Historisch Archief 1877-1940
5 April. '19. No. 2180
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Het Bolsjewisme en de Vrouw
Schrijver van dit artikel is een Russisch
fabrikant onlangs naarNederlandgekomen
Hoe weinig kende West-Europa Rusland?
Hoe weinig wist zelfs onze naaste buur,
Duitschland, van dit land niettegenstaande
de vele verbindingen, de duizenden koop
lieden en het leger van spionnen dat ons
omsingelde. Hoewel een groot aantal Rus
sen Duitschland en West-Europa steeds
bezocht, kreeg men toch overal, zelfs in
toonaangevende kringen, altijd weer den
indruk van niet-begrïjpen, van onbekend
heid met land en volk.
Eo vooral de Russische Vrouw! Wat
weet, wat wist men van haar in
WestEuropa?
Bekend slechts waren: de steeds thee
drinkende koopmansvrouw, de
hyperelegante aristocrate op de toonaangevende
badplaatsen en de nihiliste met het
kortgeknipte haar!
In het voorstellingsvermogen van den
bewoner van West Europa dien ik ontmoette,
namen slechts deze drie typen een plaats in.
En toch hoe geheel anders is het type
der Russische vrouw!
Er was een tijd, lang geleden, dat de
Russische vrouw al haar zusteren ver vooruit
was. Een tijd toen zQ in West Europa, nog
geen andere rechten bezat dan die, waarop
zij door haar geslacht, aanspraak kon
maken, geen andere macht als die harer
schoonheid, geen anderen invloed, als dien
van het slaapvertrek. Destijds legde de wet
haar slechts plichten op, terwijl de mannen
het recht behielden.
En juist in dien tijd, ik spreek hier van
de elfde eeuw, vladen wQ in het Barbaarsche
Rusland reeds openbare scholen voor meisjes.
WQ vind n volgens het Russische helden
lied, de vrouw aanzittende aan de tafelronde
der Ridders, dezelfde rechten genietend. Niet
bezongen en uitgedoscht volgens de ridder
lijkheid der Westersche begrippen, als een
afgodsbeeld, waarvoor,tnen]dulzenden helden
feiten en misschien nog meer dwaasheden
deed, neen, dezelfde rechten als die der
mannen en een stem hebbend in den raad.
In het eerste Russische Wetboek, geschre
ven in het jaar 1055, zien wij de rechten en
plichten der vrouw nauwkeurig aangegeven.
Hierdoor schijnt ons het bewijs geleverd,
dat de emancipatie der Russische vrouw,
reeds van zeer vroeg dateert. Toen kwam
het juk der Czaren de heerschappij van
vreemden, waarvoor Rusland, destijds nog
geen geheel, moest zwichten dat van
grooten invloed was op de ontwikkeling der
Russische volksziel, op het huisgezin en op
het geheele Russische leven. Wij zien Rus
land voor eeuwen teruggedrongen en de
Russische vrouw, uitgeschakeld en verban
nen naar hare vertrekken. Voor haar geen
opvoeding geen ontwikkeling meer, zij is
niets meer of minder dan een wijfje.
Hoewel in tegenstelling met de oorspron
kelijke Russische opvattingen was deze
zienswijze toch reeds zoo diep ingeworteld,
dat een oppervlakkige Westersche beschou
wing haar voor typisch Russisch hield en zij
als zoodanig beschreven werd in de oude
chrociken.
Hoe weinig Russisch echter in werkelijk
heid deze plaats der vrouw was, zien wij
aan de buitengewoon snelle evolutie welke
de Russische vrouw sedert Peter de Groote
doormaakte.
De tijd der heffeesten brak aan. Plotse
ling bevond de vrouw zich weder, in
gezelschap van mannen, zij kon weer deel
nemen aan gemeenschappelijke gesprekken,
zelfs aan den dans!
