Historisch Archief 1877-1940
Maart. '19. No. 2175
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Leontd Kreutzer
Kreutzer heeft ons rooral aan zich ver
plicht door ons het 3e Concert van Beethoven
te brengen, dat op de programma's van
tegenwoordig zoo goed als nooit meer
voorkomt. Waar men zich wel zeer over
moet verbazen. Het is, van welken kant
men het ook beziet, een uiterst dankbaar stuk
en voor wie gewoon is, in muzikale dingen
wat dieper te kijken, biedt het veel merk
waardigs. Het Is alweer een brok pioniers
arbeid. Het werd A. D. 1800 geschreven, in
een lijd, dat de solo-concerten ultsluiter-d
ten behoeve van de virtuozen werden ge
maakt. De partij van den solist wa* aller,
die van het orkest niets. Beethoven her
stelde met forschen greep de Muziek in
hare rechten. Het concert werd dialoog.
En de wendingen der samenspraak tusschen
solist en orkest ontwikkelen zich in schier
eindelooze variatie. Slechts een mimisch
duivelskunstenaar zou het kunnen onder
nemen, de aanhoudende wisseling der
gelaatsuitdrukking uit te beelden van het
tweetal, dat dit geanimeerd gesprek voert.
Er blijft voor den virtuoos vuurwerk
genoeg af te steken, maar alles krijgt een
zuiver-muzikaal cachet. Alle brlllante figu
ratie letft uit den muzikalen gedachtengang
op. De eerste satz is vol van Beethovensche
ruigheid phenomenaal werkt reeds
dadelijk het contrast tusschen de kernlge
stijgende kwart en de kalmeerende seconden
ia de beantwoording, van heerlQk-zoeten
zang vervult zich het in weelderig-bloeiende
arabesken prijkende Largo, en het pittige
Rondo geeft weer eer s zeer compleet den
echten Beethoven, den Beethoven.die, schoon
in zijn allerbeste humeur, schoon zich over
gevend aan de onschuldigste dartelheid,
toch altijd nog den indruk blijft maken van
de heele wereld te IQf te willen.
Eigenaardige bekoring is er ook gelegen
in de opeenvolging der toonsoorten:
c-kleln, E-groot, c klein. Het laat zich
denken, tot hoeveel hoofdschudden een
dergelijke nieuwigheid op het tijdstip van
ontstaan van het werk heeft aanleiding
gegeven.
Kreutzer's voordracht van dit concert ken
merkte zich allereerst door klaarheid, klaar
heid In de uiteenzetting, klaarheid in den
aanslag.
Alles klonk volkomen duidelijk en welover
wogen, maar toch ook rijkelijk spontaan.
Hier was van de eerste noot tot de laatste
die boeiende evenwichtigheid, welke slechts
de allergrootsten bereiken.
Iets zeer aparts bieden verder in Kreutzer's
spel de verrukkelijke half-tinten, die zoo
voornaam contrasteeren met de
krachtigaangezette kleuren In wat voorafging en
wat volgen gaat. En hoe hield de
weekrulschende aanhef van het Largo de volle
zaal gevangen l
Ook met Beethoven's 5e concert heeft
Kreulzer schitterende triomfen gevierd.
Alexander Schmuller
Met een meesterlijke vertolking van
Tschatkowsky's ontzettend-veelelschend vioolcon
cert heeft Schmuller aller bewondering af
gedwongen. In de zangerige gedeelten heef t
hij veel teederbeid weten te leggen, en in
de vurige passages waren alle duivels los.
Maar vooral: hoe vond men den grooten
cadenz? Was dat niet kloek van durf en
pralend van welslagen?
Ik ben neg maar zelden zógeboeid door
een stel virtuosen-toeren. Eers'e voorwaarde
voor een op dergelijke wijze beheerschen
van een instrument blijft het bezit eener
machtige muzikaliteit.
Nieuwe Orkestwerken
Pijper en Van Goudoever hebben in
Utrecht bij Wagenaar een voortreffelijke
leerschool doorgemaakt. Ze blijken in de
eerste plaats op het gebied der instrumen
tatie grondig ontwikkeld. Wat er op dit
punt onder dergelijke leiding van de mo
derne meesters te leeren is, dat hebben zij
geleerd, dat hun een zeer opmerkelijke
zekerheid eigen is in de toepassing. Zie
daar reeds hél wat l Wat ze schrijven,
klinkt. Van bijzonder groote beteekenis
hierbij is natuurlijk, dat het ons orkest is,
dat hun werk in klank heeft omgezet en
dat dit geschiedde onder Mengelberg's lei
ding. Ik heb met veel belangstelling de
twee uitvoeringen n van Willem Pljper's
Symphonle die ik verleden jaar niet heb
gehoord , n van Qoudoever's Nocturne
gevolgd, en ik vermeld met bewondering,
dat den tweeden keer, en vooral ten aan
zien van den klank, alles nog aanmerkelijk
aan rijpheid bleek te hebben gewonnen.
Dit is trouwens niets nieuws bij repri
ses onder Mengelberg; hij waakt streng
tegen alle inzinking, hij is reeds bij
de eerste uitvoeringen van een werk op
zijn hoede tegen den immer dreigenden
sleur, bij elk nieuw doorlezen der partitie
ontdekt hij telkens weer andere dingen,
waar het op aankomt, dingen, niet die
hij zelf er bij componeert, maar die zui
ver in de natuur van het werk liggen
en hij rust ni-t vórdat het nieuw-opge
merkte uit het ensemble opklinkt, precies
zooals het bij innerlijk aanhoorén zich aan
hem het f t voorgedaan.
Men heeft gevoeld, dat Mengelberg ge
heel naar deze hooge opvatting zijn zor
gen aan het werk der beide jeugdige
co*mponiiten heeft gewijd, en men mag
hunmet dit bewijs van oprechte belangstelling
van den kant van onzen eersten dirigent
van harte gelukwenschen.
Nu komen het spreekt vanzelf! de
maren". En althans voor Van Goudoever
zijn ze vrijwel verpletterend. Wat geeft
ons zijn Sphinx" aan inhoud ? Niets dan
namaak-Debussy. Pure namaakl Het is z
kras, dat ik me zelfs afvraag, of Wagenaar
en Mengelberg het stuk niet zonder meer
hadden moeten afkeuren. Hier past geen
vergoelijkend verwijzen naar de onzelfstan
digheid der jeugd; rut is handig
calqueeren, maar het blijft calqueeren, wat
Van Goudoever heeft gedaan. Daarvoor
staat het oeuvre van een ebussy ni:t
als een monument in de muziekgeschie
denis. Van Goudoever moet er afblijven,
iedereen moet er afblijven l Ik acht
het den duren plicht der leermeesters,
zonder ophouden en met allen ernst te
waarschuwen tegen het anders dan bij wijze
van uitzondering gebruik maken van de
technische middelen der nieuwere
Fransctien, in de eerste plaats dan Debussy.
Eéa voorbeeld slechts: de consequente
opeenvolging van heele tonen; men moge
er zich toch eens eindelijk van doordringen,
hoe de aanwending van dit middel te allen
tijde en zér direct den indruk geefc van
verregaande onoorspronkelijkheid.
Mijn lezers moeten er zich maar eens van
overtuigen: grijp links een octaaf met de
kwint erin, en sla die een'ge malen achter
een aan, zachtjes, wazig natuurlijk, en speel
daartegen rechts een loopje in louter heele'
tonen, grillig heen, en weer,
onregtlmatiggerhy.hmeerd, en vooral ook weer heel zacht
en wazig; het is een proef; die een ieder
nemen kan, en hebt ge ze genomen, dan
hebt ge geen verderen uitleg meer noodig...
Van Goudoever, die stellig wat kan, moge
ons spoedig wat anders en wat beters
brengen.
