Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOQR NEDERLAND
2 Aug. '19. No. 2197
ROUWDIENST VOOR DE PROGROMS IN HET OOSTEN
Teekenlng voor ,de Amsterdammer" van Martin Monnickendam
Opperrabfla A. S. Onderwijzer spreekt het openingsgebed in het Concertgebouw
iiiifiiliiliiiiiiiimiiiiiiil
illiiiiiiiitiiiiii
sche Friedensfühler" in het jaar 1917.
Voor Engeland was de Belgische kwestie
de klem der kwestie van oorlog en vrede.
De eersten, uiterst voorzichtig uitgestoken
voelhorens zijn inderdaad in bet begin van
den zomer 1917 in Duitschland bemerkbaar
geworden. Dat was nog onder den ambtstqd
van Von Bethmann Hollweg. Zij betroffen
het lot van België. Bethmann Hollweg kon
zich daarmee echter niet meer bezig houden,
omdat onmiddellijk daarop het opperste
legerbestuur door methoden, die een
conglomoraat vormden van brutaliteit, Intriges
en uitbuiting van achterbaksche invloeden.
Bethmann Hollweg ten val bracht. Zijn op
volger Michaelis heeft, toen hem het on
verwachte in den schoot viel en hem een
open aanvrage over dezelfde kwestie gesteld
werd, uitwijkend geantwoord. De verove
raars der Vlaamsche kusten heeschten toen
zonder beperking In Duitschland en Michae
lis moest toen uitdrukkelijk beloven hun
oorlogsdoelen te ondersteunen, vórdat zQ
hem tot kanselier maakten.
De kennis van dit feit is noodig, om de
toenmalige gebeurtenissen geheel te begrij
pen. Het demonstreert duidelijk, wie dege
nen waren, die den kans op vrede niet uit
buitten en Duitschland daardoor in het
verderf stortten. Tegelijk krijgt men daar
door ook een lieflijke voorstelling van het
karakter der mannen, die toen in Duitsch
land regeerden. Want z| hielden, trots hun
IIHIII iimiimirtmii
Levensverzekering Maatschappij
H A A R L E M"
Wilsonsplein 11
DE VOORDEEUGSTE TARIEVEN
EPISCHE KUNST
H
Het boek van Tagore, the Home and the
World, is op een zeer eigenaardige en
origineele wijze geconstrueerd. In Jimmie
Higgins, het boek van Upton Sinclair, wordt
de geheele oorlog, met al zijn polltlscheen
economische nasleep, saamgevat in het
gezichtsveld van een eenvoudige, eerlijke
rechtschapen proletariër.
Daarbij wordt de held van 't boek
beschreeven door den kunstenaar, die geheel objec
tief" zooals dat heet, te werk gaat. De
eerste persoon, de zelf spreekende Ik" komt
in Jimmie Higgins niet voor, tenzij in enkele
gesprekken. Maar het boek van Tagore is
geheel in den eersten persoon geschreven,
doch niet als de taal van den kunstenaar
Tagore zelf, maar als de taal van een aantal
personen, die ieder in de eerste persoon
spreeken. Het is dus alsof men een aantal
dagboeken van verschillende persoonen in
stukken knipte en die stukken aan elkander
voegde, in zulk een volgorde dat er een
roman, een kunstwerk door wordt gevormd.
Hierdoor ontstaat een geheel van
buitengewoone kracht en expressiviteit. Tagore,
de schrijver zelf, blijft ongezien. Hij ver
plaatst zich beurtelings in elk der gebeelde
persoonen, en laat die optreden als ik".
Daardoor bereikt hij een nog grooter mate
van z. g. objectiviteit dan Upton Sinclair.
Het is als een Marionette-spel, waarvan de
figuuren om de beurt een monoloog houden,
en door hun opvolging de noodlge drama
tische actie teweeg brengen. De kunstenaar
blijft verborgen. Hierdoor nadert dit epos
tot het drama, ja het kon een drama ge
noemd worden van zeer eenvoudige structuur,
een reeks van lange, uitvoerige monologen.
