Historisch Archief 1877-1940
22 Maart. '19. No. 2178
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE LICHTSTAD
III DE RICHTERS
De hoofdvraag van het geheele ontwerp
is deeze: Waar zeetelt het centrale gezag?
en Jioe wordt dit gesticht en bevestigd ?
Hoe zullen wij het hoogste gezag der
menschheid, het geestelijk goddelijk gezag
dat de daden aller menschen door zuivere
middelen leiden en richten zal, in dat Gods
huis centraliseeren. De ware Kerk is nooit
machteloos geweest, heeft nooit haar stillen
arbeid gestaakt. Door haar invloed is het
dat nu ooveral uit de volken dezelfde kreeten
van verlangen, dezelfde zuchten om bevrij
ding oprijzen. Zij is er, nog altijd, zuiver
en schoon, en op de zeekerheid van haar
onverzwakt bestaan, ondanks alle uiterlijke
verwarring, is onze stellige hoop gevestigd.
Het Godshuis in de Lichtstad zal verrijzen
en gaandeweg, in den loop van eeuwen, alle
andere organisaties, de
natuurweetenschappelijke, de sociaal-democratische, de staat
kundige, en ook de priester-organisatie van
thans, met haar heiligen geest doordringen
en ten slotte geheel vervangen.
Allereerst moet er dus zijn: waardige
verteegenwoordiging. Een priesterschap, die
door zuivere betrachting van de hoogste
menschelflke deugden de kerk belichaamt
en in de menschheid doet gelden. Die pries
ters zullen Richters heeten, omdat zij den
gang der menschheid moeten richten, zooals
de kompas-naald het schip richt, niet door
uiterlijke macht, niet door d wan g of geweld,
maar door hun geestelijke wijzingen, door
hun gedachte en woord, hun expressief
vermoogen, en door het voorbeeld van hun
zuiver, hoogstreevend leeven.
Er moeten door de volken een twaalftal
menschen mannen en vrouwen, gekoozen
worden die hun zeetel hebben in de
heilige stad, en in wier handen de
hoogste autoriteit vertrouwend wordt
gekoozen worden om hun eedele,
zuiyermenschelijke eigenschappen, om hun karak
ter-adel, hun zelfstandigheid, hun
geestesvrijheid, hun liefdevol hart, hun daden van
zelfverloochening en eedelmoedighdd, hun
onbaatzuchtigheid, hun vroom en heilig
leeven. Zij worden gekoozen uit alle volken,
die willen deelnemen aan het stichten en
behoeden van de Lichtstad in het gewijde
territoor.
Daartoe is het niet noodig te wachten tot
dat er een statenbond, of een federatie van
staten aanweezig is. Ook vór er een poli
tieke federatie ontstaat kunnen de verschil
lende staten overeenkomen naar hun krach
ten bij te dragen tot de stichting en be
scherming van de Eenheids-staat, rondom
het Godshuis.
De politieke ontwikkeling en organisatie
der reeds bestaande staten moet een lang
zaam, evolutionair verloop hebben. De
beste staatsvorm mott geleidelijk worden
gevonden door proefneeming en onderlinge
navolging. Economische en legislatieve
maatregelen zullen beurtelings elkander
steunen in den gemeenschappelijken voor
uitgang. De werkzaamheid van regeering
en wetgeving, en van de individuen als
staatsburgers, moet zich gaande weg reegelen,
zoekend naar het juiste midden tusschen
centralisatie en decentralisatie. Dit kan
voortgaan, terwijl de groote fempel wordt
gebouwd en de Eenheids staat er zich om
heen kristalliseert. Er kunnen revolutiën,
en oorlogen ontstaan, zonder dat dit den
bouw op het gewijde territoor behoeft te
vertragen. Zelfs de ouderwetsche
monarchiën kunnen nog als staatsvorm gehand
haafd worden, zonder dat het de onder dien
vorm leevende burgers behoeft te beletten
deel te nemen aan het groote werk der
geestelijke Eenheid.
Aanvankelijk moeten de repeeringen der
staten-ook al zijn ze niet politiek verbon
den, en geheel onafhankelijk de eerste
daden doen. Geen andere georganiseerde
machten zijn er toe in staat. Zij moeten
met elkander overeenkomen dat gewijde
territoor te stichten, in hun aller belang,
en de uitvoering er van stoffelijk mogelijk
te maken zooals zij reeds gesticht heb
ben een internationaal Recht, hoe gebrek
kig dan ook gehandhaafd.
