige
Staten ook het M. O.) lag in vrouwenhanden.
Zóbehoort het trouwens in een
democratischen staat. Want daar hebben niet alleen
mannen en vrouwen gelijke rechten, doch
wordt alle werk gegeven aan wie zulks het
best kan uitvoeren. En een jong kind op
voeden kan alleen de vrouw.
Meer dan vroeger is het noodig dat het
kind op school een vrouwelijke atmosfeer
vindt.
Waar de man dan moeten blijven ? Lees
slechts wat J. J. B. dit voorjaar schreef in
het Handelsblad over ongebruikte volks
kracht, ons volkomen gebrek aan lichaams
ontwikkeling, het niet kunnen zwemmen,
niet springen (der recruten), het letterlijk
niet anders kunnen doen met het lichaam
dan .... zitten.
Ook heeft de oorlogsnood geleerd hoe
noodig. het is dat leder kunne planten en
spitten.
Doch genoeg over onderwijs. Er is nog
veel, dat in ons land valt te democratlseeren!
Daarover een ander maal.
Lausanne R. TUTEIN NOLTHENIUS
Het Feuilleton staat op pag. 10