Historisch Archief 1877-1940
12 Juli '19. No. 2194
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
DE COMMUNISTEN STEMMEN TEGEN DE ARBEIDSWET
Teekentng voor ,de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Wijnkoop
Jonassen
Van Ravcsteyn
Zending nieuwe OAKLANDS gearriveerd.
MOTOR voorzien van MAGNEET.
PROEFWAGEN disponibel.
Firna té. IEFKENS
Filiaal AMSTERDAM
Jacob Obrechtstraat 26. - Telefoon Z. 2507
iiiiiiiniiiiiiiliiiilHillliiiMiiiiiimlMiiiMiMiiimmlilimiiiiiiiiiiiimiiiiii
Inhoud van de Juli-Tijdschriften
Vrool-\ederland: C. Buysse, Paniek. J. F. Hees,
Verzen. W. M. Ebbink, Strijd. Herm. Wolf, De
beteekenis der persoonlijkheid in Goetbes leven en
kunst. Dr. Felix Kutten, Sonnetten. Rinke Tolman,
Hedendaagsche Friescheletterkunde. F. C., Literatuur.
De Vrouw en haar Huis: Zelfportretten. C. de
Lorm, Houtsneden yan Anna Julia de Graag. Vrou
wen in de Prov. Staten (portretten). F. S. van Balen
Klaar. Moederschapsiorg. Willy Rikmenspoel-Coops,
Verzen. Otto van Tussenbroek, Ons Huis. Martine
Wittop Koning, Inmaken, Stereliseeren.. TineA. Uit
den Ouden Tijd. Noortje van Duyn, Nacht. J. Th.
Dinu, Rots en Muurtuintjes.?F. W. van de Werfborst,
De Magnolia-Bloem.
7.omerkleeding-KinderkleedingBakerkussen-Kleedje voor den Middagdisch. Marie
Heinen, Vrouwenarbeid bier en elders. Kick wat wils.
De Nieuwe Gids: Jeanne Reyneke van Stuwe, Alarm.
Jac. van Looy, Nieuwste Bijlagen. Dr. H. A. Enno
van Gelder, Ken filosofische verklaring van het Impe
rialisme. P. L. van Eek Jr., 'n Volkspedagoog uit de
17e eeuw. Felix Timmermans, Anne Marie. J. A.
Simons Mees, Vergeten Liefde.' Cornelis Veth,
Werken van Leo Bakst. Irene Elder Morton, Where
the solt shadows t'all (muziek van Frederik van Werk
hoven). Hein Boeken, Nieuwe Zangen voor Heloïze.
Joannes Reddingius, Olaf s Droomreis. Helene Swarth,
Lente Schemering. P. C. Boutens, Vier Liederen van
Isoude. Willem Kloos, Euripides. Maurits
Wagenvoort, Buitenlïndsch Overzicht. Bibliographie.
Vragen des Tijds: H. P. J. Bloemers, Forensenbe
lasting. Mr. C. W. Star Busmann, Het Handels
register. W. Mackenzie, Ce moderne mensch en de
Kerk. Ir R. W. van der Veen, Reconstructie van den
.Mijnbouw en het Mijnwezen in Nederl.-lndië.
Stemmen des Tijds: Dr. J. R. Slotemaker de Bruine,
Moderne Astrologie. K., Byron-da Costa.
R.Freudenberg, De legende van den kluizenaar en den Engel.
A. de Visser, Een tendensdroman in het Romeinsche
Keizerrijk. Mr. P. A. Diepenhorst, Economische Kro
niek. Leestafel.
De Motoriuerehl: A. P. M. Mt., Motorongelukken.
Henri Meijer, Een verklaring van het verschil in capa
citeit tusschen gelijksoortige motoren van hetzelfde
fabrikaat. Leiders in onze motorwereld, teekening
van Anna Spier. Cbauffeuse, Een-acter, door Henri
van Wermerskerken. Twee tegenstellingen. Het
toerisme herleeft. De friesche Elfstedentocht. Jhr.
E. v. Lidt de Jeude, Hendrik Daamen.?DeAutoped.
De M otorl'eesten te Veendam. Motorwedstrijdan in
het Stadion. Per Vliegtuig over den Oceaaa. In
de Lucht en boven het water. Henri MPijer. Van
over de Grenzen. Handel en Industrie. Foto's.
On-e /.'e»1: Elisabeth Zernike, Het onbereikbare.
J. Jac. Thomson, Bij de Ver/onken Grenzen." Prof.
dr. G. Heymans, De wetenschap en de andere cultuur
waarden. N. J. Swierstra, Bcethoven-fantasiën.
