Historisch Archief 1877-1940
7 Jnni '19. No. 2189
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nieuwe
Engelsche Boeken
VAN TRANS-NOORDZEE
EN VERDER
A. E., The Candle of Vision. Macmillan,
1918. 6/-.
W. B. YEATS, Per Amica Silentia Lunae.
Macmillan, 1918. 4/6.
W. B. YEATS, The Wild Swans at Coole.
Macmillan, 1919. 51?.
W. B. YEATS, The Cuttlng of an Agate.
Macmillan, 1919. 6/-.
Ia onze dagen, nu de Sinn Feiners" de
Ierse nationaliteitskwestie zo akuut hebben
gemaakt als misschien nooit te voren, maakt
het op 'n buitenstaander 'n zonderlinge
indruk, dat de letterkunde van de Gae/zlch
handhaven kan, dank zij de klinkende
schijven van letterlievende en onbevooroor
deelde Sassenachs. Hier hebben we nu twee
eersterangs sterren van de Ierse letter
kundige beweging. Van beide berust de
boeken-publicatie bij 'n Engelse, niet bij 'n
Ierse firma. En beide vinden in hun vader
land, welks jaartallenboekjes later met hun
namen zullen prijken zoals de onze met
Rembrandt en Hugo Grotius, maar 'n klein
percentage, niet alleen van hun kopers, maar
ook van hun lezers. Few Irlsh writers of
any importance are financlally successful,"
zegt Ernest Boyd in Ireland's Literary
Renaissance, .and they owe what is best in
their work to the days when they wrote
without a thought of material reward, it
being explicitly understood, in fact, that
none was forthcoming." 1)
Nu heeft A. E. George Russell niet
van zijn pen te bestaan, en 't veld van z'n
werkzaamheden Is zo verschelden als de
bollenlanden bij Haarlem. Schilder, schrijver,
theosoof, ekonoom, co-operator men
duizelt. Maar al duizelend begrijpt men, dat
de verhouding van n Russell op drie
Yeatsen 2) in de vier door m ij te bespreken
boeken geen toevallige is. Yeats is wél be
roepsschrijver, al het f t ie naar ik uit
goeie bron weet aan het schrijven zelf,
als handinspanning, 'n hekel.
A. E. is mysticus, en al maakt z'n abso
luut eerlik pogen om te beschrijven wat
hij, bij 't licht van zfjn Candle of Vision, in
andere sferen gezien heeft, hem tot kunste
naar, z'n kunstenaarschap komt op de
tweede plaats. Hij ploetert niet op z'n vol
zinnen zoals 'n Plaubert deed, en zoals
z'n landgenoot Yeats doet. Meermalen komt
men bij hem stijl-slordigheidjes tegen, die
gemakkelik te verhelpen waren geweest
b.v. het aanvangen van twee achtereenvol
gende volzinnen met but , maar de lezer
die zich in A. E.'s wondermooie vlzioenen
verdiept en verliest, vergeeft 'm deze en
dergelijke kleinigheden geredelik.
Het boek bestaat, behalve uit 'n voorbe
richt, uit twintig los-samenhangende en
afzonderlik goed te vatten hoofdstukken of
opstellen misschien moet ik, wat
begrijpelikheid voor de leek" betreft, 'n uitzon
dering maken voor hoofdstuk achttien en
negentien: Celtic Cosmogony en The Celtlc
Imaginatlon waarvan Ik de portee 't
beste aangeef door 't uitlichten van enkele
passages: There are windows in the soul
through which can be seen images created
not by human but by the divine imagination.
I have tried according to my capacity to
report about the divine order and to
discrlmlnate between that which was self
begotten fantasy and that which came from a
higher sphere... A. E., in tegenstelling met
V/ordsworth, ontkent, dat het kind dichter
bfj den hemel zou wezen dan de volwassene,
en beroept zich, evenals Wordsworth, op
z'n ervaring: I never feit a Hght In
childhood which faded in manhood into the
common Hght of day, nor do I believethat
chlldhood is any nearer than age to thts
being. If it were so, what would the spirit
have to hope for af ter youth was gone?...
