Historisch Archief 1877-1940
7 Juni '19. No. 2189
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Restaurantje
TOURNOOIVELD
DEN HAAG
PUTS DU JOUR
- VIR 12.30 tot 2 uur ?? vm 7 uur tot 1.80
Restaurant-CaféLa Réserve"
Rembrandtplein 44 bij de Utrechtschestraat
ANSTERDAn
Huis van den Eersten Rang
Prima Keuken en Wijnkelder
IIP IIPIIIQ ^
JAb, UKLUüsi
HAVANA
GAAR
?fll!^^
IIIIIIIIIIIIMlIllllllMHtllinilllllIlllllllMlliiiliii IIIIJIIIIillMIIHIIIMIIIIHtllllllMIMIItlllllllllllllllllHNIUIINIIIIIIIII.
STARK'S OXYDOL" f
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) 2
hNaaml. Venn. STARK & Co. - Chamlschi Fibrlik ,,'a-HAOE", 's-aravenhaga l
j a*«i**MIIMIMIItMIMIIIt«HlllHMIItt1»Ht«llllll||||||MlllllltlHIIMIIIttniim>MIIIIIIMIIIIIIItlllllliniHIIIIIIIIIIIUIIIIIII*llllllll5
Le
EERHOFF t,C§
SPECIALITEIT IN ECHTE BROMZEH
UK ^_,Eh LUXEARTIKELEM..^
COGNAC
MARTELL
est garanti comme tant
Ie produit naturel des
vins récoltés et distillés
danslarégiondeCognac.
Koopmans & Bruinier
Wijnhandelaren te Amsterdam
Amsterdam
P, H. Kade 68
AAG
ROTTERDAM
AMSTERDAM
N. V. ALG. NED. ELECTR. MIJ.
V/H GROENEVELD, RUEMPOL & Co.
Briefadres A.N.E.M. - Tel. N. 4826, 4827, 7004
Electro motoren. Generatoren.
Schakellessenaars.
Hoogspanningsinrichtingen.
Schakelkasten. Electr. Sirenes.
ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED.
f
Hotel-Restaurant DES GALERIES
8 C H B VET^IN G E N
OPENING 31 MEI 1919
Geheel nieuw gerestaureerd en modern ingerich
Prima Fransche Keuken.
Wijnen van alleen Superieure Merken.
De Directeur HEHRI ZELLE.
Telef. Schev. 440. Voorheen Hotel Des Indes.
l
Vraagt prijsopgave van
Cognac
Hennessy
aan
Wijnhandelaren,
ZWOLLE,
H BEREN MODE-ARTIKELEN
HUBENSTIUAT 1B, OBONIMOKN
TELEFOON KM
JOS. JACQUES
WIJNHANDEL - BREDA
Speciaal adres voor
KLEINE MERKEN
CHAMPAGNE
Ingericht voor Wederverkoopers
Te Huur in Hilversum,
van 14 Juli tot 18 Augustus een
burgerwoning, gemeubileerd, be
vattende 2 Kamers met Suite,
Serre, Keuken, flinke Tuin op 't
Zuiden, boven 4 Kamers en
Dlenstbodenkamer, tegen den prijs van
f 300.-.
Brieven onder H. W. 10, aan het
bureau van dit blad.
Spoors
WA.spoorjr. Culemborg
Piano's, Vleugels on
Kunstspelpiano'süoorttuur
In eigendom verkrijgbaar, mits In
drie jaar afbetaald.
Brieven No. 1431, Bureau van dit Blad,
HEERENKLEEDING
H.J.LOOR, Utrecht
BEURS
Stenografie
Zelfond. 0O C*. In d. Boekh. en na postw. bl
RIËNTS BALT, Den Haag, b| wien ook mond. en schr. ond.
Ik geef thans elke week een stenografisch verslag
van een technische" K ede. (*>.g.) D. B. te Z.
Hoekcomplexen Ie stand Rotter
dam m. gr. front aan diverse straten,
geheel of gedeeltelijk te koop aangeboden.
Oppervl. 2000 tot 150 M2, ligging Aert v.
Nesstraat, Oldenbarncveltstraat, Oude
BlnnenwepenWe^nastraat n b Electr. Spoor.
Adres: N. Vm O. F. Am Jonkers & Go.
Mij.t.Expl.v. Landgoederen, Villaterreinen, Huizen-. Handels-,
Industrie- en Bouwcredieten door geheel Nederland.
Hoofdkantoor: SCHOUWWEG 34, WASSENAAR.
SPREEKZAAL
Het Godshuis in de Uchtstad
Naar aanleiding van het slotartikel dat
door dr. Van Eeden over zijn Godshuls in
de Lichtstad in het No. van 24 Mei j.l. in
dit weekblad werd gepubliceerd, zou ik
gaarne het volgende willen opmerken.
