Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15 Maart. '19. No. 2177
HET CONSERVATISME WAAKT
Teekenlng voor de Amsterdammer" van Jordaan
.Slechts over m'n Iflk...!"
DE LICHTSTAD
II OOVERZICHT
Die Lichtstad zal gebouwd worden op een
klein deel der aarde, aan alle zijden door
de zee omringd, een eiland, groot genoeg
om ruim de menschen-meenigte te bevatten
en te herbergen, die de gansche menschheld
zal verteegenwoordigen. De ronde,
zweevende aardbol stelt zelve een grens aan het
aantal harer bewooners. Zoo kan er ook
een grens gesteld worden aan dat kleine land,
waarop alle volken zich doen verteegen
woordigen, en waarheen een beedevaart kan
gedaan worden door zooveelen, uit alle
landen, als er noodig zijn om de werking der
bereikte eenheid te doen uitstroomen oover
al wat mensch heet, in alle waereld deelen.
Dat eiland zal zijn een zelfstandige soeve
reine Staat, waarvan niemand agressie zal
behoeven te vreezen, en waarvan geen
andere macht dan geestelijke oover de
menschheid zal uitgaan.
Dat eiland zal staan onder gemeenschap
pelijke bescherming der waereldsche machten,
der volken en hun regeeringen. Die machten
zullen zich verbinden dat kleine territoor
door hun steun en bijstand te behoeden als een
gewijd en heilig oord, aan geen gezag
onderworpentenzij héteigene,zooonmiddellijk moe
gelijk verkreegen uit goddelijken oorsprong.
Het oude Hellas, de groep van kleine
staten die te samen droegen de Helleensche
cultuur, kende en eerbiedigde zulk een gewijd
territoor, Delphi, waar gereegeld samen
komsten werden gehouden, en waar alle
bezoekers, al verkeerden zij met de andere
staten in oorlog, hun vijandelijke gezindheid
opgaven, hun veeten tijdelijk ter zijdestelden,
en te samen kwamen in gemeenschappelijke
vereering van de door allen erkende Godheid.
Wat Delphi was voor Hellas en Mekka is
voor de Islam, dat zal de groote Tempel
der Broederschap en de rondom haar ge
bouwde Licht-stad zijn voor de gansche
menschheid. Men vreest welligt dat een zoo
groote natuurlijke eenheid van Gods vereering
als Hellas kende, in de thans leevende mensch
heid niet denkbaar is. Maar die vrees is
ongegrond, en komt voort uit een beperkte
blik in wat thans schijn is, en wat Weezen.
In schijn zijn de volken hoopeloos verdeeld,
in weezen erkennen ze allen reeds hetzelfde.
Uit de tallooze kerken, sekten en stroo
mingen is wel zeer zeeker een Gemeen
schappelijke Eenheid te herkennen. Ook in
de niet-christelijke volken is te vinden de
neiging tot onderlinge liefde en dienstbetoon,
tot eendracht in samenleeving en tot vreede
in God, die de eenvoudige hoofdzaak is in
het zuivere Christendom. Geen volk, ook al
heet het thans nog heidensch, zal zich rond
uit, met woord en daad durven verklaren
teegen de eenvoudige leer: hebt elkander
lief als broeders en zusters en eert de Al
macht als ons aller Vader.
Meer is niet van noode. AI het ooverlge
verschil is f niet essentieel of schijnbaar,
gevolg van loogen en misverstand, van
bedriegelijke aanmatiging, onbeheerschte
ondoorvorschte neigingen en taalkritische
blindheid. In onnoembaar veele uitingen,
in eindeloos geschakeerde vormen is verschil
en zal verschil blijven bestaan. Die enkele
eenvoudige woorden, in zuivere daden en
gedachten toegepast en verwerkelijkt, vormen
een alles ooverschaduwende, een allen be
schermende en troostende eenheid.
Als de Kerk, die zich thans katholiek blijft
noemen, een grondige zuivering wil aan
vaarden, en terug wil keeren tot haar oor
spronkelijke eenvoudige beginselen, zoo zal
zij maar ook niet eerder in waarheid
katholiek allen omvattend kunnen
genaamd worden.
Niemand, hetzij Boeddhist of Islamiet,
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Levensverzekering Maatschappij
HAARLEM"
Wilsonsplein 11
DE VOORDEELIGSTE TARIEVEN
hetzij Jood of Wijsgeer in de Helleensche,
platonisch-socratische beteekenis zal weige
ren een Godshuis te betreeden, waar enkel
de zuivere, lichte sfeer van lief de en vrij held
heerscht, van waaruit de heilige Geest van
oprechtheid en waarheid u teegenstroomt,
waar niets is als heldere eerbied voor het
eeuwige Weezen, waar geen dwang, geen
dogma, geen ritueel wordt opgedrongen,
waar van niemand iets anders wordt gevraagd
dan zijn eerbiedige aanweezigheld, waar
enkel verdraagzaamheid en een mild verkeer
tusschen menschen en menschen wordt ver
wacht en gevorderd.
Midden in de Licht-stad zal de groote
Dom staan, de geweldige koepel, die booven
alles uitrijst en van alle kanten zichtbaar
N.V. PAERELS
Meubileering M".
COMPLETE MEUBILEERING
-: BETIMMERINGEN
:
Rokln 128 Telef. 4541 N
IIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIII1
is. Daarin koomen op gereegelde tijden de
beedevaartgangers en bezoekers te samen.
Die koepel is het symbool van de alle
menschen omvattende Eenheid. Ze zal zoo
groot zijn als menschelQke bouwkunst
gedoogt. Ze moet een aantal menschen
kunnen bevatten dat als
verteegenwoordiging kan gelden voor alle aardbewoners.
Ze zal zijn het Waereld-huis, waar alle
menschen samenkoomen als broeders en
zusters, goed gezind jeegens elkander, n
in vereering der Godheid. Ieder mensch
moet weeten dat daar n groot Thuis is,
waar ieder zich thuis kan voelen, tot welk
ras of volk hQ ook behoort.
Van daaruit moet oover de waereld stroo
men de geest van welgezindheid en ver
wantschap. Daar zijn allen gelijk, en moeten
allen hun gelijkheid voelen. Wie daar In
treedt moet alle lage en booze voorneemens
voelen wijken uit zijn hart. Daar zal blijde
hoop en godsvertrouwen in alle harten
doordringen.
Daar zal geen dienst zijn die herinnert
aan een der veele sekten. (Daar zal alleen
de plaats zijn voor muziek", eenvoudig en
plechtig en gebed waaraan allen kunnen
deelneemen zonder te voelen dat het eigen
persoonlijke geloof wordt geschonden of
geweld aangedaan. Er zal worden gezongen
en gebeeden, anders niet.
Waarvoor een koepel? zal men vragen,
waarom een afgeslooten bouw, waar toch
Gods zooveel schponer schepping, het
heemelwelf en de wijde zee voor allen oopen
ligt? Maar deeze Tempel wordt niet ge
bouwd om Gods schepping na te bootsen.
Ze strekt tot teeken van ons onderling
verbond.
Wij menschen willen ons daar vereenigen
en ons voelen als onder n Dak, als in n
Behuizing, wel zeer doordrongen van onze
kleinheid en broosheid, die bescherming
noodig heeft en onderlinge hulp. Dat zegt
die koepel, en ook de macht der menschen
zal ze uitspreeken, de macht die ontstaat
door liefde, geduld en samenwerking. Die
koepel zal het bewijs zijn van wat de
mensch vermag als hij afziet van
heerschzucht en afgunst en zich vrijwillig onder
schikt aan de eisenen der gemeenschap en
Gods oppermacht. Dan zal de mensch kun
nen uitdrukken, in bouwkunstig schoon,
hoe hij gelooft aan de nog veel grooter
heerlijkheid die voor hem bereikbaar is. In
steen en staal, in graniet en ijzer, in glas
en brons zal hQ getuigen van zijn geloof
als het stoffelijk gebed, van den in stof
OELOF OITROEN
Kalverstraat 1 ? Paarlen, Brillanten
- Opgericht 1850 - HH Goud, Zilver en Horloges
TELEFOON 658 N
Uitsluitend
kwaliteit
Illllllllllllltllllllllllllllltlllllll
IIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIII
leevenden mensch, dat als brandpunt van
alle menschelijke streeven zal staan midden
in, landen en volken, zoolang als deeze
aarde voor ons menschen bewoonbaar is.
Niet ver van de zee zal de Licht-stad
worden gebouwd op het eiland, dat in
zijn geheel zal uitmaken onschendbaar,
Internationaal territoor.
De Lichtstad zal bestaan uit drie deelen,
in schoone en practische eevenmaat ge
groepeerd rondom het heilige Midden.
Die drie deelen zullen tot elkander staan
als Ziel, Geest en Lichaam.
De ziel is de heilige Stad, met den grooten
Dom in 't midden en rondom een kring van
gebouwen de heilige Ring die dienen
tot tempels en plaatsen voor leering, medi
tatie, ritus en onderling verkeer van alle
groote godsdiensten of vroome
geestesstroomingen.
De geest is de middenstad, waar alle
schatten van menschelijke kennis en van
schoone kunsten worden verzameld. Daar
liggen de Universiteiten, de bibliotheeken,
de musea en ook de muziek-paleizen en
theaters.
Het lijf is de bultenstad, waar alles wordt
bijeengebracht wat dienen kan tot stoffelijke
welvaart, onmisbaar voor hooger
geestesleeven. la die buitenstad, zal men vinden
al wat in deezen tijd op de groote
waereldtentoonstellingen te zien en te leeren is.
Daar zijn de wooningen voor de blijvende
ingezeetenen van de Lichtstad, en de hotels
voor de bezoekers uit'alle oorden der wacreld.
Minstens een mlllioen menschen moet daar
kunnen geherbergd worden en deeze vlot
tende bevolking vereischt ook een blijvend
personeel, dat in aantrekkelijke
tuinstadwooningen verblijf houdt. De buitenstad
omringt de middenstad aan alle zijden,
zooals de middenstad weer de heilige stad
omringt. De grenzen van elke stad worden
bepaald door terrassen, met ruime toegangen.
Het verkeer wordt door een strenge orde
gereegeld, zooals later zal worden aangegeeven.
Tusschen buitenstad en middenstad be
vinden zich groote oopenlucht theaters,
terreinen voor sport en lichaamsspel, en
badhuizen met oopen zwembassins.
In de buitenstad is geldverkeer eeven als
in alle steeden der waereld. Daar is een
bank, daar zijn winkels, restaurants, plaatsen
van amusement. Alles vrij, zoo vrij als een
gewoone stad uit onzen tijd, maar niettemin
onder controle en beheer van uit de heilige
stad, waar het hoogste gezag zeetelt oover
het gansche eiland.
In middenstad en heilige stad wordt het
gebruik van geld niet toegelaten. Daar is
ieder bezoeker gast van de Lichtstad en
ontvangt zijn eenvoudig leevensonderhoud
gratis.
Teekening voor ,de Amsterdammer" van J. London
\
HEILIGE STAD, 1. Dom der Br.sch., 2.
Swastika armen ('wendingen), 3. Bassins,
4, Terrasglooiïngen, 5. Terrastoegang, park,
6. Bloemenparken, Heilige ring, 7. Paleizen,
won. enz., wijzen, 8. Toegangslanen 100 M.
br., 9. Tempels, 10. Poorten. MIDDEN
STAD, 11. Akkers, 12. Ring voor wetenschap,
Musea enz., 13. Idem en woningen, 14.
Gecond. wegen, 15. Toegang middenstad, 16.
Parhen, 17. Akkers, 18. Theaters, concertgeb.
BUITENSTAD, 19. Sportterr., stadiongeb.,
20. Openl.-theaters enz., 21. Ringlaan 100 M.
br., 22. Weilanden, 23. Water, 24. Zwem
bassins, 25. Bosschen, 26. Tuinstadterrein,
27. Binnenbaden, 28. Ringlaan 100 M. br.,
29. Ringbouw, wereldinstellingen, 30. Ring
laan 100 M. br., 31. Tuinstadterrein, 32.
Schoolgeb., hallen enz., 33. Speelplaatsen,
34. Verbind.wegen 25 M. br., 35. Stations,
36. Hotelwijken, 37. Buitenringlaan 100 M. br.,
38. Spoorbanen, 39. Goederengeb., stapelpl.,
fabrieken, abattoirs enz., 40. Idem, idem,
41. Pleinparken, gem. dienstgeb. in ring 29,
42.Toegangswegen 50 M. br., 43.Waterwegen.
Dit ontwerp bestaat uit Heilige stad A. A.,
Heilige ring B. B., Middenstad C. C. en be
nedenstad D. D., waartusschen bosschen,
weilanden, akkers en bloemvelden. Het ge
heel glooit naar den Heiligen ring plm. 150 M.
op, terwijl in deze gloolïng zich terrassen
bevinden met een vermeerderde hoogte voor
C. C. plm. 10 M., voor B.B. plm. 5 M.,
voor A. A. plm. 30 M. De hotelsteden,
stations, fabrieken, stapelplaatsen en stations
voor vliegtuigen zijn buiten aangebouwd.
Het geheel is tot groote uitbreiding aangelegd.
De terreinen NOS. 26 en 31 zijn de
tuinstadgedeelten waarvoor bijzondere wegenplannen
ontworpen moeten worden, hetgeen op deze
teekening niet of zeer bezwaarlijk mogelijk
is wegens te kleine schaal.
VROUWEN REDT ONS
Als de vrouwen mooier waren
Allen even lief en rein,
Zou ons duffe slenterleven
Steeds een helden leven zijn.
Vrouwen, toe verzorgt uw vormen
Weest eenvoudig, goed gekleed,
Vrouwen die geen teeltkeus wekken
Zijn de oorzaak van ons leed.
Als de vrouwen mooier waren
Wonderwezens allemaal . . .
Werd het leven meer veranderd
Dan door Wijnkoop's ideaal.
Als een moe-gegroete Koning
Met zijn mooie Gade praat, \
En een bedelaar in lompen
Hoopvol naar de zijne gaat.
Als ze dan zoo samen droomen
En verliefd zijn op elkaar,
Is de bedelaar e.en Koning
En de Vorst een bedelaar.
Elke man heeft recht op liefde
Van een overschoone vrouw,
Op een paar violen-oogen
Op lief hartigheid en trouw.
Als een af gezwoegde sjouwer
's Avonds moe naar huis toe komt,
En hij vind daar dan een engel
Die niet moppert, scheld en gromt
---Maar als hij daar wordt ontvangen
Door een mooie, frissche vrouw,
Dan vergeet hij al zijn tobben
Al zijn armoe en ges jouw.
Als ze in een simpel kleedje
Met een helder schortje aan,
Hare welgevormde armen
Om zijne ruige nek gaat slaan
A Is ze met haar wonderoogen
En haar lieve, roode mond,
Om een stille zoen durft vragen
Denkl hij aan geen stakers-bond.
Bij dat mooie, lieve wezen
Is zijn zolder een paleis,
Is zijn zevende tage
Een kasteel, een Paradijs.
J. H. SPEENHOFF
inHinifJHIfllf milflIIIIIIIIIIIIIIIIIIflIIIIIIIIIIJIIIIlNIIIIIIIIJIIIIIIIIIIIIIIIIll
DEVO
Geurigo Sigaar
FABRIKANTE
N.V. DIEVENBACH's
Holl. Sigarenfabriek UTRECHT
In den Tempel woont niemand, al het
personeel, al de tijdelijke of blijvende be
wooners der heilige stad, woonen in den
Ring, die den grooten Tempel omgeeft.
In de middenstad woonen de hoogleeraren
en studenten, de kunstenaars, virtuozen,
acteurs die daar tijdelijk werkzaam zijn.
Ook daar wordt geldgebruik niet toegelaten.
De gebouwen in den heiligen Ring liggen
tusschen uitgestrekte bloemvelden.
De gebouwen in de middenstad, de stad
van weetenschap en kunst, liggen te midden
van akkers en landhoeven.
Tusschen middenstad en buitenstad ligt
een breede strook wild bosch, vrijgelaten
in zijn groei.
De buitenstad heeft havenwerken, terreinen
voor luchtscheepvaart, electrlsche centrale,
fabrieken en gemeentegebouwen, zooals
noodig is in een wei-georganiseerde ge
meente van ten minste honderd-duizend
vaste inwooners.
FREDERIK VAN EEDEN
flIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Wandeling
Sonnet door FABER
Voor Goedie
In weeke wisseling van zilver-schijn
Liggen de landen. Witte beken gaan
Naar d'einder.waar ver-wischte boomen staan
Langsbosschen, die in droom gestorven zijm...
Van verre murmlen wat moede blaan
Onzlchtbre kelen zingen zoete rel'n
En wij, door-vlfjmd van al te heiige pijn
Zien ons met oogen van begrijpen aan,
De stamel-taal der sterren om ons heen
Zegt ons het wonder, dat geen wezen wist
En alles wat ons dage-leven mist
Weten wij samen, vreezeloos alleen...
En langzaam wandlen we in den kalmen nacht
Als hadden Englen ons 't geluk gebracht...
H. BERSSENBRUGGE,
PORTRETFOTOGRAAF
ZEESTRAAT 65, naait Panorama MIK*
DEN HAAG. Tel. 1538.