Historisch Archief 1877-1940
N*. 8185
Zaterdae 10 Mei
A°. 1919
DE AMSTERDAMMER
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
ONDER REDACTIE VAN Mr. J. A. VAN HAMEL, Prof. Dr. H. BRUGMANS, Mr. E. S. OROBIO DE CASTRO Jr., Dr. FREDERIK VAN EEDEN en H. SALOMONSON
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
Prijs per No. f 0.20. Per 3 mnd. f 2.50. Abonn. loopen per jaar
Redactie en Administratie: Keizersgracht 333, Amsterdam
Advertentiën
omslag
fO
.40
Pregel,
binnenpag.
fO.
50
Pregel
INHOUDs Blsdz. 1: Ideooratie, door v. H.
Het liberalisme in Engeland, door H: T. Whyte.
Bnitenl. Overzicht: Figuren en Noten, door dr. W.
G. O, Byvanok. 2 Mann* qnins, teekening van
Jordaan. Krekelzang, door J. H. Bpeenhoff.
De School in het moderne Rusland, door Wl
?dimir, B. O. 8., door Leonid Andrejeff. 3:
Feuilleton: Mjjn Jongen.door Cissy van Marxveldt.
5: Voor Vrouwen (red. Elis. M. Rogge) Van
Vronwelyk Doen en Donken, door E. C. v. d. H.
Penteekecing, door A. W Blaanw-Heering.
Veertig jaren van T ewgding en Liefde, door Jo B.
Nog eens Moejerechapezorg", door A. B. Soh.
Vrouwen in de Prov. Staten, teekening van O.
Woutersen-vam Doflsburgh. Kleeding ran de
Maand. Uit de Natuur: Lqsterbes, door Jao. P.
Thysse. 7: De Onderwijzers-Wedden, door dr.
A. J. Sch'öeder. Bpreekzaal: Fred. van Eeden
en de l Mei-dag, door J. L. Bilbink. 9: Johan
van Oldenbarnerelt, door prof. H. Brngnans.
Leekenspiegel. - Schildert nnst- Kroniek, door
Plassobaeit. 10' Leonardo da Vinoi, door prof.
W. Martin, Revolutionaire Knnst,, door G.
Nijpels. 12 Uit het Kladsohrift van Jantje.
Op den Econ. Uitkijk: De Aohturige Arbeidsdag,
door jhr. mr. H. Smissaert. Btjm-Kronyck
Bebietgat, door Melis Stoke. 13: Belgisch Im
perialisme, teekening van Joh. Braakensiek.
tichaakepe , red. dr. A. G. Olland.
Bijvoegsel: Het Vredesverdrag, teekening van
Johan Braakensiek.
IDEOCRATIE
De natie, die op de Vredesconferentie
ongetwijfeld een bijzonder verstandig en
bezadigd figuur heeft weten te verwerven,
is de Japansche. Ingetogen en zakelijk
zonder stijfhoofdigheid, kon zij menige
andere opgewondene tot een spiegel
dienen. Indien het al waar mocht wezen,
wat wij onzerzijds na zorgvuldige en
herhaalde overweging nooit juist hebben
kunnen achten en wat ten onzent te vaak
uit een zeker oppervlakkig
sensationalisme aangenomen wordt: het Japansche
gevaar is alweer grootendeels een product
van de oude Duitsche propaganda met
Wilhelm'steekenstiftaandespits,?indien
het al waar mochtz ijn dat de Japanners de
slimste der slimmen en de gevaarlijkste
der gevaarlijken zijn, dan hebben zij zich
in deze weken te Parijs in elk geval ge
toond als de, lieden, die den tijd hebben
en hun maat kennen. Japan had alle
reden van de wereld gehad om vast te
blijven houden aan 't beginsel dat in den
Bond der Natiën naar gelijkheid der
rassen zou worden gestreefd. Het had
de geheele zaak daardoor in hare grond
vesten kunnen doen schudden .Hier immers
werden de grootste idealisten van allen,
President Wilson en sommige vertegen
woordigers der Britsche Dominions, door
fewone binnenlandsche politiek weer
ouden van in te stemmen met wat
ongetwijfeld in de lijn hunner algemeene
beginselen liggen moest. Japan had het
zeker in de hand gehad Wilsonisme op
de schrikbarendste wijze met Wilso
nisme in strijd te brengen. Door toen
bedaardweg en met zekere laconieke
ironie zijn voorstel terug te nemen, heeft
de Japansche vertegenwoordiger de inter
nationale zaak zoowel als het prestige
van zijn landeen grooten dienst bewezen.
Deze stap heeft hem tevens het
vertiiililliiliiiiiii HIIIIII iiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiin itiiiiiimnmiiiiiiii
FIGUREN EN NOTEN
NOG EENS DE BIJSTAANDER"
Terwijl de Duitsche gezanten in Versailles
wachten op het vredesverdrag laat ons nog
eens de bladzijden opslaan van den
zendmgsdomiréuit Zuid-Afrika die getuige heeft
willen zQn van het vierde jaar van den
oorlog, die zooals hij het uitdrukt in zijn
zendingstaai, httft gestaan bij het kruis
van Frankrijk.
Zuid-Afrika is op den achtergrond van
zijn gedachten gebleven. Midden tusschen
den modder, den jammer en de verveling
van di-n oorlog onder de koude benepen
lucht, ziet hij uit op de heerlijke,
htlderzonnlge dalen van het verre land, herinnert
hij zich zijn meeleven in steeds bezigen
werkkring met de naïeve vrome bevolking,
die primitieve elementen had behouden van
den menschenaard.
Hier in Frankrijk is het de openbare weg
die het oog trekt van den padre zoo
worden de leger-kapelaans algemeen ge
noemd, de weg met zrjn bonte stcffage
van volken, Chineezen die voor n franc
per dag als werklui overgekomen, onbezorgd
voortgaan alsof zij in den vreemde thuis
behoorden. Engelschen die overal hun eigen
wereld meebrengen, negers met hun goedige
verwondering en boven in de lucht de
vliegtuigen. Het is een amalgama van rassen
en beschavingen dat hij aanschouwt.
De weg leert hem de toekomstige
vereeniging der menschheld in samensmelting
en strijd, en het is geen verheffend idee die
verdwijning van al wat apart en eigenaardig
is in het menschenras.
In Havre woont hij in den stikdon keren
trouwen bezorgd, waardoor alweer de
idealistische richting voor het onover
komelijke van haar eigen consequentie
kon worden bewaard, terwijl volgens
de toepassing van de 14 punten pp de
Fiume-manier, Kiao-Tchao onvermijdelijk
direct aan China had moeten zijn toe
gewezen, heeft nu Japan verkregen dat
dit niet is geschied, doch aan Japan de
taak is overgelaten om het gebied in
goede troaw en onder eene bepaalde
regeling aan China over te dragen.
Dit is ongetwijfeld een groot succes.
Het doel, dat de Japanners zich blijk
baar op deze wereldconferentie in de
eerste plaats hebben gesteld, is, zich een
reputatie van vertrouwbaar beleid te
verwerven, waarin zij zich zelve tot
dusverre zoo miskend verklaren.
* *
*
Zij hebben zich daartoe evenwel niet
gezet zonder leukweg hunne
medemogendheden een fijn tikje ironie te
doen gevoelen. Van een door de Japan
sche regeering onder de leden der con
ferentie verspreid geschrift luidt de
aanhef aldus: nooit zoo sterk als ge
durende dezen «orlog hebben grootsche
algemeene begrippen een rol gespeeld.
De mogendheden hebben schier gewed
ijverd in 't doen van beroep op de
< rechten der menschheid en op de breede
trekken van democratie. Ieder heeft de
groote idealen van eenen nieuwen tijd
luide gehuldigd....'
In het aangezicht van het verzet
tegen de rassengelijkheid, in het aan
gezicht van Wilson's conflict met Wilson
wanneer hij Fiume niet Italiaansch
wil laten worden, hoewel heel Fiume
Italiaansch heeft gestemd, en wederom
aan de Polen in zake Dantzig ont
houdt wat den Yougo-Slaven in zake
de Adriatische zeehaven wordt gegund; als
België de volledige schadevergoeding
derven moet, in punt VII beloofd, omdat
de anderen in de verdeeling hun part
moeten hebben, is die passage over
de groote beginselen" juist tegenover
de idealisten, ter snede!
De zaak is dat, wanneer men op het
oogenblik over de toestanden van de
menschenwereld nadenkt, zij in bedenke
lijke mate blijkt te zijn gebracht onder
het juk der ideocratie, 't geen niet
beteekent heerschappij van idioten,
maar wel: heerschappij van rettoriek en
groote woorden. Niet alleen in de kwestie
van den oorlog en den vrede, maar in de
geheele maatschappelijke beweging drijft
de menschheid op t oogenblik op de
golven van de klinkende leuzen her en
der. Het is begonnen met de Duitschers,
die de heiliging der kuituur door 't
Duitsche wezen proclameerden en de
leuze van Heldengeist gegen
Kramergeist"aanhieven.Ook aan den geallieerden
kant is wat toch niets dan zeer natuur
lijke zelfbeveiliging en gevaarbestrijding
was, vooral in den lateren tijd noodeloos
met nevelige termen omhuld, waarvoor
vrijheid, recht en democratie" de geijkte
termen geworden zijn. Wij ontkennen
geen oogenblik, dat deze denkbeelden
aan den strijd ten grondslag hebben
gelegen, maar omgekeerd moet ieder
toegeven, dat er geleidelijk een over
dadig gebruik van is en wordt gemaakt
iiiiiiHitiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiitiiiimii
nacht (vrees voor vliegtuigen) de uitlading
bij, aan de kade, van reuzenschepen wier
inhoud opgenomen wordt in een oi.metelijk
hol, om dadelijk te worden voortgestuwd
naar de plaats van bestemming. Zakken met
haver worden in kolossale massa's opge
stapeld, automobielen worden uit de lucht
neergelaten, ja geheele spoortreii en komen
aangezweefd om op de rails neer te dalen
en verder te gaan.
Het is de triomf van de techniek, een
hersenverbijsterend mechanisme en tegelij
kerlijd een wonder van zorg; want op dat
raderwerk in duisternis berust de voeding
en verpleging van twee en een half millioeri
mannen aan het front.
Aan een hoek van de hal, in een afge
schoten vertrek zit een aantal mannen bijeen,
uit alle oorden der wereld daar vereenigd
en van alle standen. Zij conti leeren den
dienst.
Wat al krachten van den geest en van de
machine zijn daar niet samengebracht om
mtête werken tot n duel l Een nieuwe
toestand wordt daarmee voorbereid.
De padre ziet zijn Basuto's daar in de
omgeving van fabrieksschootsteenen en laag
kil land als in een vreemd kader; maar
zijzelf zijn niet verwonderd. Zij nemen het
ongewone aan, zooals zij het gewone aan
nemen.
En er is zoo heel veel aan het veranderen!
Wie durft zeggen dat de oorlog zal ver
dwijnen uit de menschenmaatschappij ?
Maar zeker is het dat het leger en de
verrichtingen van het leger, thans ru de
geheele bevolking de armee uitmaakt, een
totaal verschillend beeld geeft voor den
geest, vergeleken bij vroeger, toen de
militaire zaken op een afstand waren ge
plaatst van de burgerlijke, alledaagsche
samenleving, De aureool is heen.
De vrouw ook is een ander wezen ge
worden, nu zij mede dienst doet in een
kort rokje en hooge kaplaarzen, om niet
over verdere kleedingstukken te spreken.
Zij is de geli ke en de kameraad van den
man. De na'uur heeft nog wel veel te
zeggen," merkt de padre op, maar de
moderne man en het moderne meisje kunnen
en dat zij te goedkoop in den mond ge
nomen worden. Het is in de binnen
landsche politiek overgegaan. In welk
land is de staatsman te vinden, die niet
geregeld in den toeter van democratie
en macht der volkeren blaast? En hoe
veel politieke slimheid en eigenbelang
worden daaronder niet verborgen?
* *
*
Ook de oppositioneelen hebben hunne
likeurkelders geopend en schenken rijkelijk
van de dictatuur van het proletariaat",
of van het zelfbestemmingsrecht der
massa s". Ieder, die nog wat wil tot
stand brengen moet iets van deze aro
matische kruiden bieden, of wijzen op
de nieuwe gelukkige wereld", die wordt
ingeluid. De langdradige redeneeringen
op ons eigen socialistencongres zoo goed
als de warmere straatbeschouwingen, die
men hier op dien vervelendsten en
kinderachtigsten aller dagen, den l sten Mei,
hooren kon, vloeien over van de
loftuitingen op den vierden, den nigen
stand die werkt, waarbij de burgerklasse
in het niet verzinkt, 't Is in alle landen
hetzelfde. En weer hier in Parijs, in de
wereld der staatkunde, hoevele staats
lieden van kleinere staten heb ik niet
reeds hooren verkondigen, natuurlijk
weer geheel te goeder trouw en in het
belang van hun land, dat juist hun land:
een spil voor den vrede, een rustpunt
voor de veiligheid der menschheid" is
en dat de vrijheid van ... (men kan zelf
naar believen invullen, nomina sant
odiosa) tevens de vrijheid der wereld in
zich sluit".
Hervormers, socialisten, daemagogen,
poëten, zij allen zwaaien den menschen
voor oogen met het te groote Woord.
Een opmerkelijke overheersching van
het Keltische en van het sernietische
element, daartoe bij uitstek geschikt,
is ingetreden. Zij moet haren tijd
hebben. Wat de menschen anders met
nuchtere kritiek zouden hebben ont
vangen, grijpen zij thans onverzadigd
aan. Haar geestesgesteldheid schijnt er
op 't oogenblik in te zwelgen, en niets
is overdreven, paradoxaal of eenzijdig
genoeg om haar uit het veld te slaan.
Integendeel, de volkeren kunnen nog
slechts worden geleid met breede termen
en nog breedere gedachten.
Wij kven in een phase der ideocratie.
En kom daartegen maar eens met wat
beters op. Het lukt niet. Men wil woorden.
Vlieger legt het af tegenover Troelstra,
Troelstra misschien tegenover Wijnkoop.
Europa tegenover Amerika Lenin weer
tegenover Wilson. Jan Kalebas tegenover
Jan Kordaat. Het eenige artikel, dat niet
duurder maar eindeloos goedkoop ge
worden is, is 't gepraat in de ruimte.
Wie nog iets verstandigs wil bereiken,
moet het daaronder binnensmokkelen.
Wie daar niet aan offert, brengt weinig
of niets tot stand.
Het woord is zeer waar: ideocratie.
Waarschijnlijk is 'teen zenuwtoestand,
dien de menschheid door moet en die
haar voorloopig ste« ds verder van huis
brtngr. De ontnuchtering treedt eenmaal
in. Dan zullen wij weer zakelijker en
kritischer zijn. Want dit moet men toch
der menschen van harte toewenschen.
haar flink aan. Zij staat niet langer vast in
haar schoenen. Haar absolute heerschappij
is voorbij. Al lang was de man meester
over de natuur, maar zij voelde zich nog
secuur toen de vrouw haar slavin was. Nu
begint de vrouw haar de baas te wor en."
Wat deugd en zedelijkheid heette in vorige
dagen o hoeveel vflgeblaadjes van con
ventie zijn er wegg?stt>ven door de aan
raking met de werkelijkheid van den
oorlogstijd t
Men moet den padre hooren over de
streatmeisjes van Parijs l In zijn voorstelling
rijzen zij tot de elementen van vreugd in
het leven, en hij wijdt een bladzijde vol
aandoening aan het Ired van een hunner.
De fatsoenlijke" vrouwen, daarover
herinnert hij zich het woord van officier:
Het onderscheid is moeilijk", en hij haait
meerdere uitspraken aan die toonen dat in
de vrouwenwrreld een eigen gevoel van
moraliteit doorbreekt, ook in verband met
de overwinning der natuur door de vrouw.
Stelt de padre dan het belang van zijn
eigen werkzaamheid in 't leger heel hoog ?
Integendeel, als instelling bij het leger
wordt de geestelijkheid geschuwd, hij ge
voelt het, als particulieren kunnen de
geestelQken gelden, wanneer zij takt door den
omgang met militairen bezitten, en zij kunnen
veel goed doen, omdat zij voor verschillende
zaken zijn te gebruiken en invloed hebben
op het peil van den conversatie-toon. Maar
overigens de comités die voor de vermake
lijkheden zorgen, hij moet het erkennen,
doen meer voor het zedelijk welzijn dan zij
zelven, en het ideaal van den militair is de
man die zich flink en vroolijk door de moei
lijkheden weet heen te slaan en steeds een
grap bij de hand heeft om zon kameraden
mee bezig te houden. Het g'loof en zelfs
de tien geboden htbben daaibij geen plaats,
behalve misschien in het kleine groepje der
Afrikaansche &oim-ente dat de padre om
zich heen heeft weten vereenigd te houden.
De eenige geestelijke dien onze zegsman
onverdeeld hoi.rde prijzen was een man die
mee vloekte met de soldaten, wanneer men
dat nu in boozen zin vloeken wil noemen,
De moeilijkheden, die hun boven 't hoofd
hangen,' zijn vele, vooral ook van
s;offelijken aard. De toekomst bergt voor
hen menig verborgen gevaar. Wie weet
hoe diep zij zich zullen storten in 't
ongewisse, holwoordige experiment. De
macht der ideocratie neemt voorloopig
nog toe.
Men kan er zich slechts op voorbe
reiden, dat later de wind toch weer
l'ggen gaat. De storm die gezaaid is,
laat de verwarring na, om dan door
rustiger arbeid te worden opgeruimd.
Voorloopig kunnen wij ons slechts
blijven inprenten, dat woorden de vijanden
van de werkelijkheid plegen te zijn, en
ideeën de sluipmoordenaars van het
ideaal.
Parijs, Mei 1919 v. H.
IIIII1IIIIII11IIII MUI || tlllllltllllllll Illlllllllllllllllllllllllllll
DE TOEKOMST VAN HET LIBE
RALISME IN ENGELAND
door A. F. WHYTE
De schrijver,
de heer A. F.
Whyte, was lid
van het parle
ment voorPerth
van 1910 tot
1918 Voordien
tijd was hij par
lementair par
ticulier secreta
ris van Mr.
Winston
Churchill. Verder
was h(i een der
oprichters van
The A ew
Eu.rope, en
geaurtnde dezen
oorlog in dienst
van de Britsche
marine. Zijn
politieke richting is de tiberale, maar op
het oogenblik neemt hij een onafhankelijke
positie in, en houdt zich speciaal bezig
met buitenlandsche aangelegenheden.
Vert. de Amsterdamniet"
De verpletterende nederlaag van de libe
rale partij in Engeland bij de algemeene
verkiezingen in December 11. doet verschil
lende belangrQke vragen rijzen, sommige
van zuiver blnnenlandsch belang voor de
Britsche eilanden, maar andere, die ook den
lezers van andere landen belang zullen
inboezemen. Het politieke middelpunt, dat
de persoonlijke relaties van de liberale
leiders de liter Lloyd Georgeinbegrepen
vroeger vormden en de actie welke de afzon
derlijke aftitelingen van de partij kunnen
voeren om de eenheid weer te herstellen,
kunnen deze laatste vraag het best doen
samenvatten in dit eene groote punt: Hoe
werd het liberalisme in Groot- Brittanje zoo
totaal op den achtergrond gedrongen?
De redactie van dit blad was zoo
vriendelijk, mij uit te noodtgen in mijn
kwaliteit van Engelsch liberaal te trachten
dit punt uit te leggen. Laat mij, bij de aan
neming van deze uitnoodlging, eerst voor
mijn lezers een korte uiteenzetting geven
van den loop, dien het liberalisme in Enge
land gedurende de 19e eeuw heeft gev Igd en
van de veranderingen, die er. tengevolge
van den druk der omstandigheden en ge
beurtenissen, in zijn voltrokken.
Zonder te ver terug te gaan in zijn filo
sofische origine, mogen wij constateeren,
Uo schrijver van dit artikel.
en die als het vroolijk toeging er niet tegen
opzag de meisjes mee te zoenen en zonder
blikken cf blozen ergerlijke taal kon
aanhooren, maar wanneer de nood aan den
man kwam, bad hij voor zijn broeders met
een innigheid dat zij wisten God moest hem
hooren.
Hij was een Roomsche.
Hij had een zekerheid van geloof en van
houding in zich die al dat andere tot een
bijzaak maakte.
Hier naderen wij het centrum van Keable's
boek met zijn vreemden titel: B ijs tanding.
In Fra; krijk is hij op histonschen grond.
Hij houdt er van het verleden te gedenken
op het slagveld van Crécy of bij de bouw
vallen van de oude abdij van Jumiégfs. H^
gaat daarheen als op een pelgrimstocht en
onder den indruk van een toren, nog statig
rflzend in zijn verval of van een abdijkerk
die door haar vernielde koor het uitzicht
vrijlaat over grazige weiden en uitgestrekte
landouwen, stelt hij de vraag voor zijn ge
weten wat toch wel de rechtvaardiging mag
zijn van het feit dat iedere nieuwe tijd die
nadert, zijn komst aankondigt door ver
nieling van het schoonste, beste en liefste
dat voorgaan de eeuwen hebben voort gebracht.
Men spreekt nu van de verwoesting aan
gericht in de kathedraal van Reims. De
Duitschers hebben haar niet ontzien in de
meening dat de Duitsche kuttuur de
Fransche overtrof; maar over honderd jaren,
wat onderscheid zal mea dan maken tusschen
die schennis en het geweld door de Franschc
revolutie begaan tegen de abdij van Jumièges
voor meer dan honderd jaren, de opheffing
der orde, de verdrijving der landbouwende
broeders?
Zij was niet minder wreed, die vernieling
dan die van Reims thans is geweest, en zij
ging eveneens uit van het beginsel alsof
iets beters In de plaats zou worden gesteld
van het mindere van voorheen. Zoo is het
overal geweest: in Engeland tijdens de
Hervormirg en later en overal.
Het is een zware last, zegt de padre, dat
wij in ieder wisselend eeuwgetij
onderzooveel moeite en pijn moeten streven naar het
ideaal van vrijheid en recht, en God alleen
dat het liberalisme als politieke Macht zijn
i inspiratie ontleende aan het bc grip
persoonI lijke vrijheid en dat de eerste liberalen
geI loofden, dat vrijheid van sociale actie in
, ieder opzicht de eenige bron was van leven
voor den Staat. In zeker opzicht is dat ge
loof nog van kracht en nog waar, maar
wanneer de vrijheid van uiting, van gewe
ten, van vergaderen en van drukpers de
normale conditie van politiek leven in fin
geland is, kan gezegd worden, dat dit deel
van de opdracht van het liberalisme is vol
bracht en nu werkelijk het gemeere bezit
is van alle partijen. Tusschen haakjes moet
ik opmerken, dat ik de beperkingen van de
vrijheid in deze opzichten gedurende den
oorlog als zuiver tijdelijk beschouw en dat
zfl zeker bij den terugkeer van den vrede
zullen verdwijnen.
Maar er waren andere gebieden, waar de
liberalen volkomen vrijheid wenschten voor
geschreven te zien als essentieele voor
waarde van vooruitgang en wil:
a in den handel;
b in de Industrie.
In den handel werd de leer beroemd als
vrijhandel"; zS is lot op den huldigen dag
een van de voornaamste punten van het
liberale program gebleven.
In de Industrie luidde het tot langdurige,
liberale oppositie tegen de reglementeering
van de industrie door fabritkswetgeving
en scheen de liberalen in dien tijd tot een
onsympathieke houding tegenover de
weiknemers te brengen. Deze karakterstiek van
het vroegere liberalisme is sinds lang ver
dwenen en in de laatste jaren is de liberale
partij een werkzame bevorderaarster geweest
van maatregelen, om de arbeidende klassen
te beschermen.
De ontwikkeling van de industrieele po
litiek der liberale partij deed haar een plaats
innemen tusschen het uiterst linksche
Laboursocialisme en het uiterst-rechtsche conser
vatisme. En in sommige opzichten bleek
het liberalisme een lypisch Britsch com
promis tusschen deze twee machten
Ik moet er aan herinneren, dat Engeland
geen revolutie heeft doorgemaakt, die te
vergelijken is met 1789, 1830 en 1848 en c!at
daarom de evolutie van de Engelsche
politiek een gladderen weg heeft gevolgd
dan op het vasteland gewoonte is geweest.
Een soort verlicht opportunisme heeft de
handelingen van de beide groote, nationale
partijen geleid en in deze atmosfeer van
gematigde vooruitstrevendheid heeft het
liberalisme gebloeid. Maar men moet toch
niet vergeten, dat, terwijl bepaalde
fundamenteele liberale principes onaangetast
bleven, het liberalisme de harde en scherpe
kanten van zijn oorspronkelijk program
verloor en langzamerhand meer een atti
tude." dan een filoscfie werd.
Hierbij toonde het weer duidelijk de
Ergelsche geringschatting voor theorie en zelfs voor
logica en het bracht sommigen ertoe, een
oordeel te vellen naar de resultaten in tast
baren vorm. Het heeft tot hiertoe een zeld
zame kracht getoond om op de hoogte te
blijven van de behoeften van den lijdende
tegenwoordige crisis in zijn politieke geluk
is te beschouwen als een uitdaging om te
bewijzen, dat zfln oude macht in dit opzicht
onverzwakt blijft.
Als de vraag nu gesteld wordt: Zal En
geland het tooneel worden van een strijd
tusschen revolutie en reactie ? dan is 't ant
woord een nadrukkelijk: NEEN ! De Engel
sche kiezer heeft een te lange school door
gemaakt in den strijd om hervormingen
langs constitutioneelen weg te verkrijgen;
hij is te zeer overtuigd van de onvrucht
baarheid van geweld, om een oplossing van
de huidige problemen te zoeken in bommen
en barricaden.
Maar het wordt hem ook duidelijk, dat
wret waar het einde zal zijn. Maar noem
G Jd het Einddoel van ons streven dat noch
lengte noch breedte noch hoogte heeft en
toch vol is van leven, kracht en liefde, en
kan niet in iedere eeuw de menschrnziti uit
zichzelf direct opspringen tot het han van
God en daar zijn ideaal vinden ? In de ge
wijde stilte hier in deze kerk...
De Roomsch- Katholieke Ktrk heeft en geeft
die zekerheid, het evenwicht van de ziel.
Is zij de eenlge ?
Zoo vraagt zich de padre af. In een
sloti hoofdstuk vol frischheid en geest en vol
j van treffend verdriet geeft de padre zijn
besluit.
Hij heeft met een intieme vrierd een dis
cussie gehad over de begir sels die de weield
tot werkelijken vrede zullen leiden naafloop
van den oorlog.
Zullen het de principes zijn die Wilson
hetf; geformuleerd?
Neen," verklaart de vriend in een passie
van opwinding, dat alies is gepraat over
een regeling van het verleden, KI .i ar ik hoor
niet spreken over piincipes vi>or een regeling
van de tofkomst. Een principe mag Polen
vrij maken, maar welk beginsel zal ons
allen voldoen? Het moet een begirstl zrjn
zoo krachtig dat het nationalen trots opzij
schuift en het onderscheid vau kleur; zoo
krachtig moet het zijn dat het de hebzucht
en den lust naar macht verslaat; een be
ginsel dat behoort tot het Godsrijk en niet
tot de rijken van merschen.'1
Diepe en wijdst rekken de woorden, wan
neer men hen uit wil denkrn.
Drie maanden later ssaat de padre voor
het bed van zijn bewusteloos stervenden
vriend. Een wrevel komt op in het hart van
den padre tegen den vijand dit hrm heeft
gedood. Maar bij ziet op naar ht! kruis aan
het hoofdeind- Op dat oogenb!>k begreep
ik dat hij gelijk had, ik krielde bit zijn bed
en gaf mijn vriend over aan zijn lot om der
wille van den gekruisigde."
O, het kindergelocf v«n Afrika i
5 Mei 1919 W. G. C. B Y v A N C K