De drie persoonen wier monoloog, of
dagboek, door elkander geplaatst, den
geheelen roman vormen, zijn, ten eerste, de
vrouw, Bimala, dan haar echtgenoot Nikhil,
en ten derde Sandip, de vriend des huizes
die onheil sticht.
pangermanistische oorlogsdoelen, den schijn
op, in overeenstemming te zijn met de
Rijksdagmeerderheid der vredesresolutie.
Goede betrekkingen met den Rijksdag
natuurlijk bis zum vollen Endsieg"!
vormden namelijk ook een bestanddeel van
de afspraakjes tusschen Michaelis en de
creaturen, die hem gemaakt hadden.
Deze dingen zijn al, ten deele, tijdens de
ineenstorting van Duitschland aan eenige
personen bekend geworden. Misschien
worden zij ook nu geloochend. Schriftelijke
overeenkomsten zullen er ook wel niet
bestaan. Maar de veroveringspolitici, die
alleen de schuld der catastrophe dragen,
wijl zij in een oorlog, die slechts met resul
taat doorgevoerd kon worden, omdat en in
zooverre hij in de overtuiging van het
Duitsche Volk als een verdedigingsoorlog
leefde, in een veroveringsoorlog veranderden,
zullen goed er aan doen, voorzichtig te zijn.
Men weet namelijk nog meer over de
Belgische kwestie dat hen zwaar
compromiteert. Het zou echter beter zijn, dit voor
het staatsgerechtshof en niet in de partij
polemiek te behandelen.
AUGUST MULLER
N.V. PAERELS
Meubileering M".
COMPLETE MEUBILEERING
-: BETIMMERINGEN
:
Rokin 128 Telef. 4541 N
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItllllllllllllllllllllllllllllllMIMIII
OEZAQ
door Kapt. W. J. M. LINDEN
Een woord, dat eigenaardige gewaar
wordingen wekt in den tegenwoordigen tijd,
geschikt om den een een steun in den rug
te geven en den ander te doen spotlachen.
Helaas zijn de laatsten het meest talrijk.
Hoe en waarom dit zoo is, willen wij eens
nader beschouwen, vooral in verband met
de huidige legertoestanden.
Het gezag in het leger heeft ernstig geleden.
De handhaving was niet altijd aan de
beste handen toevertrouwd en het langdurig
verblijf onder de wapenen heeft de ver
houdingen vervaagd.
De mindere heeft door het vaak opper
vlakkig vernis, dat inderhaast op vele ge
zagvoerenden was aangebracht, leeren heen
zien en bij déopvoeding van den meerdere
is verzuimd rekening te houden met de
gewijzigde toestanden, welke juist grooter
ervaring, meer zedelijk overwicht eischten
dan in den korten tijd, welke meerderen en
minderen vroeger jaren met elkaar door
brachten.
Het samen brengen van oudere minderen
en jongere meerderen onder moeilfke om
standigheden heeft de oplossing van het
probleem niet gemakkelijker gemaakt. De
stroom van orders, aanschrijvingen, bevelen
en administratieve bepalingen, die beoogden
de zaak beter te doen marcheeren, daar waar
men te voren niet had kunnen voorzien voor
zulke eigenaardige bezwaren te komen staan,
was al mede een factor tot bemoeilijking
der gezagvoering. Immers het was niet
mogelijk alle ontvangen opdrachten naar
behooren uit te voeren, ook al had de dag
soms meer dan 24 uren.
In de latere jaren heeft de gekweekte
ontevredenheid de verwarring nog vergroot
en de handhaving van het gezag vaak tot
een schQnvertooning gemaakt. Tot hiertoe
staan wij voor het vraagstuk en zijn van
meening, dat niemand voor de niet te
loochenen gezagsondermijning schuldig ge
steld kan worden.
Dan komt het begin der demobilisatie en
de loop der dingen leidt tot democratische
herziening van veel dat ook zonder die
strooming, verbetering behoefde. Daarnaast
treedt helaas ook naar voren de betreurens
waardige verwarring, dat democratische
hervormingen en slapheid een en hetzelfde
begrip zijn.
