Historisch Archief 1877-1940
19 Juli '19. No. 2195
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
TOURNOOiVELD
PLATS DU JOUR
fan 1UO tot 2 «mr M VM 7 y«r t*t M8
Restaurant-CaféLa Réserve"
Rembrandtplein 44 bij de Utrechtschestraat
AnSTERDAM
De meest Moderne Inrichting - Huis van den Eersten Rang
Dagelijks middag- en avondconcert
P. H. Kade 68
N. V. ALG. NED. ELECTR. MIJ.
V/M GROENEVELD, RUEMPOL & Co.
Briefadres A.N.E.M. - Tel. N. 4826, 4827, 7004
Eleotromotoren. Generatoren.
Sohakellessenaars.
Hoogspannlngsinriohtlngen.
Schakelkasten. Eleotr. Sirenes.
ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED.
Le
COaNAC
MARTELL
est garanti comme tant
Ie produit naturel des
vins récoltés et distillés
dans larégiondeCognac.
Koopmans & Bruinier
Wijnhandelaren te Amsterdam
iiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiimii
AAG
ROTTERDAM
AMSTERDAM
DAMES*
Laat mij, ter kennismaking, van oude
Mantelcostumea maken een zoo goed als
nieuw Taille-, Klantelcostuum of Langen
Mantel, of wel Uw coupons verwerken tot
Mantelcoatuum, Paletot of Taillecostuum.
MANTELCOS TUUMS
HAAR MAAT VAN f 175.- AF.
Repareeren Moderniseeren, opnieuw
overtrekken van Pelsmantels*
KOELKELDERS TER BEWARING VAN BONT.
J. KU H R,
Dames Kleedermaker Bontwerker,
Heerengracht 304 - 306, Te/ef. 8060 H., Amsterdam.
Geopend tot 5 uur :: :: Zaterdags 1 uur ges/otar.
EERHOFF *£§
ChDISTOFLE
PECIAÜTEIT IN ECHTE BROMZEH
LUXEAQTJ KELEN., __
K.
>3f
JAC. URLUS
HAVANA
SIGAAR
Stenegrafle «^
Zelfond. 9O Ct.
In den Boekhandel
_ en na postwlssel bij
RIËNTS BALT, Den Haag, bq wien ook mond. en schr. on d
Bij de studie voor mijn cand. ex. Is de Sten. volgens Uw
systeem mij van groote waarde geweest. Van den beginne af
heb ikalmïjn dictaten K^sU-nosrafeerd." fv.g.)]. de B. te A.
Hotel-Restaurant DES GALERIES
Modern ingericht Restaurant van den eersten rang.
American-Bar. Tzigane-Orkest.
LUNCH en DINER a prix fixe en a la carte.
Telef. Schev. 440.
De Directeur HENRI ZELLE.
iiitiiiutiuiimimiiiiiiiiiiMiuiiMtiiiiim.
STARK'S OXYDOL"
l (C H LOR AS KALICUS TANDPASTA)
= Neeml. Venn. STARK Co. Chemische Fitarlek .,'s-HABE", 's-arivenhige |
=-««miiiMiMiMHmnii mimmmmmimimmimiiiMimimniiimiMmntMiiminilllllinillllll iHlimtl lil
SCHOOL VOOR MAATSCHAPPELIJK WERK
78 PIETEE DE HOOGHSTBiAT, AMSTERDAM
Dtticieele opening van den nieuwen cursus Dinsdag 9 September te 2 uut
Aanvang der lessen Dinsdag 16 September
Janvans AVOND-JAARCURSUS voor WONINGOPZiCHTERESSEN: Donderdag 11 Sept. Ie klokke 7 uut
Programma's der School op aanvrage te verkrijgen NA 25 AUGUSTUS
Plano's, Vlougola on
Kunntspotpiano'sAoorttuur
In eigendom verkrijgbaar, mits
drie jaar afbetaald.
Brieven No. 1431, Bureeu vin dit Bied,
Vraagt prijsopgave van
Cognac
Hennessy
aan
Wijnhandelaren,
ZWOLLE,
IIMIIHIIIIIIIIIIIHIIÜIIIMIIIIIIIIIIIIIimillllllllllllllllllllllllll
JOS. JACQUES
WIJNHANDEL - BREDA
Speciaal adres voor
KLEINE MERKEN
CHAMPAGNE
Ingericht voor Wedervcrkoopers
HBEREN MODE-ARTIKELEN
EKKBKN8TIUAT 11, ORONINOEM
TELEFOON tOtt
HEERENKLEEDIK6
H.J.LOOR,Utreeil
- MICHELIN
Rijwielbanden
Buitenband f 9.