Willem Pijper is volgeling van Mahler.
lllllllimlIlllllllllllllllnilllllllmilllJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIInlIIIIIIHIIIIIIIIIIMHIIimillll
EEN KRANTENKONING
Een korte Levenschets van Lord Northclifft
door S. LQOPUIT
(The man who dined with the Kalser)
iiliimiimiiiiMiiiii
Veel en dikwijls is er den laatsten tijd
la de dag- en weekbladen geschreven over
Lord Northcliffe, den Engelschen krantenko
ning. Er zullen echter weinigen in ons va
derland zijn, die weten wie Lord Northcliffe
eigenlijk is, en nog minder die hem per
soonlijk kennen. Schrijver dezes was echter
in de gelegenheid hem dikwijls te ontmoeten
en heeft urenlang met hem doorgebracht.
Alfred Charles William Harmsworth, de
latere Lord Northcliffa werd den ISden Juli
1865 te Chapelized in het graafschap Dublin
geboren' en is dus zooals vele Britsche
vooraanstaande mannen een Ier van geboorte.
Zijn vader, Alfred Harmsworth was een
onbekende advocaat in de Middle-Temple
te Londen, en toen hij op betrekkelijk jeug
digen leeftijd stierf, liet hij zijn vrouw en
kinderen zeer weinig cash" na.
De jeugdige Alfred koos de journalistiek
om in zijn onderhoud te voorzien hij ver
diende weinig; doch langiamerhand werd
zijn werk beter bitaald Op 23jarigen leeftijd
huwde hij Mary Elisabeth Mitner, een
eenvoudig meisje. Door hard en vlijtig wer
ken wist hij zich met behulp van zijn jon
geren broeder Harold (nu Lord Rothermere)
voldoende geld te verschaffen om een eigen
weekblaadje te beginnen, het in Holland
welbekende Answers."
Hij begreep het Engelsch publiek. In tegen
stelling met den Hollander, die na het be
ëindigen van een week werk, des Zondags
heel zwaar op de hand is en gewichtige,
leerzame artikelen wenscht te lezen, is de
Engelschman op Iktite kost gesteld, en houdt
hij ervan een weekblad te lezen, gevuld
met artikeltjes over sport pp elk gebied,
aardige moppen en lost hij gaarne prijs
raadsels op, als er wat mede te verdienen
valt. Dit nu wist de jonge Harmsworth en
hij gaf zijn lezers elck wat wils" volop.
Mevrouw Harmsworth hielp haar man
vlijtig aan de redactie, en wist zich nog
bij administratie en expeditie va a het blad
verdienstelijk te maken.
Eenige jiren later besloot hij teprobeeren
een algeheele ommekeer te brengen in de
dagbladpers. Tot dien tijd kostte een ochtend
blad (in tegenstelling met bij ons, het hoofd
blad van den dag) in Engeland altijd ee
penny (vijf cents). Alfred Harmswort kwam
op het idee een ochtendblad uit te geven
van hetzelfde formaat en in dezelfde stijl
voor 2H cent, Toen hij door middel van
advertentlën en andere reclame van zijn
voornemen kennis gaf, was iro.iisch mede
lijden en spot algemeen zijn deel. Weinig
dagbladhoofiredacteuren, die hem toen
uitlachten zullen waartcifnlijk vsrmoed
hebben, dat de opkomende ster hun zonne
tje? zou doen verbleeken.
De Daily Ma l" dan, het blad waaraan
Lord Northliffi zijn enorm fortuinen popu
lariteit te danken heeft, werd 22 jaar geleden
opgericht. Er werden den eersten dag
100.000 exemplaren van gedrukt; den vol
genden dag was dit aantal al tot 300.000
gestegen. Onmiddellijk verheugde het blad
zich in een groote populariteit.
Op het oogenblik worden van de Daily
Mail" dagelijks meer dan n en een haif
millioen exemplaren uitgegeven.
