Historisch Archief 1877-1940
12 April. '19. - No. 2181
"r i t i
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE VERBINDING DER Y-OEVERS
door W. FENENGA
Nu Burgemeester en Wethouders opdracht
hebben gegeven, plannen voor een vaste
verbinding tusschen de belde Y-oevers te
ontwerpen, komt het mQ noodlg voor, op
deze aangelegenheid nog eens even met
een paar schetsjes te wijzen. Het eene: een
platte grond, het andere: een gedeelte van
de tunnel, met ingang aan de stadszijde.
Op den platten grond ziet men, dat ik mij
voorgtel de verbinding te maken tusschen
Steiger H aan de de-Ruyterkade, en aan de
Tolhuls-zijde op het mtddenelland tusschen
den Ingang der beide sluizen. De jachthaven,
nu in aanmaak, zou dan gedeeltelijk terrein
verliezen, of, de verbinding zal moeten wor
den verlegd; aan het systeem echter doet
dit niets af.
Beziet men dit kaartje, dan zal het op
vallen dat voor de meeste bewoners de
overtocht met de stoompontveeren de naaste
weg is en zal blijven. Welke verbinding ook
in de toekomst zal worden gemaakt, de
stoompontveeren zal men niet kunnen mis
sen. Maar ja, men wil nu eenmaal een
vaste verbinding en voor dit geval mag
de volgende overweging nóg eens goed
onder de oogen worden gezien.
Bij de diverse lezingen die ik naar aan
leiding van deze zaak heb gehouden, is het
mfl steeds gebleken, dat men hier te lande
een tunnelverbinding nog te weinig kent.
Een gevolg daarvan is, dat men er niet
voor voelt. Men is zoo gewoon aan een brug,
dat hoe dan ook, bij de meesten deze ver
binding de voorkeur verdient. En dit is toch
ten onrechte, aangezien een brug in deze
niet aan het doel zal beantwoorden. Ik heb
reeds meermalen gezegd, dat het aantal
zeeschepen dat Amsterdam gemiddeld per
dag passeert in normale tijden niet minder
is dan 10 inkomende en natuurlijk evenveel
uitgaande. Dat zijn reeds 20 schepen, ter
wijl er ongeveer 100 binnenschepen en
Zuiderzee-tjalken per dag de stad passeeren,
waarvan zeer zeker 40 stuks die niet onder
de brug door kunnen varen, tenzij die
abnormaal hoog gebouwd
isMen krijgt bfl een brug dus de omstan
digheid dat deze voor een groot gedeelte
van den dag zal moeten openstaan en daarom
zal ieder het met mQ eens zijn, dat dit voor
net verkeer maar weinig doeltreffend is.
Nu het tunnelplan. - Aan belde oevers
bevindt zich een gebouw waarin electrisch
bewogen liften de passagiers naar beneden
of naar boven brengen; deze gaan onge
stoord hun gang. Men kan dan wandelen
door de tunnel, die geheel electrisch verlicht
is, of, acht men het noodig, gebruik
maken van een klein trambaantje dat zich
in de tunnel bevindt.
Hierbij heeft men dus een vaste verbin
ding en doet zich geen anderen oponthoud
voor dan dat men bij aankomst in de wacht
kamer mogelijk een oogenblikje zal moeten
wachten Indien de lift juist is vertrokken.
Maar dat, zooals gezegd, kan nooit anders
dan een zeer klein oogenblikje zijn, omdat
Teektnlnlng voor?De Amsterdammer" van George van Raemdonck
Jordaan
ITENTOONSTELLING
HET SIGNAA|L"
GEOPEND VAN 10-5 UUR
i TOEGANG VRIJ - ZONDAGS GESLOTEN j|j
KUNSTZAAL DE BIJENKORF ?
De Kreet
... En als een vogel stQgend blij
wiekte mijn ziel omhoog,
totdat aan alle kanten haar
oneindigheid omtoog.
Beneden lag al angst en smart
van 't armlQk menschbestaan,
ik zag alleen de groote zon
haar gouden lichtweg gaan.
In Hooit-vermoede zaligheid
zweefde mijn ziel en dacht
dat dit niet meer begeven kon,
maar 't was nog niet volbracht.
Want plotseling steeg daar een kreet,
zoo hartverscheurend schril,
van d'aarde «p, n enkle kreet,
toen was weer alles stil.
Maar door dien kreet werd alle vree
wreed uit mijn ziel gerukt,
verrukking week en 'k vond mij weer
op aarde, droef gebukt,
en wist dat onze eigen smart
een deel is van het leed
dat op de gansene Menschheid drukt
als een benauwend kleed.
g Zoolang de Menschheid naamloos lijdt,
is er geen blijvend heil,
of d'enkeling al eenzaam stijgt
tot hoogten licht en ijl.
H. GILT A Y
llllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliuitlllllllllllllll
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenborg
DAGELUKSCHE MQTORDIENST
UT1ECHT LEIDEI DEI Uit KIFT
flutMHtnu. ItncIrtitbiTNra. rrij<ki*l. bittiiml
VICI.
De Verbinding der beide IJ-oevers
Doorsnede gedeelte tunnel met lif i kokers
liiMiiiiiiiiiiiiiililliiiiliiiiiiMiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiMiiiiiMiiiiiiimmiii
JUBILEA : Mama Sans-Gêne. De
Blauwvos. Driekoningen
avond.
Niemand is graag de booze fee, en neef
Nurks blyft een beschamend voorzaat.
Maar het moet mij toch van het hart:
waarom nu, terwijl van zoo vele, ook
onverhoopte zijden, de dramatische kunst
in haar hooge waarde wil worden erkend
en men het volk van Nederland van den
eerbied voor zijn nationaal tooneel tracht te
doordringen, waarom nu een tooneelfeest
misbruikt om dit volk omtrent den ernst van
zulk gezamenlijk.streven op een dwaalspoor
te leiden? Het jubileum, zoo willekeurig als
dit in ons land wordt opgezet en uitgebuit,
is een verouderde instelling, die met de
verheffing van het gilde wel inde
Schmierewereld zal achterblijven. Gelegenheid een
kunstenaar in een, hem waardigen, vorm te
toonen, dat de toeschouwer zich ten allen
tijde diens schuldenaar weet, zal desniette
min gevonden worden, de band die den ont
vankelijke bindt aan den begaafde is van
te hechten aard dan dat wij dien afhankelijk
zouden vreezen van de vergulde letters
en het record onzer bloemkasteelen. Doch
ii 111111111111111111
Oostersche Tapijten
Indien U Oostersche tapijten bezit (Per
zisch, Turksch, enz.), welke niet met Uw
ander huiselijk interieur harmoniëren, of
die U om welke reden ook wenscht te
verkoopen, schrijft dan aan Y BAZIR, Impor
teur, Zoutmanstr. 61, te 's Gravenhage,
Tel. 1843, welke zich door geheel Nederland
laat ontbieden en die tegen zeer hooge
prijzen alle soorten Oostersche tapijten
koopt (nieuw of gebruikt), ongeacht de
afmetingen en de prijs. Bewaar dit adres.
Mllimillliiiimimiimmiiim
zoo lang de primitieve vorm aanhang vindt,
zoo lang er gevraagd en getuigd moet wor
den In dezen weinig kleschkeurigen zin, laat
dan voor het minst de gehuldigde niet
meenen, als het middelpunt van al deze goede
bedoelingen, In geestelijk négligéte midden
der gasten te mogen verschijnen.
Dat men niet juist de première van een
diepzinnig kunstwerk voor zulk een bewo
gen avond kiest Is begrijpe'ijk, ook dat tal
van huishoudelijke overwegingen de keuze
van het stuk kunnen beïnvloeden, en ztlfs
dat een nog jeugdige jubilaresse, wel-bewust
met een oogopslag honderden te kunnen
bekoren, niet bij voorkeur als de heks van
Haarlem haar joyeuse entree zal maken.
Bovendien, de omstandigheden waaronder
tot dusver ons ongesubsidieerd tooneel ver
keert, leggen ons op veel minwaardigs door
den beugel te laten gaan. Tout savoir c'est
tout pardonner. Dat was het. Doch naderen
wij nu niet de kentering'? En zullen wij dan
niet een groot pleit aanhangig! moe
ten getuigen met meer onderscheiding dan
te voren, en zonder aanzien des persoons?
Te klemmender wanneer het geldt, niet een
gewone voorstelling, die door het repertoire
slipt, maar een met ostentatie in licht en
luister geheven tooneelgebeurtenis ? In
plaats de schouders op te halen en er ons
stilzwijgend bij neer te leggen : de publieke
k nderhand is gauw gevuld en de menschen
slikken in de feestvreugde wel elk surrogaat.
Het publiek, dat vandaag geroepen wordt
ter eere van een beminde vrouw, dit sur
rogaat toe te juichen is hetzelfde publiek
dat morgen zal moeten worden gewonnen
voor den dichter nn het dichterlijk
verbeeldlngsspel. En een jarige, die zichzelve en
haar publiek respecteert, zou ons liever zijn
geweest wanneer zij daar gestaan had, haar
roeping getrouw, niet slechts als Marie van
Eijsden?Vink, maar als een vertegenwoor
digster der Nederlandsche tooneelkunst, die
het tijdstip waarop de oogen van het ge
heele land op haar gevestigd zijn, gelukkig
prijst om den menschen te mogen bevestigen:
mijn kunst is een kunst van goeden huize
een macht tot beschaving, een fleurige
verheffing.
Mevrouw van Eijsden, het behoeft geen
nader betoog, is een lieve, een hartelijke
vrouw, een ijverig lid van het
Rotterdamsch gezelschap en een deugdelijke
Braakensiek Van Raemdonck
Wat onze teekenaars doen als de Sovjet-Republlek is uitgeroepen.
niiiiiiii i uil niti uu uiiiiiuum umimiii miiimiuii iiiiiiiiiiuii i i i i ui i imiim ui 111 i iiuiiiin iimiiui UMI l uu miium uiiiiuu uu
in iederen toren 3 of 4 dergelijke liften in
dienst zijn. Bedenkt men nu dat het wan
delen door die tunnel geheel beschermd
gaat tegen alle weersinvloeden en storingen
en vergelijkt men daarbij den tocht over
een brug, blootgesteld aan alle weersin
vloeden met het zeer zekere vooruitzicht
iiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiiilliiiiiiiiiiimiilmmiiiiiiiiiiiiiiiimii.iiiiiiiiiiiiiiiiii
van eenigen tijd te moeten wachten alvo
rens het open gedeelte der brug gesloten
is, dan zal het noodig zijn dat B. en W. f n
de bewoners van den Overkant van het Y,
die er zeker het grootste belang bij hebben,
deze aangelegenheid nog eens goed onder
de oogen zien en zich uitspreken voor het
verkrijgen van een tunnelverbinding.
Technisch, dit zij gezegd, is tegen een
tunnel geen bezwaar.
echtgenoote. Dit alles hef ft zijn verdiensten
en kan desverlangd in ruimer kring dan den
huiselijke worden gevierd. Doch zij is
tevens een kunstenares, die, wat niet ieder
gegeven is, een hoofdrol kan drageneneen
warme sfeer schept OD het tooneel, eene,
die in werk van Hartleben verraste en wier
marquante uitbeelding van de vrouw in
Domheidsmacht" nog versch in het ge
heugen ligt. Van deze kunstenares niet
een der grootsten maar toch eene van het
eerste plan hadden wij gehoopt bij dit
vierde kroonjaar iets te zullen ontvangen,
dat ook ons op haar feestavond blQ zou
hebben gestemd. Over de vraag of er goede
en slechte kunst bestaat, of eenvoudig kunst
en geen-kunst, zou een onderhoudend debat
te voeren zijn Aan den lijve voelt men alleen
dat slechte of geen-kunst, die voor (goede)
kunst aan den man wordt gebracht, de ziel
neerslaat en drukt als een persoonlijk ver
driet. En dat de aesthetische eisen, aan
dramatische kunst gesteld, voor de eischen
der moraal niet onderdoet.
De opvoering van het, onder den specu
latieven titel Mama" Sans-Géne" geboden
roman-uittreksel, liet een kinderachtigen
na-smaak. De achtelooze, ook door de
jubilaresse, die enkel grove reminicensen van
haar indertijd beminnelijke Hertogin van
Danzig wist op te halen, geenszins gerele
veerde vertooning, heeft de oprechte gene
genheid van honderden op een zware proef
gesteld. * * *
Ook met de vertooning van De Blauw
vos" heeft het zilveren Chrlspijn-paar geen
gelukkige bruiloft gevierd. Het werkje van
Frans Herczeg, brutaal raffinement of ge
raffineerde brutaliteit, zonder meer, vraagt
in «ie vrouwelijke hoofdrol een beeldschoone,
lieflijk perverse, onwaarschijnlijk bevallige
en ondoorgrondelijke vrouw, zooals Paul
Bourget en Marcel Prévost ze goed hebben
gekend, doch zooals onze bodem er niet
n op de duizend voortbrengt. Zelfs niet
in de literaire veTbeelding onzer auteurs.
Tegen de stelling: de kleeren maken de
vrouw, is zij een wandelend pleidooi, zij
maakt, tot ons aller wanhoop, de kleeren,
en het zou al den geheelcn comedie-gang
waard zijn geweest, wanneer wij hadden
mogen reikhalzen, niet naar de blauw vos,
maar naar de wijze waarop Ilona" haar
blauwvos droeg.
De Verbinding de belde IJ-oevers.
Plattegrond van den omtrek van de plaats waar de tunnel moet komen.
Illllllll IIHIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllll
Mevrouw Chrisprjn-Mulder is niet die
eene der duizend. Zij is een knappe
uitbeeldster, welke in verschillende rollen door
karaktervol spel de aandacht trekt, misschien
een tooneelspeelster, die In htt repertoire
van een Rose Bertens zou kunnen groeien.
Haar deugden, waartoe vooral oik de ge
wetensvolle ontleding van een figuur behoort,
werden bij deze gelegenheid echter tot ge
breken, die Ilona", de begeerlijke, met een
bewijsje van een glimlach fascineerende
sphirx, verpletterden. Door ongeveer alles
na te laten wat zij, klaarblijkelijk op grond
van nauwkeurige studie aan de rol had
afgevangen, zou zij wellicht, in weerwil van
de uiterlijke middelen, die haar ontbraken,
van deze soort vrouw een aanduiding hebben
kunnen geven. Doch dit is dan ook al alles
wat ervoor haar in dit werk te bereiken viel.
Nu, en zulk een vrouw zou dan door de oogen
van den ntïeven celibatalr, wiens aangeboren
kuischheid de vrouw in het algemeen en Ilona
in het bijzonder op zulk een ijl voetstuk van
idealisme plantte, dat hij er niet aan raken
durft, den ganschen avond belicht" moeten
worden Hoe verrukkelijk zij is, zouden we
eerst recht door hem, door den omfloersden
klank van zijn stem en de ingetogenheid
van zijn gebaar, gewaar worden. Een fijn
ontbolsteringspfocès, l'éducation
sentimenta'e voor den meer gevorderde. Dat het zich
voltrekt onder de oogen van Ilona's echt
genoot, de man der wetenschap, die in alle
vrouwen de vrouw ziet, en het speciale
exemplaar dat hem behoort, zonder hartzeer
afstaat aan den levenspoëet voor wien
alle vrouwen slechts n vrouw zijn, de
Ilona van den vriend, is een bijkomstigheid,
doch ook hier haddrn literaire stelling en
tegenstelling sterker moeten spreken.
Chrispijn jr. is te veel Italiaan op het tooneel
voor zulk een, in wezen breed-wee
moedige rol Hij beheerschte het tooneel
niet; innerlijk verweer werd tegenpruttrlarij.
Het is geen toeval dat ons bij deze fees
telijke gelegenheid als zijn beste werk
in herinnering komt, zoowel om het zui
delijke als om het fantastische in deze
uitbreidingen: een paar Shakespearerollen
en dat kostbaar vorstelijk figuurtje, de
glorie van Vasantasena". Ook op een
ander plan, onder de tooneel-apachen ver
diende Chrispijn zijn sporen. Maar de
Blauwvos" bood nu juist aan dit apart talent
weinig kans. En de geheele vertooning
miste de strakke lijn der intellectueele ver
fijning, de geslotenheid, die dit leeg en
maar matig geestig werk als spel boeiend
had moeten maken.
*.*
De derde jubilaris, Oscar Tourniaire, nam
het zekere voor het onzekere, hield zich aan
Shakespeare. Hij is er voor geboren.
Begaafd speler van het tweede plan, brengt
Shakespeare hem op het eerste, zoodat thans
het gehefle land Jonker Bibberwang kent
als een der steunpilaren van den schoonen
Driekoningenavond". Dat hij ook eenmaal
bemind geworden is... wie zou het be
twijfelen l Wij mogen zeggen, dat hij nog
steeds, als om strijd, door een itder wordt
bemind". Want de stelling, dat er feitelQk
geen bij rollen" bestaan, dat elke rol, ook
de schijnbaar geringste in een tot volledig
leven gewekte voorstelling de waarde van
een hoofdrol verkrijgt, maakt hij tot waarheid.
Den gcvulden, geestig in het geheel ver
weven achtergrond van Driekoningenavond"
danken wQ mede aan zijn fantasie, aanzijn
trouw. En waar hij in blonde bescheidenheid
naar voren treedt, eikenr en wij den kunstenaar,
die het evenwicht tusschen doen en laten
vond en schoonheid schept uit verdwazing.
Een deel van het grhe>m : het
Shakespeareblflspel daalde met Schuhe in het graf, het
her.eeft in Tourniaire, d'n jongere. Dit lijkt
mij de beteekenis van dit, ook min of meer
onverhoeds, zilveren jubileum, waarin wij
tevens een hulde aan den onuitputtelQken
Shakespeare mogen zien, die bQ strengste
gebondenheid, den speelschen zin, het talent
van den tooneelspeler, viert tot in het
oneindige.
TOP NAEFF