De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1919 19 juli pagina 3

19 juli 1919 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

19 Juli '19. No. 2195 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND TOURNOOiVELD PLATS DU JOUR fan 1UO tot 2 «mr M VM 7 y«r t*t M8 Restaurant-CaféLa Réserve" Rembrandtplein 44 bij de Utrechtschestraat AnSTERDAM De meest Moderne Inrichting - Huis van den Eersten Rang Dagelijks middag- en avondconcert P. H. Kade 68 N. V. ALG. NED. ELECTR. MIJ. V/M GROENEVELD, RUEMPOL & Co. Briefadres A.N.E.M. - Tel. N. 4826, 4827, 7004 Eleotromotoren. Generatoren. Sohakellessenaars. Hoogspannlngsinriohtlngen. Schakelkasten. Eleotr. Sirenes. ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED. Le COaNAC MARTELL est garanti comme tant Ie produit naturel des vins récoltés et distillés dans larégiondeCognac. Koopmans & Bruinier Wijnhandelaren te Amsterdam iiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiimii AAG ROTTERDAM AMSTERDAM DAMES* Laat mij, ter kennismaking, van oude Mantelcostumea maken een zoo goed als nieuw Taille-, Klantelcostuum of Langen Mantel, of wel Uw coupons verwerken tot Mantelcoatuum, Paletot of Taillecostuum. MANTELCOS TUUMS HAAR MAAT VAN f 175.- AF. Repareeren Moderniseeren, opnieuw overtrekken van Pelsmantels* KOELKELDERS TER BEWARING VAN BONT. J. KU H R, Dames Kleedermaker Bontwerker, Heerengracht 304 - 306, Te/ef. 8060 H., Amsterdam. Geopend tot 5 uur :: :: Zaterdags 1 uur ges/otar. EERHOFF *£§ ChDISTOFLE PECIAÜTEIT IN ECHTE BROMZEH LUXEAQTJ KELEN., __ K. >3f JAC. URLUS HAVANA SIGAAR Stenegrafle «^ Zelfond. 9O Ct. In den Boekhandel _ en na postwlssel bij RIËNTS BALT, Den Haag, bq wien ook mond. en schr. on d Bij de studie voor mijn cand. ex. Is de Sten. volgens Uw systeem mij van groote waarde geweest. Van den beginne af heb ikalmïjn dictaten K^sU-nosrafeerd." fv.g.)]. de B. te A. Hotel-Restaurant DES GALERIES Modern ingericht Restaurant van den eersten rang. American-Bar. Tzigane-Orkest. LUNCH en DINER a prix fixe en a la carte. Telef. Schev. 440. De Directeur HENRI ZELLE. iiitiiiutiuiimimiiiiiiiiiiMiuiiMtiiiiim. STARK'S OXYDOL" l (C H LOR AS KALICUS TANDPASTA) = Neeml. Venn. STARK Co. Chemische Fitarlek .,'s-HABE", 's-arivenhige | =-««miiiMiMiMHmnii mimmmmmimimmimiiiMimimniiimiMmntMiiminilllllinillllll iHlimtl lil SCHOOL VOOR MAATSCHAPPELIJK WERK 78 PIETEE DE HOOGHSTBiAT, AMSTERDAM Dtticieele opening van den nieuwen cursus Dinsdag 9 September te 2 uut Aanvang der lessen Dinsdag 16 September Janvans AVOND-JAARCURSUS voor WONINGOPZiCHTERESSEN: Donderdag 11 Sept. Ie klokke 7 uut Programma's der School op aanvrage te verkrijgen NA 25 AUGUSTUS Plano's, Vlougola on Kunntspotpiano'sAoorttuur In eigendom verkrijgbaar, mits drie jaar afbetaald. Brieven No. 1431, Bureeu vin dit Bied, Vraagt prijsopgave van Cognac Hennessy aan Wijnhandelaren, ZWOLLE, IIMIIHIIIIIIIIIIIHIIÜIIIMIIIIIIIIIIIIIimillllllllllllllllllllllllll JOS. JACQUES WIJNHANDEL - BREDA Speciaal adres voor KLEINE MERKEN CHAMPAGNE Ingericht voor Wedervcrkoopers HBEREN MODE-ARTIKELEN EKKBKN8TIUAT 11, ORONINOEM TELEFOON tOtt HEERENKLEEDIK6 H.J.LOOR,Utreeil - MICHELIN Rijwielbanden Buitenband f 9. Binnenband 5.25:1 bij alle goede Rijwielhandelaren! EEN BELANGRIJKE STRAAT VERBETERING DE OVERTOOM Een geslaagde Proefneming Den laatsten tijd is een groeiende belang stelling merkbaar voor de bouwkunst en ontwaakt weer het besef welk een belang rijke plaats deze kunst in de samenleving behoort in te nemen. Door deze belang stelling is men ook gaan begrijpen, dat met de kunst om huizen te bouwen ten nauwste is verbonden de kunst om steden te bou wen, een kunst, die in de middeleeuwen