Men bewere niet, dat het de hofadel was
die zich schikte en plooide naar de wenschen
van den Czaar. Neen in die tijden waren het
de vrouwen uit alle kringen, zelfs uit de
volksklassen, die Peter de Groote tot zich
trok. Zij namen daarmede genoegen, wierpen
de .zware) ketenen van zich af en werden
HOEFBLAD
Iedereen kent het klein-hoefblad, dat,
dankbaar voor elke zonnestraal zijn gele
bloempjes ontplooid tegelijk met sneeuw
klokje en crocus en alles wat zich begint
te verheugen bij een temperatuur van tien
graden Celsius. In den regel groeit het in
troepen bij elkaar en dan staan de bloem
hoofdjes zoo dicht en weelderig, dat het u
haast ontgaat, hoe de stengels naakt en
bladerloos uit de kale aarde opschieten.
Later, in den voorzomer komen er bladeren
en die mogen, voor zij zich ontplooien, in
hun vorm wel even aan een paardenhoef
herinneren.
Er bestaat ook een Groot-Hoefblad, dat
bloeit ook in deze dagen, maar trekt lang
niet zoo de aandacht, hoe mooi het bij nader
bezien ook blijkt. Ook is het lang niet alge
meen, hoewel het plaatselijk zelfi tot een
last kan worden. Het groeit bij ons in 't
land ook liefst langs wegen en op dammetjes
o.a. bij Nieuwersluis langs de molentocht
bij het station, waar gij nu gemakkelijk van
uit den trein de grauwig rossig lila
bloeipluimen kunt zien, trouwens nog op honderd
andere plaatsen langs de spoor en dan
vooral op hekdammen. Ook langs wegen
waar veel rommel is neergesmeten en in
tuintjes, waar een onvoorzichtige eens zoo'n
plant heeft neergezet en er zich later niet
om bekommerde. In de eenzaamheid, waar
de mensch niet woont en werkt, vinden wij
de plant slechts zelden en dan bijna altijd
langs beekjes of waterloopen, waar van tijd
tot tfjd de bodem bedekt wordt met een
laagje slibbig aanspoelsel. Want deze plant is
een hongeraar en groeit alleen, waar snel
veel stikstofrrjk voedsel is te krijgen, bag
ger en slib, dierlijken afval en alterlei vui
ligheid, zooals dat allemaal door den mensch
menschen, zelfbewuste menschen, die haar
rechten wilden handhaven en het ook deden.
Sedert dien tijd heeft de Russische vrouw
zich snel ontwikkeld, zr] heeft alle phasen
der emancipatie doorleefd, zelfs sneller dan
hare West Euiopeesche zusters.
In alle vakken wist zij zich te bekwamen
en er haar plaats te veroveren, vór alles
echter, heeft zij zich meester weten te maken
van haar plaats tegenover den man en het
hulsgezin. De revolutie gaf haar het politieke
stemrecht.
Toen kwamen de Bolsjewiki...
Zij kwamen en brachten verwoestingen
aan overal In het openbare en particuliere
leven.
Zij kwamen met Hoogdravende woorden
over menschelijk geluk en menschelijke
rechten, zfj kwamen met holle zinnen die
velen hielden en nog houden voor nieuwe
ideeën, voor waarheid, voor het eeuwige.
Zij kwamen en ontnamen niet alleen alles
aan de vrouw, wat zij met moeite had ver
overd, maar ook wat zij altijd had bezeten.
Alles ontnamen zij haar in naam der Idee,
der Vrijheid.
Zij lieten haar zelfs het recht niet meer
om te beschikken over haar eigen lichaam.
Het kiesrecht mocht zij behouden, doch
in het land der vrijheid is dit slechts scherts,
onder de heerschappij der Bolsjewiki, wordt
er geen waarde aan gehecht. De
hedendaagsche Russische verkiezingen be wfjzen dit.
Indien wij de Bolsjewistische wetgeving
voor zoozeer zij betrekking heeft op de
vrouw, van nabij beschouwen, dan zien wij
hoe haar plaats in het nieuwe huwelijks- en
echtscheidings recht is achteruitgegaan. Of
is het mogelijk dat een normaal denkend
mensch, het als verbetering kan beschouwen,
dat men zich thans in Rusland, in het huwlij k
kan begeven en laten scheiden, zoo vaak
men wenscht, dat men alleen slechts hiervan
even behoeft kennis te geven aan een
beambte?
Hierbij komt dat de rechten van hem of
haar die is verlaten, slechts dan van kracht
zijn wanneer de betrokkene persoon) physiek
niet in staat is tot werken. Maar ook alleen
in dit geval moet de ouder eenig geld
ultkeeren voor de verlaten kinderen. De som
wordt bepaald door het gerecht. En dit ge
recht bestaat eigenlijk nog slechts op papier.
Is het wel een verbetering te noemen, dat
elke man zijn vrouw, elke vrouw haar echt
genoot heden ten dage ten allen tijde kan
verlaten, zonder eenige reden, alleen uit een
gril of begeerte om dan den daarop volgenden
dag weer met een ander te hertrouwen en
dan als men wil, den derden dag weder te
scheiden?
Zulk een wetgeving komt slechts een deel
van het menschdom ten goede, n.l. den
zedelijk dlepgezonken mensch. Hij toch kan
hiervan misbruik maken en zondigen zoo
dikwijls dit hem goeddunkt.
Maar de vrouw, de moreel hoogstaande
vrouw is hulpeloos aan haar lot overgelaten,
zij heeft geen rechten en haar kinderen even
min. In den korten tijd dat dit nieuwe
bolsjewistisch recht in werking is getreden,
heeft het reeds zeer veel onheil gesticht. Veel
nobele vrouwen zijn er door ten val gebracht,
evenveel anderen hebben in overspannen
toestand door spontaan handelen, dingen
gedaan, die zij voor haar geweten nooit
zullen kunnen verantwoorden. Men zou er
boekdeelen over kunnen vullen.
Neen van welk standpunt men de zaak
ook beziet, deze wet wei kt slechts ten gunste
van wellustelingen en deernen, zij ontneemt
aan de vrouw, de moreel hoogstaande vrouw,
al haar rechten. Volgens de opvattingen
der Bolsjewiki echter is deze wetgeving nog
voorlooplg. Zij is nog in het ontwikkelings
stadium en zal tot resultaat moeten ko
men tot de eenige idealen toestand,
ideaal volgens hun beschouwing. Het was
dan ook geen tegenspraak in theorie maar
overwegingen van praktlschen aard, dieLenin
en zijn volgelingen in toorn deden ontsteken
tegen het Decreet van Samara, toen dit deze
ideale toestand" schiep voor stad en land.
Het was vrees!
Uit de onderhandelingen te Moscou is
duidelijk gebleken, dat in principe, het
Bolsjewisme op het standpunt staat van de
nationalis-ering der vrouw" al duift het
deze nog niet geheel door te drQven.
De nationaliseering der vrouwen, van acht
tien tot vijfendertig jaar. Dat beteekent niets
en zijn bedrijf in wilde verkwisting wordt
rondgestrooid en waar een heel leger van
planten op teren. Men vraagt zich af, hoe
het er met die ruderaalplanten" moet uit
gezien hebben, toen wfj nog niet op deze
wereld waren verschenen, of voordat de
kudden van zoogdieren ronddoolden door
de bosschen en steppen van het Tertiaire
tijdvak. Ze zullen het toen vooral gehad
moeten hebben van de beekjes en water
loopen en van het vruchtbare fijne puin, dat
pas verweerd komt afspoelen van de bergen.
Op zulke plaatsen vindt ge ze dan ook DU
nog in de Alpendalen, ook zonder dat er
koeien komen. Ieder wandelaar kent daar
wel de nog al steile half-kegelvormige
hoopen tegen den berg aan, van onder tot
boven begroeid met meer dan manshooge
weelderig groeiende kruiden: monnikskap
om van te waterlanden en de prachtige,
sierlijke hazensla Prenanthes), de melksla
Hoefblad, in vollen bloei
meer of minder dan een nieuwe, verschrik
kelijke gedwongen prostitutie. Want welk
onderscheid is er of de vrouw het loon
voor haar afschuwelijk bedrijf ontvangt uit
de hand van den man, of van den Staat?