Werkelijk bereikte Harmsworth geheel
zrjn deel. Het succes der Mail" was z
enorm, dat de eigenaren van verscheidene
dagbladen ertoe moesten overgaan hun
prijs ook tot de helft te verminderen, om
tenminste te ptobeeren niet te veel achterop
te geraken. Daar de Daily Miii" zoo alge
meen gelezen werd, kan Harmsworlh een
zeer grooten, ji bij ons geheel ongekenden
prijs voor zijn advertentiekolommen maken.
Het titelblad was (ook al in tegenstelling
met de tot nu toe gevolgde gjwoonte in
de dagbladpers) voor advertentlën vrijge
houden, meestal vjor n groote, die het
geheele blad bedtkte. Deze advertentie
alleen brengt de Mail" 500 (? 6000) per
dag ii.
Met het blad wies ook Harmsworth's
populariteit. In vijf jaar was hij millionair,
en negen jaren na het oprichten der Daily
Mail" in het jaar 1905 verhief de koning
hem in den adelstand (Lord) waardoor hij
tevens erfelijk lid van het Hoogerhuis werd.
Zooiets is alleen mogelijk in een land als
Engeland, waar de pers een zoo veel groo
teren invloed heeft op regeering en volk
als bij ons te lande, en dientengevolge de
eigenaren der groote bladen de eigenlijke
regeerders van het Vereenigde Koninkrijk
zijn. Dit wordt duidelijk geïllustreerd door
het volgende.
Toen Asqulth in het begin van den oorlog
de leiding daarvan wat te slap voerde in
het oog van de meeste persmagnaten, werd
een campagne geopend, die tot zijn val
leidde. Lloyd George, hoewel hem de plaats
zeer zeker toekomt, dien hij in zijn land
H.STINIS
Haarlem - Kruisweg 23
TELEFOON 15O6
EXPORT IN TABAKSARTIKELEN NAAR
DE GEALLIEERDE STATEN
iiiiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiMiiMifiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiitifiiiii
Wat hij doet, is zeker gén calqueeren, laat
ons zeggen: ook geen copiëeren, maar toch
wél en ontegenzeggelijk een ongeoorloofd
imiteeren. Ongeoorloofd, althans: zeer
ongewenscht. We hebben hier te doen met
mér, met erger dan een onder Mahler's
invloed staan. De componist der
Pan-symphonle zelf zal later ook tot dit inzicht
komen; daaraan twijfel ik geen oogenblik.
In vormend vermogen is hij Van Goudoever
de baas, dat is intusschen pok wel duidelijk
uitgekomen. Er is lijn in zijn werk, hij weet
hier en daar wat wezenlijks op te bouwen.
Laat ons met vertrouwen volgende compo
sities in grooten stijl van hem tegemoetzien,
composities met wat meer elgens; en het
apparaat op meer dan volle sterkte te bren
gen, dat is ook niet bepaald noodig. Dat
bataljon bedienaren van het slagwerk, ge
groepeerd om een vleugel heen, wiens roe
ping het allereerst scheen, te zwijgen,
daar zal menigeen, evenals ik, wel eventjes
om hebben moeten lachen.
Ook van een gerijpt kunstenaar, een man,
die heel aan 't eind van dit jaar zestig wordt,
hebben we een nieuw werk te hooren ge
kregen. Het is eene symphonle in cis-klein,
en G. H. G. vonBrucken Fock is haar maker.
De Finale lijkt mij, althans na de eerste
auditie, niet geheel geslaagd. Zelfs zijn er
een paar banallteitjes in, waar ik na zoo
veel goeds erg vreemd van opkeek ik
bedoel de punt-komma's (of wil men:
uitroepteekens), die eerst de alten, later de Ie
trompet achter een phrase zetten; ik zou
zeggen: ze moeten er i-twee-drie uit.
Maar overigens heb ik niets dan lof voor
deze nieuwe symphonie.
Het Adagio, waarmee ze aanvangt, leidde
reeds eenigen tijd een zelfstandig bestaan,
onder den titel van Zee-impressie." Een
kloek stuk, gezond van opzet, dat in heel
zijn wezen doet bedenken, dat de componist
ook schilder is. Wat hij hier ten gehoore
brengt, moeten zijn ontvankelijke oogen
eerst gezien hebben. De stormwind der
Hollandsche kusten giert door dezen satz,
en verderop in het werk steekt hQ zoo nu
en dan opnieuw het hoofd op.
Voorts is er een Andante, met veel
liefelijks erin, dat zich allereerst openbaart in
een aanhtf en een slot voor klarinet, welke
zeer melodieuse gedeelten in den knappen
en zoo warm-muzikaal voelenden Brohm
een voortreffelijk vertolker vonden.
Maar bepaald verrukt ben ik van het
Scherzo l Ziedaar een allerkostelijkst stukje
muziek, levendig van teekening, fijn van
kleur en buitengewoon bevallig van expressie.
En in zijn geheel getuigend van eigen visie,
eigen vorm-geving,eigen instrumenteerkunst!
Ook in dit werk weer hétft Von Brucken
Fock er prijs op gesteld, zich zelf te zijn.
Ik meen, dat hij in dit streven volkomen
is geslaagd, zelfs, ja, in de introductie
der Finale, met hare onmiskenbare Walk
re"allures. Dit gedeelte werkte namelijk op mi]
in als een soort van paraphrase.
De nieuwe symphonie is zeer hartelijk
ontvangen, en de componist, die op 't podium
geroepen werd, moet wel sterk onder den
indruk gekomen zijn van het spontane en
oprechte der hem toegebrachte hulde.
H. J. DEN HERTOG
bekleedt, is door Lord Northcliffi op den
voorgrond gebracht. Met zijn reusachtig
lezerstal achter zich,"beheerschte hij geheel
de ,,'egeeringsmarkt" en het is uitsluitend
aan Lord Northcliffe te danken, dat Lloyd
George premier werd en bleef in
GrootBrlttanië. En vergelijk dit nu eens met den
invloed der pers ten onzent. Een bijna drie
jarige campagne van vele onzer groote
bladen, kon zelfs geen Postuma van zijn
troon stooten.
Eenige jaren na het oprichten der Daily
Mail" wi&t Lord Northcliffe een avondblad
in handen te krijgen. De Evening News"
een avondblad, dat een sleepend bestaan
voerde en zich hoofdzakelijk op beurs en
sport had toegelegd met verwaarloozing
van al het andere, stond juist op springen.
Northcliffe kocht het zaakje, en het blad,
dat zijn vorige bezitters steeds een strop
had bezorgd, bracht zijn nieuwen eigenaar
het eerste jaar reeds 40.000 (bijna een
half milUoen gulden) zuivere winst in. En
momenteel is de opl ige weinig kleiner dan
die der Daily Mail."
Uit Lord Northcliffe's mond vernam ik,
hoe het mogelijk is geweest de Evening
News" zoo plotseling populair te maken.
Daar is natuurlijk geluk bij gekomen,
zooab bij alies wat slaagt. Het geluk bestand
daarin, dat juist den dag dat Northcl.ffe
dit blad als eigenaar uitgaf, een sensationeel
moordproces in een der provinciesteden
haar beslag zou krijgen. De te verwachten
uirspraak hield geheel Londen bezig. Wat
deed de handige Northcliffe?
Een geheele staf van redacteuren en re
porters, wel esn twintigtal, werd naar die
stad gestuurd, en op bevel van Northcliffe
stuurden die den ganschen dag
prutstelegrammen naar Londen, zoodat de lijnen
voortdurend door zijn personeel in beslag
waren genomen. En toen nu de uitspraak
kwam, kon een van zijn mannen het nieuws
en de bijzonderheden een half uur eerder
naar Londen krijgen dan de concurrenten.
Northcliffe had voor dit eeiste nummer
tevens de meest vooraanstaande mannen
voor veel geld ertoe bewogen eenige inte
ressante artikelen te schreven, en zoo vond
het publiek, die het eerste de venters der
Evening N:ws" de uitslag van het
moordproces hoorden uitschreeuwen, tevens een
geheel nieuwe, interessante courant. Steeds
werd het peil opgevoerd, en spoedig was
de Evening News" er geheel in" en droeg
er zijn steentje toe bij om Northcliffe's in
vloed te versterken en te vergrooten. Weer
eenige jaren later wist Lord Northcliffe het
allergrootste en meest invloedrijke Engehche
blad The Times" geheel in handen te
krijgen. Het is duidelijk dat met dezen
VAN DE REIS
i
Het wi/nglas
Hij dronk den wijn, ik zag de zonnestralen
Een eeuwig oogenblik verspelen in zijn
glas.
Hij zal nooit weten (God weet, waar wQ
dwalen)
Dat ik de Dichter van zijn wijnkelk was.
2
De Eeuwige Stad
De Eeuwige Stad: o, Lied, wat is er
eeuwig ?
Van Rome naar Jerusalem reis ik, *
Langs zeeën diep en bergen hoog en
sneeuwig:
Ik vind niets eeuwig dan het Oogenblik.
3
Napels
Hier voel ik weer het lieve leven lichter
En viert mijn hart, van wroeging vrij,
zijn vreugd;
Hier ben ik weer de onbekommerde
Dichter,
Van zon en zee, van jok en jeugd.
4
Kom over...
O, Vriend, dragen uw dagen zwaar in
't Noorden
Van fnuikend werk en wreede zorgen?
Hier bloeit Napels langs zijn ruischende
boorden
En is er zon van af den morgen.
5
Straatjongens
Zij hebben niets dan hunne vodden
kleederen,
Sierlijk verslordigd om hun lijf,
Maar o, hoe zij mijn hart veiteederen,
Met hun blikken en hun bedrijf.
6
Een monnik
Een monnik, diep in zijn gebedeti
Ik kwam, hij keek, ik werd bewogen.
Gods hemel lachte nooit zoo in aardsche.
oogen,
Wat schrikkelijk verleden sleept hQ mede?
7
Het Huis
Wanneer ik waak uit mijn bloeiende
droomen,
Hoor ik het weidsche zee-geruisch.
Deed God of deed Toeval mij komen
Naar dit gelegen huis?
8
Regen, wind en zee
Het ruischen van den regen hoor ik niet,
Door het ruischen van de zee,
Ademloos luistert mijn Lied.
Soms rulscht de zeewind mee.
9
Mijn schip naar Egypte Rose Castte"
Hij ligt op stroom, de stoute stoomer
Voor de overtocht gereed gemaakt.
L«ef ik in Napels? Of ben ikeen droomer,
Die straks in Amsterdam ontwaakt?
10
Het Klooster
Neen, ik benijd u niet de rust van 't klooster,
En niet de veiligheid van uw bestaan.
Als Moeder mild is mijn God weer mijn
trooster,
Ik durf weer door dagen en daden gaan.
11
Troost
Klaag niet over ons ontmoeten,
Klaag niet over onze scheiding:
't Is alles n en de eindlijke verblijding
Zal 't bitter leed verzoeten.
12
Verrukking
Wolken, bergen, droom en daden
Kan ik hier niet onderscheiden,
Maar ik ga langs al mijn paden,
In een veilig en verrukkelijk verblijden.
(Londen-Rome-Napels)
JACOB ISRAËL DE HAAN
Zooeven verscheen het
1OOST£DEEL
MEULENHÓFF-EDITIE.
EEN ALGEMEENE BIBLIOTHEEK onder den titel
KEN ONS LAND EN HEB HET LIEF
door D. J. VAN DER VEN.
330 bladz. eenvoudig gebonden prijs f 1.25. In pracht ban d met goud f 1.8O.
INHOUD:
Een woord vooraf. Ons landselgen bezit en Rrjksmonumentenzorg. Har
monische samenwerking en verdeeling van krachten noodzakelijk. Bouw
maatschappijen en de exploitatie van fraai-en-gezond" gelegen terreinen.
Plaatselijke verfraaiingsgenootschappen en hun aesthetisch arbeidsveld.
Bevordering en verbreiding der moderne kunstreclame in dienst van het
vreemdelingenverkeer. Toerisme en verkeerswegen. Bestrijding der
tuchteloosheid in Nederland. Natuurvervreemding en buiten" zijn. Grootgrond
bezit en wandeltoerisme. Lindschapsschoon en de studie der levende natuur.
Particulier initiatief en natuurbescherming. Oorspronkelijk landschapsschoon
en landontglnning. Van de woeste diluviale hoogten naar de bebouwde
alluviale vlakten. De Nederlandsche pers als kampioen voor s'aatsboschbezit.
G-meentelijke en nationale b/sctiparken. De concentratie van den artlstieken
geest in Nederland. Een nationaal volkstijdschrift voor ons eigen land.
Moderne bouwkunst op het land en in de stad. Het streven naar de ideale
stad der toekomst. Vaderlandsche stedenkarakteristiek en de bevordering
van het vreemdelingenverkeer. Zingende torens en volkseigen kleederdrachten.
Stadsuitbreiding en plantsoenverfraaiing. Kerkhofkunst en Roomsche heem
schut. De «esthetische verzorging der beveiligingszor.es rond groote sleden.
Het Nederlandsch openluchtmuseum als een apotheose van onze landsliefde.
Geïllustreerde Catalogus van de MEULENHOFF Editie bevattende alle, tot heden
verschenen 100 deelen op aanvrage gratis en franko.
J. M. MEULENHOFF, Uitgever, 88 Damrak, Amsterdam.
iiliiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii
aanwinst de macht van Northcliffe voor
goed gevestigd was. Het blad genoot de
reputatie op de geheele wereld, niet alleen
een serieus eerste klas persorgaan met een
aloude naam te zijn, maar werd tevens, en
tot dien tijd terecht, als de spreektrompet
der Engelsche regeering beschouwd. En
hoewel dit, nadat Northcliffe de eigenaar
was, anders werd, wilde het publiek in de
Times toch meer zien dan een gewoon
dagblad, en dit kon niet anders dan zijn
eigenaar ten goede komen.
Het bestek leent er zich hier niet toe, een
uitgebreide beschrijving te geven van al de
bladen en blaadjes, tijdschriften, magazines
en weekbladen, waarvan Lord Northcliffi
eigenaar is. Het zij genoeg, te verklaren,
dat The Amalgamated Press" (én der drie
persmaatschappijen" van Northcliffe) alleen
een kleine 70 uitgeeft. Daar zijn natuurlijk
veel kleine, onbeteekenende vakblaadjes en
dergelijke bij, maar ook zeer bekende, zoo
als Answers", London Magazine, enz. enz.
The Associated Newspapers" bestaat
alleen uit groote bladen Daily Mail",
Evening News" en Weekly D.spatch".
(Een zeer bekend weekblad, vooral veel in
Ierland gelezen). The Times" is geheel
apart en heeft ook een geheel apart gebouw,
of liever complex van gebouwen waarin de
bureaux gevestigd zijn.
Met recht kan men dus van Lord North
cliffe zeggen dat hij een krantenkoning is,
want van al deze bladen en blaadjes is hij
eenig eigenaar. En daar hij de hoofd
artikelen in de groote bladen allen contro
leert, en ze voor het ter perse gaan doorkijkt
of zich telephonisch op de hoogte stelt,
begrijpt men dat hij een zeer werkzaam
man moet zijn, temeer nog daarbij dikwijls
zelf hoofdartikelen schrijft. Voor directen
arbeid op politiek gebied is dan ook weinig
tijd over, en ik geloof niet dat Lord North
cliffe meer dan twee keer per jaar de zittingen
van het Hoogerhuis bijwoont.
