Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17 Mei 19. No. 2186
Spaarbanken versus Spaarkassen
u
In het nummer van 3 dezer, heb ik de
grondslagen behandeld, waarop de
spaarbanftn hier te lande in haar ruim honderd
jarig bestaan gewerkt en zich ontwikkeld
hebben.
Naast de spaarbanken z|n in de latere
jaren instellingen ontstaan, die zich Spaar
kassen noemen en op geheel andere begin
selen berusten. Voor zoover ik kan nagaan
is de oudste dezer Spaarkassen in 1903
opgericht \tn sedert door eenige anderen
gevolgd, die in hoofdzaak in dezelfde rich
ting werken.
Van heel- of half-philanthroplsch is bij
deze instellingen geen sprake. H't beheer
wordt gevoerd door goed bezoldigde direc
tie n, bijgestaan door commissarissen, die
behalve hun aanspraak op tantièmes ook
presentiegeld per bijgewoonde vergaderingl)
genieten. Maar bovendien wordt het beheer
dezer spaarkassen kostbaar, omdat zij, ten
einde het publiek tot zich te trekken, van
dure reclamemiddelen gebruik maken en
wel bespraakte agenten in dienst hebben,
die voor hunne bemoeiingen naar rato ge
honoreerd moeten worden.
Op zich zelve zoude tegen het een en
ander niet veel intebrengen ztjn, indien het
publiek in de betrekkelijke circulaires
slechts duidelijk n juist werd ingelicht.
Dit is echter geenszins het geval. Zoo
ergens dan is op deze circulaires van toe
passing, dat het woord gegeven is, om de
gedachten te verbergen .
In de bedoelde documenten worden de
vermeende voordeelen van het spaarkas
systeem breed uitgemeten, maar de
nadeelen verzwegen en zelfs daaromtrent
voorstellingen gegeven, die bij den niet
deskundigen lezer een onjuist en indruk
moeten wekken.
Zoo wordt o.a. in die circulaires gezegd,
dat voor de kosten van beheer twee gulden
per inschrijving van in totaal f 300 per jaar
wordt ingehouden, zijnde gemiddeld onge
veer 6/10 pCt. per jaar. Bfj eene andere,
waar het totaal eener inschrijving f 500
bedraagt, wordt gesproken van slechts X
pCt. per jaar. De oningewijde leidt daaruit
af, dat voor alle onkosten slechts H pCt.
DE 50*te VOORSTELLING VAN
GOETHE'S FAUST EN HET
TOEKOMST-TOONEEL
Van de eene Paschen tot de andere is in
de hoofdsteden van ons land thans door
een reeks van machtige en schoor e
Faustvertoonlngen Goethe's geest onder de men- !
schen gebracht en voor duizenden was dit j
spel een openbaring en een inleiding. Dat
het mogelijk Is gebleken het, van spelers !
en toeschouwers zooveel verdiepte aandacht
vragend, werk te brengen op ons tooneel,
en het daar te handhaven, vijftig maat, is
een voldoening, die den kunstenaar Royaards
boven elke, zijn persoon geldende onder
scheiding moet uitgaan.
De 50ste Faust-voorstelling, vol-levend
als de eerste, gedragen door een diep besef
van 's dichters ruime en milde
menschelijkheid, gerijpt en bezonken, bracht voor een
nog eenmaal gansch gevulde zaal hulde aan
den universeelen geest, en bevestigde boven
stelling en hypothese de roeping van
het tooneel. \VfJ kunnen het werk ook
lezen, maar wij kunnen het voller, inniger,
en lichter, spelenderwijs verklaard, zien.
Wat het woord vermag, wat het gebaar
uitdrukt... Binnen de muren van een studeercel
opent zich de wijde wereld, een overrjjke
menschenziel stort zich uit in het uur der
crisis, en er is niets dan een stem, een hand,
die den gifbeker grijpt, en weder verwerpt.