Opdat het kwaad niet verder invrete en
misverstand kweeke, zij hier uitdrukRelfjk
geconstateerd, dat slapheid en toegeefelijkheid
ernstige vijanden zijn van democratische
denkbeelden en dat slapheid en toegeefelijk
heid schade doen aan het gezag. Is de ver
warring misschien ontstaan, omdat nog
nergens scherp is geformuleerd wat men
onder democratische hervormingen heeft te
verstaan ?
Wil men hervormingen invoeren, zoo
mogelijk zonder schokken en met behoud
van de paraatheid, dan zal men vór de
technische wijzigingen, de moreele ver
beteringen tot stand moeten brengen en zal
een vaste lijn noodzakelijk zijn instede van
het op zien komen spelen.
De welbewuste lijn moet voorkomen, dat
slechte elementen door een grooten mond
zaken weten af te dwingen, die eerst na
mini iiiiiiiniiiiiiiiiii iiiiiHiiinMiiuiitiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiimiiimiiiiii iiiiniii
IIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIII Illllll Illllll
OELOF fllTROEN
Kalverstraat 1
- Opgericht 1850
TELEFOON 658 N
Paarlen, Brillanten
Goud, Zilver en Horloges
Uitsluitend eerste kwaliteit
Toch lijkt het geheel niets op een
parijsche roman, met het bekende drietal, mon
sieur, madame en l'ami. Want het zijn
groote nationale Indische stroomingen die
door die diie persoenen worden
verteegenwoordigd, en de dreigende echtbreuk is
niet het hoofdmotief, en vervult de geesten
minder nog dan het groote probleem: Indië
vrij, het Indische volk zelfstandig.
Nikhil, de hulsvader, is een Maharaja, een
aristocraat, een der kleine Indische vorsten,
met een tamelijk uitgestrekt gebied, en een
klein paleis met traditionede hofhouding.
Hij is een wijs en goed man, wijsgeerig
en contemplatief, de persoon die den schrij
ver Tagore wel het meest gelijkt, drager
van de oude, verfijnde, reine en zachtzin
nige Hindoe-cultuur.
Bltnala, zijn vrouw is de jonge Hindoesche
hulsvrouw, de Ctiota Rani, jonge vorstin,
die opgevoed is in de strenge afzondering
van het vrouwen-vertrek, de Zenana, naar
de vaste Indische traditie. Haar hoogste
deugd is de toewijding aan haar man, ten
teeken van welke devotie zij het
vermillioenroode merk op haar voorhoofd draagt. B!j
haar, in de Zenana, woont haar schoonzus
ter, de Bara Rani, de oudere vorstin", haar
meerdere in jaren maar hiar mindere in rang.
Eindeiqk Sandip Bibu(heer Sindip)lsde
vreede-stoorder, die in Nikhil's paleis woont,
maanden achtereen, volgens de Indische
opvatting van gastvrijheid. Deeze Sandip is
een eerzuchtige, hartstochtelijke dweeper,
in wiens niet al te sterke geest Europeesche
vrijheidsideën en ook Europeesch materia
lisme hebben vat gekreegen.
Nikhil, de Raja, wil zijn vrouw Bimala
bevrijden uit de afgeslootenheid van de
Purdah", de tucht van het vrouwen-vertrek,
en in contact brengen met het groote leeven
daarbuiten. HQ wil haar brengen uit het
home" in de world". Sandip, de hulsvriend,
maakt daarvan gebruik om zijn revolutionaire
ideeën aan haar oover te brengen, maar niet
zonder eigen hartstochtelijke bedoelingen.
Het jonge vrouwtje wordt meegesleept
door revolutionaire geestdrift, woont mee
tings bij en stemt in met de kreet: Bande
Mataram l" hetgeen zeggen .wil: Heil u,
moeder Indië l" v
Utt de zielestrijd van deeze drie figuuren
is dit epos geweeven mst groote kunst. Elk
van de drie spreekt op zijn beurt, met de
oprechtheid van een dagboek. Elk legt zijn
biecht af, en spreekt zijn hart uit. De zacht
zinnige, fijne, wijsgeerlge en eedel-gezinde
Nikhil, het type van den goeden Indiër, die
geen kwaad denkt, zijn vrienden zijn vrouw
gelijkelijk vertrouwt, en zichzelven verwijt
dat hij te contemplatief is om mee te gaan
met de nationale geestdrift die vrouw en
vriend schijnt te verbinden. Het arme
vrouwtj-, meegesleurd in de fanatieke
stroom, die zich laat ooverhalen tot diefstal,
en op weg is naar echtbreuk, onmachtig
als zg is de sofismen en klinkende leuzen
van den verleider te weerstaan. De verleider
zelf, vol egoïsme, machtdorst en genotzucht,
die zichzelven en daarmee de anderen
voortduurend bedritgt met een grof soort
welspreckendheld, waarbij Westersche moderne
denkbeelden in het eedele Indische leeven
verwoestend doordringen.
