Historisch Archief 1877-1940
15 Maart. '19. No. 2177
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
HET RAADSELACHTIGE KAPITAAL VOOR EEN NEDERLAND S C HE OPERA
Teekeniny voor .de Amsterdammer" van fofi. Braakenstek
Waar zitten nu de Duiten?
(Vrij naar Tljl Uilenspiegel en de blinden)
lllllllllUllllimillimmilimiimilllimillIimniUUnmnmiMUIiniUmillllllllllimillllimillimmiHIill
iiiitiiiiiiimijiiiiiiiitiiiiiMiiiiiiiiiiini mi
iitiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiitinuiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinni
De vele goede eigen
schappen, die de
FONOERS
bezit en dit rijwiel bij
normaal gebruik en be
hoorlijk onderhoud een
langen levensduur
verzekeren, maken het
goedkoop.
OeGroningerRijwinienfabriekll.FOIIIIERS
ftfftmtmtiimmiifimiiiffiiffffffiffiimfffiiffiiiiiffififtrrtifiifimiififfim
ME3
ODFEfiRD
De harp en Rosa Spier.
Het is naar aanleiding van den
belangwekkenden Modernen Harp-avond", gegeven
door Rosa Spier, dat ik allereerst eens iets
wil zeggen over het instrument, dat deze
talent/olie musicienne zich heeft gekozen.
Ik geloof, dat het niet overbodig is. Onder
meer aan de harp heb ik gedacht, toen ik
een paar maanden geleden hier een be
schouwing gaf over het gewenschte van wat
elementaire orkestkennis voor de bezoekers
onzer concertzalen. Het komt mij voor, dat
het groote publiek al bitter weinig van de
harp afweet, ja, meen zelfs voor zeker te
mogen aannemen, dat in dezen voor tal
van ontwikkelde dilettant-musici geen uit
zondering te maken is.
In het ensemble der orkest-instrumenten
wordt de harp uiteraard gemakkelijk her
kend. De goudglans, het lof werk en de reeks
van evenwijdig aan de vergulde zuil opge
spannen snaren geven bij dit herkennen
een zeer voldoend houvast; het beeld van
het Instrument is er echter lang niet compleet
mee. De klankkast wordt niet opgemerkt,
althans niet voor een klankkast aangezien,
en het bestaan der zoo gewichtige pedalen
blijft den oppervlakkigen beschouwer geheel
verborgen, of, zoo hij ze al ontdekt, dan
wordt hij toch niet gewaar, in welken getale
precies zij aanwezig zijn, en allicht neemt
hij ook en wel geheel ten onrechte
aan, dat ze op dezelfde wijzefunctloneeren
als de pedalen van de piano. In 't algemeen
wordt tusschen harp en piano een overeen
komst gezien, die in waarheid volstrekt niet
bestaat. Dat de harpiste met het stemmen
rijkelijk veel te doen heeft, dat blijft natuur
lijk niet onopgemerkt, maar overigens ver
onderstelt men, dat de harp op dezelfde
wijze bespeeld wordt als de piano, alleen
dan met dit verschil, dat de snaren worden
getokkeld, in plaats van met door toetsen
bewogen hamertjes aangeslagen.
Het kenmerkend onderscheid tusschen pia
no en harp bestaat hierin, dat op de eerste
alle toonladders gereed liggen, op de laatste
daarentegen slechts n, terwijl daarnaast
alle andere moeten worden gemaakt. Wie
dit verneemt, beseft, hoe buitengewoon ge
compliceerd de behandeling der harp is.
De tegenwoordige harp, gebouwd naar
de constructie-principes van den Parijzenaar
Erard (1820), bezit een eenigszins gewelfde
klankkast, die de verdienste heeft den toon
aanmerkelijk te versterken, en is bespannen
met 46 of 47 snaren, gevende in opeenvol
gende liggingen 6' - maal de toonladder van
Ces-groote terts.
De andere toonladders nu worden ge
maakt met behulp van de 7 pedalen, zeven,
omdat de toonladder van Ces
(grondstemming van het instrument), gelijk iedere
andere, 7 trappen telt. Ieder pedaal kan
half en geheel worden neergedrukt, en
tevens in elk dezer beide standen door
zijwaartsche beweging worden vastgezet.
Wordt het Ie pedaal (Ces) half neergedrukt,
dan worden alle Ces-snaren op de harp
zoodanig verkort, dat ze een halven toon
hooger gaan klinken en dus C i. p. v. Ces
te hooren geven. (Het neerdrukken van het
pedaal bewerkt het onderaan tegen de snaar
aandrukken van een klampje, op dezelfde
wijze als de bespeler van een strijk-instru
ment bovenaan op de snaar zijn vinger zet.)
Bij geheel neerdrukken van het Ie pedaal
evenwel wordt in ieder octaaf de Ces ver
hoogd tot Cis.
De harp staat, gelijk gezegd, in Ces. De
harpiste drukt het 4e pedaal (Fes) half neer:
iedere Fes wordt F, en de stemming van
het instrument is eensklaps geworden die
van Ges; immers, men heeft nu eenige
malen achtereen de volgorde: Ges, As, Bes,
Ces, Des, Es, F, Ges. Wordt nu nog het
Ie pedaal (Ces) half neergedrukt, dan geven
alle Ces-snaren den toon C. en het instrument
is overgegaan in de stemming der toon
ladder van Des-groot; immers, de volgorde
is thans geworden: Des, Es, F, Ges, As,
Bes, C, Des. Heeft men alle zeven de pedalen
half neergedrukt, dan geeft de harp eenige
malen de toonladder van C-groot. Wordt
vervolgens het 4; pedaal (F) noe dieper
neergedrukt, dan verandert iedere F in Fis,
en de toonladder van G-groot is verkregen.
Rosa Spier
En zijn ten slotte de pedalen alle zeven ge
heel neergedrukt, dan speelt men in Cis.
De belangstellende lezer moet nu maar eens
trachten na te gaan, welke combinaties en
permutaties er worden vereischt, om de
stemmingen van alle verschillende toonsoor
ten tot stand te brengen. Een gansch niet
ondankbare puzzle!
Het vlug onderkennen van de snaren
wordt door een eenvoudig hulpmiddel be
vorderd: alle Cfs-snaren zijn rood, alle Fes
snaren blauw. En van de zeven pedalen
worden de eerste drie met den linker-, de
overige vier met den rechtervoet bestuurd.
Bovendien is er nog een achtste pedaal,
om een langer doorklinken der snaren
moeelqk te maken.
Wie zich aan de hand van bovenstaande
uiteenzetting een denkbeeld heeft kunnen
vormen van de behandeling der pedalen,
begrijpt, dat de compontBftüj het schrijven
voor harp met bijzondere omzichtigheid
moet te werk gaan. Zelfs een Wagner heeft
zich nog al eens schuldig gemaakt aan het
voorschrijven van absoluut onmogelijke
combinaties en opeenvolgingen. Om nog
slechts even op n bijzonderheid attent te
maken: chromatische toonladders zijn op
de harp, zelfs in gematigd tempo, eenvoudig
niet te maken. Hierbij moet namelijk ook
worden bedacht, dat een klinkende
harpsnaar pas kan worden verhoogd, wanneer
ze niet meer trilt.
Flageoletten zijn op de middelste snaren
der harp heel goed te maken. De bal van
de hand wordt daartoe precies in het midden
tegen de snaar aangezet, terwijl duim en
eerste twee vingers de snaar doen aanspreken.
