Historisch Archief 1877-1940
26 April '19. No. 2183
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
De Juffrouw moet heel eventjes uit (Passing Show)
Teekeniny voor ,de Amsterdammer" van /oh. Braakenstek
, Zeet zijn, kindertjes, tot ik terug kom l"
Leger en Burgerij (The Bystander)
Nu zij terugkeeren. . .
MOEILIJKE KEUZE
Troelatra: Welke van deze is nu mijn werkpak?"
zijn de toestanden heel anders
dan voor een jaar. . . .
oimiimintiiiimmfiiiiii
"l"1 "l"l"<tlllllHI<IIIIIIIIIIIHIIlmlHIIIIIIIIHIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1llllllltllllllllllllllll Illlllllllllllllllll l l IIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIHI
IHIIIIIIIIIIIIII .llllllllltlllllllllllllllHlllllMlllllllllltllHIIIHIIIIIIlmlIllllllllllllllllllllllllllllllllllMlltllmmlIIIH
De uitgaans-avond der kunstenaars
Iedereen kan zich vermaken.
Daarvoor is niets anders noodig dan een
entréekaartje voor de een of andere schouw
burg of bioscoop, plus een zekere dosis
attentie en een zakje bonbons. Dan gaat
alles verder vanzelf, en men wórdt vermaakt.
Maar er is n avond in het jaar dat men
zelf een handje moet meehelpen, dat is de
Goede Vrijdag. Men heeft mij verteld dat
die avond in zekere kringen van hoog
-aangeslaeenen velerlei onoverkomelijkheden biedt.
Niet iedereen heeft nu een maal de capaci
teiten om zichzelf eenige afleiding te ver
schaffen.
Dezulken durf ik aan te raden het jaar
feest der kunstenaars te bezoeken, den
OERINOEP, den vrijen avond der kunstenaars.
Kunstenaars zijn toch wonderlijke
menschen... n avond per jaar is er geen comedie,
en ziet... ze maken ereencomedie-avond van.
Stel u voor dat de effecten-handelaars
een f xtra beursfuifje hielden op Zondag, of
de gemeenteraadsleden feestzitting op de
13 van de 14 dagen die ze niet bij-een zijn,
of dat de redacteuren van het Nieuws van
den Dag op l Januari een extra-guitige
extra-editie van hun blad lieten verschijnen.
Maar het tooneel schijnt nu eenmaal iets
te zijn, dat je heelemaal in beslag neemt
en daarin verschilt het met geldhandel,
gemeentepolitiek en krantenschrijverij.
En daarbij komt nog iets.
Wanneer ik tooneelspeler was, en ik had
364 avonden en de noodige malen 's middags
gewgd, wat een ander bedacht heeft, dan
zou ik het ook wel eens aardig vinden te
vertellen hoe ik er zelf over denk.
Dat doen ze dan ook wel in het cabaret
van hun feestavond.
Maar eerst de zaal:
Piet Kohier en Henri ter Hall
De zaal van Bellevue, die kent u immers?
t Groot, leelijk en genoegelijk.
En het publiek k groot, hél mooi en
opgewekt. Als pièce de milieu het
neutraalvermakeiqk kamerlid Henri ter Hall met
echtgenoote en den heer en mevrouw Piet
Kohier, allen in rokken, bloemen en d
colleté's. Achter in de zaal tusschen de
jeunesse dorie het minder neutraal en
even vermakelijk kamerlid Kleerekoper.
Voorts geen kamerleden meer, doch,
daarentegen vermaak: vermaak-acteurs,
vermaak-actrices; heeren die zich vermaken
willen en meisjes-van-vermaak.
Het is alsof een wolk van poeder en
rouge, over het voetlicht getrokken is, en
Het vermakelijk kamerlid
zich gelegd heeft over schouders en wangen.
Er is maar n man in de zaal die niet
uitsluitend op vermaak bedacht is, en dat
is de controleur der auteursrechten:;
intusschen: ook deze vermaakt zich.
Het zou ondankbaar zijn, het geboden ver
maak te critiseeren; voldoende zij de op
merking dat het een uitgaansavond was en
dat er niet gevochten is.
Integendeel, men waardeerde elkanders
grappen ten zeerste. En er werd niemand
boos... zelf i de heer Koopman niet toen
de grollenmaker Contran hem trachtte te
imiteeren door te praten als een Amster
dammer van 3-hoog-achter... zelfs Louis
Davids niet, toen men hem herhaaldelijk,
en met eenigen twijfel aan de oorspronke
lijkheid van z'n liedjes, voor een gochemerd
uitmaakte... zelfs Rido niet, toen hij zijn
hersens ge-exposeerd vond met bijschrift;
Made in Germany" en zelfs het publiek
niet... toen men de trouw van alle
huldigingscommissies-ter-eere-van-jubilea in twij
fel trok met de insinuatie dat het er deze
commissarissen om te doen was zichzelf
op den voorgrond te dringen.
De heer Hissink was zoozeer van dit
laatste doordrongen dat hij de insinuatie
hartstochtelijk de zaal inslingerde, waar een
aantal onschuldige ex-contribuanten aan
jubilea goedig glimlachten.
Neen, het was een heerlijke avond, en
De vele goede eigen
schappen, die de P O
NG E R S bezit en dit
rijwiel bij normaal ge
bruik en behoorlijk
onderhoud een langen
levensduur verzekeren,
maken het GOEDKOOF
DeGroningerüiiwieleniabriekll.FOIIGERS
. . door te praten als een Amster
dammer van 3-hoog-achter. . . .
niemand werd gespaard. In haren boezem
is de partij zoo neutraal niet!