HQ is zeer sober, gebruikt weinig of geen
alcohol, staat 's morgens om 6 of 7 uur op,
en gaat zeer vroeg ter ruste. De eenige
sport die hij beoefent, is het golf spel. Zrjn
mooi, elegant ingericht huis in St. Jimes's
te Londen is een toonbeeld van goeden
smaak, en gewoonlijk kan men er vele
mannen en vrouwen te zamen vinden, die
een vooraanstaanden plaats in de Engelsche
society'1 innemen.
Een van de mooiste eigenschappen van
Lord N. is wel zijn buitengewone liefde en
vereering voor zijn oude moeder.
Het is eigenaardig.dat zoovele Nederlanders
zich zoo een vreeselijke voorstelling maken
van Alfred Harmsworth. Zij zien in hem de
brallende, bluffende marktschreeuwer of een
iiiiiiimiMiiimiiiilll
soort journalistieke boef, een gevaar in ieder
geval voor ons land. Nu, niets is minder
waar dan dit. Zij, die over Lord Northcliffe
willen oordeelen, moeten beginnen met te
bedenken, dat die man niet door een
Hollandschen bril kijkt,maar door een Engelschen,
en dus de dingen heel anders beziet. En
dan kan ik u de besliste verzekering geven,
dat hij persoonlijk een warm vriend van
Holland is. De zooveel grootere ontwik
keling van de jonge Hollanders, die hij in
Londen leerde kennen, vergeleken met
Engelschen van dezelfden leeftijd, boezemde
hem zeer veel respect in voor ons stelsel van
onderwijs. En om op zijn politieke inzichten
terug te komen, moet ik allereerst opmerken,
dat wij allen geneigd zijn eerlijkheid en moed
in iemands politieke inzichten te bewon
deren. En daarvan heeft Lord Northcliffe
ondubbelzinnig blijk gegeven in zijn cam
pagne tegen Lord Kitchener. Men moet
van Engelsche toestanden op de hoogte
zijn, om te kunnen beoordeelen, wat het
zeggen wil een campagne te beginnen tegen
the hero of Karthoum" de afgod van 9/10
van het Engelsche volk. Ik ben er heilig
van overtuigd, dat die campagne begonnen
was, omdat Lord Northcliffe oordeelde dat
Lord Kitchener niet de aangewezen man
was om een zoo grootsche onderneming
als de oorlog tegen het machtige
Duitschland, te lelden, en dat het winnen van
veldslagen tegen ongedisciplineerde
kleurlingen nog volstrekt niet zeggen wilde,
dat men in staat was een oorlog tegen de
Centralen te voeren. Toen Kitchener naar
het oordeel van Northcliffe te lang vast
hield aan het stelsel der vrijwillige
recruteering, waar de laatste een conscriptie
leger beslist noodig oordeelde (wat hem
k duizende vijanden in Engeland bezorgde)
begon hij zijn campagne tegen Kitchener.
De gevolgen leeken eerst fataal. Den eer
sten dag scheen het of de menschen te
verbijsterd waren om hét te gelooven, den
tweeden dag werden zelfs de exemplaren
der Daily Mail" die men kon machtig
worden onder hoeragéroep der bezoekers
op de beurs publiek verbrand. Toen ik Lord
Northcliffe vroeg, waarom hQ Kitchener zoo
fel aanviel, wetende welk een afgod die
was vooral voor The man in th3 streef',
schreeuwde hij mij half toe: I wantto win
the war, and can 't attack stone buildings
likethe War-Office, Kitchener isnotour man."
Dit staaltje slechts om U te bewijzen,
dat Harmsworth het belang van zijn land
boven dat van zijn beurs stelt, want deze
Kitchener campagne, die trouwens bijna
geheel mislukte, kostte de .Daily Mail" en
ook zijn eigenaar veel van hun populariteit.