Die Tbrane guillt... Het leven overwint, en
een avond lang zijn wij getuige van deze
zegepraal. Het sprookje van den ouden
Faust, die j >ng wordt, de booze macht van
den duivel, en het leed der Gretctv ns, het
wijkt in deze vertooning terug voor het
almachtige in den volst rekten mensch, die
zich weet een God in het diepst van zijn
gedachten", in staat het oogenblik tot eeuwig
heid te herleiden.
Zóheeft Royaards het werk begrepen
en het ons nabij gebracht, en zoo zal het
blijven leven in talloozen, ook al breken
thans omstandigheden van beschamend
materieelen aard, dezen arbeid af. Vinden
er geen ingrijpende veranderingen in
den huldigen tooneeltoestand plaats,
dan Is de 50ste Faust voor langen tijd de
laatste geweest en houdt ze tevens het
afscheid in van, wat wij noemen, de groote
stukken, de opvoeringen waarmee de levens
vatbaarheid der wereldliteratuur op ons
tooneel bewezen is. Want al blijft de N. V.
Het Tooneel, trots de voor een kunstenaar,
die zich zijn waarde bewust is, nauwelijks
te aanvaarden bestaansvoorwaarden, voor
het komend seizoen bestendigd, wQ mogen
ons niet voorstellen, dat een repertoire,
ge[na GE.
Filiaal AMSTERDAM
Jacob Obrechtstraat 26. - Telefoon Z. 2507
Vraagt onze Yoorraadlijst
lillilliiiiiiiiiinniiiiiii
baseerd op reizen en trekken, op de gebrek
kige tooneel-iniichting der provincie, Vondel
of Shakespeare zal kunnen dienen, dat een,
om het risico der onderneming, tot kleine
kern gereduceerd gezelschap, onder een
dusdanig gepreoccupeerd leider, wien zelfs
voor de generale repetitie geen podium ter
beschikking blijft, in staat zat blijken tot
daden, gelijk wij die in de laatste tien jaren
minder talrijk dan onder gunstiger con
dities ware mogelijk gebleken, doch
qualitatlef overtuigend hebben gewaardeerd.
Dat we aan deze achteruitzetting, niet
van een begaafd acteur of actrice, maar van
de dramatische kunst in haar edelsten vorm,
toe zijn, is aan twee dingen te wijten, en
wie daar blind of zwak tegenover staat,
doet schade aan het geheele Nederlandsche
kunst-verband:
1. Aan de omstandigheid, dat het begrip
regie", zooals dit door Willem Royaards Is
hernieuwd, verantwoord en vervuld, slechts
langzaam vermocht door te dringen tot ons,
in het algemeen, dramatisch onontwikkeld
volk.
2. Aan de plaats, die, mede als gevolg
van dit gebrek aan onderscheidend vermo
gen, door Eduard Verkade ten onrechte
wordt Ingenomen.
Met middelen, waarvan maar enkele kunst
zinnig mogen heeten, is het dezen laatste
in ons klein, gemakkelijk te overbluffen land,
mogelijk gebleken den smaak van het
schouwburgpubliek te leiden op wegen,
waar de kunst als ontroering ophoudt en
de aflsidlng, in haar al rusteloozer variëteit,
het pleit wint; eigen tekort aan talent en
bekwaamheid door grootscheepsche reclame
te dekken; en zich een positie te verwerven
bulten verhouding tot de geboden praestaties.
Wat Verkade meebracht voor het tooneel:
een fijnen en practlschen smaak voor den
uiterlijken vorm en een zekeren tact voor
een bepaalde soort, bulten de gevoelssfeer
gehouden, tooneel-literatuur, had als zoo
danig zijn waarde, doch de wijze waarop
deze ondergeschikte gaven ten koste van
het wezenlijke, dat zich voor alle kunst
gelijk blijft, door hem werden geëxploiteerd,
misleidde de massa en belemmerde den
of 6/10 pCt. per jaar van de gestorte
gelden geheven wordt.
In werkelijkheid is het percentage echter
belangrijk hooger, omdat het reeds vanden
aanvang af geheven wordt van het geheele
bedrag, dat gedurende den looptijd van de
Spaarkas moet gestort worden, m. a. w. bij
een Spaarkas, waar men gedurende 10 jaren
f30.?per jaar moet storten, waarna het
geaccumuleerde bedrag nog twee jaar blijft
staan, wordt van het eerste jaar af aan
f2.?per jaar aan onkosten berekend,
ofschoon het gestorte bedrag dan nog slechts
f 30.?is en het gemiddelde gestorte bedrag
over die jaren niet f 300.?maar nog niet ten
volle f 200.?is. De kosten van admini
stratie zijn dus feitelijk ruim l pCt. Maar
daar blijft het niet bij. Er komen nog
allerlei ik erken onvermijdelijke on
kosten bij, die dit spaarsysteem nog kost
baarder maken. Zij, die per maand storten
en dat zijn de minst kapitaalkrachtige
moeten 10 et. per maand voor inningskosten
betalen. Als uitvloeisel van de aan het
systeem verbonden verzekering tegen de
kwade kansen van het tontine-stelsel, moet
een naar den leeftijd verschillende verzeke
ringspremie betaald worden, die o.a. voor
een 30 jarige 34 et. per maand bedraagt.
Het bewaarioon van de voor de stortingen
aangekochte fondsen komt bovendien ook
nog ten laste van de betreffende spaarkas,
liiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiliiiliiiuilililimiliiliiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiim
natuurlijken groei van het, op innerlijke
waarden, gericht repertoire.
Dit wezenlijke gevoelswarmte en de
macht op het tooneel, hetzij door persoon
lijke uiting, hetzij door bezieling van
anderen, dichterlijk leven te wekken,
ontbreekt Verkade. Om zich zonder
deze, over leven en dood beslissende,
factoren, nochtans te doen gelden als
een meester, greep hij naar middelen
welke een ieder, die hart en ontzag had
voor het dramatisch oeuvre, met bezorgd
heid moesten vervullen. Hij stelde zich
aan het hoofd van een tooneel-grootbedrijf,
in de wandeling de trust" geheet en, dat
ten doel had alle deelen van ons land
met tooneelkunst, t quet Verkade, te be
zetten; hij ontwrichtte andere
toonetlgroepen door moedwillig aan een stuk, dat
zich eenige reputatie verwierf, de steunende
krachten met buitensporige honoraria te
ontlokken, niet om deze krachten zelf te
gr bruiken, (Jan Musch in de beaumonde
der Haghespelers), doch om ze onschade
lijk te maken tegenover den concurrent.
Met den mond vul idealisme, kende hij
zijn eigen rol niet, preekte vandaag de
vergeestelijking om morgen een literair
ernstig werk op te voeren als een grove
sensatie, nestelde zich in de mondaine
neigingen der Haagsche aristocratie, en
verklaart zich in het democratisch Amsterdam
weder snel voor: Kunst uitgeoefend in
groote zalen tegen lage prijzen. Het ligt
in de lijn der ontwikkeling, dat de kunst van
het tooneel moet worden een democratische
kunst, of volkskunst" (Handelsblad). Na
elke teleurstelling (?Macbeth", Romeo en
Julia", Onweer" en den ontschillerden
Karlos") nieuwe leuzen, nieuwe beloften,
nieuw gepraat in de lucht over wonderen
in wording, over een toekomst-tooneel."
Als we maar geduld hebben tot de
allerjongste generatie uit de kool is.
Doch wie, die Driekoningenavond", .Eva
Bonheur", Hedda Gabler", ef een der vijftig
op/oerngen van Faust'' bijwoonde, verlangt
nog naar dit speciale Verkade
tofkomstto meel, waarvoor, dat weten we nu wel, geen
speciale Verkade-begaafdtieid bo-g staat?
,E*n goed drama", lezen we in De Gids"
van deze maand, is een drama, dat een
blijvenden indruk maakt". Houden we ons
aan deze eenvoudige definitie, dan komen
ons niet de beloften van den heer Verkade
maar de. goede vertooningen van anderen
voor den geest.
En waarom draalt men dan nu om tegen
over de onzekere vreugden der toekomst
de winst te stellen van een gelukkig ver
leden, de zekerheid van een beproefd
Amsterdamsen toonerl ?