De vrouwen van Samara hebben geener
lei verschil hierin bemerkt, toen zQ gedwon
gen waren zich te geven aan hem die daar
voor aan den beurt was. Wat helpt het haar
of zij worden beschouwd als staatsbeambten,
die op vijfendertig jarigen leeftijd zullen
worden gepensionneerd ?
De inneming van Samara, door
deTsjechoSlovaken maakte aan dezen verschrikkelfjken
wantoestand een einde. Maar voor hoe
lang?
De theorie is er; het ideaal bestaat. Wij
hebben gezien en ondervonden dat .het
Bolsjewisme voor niets terugdeinst, waar
het geldt zijn idealen door te zetten. Het is
dus te vreezen dat het ook deze Idee tot
werkelijkheid zal maken.
Want afgezien van het bolsjewistisch
ideaal, heeft zij bovendien neg hare buiten
gewoon praktische zijde: het is n.l. het
eenige middel om de voor de Bolsjewiki
zoo gevaarlijken en hinderlQken invloed
van het ouderlijkhuls op de jeugd te ver
nietigen, de eenige mogelijkheid om zelf de
opleiding der jeugd ter hand te nemen en
dus den kinderen slechts Bolsjewistische
ideeën in te prenten.
Hoe het zij, reeds de theorie alleen,
of zij nu tot uiting komt of niet, brandmerkt
reeds het Bolsjewisme, Zij toont aan hoe
het staat in de verhouding tot de vrouw. Zij
bewijst dat alles, wat de Russische vrouw
met moeite had verkregen, vervalt, dat
geen ander beroep, geen andere werkkring
meer voor haar is weggelegd, als die eene
vreeselijke plicht: zeventien jaren lang, haar
lichaam algeheel te moeten afstaan, aan den
Staat!
Niet, als slavin van een enkel individu,
van den man, maar slavin van alle mannen
van den Staat.
Een kreet van afgrijzen is door gansch.
Rusland gegaan, toen deze houding van het
Bolsjewisme jegens de vrouw bekend werd,
een wanhoopskreet van millioenen!
Op duizenden vergaderingen werd hier
tegen geprotesteerd, in vliegschriften werd
de oproeping geplaatst om tot verzet aan te
manen, de Bolsjewiki verloren zelfs hun
meest gettouwen aanhangsters. Tot hen
kwamen slechts zij, die de parodie zfjn der
vrouw: het uitvaagsel van het vrouwelijk
geslacht. De verontwaardiging was z
groot, dat zelfs de oificieele pers deze theorie
over de vrouw trachtte te bestrijden door
te beweren dat het een anarchistisch denk
beeld was. Het mocht niet baten.
In Rlissische kringen weet men nu wat
onze vrouwen van het Bolsjewisme te
wachten hebben, wat er van onze huisgezinnen
overblijft, wanneer het Bolsjewisme niet zoo
spoedig mogelijk, van den aardbodem ver
dwijnt! Geen ander als bovenstaand vraag
stuk is zoo geëigend als dit, om den waanzin,
het misdadige van het Bolsjewisme te ken
schetsen; geen ander ook in staat om het
Russische volk en vooral de vooruitstrevende,
vrijheidslievende Russische vrouw, op te
zwiepen tot den allergrootsten tegenstand.
En deze tegenstand groeit reeds aan.
De Bolsjewiki heerschen thans nog slechts
door de ontzettende terreur, in 't leven
geroepen door hun ^huurlingen. Doch aan
alle kanten van het groote rijk, neemt men
de wapens op om de vreemde indringers
waaronder slechts n Rus Lenln te ver
delgen. Men zal hun sporen doen verdwijnen
en een werkelijk nieuw Rijk, een vrij Rijk
stichten, monarchie of republiek, wat doet
de naam er toe.
Dan zal ook de Russische vrouw schade
loos worden gesteld voor het afgrijzelijk
lijden van het heden en door medewerking
op het door haarzelve gekozen arbeidsveld,
een rechtvaardige belooning vinden.
WL A D IM IR
IIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(Mulgedium) en Adenoslylis, waarvan de
bladeren al heel veel op die van hoefblad
gelijken en eindelijk het hoefblad zelf, zoo
wel ons gewone groot-hoefblad als de fraaier
bloeiende soorten, het witte hoefilad en
het wollige hoefblad en dan nog een
heeleboel planten meer, die we allemaal weer
gaan zien, als het reizen in het buitenland
wat gemoedelijker is geworden. En dan
doet het merkwaardig aan, wanneer we al
die mooie planten van de berghelling of
van de oevers der ruischende beekjes in
even grooten overvloed terugvinden in de
onbeschrijfelijk smerige omgeving van de
Sennhüiten. Maar dat is alleen om die
stikstof.
De bloem van het groot-hoefblad begint
bij ons in Januari al naar boven te komen,
nog dicht gehuld in een menigte
knopschubben, die met elkaar een dikke maar
spitse kegel vormen, waardoor zelfs vaste
grond en steen gemakkelijk wordt op zij
gedrongen. Verder is het nu een kwestie
van vochtigheid en warmte, vooral warmte,
hoe snel de stengel zich gaat strekken, eerst
onderaan en dan hoogerop, totdat tenslotte
de bloeipluim zich een decimeter of zoo
boven de aarde verheft. Dan gaan de
b'oemhoofdjes zich openen en die kunnen
tweeërlei uiterlijk hebben. Op onze foto,
een van de vele knappe werkstukjes van
mijn ouden vriend, den heer G. Bosch, ziet
ge dat elk hoofdje bestaat uit rafelig fijn
gedoe en ieder rafJtje is dan eigenlijk een
apart bloempje met een stampertje, dat later
een vrucht kan worden. Omgeven door die
fijne franje vindt ge echter midden in elk
hoofdje een of twee, of zelfs enkele meer,
grootere bloempjes, duidelijke vijftandige
bekertjes en daarin zit behalve een ver
worden stampertje, dat zich verder niet
ontwikkelt, nog een aaneengesloten kringetje
van helmknopoen, die al of niet bruikbaar
stuifmeel leveren, meestal niet. Ik heb een
aantal van dergelijke planten In mijn
Amsterdamschen schooltuin en die geven dan ook
oooit fijpe vruchten. Toch doen ze net
alsof, want wanneer ze zijn uitgebloeid, dan
schiet de stengel nog eens weer met extra
snelheid een paar voet de hoogte in, om de
gekuifde vruchten, die hij niet heeft, des te
Een Kijkje in het Reclasseeringswerk
Een kijkje in de wereldjvan verwaarloosde
kinderen gaf mevr. Heldt verleden week
aan de leden van de af d. Amsterdam van
den Ned. Bond voor Vrouwenkiesrecht.
't Was een genot soms een heel droe
vig om het kleine, kittige, dappere
vrouwtje te hooren sprekeno ver haar moei
lijk, afmattend, soms ondankbaar, soms
zoo hél dankbaar werk onder ontslagen
gevangenen vrouwen en verwaarloosde en
misdadige kinderen. Er straalde zooveel
toewijding van haar uit: men voelde, dat
als iemand een misdadige of verwaarloosde
terecht kon brengen, dat zy het dan was,
Zg gaf geen, systematisch overzicht van
de kinderwetten en van de taak der Voog
dijraden enz. maar zij deed grepen in de
werkelijkheid.
Het was een kijkje" in een poel van
menschelijke ellende. Zoo het verhaal van
een moeder van vier jonge kinderen, die
voorwaardelijk was veroordeeld tot ge
vangenisstraf met een proeftijd van een paar
jaar en die dat verborgen hield voor haar
man, met wien ze zielsgelukkig was, en die
nu nooit haar .man hoorde thuiskomen, of
het hart klopte haar in de keel van angst,
dat booze buurvrouwen haar mochten hebben
verklapt. ZQ vertelde ook, dat de
reclasseering van ontslagen gevangen vrouwen
zooveel moeilijker is dan van mannen, om
dat de slechte vrouw zooveel slechter is
dan de slechte man; zooveel hartstochte
lijker en feller in liefde, maar ook in haat.
Als de vrouw eenmaal in de diepten der
misdaad is afgegleden, dan is er dikwijls
geen redden meer aan.
Toch wel. De spreekster vertelde van een
vrouw, die een vreeselijk leven van misdaad
achter den rug had, maar in de gevangenis
een patrones trof, die haar in 't hart wist te
grijpen, en nu werkt deze vrouw zelf mede in
de reclasseering en zet haar huis open voor
ontslagen gevangen vrouwen. Daarna weer
een verhaal van een vrouw, verslaafd aan
den drank, die zrj, na herhaalde pogingen
tot beterschap, slapende aan tafel vond, met
haar arm in een bord met eten, stomdronken.
Hoe ze bij haar neerknielde, en haar wakker
schudde en zei: Anna, mijn vader heeft
altijd gezegd: als je n mensch hebt gered,
dan heb je niet vergeefs geleefd. Wees jij
voor mQ die ne." En hoe die vrouw dat
beloofde, en zich onder bescherming stelde
van het Leger des Heils... En toch weer
tot haar zonde verviel, en verloren ging.
En de diep-teleurgestelde vrouw, die haar
had willen redden... ging werken aan een
ander geval."
En dan de kinderen! Het eene tafereel,
nog droeviger dan het andere, Het Mevr.
Heldt aan haar ademloos luisterend publiek
voorbijgaan, en haar stem trilde van warm
medegevoel met haar pleegkinderen. ZQ
vertelde van kinderen van 9 en 10 jaar,
die door de moeder werden meegenomen
naar winkels, om de aandacht van de
winkeljuffrouw |af te leiden, terwijl moeder
stal. Van kinderen, die thuis broodkaarten
en bons stelen en aan opkoopers
verkoopen. Van kinderen beneden 12 jaar,
die reeds diefstal met braak plegen. Van
kinderen, die opgroeien te midden van
woeste tooneelen van dronkenschap en
onzedelijkheid, en voor wie het leven geen
enkel geheim meer heeft. Zij vertelde van
den noodlottigen invloed van bioscoop en
sigaretten-rooken van een meisje, dat als
minimum 30 sigaretten per dag rookte
en hoe kinderen, aan bioscoop en sigaretten
verslaafd, stelen, om 't noodige geld te krijgen.
Het middel er tegen ? Mevr. Heldt zeide:
Wilt ge het zedenbederf onder de kinderen
tegengaan, hervorm dan de ouders." Als de
ouders medewerken, zijn misdadige kinderen
bijna altijd terecht te brengen; als de ouders
onverschillig zijn, of den ambtenaar van de
kinderwetten wat voorliegen, dan is 't geval
meestal hopeloos. En daarna sprak zij over
het zegenrijke werk van Pro Juventute.
Als een kind een strafbaar feit heeft ge
pleegd, dan tracht Pro Juventute te bewerken,
dat er geen strafvervolging wordt ingesteld,
en dan wordt het kind een kans gegeven
om zich te beteren en tracht men het terecht
te brengen. Dikwijls gelukt dat. Mevr. Heldt
zei in beminnelQken eenvoud: Ik geef een
geval niet gauw op, dat verbiedt mijn
ijdelheid."
mini iiiiiimiiiiiiiiiiini
gemakkelijker door den wind te laten
verspreiden.
Dat is nu alleen in orde te krijgen door
den anderen bloeivorm van groot-hoefblad
in de buurt te brengen. Die maakt ook zoo'n
pluim, maar lang zoo groot niet en gevormd
uit bloemhoofdjes, die bijna uitsluitend be
staan uit van die mannelijke bekerbloempjes
en dan met echt goed stuifmeel. Deze man
nelijke pluimen zien er veel mooier uit dan
de vrouwelijke en worden dan ook bij voor
keur als sierplanten gekweekt in de
wltbloemlge of rose soorten Petasites albus en
Petasites fragrans, die ge wel in de prijs
couranten kunt vinden. Die naam Petasites
moet afkomstig zijn van een Grieksch woord,
dat breedgerande hoed" of zoo iets betee
kent rn dat doelt op de bladeren, die even
als bij klein-hoefblad te voorschijn komen
Hoefblad, jong
Herinnering
Teekenlng voor de Amsterdammer van
Rldau Ehrhardt
imimimiiiimii
Dat laatste was meer dan een verzuchting;
't was een vraag, een bede. Een bede om
hulp bi] het prachtige werk dat Pro Juven
tute doet. Een bede om financiëelen steun
aan de tijken; een bede aan alle vrouwen
om mede te werken, mede te helpen in dit
reddingswerk, dat zooveel liefde en zooveel
toewijding vraagt.
Gemakkelijk, of prettig" in den gewonen
zin van het woord is het werk zeker niet.
Mevr. Heldt zei oprecht: Mijn eerste boefjes
hebben mij heel wat tranen gekost". Maar
zij voegde er aan toe: De liefde is de
groote redster", en zij eindigde met de
woorden: Wij die sterk zQn, zijn schuldig
om de zwakheden der onsterken te dragen."
Wie helpt deze sterken dragen ?
BERTHA LEDEBOE R.
iiiliilliiHlimimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiii
Mededeeling
Naar aanleiding van het stuk van mej.
Marcus Het land vanliefde voorde Vrouw"
in het Nr van 22 Maart j.l., vernamen wij
van bevoegde zijde dat aan Nederlandsche
meisjes, die plan mochten hebben naar
Canada te emlgreeren, dringend wordt aan
geraden zich eerst om inlichtingen te wen
den tot het Informatie-Bureau der Nederl.
Vereeniging Landverhuizing", Dir. Jhr. J.
C. C. Sandberg, Bezuidenhout 30, Kamer
102, 's-Gravenhage.
iMiiimiiMimn
als de bloei op zijn eind loopt. Eerst zijn
ze grijs en ineengefrommeld, nog niet eens
zco groot als een hand, wanneer ze boven
den grond komen. Maar als nu de
Meiregentjes komen en de zomerzoelheid, dan
gaan ze zich strekken en strekken tot plak
katen van wel een meter in doorsnee. Het
zijn o, zulke mooie bladeren, forsch
gesteeld en prachtig onderspannen en gesteund
door een sterk aderstelsel, vooral zeer mooi,
waar de bladsteel in den bladrand over
gaat. Het blijkt al spoedig, dat de plant
aangepast is aan vochtige standplaatsen,
want in de droge Juni als de middagzon
brandt, overtreft hun verdamping den water
toevoer door de wortels en dan staat het
heele geval er troosteloos verwelkt bij.
Maar in de middagkoelte herstellen ze
zich spoedig en als de nacht zeel en
bewolkt is, dan krijgt de watertoevoer
weer zoo de overhand, dat thans de
verdamping te kort schiet en uit den
bladrand het heldere water wordt uitgeperst,
alles met alles een beeld van groote activi
teit. En onder den grond is de plant dan
bezig niet alleen met de vorming van nL-uwe
blad- en bloemknoppen voor een volgend
jaar, maar ook met het maken van uitloopers
naar alle kanten tot anderhalven meter lang,
zoodat op gunstig terrein de plant van dit
jaar in een volgend jaar omgeven is door
een kring van nieuwe planten en onder om
standigheden ons hoefblad dus ook kan
optreden als vormer vanheksenkricgen.Het
spreekt vanzelf, dat we in onzen tuin heel
wat moeite hebben om zoo'n overweldiger
binnen zijn demarcatielijn te houden.
De wetenschappelijke naam voluit is
Petasites officinalis, maar de plant is thans
niet meer in de geneeskunde in gebruik.
Uit den Duitschen naam Pestwurz is af te
lelden, dat hij gold als geneesmiddel tegen
de pest, maar 't hielp zeker niet.
DeEngelschen noemden hem butterburr", ik weet
niet waarom en de Franschen spreken van
chapeau d'eau en chaperoniere, vanwege
die hoed en parasol.
JAC. P. T H 14 s SE