Historisch Archief 1877-1940
28 Juni '19. - No. 2192
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
TOURNOOIVELD
Restaurant-CaféLa Réserve"
Rembratidtplein 44 bij de l/trechtschestraat
AnSTERDAM
Fa m il i e-Restaurant van den Eersten Rang
Zalen voor extra Diners en Partijen
JAC. URLUS
HAVANA
SIGAAR
JOS. JACQUES
WUNHANDEL - BREDA
Speoiaal adres voor
KLEINE MERKEN
CHAMPAGNE
lng*rioht voor Wodorverkoopors
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
koet slechte f 2.50 per kwartaal
Dames-en
Heerenkleeding
Piano'*, Vlougols on
Kunstspolplano's door Huur
In eigendom verkrijgbaar, mits
drie jaar afbetaald.
Brieven No. 1431, Bureeu ven dit Bied,
Vraagt prijsopgave van
Cognac
Hennessy*
aan
Wijnhandelaren,
ZWOLLE,
IBBBBBBB
BST EENIGE SPECIALITEIT
m
m
J3O
KRlMPVRIjE li
J GEZONDHEIDS- !
g'ONDERGOEDEREN
m
II
SI HET
<a
Nederlandsch Fabrikaat
RICOTHUIS
AMSTERDAM HAARLEM
Reg. Breestraat 35 Gr. Houtstraat 143
TEL. NOORD 5066. TELEFOON 1465.
vAmsterdam
P. H. Kade 68
N. V. ALG. NED. ELECTR. MIJ.
V/H GROENEVELD, RUEMPOU & Co.
Briefadres A.N.E.M. - Tel. N. 4826, 4827, 7004
Electromotoren. Generatoren.
Schakellessenaars.
Hoogspannlngsinriohtlngen.
Sohakelkasten. Electr. Sirenes.
ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED.
iiiiiiiiiin iiimmiii mini mm mi i imiiiiimiiiimiiimiiiiiiiimiiii miiiiiiin
IIIllilllMIIIIIIIIIIIIMIlJIIIIIIIIIIIIIIIIIIllimiimillMllllllllllllllllll
DE DAGVEROEELINQ
VAN DEN ARBEIDER
Studie over den achturigen arbeidsdag,
door Jhr. A. RAPPARD,
Ingr. b. d. Heemaf" te Hengelo
Het maatschappelijk vraagstuk is een
complex van problemen van enorme ver
scheidenheid. Deze problemen kunnen ge*
klasslficeerd en onderverdeeld worden, doch
deze indeeling kan niet worden uitgevoerd
tot dat men zou komen tot een reeks zeer
scherp omlijnde vakken in ieder waarvan
zich een onderdeel van het maatschappelijk
probleem bevindt. BQ een voortdurend kleiner
maken van het terrein dat wfl willen onder
zoeken, komen wij tot het inzicht, dat het
aantal in acht te nemen desiderata zoo
respectabel is, dat beschouwing van het
eene onderdeel slechts volledig kan ge
schieden, door ook de aandacht tot de andere
onderdeelen te bepalen.
Wanneer wij ons dus hier wagen aan een
beschouwing over den Arbeidstijd, als onder
deel van het Maatschappelijk Vraagstuk,
dan volgt hier uit, dat het onze bedoeling
niet is aanspraak te maken op volledige
behandeling van dit Vraagstuk. Wij doen
slechts enkele grepen.
Het inkorten van den arbeidstijd brengt
vraagpunten te weeg die om oplossing
vragen.
Het wil ons voorkomen dat een aanbe
velenswaardige oplossing zou gevonden zijn,
wanneer n arbeid n kapitaal zooveel voor
deel uit de nieuwe regeling zouden trekken,
dat de onvermijdelijk ontstaande nadeelen
ruimschoots door dat voordeel worden over
troffen. Alvorens tot de bespreking der op
lossing over te gaan is een kleine voor
studie, noodzakelijk om ons standpunt te
kunnen verklaren.
Het maatschappelijk leven is zoolang de
wereld bestaat in stand gehouden door
arbeid en kapitaal. In de vijftig a zestig
eeuwen cultuur-ontwikkeling zijn herhaalde
lijk pogingen voorgekomen om arbeid over
kapitaal of kapitaal over arbeid te doen
'heersenen. Steeds leidde dit tot excessen,
die gevolgd werden door ontbinding van
de maatschappelijke orde. Deze ontbinding
IIIIIIIIIIHIIIIIIII
leidde tot chaotische toestanden die zich na
korten of langeren tijd weder oplosten in:
Samenwerking van arbeid met kapitaal. Het
experimenteeren op suprematie van arbeid
of van kapitaal heeft in al die eeuwen nog
nooit eenlg resultaat gehad. En daar het
steeds op dezelfde wijze, met de zelfde
middelen, ja onder dezelfde eeuwenoude
leuzen beproefd wordt, moet men wel
wanhopen dat het in onzen tijd tot andere
resultaten zou lelden. Daarom lijkt ons het
prediken van klassenverschil
(arbeiderproletariër tegenover kapitalist of bourgeois)
zoozeer te veroordeelen en staan wfj tegen
over dit soort moderne" wereldbeschou
wingen wel zeer sceptisch. Een algemeen
bekend en niet te weerleggen voorbeeld van
het Penelope-werk der Klassen-aktie is de
loonstrijd. Loonaktie die overwint, geeft
loonsverhooging. Loonsverhooging geeft
stijging van de levens-kosten. Dus: de
maatschappelijk zwaksten blijven de maat
schappelijk zwakgten.
.Dit doet niets ter zake", roepen de pro
pagandisten der aktie. Onze aktie is middel
en geen doel. Wfj moeten daardoor komen
tot socialiseering der bedrijven!" Maar
een gesocialiseerd bedrijf houdt op een
bedrijf te zijn. Immers een bedrijf dat niet
steunt op de eigenbaat der leiders is onbe
staanbaar. Voor de machinerie samengesteld
uit kapitaal en arbeid is het egoïsme der
leiders de stuwkracht.
Daaruit behoeft nu echter ook weer niet
de conclusie getrokken te worden, dat al
wat door de leiders ten behoeve van hun
eigen belang gedaan en vooral: nagelaten
wordt, onze instemming heeft. Natuurlijk
ook wij geloven, dat een frissche democra
tische strooming onze gemeenschap ten
goede zou komen.
Doch wie staan die frissche strooming
het eerst in den weg? Juist zij die er het
hevigst om schreeuwen l Een kleine groep
idealisten, gevolgd door een groote bende
dieven en bandieten!
Idealen zijn aantrekkelijk omdat ze vaag
zijn. Houden ze op vaag te zijn, dan houden
ze op idealen te zfln. Derhalve kan de
idealist niet precies omschrijven wat hfj
wenscht. Hfj kan echter wel omschrijven
wat hfj niet wenscht. Dus begint hij met
af te breken. En waar afgebroken wordt
valt wat te vernielen.
Zoo is het alle tijden geweest. Vandaar
dat ieder tijdperk van ultra-revolutionnaire
heerschappij de meest ongure elementen
naar voren bracht. Dezen vermoorden hun
idealistische leiders en daarmede wordt een
tijdperk van terreur ingeleid, dat na chaotische
verwarring de oude toestanden weerom
brengt. Nemen wij de gro«te Fransche
Revolutie als voorbeeld. Zij predikte gallté,
literté, fraternité.Waar waren die drieleuzei
in 1800, in 1814, in 1848, in 1914 en 1919?
Zij emancipeerde de derde stand, en er
ontstond een vierde stand. Feitelijk
verdween tegelijk de eerste stand, dus au
fond is alles bfj het oude zij het in
andere vormen geschapen gebleven.
Daarom houden wfj onze stelling ook vol,
dat het soclaliseeren der maatschappelijke
orde, tot ontbinding dier orde moet leiden.
Willen wij dus bet goede middel vinden
om den achturigen arbeidsdag tot voordeel
voor alle partijen te maken, dan moeten
wfj ons met onze beschouwingen blijven
PflRFUM w ROSB
DE CMRHBfl
HlIlillllllllUIMIIIIIIIIIimill
bewegen in het kader van het bestaand
Maatschappelijk verband: Kapitaal samen
werkend met Arbeid.
Na deze voorstudie kan het experiment
over ons onderwerp snel verloopen. Be
schouwen wij nu deze arbeidsdag van het
bedrijfstandpunt, dan moeten wij beginnen
te constateeren, dat, bij acht uur arbeid
per dag of vfjf-en-veertig per week, het
bedrijf gedurende honderd drie-en twintig
uur per week stil ligt. Derhalve staat een
achturige arbeidsdag kwantitatief gelijk met
een campagne van drie a vier maanden
contlnu-bedrfjf, terwijl dit bedrijf gedurende
acht a negen maanden van het jaar stil ligt.
Kwalitatief staat hij er nog bij achter, want
men heeft nu elke vier-en-twintig uren het
aan- en uitgaan van het bedrijf, welk be
drijfsverliezen veroorzaakt die men bij een
continu-campagne met aflossingen niet zoo
sterk ondervindt.
