Historisch Archief 1877-1940
' l JUbr. 19. ,:No. 2171
.D Ee- A M S T E R D AM M ER,. W E ELJfrB L A D' VOOR N E D E R L.A N D
ABMABMABMABMABMABM.ABM.ABM.ABMABM.ABM.ABM
m WE _"«? w ??MB
r^i -BS y
* IcltVtU*
are h
B
W
A
B
M
A QM ARM A BM. ABM ABMABMA&ttABMABrtABM. ABM A B M
tiliiliiiiiiillilllliilllllilliiiillilllllllii'iiililMilimilliiiiiii iiiiiiiiiiitiiiiniiMMMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiHiiiiMiiiiiiii iiiimimiimii nu
M EEBE.N-ARTI KELEN.
UITRUSTINGEN.
M
A
B
Breitncr, Amsterdam in Winterkleed. L?gaat van Bilderbeek
EEN SCHENKING AAN HET RIJK
HET LEGAVT VAN BILDERBEEK
Dezer dagen heeft Minister de Visser in
de Tweede Kamer medegedeeld, dat wijlen
notaris van Bilderbeek te Dordrecht zijn
belangrijke kunstverzameling aan het Rijk
heeft gelegateerd, op een klein gedeelte na,
dat aan Dordrecht's Museum komt.
De verzameling die met het woonhuis,
het huis Cronenburch in de Wqnstraat, hoek
Nieuwe B'ue, aan den Staat komt telt
ongeveer 100 schilderijen, meest van 19de
eeuwsche Hollandsche meesters, benevens
tal van kunstvoorwerpen, waaronder vooral
het aardewerk van Colenbrander van groote
beteekenis is.
Het gehalte der schilderijen is zeer goed.
Zoo zijn de Marissen (Willem en Jacob),
Bosboom, Mauve, Jozef Israëls, Brettner (wij
geven een afbeelding van diens
Amsterdamsche Gracht), Neuhuys, Bastert, de
Bock, Gabriël.Weissenbrucn om slechts
eenige namen te noemen door meester
stukken vertegenwoordigd.
Van de Zwart zijn er twee schilderijen,
van Weissenbruch drfe, waaronder de zeer
stemmige Boerderij in het Polderland".
Voerman's aan den IJsel", met een prachtige
grijze lucht, is een van diens beste werken,
en van de beide paardestukken van Willy
Sluiter begroeten wij er een, dat reeds
vroeger, op de tentoonstelling te Brussel in
1909, terecht de aandacht trok. Van Albert
Roelofs bevat de collectie twee schilderijtjes,
Van Albert Nryhuys de coloristisch zeer
rijpe Naailes", gedateerd 1900. Van de twee
Mauve's zal vooral het schilderijtje met de
Strand-ezels om zijn blondheid zeer geliefd
worden bij de bezoekers, die ook door Jaap
PALESTINA-PLANNEN
door Mr. JACOB ISRAËL DE HAAN
Gaarne geef ik u eene bijdrage over mijne
Palestina-plannen. Ik schrijf dit voor u op
weg naar Jerusalem, in de eetkamer van
een overvol boardinghouse te Londen. Met
geen andere bibliotheek dan mijn hoofd en
mijn hart. Wanneer ik mij dus in een of
ander feit vergis, vergeef het mij. Maar
probeer te gevoelen het gevoel, waarmede
ik deze groote dagen van het Joodsche Volk
beleef, en van waaruit ik u Qit schrijf.
Mijn Palestinaplannen. Wel ik ben lid
van de Zionistische organisatie en alles wat
ik doe, moet passen bli.nen het kader van
het Zionistische program, gelijk dit op het
Baseier congres werd vastgesteld
Dat is ongeveer zoo: Het Zionisme
streeft naar een publiekrechtelijk gewaar
borgde woonplaats voor het Joodscne Volk
in Palestina." in dien eenen volzin is het
geheele Zionisme verborgen gegeven. Voor
zoover men dan een zoo diepe intuïtie, als
het Zionisme is, in woorden geven kan.
Woord voor woord is dit program over
wogen en vastgesteld.