Dr. van Eeden schrijft dat hij zijn ontwerp
vooral ook gepubliceerd heeft: om te weten
te komen of er reeds soortgelijke plannen
bestaan. En hij deelt dan mede dat hem
drie dergelijke plannen bekend zijn en hij
bespreekt die.
Ik meen te mogen opmerken dat dr. Van
Eeden mijn plan vergeet.
En dit te meer daar ik hem, dadelijk na
de eerste lezing die hij voor zijn ontwerp
op 20 januari j.l. hield, den 21 Januari
schreef dat ook ik reeds in het begin van
Juni 1912, gedurende herhaalde omzwer
vingen in de verlaten en inspireerende
parken van Versailles, een dergelijk project
concepieerde, dat echter thans ook nog niet
geheel gereed is, maar waar ik nog steeds
aan werk.
Om later verwijten van plagiaat te ont
gaan deelde ik dr. Van Eeden vooral het
bestaan van mijn plan mede, zooals ik dat
ook aan Berlage geschreven had toen hij,
een paar jaar vroeger, zijn Partheon der
menschheld" exposeerde. Berlage antwoordde
mij toen vriendschappelijk. Van dr. Van Eeden
hoorde ik niets ofschoon ik hem uitnoodigde
mijn ontwerp te komen kijken. En ik zou
hier dr. Van Eeden's aandacht niet voor
mijn project vragen ware het niet dat hij
in zijn slotartikel van 24 Mei vooral het
prlncipleele verschil van zijn plan met dat
van de anderen naar voren brengt.
Indien dr. Van Eeden mijn project gezien
had zou hij moeten toegeven, dat het even
principieel verschillend van het zijne is als
het zijne van die andere ontwerpen, en
dat hrj het daarom in dit slotartikel
had mogen vermelden ofschoon het nog niet
zoo volledig architectonisch in teekening
gebracht is als het zijne. De geestelijke
constructie van mQn protest is echter gereed.
En het gaat Immers in de eerste plaats
bij protesten als deze om het grondprinciep
waarop het gebouwd is. dat geeft de ware
maatstaf en bedoeling van den ontwerper aan.
Want dr. Van Eeden geeft zelf toe dat het
grondprinciep het voornaamste van deze
plannen is, daar hij zegt dat de plannen
van de Bazel en Berlage niet die wijde
strekking hebben van het zijne, wijl deze
slechts uit een aesthetisch en oeconomisch
idealisme voortkomen, het zijne evenwel
een godsdienstige ondergrond en doel heef t.
Dit is echter slechts gedeelteiqk juist.
Illlllllllll Illlllllllllllllllllllll Illllll
Want noch uit de beschavingen die dr.
Van Eeden in dit weekblad van zijn ontwerp
gaf, noch uit zijn lezing en de verdere ver
klaringen die dien avond door hem en de
heer Loudon gegeven werden blijkt het
WELK vast omschreven religieuse ondergrond
en doel zijn plan dan wel heeft.
Op dit cardinale punt is dr. Van Eeden
in de uiteenzetting van zijn project zeer
onduidelijk en onvolledig.
En toch had dr. Van Eeden bfl de publi
ceering en de verklaring van zijn plan wel
vór alles het religieuze grondprincipe
mogen aangeven waarop hij zijn plan ge
bouwd heeft zódat hij het van religieuze
strekking kan noemen.
Hij gaf dat vast omschreven religieuze
principe, die religie, die leer niet aan, of
schoon hij in dit plan veel over religieusiteit
spreekt, en in de architectonische plattegrond
plaaisen voor de tempels en kerken van alle
godsdiensten zijn aangegeven, zódat het
wel blijkt dat de religieusiteit, het gevoel
voor godsdienst in het algemeen bij den
ontwerper zeer sterk was. Maar doordat hij
het concrete religieuse systeem waarop zijn
plan berust niet aangeeft, blijkt het religi
euze van het ontwerp dus allén in het
gevoel voor godsdienst, te bestaan. En dat ge
voel voor godsdienst, dat religieuse sentiment
is niet alleen geen godsdienst, maar het is ook
niets reëels, het is geen objectieve leer of op
vatting, het bestaat slechts als aandoening in
het gemoed van het individu, in dit geval
slechts in het gevoel van de persoon van
dr. Van Eeden. Gevoel voor godsdienst is,
op zich zelf, geen godsdienst.
Gevoelsgodsdienst is ook geen godsdienst, want
het is, in realiteit, niets anders dan de dienst
van het gevoel dat alleen subjectief is,
zoodat gevoels-godsdienst in wezen niets anders
is dan zelfvergodlng. Vergoding van het
eigen zelf, vooral van hei eigen gevoel, zoo
als zich dat uit in gevoels-kunst en gevoels
mystiek, en op die wijze slechts pantheïsme
beteekent. wat het zelfde is als atheïsme.