Waar echter de industrie reeds veelal
arbeidsweken van vier-en-vijftig en zestig
uren heeft, behoeven wj in de bovenstaande
cijfers niet een plotseling opdoemende
hindernis voor de invoering van den arbeids
tijd van 8 uur daags te zien.
Doch de vraag is gewettigd: Zou het dan
niet aanbeveling verdienen het bedrijf continu
of semi continu te maken? Bijvoorbeeld
zestien uur arbeid en acht uur rust? Zeker
komt dit ons wenscheltjk voor, mits de
wetgever bepale dat bij elk ploegenstelsel
een reserveploeg van minstens het halve
aantal arbeiders behoort.
Daarmede bereikt men dat geen werkman
meer langer dan acht uur behoeft te arbeiden.
Doch tevens zal invoering algemeene
invoering van het ploegen- en
reservestelsel, uitnemende resultaten opleveren.
Er wordt meer geproduceerd en er wordt
werkeloosheid bestreden, terwijl tevens de
bedrijf s valuta beter geëxploiteerd worden.
Een bezwaar tegen de ploegen stelsels
met reserve is dat n algemeene
Zondagrustdag onmogelijk wordt. Doch is die
algemeenheid thans voor vele bedrijven
ook al niet illusoir?
Een ander bezwaar is echter, dat de
verlooningen op het fabrikaat enorm stijgen.
Doch die zullen dat, bij Invoering van den
acht uren dag, toch reeds, zonder dat daar
grootere productie tegenover staat. Over dit
onderwerp zullen w| echter in dit opstel
niet uitwijden, daar het een grondslag van
een geheele reeks beschouwingen op zich
zelf vormt. Wij willen het vraagstuk niet
langer aan overwegingen van vór en tegen
onderwerpen, doordat er vór de invoering
van verkorting van arbeidstfld voorname
ethische redenen bestaan, die alle andere
bezwaren doen ter zijde stellen. Onze
industrie heeft den arbeider steeds meer tot
l
Hötel-Restaurant DES GALERIES
8 C H EJ V E N IN GE N
Modern ingericht Restaurant van den eersten rang.
American-Bar. Tzigane-Orkest.
LUNCH en DINER a prix fixe en a la carte.
Telef. Schev. 440.
De Directeur HENRI ZELLE.
Tot het bouwen van Villa's ea Landhuizen zin prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in HET OOSTERPARK te
Lage prgzen, mooie wegen, ga*,
electr. licht, water.
.laat|.i
Dlr.J.J.STÜlïANSiOTTOÏCiïLZ
Tel. Int. 38 & 48
J. S. MEUWSEM
HOFLEVERANCIER
Am*tendam - Rotterdam
Leldtoheitr. 4, Damrak 73 - Moualtrap 3
0. Dodanatr. 20, Damstr. 2 - Boymanitraat 3
fi. SINEMUS
29 LEIOSCHESTIUAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5IU
HEMDEN
MAAS* BAAT
"i'iiiuiiuiiiiiiiHHUiiHiuiiiiiiiMiiiiiiiiiiiniiiMniiiiiiiMiiJimiiiiiiiiiHiiiiirniiiiHiuriiiiiiiiiiMiiiiMiuHHiniHiM.
STARK'S OXYDOL" j
(C H LOR AS KALICUS TANDPASTA) |
i Niiml. Venn. STARK & Co. Chemische Febrlek ,,'s-HABE", 's-arevenhage i l
-?u~~"«»<»«ii«i"i«<HMm«inmmiiiiiHiinHiiniiiiuiiniiiii«Mmu«iiiiiH iiiiiiiiiiiiiiiiini iiitmiiimin: l
- MICHELIN
Rijwielbanden
Buitenband f9.
Binnenband 5.25
bij alle goede Rijwlelhandelareni
iiiiaiigHCaaigaffi
iiiiiftiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiinmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimii
een machine onderdeel gemaakt. Wfj kunnen
dus bezwaarl|k zeggen dat de man gedurende
zijn arbeidstijd iets aan zijn leven heeft.
Eveneens brengt hij natuurlijk zijn slaaptfld
onbewust door. Pleit dus niet deze indeeling:
8 uur arbeiden, 8 uur rusten, 8 uur... leven,
reeds zonder verder commentaar voor zich
relf?
Is het leiden van een eigen leven ge
durende n derde van het jaar, geen eisch,
waartegen geen andere overwegingen mogen
gelden ?