Publiekrechtelijk" gewaarborgde
woorplaats. Dit is een intuïtief woord. Ren
woord, dat niet meer is dan signaal, een
richting aanwjjzend. Er is een of twee
maanden geleden in het Weekblad van het
Recht een uitvoerig debat geweest over
de grenzen tusschen publiek en privaat
recht. Natuurlijk kan men wel goed Zionist
zijn, zonder precies te weten, wat .publiek
rechtelijk" is. Het programma wil zeggen,
dat wij meer willen, dan een enkele vestiging
van Joden in Palestina, als gewone
onderMaris' forsche Havengezicht en Willem
Maris' Zomer (koeien in de weide) zullen
worden getroffen.
Van Bisschop vinden wij er een interieur;
en verder van buitenlandsche meesters o. a.
schilderijen van Mancinien Monticelli.
De heer Van Bilderbeek was bekend als
een der beste verzamelaars van zijn tijd en
hetgeen het RQk thans verkrijgt mag dus
een zeer bijzondere aanwinst heeten.
Behalve die schilderyen en kunstvoor
werpen is nog een grootboek-inschrijving
van /100.000 aan den Staat vermaakt, uit
de rente waarvan werken van levende
meesters zullen worden gekocht ter com
pleteering der collectie.
Het huis zal, naar verluidt, ra het over
lijden van de weduwe van den eiflater als
museum worden Ingericht. Op die wflze
krijgt het oude Dordt nog een attractie
meer, die het dankt aan een kunstliefhebber,
die reeds tijdens zijn leven zoo veel voor de
kunst (o. a als bestuurslid van het Museum
zijner vaderstad) heeft gedaan.
W. MARTIN
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiuiiiiiiiiiinit tiiiiiiiiiiiiiiiii
oontatners van den Kunstyottenbatter
C. J. LANOOY
Papéstraat24 - 's-GRAVENHAGE
Permanente Tentoonstelling
KUNST GEEN REGEERINGSZAAK
Teekening voor de Amsterdammer" van Oeorge van Raemdonck
?IN DE
MACH T v,
APAfHEN
Wat er dan gebeurt
iiiitiiiiiiiiiiin IIIIIIIIIIIIHI iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiii
Dr. A. H. DE HARTOÓ, Groote Dogma
tici, N». 5. Ritschl, Baarn, Hollandia
Drukkerij.
Zouden er veel lezers zijn, die dit verve
lende boekje heeltmaal uitlezen? Dr. de
Hartog moet een voortreffelijk, vooral harts
tochtelijk orator zijn, bovendien schrijft hij
zijn tijdschrift Nieuwe anèn vol. H5 is
dus ongetwijfeld een man van groote gaven
en een hard werker. Maar hij is een erbar
mt lij k slecht docent. Bovendien is zijn
vertaalkennis van het Duitsch niet zoo heel
groot, want de lange citaten zijn soms zeer
houterig, soms gebrekkig vertaald. Wel is
waar, had de schrijver slechts 48 bladzijden
tot zijn beschikking en valt het niet mee in
betrekkelijk zoo weinig ruimte een dogma
tisch stelsel samen te dringen. Maar wie
de kunst van doceeren verstaat, zal dan toch
iets bevredlgends te voorschijn brengen
kunnen. Opmerkelijk is, dat in de
literatuur
Illlllllllllllllll IIIIIIIIIIMIllllMIIIIHIIIIlnlIIIMHIHIIIIIMIIIMIIllMIIIIIUIIIIIIII
opgaaf het lijvige proefschrift van Dr. R.
Kuipers, De Theologie van Albrecht Ritschl,
niet wordt vermeld. Laat mij erbij voegen:
voor zoover ik andere overzichten der Hol
landia Drukkerij onder oogen kreeg, heeft
het mij telkens getroffen, dat ook andere
auteurs niet in staat zijn in drie vel druks
iets leesbaars te geven.
K. Vos
IIMIMIIIHIIHIMIIIIIIIlll
Utrechtsche Schietschuitenveer
AMSTERDAM, SINGEL 273 TEL. INTERC. 5181 H.
Datjelijksche Motortlienst tusschen
Amsterdam - Utrecht - Zeist - De Bilt - Huis ter Heide
Bosch en Duin - Rijsenburg - Driebergen - Doorn enz.
iimiiiiiiiiiiii i
iiniiiiiiiiiiiiiiiiinmiiiMiitiiMiiiMimiiiiii umiiiuii
iiim iiuiiiiiiinn
De boerderij van de Joodsche Landbouwers te Groningen
danen van Turkije bij voorbeeld of Engeland.
Trouwens: publiekrechtelijk, dat kan op
zooveel manieren, die onderling weer buiten
gemeen van elkander verschillen. Het zal
waarschijnlijk nu geheel anders gaan, dan [
Herzl en zijn tijdgenooten zich hebben
voorgesteld, toen dit Baseier programma
werd opgemaakt. Deze wereldoorlog he<ft
Herzl niet voorzien. Men was algemeen
ingesteld op de gedachte, dat Palestina
onder Turksche souvereiniteit blijven zou.
En Herzl achtte goede betrekkingen met
den Sultan van Turkije in de allereerste
plaats noodig. Maar wat Herzl wel voorzien
heeft, is dit: dat een zósterke, zoo zuivere
intuïtie als het Zionisme zich op de een of
andere wijze realiseeren moest. Beschouw
Eenige jongens, op de boerderij van de Joodsche landbouwers te Groningen,
die voor landbouwers worden opgeleid
de wereldgeschiedenis als realisatie van
ideeën en niet de ideeën als puntscholen,
die een continue materieele werkelijkheid
indringen.
Ten tweede spreekt het programma van
het Joodsche Volk. En legt dus vast, dat
er een Joodsch Volk bestaat. Dat Jodendom
dus niet enkel is een religie, zooals Calvi
nist, Luthersch. Roomsch-Katholiek,
En ten derde: de woonplaats van het
Joodsche Volk moet Palestina zijn. ledere
Zionist weet, dat juist over dit laatste punt
zeer veel te doen is geweest. De Engelsche
Regeering had Oeganda als woonplaats
aangeboden, zoo op de voet als de
Chartered Company gedeelten van Zuid-Afrika
beheerde. Dit aanbod is na lange discussies
sfgewezen. De meerderheid wilde Palestina.
En de wereldgeschiedenis zal nu waar
schijnlijk in het voordeel van de meerder
heid uitvallen. Een minderheid, onder
aanvoering van Zangwill scheidde zich af.
En vormde de Jewish Territorial
Organisation, kort genoemd de Ito. De Itoïaten
stellen zich ook met een ander land tevreden.
Maar zij hebben tot dusver geen ander land
gevonden. En nu wij Palestina waarschijnlijk
het gemakkelijkst kunnen krijgen, zullen de
meeste Itoïsten wel naar de
Zionistenvereenigingen overgaan.
Dit staat nu wel in het program. Over
den godsdienst staat in het programma
niets. Speciaal is niet uitgedrukt, dat de
Joodsche gemeenschap in Palestina moet
worden bestuurd naar de begirselen van
Leer en Overlevering. Dat die beginselen
de leidende beginselen moeten zijn, is de
meenin? van de orthodoxe Zionisten, die
als Mizrachie" binnen de algemeene
Zionisten-organisatie georganiseerd zijn.
Het is ook mijne meening. En niet in de
laatste plaats daarom ben ik spoedig naar
Palestina gegaan. De Mizrachie in Palestina
heeft hulp noodig aan mannen en aan geld.
Ik hoop iets, al is het dan niet veel, voor
Mizrachie te kunnen doen. Jodendom is
voor mij de eenheid van Volk en Gods
dienst. Ik kan ze belde niet scheiden.
Het Baseier program geeft het doel. Niet
de middelen. Herzl heeft zich waarschijnlijk
een charter van den Turkschen Sultan als
het beste middel gedacht. Voor kolonisatie
in Palestina zonder charter voelde hij niet
veel. Dr. Weizmann, de tegenwoordige
leider, voelde meer voor bevolning van
Palestina met Joden, in de verwachting, dat
de publiekrechtelijke waarborgen dan bij
een dienende gelegenheid gemakkelijker
zouden worden verkregen. Hij was van
meening, dat een land niet gegeven wordt
aan een volk d it er niet woont. Zangwill heeft
deze tegenstelling nog eens goed uiteengezet
in het laatste nummer van de Jewish
Chronicle" (15 Januari).