De mystieke drang kwam van lieverlede,
en maakte hem aanvankelik, tot z'n schade,
trots: I said "I imagined this" when I should
OVER PROLETARISCHE"
PHILOSOPHIE
i
Het revolutionaire socialisme is niet
langer een theorie, waarover men spre
ken maar ook zwijgen kan, een theorie,
die alleen in de hoofden en harten van
enkele fanatieke individuen leeft, het is
een levende werkelijkheid geworden waar
mede iedereen heeft te rekenen. Wie
de teekenen der tijden verstaat, ziet
in, dat de socialistische Idee zoo diep
in de menschheid is doorgedrongen, dat zij
naar verwezenlijking streeft. Dat is de
beteekenis van al die socialistische stroomin
gen en secten van de laatste halve eeuw:
de menschheid wil het nieuwe, kameraad
schappelijke verband, zij wil samenwerking
in plaats van strijd, coöperatie in plaats
van concurrentie. Velen ontkennen dit en
wijzen op het egoïsme van den enkeling,
dat alle verbetering tegenhoudt. Maar de
wereld wordt gedreven door Ideeën, mach
tiger dan de enkele menschen. Zoo drijft
de socialistische of, wat hetzelfde is, de
christelijke Idee de menschen tot een ge
lukkige, rechtvaardige samenleving, alle
kortzichtige tegenwerking en persoonlijk
egoïsme ten spijt. Men kan dat niet bewij
zen, men moet het gelooven. Wij voelen
In ons den wil tot een zoodanige samen
leving en tegelijk de zekerheid dat zij ko
men zal. Nu wordt deze socialistische Idee
in verschillende menschen op verschillende
wijze bewust, naar gelang van hun per
soonlijke ontwikkeling en aanleg. Van de
verschillende verschijningsvormen der soci
alistische Idee vraagt het revolutionaire
Marxisme, het nieuwe socialisme", zooals
het zich noemt, het sterkst onze aandacht.
Over het algemeen is men van oordeel
dat dit bolsjewisme" geen diepere studie
verdient. Men wijst op Rusland en
Duitschland en zegt: daar zie je nu de gevolgen
van die theorie l Zou ik mij nu nog in de
leerstellingen van die moordenaars gaan
verdiepen? Ze moeten van den aardbodem
verdelgd worden als schadelijk gedierte."
Ik meen dat men met een beroep pp
de gruwelen, in naam van het socia
lisme bedreven, tot de veroordeellng
der leer niet kan volstaan. Dat er
noodeloos wandaden zijn verricht, dit wordt
humbly have said, "The curtain was a
little lifted that I mlght sec". But the day
was to come when I could not deny the
Mighfy Mother the reverence due...
Spiritual vision is not to speak ofasours
any more ihan we can say at the rising of
the sun: This glory is mine", (ik
kursiveer)... I knew it was not a dream, for
comrades in vision soon came to me, they
who could see as I saw, and hear as I
heard, and there were some wh'a had gone
deeper into that being than I have ever
travelled 3)...
We were all lost children of the stars.
Everything that suggested ourhlghoriginal
being, a shaft of glory from the far fire in
the heavens, spearing the gloom of the
office, the blue twilight deepenlng through
the panes until it was rich with starry dust,
the sunny clpuds careering high over the
city, these things would stir pangs of painful
remembrance and rry eyes would suddenly
grow blind and wet. Sometlmes, too, I
would rebel and plot in my obscurity, and
remember moments when the will in me
seemed to be a titanic power, and my spi
rit would brood upon ways of escape and
ascent to its native reglons as those fallen
angels in Milton's tremendous narrative rose
up from torture, and consplred to tear the
throne from Him...
Dit werd anders, maar daarvoor kent hij
zichzelf geen lof toe: There is no personal
virtue in me other than this that I followed
a path all may travel, but on which few
do journey. It is a path withinourselves...
... If we meditate we shall lift ourselves
above the dark environment of the brain.
The inner shall become richer and more
magical to us than the outer which has
held us so long. How may I allure to this
medltation those who see on!y by the Hght
of day; who, when thelr eyes are shut, are
ascave-dwellers living in a blackness beneath
the hilis? The cave of the body can be lit
up. If we explore it we shall there find lights
by which the lights of day are made dim...
I have not found in latter-day phllosophical
writers the explanation of my own
experiences, and I thlnk that Is because there has been
an overdevelopment of intellect and few
have cultivated vision, and without that we
have not got the first data for fruitful
speculation . . . We have so passed away
from vital contact wlth divine powers that
they have become for most (of us) names
for the veriest abstractions, and Ihose who
read do not know that the Mighty Mother
Is that Earth on which they tread and
whose holy substance they call common
clay; or that the Paraclele is the strength
of our, being, the power whichbinds atom to
atom and Earth to Heaven: or that the
Christos is the Magiciart of theBeautiful...;
or that the Father is the fountain of sub
stance and power and wisdom...
A. E.'s boek bevat zeer weinig citaten en
toespelingen en noemt haast geen namen.
In Per Amica Silentia Lunae, van omvang een
kleiner boek, van inhoud veel minder groots,
en veel meer litterair" toch lezenswaard
vindt men citaten, directe en indirecte, bij
de vleet en struikelt men over de namen:
Dante, Jakob Boehme, Maeterlinck, Synge 4)
Morris, Lindor, Keats, William Beckfjrd,
Shelley, Leigh Hunt, Rossetti, Boccaccio,
Matthew Arnold, Guldo Cavalcanti, Balzac,
Chaucer... ik heb nog niet de helft genoemd !
Ook Yeats geeft z'n mystieke ervaringen,
meest in verband met de omstandigheden,
die er aanleiding toe gaven, en die vaak
op zichzelf niet veel om 't lijf hebben, maar]
waarvoor we toch dankbaar zfjn, omdat a
die dingen licht weip;n op het overige van
den schrijvers oeuvre. The Candle of Vision
zal meer lezers trekken, immers ook hen,
die wel mystiek, maar niet letterkundig zijn
aangelegd, en die zich door 'n in-littérair
werk als dat van Yeats eer voelen afstoten.
De latere geschiedschrijver der letterkunde
van thans zal evenwel Yeats moeilik dank
baar genoeg kunnen wezen voor z'n
persoonlik document. En de met boeken en
schrijvers vertrouwde lezer van heden zal
mystiek aangelegd of niet zich kun
nen vermeien in de rustig-beeldende stijl,
waarin zoveel lievelings-?fancies" van W.
ook door revolutionairen als mevrouw
Roland Holst erkend. Maar zij wijzen op
de verschrikkingen van den wereldoorlog,
die vier jaar heeft aangehouden, in onaf
gebroken moorden, alleen om de winst, de
winst voor enkelen, en dan vragen zij:
wat is daarbij vergeleken de ellende mee
gebracht door onzen stiijd voor het socia
lisme? Men bedenke ook: hoe schoon
en zuiver een Idee is, zij behoeft
menschenwerk om tot werkelijkheid te
worden. En is alle menschenwerk al
onvolmaakt, in tijden van crisis en revolu
tionaire beroering kunnen daden, die de
zuiverheid der Idee ontheiligen, niet uit
blijven. Men mag de waarde eener Idee,
eener leer daarom niet afmeten naar de
daden harer belijders. Evenmin als de
tallooze verwijten tegen priesterschap en Kerk
den glans der Christelijke Idee dooven.
Daarom acht ik een onderzoek van de
grondslagen van het revolutionaire socialisme
noodzakelijk voor ieder, die gevoelt dat hij
voor nog Iets anders in de wereld is dan
eten, drinken, zich voortplanten en sterven.
Voor ieder die gevoelt dat wij in de wereld
zijn gezonden als arbeiders aan een groot
werk, dat wfl zijn Ritter vom heiligen
Geist", zooals Heinrich Heine het uitdrukte
Ik bedoel hiermee niet, dat ieder een
uitgebreide, gedetailleerde studie van Marx'
economische theorieën moet maken: dit kan
men zeker niet van iedereen verlangen. Maat
wat men wel doen kan is: de algemeene
wysgeerige grondslagen van dit nieuwe
socialisme aan een onderzoek onder
werpen. Een onderzoek dus naar de we
reldbeschouwing, die aan de Marxistische
maatschappijleer ten grondslag ligt. Wie
deze fundamenteele beschouwingswijze
van wereld en leven aanvaardt, zal de daaruit
voortvloeiende, logisch-afleidbare conse
quenties niet kunnen afwijzen; terwijl een
verwerpen der grondstellingen onherroepelijk
tot afwijzing van den Marxistischen boven
bouw en zijn praktische consequenties voert.
De algemeen-philosophischeachtergrond van
het ekonomisch determinisme nu Henriëtte
Roland Holst zegt het uitdrukkelijk in de
inleiding van haar Revolutionaire Massa
actie" wordt geleverd door de philosophie
van Jozef Dletzgen, den philosoof van het
proletariaat". Van de hand van genoemde
schrijfster verscheen In 1910 een brochure,
mmm s FOLMER
B. Yeats ziju belichaamd, en aan fijne
uitspraken, gelijk: We make out of the
quarrel with others, rhetoric, but of the
quarrel with ourselves, poetry. The
desire that is satisfied is not a great desire,
nor has the shoulder used all its mlght that
an unbreakable gate has never
strainedIt is not permitted to a man who takes up
pen pr chisel, to seek origlnalify, for passion
Is his only business, and hècannot but
mould or sing after a new fashion because
no disaster is like another...
The Cuttlng of an Agate, 'n dikker boek
deel, bevat weinig mystieks. Het is 'n ver
zameling opstellen, waarvan de meeste mij
al bekend waren uit de CollectedEdition"
van 1908, de mooie van de Shakespeare
Head Press", die niet meer in de handel is,
en niet meer wordt herdrukt, omdat ie reeds
toen niet meer compleet" was. Nieuw waren
voor mij het opstel over Certain Noble
Plays of Japan", dat over The Tragic
Theatre", en twee van de drie bijdragen
over J. M. Synge, tot dusver de belangrijkste
toneelschrijver, die Ierland heeft opgeleverd.
Iedereen die belangstelt in de schrijver van
The Playboy of the Western World en The
Well o ? the Saintszal blij zijn met wat hierover
'm verteld wordt door de man die z'n ont
dekker was, en die 'm tevens aan zichzelf
ontdekte. Mooi, ofschoon voor mij niet nieuw,
Is ook het artikel over Edmund Spenser,
maar ik mag niet veronderstellen dat die
dichter in Holland veel lezers heeft buiten
de kring der .Anglisten".
Vermoedelik zal de moderne lezer meer
geprikkeld worden door de aankondiging,
in Certain Noble Plays of Japan:" I have
wrltten a little play that can be played in
a room for so little money that forty or
fifly readers of poetry can pay the price.
There will be no scenery, for three
musicians, whose seeming sunburnt f aces will,
I hope, suggest that they have wandered
from village to village in some country of
our dreams, can describe place and weather,
and at moments action, and aceompany it
all by drum and gong or flute and
dulcimer, Instead of the players working
themselves into a violence of passion
indecorous in our sitting-room, the music,
the beauty of form and voice all come to
cllmsx in a pantomimic dance.
Dit klinkt tantallzerend, maar ik kan er
verder niets van mededelen. Tot dusver is
bedoeld toneelstukje nog niet in druk ver
schenen. Uit de aankondiging blijkt echter
dat Yeats nog steeds experimenteert, m. a. w.
dat ie nog lang niet uitgeschreven is. Dit
heuglike feit wordt verder bewezen door
de gedichten in The Wild Swans at Coole. 5)
A Song
I thought no more was needei!
*»outh ti,> proloni-C
'l'han dumli-bell' and i'oil (P
To kerp the body young.
< 'h, who ci.nld have foretold
That the Ii3:ut i^rows oM .'
l have not lost desire
tiüt the heart that I had,
l thniight 't wonld burümy body
Laid on tho death-t>ed.'
liiit who .-oiild have fo'retold
That the heart grows "ld.'
Niettegenstaande de klacht is de lyricus
Yeats blijkbaar nog zo jong als ooit
anders was de Hjaternoot in 't gedicht af
wezig geweest. Evenmin heeft de dichter
z'n humor verloren:
The Saint and t h e H n u r h b a c k.
H u n e h back.
Stand up and lift \oiir hand ;u;d bless
A man that liihls great bitterness
Ja thinking ut' his lost renown.
A Koman Caesar is held down
l'nder this hump.
getiteld: de Philosophie van Dietzgen en
hare beteekenis voor het proletariaat". Van
dit boekje benevens Dletzgens Wezen van
den menschelijken hoofdarbeid", in de ver
taling van Herman Gorter, zal ik bij mijn
beschouwingen voornamelijk gebruik maken.
De leer van Dietzgen meldt zich aan als de
philosophie van het proletariaat". Dietzgen
zelf gebruikt ook wel den fraaien term:
Democratisch-proletarische logica". Wat is
nu hiermee bedoeld ? Wordt Dietzgens leer
proletarisch" genoemd, omdat Dietzgen zelf
tot de arbeidende klasse behoorde en leer
looier was? Neen. De bedoeling schijnt
te zijn, dat, wat Jozef Dietzgen, krachtens
zijn aanleg en studie, scherp formuleerde,
als onuitgesproken wereldbeschouwing al
in het proletariaat leefde. Dat het prole
tariaat dialectisch mijmerde en mijmert over
geest en materie, over het menschelijk ken
vermogen, over de grondslagen der moraal,
naar Dietzgens trant. Dietzgen zegt dit wel
niet met zooveel woorden, maar doet toch
uitkomen dat zijn leer niet te beschouwen
is als resultaat van persoonlijk denken, maar
als geschiedkundig gewas". Alsof het een
het ander uitsloot! Hij voelt zich, met
verlof voor de mystieke frase slechts als
een orgaan der idee". Alleen een proletariër
kon de ware leer vinden, want eerst de
proletariër is .rein" mensch. (Deze fraaie
vertaling is van dr. Gorter). Alle vroegere
denkers waren... geen onreine"menschen,
maar door hun klassebelangen verhinderd
de waarheid te kennen. Het proletariaat
alleen... heeft geen klassebelang ? l Neen,
dat zegt Dietzgen niet, maar het
klassebelang van het proletariaat is tegelijk
menschheids-belang, daar het proletariaat
historisch is aangewezen de laatste klasse
tegenstelling op te heffen, voor goed.
Wij hooren dit alles aan met eerbiedige
verwondering, die soms aan ongeloof grenst,
maar wij hebben nog altijd geen antwoord
op onze vraag, of Dietzgen en zfjn volge
lingen werkelijk meenen, dat zijn leer in het
proletariaat leeft. Mevrouw Roland Holst
stelt de vraag wel, maar beantwoordt haar op
een merkwaardige wijze. Zij meent dat de
vraag of de leerstellingen van Dietzgen
werkelijk vleesch en bloed van het prole
tariaat zijn" het best kan beantwoord worden
door na te gaan, wat de beteekenis, het nut
dier leer is voor het proletariaat in zijn
beFRANSCILLONNERIE
Teekening voor de Amsterdammer van George van Raemdonck
Madame de la F r a u s u i 11 o n n e r i e: Je vous embèterai savez-vous et vous
n ' i r e 'i. pas a v e c, avant i j u e vous t e s c h i c. savez-vous."
IIIIMnlmiMIMlIlmlIIIIMlHIlmlIlllll
Saint.
(jod trie?. eaob man
Aeeording to a different pian
I shall not ce;ise to btess berause
l lay about me with the taws
T'ia't ninht snd morning I may thrasli
Greek Alexander from my llesh,
Au£nsUis Caesar, and after theso
That great rogue AK-ibiades.
H u n c li ba el;.
To all that in your Hesh have stood
And blessed, l give my gratitude,
II"noured by all in their degrees,
Uut most to' Alcüiiades.
W. B. Yeats is nu vier en vijftig jaar.
Ik wens hem toe nog menig en menigmaal
'n dichtbundel het licht te doen zien zo
goed en zo vol afwisseling als The Wild
Swans at Coole. Maar tevens dient Mac
millan en Co. driewerf gecomplimenteerd
te worden met de wijze waarop zij Yeats
z'n werken uitgeven. De banden met
versieringen ontworpen door Sturge Moore,
zelf dichter zijn echte things of beauty
en joys for ever. En 't papier is van
smetten vrij. Dat zegt wat in deze tijd!
WILLE M VAN DOORN
1) In dit opzicht net als Nederland.
2) Yeats rijmt niet met Keals. Spreek
uit: jeets.
3) Dit ziet op de Dublin Mystics', waar
van velen gedichten schreven.
4) Spreek uit sing.
5) Wie nog niet met Yeats als dichter
hetft kennis gemaakt, verwijs ik naar z'n
Poems. Second Series, zelfde uitgevers 6,'
Ik was de eerste die hem hier te lande in
'n bloemlezing opnam. (Golden Hours, 1910.)
6) Halter en floret.
Minuut iiiiiiiiigiiiiiiiiiEiiiiiiimiliiill
IIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIH
KWATRIJNEN
door Mr. JACOB ISRAËL DE HAAN
Napels (Afscheid)
Of Napels dan voor het laatste uur van
scheiden
Al zijn zalig schoon bewaarde?
In een onzegbaar verblijden
Bloeien hemel, zee en aarde.
Ti/d-Eeuwlsheid
Omdat geen oogenblik duurt tot In Eeu
wigheid,
Omdat geen Leven den Dood overwint,
Mag ik daarom niet gul genieten van
den Tijd,
Die ziel en zinnen gretig vindt?
Badende Knaap
Waarom zal ik meer van het leven vragen,
Dan deze jongen in het water naakt:
Hemel en zee de lange dagen,
En zon vandat de morgen naakt.
Eeuwigheid
Ik denk aan alles wat ons heeft bewogen
Van getij tot getij.
De Eeuwigheid glimlacht spottend met
zijn oogen,
De Aarde valt voorbij.
Utrechtmcho Schiet&chuitenveer
AMSTERDAM, SINGEL 273 TEL. IHTERO. 5181 H.
Dagelijkscho Motordienst tusschen
Amsterdam ? Utrecht - Zeist - De Bilt ~ Huis ter Heide
Bos o ft en Duin - Rijsenburg - Driebergen - Doorn enx.
lllltltmlIlllllliKIEIIilllllllKIEIIIIEIIlilll
vrijdingsstrijd. Ik vind dit een wonderlijken,
theoretlschen omweg om een praktische
vraag te beantwoorden. Een doeltreffender
weg lijkt mij het houden eener enquête
onder het proletariaat, zooals prof. Heymans
dit deed voor zijn psychologische onder
zoekingen. Men zou een vragenlijst moeten
rondzenden, over de problemen «geest en
stof", God en Heelal", doel van het leven"
enz. Ik maak mij sterk dat er in de ant
woorden maar weinig van het
proletarischdialectisch materialisme zou zijn te vinden;
de best-geformuleerde antwoorden zouden
waarschijnlijk ontleend zijn aan den cate
chismus, die op alles antwoord weet.
Zoo blijf ik voorloopig beweren, dat die
zoogenaamde proletarische philosophie niets
is dan de persoonlijke wereldbeschouwing
van Jozef Dietzgen, den leerlpoier.
Men zal reeds bemerkt hebben dat de
proletarische" philosophie niet lijdt aan
gebrek aan zelfbewustzijn. Aan al die dwa
lingen moet nu maar eens een eind zijn,
want dwalen is menschelijk, maar niet
wetenschappelijk," zegt Dietzgen. Wij kun
nen het dwalen dus afschaffen, daar
Dietzgen ons geeft den algemeenen regel,
die waarheid en dwaling scheidt". Dien
kunnen wij in het vervolg toepassen evenals
een regel uit de grammatica.
Men zal vragen: maar als dit waar is,
hoe komt het dan dat de heele wereld niet
komt tot Dietzgen en zijn leer, die ons het
middel aan de hand geeft om al de alge
meene raadselen der natuur en van het
leven wetenschappelijk op te lossen" ?
Dit zit hierin, dat men de leer slechts ver
staan kan, zoo men rein" mensch Is, d.w.z.
proletariër of tot het proletariaat overgegane
bourgeois. Alleen dan immers heeft men de
onpartijdigheid (!) benoodigd om het alge
meen wezen" der waarheid te verstaan. Zoo
zullen althans de aanhangers wel zeggen,
en het is een doeltreffend middel om alle
ongewenschte burgerlijke" kritiek bij voor
baat te disquaiificeeren.
Tot slot geef ik in vogelvlucht een over
zicht van de ontwikkeling van het men
schelijk denken, zooals dit zich aan den
proletarisch dialectischen denker ongeveer
schijnt voor te doen. Ik stel mij voor dat
de zeldzame proletariër die de genoemde
boekjes (en Gorters Historisch Materialisme
voor arbeiders verklaard") heeft gelezen en
in zich opgenomen, het u zoo ongeveer zou
vertellen:
Er waren bij de oude Grieken al knappe
kerels: Plato en Adstoteles. Maar zij zagen
in den geest toch altijd nog iets
onbegrijpelijks. Dat kwam doordat in die oude maat
schappij ook al het intellect" heerschte
over de arbeidende klassen. Daarom moest
de geest Iets onbegrijpelijks, iets hoogers
blijven. Onder het Christendom bleef het
zoo; dat leerde het bestaan van een reuze
geest, God, waaraan alles ondergeschikt
was. Later kwam Spinoza, die een mooi
systeem maakte, maar toch ook nog niet
begreep dat lichaam en geest niet zoo erg
veel verschillen. Zijn God had een
reuzelichaam en een reuzegeest, wat een af
spiegeling was van den indivlduallstlschen,
burgerlijken mensch van zijn tijd."
En als gij dan, onthutst, vraagt: Wie
durft zooiets van de diepe wijsheid van
Spinoza zeggen?" zou de philosophisch
geschoolde proletariër u antwoorden: dat
zegt dr. Gorter." En terwijl gij erover denkt,
hoe weinig Gorter bfj zijn vroegere
Splnozastudie dus van den waren geest van Spinoza
moet hebben begrepen, om zooiets te kunnen
beweren, zou de ander verder gaan:
Ja, het mooiste komt nog. Want eindelijk
kwam Hegel, die de zelfontwikkeling van
het heelal ontdekte, maar... hij begreep zich
zelf, zyn eigen systeem niet goed. Toen volgde,
op het onverstand van het idealisme", dat
toch ook weer een korreltje waarheid in
zich droeg", een materialistische reactie,
en toen trad op een man, van het Proletariaat
gezonden, wiens naam was Jozef Dietzgen,
een leerlooier. Deze kwam tot getuigenis, en
zie, alle de raadselen waren opgelost. Want
deze man leerde het proletariaat wat de geest
is. Hij bewees (ja, bewees! wetenschappelijk,
hij kwam niet met praatjes als die vroegere
denkers) hij bewees dan dat denken" niets
anders is dan het bijzondere der ervaring
verbinden tot het algemeene, en dat dus
denken aan iets bovennatuurlijks", God of
zoo iets, eigenlijk onmogelijk is en daarom
nagelaten moet worden. Door zijn leer van
het denken gaf hij eindelijk de zoo lang
vruchteloos gezochte kennis van het Wezen
der dingen."
Met deze proletarische peroratie wil ik
ditmaal eindigen.
H, GILTAY