Binnenband 5.25:1
bij alle goede Rijwielhandelaren!
EEN BELANGRIJKE STRAAT
VERBETERING
DE OVERTOOM
Een geslaagde Proefneming
Den laatsten tijd is een groeiende belang
stelling merkbaar voor de bouwkunst en
ontwaakt weer het besef welk een belang
rijke plaats deze kunst in de samenleving
behoort in te nemen. Door deze belang
stelling is men ook gaan begrijpen, dat met
de kunst om huizen te bouwen ten nauwste
is verbonden de kunst om steden te bou
wen, een kunst, die in de middeleeuwen
instinctmatig werd beoefend en die in de
oudheid en de renaissance aan bepaalde
regelen was gebonden. En men begint alle
krachten in te spannen om de onnoembare
schade van de afgeloopen eeuw, zoo niet
te herstellen, hetgeen ondoenlijk zou zijn, dan
toch eenigszins in te halen. Men ontwerpt
uitbreidingsplannen, er worden prijsvragen
uitgeschreven voor het bebouwen van be
paalde stadsgedeelten, alles uitingen van
het herwonnen begrip, dat onze steden
weer schoon kunnen zijn als we maar uit
onze burgerlijke apathie ontwaken en de
moeielQkheden practisch en rationeel trach
ten op te lossen.
Daarbij komt, dat men hoe langer hoe
meer begrijpt, dat iets leelijks dikwijls even
veel of meer kost dan iets moois en dat
men door goed doordachte vereenvoudiging
het mes aan twee kanten kan laten snijden:
goedkooper en beter. Bovendien weten wij
nu langzamerhand dat het materialisme ons
niet gelukkiger zal maken en dat, evenzeer
als een mensch niet goed kan werken bij een
voortdurende antipathie, ook het leven onmo
gelijk is bij een voortdurenden hinder van de
leelQkheid overal om ons heen. Men zou hier
kunnen spreken van een vicieuzen cirkel, waar
de alomtegenwoordige leelij kheid verstikkend
werkt, zoodat de edele instincten niet tot
bloei kunnen komen.
Bij het verwaarloozen der
stedenbouwkunst is onze schoone stad in vele opzichten
?Portwijn
JDRANK l 2.50 p. l
InvalidDE BESTE MIDDAGDRANK f 2.50 p. flesch
Wijnhandel de Barbanson, 51 Amstel, Amsterdam
bedorven. De nieuwe verkeerseischen van
het opbloeiende leven der laatste kwarteeuw
maakten veranderingen noodzakelijk, waarbij
men oude schoonheden heeft doen verdwij
nen zonder naar oplossingen te zoeken. Een
van de meest tragische voorbeelden daarvan
is de wijze, waarop onze grachten gedempt
zijn, die van onverschilligheid en gebrek
aan energie getuigt. Ik zou het zelfs willen
noemen gebrek aan geloof en wel gebrek
aan het geloof dat het verdwijnen van oude
schoonheid, waar dit onvermijdelijk is, niet
altijd tot wanhoop hoeft te leiden omdat
de natuur steeds nieuwe levenssappen aan
brengt, die een nieuwen bloei mogelijk
maken.
De grachten, die werden veranderd tot
verkeerswegen, heeft men eenvoudig dicht
gegooid, terwijl verder de weg, het profiel
van de straat, zoo gelaten werd. Dit was
een onverschilligheid voor het begrip straat,
een begrip waarvan de belangrijkheid door
de nieuwe stedenbouwkunst weer duidelijker
naar voren is gebracht. De breedte, de
beplanting, de aanleg van rij- en
wandelwegen bij een straat zijn van zógroot
belang voor het karakter van een stad, dat
er voorbeelden zijn van fraaie steden met
leelQke, of liever in weerwil van leelijke,
bebouwingen, waarvoor ik bijv. op München
zou willen wijzen. Evenzeer als bij een
gebouw de schoonheid in hoofdzaak be
paald wordt door de compositie der
onderdeelen, evenzeer is voor den indruk van
een stad de compositie hoofdzaak. En deze
wordt bepaald door de indeeling van plei
nen en straten.
De frlssche geest, die den laatsten tijd
merkbaar is bij den dienst der Publieke
Werken van Amsterdam verdient erkenning
van de zijde van het publiek. Daarom is
het goed er speciaal op te wijzen, dat ook
dit vraagstuk der gedempte grachten door
P. W. is aangepakt, waarvan bijgaande
foto's een beeld vertoonen.
De Overtoom werd een vijftien jaar ge
leden gedempt en sindsdien hebben wQ ons
moeten tevreden stellen met het troostelooze
stadsbeeld, dat de eerste foto doet zien.
Van compositie van het profiel der straat
is geen sprake; men heeft de trottoirs langs
de huizen zoo gelaten, men heeft de boomen
laten staan waar ze stonden en tusschen
deze boomen, sierlijk geplaatst
opdehopelooze schijven, strekt zich een onbestemde
open ruimte uit, waar feitelijk elk voetgan
gersverkeer onveilig is.
Ziet daarnaast het andere beeld, dat de
oplossing laat zien, die voor het vraagstuk
gevonden is. De breede weg van een 30
meter heeft hier een geheel nieuw profiel
gekregen, waarvan wel het eerste opvalt de
nieuwe stand der boomen. Deze staan op
ongeveer een derde der totale breedte. Men
houdt nu twee verkeerswegen, n aan
weerszijden der beplanting, die van voldoende
breedte kunnen zijn, terwijl men toch nog
de troittoirs langs de huizen ruimer heeft
kunnen maken. Op het verhoogde midden
gedeelte van 10 meter rijdt de tram, terwijl
het verkeer van alle andere voertuigen daar
is uitgesloten. Deze grasbaan vormt een
welkome groene noot in tegenstelling met
de vroegere eentonige grijze keienvlakte.
Aan weerskanten van de trambaan is een
ruime voetgangersweg, die men zou kunnen
noemen de wandelweg voor snelverkeer.
De bezoekers der huizen kunnen de
zijtrottoirs gebruiken, terwijl degenen die een
langeren afstand hebben af te leggen, het
middentrottoir bewandelen. De boomen zien
er nu na de verplanting op deze foto niet
zeer florissant uit, maar dit is zeker tijdelijk,
want ze staan vrijer en zullen daardoor
beter groeien dan vroeger, zoodat het in de
toekomst mogelijk lijkt dat de kruinen elkaar
boven de geleidingsdraden raken, zooals in
de Plantage-Middenlaan te zien is. Daardoor
zou de geheele middenpartij van de straat
tot een groep gevormd worden.
Naast de genoemde voordeden van twee
rijwegen voor de twee verkeersinrlchtingen
en de veilige en ruime wandelwegen is
- EEN BELANGRIJKE
Overtoom. Oude toestand
STRAATVERBETERING
Overtoom. Nieuwe toestand
l""" ..... IHtllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllll ....... Illllllllllll ..... Illlllllllllll
SPAANSCH, ENGELSOH.
FRANSGH, DUITSCH oto.
Berlitz-School
Hoorengi»aoht 4-B1 N. 3286
Pract. Onderwijs door buitenl. leeraren
deze Indeeling ook zeer gunstig voor het
tramverkeer. Zooals de toestand vroeger
was en verder op de Overtoom nog is,
ondervindt de tram veel last van karren,
vooral melkwagens, die op de rails rijden.
Dit is hier uitgesloten door de verhooging
van het middengedeelte. En ook al zou het
bij vergissing geprobeerd worden, het be
rijden der trambaan Is practisch onmogelijk,
omdat de weg hier niet verhard is, maar
tot een zachte grasbaan is gemaakt. Op het
lange traject Overtoom zullen dus de trams
sneller kunnen rijden, terwijl er bovendien
minder gevaar is voor ongelukken. De gras
baan is, behalve bij de stopplaatsen, afge
zet door een eenvoudig laag hekje. Hiervoor
heb ik in de Tauentzienstraat in West-Berlijn
een fraaie oplossing gezien, waar het hek
zelf gevormd was door beplanting met
heesters, verbonden door slingers van
klimplanten.
Tegenover deze vele practische en
aesthetische voordeelen staat het bezwaar,
dat de directe verbinding tusschen tegen
overliggende huizen door de middenbaan
wordt doorgesneden, ook al zijn er hier en
daar overgangen gemaakt. Dit bezwaar zal
het meest gevoeld worden door leveranciers,
die gewoon zijn de straat zigzagsgewijze
te bedienen. Maar het is zelfs mathematisch
de vraag of nu een langere weg bij bezoek
der diverse perceelen moet afgelegd worden.
Het betreft hier een breken met de sleur;
en dat kost ons Hollanders moeite.
Laat ons met dankbaarheid erkennen, dat
P. W. hier met de sleur gebroken heeft,
dat er een betere oplossing gevonden is
voor de gedempte grachten en laat ons
hopen, dat zoo spoedig mogelijk op den
ingeslagen weg zal worden voortgegaan.
Het stadsbeeld van Amsterdam zal er door
winnen.
IR. D. F. SLOTHOUWER,
Architect.
ClCFVRETTES