Boovenhet internationaal recht staat echter
de internationale eeredienst. Geen gemeen
schappelijk recht kan bestaan zonder een
gemeenschappelijk geloof. Er is reeds zulk
een geloof, anders ware zelfs de idee van
een Recht onbestaanbaar. Tot nu toe heeft
dat geloof geen uiting, en geen stoffelijke
expressie. Daartoe bouwen wij het Godshuis
in de Licht-stad.
De bestaande zeetel voor internationale
wet en rechtspraak behoeft niet terstond
daarheen verplaatst te worden. Is eenmaal
de tempel voor het gemeenschappelijk gelcof
gesticht dan kan van daaruit geestelijkeinvloed
worden uitgeoefend op de gemeenschappe
lijke rechtspraak en aansluiting worden
gezocht.
Hoe zullen dan nu de twaalf Richters
worden gekoozen die het gemeenschappelijk
geloof zullen vertegenwoordigen ?
Men bedenke dat net er op aan komt
persoonen te kiezen met eigenschappen die door
alle mrnschen als goed en schoon worden
geëerbiedigd en erkend. Tot zulke eigen
schappen behooren (1) geestes vrijheid, (2)
zelfstandigheid, en (3) oprechtheid, (4) zelf
verloochening en (5) zelfbeheersching, (6)
liefderijkheid en (7) gevoeligheid, (8)
sereeniteit en (9) innerlijke harmonie.
Eigenschappen die men aanduidt met de
woorden: Wijsheid, vroomheid,geestkracht,
zijn minder duidelijk te erkennen, omdat de
woorden veel onzeekerder van beteekenis
zijn. Daden van vrijheid, zelfstandigheid,
liefderijkheid en zelfverloochening zijn door
alle menschen te onderscheiden. Maar wijs
heid en vroomheid niet. Terwijl geestkracht
geen deugd is, als de wijsheid ontbreekt.
Daarbij komt als noodzakelijke, algemeene
eisch : leevenservaring. Ook voor den meest
génialen mensen is een zeekere leeftijd, met
rijke ervaring, noodzakeljk om zich tet
zuivere en sterke uiting te kunnen brengen.
De Richters moeten dus niet jonger zijn dan
veertig, misschien vijftig jaar.
Een andere algemeene elsch is dat zij
zich kunnen uiten, dat ze expressief
vermoogen hebben. Zij moeten zich hebben
doen kennen, hetzij door geschrift,
hetzij door kunstwerk, of zelfs ook door
enkele toespraak, als menschen met wat men
beteekenis" noemt. Andere eisenen van
meer blzonderen aard moogen niet gesteld
worden. Naar nationaliteit, rang, stand,
klasse of kaste, sexe mag niet worden ge
vraagd. Alleen het menschelijk voortreffe
lijke mag den doorslag geeven. De
eedelste menschen moeten worden gezocht.
Wie zal hen aanwijzen? en hoe zal
voorkoomen worden dat ze op den duur in
kwaliteit verminderen, minderwaardigen bij
zich opneemen, en als de priesters - onder
politieken of waereldschen invloed koomen?
De staatsregeeringen zijn niet onpart|dig en
moogen hen niet kiezen. Zij
verteegenwoordigen nationale belangen. De groote volks
massa is veel onpartijdiger en veel meer
geneigd tot internationalisme. Maar die
volksmassa Is ook veel meer vatbaar voor
suggestie, voor den invloed van sterke
persoonlijkheeden. Ze laat zich ligt bedriegen en
meesleepen.Verkiezingdooreen plebisciet, een
volksstemming zou welligt geen goede uit
komst geeven. Ook de democratische staten
verkiezen hun hoofd niet door een volksstem
ming. De presidenten der Fransche en
Amerikaansche republieken worden niet direct
door het volk gekooren.
Door de grondwet der Vereenigde, Staten
wordt bedoeld dat het volk kiezers zal kiezen
en dat deze kiezers dan, uit nieuwe, vrije
keuze, het Staatshoofd aanwijzen. Dit plan
heeft in de praktijk gefaald, omdat de eerst
gekozen kiezers zich reeds bij hun
candidaat-stelling verbinden een bepaald staats
hoofd te benoemen, en zich tot nog toe
aan die belofte houden, ook al zijn ze vol
gens de wet daartoe niet verplicht. Niette
min werkt het stelsel niet slecht, al was de
oorspronkelijke bedoeling anders. Het aan
't bewind komen van mannen als Lincoln,
Roosevelt, Wilson bewijst de toeneemende
geschiktheid der massa om de groote en
bekwame Leiders te vinden.