Op die wijze is godsdienstig-sentiment
dat niets dan sentiment is, een vorm van
atheïsme. En omdat dr. Van Eeden voor
zijn project geen vast omschreven gods
dienstig systeem, geen bepaald Godsbegrip
aangeeft, blijkt zijn religieusiteit slechts in
zijn sentiment te bestaan, en uit dien hoofde
lijkt mij zijn project niet geheel gods
dienstig.
Misschien zal dr. Van Eeden er op wijzen
dat hij in zijn slotartikel van 24 Mei j.l.
schrijft dat zijn plan een zuiver christelijk
is. Ook dat i ij k t mij niet juist.
Want dr. Van Eeden geeft niet aan op
welk godsdienst-systeem dat op de leering
van Christus zegt te zijn opgebouwd, zijn
plan gebaseerd is. En dit is noodig, want
- MICHELIN
Rijwielbanden
Buitenband f9.
Binnenband 5.25
alle goede Rijwielhandelarenjjj
er zijn zeer vele godsdiensten en kerken
die zich allen op Christus beroepen, maar
die elkaar toch niet weinig verketteren.
Wijl dr. Van Eeden alle christelijke (zoowel
als alle andere) godsdiensten een plaats
rondom zQn godstempel wil inruimen, doet
hij dus geen keuze uit die christelijke religies.
Hfl wil ze allen, wil dus geen enkele. Hij
verstaat dus blijkbaar iets anders onder het
woord en de idee christelijk dan de andere
christenen. Waarom geeft hij dat dan niet
aan ? Maar dan ook allén in den vorm van
een nieuw, op de leer van Christus ge
bouwd, godsbegrip, in den vorm van een
nieuwe leer. Dat doet dr. Van Eeden niet.
Het christelijke van zijn plan zal derhalve
ook allén in dr. Van Eeden's persoonlijke
eevoels-opvatting van het Christendom lig
gen. HIJ ziet het Christendom als een gods
gevoel dat dan ook niet anders dan
indfvidueel kan zijn en slechts in het indi
vidu bestaat. Maar de idee van het
Christendom onderstelt juist een bijzonder
scherp omschreven, en van alle andere
godsdiensten afwijkend godsbegrip dat tot
een concrete levensbeschouwing in een
theologisch-philosophisch godsdienst-systeem
wordt dat boven elk individueel gevoel staat.
De juiste formuleering van de wijze waarop
en welk soort Christendom dr. Van Eeden
dus als basis van zijn ontwerp bedoeld, z
dat hij het uulver christelijk mag noemen,
ontbreeltt. Zoodat, naar bovenstaande uit
eenzettingen, het ontwerp van dr. Van Eeden
niet religieus en ook niet christelijk kan
genoemd worden, al spreekt er zijn groot
religieus sentiment uit. Aan dr. Van Eedens
religieus sentiment behoeft in deze dus niet
getwijfeld te worden, evenmin als aan zijn
religieus bedoelen, maar waar hij in gebreke
blijft deze nader te formuleeren kan zijn
gevoelen bedoelen slechts als een indlvidueele
aandrang, aandoening en
gemoeds-stemmlng gelden, niets dan sentiment dus,
dat, wat of het dan ook zij, aesthetisch,
ethisch of religieus, of alles te samen,
toch in wezen niets anders is dan een vorm
van zelf-vergoding en waarvan de uiting
nooit hooger komt dan kunst"... en nooit
meer voor het menschdom zijn kan dan...
litteratuur/
Dr. van Eeden zegt dat de ontwerpen van
Dr. Bazel en Berlage niet hooger stijgen dan
het wijsgeerlg peil der negentiende eeuw. Ik
meen daartegen te mogen opmerken dat het
ontwerp van dr. Van Eeden door het gebrek
aan vooropgezet Godsbegrip ook niet hooger
dan het niveau van die andere projecten
stijgt, omdat deze ook niet anders dan de
uiting zijn van sociaal en aesthetisch indi
vidualisme, en individualisme blijven en
niets anders dan dat, ondanks hun socialen
schijn, zooals dr. Van Eeden's religieusiteit
in zfln plan niets dan de uiting van indivi
dualisme is, dat egocentrisme blijft, ondanks
den religieuzen schijn.
Een project als dat wat dr. Van Eeden
met zijn Godshuis in de Hchtstad wil
het niet, zooals de ontwerpen van
Dr. Bazel, Berlage en Anderson niets
anders dan materieel-aesthetisch en
oeconomisch ideëel blijven, maar zooals
dr. Van Eeden wil, op hooger Godsdienst
plan stijgen, moet van een bepaald (nieuw)
Godsbegrip uitgaan, dat zich formuleerd in
een compleet theoiogisch-philosophisch
Godsdienst-systeem, een (nieuwe) leer en
levensbeschouwing voorop zet. En daartoe
is het gevoel, zelfs een sociaal, oeconomisch
of aesthetisch idealisme niet bij machte.
