Historisch Archief 1877-1940
21 Jnni '19. No. 2191
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
NORMALISATIE
door IR. ERNST HIJMANS,
directeur van het Centraal
NormalisatieBureau te Delft
De wereldgebeurtenissen van heden kun
nen den indruk wekken, dat onze beschaving
bezig is te . verdwijnen in een proces,
dat herinnert aan den ondergang van het
Romeinsche keizerrijk.
Wie door zijn temperament en arbeidssfeer
niet tot dergelflke beschouwingen voorbe
stemd Is, ziet dit gebeuren om zich heen
als een geweldige groeistuip, waaruit de
wereld verbeterd te voorschijn zal komen.
Wil men de kern van dezen tijdelijk ver
snelden ontwikkelingsgang onderkennen,
dan wordt zichtbaar de strijd van den
denkenden mensch om meester te worden over
de tot chaos gegroeide hoeveelheid van
alle dingen.
Met de toename van het aantal menschen
wies de omvang van elke verrichting, die
noodig was voor levensonderhoud. De kwan
titatieve groei bracht mede een verandering
in het wezen, die echter veel minder ge
makkelijk te constateeren was, dan de uit
breiding van de hoeveelheid.
Uitbouw der organisatie van den
voortbrengenden arbeid heeft dan ook tot aan
onzen tijd bijna uitsluitend plaats gehad,
wanneer bij het spaakloopen" van de voor
ziening in het levensonderhoud door den
nood van het oogenblik hervormingsmaat
regelen noodig werden.
Dit horten en stooten van de maatschap
pelijke machine gebeurde tot nu uit den
aard der zaak slechts plaatselijk en tijdelijk
en het provisorisch reageeren tegen maar
gedeeltelijk begrepen moeilijkheden liet de
bonte-lappendeken van economische ver
scheidenheid ontstaan, waarin de
menschheld de oorlog niet heeft kunnen vermijden.
Door de uitbreiding van den nu beëin
digden strijd, geografisch over het grootste
deel der beschaafde wereld, economisch over
vrijwel alle deelen van de samenleving,
schiep de oorlog vanzelf een grootheid van
moeilijkheden, die de kansen gunstig maakt
om te komen tot een bewuste reorganisatie
van de voortbrenging.
Normalisatie in ruimsten zin opgevat
kan men deflnieeren als het streven om de
stelselloosheid, welke historisch in het
voortbrengingsleven ontstond, te vervangen door
bewuste uitbreiding over een zoo groot
mogelijk terrein van de best vindbare
organisatie.
Indien wij ons om concreter te worden
voorloopig beperken tot het toepassen van
het normalisatie-idee in het technische ver
keer, dan treden als functies waarvan de
stelselloosheid tot verspilling aanleiding
geeft, het meest in het oog het meten,
het ontwerpen en het keuren.
De strijd, die op het oogenblik in Ame
rika en Engeland met vernieuwde woede
wordt gevoerd voor de Invoering van het
metrische maatstelsel, is een voorbeeld hoe
moeilijk het is de normalisatie, die door
de Fransche revolutie op het gebied van
het meten is begonnen, zelfs na een ver
loop van 120 jaar over de geheele beschaafde
wereld in te voeren. De moeilijkheden, aan
de invoering van het metrische stelsel in
de angelsakslsche landen verbonden, geven
op zien zelf een beeld, welke economische
krachten bij een doorvoering van het
nor
Invalid-Portwijn
DE BESTE MIDDAGDRANK f2.50 p. flesch
Wijnhandtl de Barbanson, 51 Amstel, Amsterdam
lllllllflIlllllllllllllllllltllllllllllllIIIllllllllllllIlllllllllllllltlMlHIIIMIIIMII
E. L. T. A.
(Eerste
LuchtverkeerTentoonstelling Amsterdam).
door E. FULD
Lid v. h. Hoofdbestuur der Kon. Ned. Ver.voor
Luchtvaart en Penningmeester aer E, L. T. A.
Er Is reeds veel geschreven over de
E. L. T. A. en het zal moeilijk zfjn nieuwe
.gezichtspunten te openen, maar waar ik er
van overtuigd ben, dat niet vaak genoeg
gewezen kan worden op het groote belang
dier vier weken, voldoe ik gaarne aan het
verzoek en schrijf voor de lezers van dit
blad over de E. L. T. A. zooals ik haar zie
en hoop, dat zij zal worden.
Toen ik in Maart per vliegtuig uit Londen
terugkeerde, was iedereen er vol van: dat
was nou eens iets, in drie uur van Engeland
naar hier l" Nederland werd plotseling
wakker, 't geschrijf in de kranten en bladen
was door die vlucht opeens werkelijkheid
geworden en men stond verbaasd. Maar al
zal het voor Kapt. van Heyst en mij steeds
een aangename herinnering blijven, dat wij
de eerste Nederlandsche passagiers geweest
zijn op dit traject, toch zal dit deze reis
geenszins tot een aviatischen mijlpaal in
in het algemeen kunnen verheffen. Als
prestatie voor een vliegtuig speelt deze
tocht geenerlei rol en zeker is een groot
gedeelte van het door onze reis gewekte
enthousiasme een bewijs te meer, hoe weinig
het publiek in ons land er van doordrongen
Is, dat de luchtvaart met reuzenschreden
vooruitgegaan is en nu in een zoo ver
gevorderden toestand verkeert, dat de handel
en het verkeer moeite hebben zich aan te passen
en er voordeel uit te trekken. Ia de aller
eerste plaats om daarin te gemoet te komen
werd de E. L.T. A. op touw gezet: laat de
menschen zien, wat je kunt, laat ze mee
vliegen, laat ze zien, wat alles noodig is
eer een terrein als vlieghaven kan worden
gebruikt, laat de Nederlanders eens voeling
krijgen met de aviatiek. Want wij willen
geen taaie expositie, waar je voor je entree
door mag worstelen, waar je duizelt van
het mengelmoes der tentoongestelde voor
werpen. Wij willen, dat het publiek ziet en
meeleeft met ons allen, dat het leert be
grijpen waarom den eenen dag wel en den
anderen niet gevlogen wordt, dat het
bovenal zal gaan inzien, dat er naast een
luchtacrobatie en het min of meer daarvan
gebruikmakende militaire vliegen ook een
verkeersvliegen is ontstaan, een rustig ver
trekken met als eenlg doel zoo vlug en
veilig mogelijk het eindpunt te bereiken.
Natuurlijk ligt het in de bedoeling een
tentoonstelling te organiseeren van alles,
wat hierbij te pas komt, maar daarnaast
willen wij door passaglersvluchten laten
zien, wat voor den doorsnee-mensch vliegen
TOONKAMERS VAN
C. J. LANOOY
PAPESTRAAT 24 -:- DEN HAAG
EXPOSITIE VAN
Eerste Proeven Kunstglas
illiillllllllllll
malisatie-idee in werking worden gesteld.
Het gezamenlijke gereedschap b. v. bfj
duizenden machinefabrieken in Engeland en
Amerika, waarvan de waarde in de honderd
tallen millioenen loopt, zou waarschijnlijk
minstens de helft van zijn waarde inboeten,
indien algemeen de metrische fabricage
werd gevolgd.
Aan den anderen kant kan men, vooral
in landen als het onze, waar de i n voer van
uit Oost en West elkaar ontmoeten, nagaan,
welke kapitalen dagelijksch worden ver
spild door gebrek aan uitwisselbaarheid
tusschen b.v. de in Engeland en
Duitschland vervaardigde, overigens*gelijkwaaidige
artikelen.
De normalisatie van het ont
werpen is van jongeren datum dan de
maatnormalisatie en wellicht nog ingrijpen
der dan de vorige.
De technische leek maakt zich van de
Ingenieurswetenschap veelal de voorstel
ling dat door berekening afmetingen en
vormen van b.v. machlnedeelen met groote
nauwkeurigheid kunnen worden vastgelegd.
De werkelijkheid is anders. In het gunstige
geval kan een ingenieur b.v. vastleggen,
dat de kop van een klinknagel niet kleiner
mag zijn dan een bepaalde maat en dat
een andere, daarvan nogal flink.verschiüende
diameter, te groot is.