Bij het kiezen der Richters kan de oor
spronkelijke bedoeling der Amerikaansche
constitutie beeter worden gehandhaafd,omdat
er geen politieke belangen mee gemoeid zijn.
Het is niet te doen om menschen te kiezen van
bepaalde politieke gezindheid met een of
ander omlijnd programma, maar eenvoudig
om bizonder begaafde, eedele en voortref
felijke menschen aan te wijzen, die voor
aller oogen uitmunten in deugd en goed
heid. Daartoe kan in elk deelneemend volk
een corps van kiezers worden gevormd, uit
de bes en en eedelsten van lke provincie,
of district of gemeente.
FREDERIK VAN EEDEN
NA-OORLOG OP SPORTGEBIED?
Een der vraagstukken, die de komende
jaren hebben op te lossen is ook dat van
de herleving der internationale wedkampen
op sportgebied. Voor den oorlog toerden
voetbal- en crlcketclubs in het buitenland
ontmoetten elkaar ten aanschouwe van tien
duizenden bezoekers de vertegenwoordi
gende voetbalelftallen van verschillende
nationaliteiten en spanden de regeeringen
van landen er zich voor de Olympische
spelen binnen hun grenzen te krijgen. Sinds
1912 kwam er geen Olympiade meer, sinds
1914 was het uit met het gevoetbal op
vreemden bodem, het internationale
sportvertler had een schier beslissenden nekslag
gekregen. De leuze verbroedering door de
sport," hoe aantrekkelijk en schoon ze te
voren in de ooren van utopisten geklonken
had, lag in stukken als ware ze de Kerst
nacht in Vondels' Gijsbrecht.
En nu is er vrede in zicht, nu herklinken
de stemmen van de sportvoormannen, nu
spiegelt de sportwereld zich aan het maat
schappelijk gebeuren en wat te gebeuren
staat en vraagt z.ch af wat te doen"?
En is het niet wonderlijk, op alle andere
gebied zag men de neutralen in een hoek
kruipen, gewoonlijk in een hoek waar de
slagen vielen, hielden ze zich stil, op
sportgebied leveren ze evenwel menschen
met grooten moed en grooten mond. Zij
voeren den boventoon in het koor diergenen,
die zonder meer den voor-oorlog-stand-van
zaken willen hersteld zien. Zij achten zich
verplicht zich als promotors aan te bieden.
en verbeelden zich een meer onbevangen
blik en minder vertroebelden geest te be
zitten dan zij, die aan den lijve de ellende
van de oorlogsjaren hebben ondervonden,
dan zij, die offers hebben moeten brengen,
en ze hebben gebracht, misschien vooreen
waan, misschien voor de bereiking van iets
beters.
De neutralen en hieronder de Hollandsche
publicisten op sportgebied zouden niet liever
zien dan morgen aan den dag, niet alleen
Internationale voetbalwedstrijden tusschen
de eigen landen en de belligerenten maar
ook zouden zij ze onderling in ware ver
broedering des geestes willen zien
v:etTeekenlng van de Amsterdammer'' van George van Raemdonck
Doctor Honoris Causa Willem Royaards
Aan de Utrechtsche Universiteit promoveert 26 Maart a. s. de heer Willem
Royaards tot doctor honoris causa
ballen, zeker nog met een plezierig diner
na? Neutralen, Hollanders, die dit willen
en het in hun sportegoïsme als schandelijk
of immoreel willen veroordeelen dat de
Franschen en Engelschen nog niet de minste
aanvechting voelen voor vriendschappelijk
spel met Duitschers en Oostenrijkers zouden
we willen aanraden eens even den neus te
steken buiten hun eigen kringetje, zich eens
een oogenblik voor te stellen wat België en
Frankrijk hebben te lijden gehad en hoe de
volkspsyche zich daar maar niet laat zetten
in den plooi der welwillendheid, dien Hol
landsche sportjournalisten in hun obj -ctieve"
beschouwing als den besten waardeeren.