Oscar Wilde, De Kerker-ballade van Mr. J. C. van
Oven, Aanteekeningen p de Wereldgebeurtenisseu.
Leestafel.
Wetenschappelijke Bladen: De gevoelens voor Frank
rijk van de protestanten in den Elzss. Over de op
richting vnn het zwaar getroffen Frankrijk. Het
Grondwater. De rationeele opvoeding van het kind.
De kleuran der nevelvlekken. De Indische wijsheid
en de oorlog. De groote dwaling en de gemeen
schappelijke schuld. De erkenning van Finlands
onafhankelijkheid. De oorsprong en ontwikkeling
van het toonael in Europa van de lode tot en met de
17de eeuw.
iiiiiiiiiiiiiintiii
Vredesvlerïng
Het begon met het Wilhelmus", door
Simon Kroon op het orgel gespeeld en door
een deel van het publiek met de gebruike
lijke schuchterheid en naar de manier van
het kerkgezang achter den instrumentalen
toon aanbungelend meegezongen. Weinig
hartverheffend l Zeker, wij willen goede
Europeanen zijn, maar ook willen we goede
Nederlanders blijven en dus ons mooie
.Wilhelmus" in eere houden. Het orkest had
het moeten spelen, in een arrangement, dat
zijn voordeel doet met een beleidvol
opgezetten climax, en in een vlot, een vurig
tempo. Kroon is een uitmuntend organist,
maar het is zelfs den allerbesten organist
niet gegeven, zQn instrument waarlijk enthou
siast te doen klinken. Ik wil niet aannemen,
dat Cornelis niet bereid was het Wilhel
mus" te dirigeeren, noch, dat het ontbreken
van geschikte partijen van eene uitvoering
door het orkest heef i doen afzien; gegeven
eenmaal, dat het Comitémet ons volkslied
wenschte te openen zij het dan ook half
en half ter begeleiding van het defiig bin
nenkomen van een aantal officlëele gasten
met hunne dames dat eenmaal gegeven,
had men zijn maatregelen moeten nemen
voor een goede, een volkomen waardige
Wilhelmus"-uitvoering. Waarin natuurlijk
ook het koor zijn aandeel zou moeten gen .d
hebben. Zooals het nu ging, bleef het koor
vrijwel er buiten. Is men reeds zoozeer
Europeaan" geworden, dat men met het
Wilhelmus" niet meer te doen wil hebben,
laat men dan onomwonden voor zijn opinie
uitkomen. In ieder geval spare men ons voor
zulk armzalig gedoe als hier het begin dezer
Vredesvierlög een Nederlandsch kleurtje
poogde te geven.
Twee sprekers hebben op dezen avond
de concurrentie met de almacht der Muziek
aangedurfd; n van de twee is het zér
slecht bekomen. Wonderlijk: hij heeft geen
stem. en wil spreken in de groote zaal van
het Concertgebouw! Hij dacht het te redden
door in den dirlgeerstoel te gaan staan, en
een welmeenend vriend uit de buurt van
rij 15 ondernam een reis naar de koffieka
mer, om een glaasje water te gaan halen,
dat hij, plotseling van onder het podium
te voorschijn trippelend, aan 't voorwerp
van lijn medelijden kwam aanbieden. Het
n hielp niet, en het ander maakte slechts
opnieuw den spotlust van het publiek gaande,
dat den armen redenaar op 't ongenadigst
behandelde, hoestte en proestte, en al maar
applaudisseerde, in crescendl, zoo keurig
opgebouwd, dat de paukenist Jeuken er
doodelijk jaloersch op mag zijn geworden.
Zoo Is ook voor de scherpst-luisterenden
onder ons de moreele beteekenis van de
bevochten overwinning" verborgen gebleven;
immers, toen de spreker den ongelijken strijd
tegen het meedoogenloos publiek opgaf, was
hij pas aan zijn eigenlijke onderwerp toe.
Prof. Niermeijer was het beter gegaan.
Van hem kregen we een inleiding, weinig
geestdriftig van toon weliswaar, maar althans
behoorlijk verstaanbaar, en goed kort.
Hoofddoel was dezen avond de uitvoering
van Diepenbrock's Te Deum". Het deed
goed, deze van extatische uitbundigheid
vervulde hymne weer eens te mogen hooren.
Het is alweer zeven jaar geleden, meen ik,
dat ze voor 't laatst van ditzelfde podium
opklonk. Het is eene muziek, die zich uit
spant in wijde bogen, het is alles veel meer
Irjn dan kleur, en het Ifjnenwerk is wel zér
fel. Men kan zich den verheven tekst niet
zuiverder verklankt denken; dit is muziek,
die het woord waarlijk recht doet; z
schrijft alleen de met genialen
compositieaanleg begaafde, met vurlgen godsdienst
ijver bezielde literator.