Ten slotte zijn nog als bijzondere merk
waardigheid van de harp de z.g. synoniemen
te vermelden. Een enkel voorbeeld ter ver
duidelijking l In de oorspronkelijke stemming
wordt ces verhoogd tot cis, es tot e, ges
tot g, en as tot ais. De volgorde, over de
geheele harp, wordt aldus: cis, des = cis,
e, fes e, g, ais bes, bes. Resultaat: over
den geheelen omvang van het instrument
krijgt men een aantal malen het verminderd
septime-accoord": cis-e-g-bes, waarin de Ie,
2e en 4e trap verdubbeld zijn; de syno
niemen" zqn a's en buurvrouw des, e en
fes, ais en bes. De harpiste heeft slechts
van de eerste snaar tot de laatste over de
harp te strijken ,glissando") zich ver
grijpen kan ze niet! , en het accoord
cis-e-g-bes klinkt in volle pracht op.
Het is duidelijk, dat ook op dit speciaal
gebied tal van interessante combinaties
mogelijk zijn en even zoovele brillante
klank-effecten.
Ik hoop, dat de hier gegeven, zoo popu
lair mogelijk gehouden toelichting den lezer
in de eerste plaats diep respect zal hebben
bijgebracht voor het technisch kunnen van
wie er de harp bespelen.
Rosa Spier heeft op haar Modernen
Harpavond weer eens getoond, over een buiten
gewoon ontwikkelde vaardigheid te beschik
ken. En haar spel, ook de keuze der voor
te dragen werken getuigde van zeer op
merkelijke artisticiteit. Zij opende met eene
Barcarolle van Roger-Ducasse, prijkende met
gouden vonkelingen en doorhuiverd van
zacht-suizende glissandl. Wel leed echter de
bekoring onder de lengte van het stuk.
Volgde eene Sonate van Sem Dresden voor
fluit en harp. Het lag zeker niet aan de
concertgeefster en Nic. Klasen, dat deze
compositie niet het minste succes had.
Muziek zonder physionomie, in de combi
natie der beide timbres al gauw niet meer
dan interessant." En de harp-flageoletten
deden op den langen duur ook niet veel
meer. Veel aangenamer was het te luisteren
naar eenige Variations pastorales sur un
vieux Noël" van Marcel Samuel Rousseau,
voor harp alleen. Een goed stuk, smaakvol
voorgedragen. En ik moet zeggen: die forti
deden me goed!
Na de pauze: samenspel van de harp met
viool (Jan Damen. den Haag), piano (Renée
Muzikant), en fluit.
Men mag Rosa Spier dankbaar zijn voor
de geboden rste-uitvoeringen, en men zal
gaarne instemmen met de hulde, haar ge
bracht.
Overigens: ik voor mij hoor de harp toch
als regel liever in 't orkest, althans in een
orkestraal ensemble. Als solo-instrument
heeft ze moeite, blijvend te boeien. En o,
hoe weerbarstig is ze toch l Frlts van 't Ge
bouw had maar werk, dat hQ ze van het
podium naar de stemkamer heen en weer
droeg, voorzichtigjes als een bakerkind,
waarmee Moeder o zoo veel te stellen heeft. .|.
H. J. DEN HERTOG
16e Jaargang 15 Maart 1919
Redacteur: K. C. DE JONGE
Van Woustraat 112'. Amsterdam
BERICHT
De volgende rubriek verschijnt 19 Aprtl.
NATIONALE OPLOSSERSWEDSTRIJD
De problemen No. 215 tot No. 224 gelden
voor de pplosslngswedstrijd.
Oplossingen moeten binnen 14 dagen na
plaatsing in ons bezit zijn.
PROBLEEM MET NASPEL No. 215
(BEKROOND)
VAN DEN AUTEUR P. J. EYPE, HAARLEM
Ingezonden onder het motto Xerxes"
(Wedstrqdprobleem No. 1)
Zwart (11 schrjven)
l
6
11
16
21
20
31
36
41
4b
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (11 schijven)
Stand. Zwart: 6, 8, 10, 12, 14,16,18/20,22,24.
Stand. Wit: 21, 26, 27, 30, 32/35, 38, 39, 42.