De technische berekeningen vertoonen
dus een speelruimte waarbinnen de ont
werper van onderdeelen zich volkomen naar
eigen smaak of willekeur kan bewegen.
juist dit voorbeeld van den klinknagel is
aan de praktijk van ons eigen land ontleend.
De technische afdeeling van een onzer
Ministeries die veel geklonken werk liet
vervaardigen, stelde indertijd, uit vrees
voor te kleine afmeting, een vorm vast voor
klinknagels.
Eenigen tijd later deden andere instel
lingen hetzelfde.
De gevolgen van de boven beschreven
speelruimte was, dat de verschillende kop
pen onderling zooveel van elkander afwe
ken, dat ze wel technisch allen gelijkwaar
dig waren, doch dat fabrieken die voor
verschillende instellingen werken, voor elk
dier bestellers heele afzonderlijke series
kllnkgereedschap in voorraad moesten hou
den, waarin groote kapitalen werden vast
gelegd.
Zooals het met de klinknagels ging, is
het thans nog met vrijwel alle andere alge
meen gebruikte machineonderdeelen over
de geheele wereld.
Spieën, bouten, kranen, enz. worden allen
volgens technische wetten in elke fabriek
ontworpen en tengevolge van de speel
ruimte in die wetten in bijna elke fabriek
anders.
Hierdoor is van een groot aantal artike
len, die in de wereld ruimschoots genoeg
worden gebruikt om in kwantiteit te wor
den vervaardigd, de massa-fabricage met
haar reusachtige besparing een onmogelijk
heid geworden.
In het concrete voorbeeld vindt men den
toestand terug, die aan het begin van deze
beschouwing werd geschetst. Historisch
geworden, maar volstrekt onlogische,
veelzal moeten beteekeuen. Met een toestel
zooals de groote Handley Page, waarin
20 a 30 passagiers zijn, wordt niet ge-.looped"
en wanneer straks boven de E. L. T. A.
allerlei luchtacrobatie zal worden vertoond
en Jan Publiek naar boven tuurt en griezelt,
dan moeten daarnaast de geregelde
passaglersvluchten duidelijk het verschil dden
uitkomen. Voor de meeste menschen is
iedere vlucht een ding voor levensmoeden;
zij moeten het gevaarmoment van rustige
tochtjes bij gunstig weer naar waarde leeren
schatten. Er schuilt in iedere vlucht eenlg
gevaar, maar niet alleen dat dit vél, veel
geringer is dan in den regel wordt aange
nomen, men moet ook verschil leeren maken
tusschen vliegen en vliegen. Daarover te
schrijven heeft weinig doel. In woord en
geschrift is er reeds zoo dikwijls op ge
wezen: de praktijk, de gelegenheid vier
weken te kijken en zelf een oordeel te vor
men, is wat de E. L. T. A. U wil bieden.
Wie praten er niet al over luchtvaart zonder
ooit een meter van den grond geweest te
zfjn? Neen, dat is niks voor mij" hebben
er ai zooveel gezegd, maar als hun ken
nissen en vrienden een vluchtje deden
en er met enthousiasme over praten, dan
blijven ook zij niet achter. Amsterdam,
't IJ, de Zuiderzee en 't Noordzee-kanaal
van 1000 M. hoogte gezien, zal meenigeen
van zfjn angst moeten bekeeren. En weet
U, waarom bekeerlingen" moeten worden
gemaakt? Omdat zij voor een toekomstige
luchtreederij de vracht beteekenen: hetzij
persoonlijk, hetzij in den vorm van hun
mail. Wie alle vliegerij uit den aard der zaak
van zich afwijst, zal ook weinig vertrouwen
schenken aan de luchtpost. En waar iedere
luchtlijn in den aanvang met groote moeilijk
heden zal hebben te kampen, is het
wenschevuldigheid, die verspilling veroorzaakt van
millioenen guldens, d.w.z. van gemiddeld
uren-arbeid per dag van eiken mensch.
In Engeland, Amerika, Frankrijk,
Duitschland, België en gelukkig reeds sedert twee
jaar ook in ons land heeft men in de tech
nische wereld begrepen, dat de nood van
den tijd opheffing van deze verspillllng
vereischte. In ons land werd In 1916 door
de Maatschappij van Nijverheid, in samen
werking met het Koninklijk Instituut van
Ingenieurs, ingesteld de Ho of d-Com
missie voor de normalisatie in
Nederland, welke de Nederlandsche
techniek door het brengen van meer eenheid
in algemeen gebruikte constructiedeelen fn
staat zou trachten te stellen, haar positie
tegenover bultenlandsche mededinging te
handhaven
Het eerste werk dat door deze Commissie
werd aangevat, was het ontwerpen van een
serie eenheidsklinknagels, die in Nr. l van
de Standaardvormen voor de Nederland
sche Nijverheid" zijn gepubliceerd en de
vrucht zijn van samenwerking tusschen de
klinknagelfabrlkanten en de voornaamste
verbruikers, waarbq ook de Nederlandsche
Regeering en onze Spoorweg Maatschappijen
vertegenwoordigd waren.
Later zijn standaardvormen voor
schroefbouten, voor rails en voor den geheelen
bovenbouw van Locaalspoor- en Tram
wegen ontworpen.
Reeds in 1917 bleek echter dat er zooveel
werk te doen viel, dat onmogelijk een Com
missie van Technici dit in haar vrijen tijd
kon verrichten. Na een oproep van de Hoofd
commissie heeft de Nederlandsche industrie
getoond den geest van den tijd te verstaan
en zijn voor drie jaar door een honderdtal
fabrieken, scheepswerven, bankinstellingen,
enz. bijdragen toegezegd voor het fonds
voor de normalisatie in Nederland, zoodanig,
dat dit thans voor voldoenden tijd overeen
budget van / 20.000.?beschikt. 'Op deze
wijze kon een Centraal
NormalisatieBureau worden ingericht, dat over een
behoorlijke staf van personeel beschikt en
waar thans reeds een geheele reeks nieuwe
ontwerpen voor eenheidsvormen in verge
vorderden staat van voorbereiding is.
De economie is niet het eenlge gevolg
van normalisatie. De bruikbaarheid vaneen
voorwerp kan reusachtig verhoogd worden
door zijn gelijkwaardigheid met
soortgenooten.
In ons land bestaat er b.v. nog verschil
tusschen het brandweermateriaal van ver
schillende gemeenten. Wat te doen wanneer
bij een groote brand de spuiten uit een aan
grenzende groote gemeente te hulp komen
en geen water^j kunnen geven, omdat
omdat hun slangen met een afwijkend model
koppeling zijn voorzien?
Een voorbeeld van normalisatie waarvan
wij ons al niet meer bewust zijn, zijn de
fietsenventiels. Het zou er boos uitzien met
de rijwielsport, indien niet de schroefdraad
van eiken willekeurigen band passend was
op die van alle fietspompen in de beschaaf de
wereld!
voor de kwaliteit van de materialen,
Wat geldt voor de constructie, gaat ook door
waar onderdeelen van gemaakt worden. De
gansche vliegtechniek zou tot de onmogelijk
heden behooren, indien niet, althans in
zekere mate, een eenheid bestond in de
manier van beproeving en onderzoeking van
materialen en het is juist die vliegtechniek,
iiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiim
C l B FVP? TTES
iiiiiiiiiiiiuiiiri
iiiiiiiiiiimmiiiimiiiiiiiii
lijk, dat het geheele volk deze leert kennen
en begrijpen. Deze opvoedende" kracht
moet van de E. L. T. A. uitgaan. Reeds dit
alleen zou deze onderneming rechtvaardigen,
maar er is meer. Het mag langzamerhand
wel als bekend verondersteld wotden, dat
wij voor een luchtverkeer op internationalen
voet totaal onvoorbereid zijn. Wat terrein
en hangars betreft is er voor het
burgervliegwezen (en dat moet het worden!) niets.
Met de E. L. T. A. hebben wij nu getracht
hierin min of meer tegemoet te komen, zfj
het dan ook tijdelijk, in ieder geval zoo
lang tot een definitieve regeling getroffen
kan worden. Wij krijgen nu bij Amsterdam
een bruikbaar veld, te klein voor permanent,
maar voldoende voor het begin. Ook de
tentoonstellingshal wordt zoo gebouwd,
dat zij in een vliegtuigloods is te
veranderen indien tijdens de tentoonstelling
zich de overtuiging baanbreekt, dat een
loods van deze afmetingen noodig zal zijn.
Want onze hal is grooter dan eenige vlieg
tuighangar hier te lande en wordt gebouwd
in het idee, dat men zal gaan inzien, dat
de grootste vliegtuigen moeten kunnen
worden ontvangen en geborgen, wil een
terrein internationaal verkeer tot zich trekken.
Men heeft dus bfj den opzet der E. L. T. A.
getracht, zooveel mogelijk praktisch resultaat
te bereiken. Alles is steeds bekeken van
hetzelfde standpunt: Wat is voor Neder
land op het oogenblik het wenschelijkste?"
Daarbij kon van een tentoonstellingsstand
punt niet steeds het beste worden gekozen;
de idieele zijde van het plan, het bevorderen
van Neêrlands deelname aan het internatio
nale verkeer der toekomst, ging steeds vór.
En het lijkt mij te meer wenschelijk hierop
speciaal te wijzen, omdat het dunkt me
aan de E. L. T. A. het recht geeft op den
H. BERSSENBRUGGE,
PORTRETFOTOORAAr
ZEESTRAAT 65, naast Panorama Mudag,
DEN HAAG. Tel. 1538.
die gedurende den oorlog, vooral in Enge
land, verderen uitbouw van de normale
materiaalvoorschriften veroorzaakt heeft. '
De nationale normalisatie, zooals die thans
in Nederland krachtig is aangevat, bevat
echter nog een inwendige tegenspraak. Een
Nederlandsche normale schroefbout is een
vooruitgang ten opzichte van de diverse
bouten der heeren A., B. en C. Het woord
Nederlandsch echter, wijst er reeds op, dat
het eigenlijke doel van normalisatie eerst
bereikt zal worden, wanneer een wereld
orgaan hiervoor is gesticht.
Ons land, centraal gelegen als het is, vormt
een gunstig centrum om hiervoor de eerste
stappen te doen. Reeds is contact met een aan
tal bultenlandsche normalisatie-commissies
verkregen en hoe optimistisch dit ook moge
klinken, nmaal zal zeker het begrip
wereldnorm een realiteit worden, tot
zegen van de menschheld.
liimillliliiiiiiiiiiiilliiiiimiiiiii
GEDICHTEN IN PROZA,
doorlsiDORE BLUMENTHAL
I
Is het winter vandaag? Toch ligt de
zee, lichtblauw en onder zachten zonglans,
rustig kabblend. Af en toe met mat geruisen,
een sneeuwen schulmlijn drijvend naar het
strand. En met een langen lach van stille
blfjheid-zonder-reden hél diep in mijne
ziel, slenter ik* dicht bfj 't water, wachtend
op ik weet niet wat.
ZQt gQ een slechte, liefje, die elkeen
bedriegt en bespot? Tóch dreef er gistren
door uw avondlijk gebaren een echte wee
moed en reiken naar een reeks van mooier
daden.
God, kan het in den winter zomer worden
en kan liefje me gaan minnen? Wacht ik
op den zomer, wacht ik op haar liefde?
Ben ik blij omdat het beide komen zal?
Neen... komen zal een zomer voor de
menschheid. Komen zal der menschen
liefde voor elkaar. Ik zal wrochten mee
mee aan d'Arbeld, en voor mij zal komen
wat aldoor weerom kwam voor me: 't
Kruis der Eenzaamheid.
II
Ik wou zoo gaarne een vader voor je
zijn; ik, die mezelf misleid had. Ik wou
zoo gaarne een vader voor je zijn; ik, die
door leed op leed den andren weg heb
leeren vinden...
Wfj zouden samen gaan, jij rare
schepselken. Ik, duldend met mijn broken
staf, sprekend gedempt, grijnzend met
rimpels vol tranen; jij, gelóovend In mij,
kijkend p in mijn vér ziende oog, en met
je jongen schouder ondersteunend. Van trjd
tot tijd mijn kind, rusten wij, moe van
't gaan op bloedende voeten; dan streel ik
je haar. Wat ben je moedig, kleine" zeg ik.
En jij kust mijn vingers; blij verschrikkend,
roep je: Vaderken, je handen beven niet
meer!"
Kindeken," zoo spreek ik dan, ver,
hél vér moeten wij gaan nog. Maar, als
steun van allen. Het gaat hier niet in de
eerste plaats om een tentoonstelling voor
enkele belangstellenden, een demonstratie
voor eenige belanghebbenden of uitsluitend
een commercleele gelegenheid voor expo
santen: in de eerste plaats geldt het hier
een nationaal belang, het geheele Neder
landsche volk, de handel en de industrie
in 't algemeen kunnen er slechts wel bij
varen, indien Nederland wordt het knoop
punt in het Noordelijk luchtverkeer. En
daarop bestaat alle kans als wij maar wer
ken, klaar zijn en toonen prijs er op te
stellen. Gelukkig vindt de E. L. T. A. veel
steun en hulp van 't Rijk, de Gemeente en
ook van particuliere zijde. Des te opvallen
der is daardoor de onthouding van hen, die
niet minder het gioote belang voor stad en
land moesten inzien en ons hun steun ont
zeggen. Dat voor Amsterdam ook een groot
locaal belang aan de tentoonstelling is ver
bonden, kan niet ontkend worden en wordt
gelukkig door de Gemeente ten volle ingezien.
De Nederlandsche industrie heeft
noodgedrongen in den oorlog de vliegtuigfabricage ter
hand genomen. De tijdsomstandigheden en het
materiaalgebrek maakten het haar daarbij
niet makkelijk, doch zij worstelde er door
en nu zou het te betreuren wezen, indien
al die moeite te vergeefsch was en men de
opgedane ervaring niet verder benutte.
Daarom is op de E. L. T. A. gelegenheid
geschapen tot het exposeeren van al wat
met het vliegen in verband staat, ook auto's.
En het mag hier wel aangestipt worden, dat
zonder auto's op den duur geen vliegver
keer kan bestaan. Vrachtwagens met aan
hangwagens, sterke personenwagens, vlugge
postauto's, tractors en al het rollend materieel,
dat bfj de luchtmacht wordt gebruikt, is op
een enkele uitzondering na ook bfj het
vliegde lange weg is afgelegd, dan ben jf] wijs
en ik ben jong: Dan zijn wij niet vader en
kind meer".
Ik wou zoo gaarne een vader voor je zijn.
III
Op school lachen de klnders om hun
ouden meester: plagen hem, zijn vindingrijk
in grapjes, en proesten om zfjn ergernis.
Toch, als zij later zelf met d'eersten traan
het leven gaan aanvaarden, denken zfj terug
aan d'ouden man die werkelijk hun meester
was.
Zoo denk jij eens terug aan mij die
zonder haat je strafte. Zoo kom ik eens in
jouw herrinnerlng, wanneer het Leven den
Mensch komt wekken middenin je wuft
geltef van plaagziek, zondig kind.
Want in je slaapt een Mensch. Nu móet
je weg, want 't Leven wil dat kinderen
als jij verlaten hun meester, hem niet weer
zien dan ... later eens in hun herinnering.
Ik ween omdat ik ben je meester, kindje,
want... beminnen doe 'k je ook.
Illllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllll
VRAOENRUBRIBK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
Men gelieve de vragen voor deze rubriek In te
lenden aan het Redactiebureau, met op den omslag
het motto .Leelcensplegel", en onder opgave van
naam en adres (die als vertrouwellk mllen worden
beschouwd.)
G. H. K, te A. Waarom spreekt men van
het paleis op den Dam wel van achtste
wereldwonder", en welke zijn de overige zeven?
De uitdrukking ten aanzien van het paleis
op den Dam is van Huygens, die kort na
de voltooiing zong van 's Wereldts agtste
wonder Van zooveel steens omhoog op
zooveel houts van onder." Dit laatste sloeg
op het groot aantal palen 13659 waarop
het gebouw rust.
De zeven andere Wereldwonderen" zijn
of waren: de hangende tuinen van Semlramis,
te Babyion; de Olympische Zeus van den
beeldhouwer Phidias; de kolossus van
Rhodus; de pyramiden van Egypte; de tempel
van Artemis, te Ephesus; de vuurtoren op
Pharus, bfj Alexandrië en het Mausoleum
te Kalikar- nassus.
A. P. O. te W. Wat ve'staat men in tijden
van oorlog onder een prf/zenhof?
Een prfjzenhof is een rechterlijk college,
dat beslissen moet in hoever schepen of
ladingen op grond der bepalingen betref
fende den contrabandehandel kunnen worden
prfjsverklaard.
De blnnenlandsche wetgeving van ieder
land bepaalt wie prijsrechter zal zijn. Zoo
is volgens de Nederlandsche Wet op de
Rechterlijke Organisatie (art. 89) de Hooge
Raad prijzenhof.
Levensverzekering Maatschappij
H A A R L E M"
Wilsonsplein 11
DE VOOKDEELIGSTE TARIEVEN
iiini iinutiiititimi
verkeer noodig. Het gaat niet om een mooi
carosserietje, den luxe-wagen, maar een
degelijk stuk werk, een soliede wagen, voor
het geregelde gebruik en voor zfjn speciale
werk bij uitstek geschikt, behoort hier in
derdaad thuis. De in den prospectus ge
noemde groepen geven een duidelijk
beeld van al, wat men hoopt te doen expo
seeren. Het ligt niet op mijn weg deze
categorieën hier over te nemen of uitvoerig
te bespreken. Wel moge een woord gezegd
worden over de indeeling van het tentoon
stellingsterrein. Wij krijgen ten eerste het
vliegterrein zelf, dat weliswaar geen regel
matige vormen heeft, doch in iedere richting
opstijgen en landen mogelijk maakt. In een
hoek komt een goed restaurant met terras,
van waar men een prachtig overzicht heeft
over het vel d en dat door het animeerend af
en aan vliegen zeker een groote aantrekkings
kracht zal uitoefenen. Daarachter komt de
eigenUke tentoonstellingshal met al de bij
gebouwen en gebouwtjes, die nu eenmaal
onontbeerlijk schijnen te zijn. Getallen
noemen over de afmetingen doe ik niet en
wel, omdat deze van dusdanigen aard zfjn,
dat geen uwer zich daarvan een juiste voor
stelling zoude maken, 't Wordt te groot en
al zie ik al sinds maanden teekenlng en
cijfers voor mijn oogen, nog steeds wil zich
ook bfj mij geen juiste voorstelling vormen
van het groote gebouw. En wederom hier
achter komt het feestpark, dat behalve de
voordeelen van het amusement tevens dienen
moet om bij plotselinge buitjes een groot
gedeelte van de toeschouwers te herbergen
en droog te houden. Een eveneens tijde
lijke haven voor watervliegtuigen is in de
naaste omgeving gevonden en zoo belooft
de E. L. T. A. veel en zal zfj weer, wind en
publiek medewerkend, een groot succes
kunnen worden. Want het valt niet te ont
kennen, dat ontzettend veel zal afhangen
van het weer. Hoe gunstiger vliegweer, hoe
beter de E. L. T. A. aan haar doel zal
beantwoorden. Welk een organisatie er
noodig is, kunnen slechts insiders begrijpen:
reeds alleen elk der onderdeelen zou op
zichzelf een staf van menschen vorderen.
Is het wel doorgedrongen, dat hier drie
dingen op touw worden gezet: l", een ten
toonstelling, 2». vliegdemonstratle en 3°. pas
sagiersdiensten. Dat alles moet tot in de
kleinste kleinigheid uitgewerkt en georgani
seerd worden: de meteorologische dienst
b. v. moet goed f unctioneeren en zelfs voor
de assurantie moet worden gezorgd. Er is
dus veel te doen en ik zou daarom dit
exposéwillen besluiten met een verzoek
aan allen ons te steunen, waar zfj kunnen
en reeds nu mede te werken om dit onder
nemen te doen slagen. Slechts zelden staat
zoo veel op het spel: wij hopen, dat l Augustus
en de daarop volgende weken velen de oogen
zullen openen!