De geschiedenis bewijst dit.
Alle heilstaten die men tot nog toe inde
wereld heeft willen stichten hadden slechts
oeconomische of, hoogstens ethische, be
doelingen. Zij kwamen slechts uit het in
dividualistisch idealistisch denken en voelen
van individuen, of van groepen van indivi
duen voort, waren in ieder geval niets
anders dan menschelpe idialen, die slechts
op het menschelijke gericht waren, op zijn
mooist op menschelrjk gevoel en denken,
en stegen daarom nooit boven
menschenwerk, werden daarom nooit iets anders
dan maatschappijen, vennootschappen.,.
voor zoover ze eenigen tijd reëel bestonden,
of bleven niets anders dan romantische pro
jecten, luchtkasteelen, dichterlijke droomen...
litteratuur. Maar geen van deze uitingen
van individueel denken, voelen en droomen
had eenige godsdienstige waarde, in zooverre
als godsdienst dienst van-god beteekent en
zijn moet. Al die profeten zijn slechts uitin
gen van voelen, voor-gevoelens zoo men wil,
die als zoodanig zeer merkwaardige psy
chologische tijd verschijnselen zijn, en waarbij
zich de historie als herhaald.
Want het project van een Godshuis zonder
juiste aanduiding voor welken God het
gebouwd zal worden is als de oprichting
van den tempel voor den onbekenden God
waarvan de historie verhaald, een daad, die
uit gevoel, voorgevoel, uit ongedefinieerde
intuïtie voorkomt maar die niet meer waarde
voor den dienst van God heeft dan een
dichterlijke phantasie. Eerst het (nieuwe)
Godsbegrip. Dan de (nieuwe) Godsdienst....
en dan de (nieuwe) tempel. En niet om
gekeerd.
En, zoo het nieuwe godsbegrip is geopen
baard zal het zijn eigen tempel, in zijn eigen
tijd, in zin eigen stijl, vorm en plaats zelf
wel bouwen. ledere poging om in deze de
orde der dingen te willen omkeeren heeft
niets met godienst gemeen, is zelfs, in zijn
wezen, anti-godsdienstig, en niels dan
kunstSPAANSCH, ENGELSCH,
FRANSGH, DUITSGH etc.
Berlitz-School
Hoerengracht 431 N. 3286
Pract. Onderwijs door buiten), leeraren
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmiiiiimiii IHIII
gedoe, niets dan egocentrisch, zich zelf ver
heerlijkend kunst-gedoe, hoe mooi die kunst
ook voeran moge.
Indien dr. Van Eeden mijn project gezien
had, en indien ik hem had mogen uitleggen
hoe ik getracht heb, en nog tracht, mijn
project niet uit een religieus gevoel te doen
voortkomen, maar op en in een
Godsbegrip te construeeren, dan zou hij ge
zien hebben hoezeer ons beider doel en
basis principieel verschillend is, en hij zou
zijn plan hebben mogen vermelden, niet
voor mij, maar voor hem zelf en vooral
voor allen die, na ons, hun wil tot God in
een dergelijk plan zouden willen uiten.
3 Juni 1919. TH.MOLKENBOER
* *
Zelfcritiek
Staat het natuurlijk vrij aan een ieder om
in privémet olieverf te knoeien zoo veel
men wil, anders wordt geloof ik de zaak
als men als leeraar aan een openbare in
stelling, voor kunstonderwijs praktisch in
kunst doceert. Ik geloof toch dat men
dan niet het recht heeft, waar men kennelijk
geen nieuwe kunstuiting wil geven waar
de gebruikelijke werkwijze nastreeft, op
tentoonstellingen blijk te geven het vak niet
meester te zijn, waaronder ik versta de
verwaarloozing van de teeken kunst; de olie
verfbehandeling, de proportien en de ana
tomische gegevens, de perspectief en der
gelijke technische dingen. Men beneemt
zoodoende den leerlingen het zoo noodlge
zelfvertrouwen niet alleen, maar doet hen
die u benoemden een mal figuur slaan.
Want onwillekeurig doet een dergelijke ver
waar loozin g van de meest prinpicieeledingen,
de vraag rijzen; als men dit alles het kin
derachtig onbeholpene, zelf niet inziet, hoe
kan men dan de fouten van anderen zien,
die verbeteren en hen den weg wijzen op
de doolwegen van de kunst?
Als men dit alles niet zelf voelt, mag er
geloof ik op gewezen worden in 't algemeen
belang van de kunst en 't kunstonderwijs.
Dit naar aanleiding van een der jongste
tentoonstellingen, waar 'n figuurstuk hangt
van een kinderachtige onbeholpenheid een
verversleerling waardig.
R.