Dit alles voert ons in een atmosfeer die
in hooge mate interessant is en een begrip
geeft van het weezen der Indische cultuur
dat wij niet kenden, en dat ons toch als
heerschers over Java bijzonder ter harte
moet g;an. Er wordt veel schoons bedreigd,
ook in Java, wanneer de oude cultuur daar
door het ruuwe Westersche leven zou worden
aangetast en verwoest.
Europeeërs komen in het boek van Tagore
niet voor, maar twee bijfiguren treffen door
hun fijnheid en levendige teekening.
Chandranath Babu, de oude wijze en be
zadigde leermeester van Nikhil.
De Bara Rani, de schoonzuster, die al het
aristocratlsch-humoristische heeft, het gees
tige, ironische, langulssante van een onge
huwde tante in een voornaam Europeesch
rijp beraad en in logisch verband tot stand
behoorden te komen.
Gelukt dit af dwingen zooals de steun
regeling, het niet nablijven voor schuld, het
dragen van militaire goederen, schoenen,
enz., dan wordt dit uitgelegd als slapheid,
omdat de indruk gevestigd wordt, dat het
verkrijgen van zulke gunsten een gevolg is
van drang inplaats van een uitvloeisel van
een logischen gedachtengang. Men loopt dan
achter de feiten aan, instede van ze aan te
kondigen, nog afgezien van het gevaar voor
grooter moeilijkheden te staan, wanneer men
den wagen weer in het rechte spoor wil
helpen.
Het gezag heeft in den troep onder de
inwerking van de boven geschetste toe
standen ernstig geleden.
Om dit in de toekomst te voorkomen en
het gezag weer te herstellen, moet eerst het
algemeen vertrouwen in de leiding weder
worden versterkt, vooral tegenover hen, die
te kortzichtig zijn te beseffen, tegenover
welke moeielrjkheden de leiding heeft ge
staan en nog staat.
Een ernstig gesteld programma zal het
gezag schragen en zeer zeker niet den indruk
vestigen van slapheid en toegeefelfjkheid.
Men zal dan kunnen ervaren in en buiten
het leger, dat de veelheid der hervormingen
tijd eischt, dat bezonnenheid te verkiezen
is boven overhaasting.
Zouden we het betreuren, dat een Staats
commissie de hervormingen moet voorbe
reiden, instede van dat de talrijke bekwame
officieren en onderofficieren, ieder op het
eigen terrein, aan het werk werden gezet,
dan is dit omdat de handhaving van het
gezag dringend vraagt om die verbeteringen
en een commissie het geduld op een ie
zwaren proef zou stellen.
Het gezag van thans is een tijdelijk. Een
leder in het leger is in gespannen verwach
ting over de dingen, die komen zullen. Men
legt zich bij den bestaanden toestand neer
in afwachting van de beloofde hervormingen,
men wacht en houdt de zaak gaande. 4
Dit gezag, gebouwd op zulke losse
schtoeven, strekt niet lang meer. De wil is goed,
de spanning werkt ontmoedigend. Het wordt
steeds moeilijker net gezag te oefenen.
Er zijn verwachtingen gewekt voor betere
toestanden, die nu eens geen economischen
grondslag hebben, doch gegrond zijn op
moreele overwegingen.
Teleurstelling waaronder ook langdurig
uitstel moet gerekend worden kan niet
anders dan deprimeerend werken op het
gezag, het ongrijpbaar overwicht, gebaseerd
op vertrouwen in de leiding.
Wij wijzen er in dit verband op, dat teleur
gestelde verwachtingen de oorzaak zijn ge
weest van het ontstaan der vakvereenigingen.
De hervormingen, waardoor het gezag
gebaat zal zijn, zoeke men vooral op het
gebied van de verruiming van voorschriften
en bepalingen, die knellend op de samen
leving werken.
Enkele voorbeelden mogen dit toelichten,
opdat ook hier weer het misverstand geen
vat krijge.
Nog niet zoo lang geleden mocht een
militair niet buiten zijn garnizoen komen.
Later is dit verruimd tot bewegingsvrijheid
bulten het garnizoen, mits de nacht in het
garnizoen werd doorgebracht. Waarom die
beperking ? Wanneer men tijdige aanwezig
heid bij den dienst eischt is daarmee toch
aan de belangen van dien dienst voldaan.
Eenigen tfjd geleden liep men eerst na
4 uur in burgerkleeren of zonder sabel.
Thans mag men zich reeds na 2 uur in
burger steken en geheel zonder sabel loopen.
We zullen nog eenige zaken niet nader
uitwerken, doch slechts aanstippen, te weten:
betere inkwartiering voor de onderofficieren,
afschaffing van noodelooze en ingewikkelde
eerbewijzen op wachten en bij marcheerende
troepen, gelegenheid tot thuis overnachten
voor gehuwden, opheffing van woningen
voor onderofficieren in kazernes, vereen
voudiging van dienstcorrespondentie door
het verlaten van den hierarchieken weg voor
onbenullige kleinigheden, verbod tot in
diening van negatieve opgaven, afschaffing
van de kleineerende controle op
rekenplichtige stukken door rechtstreeksche verant
woordelijkheid te leggen op den
onderteekenaar enz. enz.
Dankbaar erkennen we de verbeteringen
door de instelling der cantine- kazerne- en
voedingscommissies en door de afschaffing
der plichtplegingen in de correspondentie.
gezin.
En Amulya Babu (heer Amoelja) een jonge,
beminnelijke idealist, bij wiens beeld ik den
ken moet aan de jonge vriend van Annie
Besant uit het boekje: aan de voeten van
den meester". Een dweeper zonder arglist
en zonder vrees, een jonge held die steift
voor zijn volk en zijn ideaal.
Wie Tagore's meening over nationalisme
kent, zal wel begrijpen dat in het boek
the Home and the World" niet het vormen
van een natie door het Indische volk als
het hoogste Ideasl wordt voorgesteld, maar
wel het tot bevrijding brengen van de
geesten in het Indische volk. Van een con
flict met Engeland hooren wij niets. Het
Bande Mataram!" is geen strijdroep
teegenoover den Engelschen onderdrukker, en de
macht die in dit volk optreedt en het ziele
conflict afsluit door hun gewelddaad, is de
Islam, de Mohamedaansche bevolking.
Voor ons Europeeërs is deeze Indische ro
man, door een Indiër geschreeven met zuiver
Indische gegeevens, in hooge mate leerzaam
en belangwekkend. Waar vinden wij in onze
Westersche omgeeving een sfeer, zoo rein
en zoo voornaam, zoo vrij van burgerlijkheid,
ploertigheid en materialisme als deeze
patriarchale hofhouding in het paleis van
een klein vorstendom? Noch bij Europeesche
aristokraten, noch bij Westersche geleerden,
noch bij Amerikaansche mannen van zaken.
De zeegenrijke invloed van eeuwen-oude
wijsheid blijkt er uit de waardigheid, de
adel van 't gemoed, en de diepten der ge
dachten. En wij Westerlingen zijn nog steeds
zoozeer gewoon, om alle donker gekleurde
rassen als onbeschaafd" te kenmerken. Men
vergelijke eens de gesprekken gevoerd
tusschen Nikhil en zijn zuster, tusschen Bimala
en Amoelja, met hetgeen men in Europa
hoort in een koopmans-gezin of in de con
versatie-kamer van een Zwitsersch hotel.
Welk een ontzaglijke afstand is er tusschen
deeze Christenen, en de Indische beschaaf
den die men wel heidenen" gelief t te noemen.
Winkelklanten vereenlgt u!"
Uitgeperste winkelklanten
Spaart uw geld, vereenigt u,
Vormt uw plaatselijke bonden
Doet het goed en doet het nu.