Allén vragen wij ons af: hoe en onder
welke omstandigheden leidt de arbeider dat
.eigen leven?" Want vergeet niet, het
routine werk heeft hem te zeer afgestompt
dan dat hfj zijn eigen levensweg kan zoeken.
Daartoe moet hem gelegenheid worden
gegeven. En die gelegenheid bieden hem
niet de tehuizen, cursussen, e. t.q. hoe
nuttig die instellingen ook zijn l Die gelegen
heid tot leven, moet hem in zijn gezin
thuis" geboden worden. En juist den
meeeten ontbreekt een huiselijk thuis. De
normale taak van de arbeidersvrouw is:
schoonmaken, schrobben en boenen,
wasschen van kleeden en ondergoed en
beddegoed, eten koopen en kooken, her
stellen en maken van kleederen en
kleedingstukken. Bovendien gaat dikwijls ook de
vrouw uit werken of verricht zij thuis
arbeid. Vandaar dat een arbeidersvrouw nooit
iets anders doet dan huls-sloven. En door
dit zwoegen en sloven maakt zij van het
arbeldershuis,gén thuis. Het gezin hulstin
een keuken, waschhok, eetkamer en huis
kamer. In het tuintje of langs balcons of
uitbouwen wappert steeds waschgoed aan
lijnen. De vermoeide ouders zijn korzelig en
kribblg.de slecht gevoede en slecht gekleede
kinderen zijn dreinerig en huilerig. Dit mllien
ontvlucht de arbeider en brengt zijn vrije
8 uur in de kroeg door. Het gezin vervalt
dan van kwaad tot erger.
Om dit te verhelpen tracht men een
surrogaat-huiselijkheid te scheppen in
Volkshuizen, Volksleeszalen enz. Men vergete
echter niet, dat het arbeidersgemoed veel
overeenkomst vertoont met het kindergemoed.
En was niet in uw kinderjaren, lezer, het
voornaamste verschil tusschen een
vacantiedag en een speeltijd op school, dat men
tijdens de vacanlie niet reglementair ge
amuseerd werd? Het vacantie-uur-thuis
won het steeds van het speel-uur op school l
Welnu dat vacantle gevoel krijgt de arbeider
nooit, omdat hij een .thuis" mist.
Juist het hebben van een .mooie kamer",
waar men nooit of allén Zondags zit,
toont het instinctieve verlangen naar een
ander milieu. Een milieu waar niet gekookt,
niet geschrobt, niet eeuwig gewasschen
wordt. In het algemeen een milieu waar niet
steeds aan de beslommeringen van het huis
houden wordt herinnerd.
Daarom moet de arbeiderswoning aan
geheel andere eischen voldoen dan de tegen
woordige burgerwoning. Men moet die
woningen weinig, heel weinig kook- en
waschpelegenheld geven, zoodat de arbeiders
op coöperatieve keuken en bewassching
zijn aangewezen. Nu zijn de arbeiders
woningen nog steeds copieën van woningen
die zonder bedienend personeel heel
ongeriefelfjk voor bewoning zijn.
Daarom diende de wetgever de werk- l
gevers te noodzaken voor hunne arbeiders
SPAANSCH, ENGELSCH,
FRANSCH, DUITSCH etc*
Berlitz-School
Heerengracht 451 N. 3288
Prect. Onderwfjs door buitenl. leeraren
dergel^ke woongelegenheden te scheppen
met coöperatieve keuken en bewassching,
Het spreekt vanzelf dat deze woningen met
hun geheele bij behoorende exploitatie een
geldbelegging en nooit een geld-winning
mogen vormen.
Bovendien wordt door deze woongelegen
heid de bewoning voor den arbeider
goedkooper. Want de coöperatie koopt, kookt
en wascht natuurlijk goedkooper dan de
arbeidersvrouw alleen. In hoofdzaak echter
bereikt men dat deze laatste een groot deel
van haar huiswerk wordt afgenomen en
daarmede brengt men het gezin een grooten
stap nader tot huiselijk verkeer.
Men krijgt dus bij geriefelijker wonen
een kostenbesparing voor den arbeider op
zijn loon, die meer doeltreffend is, dan een
loonsverhooging, die hem steeds op het
laagste niveau houdt.
Daar echter een loonactie aan propagan
disten een betere politieke positie bezorgt,
zal het verleidelijke van deze soort arbeiders
uitbuiting voorloopig nog wel maken, dat
de arbeidersbeweging zich niet uit de poli
tieke greep kan loswringen. En het is juist
we zeiden het boven reeds, die politieke
democratie, die de hoogere en ware demo
cratie in den weg staat.
iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii