Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21 Juni '19. ~ No. 2191
S
iiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiii
MOMENT-OPNAMEN
l De Wederzijdsche Angst of de Gestoorde
Nachtrust
Maar behalve die ne keer hebt u toch
nooit 's nachts bij me hooren schieten" zei
me de smokkelaar die mijn buurman was.
En in gedachten doorleefde ik weer die
zonderlinge nacht.
Het was kort na de geboorte van onzen
oudste, ik sliep toen boven op de logeer
kamer en de pleegzuster beneden bij mijn
vrouw en het kind. Wij hadden "'s avonds
wat langer bij elkaar gezeten dan gewoonlijk
en z»o was ik vrijwel dadelijk in een zwaren
slaap geraakt. Omstreeks middernacht werd
iiniiiiiiiiiiiiiMiimiuiiiiiii
VAN EEN LEVENSLUSTIGEN
GRIJSAARD
(Het straat-type Had-je-me-maar")
En nu, lezer, verheug ik mij in de vriend
schap van een waarlijk levenslustigen grijs
aard .. eenen grijsaard dien ik sinds jaren
uit de verte kende die ik duizenden malen
voorbijgegaan was, en hij mij, zonder dat
wfl elkander ooit hadden leeren op prijs
stellen zooals wij het sinds dezen avond
nimmer meer zullen ophouden te doen.
Maar nu ken ik hem van zeer nabij, den
grfsaard met het Vlctor-Hugo-hoofd die
had-je-me-maar" geheeten wordt omdat hij
het was die onzen spreektaal met dezen uit
roep verrijkte en die nu alweer onvermoeid
in het Rembrandt-plantsoen op een bankje
zit te peinzen over nieuwe en even verras
sende tusschenwerpselen, waarmee h rj straks,
juichend en grimassend ondanks zijn 76 jaren
te voorschQn springen zal, schrik en vreugde
brengend onder passeerende dienstboden,
die reeds gewoon zijn gillend uiteen te
stuiven wanneer deze geaccrediteerde
pseudoDon-Juan-van-de-straat zich maar vanuit de
verte laat zien...
er hevig op mijn deur gebonsd. Ik schoot
mijn sloffen aan en opende de deur.
Vór mij, met een walmende kaars in de
hand, en in volslagen négligé, stond de
pleegzuster; diep teleurgesteld merkte ik op
dat de verleidelijke krulletjes waarmee zij
overdag te pronk liep, 's nachts door rolletjes
papier in het leven werden geroepen. Maar
lang tijd om daarover na te denken had ik
niet, want hoogst verschrikt voegde zij mQ
toe:
Meneer, er is onraad in het onderhuis,
komt u asjeblieft dadelijk mee!" Iets in haar
stem deed mij voelen dat het ernst was, en
dus voldeed ik aan haar verzoek en volgde
haar naar de kamer van mijn vrouw.
Maar wat is er dan toch eigenlijk pre
cies? vroeg ik, en vernam dat de dames
waren wakker geschrikt van een schot, dat
gevolgd was door een zwaren val, waarna ze
zachte stemmen hadden hooren beraadsla
gen, gevolgd door heen en weer geloop.
Het was inderdaad ernstig genoeg; ik
nam mijn revolver, dat ongeladen was, uit
de kast en overdacht of ik het laden zou.
Maar de gedachte om voor het eerst van
mijn leven door een medemensen heen te
schieten, leek mij weinig ver k wikkelij k.
Dus liet ik het ongeladen en verzocht de
pleegzuster mij met de inmiddels aan
gestoken petroleumlamp naar beneden
te willen volgen. Voorzichtig daalden wij
de trap af, terwijl ik intusschen hardop de
zuster moed insprak, met de bedoeling om
mijn eigen onrustige gevoelens tot bedaren
te brengen.
Kom", zei ik luide, wat zou er nu kun
nen gebeuren, ik heb immers mijn revolver?"
(dit laatste in de hoop dat het gespuis
daardoor bang zou worden en op de vlucht
slaan). Intusschen doorzochten wij het heele
hij den zijne.. de koffiehuizen langs, waar
. . . gillend eenige jonge vrouwen . . .
hij bulkspreekt of liederen zingt, of ons de
illusie tracht te verschaffen dat hfj met zqn
hand lantaaarnpalen kan omzagen, en waar
hij op zijn goedige en zoo menschkundige
wijze wandelende meisjes verschrikt met een
geheel onschuldig bedoeld, doch verrassend
luid en onverwacht uitgeroepen: Hap."
Dezen avond stal de heer Nelis de Gelder
mijn hart, door met een groote bouquet
witte rozen op het plein te komen, waarvan
hij er telkens een g racelij k, zij het ook ver
gezeld van het onvermijdelijk Hap", aan
elke voorbijgaande dame bood; weliswaar
onderhuls; in de etenskelder niets verdachts,
in het kolenhok evenmin. Ik opende de tuin
deur; een koele nachtwind woei naar binnen,
maar de tuin lag zóvredig en stil in het
witte maanlicht, dat ik het heele verhaal
voor een verzinsel of een nachtmerrie begon
te houden.
En toch hadden zoowel mijn vrouw als
de zuster duidelijk een schot gehoord, en
het zwaar neervallen van een log lichaam,
en voetstappen en stemmen.
Wij sloten de tuindeur, en deden nog eens
de ronde door het heele huis; maar,
daar wij verder niets verdachts meer hoorden
of zagen, gingen wij na een kort beraad
maar weer naar bed.
Den volgenden morgen, liefst al om half
acht, werd er gebeld. Meneer, hier is
Willems, de slager, voor u," waarschuwde
mij de traphit. En inderdaad vond ik den
slager in de gang met een mengelmoes van
ernst en guitigheid op rijn gezicht. U is
vannacht bang geweest!" begon Willems.
Och, bang..." weifelde ik, nieuwsgierig
naar wat er volgen zou. Nou, maar ik nog
veel banger!" hervatte de slager, ik durf de
eenvoudig niet naar huis, toen ik u met die
revolvr hoorde!" Maar was jij dat dan
vannacht en wadr was je, en wat voerde je
H. STINIS
Haarlem - Kruisweg 23
TELEFOON 15O6
EXPORT IN TABAKSARTIKELEN NAAR
DE GEALLIEERDE STATEN
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
zegge ze, heb u dan ook niet van die voor
stellingen gegeven op het Rembrandtplein.. ?"
... jawelzeker zeg ik... ik ben de bekende
en alombekende mag ik wel zeggen,
hadjememaar... hapseitie... sacherijnige menschen
ken ik niet goed vele... je bent voor je lol
op de wereld...
Nou, en waarom geeft u van die
voorstelllnge, vraagt die rechter verder...
Voor de dat zeg ik (gebaar van eten)...
Verbruikt u nooit geen sterke drank?
vrage ze me toen, en komt u nooit in geen
herreberg.., ?
Jawel zeg ik, maar dat is om wat te ver
dienen ... en anders nergens om... wil ik
je es wat vertellen.,. ?
Nu neemt hij een oratorische rustpoos...
kijkt me lang aan met scherpe van pret
tintelende oogjes, die uit zijn harige kop
blinken als bij een duivelschen dwerg...
en n oogenblik beb ik werkelijk de sen
satie, dat daar tegenover mij een zeer
levenswijze en menschkundige grijsaard zit,
die ons allemaal voor den gek houdt door
er zelf voor te spelen... en dan zegt hij
met een peinzenden stem:
Het Rembrandtplein is te klein voor mijn..
ik moet de heele wereld voor mijn hebben..
Kijk na Rembrandt . . die staat er ook nog
altijd.. en die is van de arreme begrave
moete worden ..."
Ik knik sympathiek van ja . . maar het is
of de duivelsche dwerg op dat moment
gewacht heeft, om zich in zfjn volle
menschenverachting te openbaren, want nu
vervolgt hij met een verrassend wending
Had-je-me-maar"
Ge kent hem immers.. den man met het
sigarenklstje, den zanger en grollenmaker
wiens portret ge hier boven ziet en wiens
aangezicht ge herkennen zult wanneer ge
tot de zulken behoort, die wel eens voor
een cafézitten ... ?
Welnu, deze mensch heet Nelis de Qeider,
en wat hieronder staat is een ware ge
schiedenis:
De grijsaard Had je me maar" was dezen
avond in een bijzonder gunstige conditie;
het was even acht uur, toen ik hem het
Rembrandtplein op zag komen, waar hij een
veel bekender, en zeer zekerlijk meer ge
waardeerde versiering van is dan Rembrandt
zelf. De versch|ning van den grijsaard had
je me maar", des avonds op het Rembrandt
plein kan alleen vergeleken worden met die
van Lohengrin op de helft van de eerste acte
van die opera... tot het moment van zijn
opkomst heeft men voortdurend de sensatie
gehad, dat er. iets zeer b IJ tenders zal gaan
gebeuren... aldus ook met mijn vriend...
dat gaat zoo:
Onverwacht hooit men een luid gegil in
een der belendende straten... de menschen
staan stil, of buigen zich over hun caf
tafeltjes om te zien wat er te doen is... dan
komen gillend eenge jonge vrouwen van
nederige geboorte aansnellen... in hun
gillen is angst en genot... een agent zet
de handen in de zijden... uit de zijstraat
klinkt een schorre schaterlach als van een
bevredigden boschgod, en dan stapt grijn
zend om den hoek, steunend op zijn stokje,
de grijsaard die nu mijn vriend is...
.0 zeggen de menschen het is
hadje-me-maar"... en ze hernemen hunne hou
dingen van rust, of gaan hun weegs... en
S \jf\r* t-A N 'i .
^?9*9 ?
.. .op een bankje zit ie peinzen...
knoopte hij aan deze hulde herhaaldelijk
doch schertseiïderwfjs de voorwaarde vast
van: Geef-me-een-zoen-van-je", maar ook
al werd daarop afwijzend beschikt, dan liet
hij zich toch nog niet onbetuigd in
waardeerende uitlatingen betreffende kleeding
en overig schoon der bedeesd vluchtende
meisjes. Juist toen hij vlak voor het caf
was gekomen waar ik gezeten was, trachtte
hij een bij zonder schoon meisje een tiental
van zfjn witte rozen ineens aan te bieden...
en naar aanleiding van de daarop volgende
kwetsende weigering, kwamen wij in gesprek,
en zette hij zich naast mrj neer, ietwat tot
ergernis van het meer op O. W.-ers ge
brande bedieningspersoneel. Wij sloegen
elkander eenige mrlen op den schouder,
wisselden eenige malen den uitroep
hadje-me-maar", en daarna de geluiden van
het zagen door lantaarnpalen en
sigarenkistjes... en de vriendschap was gemaakt.
Eenige fragmenten uit ons gesprek, dat een
vol uur duurde laat ik hier volgen:
Wat zei je ?... vloeken ?... nee, dat
bestaat niet bij mij... maar me zakke vol
met grappemakerij (volgt een gichellachje
door zijn dichte ringbaard, en een sissend
geluid, als van onder hoogen druk ontsnap
pende pret)... de politie zelf magge me
graag... maar laten ze me nou toch twee
reuzenbekeuringen geven... Ik voor de
rechters... Bent u niet dronken geweest
in de Sint Anthonie Breestraat bij de
Nieuwmarkt," vrage die me... ik ben nooit dronken
zeg ik... dat kan niet bestaan... ik geef
alleen voorstellingen... zoo met m'n kissie,
en meteen begin ik te zinge en te danse
van had-je-me-maar falderaldera... en zullie
an het lachen achter d'r tafel... Maar,
zingend:
Ik ga nooit verloren .. hoera .. hup-Ajax
Deze uitroep brengt ons onderhoud op
onverwachte wijze op voetbalgebied. Daar
is hij een groote voorstander van . .trouwens
van alle lichaamssport. De kinderen uit de
buurt van het Rembrandtplein houden onder
zijne leiding wedstrijden in het hardioopen
en tollen, waarvoor hij prijzen beschikbaar
stelt, in den vorm van ijswafels van 5. 3
en 2 cent, terwijl hij ze ook geheel
belangloos helpt aan voetballen, die echter prijziger
zijn. namelijk 15 cent in de bazar. Maar dit
heeft hij graag voor ze over, want hij houdt
dolveel van kinderen, en de menschen uit
de buurt hoort hij vaak zeggen: kijk die
ouwe man daar nou weer aardig met ze
bezig zijn.."
Hij mag gerust zeggen dat ze hem alle
maal graag magge.. moet je maar eens zien
's avonds, als de cafés dicht gaan.. dan
loope ze gewoon naar hem te zoeken. Maar
daarvoor moet hij dan ook zorgen dat h (j
altijd nieuwe grappen bij de hand heeft...
daar zit hij dan over te prakkiseere in het
Rembrandt-plantsoen, (het Park noemt hij
dat)., op een bankle.. en hij doet het voor..,
z'n slimme oogjts halfgesloten in z'n harige
kop.. en dan maar denke over nieuwe
grappen. In het park loopt ook z'n vriend
de boschwachter, die hij onderlaatst nog een
nieuwe wandelstok in z'n poote gegeven heb,
omdat hij maar als met zoo'n dunne rond
liep, en dat staat toch niks voor een bosch
wachter.
En eten kan hij zooveel krijgen als hij
maar wil.,, 's avonds om half negen kan
hij in zijn vaste cafézijn eten komen halen..
vroeger at hij er met het personeel, maar
n 's hemelsnaam uit?" vroeg ik, ten hoogste
verwonderd.
,Een koe slachten in de kelder van uw
buurman," was het onverwachte antwoord,
doorgaans gaat dat schot geruischloos af,
naar deze keer maakte het een geweldig
kabaal, en 't was toch al zoo'n waagstuk
net die nieuwe commiezen aan den over
kant, u hebt me bijna een strop bezorgd,
maar mag ik nou misschien het bloed bij u
in den tuin begraven, daar weten we geen
weg mee."
Best," zei ik, maar dan is de haas voor
mij!" en zoo kwam het dat ik van een
verrukkelijken runderhaas smulde in een der
vleeschlooze tijdperken van het oorlogsjaar '18
April 1919 Duc
RIJM-KROMEK
Telefoon Misère
De meest ellendige der plagen
in dere verwarme dagen
is niet d'onleschb're dorst, en niet
de akelige steek-muskiet
en niet de volte in de treinen
en niet 't meedogenloze schijnen
der felle zon op 't astfalt... 't Is
de prikkelende ergernis
in telefooncel en kantoor
om 't urenlange geen gehoor"
om 't eeuwig toeterend geluid
van in gesprek" b| Noord en Zuid,
... een booze juffrouw sluit je aan
nog vór ze 't nummer heeft verstaan
en als j'een half-uur hebt gewacht
op Jansen van de Keizersgracht
dan hoor j'opeens: Spreek ik met Jacob...?"
Verkeerd verbonden... hang de haak op...!"
Dan wacht je weer een tijd op Noord
omrede dat zoo'n spektakel gaf, krijgt hij
het nou apart.. en daar moet hij zelf om
lachen .. ze magge hem allemaal even graag
en hij hoeft maar even aan de Monico te
vragen, of daar komt de kok al met een
gemeubileerde boteram.. hier Nelis, voor
jou is d'r altijd wat...
De meisjes..?., dat is goddelijk goed" zegt
hij vervolgens ongevraagd met innige over
tuiging, en er komt nu een bijna vrome
aandacht op zijn satersgezicht wanneer hij
vertellen gaat van zijne genegenheid voor
de vrouw in het algemeen en van de be
wijzen die tallooze vrouwen hem dagelijks
van hunne waardeering en liefde geven...
Hij wordt zelfs pathetisch, wanneer hij te
gewagen komt van eene bijzonder milddadige
dame, die hem, nadat hij haar door een
leugentje mild gestemd had, een bijzondere
gift-ineens had geschonken; terwijl hij deze
episode uit zfjn zwerversleven vertelt, gaat
zijn ouwe stem beven, en hij haalt weer
allerlei godsdienstige uitspraken en bijbel
teksten door zijn verhaal van onschuldige
avonturen om tenslotte bij de culminatie
ervan ontroerd op n knie te zijgen, her
halend de woorden die hij zijne weldoenster
toevoegde: U bent een God... een Engel
van God..." ... en in de extatische her
innering aan dat oogenblik vergeet hij, dat
het een Hilversumsche juffrouw was, die
hem geld en boterhammen gaf, hoewel hij
geweigerd had haar mede te deelen welke
van haar knechts hem had veroorloofd met
zijn , medezwervers in haar hooizolder te
overnachten... en ondanks het feit dat hij
in strijd met de waarheid verklaard had:
.dat ie heelemaal van Rotterdam was kome
loope"...
z'n witte rozen aan te bieden .
Maar deze uitstapjes in de provincie zijn
slechts zeldzaam: vroeger, toen hij nog
acrobaat was, kwam h| op alle kermissen...
nu is hij meer uitsluitend Amsterdamsch
straattype... en wat voor een straattype,
zeker wel het meest bekende sinds de dagen
dat Van Maurik m>g jong was. Wat geen
ander straattype gedurende zijn leven heeft
mogen bereiken, is zijn deel geworden ...
hij heeft namelijk met groot succes voor
zichzelf gespeeld" in een revue in het
Rozentheater; dat vertelt hl] zó:
Ik was voor een maand angenomen...
je komt daar op het tooneel, en dat stelt
een herreberg voor; en dan zeg ik: geef
me en klaart je meneer kas e'ein. Hij geeft
me der een, en dat drink ik op, en zoo 22
achter elkaar... allemaal water snap je...
Nou, en dan zegt ie: het is nou tijd om te
gaan afrekenen.
Wat zeg Ik... afrekenen ... ? m'n naam
is bekend... Hadjememaar... En dan gaan
we allebei aan het drinken, en dansen tot
we voor de wereld gaan. En dan komt er
een agent en die neemt hem mee... maar
ik blijf liggen... je lacht je beroerd als je
het ziet gebeure. Maar dan komme der
vijftien dames binnen... Hè, zegge die...
daar heb je hadjememaar, die gaa'c nooit
verloren... En die melden an het dansen
met me, en zingen... Maar knijpen dat die
meiden me dee'en, en schudden... ik werd
er lederen avond misselijk van ... ik ben
een man van 76 jaar... l" Aldus eindigde
om gezondheidsredenen de tooreelloopbaan
van den levenslustigsten grijsaard van Am
sterdam ; den vader van zeven oppassende
kinderen, waarvan er drie luchtwerkers bij
Hagenbeck, en eenige andere bij het onder wijs
zijn; de eenige zoon is fluitist, en tien tegen
een dat ge hem wel eens op zomeravonden
op straat hebt hooren spelen.
Ik zou u nog zooveel van dezen
merkwaardigen mensch kunnen vertellen... van
zijn zeer merschkundig oordeel over de
maatschappelijke toestanden van voor en
na den oorlog; wanneer hij ooit grijnzend
BATENBURG & FOLMER
| Den Daag -:- Huijpspark 22. j
SPECIALITEIT: |
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE-:- -:- -:- -:?
-:- ?:- ?:- -:? BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
waarbij je drie gesprekken hoort,
en daarmee neemt de juffrouw wraak
voor 't driftig tikken op de haak
(het eenig middel nog waarmee
je protesteert als abonné).
Je wacht met nauw-verbeten toorn
minutenlang, en houdt den hoorn
eerst rechts, dan links, en dan weer rechts
... maar alles wat je hoort is slechts
gebrom, gereutel en getuit,
en dan een vrouwelijk stemgeluid
dat schel aan een vriendin verhaalt
wat ze voor koffie heeft betaald,
Zoo gaan er drie kwartier voorbij,
en, als de grens der razernij
bereikt is zoo niet overschreden
dan deelt een lieve stem je mede
dat je verbonden bent met Zuid ...
verheugd rofp je het nummer uit
dat haastiglflk wordt na-gebromd ...
je wacht... je wacht maar niemand komt...
...een vol uur is voorbijgegaan...
dan vraagt een opgewekt orgaan:
Hallo...! Btnt u nog in gesprek...?"
Dan zeg je (binnensmonds) verr-k...
MELIS STOKE
... net 'n zwemmertl . . .
tegenover u komt te staan op straat, moet
ge u niet verbeelden dat ge met een ge
wonen bedelaar te doen hebt... hij zal u
nooit om geld vragen, hoewel hij uw gave
gaarne aanneemt, maar als hij een oogenblik
later een anderen zwerver ontmoet die het
meer noodig heeft dan hijzef, dan geeft hij
onmiddellijk van zijn tijdelijken overvloed,
want zegt hij, Armoel ken ik niet zien...
ik geef alles weg aan mijn evenm-nsch...
Hij kijkt er zijn publiek ook op aan..
oudere dames zal hij nimmer verschrikken
met zijn onverwacht HAP, en het publiek
van het Rembrandtplein is hem, op dat
van de Vrolijkstraat na, het sympathiekste
van Amsterdam; achter het Concertgebouw
heeft hij nooit anders aangetroffen dan TUIG,
dat met steenen gooit naar een ouwe man.
Maar zijn grootste haat geldt de practijken
van sommige nachtkoetsiers, die er speciaal
knechts op na houden, om de vrachtjes te
berooven en geld af te persen .. of vrouwen
die ze onder bedrijgirgen exploiteeren in
ontuchtige minnehandel op straat.. op het
plein, als de café's gesloten zijn. Dit wekt
zijn oprechte verontwaardiging op, meer
dan het anti sociaal verschijnsel der O. W.-ers,
dat hij blijft aanzien in zijn tallooze ver
schijningen, met de objectiviteit die den
waardigen grijsaard past....
Werkelijk, zooals hij later op den avond
tegenover mij zat, in een fauteuil van
VAN MENS, den teekenaar die zijn atelier
welwillend beschikbaar had gesteld tot dit
intervieuw (dat helaas slechts voor een
klein gedeelte hier plaats kan vinden;..
zooals hij daar zat te vertellen, had hij iets
waardigs en iets van den man die zijn
wereld kent..
Op zijn jas prijkten de drie symbolen van
zijn levensopvatting:
Een linlje in de kleuren van de
voetbalvereeniging AJAX
Een coüectebloemetje van LIEFDADIG
HEID NAAR VBRMOGEN
en een oranje-zijden zakdoekje dat hij
schalks noemt zqn DAMESLOKKERTJE . ,
de onverbeterlijke Don Juan die hij is on
danks zijn 76 jaar.
Als er n straatlype recht van bestaan heeft,
is het wel de heer HADJEMEMAAR, alias
Nelis de Gelder., de vreugde der spelende
kinderen, de levenslustige en waarlijk fat
soenlijke grijze ex acrobaat en grappen maker,
die naar zijn eigen zeggen nooit niet vloekt
en geen sagefijnige menschen uit kan staan..
die als reclamemaker meer waard is dan 30
mannen mrt borden, omdat hij direct een
schare van honderde menschen in zijn voet
spoor verzameld .. Zijn populariteit komt
hem zelfs wel eens wat ongelegen., want
die stremt soms zoozeer het verkeer dat
een politieagent tusschenbeide moet komen..
met wijde harden, zooals hij het impres
sionistisch uitdrukt., net een zwemmert..",
om hem in het bureau op te bergen.
Maar ze late me altijd weer gaan, getuigt
hij, want de pelisie zelf moete om me lache..
Hij vertelt nog een heele tijd verder,
ernstigovertuigend soms en dan weer met dwaze
tusschenwerpsels en geluidjes uit zijn witte
ringbaardje., maar om negen uur moet hij
opeens weg., m'n eten halen., weet u?..
in het Gouwe Hoofd. En met zijn onafschei
delijk kistje onder den arm, strompelend
met zijn stokje, gaat hij er vandoor., naar
zijn plein.. ZIJN plein, dat immers wel naar
R;mbrandt geroemd werd, maar dat van
hem JS, van HADJEMEMAAR...
MELIS STOKE
Teekeningen van Is. van Mens