Schudt die woekerwinstenmakers
Net als luizen van uw lijf,
Stuit die revolutie-kweekers
In hun schandelijk bedrijf.
Uitgezogen winkel-lijders
Woont vergaderingen bij,
En bepaalt de juiste prijzen
Van uw voedsel en kleedij.
Koopt op veilingen en markten
Richt uw eigen winkels op,
Zet die misselijke handel
Door wat zamenwerking stop.
Zult ge armoe blijven lijden
Toont eens wat ge kunt en wilt,
Wat beteekent loonsverhooging
Als de winkelier u vilt?
Laat ze met hun waren zitten
Maakt ze door uw onwil klein,
Koopt alleen nog in de zaken
Die geen rooversnesten zijn.
Noemt de namen in de kranten
Wijst ze uwe leden aan,
Waar ze veilig kunnen koopen
Waar ze enkel mogen gaan.
Zonder klanten gaan de schuimers
In een ommezien failliet,
Alles kunnen ze ontberen
Winkel-stakkerds, spaart ze niet.
Al uw sparen, werken, staken
Al uw tobben helpt geen zier,
Honger zult ge blijven lijden
Door den sluwen winkelier.
Uw gezondheid en uw welzijn
Hangt van deze dwazen af,
Leeggeschudde winkel-stumperds
Treft ze met de boy-cott-straf.
}. H. SPEENHOFF
Illllllllllllllllllllllllil
EVO
FABRIKANTE
N.V. DIEVENBACH'i
Holt Siprsafabrltk UTRECHT
iiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif immuun
Nog te veel meerderen zijn het in theorie
wel eens met de denkbeelden in de lezing
van den kolonel Fabius, doch slechts een
zeer klein procent handelt er naar, tot schade
van het gezag.
Onze reglementen en voorschriiten zijn
nog zoo kwaad niet. Slechts de toepassing
is verstard.
Wijziging in de opvattingen is dan ook,
wat het gezag noodig heeft om goed te
werken zonder toevlucht tot tuchtmaatregelen
te behoeven te nemen.
miiiiiiiiiiiinilliii
iiiniiiiiMiililllltll
Invalid-Portwijn
DE BESTE MIDDAGDRANK f 2.50 p. flasch
Wijnhandel da Barbanson, 51 Amstal, Amsterdam
En welke schatten van cultuur zouden er
verloren gaan, wanneer de verfoeilijke ont
aarding van het Westen, het rationalisme
van de neegentiende eeuw, de geesten van
het Oosten verwilderde zooals dit geteekend
is door Tagore in den ongelukkigen Sandip.
Dit boek is schoon door de
karakterteekening, de diepe ernstige wijsheid, en
ook door de wel-eevenwigtige structuur.
Deeze laatste eigenschap wordt door onze
proza-schrijvers, die onder Engelschen of
Franschen invloed werken niet genoeg be
tracht. De Engelsche romanciers zooals
eorge Eliot en Thackeray hadden die
artistieke kwaliteit niet. Hun boeken zijn
als mijlen-lange verhalen zonder
architectonischen bouw. Hetgeen ook het geval is
met de meeste Hollandsche en Duitsche
romanschrijvers.
Van de door mij genoemde vijf epische
meesterwerken hebben Upton Sinclair's
Jimtnie Higgins", Timmermans, Pallieter"
en Tagore's the Home and the world"
allen deezen revenwigtigen bouw, deeze
fraaie afgeronde structuur waardoor het
wrrk staat als een vast geheel.
Rjmain Rolland's Colas Breugnon is de
persoonlijke ontboezeming van een hoofd
figuur, niet zonder dramatische kracht, doch
zuiver episch, en alleen bedoelend n enkel
merkwaardig mensch te teekenen.
Tagore laat drie menschen spreeken, en
voegt hun verhalen aaneen tot een episch
bouwwerk. Men kan zich voorstellen dat
het boek geheel gezegd" zou worden, door
drie verschillende acteurs of spreekers, op
de wijze waarop waarschijnlijk Ilias en
Odyssee werden gezegd voor een klein
gehoor in den bloeitijd van Hellas.