Welke sportliefhebber zal het niet
wenschen, zal niet vurig verlangen dat de sport
een terrein zal zijn waar de Franschman
en de Duitscher elkaar weer spoedig de
handen zuilen reiken, welke sportman zal
niet reikhalzend uitzien naar de eerste wer
kelijke Olympiade waar de aristoi der
athletiekers, der voetballers en zwemmers der
geheele wereld zullen verschijnen? Maar nu
heeft nog geen Hollander het recht om
arbiter te spelen over de mentaliteit van
een comte Glary, voorzitter van het Comit
Olympique Fran?ais", die in 1920 Olympi
sche spelen in oen Elzas wil organiseeren
met uitsluiting der Centralen en zeker niet
wanneer men in Duitschland blijft volharden
bij beweringen over verdedigingsoorlog",
over duikbootactie als gevolg van
uithongeringspolitiek". Gunt men den Duitscher
zijne .Behauptungen" in ouden trant, goed,
MMmilllMlllllllllllllllllllllMIIIIIIIIHIIIllllllII Illlllllllll
imiimiiiiiililiiui iiiiiun
Teekening voor de Amsterdammer" van f. London
DE LICHTSTAD
Kwart gedeelte middenplan. Boven: terrassen; Broedersch. Tempel; Bloemvelden met ring tempels; regeeritigsgebouwen; woonpaleizen; paiken
maar verwonder u dan niet o breedblikkige
Hollander, die van den wereldoorlog alleen
wat in de maag en in de beurs hebt ge
voeld, dat aan den anderen kant niet te
verlangen valt van hen, die getroffen zijn in
het diepst van hun ziel en levensvreugde,
dat zij in enkele weken hun vijanden zullen
liefhebben.
Nogmaals herhalen we het, iedereen zal
en mag hopen dat er geen jarenlange
naoorlog zoowel op economisch als op sport
gebied zal worden gevoerd, maar verlang
nu nog niet het onmogelijke. Dat werkt
erkefrd.
Bovendien geachte Hollandsche sportjour
nalisten, die zoo pleiten voor ontmoetingen
tusschen geallieerden en centralen op sport
gebied en o Ie de geallieerden met uw booze
blikken, inktbombardementen en venijn be
springt, hebt gij het ontnuchterend antwoord
van den secretaris van den Duitschen Voet
balbond, prof. R. Hrfner wanneer krijgen
we toch in Nederland eindelijk eens een
prof. als secretaris van den N. V. B. op
de vragen van de Sportkronlek" betreffende
de hervatting van de internationale ont
moetingen onder leiding van de F. I. F. A.,
onmiddellijk na de teekening van den vrede,
gelezen? Het luidt als volgt:
Ad I. De door Engeland ingestelde
uithongeringsblokkade, die den onderzeeoorlog
uitlokte, de ongehoorde lastering, door de
Entente van al wat Duitsch is over de ge
heele wereld, voorts de voor het slechts
door eigen revolutie overwonnen en weer
loos gemaakte Duitschland, gruwelijke ver
nederende wapenstilstandsbepalingen, die
een vrede door geweld voorbereiden, zullen
het Duitschland oneindig moeilijk maken
met de landen der Entente weder
voetbalbetrekkingen aan te knoopen."
Daargejaten dat we in Nederland toch
wel zoo iets gehoord hebben van Foch's
succesvolle operaties voor er in Duitschland
revolutie was komt het voor alsof deze prof.,
die zeker bij de 93 Es ist nicht wahr"
mannen te vinden zal zijn, geen groote
blijken geeft van verlangen naar internatio
nale ontmoetingen.
Daarom Hollandsche vredestichters op
sportgebied beperk de aanwending uwer
energie tot het terrein waar geen kwaad
kan voortvloeien uit uw overgedienstigheid,
laat de Franschen en Engelschen en Belgen
eenerzijds en de Duitschers aan den anderen
kant zelf hun toenadering vinden, toena
dering, die zeker komen zal omdat de natuur
van den mensch uitgaat naar verkeer en
contact met anderen, en tracht niet te
forceeren wat zich niet forceeren laat.
H. W. VLIEGEN
Boekennieuws
Eene belangrijke boekenveiling zal van
26 Maart tot 8 April wederom plaats hebben
in Leiden bij de bekende firma Burgersdijk
en Niermans, de catalogus bevat 5000 num
mers waarbij alle wetenschappen vertegen
woordigd zijn.
De boeken zijn te bezichtigen 24?25 Maart.
Uit voorraad leverbaar nieuwe
12/34 P. K. ADLER" landaulette
limousine, nieuwste type, modern
uitgerust. Een 10/28 P. K., N.A.G.
limousine de luxe. Viaaol Dnze
Firma Ge. NEFKENS
A'D AM, Jacob Obrechtstraat 26. Tel. Z, 2507