Wat wij dus noodig hebben is een Joodsch
Volk en een Joodsch Land. Beide zijn even
belangrijk. Buiten Palestina zal het werk
van de Zionisten dus gericht moeten zijn
op behoud van het Joodsche Volk. Op het
tegengaan van assimilatie. Ook op bewust
making van de Joodsche Massa.
En in Palestina: het land moet gereed
gemaakt worden om al de Joden op te nemen,
die verlangend zijn, om daar te wonen. Dat
kan. Het land kan millioenen menschen
dragen, meer dan het ooit droeg. Het is
bijna overal vruchtbaar, waar voor voldoend
water gezorgd wordt. Er is waarschijnlijk
geen steenkool, maar waarschijnlijk wel
petroleum. En de watervallen in dejordaan
zullen, gcëlectrificeei-d, licht en beweegkracht
geven. De Doode Zee is n groote mijn
met mineralen, die maar op ontginning wacht.
Er zal handel zijn en nijverheid. Daurzonder
kan het land het Volk niet dragen. Ojk
itmiimiliiiiiiiiitiiiiiiiimiiiiiiiiiiiitillillllllliiililllllll
daaraan zal ik medewerken. Ik heb daaraan
reeds medegewerkt met een energie, die
merigeen verbaasde in den Dichter van
Het Joodsche Lied". Mij niet. Wat zijn ge
dichten anders, dan gevoel, dat opspuit
als bronwater uit een nauwe opening onder
druk? Een goed gedicht is altijd een
fontein van energie. Dat is het Zionisme ook.
Handel en nijverheid zijn niet slecht. En
niet beneden de waarde van den Dichter.
Mits zij goed worden gedaan. En wanneer
handelaars en nijveren zich richten naar de
beeinselen van Leer en Overlevering, dan
wordt hun Daad vanzelve goed. O, wij
staan voor groote economische problemen.
Kapitalisme of nationalisatle van grond en
productie-middelen. De laatste
Pittsburgsche Conferentie van Amerikaansche Zionis
ten, wil de natlonalisatie. Maar doorjulius
Slmon is hun plan in de Juedische Rund
schau bestreden. En wellicht zal Palestina
de coöperatieve rijkshoeven zien zooals
Frederik van Eeden zich die heeft voor
gesteld.
En wij zullen ook een geestelijk leven
r.oodig hebben: wetenschap, kunst. Ik droom
van een Joedsch- Nationaal. Dichterschap in
het Hebreeuwsch. De eerste steenen van de
Hebreeuwsche Universiteit zijn gelegd. En
met het Joodsche Volk zullen wij een nieuw
Hebreeuwsch opbouwen, dat aan alle be
hoeften van een tegenwoordige spreektaal
en schrijftaal voldoet. En zou ik daar dan niet
van harte gaarne aan medewerken: actieve
significa. Dr. Ben Jehoeda keert naar Jrruzalem
terug. Ik heb zQn zoon hier te Londen ge
sproken. Zal h't mij dan aan waardeer vollen
arbeid ontbreken?
De problemen zijn overvel; groot, over
weldigend. Het religieuse probleem. Het
economisch probleem. En dan: Het Joodsche
Volk is wel een Volk zonder land. Maar
Palestina is niet een land zonder Volk. De
groote meerderheid is er thans Arabisch.
En vele Arabieren denken zich een
Grooter-Arabië, dat ook Mesopotamië en Syrië,
inbegrepen Palestina bevat. Het Arabisch
proleem is een van de allerbelangrijkste
voor een Volk.
* *
De Wereldoorlog heeft een einde gemaakt
aan de leiding der Duitsch Oostenrijksche
Zionisten. Het centrum is thans hier te
Londen. En er wordt hier hard, heel hard
gewerkt. Mijn deel aan het groote werk is
maar klein en bescheiden, Ik zoek geen eer
en geen invloed. Ik heb het Lied, ik heb
het Joodsche Lied. Maar wie mij noodig
heeft voor het Volk en voor het Land, die
kan mij krijgen, altijd en overal. Dat is mijn
Palestina-plan in weinig woorden.