PROBLEEM No. 216
VAN DEN AUTEUR G. L. GORTMANS, A'DAM
Ingezonden onder het motto Frappez,
frappez toujours"
(Wedstrqdprobleem No. 2)
Zwart (9 schijven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
461
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (9 schijven)
Stand. Zwart: 9/11, 13, 15, 16, 18/20.
Stand. Wit: 22, 24, 27/29, 32, 44, 45, 48.
RIJM-KRONYCK
Arme Winkoop.
Het partijbestuur der Communistische partij
deelt de leden mede, dat de flnancieele toestand
van ,,De Tribune" zoo kritiek is dat het blad
nog slecht»enkele weken kan worden staande
gehouden.
Hoort menschen l De Tribune" kraakt
Het Bolsjewlkisch goud
is tot den laatsten roebel
opgeschetterd en ver-jouwd.
Waar Spartacist en Bolsjewiek
al rijk zijn van het gappen,
daar moeten ze in Nederland
zoowaar nog centjes lappen".
En 't eerste wat te deelen valt
voor hen van de Commune
dat is... de zware schuldenlast
van 't dagblad... De Tribune"...
MELIS STOKE
llllltllllMlIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllmlIIIIIIIIMIIIIIHimiMHIIIMIll
PROBLEEM MET NASPEL No. 217
van den Auteur P. J. VAN DARTELBN, Haarlem
Ingezonden onder het motto Incognito"
(Wedstrqdprobleem No. 3)
Zwart (12 schijven)
Wit (12 schijven)
Sjand. Zwart: l, 4, 6/10, 12, 13, 18, 19, 25.
Stand. Wit: 16, 20/22, 27, 28, 32, 33, 37,
41, 43, 49.
PROBLEEM No. 218
VAN DEN AUTEUR J. LUTEIJN, GROEDE
Ingezonden onder het motto Het Kleintje"
(Wedstrqdprobleem No. 4)
Zwart (9 schijven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
46
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (9 schijven)
Stand. Zwart: l, 8, 10, 12, 13, 17,18, 20,22.
Stand. Wit: 16, 19, 28/30, 32/34, 39.
Wij verzoeken de oplossers beleefd, ons
bij de inzending, de cijfers vooral duidelijk
te schrijven en bij na-spelen de voornaamste
varianten aan te geven.
UIT DE PARTIJ
Van den heer L.Prijs,lid van van Embden"
ontvingen wij onderstaanden , ar t ij stand.
Zwart (9 schijven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
461
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (9 schijven)
L. Prijs
Stand. Zwart: 13, 16/21, 24. 25.
Stand. Wit: 28, 29, 31/36, 50.
Wit is aan zet en speelt
31-27
Nu is er voor zwart maar n zet over n.l.
21-26
50-4611
Indien zwart nu een schijf wil winnen door
26-31
dan wint wit door
27-22 18-38
33:42 24:22
36:9!
Zwart moet dus spelen 17-21
45-4011
en nu is zwart verplicht met 26-31
te vervolgen, waarna wit won als hierboven
aangegeven.
Dezer dagen verscheen bij de firma Gebr.
Kluitmans Uitgevers Maatschappij, Alkmaar
HOE LEER IK DAMMEN ?
Handleiding, toegelicht met vele voorbeelden
aan de praktijk ontleend, samengesteld door
K. C. DE JONGE, Redacteur der Damrubriek
in de Amsterdammer", Weekblad voor
Nederland. Prijs f 1.?, f r. per post f 1.10,
verhoogd met 5 pCt. crisistoeslag.
Het is ons aangenaam dit werkje thans
aan de beoefenaren van ons mooie damspel
te kunnen aanbieden, en vertrouwen, dat
vooral den beginnenden damspeler en zij
die zich aangetrokken gevoelen dit spel te
gaan beoefenen, met veel lust en 5ver dit
boekje zullen bestudeeren.
In lederen boekhandel is het verkrijgbaar
gesteld.