Heeft me bij deze te lang uitgestelde
herhaling het werk met nieuwe bewondering
vervuld, de uitvoering heeft me niet kunnen
bevredigen. En ik schrijf dit zonder aarzelen
toe aan Diepenbrock's onvoldoende directie,
Ik wil wedden, dat er niemand, letterlijk
niemand op het podium zich veilig voelde.
Diepenbrock's gaven als componist dwingen
alom respect af, en zoo is het te begrijpen,
dat ook thans weer alle medewerkenden
hun uiterste best deden, om de uitvoering
te doen slagen. Maar met extra-opletten
ging zooveel energie verloren, dat de ex
pressie er wel onder lijden moest. Het koor
heeft lang niet gegeven, wat het geven kon.
Het was een goed, een fllnk-bezet koor,
met bekende solisten op de eerste rijen, en
het waren meerendeels zeer geroutineerden,
die zich hier onder 's componisten leiding
hadden vereenigd Maar deze leiding gaf
practlsch allerlei raadsels op, en zoo moesten
zich in den zang van het koor wel allerlei
gebreken vertoonen. Er waren onvaste in
zetten bij de vleet, op de hoogtepunten
werden de 100 % niet gehaald, ook werd
er meer dan eens te laag gezongen. D
toneeren voorkomt men niet, door te. laat
zfjn linker-wijsvinger op te steken. En j
een inzet prepareert men niet, door
enkele tellen te voren een waarschuwend
teeken te geven en er dan dadelijk maar
weer op los te slaan. Er zijn allerlei
ernstige fouten In Diepenbrock's
dirigeertechniek en de allerernstigste is wel, dat hij
zótakteert, dat niemand eruit wijs kan
worden. En zuiver en duidelijk takteeren is
toch zeker wel allereerst bfj Diepenbrock's
eigen muziek, met haar interessante, doch
tegenover de executanien buitengewoon
veeleischende rhythmen-wisseling, dringend
geboden. Voorts, wat zijn algemeen
dirigentenbeleid aangaat, ook daar valt zér
veel op af te dingen. Hij is nerveus, best,
zonder nervositeit geen waarlijk-artlstieke
directie, doch hij is onbeheerscht-nerveus,
en dat is kwaad!
Het mooiste van 't geval is nog, dat men
het complex van tekortkomingen, waaronder
Diepenbrock ais dirigent gebukt gaat en
steeds gebukt zal blijven gaan, kan aange
prezen vinden als een welbewust bevorde
ren van muziek-maken op natuurlijke wijze,
waarbij dïspontaneïteit en het
vrij-doorbrekende enthousiasme der uitvoerders den
ondergrond vormen, welken Muziek niet ont
beren kan." Laat oas, zou ik willen verzoe
ken, de dingen toch vooral nuchter bekijken
en vór alles het hieromtrent ns zijn, dat
de grondslag van alle, ook de
meest-geestdrlftlg zich uitlevende kunst is: zuivere tech
niek en volkomene zelfbeheersching.
Was er bij het koor gebrek aan durf
zoo alleen kan ik mij het ontstellend gemis
aan levendigheid ook op de eerste rijen der
koorgroepen verklaren , ook van
het.solokwartet (Aaltje Noordewier-Reddinglus,
Anke Schlerbeek, Louis van Tulder en
Jacques Caro), dat overigens vol toewijding
was en voortreffelijk klonk, kreeg ik den
indruk, dat het niet vrfj-uit zong, zich niet
geheel dorst geven. En het orkest zou zeker
heel rare dingen hebben doen beleven,
wanneer het niet zoo intelligent en zoo
enorm slagvaardig was, als wij allen sinds
lang weten, dat het is.
In ieder opzicht schitterend orkest-spel
hadden we wat vroeger op den avond te
genieten gekregen, bij de uitvoering, onder
Evert Cornelis' voortreffelijke leiding, van
de Hymne a la Justice" van Albérlc
Magnard. Dit is wel zeker, in dit slachtoffer
der Duitsche invasie is een
uitnemendgeschoold vakman en een warm-voelend
artiest verloren gegaan. Toen hij het werk
schreef, nu 15 jaar geleden, was hij blijk
baar nog niet aan de schepping eener eigen
kunst toe. Maar het is toch zonder twijfel
een goed en een mooi stuk, deze Hymne,
echt muzikaal in zijne thematische dispo
sitie, echt muzikaal ook in de verwerking
der gegevens tot een geheel. Ik onthield
er eenlge aantrekkelijke détails uit: het
kernachtig-wrange motief van den aanhef,
de harmonisch-lnteressant begeleide klari
net-solo, een paar hél mooi gevonden in
zetten voor solo-fagot, een buitengewoon
expressief samenklinken van onwrikbare
kopersfemmen en ruige strijkers, de zoete
zang naar het slot toe, die zachter en
zachROBBER! KALFFiO
AMSTERDAM.
: HEttBKJafflT270
ter wordt, en in weemoed uitklinkt.
Schoon volstrekt geen toonbeeld van oor
spronkelijkheid, verdient dit stuk toch zeker
een plaats op het répertoire van ons orkest,
en ook de uitvoering van ander werk van
dezen auteur zal, dunkt ml], algemeen op
prijs worden gesteld, en waarlijk niet alleen
om de tragiek van het lot, dat hem heeft
getroffen.
H. J. DEN HERTOG
Redacteur: Dr. A. Q. OLLAND
A. R. Falckstraat 5, Utrecht
Alle berichten.deze rubriek betreff ende.gelieve
men te adresseeren aan bovenstaand adres.
12 Juli 1919
PROBLEEM No. 107
VAN J. VAN WEERING TE ROTTERDAM
(Eerste publicatie)
ZWART
a b c d e f g h
E. Rinsma te Rfjperkerk, A. H. Wefers
Bettink te Sappemeer, J. G. Arnoldus te
Middelburg, J. S. te Zeist, J. Rietman te
Dieren, L. O. te Utrecht, J. Schoonbeek te
Weiwerd en W. Hasekamp te Rotterdam.
OPLOSSING PROBLEEM No. 106
VAN J. J. P. A. SEILBERGER
l. Lf8 -g7, Pd8-e6 (Pf7, Pf5, Tg5:) 2.
d2d3f Kc4Xc3, 3. Kf6Xe6f (resp. Kf7:f enz.)
Goede oplossing ontvingen we van: J. S..
M. Dolman, belden te Zeist, W. Hasekamp
te Rotterdam, A. H. Wefers Bettink te
Sappemeer en J. Rietman te Dieren.
EINDSPELSTUDIE No. 90
VAN J. BEHTING TE RIGA
ZWART
f g
Wit: Ke2, Df6, Pf7, Phl, pionnen b6, e3,
e6 en g4.
Zwart: Ke4, Lh6, Lh7, Pc6, Pel, pionnen
c7, d5, g3, g5 en h4.
Wit geeft mat in twee zetten.
Oplossing volgende rubriek (9 Aug.)
PROBLEEM No. 108
VAN J. DOBRUSKY
Wit: Kf8, Tf5, Lal, pionnen c4, d5, f3 en h4.
Zwart: KgÓ, pionnen d6 en f4.
Mat in drie zetten.
OPLOSSING PROBLEEM No. 105
VAN H. MENDES DA COSTA
1. Dg2-gl
Goede oplossing ontvingen we van: M.
Dolman te Zeist, G. A. C. te Antwerpen,
ede
WIT
Wit: Ka4, Tgl, Ld3, Lh6.
Zwart: Kf2, Lhl, pionnen g2 en h3.
Wit speelt en wint.
Oplossing volgende rubriek.
RÉTI IN NEDERLAND
Sinds eenige weken vertoef t de Weensche
meester Rétl in ons land en speelt met groot
succes, zoowel simultaan als man tegen man,
met onze hoofdklassespelers. Tot nu
toe was alleen Van Gelder in staat hem te
kloppen (zie volgende rubriek).
Rétl speelde reeds een tiental jaren met
afwisselend succes in verschillende inter
nationale en nationale wedstrijden. Zijn
succes was nimmer opvallend, totdat hij
verleden jaar te Kaschau plotseling op onge
meen schitterende wijze den eersten prijs won
met 10 punten uit elf paitqen (9 ge w., 2
remise), terwijl «Ie tweede prijswinner, de
bekende dr. Vidmar, slechts 8 punten be
haalde en meesters als Schlechter, Breyer,
dr. Asztalos, Von Balla, Mieses, tot de deel
nemers behoorden.
In Februari van dit jaar was Réti, gelfjk
men zich herinneren zal, minder gelukkig
in den Vierkamp te Berlijn, waar hij slechts
2 punten behaalde, gelijk met Spielmann,
terwijl Bogoljuboff eerste was met 5 punten.
Vermoedelijk zal Réti met den redacteur
dezer rubriek een kleine match van drie
pattijen in de schaakclub Utrecht spelen.