Omdat Verkade kans hetft gezien, als
directeur van een Haagsch gezelschap, lid
te worden van den Raad van Beheer van
de K. V. Het Nederiandsch Tooneel, en
daar dus, toen zijn eigen zaak sprong, voet
in den beugel had. Omdat, toen men
Royaards vór twee jaar aanzocht zijn
krachten te willen geven aan het kwijnend
Neerlandsch, Verkade, die, tot dezen nood,
elke fusie, welke slechts de N. V. Het
Tooneel buitensloot, had nagestreefd, en
elke samenwerking met den leider daarvan
had geweigerd, daar alreeds op het kussen zat.
Behoeft deze toevallige, en door geen
daad van beteekenis gerechvaardigde, om
standigheid, thans iemand te weerhouden op
te komen voor de dramatische kunst, die er
door in een hoek worden gedrukt, en voor de
rechten van een groot kunstenaar, die
tot nadeel van onze volksontwikkeling
roekeloos worden verkort? Neen, het gaat
hier niet om een vriendjes-qua'stie, om een
baantj ", dat de een heeft, en de ander zou
begeeren, want dat baantje wordt pas wat
als het door een sterke persoor lijkheid
wordt gereleveerd; niet om angstvallige
onpartijdigheid",aangezien partijen,artistiek,
niet voor vergelijk in aanmerking komen;
niet om de ontevredenheid van eerige da
mes en heeren, want de tevredenheid1' in
dit vak is afhankelijk van factoren, die
slechts indirect verband houden met het
kunstzinnig resultaat; en zelfs niet om de
eer van de K. V. Het Nederiandsch Tooneel,
die op dit oogenblik nog maar een naam
is met een Raad van Beheer eraan; het gaat
om de dramatische kunst, gelijk ze in onze
gemeenschap kan en wil geëerbiedigd zijn.
Of de Raad van Beheer hier kan ingrijpen,
en of zij dit wenscht, is haar zaak; vroeg
of laat zal de tijd de schouwburg-quaestie
oplossen in het nadeel van den onnuchtigen
leider, en het bruzelig patronaat; doch
het is de taak der critiek van dit oogen
blik te waken tegen begoocheling der
publieke opinie door middel van verouderde
bespiegelingen en profetieën, die met het
intrappen van open deuren gelijk te stellen
zijn. Ons tooneel, dat den toon aangeeft, is
de Justus van Maurlk-periode lang ontwas
sen ; noch aan naturalisme als zoodanig,
noch aan opera-romantiek hangt het, en wie
voor martelaar der iaée wil doorgaan moet
met frisscher conirasten aankomen. Het ont
wikkelde zich in de richting der fantasie, dat
is alles, en wat het daarvoor behoeft is een
leider met dichterlijke verbeelding. Maak
ons niet wijs, dat dit een strijd zou zijn
tusschen de oude garde en de jongste
school, tusschen beroepsspeler en dillettant;
men speelt nu eenmaal geen Beethoven in
het openbaar zonder de noten te kennen
en in ons, aan beeldende kunstenaars arm
land, is elk talent, dat zijn vak verstaat,
van waarde, het romantisch gemoed zoowel
als de fijne typeur, de rijpe vrouw en de
schuchtere jongeling. Mits maar de regis
seur zijn palet beheerscht en al deze
mentchelrjke ruancen zoodanig weet aan te
wenden, dat ze in het tooneelbeeld werken,
elk naar aard en wezen, doch gehouden
aan den toon, den stijl, van het afgestemd
gehet l.
Wanneer de naam van de K V. Het
N derlandsch Tooneel" in den
scnouwburgstrijd verloren gaat. het zou te betreuren
zijn; wanneer de Raad van Beheer erin
bezwijkt, het zou te overkomen zijn; maar
wanneer Eduard Verkade zich bij deze ge
legenheid terugtrok tot de bescheidener
plaats, waarop hij, naar gebleken bekwaam
heid, behoort, latend den meerdere thans
de betere kans..., ik zou het een geluk
vinden voor Schiller en Siiakespeare en voor
den geheelen chaotischen toestand van ons
tooneel.
Tal van waarschuwende stemmen zijn in
de pers opgegaan. Zij kunnen de wet niet
stellen. Doch het woord van den jarigen
nestor Willem Kloos: De critiek is een
ernstig vak" heeft ook ten opzichte der
tooneelcritiek in deze dagen aan beteekenis
gewonnen, en deze ernst zal weerklank
vinden van de stalles tot den engelenbak.
TOP NAEFF
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' lumiiiMimiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim^
BOORSTRAAT 1-9
ETNA MACHINES
OL.IDE. BOLJW
AMSTERDAM
Levensverzekering- n -^ L n -J.
Maatschappij «11 UI D C m
MiatsokappalIJk Kapitaal EEN MILLIOEN GULOEN volteekend
Sluit Levensverzekeringen en Lijfrenten
op bijzonder gunstige
verzekerlngsvoorwmardon togen zeer BILLIJKE PREMI E H
Villa te koop, bev. tl k. en badk., centr.
verw., enz. Prachttuin m. vijver, W min.
v. h, station, koopprijs f 5O.OOO.?;
BOSCH A DUIN
Villa te koop, bev. 3 k., service, enz.
Ruim t H. A. schitterend ter r. ad f 52.OOO. - ;
Villa te koop, bev. vest., 9 k., serre, met
0.5 H. A. ter r. ad f 38.OOO. .
Te bevr. b. d. Makelaar H. MEULCNBELT,
Dir. v. h. Bouw- en Landgoederenbufeau
Eureka", HUISEER HEID t, Tel. 372, ZEIST.
WASSCBIIJJÏBEKA"
Toldwarsstr. hoek Lutmastr. 22-24. Tel. Z. 3725, Amsterdam
Vraag prijsopgave l Aanbevelend, B. NEIDIG & Co.
BAARN
Bouw- en Woningbureau van
den Makelaar J. D. F. VAN
D KR V K KN, Kantoor van vaste
goederen. l<aa n li. Parkstr.43
Belangrijke Verkooping.
Het HOTEL ROTTERDAM,
in het complex gebouwen met hunne Erven, aan het
Weesperplein No. 14 en 16,
Amsterdam, in de onmiddellijke nabijheid van het
Weesperpoort-station, Kad. Sectie O 1364 en 1361, groot 3 Aren
8 Centiaren, zal op Maandag 2 Juni 1919 publiek in veiling
worden gebracht, met het recht den naam Hotel Rotterdam
te kunnen blijven voeren.
Het geheel is te aanvaarden l Augustus 1919.
Te bezichtigen Dinsdag en Donderdag van 2-4 uur.
H. GROENIER, J. LOBATTO Rz.,
Notaris. C. R. VAN DEN ELSAKKER.
Makelaars.
Telefoon Zuid 3839 en 5(?23.
Abonneert U op het
Nieuw Algemeen
Effectenblad
(51ste jaargang)
het meest uitgebreide
financleele blad l Bevat o. m. vol
ledige Prijscourant van
alle op de Amsterdamsche
beurs verhandeld wordende
fondsen, waarbij naast elk
aandeel het laatst ultge
keerde dividend wordt ver
meld; voorgestelde dividen
den, prijscourant successie
recht, uitlotingen, weekover
zicht effecten markt enz enz.
Proefnummers op aanvraag
gratis!
Uitgave: M. M. OLIVIER,
Rokln 70, Amsterdam
FERWERDA&TIEMAN
W1JWHANDELAREN
VINO DE KIOJA
PRIMA ROODETAFELW JN f 1.35 p. flesch
LA PALttA
PRIMA WITTE TAFELWIJN f 1.50 p. flesch
TYPE BORDEAUX-WIJN
VERKRIJGBAAR IN ONZE BEKENDE
DEPOTS VAN WIJNEN
STAAL
Etectrotechnisch - Bureau
KERKSTRAAT 279
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor N<td*rl*j»0
kost slecht* f 2.50
Electrische Licht-, Kracht- en faanÉgs-liistailaties
Prima Electrische Straalkachels en Kookplaten van
sterke constructie en groote duurzaamheid
LAGE PRIJZEN