instinctmatig werd beoefend en die in de oudheid en de renaissance aan bepaalde regelen was gebonden. En men begint alle krachten in te spannen om de onnoembare schade van de afgeloopen eeuw, zoo niet te herstellen, hetgeen ondoenlijk zou zijn, dan toch eenigszins in te halen. Men ontwerpt uitbreidingsplannen, er worden prijsvragen uitgeschreven voor het bebouwen van be paalde stadsgedeelten, alles uitingen van het herwonnen begrip, dat onze steden weer schoon kunnen zijn als we maar uit onze burgerlijke apathie ontwaken en de moeielQkheden practisch en rationeel trach ten op te lossen. Daarbij komt, dat men hoe langer hoe meer begrijpt, dat iets leelijks dikwijls even veel of meer kost dan iets moois en dat men door goed doordachte vereenvoudiging het mes aan twee kanten kan laten snijden: goedkooper en beter. Bovendien weten wij nu langzamerhand dat het materialisme ons niet gelukkiger zal maken en dat, evenzeer als een mensch niet goed kan werken bij een voortdurende antipathie, ook het leven onmo gelijk is bij een voortdurenden hinder van de leelQkheid overal om ons heen. Men zou hier kunnen spreken van een vicieuzen cirkel, waar de alomtegenwoordige leelij kheid verstikkend werkt, zoodat de edele instincten niet tot bloei kunnen komen. Bij het verwaarloozen der stedenbouwkunst is onze schoone stad in vele opzichten ?Portwijn JDRANK l 2.50 p. l InvalidDE BESTE MIDDAGDRANK f 2.50 p. flesch Wijnhandel de Barbanson, 51 Amstel, Amsterdam bedorven. De nieuwe verkeerseischen van het opbloeiende leven der laatste kwarteeuw maakten veranderingen noodzakelijk, waarbij men oude schoonheden heeft doen verdwij nen zonder naar oplossingen te zoeken. Een van de meest tragische voorbeelden daarvan is de wijze, waarop onze grachten gedempt zijn, die van onverschilligheid en gebrek aan energie getuigt. Ik zou het zelfs willen noemen gebrek aan geloof en wel gebrek aan het geloof dat het verdwijnen van oude schoonheid, waar dit onvermijdelijk is, niet altijd tot wanhoop hoeft te leiden omdat de natuur steeds nieuwe levenssappen aan brengt, die een nieuwen bloei mogelijk maken. De grachten, die werden veranderd tot verkeerswegen, heeft men eenvoudig dicht gegooid, terwijl verder de weg, het profiel van de straat, zoo gelaten werd. Dit was een onverschilligheid voor het begrip straat, een begrip waarvan de belangrijkheid door de nieuwe stedenbouwkunst weer duidelijker naar voren is gebracht. De breedte, de beplanting, de aanleg van rij- en wandelwegen bij een straat zijn van zógroot belang voor het karakter van een stad, dat er voorbeelden zijn van fraaie steden met leelQke, of liever in weerwil van leelijke, bebouwingen, waarvoor ik bijv. op München zou willen wijzen. Evenzeer als bij een gebouw de schoonheid in hoofdzaak be paald wordt door de compositie der onderdeelen, evenzeer is voor den indruk van een stad de compositie hoofdzaak. En deze wordt bepaald door de indeeling van plei nen en straten. De frlssche geest, die den laatsten tijd merkbaar is bij den dienst der Publieke Werken van Amsterdam verdient erkenning van de zijde van het publiek. Daarom is het goed er speciaal op te wijzen, dat ook dit vraagstuk der gedempte grachten door P. W. is aangepakt, waarvan bijgaande foto's een beeld vertoonen. De Overtoom werd een vijftien jaar ge leden gedempt en sindsdien hebben wQ ons moeten tevreden stellen met het troostelooze stadsbeeld, dat de eerste foto doet zien. Van compositie van het profiel der straat is geen sprake; men heeft de trottoirs langs de huizen zoo gelaten, men heeft de boomen laten staan waar ze stonden en tusschen deze boomen, sierlijk geplaatst opdehopelooze schijven, strekt zich een