Want het leelijkst kwam haar
gemeenteraads-candidaat er af, wiens ridderorde in
direct verband gebracht werd met een souper
van ?20 het couvert" in een Amsterdamsen
hotel. Dit was de soort der fijne steekjes,
die men elkander schertsenderwijs toebracht.
Daarbij paste ons neutralen buiten
staanders slechts een vriendelijk glim
lachje.
Ja, wij lachten dan ook; wij lachten om
de opera-parodie, om de Wiener
damencapelle en de mannequins, die, aangevoerd
door den heer Busiau hun vermakelijkheid
ontleenden aan hun grappig travesti.
Alles was parodistisch bewust of on
bewust en tot de onbewuste parodie
... in 't publiek. . . .
droeg het publiek het zijne bij.
Welk een wonderlijk publiek!
Uit de tooneel wereld waren
voornamelijkhet cabaret vertegen
woordigd en de revue; overigens
waren de tooneelspelers te tellen. m?,
En het overgroote deel der be ||f
zoekers bestond, zooals bij dt "^!:
meeste dergelijke feestelijkheden,
uit avontuur-beluste jongelieden
en uit zér dikke, gedécollec- j ,\,
teerde en gepoeierde dames met ;
sigaren-puffende echtgenoten.
Wat dit voor gezinnen zijn weet
ik niet en evenmin wat ze met
kunst te maken hebben. Maar
men ziet ze overal langs de grens
lijn waar vreugd en maatschappij
aan weerszijden liggen.
Vermoedelijk staan zij aan de
maatschappelqke kant en kijken
met weemoed en verlangen terug op hunne
antecedenten aan gene zijde
De zijde waar de verlangens zweven, op
dansmuziek en waar het vermaak is van
n uur.... van n avond
MELIS STOKE
De Wiener Dames-Capelle
VRAGËNRÜSRIgl
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
Men gelieve de vragen voor deze rubriek In te
xenden aan het Redactiebureau, met op den omslag
het motto .Leekenspiegel", en onder opgave van
naam en adres (die «Is vertrouwelijk lullen worden
beschouwd.)
C. S. te G. Hoe lang moeten stembrief/es
voor de verkiezing van heemraden, secretaris
of penningmeester van een polder worden
bewaard? Hoe lang moeten rekeningen van
polders bewaard blijven?
Een termijn voor het bewaren dezer stem
briefjes is, voor zoover ons bekend is, nergens
voorgeschreven. Het komt ons wenschelBk
voor ze zólang te bewaren tot de termijn
verstreken is waarop hoogere colleges van
bestuur, hetzij ambtshalve, hetzij op inge
diende bezwaren, tegen de verkiezing over
legging kunnen gelasten en nen dus vol
doende gelegenheid te geven om de briefjes,
zoo zij die ter beoordetiing der geldigheid
van de verkiezing noodig achten, te onder
zoeken. Rekeningen moeten dertig jaren
bewaatd blijven.
Mej. M. H. te A. Kunt u mij ook zeggen
of de technische naam voor het Mok, dat
men gebruikt bij het maken van een houtsne
gravure houtblok" is?
Wij hebben verschillende kunstenaars, die
meermalen houtgravures hebben gemaakt,
deze vraag voorgelegd, maar geen van hen
kon ons den naam voor het gebezigde blok
zeggen, evenmin als degeen die ze hun
leverde.
In v. d. Meulen Boekhandel
enBibliographie vonden we nmaal het woord hout
blok" in de door u bedoelde beteekenis
vermeld; in Duitsche werken over
illustratiemethoden wordt gesproken van Holzplatte,
Holztafel en Holzstock.
De Gemeenschappelijke Vrouw
Als 't waar is wat we lezen
Hoe 't daar in München gaat,
Dat de vrouw daar in den toekom
Eigendom wordt van den Staat,
Als we hier hetzelfde krijgen
Door den leer van Ravesteijn,
Zal ons aanstaand huwelijksleven
Zoo als bij de apen zijn.
Van de kuischheid en de liefde
Trekken we ons niets meer an,
Alle maagden, alle vrouwen
Zijn voor Jan en Alleman.
Eiken dag desnoods 'n ander
Eiken dag een nieuwe bruid,
Een Germaansche of 'njoodsche
Kiest maar hier of daar wat uit.
In de groote opslagplaatsen
Zijn de stakkerds bij elkaar,
Op een distributie-kaartje
Halen we een exemplaar.
Als de grap is afgeloopen
Geen verliefd bourgeois-gedoe,
Want ze gaan, tot nader order
Naar een Rijksbewaarplaats toe.
Net als vroeger de slavinnen
En als nu de mannekijns,
Zien we ze al exposeeren
In de vrouwenmagazijns.
Als er twee dezelfde kiezen
Wordt er om 't mensch geloot,
En wanneer er woorden komen
Slaat de een den ander dood.
Trouwen, houwen en berouwen
Kent de toekomst-man niet meer
Oudertrots en kinderliefde
Mist men in die' nieuwe' leer.
Schoonheid en verfijnde vormen
Schatten we dan bij 't pond,
Als de schepsels ons bevallen
Fluiten we ze als een hond.
Al wat mooi is in 't leven
Liefde, eerbaarheid en trouw,
Missen we dan in den omgang
Met de moederlijke vrouw.
Wat we vroeger diep verfoeiden
Eeren we dan als een wet,
Als 't waar is wat we lezen
Dan wordt elke vrouw 'n slet.
J. H. SPEENHOFF