Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
7 Juni '19. ~ No. 2189
Perzische Tapijten
Indien U Perzische tapijten bezit
(Oostersche, Turksche,enz.), welke niet met Uw
ander huiselijk interieur harmoniëren, of
die U om welke reden ook wenscht te
verkoopen, schrijft dan aan Y. BAZIR, Impor
teur, Zoutmanstr. 61, te 's Gravenhage,
Tel. 1843, welke zich door geheel Nederland
laat ontbieden en die tegen zeer hooge
prijzen alle soorten Perzische tapijten
koopt (nieuw of gebruikt), ongeacht de
afmetingen en de prijs. Bewaar dit adres.
RIJM-KRONIEK
Straten-schoon
Ter herdenking van het feit dat de
Amsterdamsche gemeenteraad het Ar
caden-plan" voor de Vijzelstraat, ont
worpen door den architect De Bazel,
heeft verworpen.
Men sprak in den gemeenteraad
van de verbouwde Vijzelstraat,
en hoe die te stoffeeren...
Toen kwamen de aestetici,
en vroede beter-wetici,
geleerde ingezetici,
bouwkundige profetici,
en gingen aan 't beweren.
Reeds aanstonds bleek uit het debat,
hoezeer Loopuit er kijk op had,
die zei: je ziet pas 't resultaat
wanneer de heele boel er staat,
.wie ziet er nu het juist effect...
uit plannen van een architect...
.. .eerst moet de straat er wezen... l'
Toen riepen de aestetici
en wijze beter-wetici
iets van de Rue de Rivoli...
en 't plan werd afgewezen.
En wat er nu gebeuren gaat
met de verbreede V|zelstraat
... daar mogen we naar raden...
misschien heeft Hendrix een idee
of wellicht Fabius D. P. D.
kom, heeren, voor den dag ermee,
ge zfjt toch immers dégoutés
van Bazel'sche arcaden.
Beslis het maar een beetje gauw,
want Wijnkoop, zijn principes trouw,
loopt reeds met groote plannen,
straks komt hl] met zijn mannen,
en dwingt uw artistieken raad
tot 't bouwen van een Vijzelstraat
in revolutie-bouw...
Mevrouw van Zelm, zijn adviseur,
beraamde reeds voor elke deur
Tribunes die het licht benemen
aan de vervloekte middenstand...
«n met de keien en het zand,
van de opgebroken straat
weet hun gevolg wel raad.. l
Die smijten hun aestetici
en krachtige athletici
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
MotordienstvanTetenburg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEIDEN DEN HAAG DELFT
fliutenscheweg. I)trec(itscheveer26. FynjékadgG. HouttuininS
VICE.VERSA
iiiiiniiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIEIIItlllllllllllt
ZIJN PORTRET
Een Monoloog
door HERMAN SALOMONSON
Een hulskamer. Het is zeven uur in den
wintermorgen, en het daglicht komt reeds
naar binnen tusschen de gordijnen. Maar er
brandt nog een schemerlamp; bij dien schemer
lamp zit hfj, in rok. Hij ziet er tamelijk ver
fomfaaid uit, zijn overhemd Is gekreukeld,
zijn haar is In de war, en door het lange
waken, zijn zijne oogen blauw-omrand. Tegen
over hem, met de rug naar het publiek, staat
een nog on-ingelijst doek op een ezel, gedra
peerd In een sjawl. Links in den voorgrond
ts een deur.
Hff staat op, trekt de gordijnen open,
draalt het lampje uit, en bluft voor den
spiegel staan, waarin hij zich lang bekijkt;
dan zutht hij, strekt zijn haren glad, en
draait het ordelint in zijn knoopsgat recht...
vervolgens lacht hij even schamper... maar
werpt tegelijk even een schichtlgen blik naar
de deur links.
Goeie morgen Geert... jonge-jonge, wat
zie je er goor uit... het lij kt waarachtig wel,
alsof je vannacht f eest gevierd hebt., haha...
feestgevierd is goed... feestgevlerd in een
luie stoel... achter een gesloten deur...
Hoe laat is het al... zeven uur bijna...
hoe lang is dat wel... van half een... nee,
van even een uur af... zes uren... zes uren
in die stoel zitten suffen... suffen... nee,
vloeken... vloeken.. l"
(Hij heeft dat laatste met eenige stem
verheffing gezegd, maar schrikt daar zelf
van, en werpt weer een angstigen blik naar
de deur links. Dan gaat hij naar de deur,
luistert, en probeert voorzichtig of die nog
gesloten is. Wanneer dat zoo blijkt te zijn,
gaat hij met gedempten stem voort:)
Verdomd... nog op slot... dat... dat...
dat... Ik zou haar wel kunnen slaan, als Ik
me niet schaamde om een vrouw te slaan...
bah... vrouwen... ze weten wel dat je ze
niet slaat... en daardoor durven ze alles...
alles."
(Hij gaat voor de schilderij staan, en lacht
weer schamper.)
En dat moet ik dus voorstellen... zoo
ziet ze me dus... dat is dus het resultaat
van negen huwelijksjaren... haha... vrouwen
moeten noodig portretschilderen... psycho
logische portretten maken... haha... als je
na negen jaar iemand nog niet beter kent
dan zoo... negen jaar, dat je dagelijks met
elkaar bent omgegaan... en dan als resultaat
zoo'n ding... dat stinkt naar baar
verwaandTJIT IHZE
T 'WA.IET
op 't kapitaal gebetici
wel onder wilde kretlci
de spiegelruiten door der
wln-kels aan den overkant.
Helaas... ge hebt hem nu verjaagd
den prins van de arcaden",
zoo'n goede krijgt ge niet terug,
om u iets goeds te raden...
Ik weet nu wel hoe 't verder gaat,
mijn achterkleinzoon zal u dankbaar blijven..
en op de schattin? van de Vijzelstraat
met krijt uw artistieke namen schrijven...
MELIS STOKE
Kwatrijnen
Dagboeken zfjn allang uit de mode.
Daarvoor zijn in de plaats gekomen de
z.g. kwatrijnen-boeken. De eerste man die
zulk een k watrij nenboek is gaan houden,
was de dichter Jacob Israël de Haan. Alles
wat hem op zijn levenspad bijzonder treft,
wordt gekwatrineerd en opgeschreven. De
lezers van dit blad zijn herhaaldelijk in de
gelegenheid geweest kennis te nemen van
die dagboekbladen in versvorm, verleden week
nog.
Toen schreef de heer de Haan over den
held,., zelfingenomenheid... dat ben ik dus...
voor haar, die glimlachende vent... dat ver
waande gezicht.., die gedecoreerde zot..,
Haha... een psychologisch portret..."
(In plotselinge drift, met een dreigend ge
baar naar de deur, en weer met verheffing
van stem:)
... Belachelijk, zelfingenomen wijf...
knappe schilderes l Zielenontleedster l"
(Dan gaat h$weer naar de deur, en luistert,
om vervolgens weer zachter voort te gaan,
hoewel met schorre haat In zijn stem.)
Niks... ik hoor niks... misschien heeft
ze het wel gehoord... des te beter... kan
me ook niet schelen... misschien ligt ze
wel te luisteren wat ik doe... te lachen in
haar bed... Misschien slaapt ze ook wel...
haha... ja, ze zal wel slapen... wat kan het
haar schelen wat ik doe... of ik hier de
heele nacht heb zitten vloeken... bij dat
verdomde portret... Ze slaapt, met een vette
gelukzalige glimlach op haar gezicht... na
alle complimentjes die ze haar gisteren ge
maakt hebben... al die vriendinnen van haar...
en die vrindjes... al die knappe schilders
en schilderessen... haha... al die psycho
logen, die van mij naar het portret keken,
en van mijn portret weer naar mij...
Natuurlijk slaapt ze... ze droomt van haar
glorie... haar glorie, terwijl ze haar man...
(met ingehouden woede) ... Dat dat er nog
bjj moest komen... dat ze dat gedurfd heeft...
ik hoor haar nog den sleutel omdraaien...
rrrang, met n ruk, en toen niks meer...
met n ruk van dat kleine venijnige witte
handje... dat knappe vaste handje... waar
ze die mooie schilderijen mee maakt... haha.
Gisteren zei'en ze het Immers nog... dat ze
zoo'n vaste hand had... Rrrrang deed het
slot... en toen hoorde ik haar verder de
slaapkamer in gaan... stap-stap-stap... zoo
heel gedecideerd... en een kwartier later
knipte het licht uit... en toen niets meer...
toen heeft ze de dekens over zich heen ge
trokken, en toen is ze gaan slapen... nee,
toen heeft ze liggen denken aan al die
ophemelarQen van haar vrindjes... over mijn
portret... En ik zat hier... Haha. Ik zat
hier, samen met mijn portret... tegenover
mijn portret... een, twee, zes uren lang,
terwijl zij lag te slapen... te slapen...
glimlachend te slapen...
(Hij gaat tegenover het portret zitten, en
bekOkt het).
Zoo .. zoo.. zoo.. en dat ben ik dus..
dat is dus haar man (sarcastisch).. Och ja..
een zakenman hè? . . Een meneer dien het
goed is gegaan .. Directeur van een groote
bank.. hij heeft een beel te zeggen ,. com
missaris van dit, en president van dat . .
en een lintje in zijn knoopschat.. tevreden
glimlachje.. een beetje verwaand, maar toch
wel zóijdel, dat hij zijn verwaandheid niet
heelemaal verbergen kan . . Hij kent zijn
wereld., de heele wereld is ijdel..schilde
ressen zelfs ook . . daarom heeft ze hem
ook genomen. Zoo heel jong was hij niet
meer.. even in de veertig.. maar een goeie
partij.. een rijke kerel, die wel voor kunst
SS BLRNCHE
ClCRRETTES
iimttiiiiitiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Joodschen legeraanvoerder, den kolonel
Patterson, en hij teekende aan:
In het Beek van mijn Kwatrijnen heeft
kolonel Patterson dit:
Voerder van deeerstejoodschelegerscharen,
Die de Geschiedenis sinds eeuwen zag,
Dank voor 't verhaal hoe dapper mijn
genooten waren,
In de loopgraven en in den openen slag."
Ik heb het weinig origlneele plan opgevat,
om ook een k wat rij nen boek aan te gaan leggen.
In het Boek van mijn Kwatrijnen heeft de
Haan dit:
Vruchtbaar dichter in een dorre stad
van steen en zand en zon,
hoe gra^g lees ik van u een feuilleton
in het Algemeen Handelsblad.
In het Boek van de Kwatrijnen van een
van mQn kennissen echter, heef t de Haan dit:
In 't Oosten rijs! de zon. De stem
des Haans kraalt vreugde in 't Hebreeuwsch.
Vergis Ik mq ? Vindt hij Jerusalem
wat heel erg twee-a-derde-eeuwsch..?"
En een dame die ik ken, die zeer getroffen
was door de mededeellng in een van de
Haan's brieven, dat hij nimmer het Neder
landsen zou vergeten, stond mij het volgende
uit het Boek hater Kwatrijnen af:
voelde.. die een schilderij van haar gekocht
had . . Hij zat in het comitévan een
liefdadigheidstentoonstelling . . och ja, daar
zaten nog meer van die menschen in . .
eigenlijk meer voor hun naam . . en voor
hun geld.. en omdat ze wel koopen zouden
als er niemand anders koopen mocht. En
zij exposeerde . . een mooi schllderesje . .
mode-schllderesje .. Met haar kameraden..
met al die veelbelovende haarbossen-kerels
maakte ze grapjes over al die keurige rijke
kunst-beschermende meneeren..
Maarondertusschen . . ondertusschen ging ze toch
maar stiekem voor de spiegel staan, om te
kijken hoe ze d'r uitzag., om gauw haar
krulletjes een beetje aardig te strijken . .
stilletjes.. als de knappe kameraden het
niet zagen ..
Nou . . en toen is een van die meneeren
verliefd op haar geworden.. O, dat had ze
gauw genoeg in de gaten.. aan dat souper
al . . toen zat ze naast hem .. en toen
praatten ze samen over die schilderij die hij
gekocht had. Heel aardig praatte ze met
hem.. heel anders en veel minder artistiek
en anti-maatschappelyk dan ze met haar
maatjes praatte..
En toen is ze zelf komen kijken hoe de
schilderij hing, in zijn studeerkamer, recht
tegenover zijn bureau., haha.. recht tegen
over zijn bureau . . wat had hQ dat aardig
bedacht . . en wat begreep ze dat goed . .
en wat begreep ze hem slecht toen hij zelde
dat hij die schilderij expres zoo had laten
ophangen.. zoo recht tegenoverzijn bureau..
dat hij er altijd naar zou kunnen kijken..
en wat was ze verbaasd en verlegen toen
hij haar vroeg..
O ... en wat was hij bang dat hij niet
goed genoeg voor haar was . . zij. . zoo'n
knappe artistieke vrouw.. en hij maar zoo'n
gewone zakenmeneer..
En wat was hij blij dat z« hem hebben
wilde... stommeling die ik was ... al die
veelbelovende haarbossen liet ze Immers
dolgraag met hun kunstgedaas alleen in hun
kroegjes en ateliers.. want ze kreeg immers
nu haar eigen huis.. haar eigen standing..
Toen kon ze haar heele verdere leven
immers onbezorgd en rustig werken... en
daar zit nu die meneer. . die zakenmeneer
die haar dat heeft verschaft...
Nu, na negen jaar mochten de
haarbossenkerels en de ongetrouwde vriendinnen
komen, en hem zien.. zooals zij hem zag..
zooals zQ hem geschilderd had..
En daar zit hij nu.. de kunstbeschermer
die niets van kunst afweet.. met zQn glim
lachje . . en met zijn lintje .. verdomd dat
lintje .. wat Is hij daar trotsch op ... dat
lintje... dat moest k op de schilderij...
ja ... vooral het lintje . . . want anders
zouden de menschen Immers niet weten,
waarom die meneer op dat portret zoo
zelfvoldaan glimlachte.. l
... En zij ligt in haar bed en glimlacht
ook zelfvoldaan . . want ze heeft haar man
aan de menschen laten zien . . tot in zijn
diepste ijdele innerlijk.. naakt heeft ze hem
Spreker van Arabisch en Hebreeuwsch in
het dagelijks leven,
die wellicht met een winkeljuffrouw praat in
het Sanskriet,
hoe heerlflk... gij vergeet het Nederlandsch
dus niet,
hoewel ge er slechts veertig jaar in hebt
geschreven."
* * *
Jubileum
De Nederlandsche Post-en Telegraafbond
is dezer dagen 25 jaar oud geworden, en
het bondsorgaan gedenkt dit feit o. m. in
een artikel, getiteld van Leed en Strijd.
Hierbij onze hartelijke gelukwenschen.
Zoo is dan, schrijft de herdenker, zoo is
dan eindelijk de 25ste mijlpaal in het bestaan
van den Nederlandschen Post en Telegraaf
bond bereikt."
Het is er werkelijk niet om te doen
om gezocht-onheusche commentaren tot
deze feestrede te leveren, maar n op
merking moet ons toch van het hart. Ware
het niet juister geweest om in dit geval een
meer voor de hand liggende paal te gebrui
ken, om uit te roepen:
Zoo is dan eindelijk de 25ste
telegraafpaal... enz."...?
* . *
Een Groot Gevaar
Een niet te onderschatten gevaar voor de
volksmoraal vormen dllettanten-tooneelclubs,
voordracht-vereeniglngen e. d. En het is met
de meeste ernst, dat wij onze immers altijd
voor zedenbederf wakende overheid attent
maken op dit feit. Het is heel onaangenaam
te moeten constateeren, dat deze
onschuldigiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
voor de menschen uitgekleed ... en toen
heeft ze gezien hoe de menschen om hem
gelachen hebben... om die zakenmeneer..
die zoo trotsch was.. omdat hij haar bezat..
(zacht).. haar.. daar had ze immers gelijk
aan . . dat wist ze wel . . O, dat had ze
goed begrepen.
(Hij staat op en is nu voor den spiegel
gaan staan, zoodot hij tegelyk zijn spiegel
beeld kan zien en de schilderij.)
Het is toch vreemd, dat je in een ver
moeid gezicht zooveel scherper alle trekken
kan zien . . . God, wat heeft ze me be
studeerd . . dat zwakke in mijn mond, en
dat een-beetje-vermoeide in mijn oogen ...
wat heeft ze dat alles gezien. Ze heeft door
me heen gezien . . ze heeft me binnenste
bulten gedraaid .. al mijn eigenschappen en
al m'n zwakheden... God.. wat wreed om
dat te vertoonen . . . een soort vivisectie..
Nu... na negen jaar... nu durfde ze dat
alles te zeggen .., nu mogen de menschen
ook weten, dat ze eigenlijk nooit verliefd
op me geweest is ... en nu mag Ik dat zelf
ook weten... nu laat ze me hier een heele
nacht zitten.. tegenover haar hoon.. alleen
met haar hoon . . tegenover mijn eigen
schavot.. haha.. een mooi artistiek schavot,
met een antieke sjawl er overheen..".
Geen mensen kan zeggen dat ik slecht
voor haar geweest ben... niemand... dat
zeiden ze gisteren ook niet . . ze keken
alleen maar en ze vonden dat het goed
leek . . Ik vond ook dat het goed leek...
ik was er trotsch op, dat ze mijn
vrouw was. Na het eten gingen we de
schilderij zien.. die was net klaar.. en ik,
stommeling, stond er met een trotsch en
gelukzalig gezicht naast, dat ze allemaal
goed konden zien.. hoe.. hoe mijn vrouw
mij kende.
Het was zoo sterk geschilderd zeiden ze..
en ze bedoelden meedoogenloos.
Toen maakte etn onhandige juffrouw de
opmerking, dat ze het hél mooi vond, maar
de expressie niet erg krachtig... en toen
riepen ze allemaal in koor, dat het juist z
moest zijn.. en ze wezen op mij, en riepen
in het vuur van hun kunstenaarschap allerlei
dingen over mijn oogen en mijn neus., en
over mijn karakter.. en mijn vrouw gaf ze
gelijk.. en knikte van ja..
Goeie God.. die debatten die ze over me
gehouden hebben... en niemand, niemand
die me verdedigde dan die oude juffrouw,
die geen gelijk had...
Ik was die ijdele glimlachende gedeco
reerde meneer... Ik was het zeiden ze, en
mijn vrouw had juist gezien... Opeens
begreep ik het allemaal.. ik kon het portret
niet meer zien.. en ik ben de kamer
uitgeIoopen..om al die ellendige kunst-idioten,
die me in m'n eigen huis de waarheid
durfden te zeggen...
DE WAARHEID?
Het is precies een nachtmerrie.. ik weet
niet meer wat we voor een scène hebben
lijkende ondernemingen broedhaardea blijken
te zijn van allerlei uiterst gevaarlijke eigen
schappen. Dit bleek nog onlangs, toen de
moordenaar Visser verklaarde:
Ik kan uitstekend liegen en me
beheerschen... dat heb ik geleerd toen ik werkend
lid was van de tooneelvereenlging Jacob
van Lennep".
Dat had deze groote en verdienstelijke
vaderlander eens moeten weten. En daarbij
is het een goedkoop kunstje, om je te be
roepen op de namen van groote doode man
nen. Morgen komt er nog een oplichter voor
den rechter, die beweert dat hl] valsch heeft
leeren spelen in het muziekgezelschap
Valerius"... of een relletjesmaker, die zijn
vergissing in verband wil brengen met zijn
lidmaatschap van de S.D.A.P.
MELIS STOKE
iiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiifiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiMiiimimiiiiiiuiiiifi
H. STINIS
Haarlem - Kruisweg 23
TELEFOON 15O6
EXPORT IN TABAKSARTIKELEN NAAR
OE GEALLIEERDE STATEN
gehad, toen de gasten weg waren., maar
die nacht hier alleen.. die nacht tegenover
DIT BEELD VAN MIJN ANGST VAN AL DIE
JAREN ...
.. .WAS IK DAN ZOOVEEL ZWAKKER DAN
MIJN VROUW . .. OMDAT ZIJ EEN KUNSTE
NARES IS...?"
(plotseling gaaf de telefoon, en h(i schrikt...
grijpt dan de h jak)
Hallo.. ja.. daar spreekt u mee.. O..
mevrouw.. ja.. nee.. we zijn al bfj de
hand.. haha.. ja.. altijd matineus.. Hebt
u uw taschje laten liggen? We zullen het
zeeken.. nee.. Annle is boven.. ja.. al
aan het werk.. nee.. niet meer aan mijn
portret.. dat gaat zoo naar de tentoonstel
ling.. O., vindt u het zómooi? Dat
zeggen ze allemaal.. Hebt u u zoo goed
geamuseerd gisteren? Datdoetmepleizier..
Goed.. Annie zal u straks opbellen.. Wat
moet ik haar zeggen? Dat het portret inde
eerezaal komt te hangen? Heeft Leensma
dat al gezegd? Maar dat is heerlijk.. prach
tig.. Dank u voor de prettige bood
schap .. Ja.. een heerlijk ontwaken.. Dag
mevrouw..."!...
In de eerezaal.. portret van mijn man..
een glimlachende zwakkeling met een lintje
in z'n knoopsgat... hahaha...
En een prettige avond.. waarom heb ik
dat mensen niet gezegd dat het een gemeene
executie was... Ben ik daar dan te laf voor..?
In de eerezaal.. zou ze het gehoord heb
ben .. zou ze met een kloppend hart in haar
bed liggen..en mij uitlachen om die heer
lijke avond...?
En wat zou het als ze het gehoord heeft..
(allengs luider).. wat zou het.. laat ze het
gehoord hebben., de teleurstelling zal er
des te grooter door zijn.. (dreigend nadert
hij de schilder^)
In de eerezaal.. opgehangen in de eere
zaal .. haha.. de echtgenoot aan de
spotpaal.. de man van die knappe psycholo
gische schilderes., kijk hij zelfvoldaan
glimlachen., wat zullen ze lachen., wat
zullen ze een medelijden met haar hebben..
dat ben ik niet.. hoor je.. lachende sukkel..
dat ben ik niet... ik ben een heele nacht
met je alleen geweest.. en nou ken ik je..
nou haat ik je.. nou... (Hij slaat de schil
derij over den ezel stuk)
Daar sukkel.. daar.. voor eeuwig naar
de bliksem met jou.. daar.. ddar. J
(Naar de deur kijkend)
Dat mag je ook hooren in je bed.. en
dat., en dat., en dat..
En zien zul je het ook.. dat je portret
niet meer lijkt.. dat het niet naar de ten
toonstelling gaat.. omdat het niet meer
lijkt.. begrijp je..? Omdat het sterker Is
dan jij.. omdat het tenslotte ook een vaste
hand heeft... (terwijl hij op de gesloten
deur bonst).
Heidaar.. maak open., versta je me..?
maak open.. hel.. hel.. maak open. .l"
ONDERWIJL VALT SNEL HET DOEK.