onbestemde open ruimte uit, waar feitelijk elk voetgan gersverkeer onveilig is. Ziet daarnaast het andere beeld, dat de oplossing laat zien, die voor het vraagstuk gevonden is. De breede weg van een 30 meter heeft hier een geheel nieuw profiel gekregen, waarvan wel het eerste opvalt de nieuwe stand der boomen. Deze staan op ongeveer een derde der totale breedte. Men houdt nu twee verkeerswegen, n aan weerszijden der beplanting, die van voldoende breedte kunnen zijn, terwijl men toch nog de troittoirs langs de huizen ruimer heeft kunnen maken. Op het verhoogde midden gedeelte van 10 meter rijdt de tram, terwijl het verkeer van alle andere voertuigen daar is uitgesloten. Deze grasbaan vormt een welkome groene noot in tegenstelling met de vroegere eentonige grijze keienvlakte. Aan weerskanten van de trambaan is een ruime voetgangersweg, die men zou kunnen noemen de wandelweg voor snelverkeer. De bezoekers der huizen kunnen de zijtrottoirs gebruiken, terwijl degenen die een langeren afstand hebben af te leggen, het middentrottoir bewandelen. De boomen zien er nu na de verplanting op deze foto niet zeer florissant uit, maar dit is zeker tijdelijk, want ze staan vrijer en zullen daardoor beter groeien dan vroeger, zoodat het in de toekomst mogelijk lijkt dat de kruinen elkaar boven de geleidingsdraden raken, zooals in de Plantage-Middenlaan te zien is. Daardoor zou de geheele middenpartij van de straat tot een groep gevormd worden. Naast de genoemde voordeden van twee rijwegen voor de twee verkeersinrlchtingen en de veilige en ruime wandelwegen is - EEN BELANGRIJKE Overtoom. Oude toestand STRAATVERBETERING Overtoom. Nieuwe toestand l""" ..... IHtllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllll ....... Illllllllllll ..... Illlllllllllll SPAANSCH, ENGELSOH. FRANSGH, DUITSCH oto. Berlitz-School Hoorengi»aoht 4-B1 N. 3286 Pract. Onderwijs door buitenl. leeraren deze Indeeling ook zeer gunstig voor het tramverkeer. Zooals de toestand vroeger was en verder op de Overtoom nog is, ondervindt de tram veel last van karren, vooral melkwagens, die op de rails rijden. Dit is hier uitgesloten door de verhooging van het middengedeelte. En ook al zou het bij vergissing geprobeerd worden, het be rijden der trambaan Is practisch onmogelijk, omdat de weg hier niet verhard is, maar tot een zachte grasbaan is gemaakt. Op het lange traject Overtoom zullen dus de trams sneller kunnen rijden, terwijl er bovendien minder gevaar is voor ongelukken. De gras baan is, behalve bij de stopplaatsen, afge zet door een eenvoudig laag hekje. Hiervoor heb ik in de Tauentzienstraat in West-Berlijn een fraaie oplossing gezien, waar het hek zelf gevormd was door beplanting met heesters, verbonden door slingers van klimplanten. Tegenover deze vele practische en aesthetische voordeelen staat het bezwaar, dat de directe verbinding tusschen tegen overliggende huizen door de middenbaan wordt doorgesneden, ook al zijn er hier en daar overgangen gemaakt. Dit bezwaar zal het meest gevoeld worden door leveranciers, die gewoon zijn de straat zigzagsgewijze te bedienen. Maar het is zelfs mathematisch de vraag of nu een langere weg bij bezoek der diverse perceelen moet afgelegd worden. Het betreft hier een breken met de sleur; en dat kost ons Hollanders moeite. Laat ons met dankbaarheid erkennen, dat P. W. hier met de sleur gebroken heeft, dat er een betere oplossing gevonden is voor de gedempte grachten en laat ons hopen, dat zoo spoedig mogelijk op den ingeslagen weg zal worden voortgegaan. Het stadsbeeld van Amsterdam zal er door winnen. IR. D. F. SLOTHOUWER, Architect. ClCFVRETTES

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl