De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1919 16 augustus pagina 3

16 augustus 1919 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

16 Aug. '19. No. 2199 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Destaurant TOURNOOIYELD PUTS DU JOUR van 12.30 tot 2 uur en van 7 uur tot 8.30 Restaurant-CaféLa Réserve" Rembrandtplein 44 bij de Utrechtschestraat AMSTERDAM Weelderig ingericht Restaurant Afternoon tea- en ApéHtif Concert ?iiiiiiiiiiiiiiffl IIIIIHIIIIIIIIItllllllllll||tlllltlllllllllllllMIIIIIHIIIIIIIMiniHi||IMIII)IIMIinilniHIIIIIIIIIHIIIIIHIIItlllII- == STARK'S OXYDOL" I| (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) l S [ l Naam). V«nn. STARK & Co. Chemische Fabriek ,,'s-HAGE", 's-Bravenhege 11 JAC. URLUS "i HAVANA GAAR ROTTERDAM AMSTERDAM COBNAC ?ARTELL est garant! comme tant Ie produit naturel des vins récoltés et distillés dans larégiondeCognac. Koopmans & Bruinier WIJnhandelaren te Amsterdam DE BESTE EN GOEDKOOPSTE OVERAL VERKRYGBAAR ADRE5 v/o hANOEL JOH.M.VAN OER MEIDEN. AMERSFOORT >\ HOOPDVEBTEGEnWOOBDIGECSvooeriEDERLAND ChRISTOPLE fan SPECIALITEIT IN ECHTE BROhZEPI LUXEARTJK ELEM. ^ . * Hötel-Restaurant DES GALERIES 8HE Modern ingericht Restaurant van den eersten rang. American-Bar. Tzigane-Orkest. LUNCH en DINER prix fixe en a la carte. Telef. Schev. 440. De Directeur HEHRI ZELLE. Amsterdam HNEN ELECTRICITEIT P. H. Kade 68 N. V. ALG. NED. ELECTR. MU. V/N GROENEVELD, RUEMPOL & Co. Briefadres A.N.E.M. - Tel. N. 4826, 4827, 7004 Elootromotoron. Generatoren. Sohakellessenaars. Hoogspanningstnriohtlnqeti. Schakelkasten. Eleotr. Sirenes. ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED. Piano's, Vlougols en ftunstepo/plano'ffdoorHuur In eigendom verkrijgbaar, mits drie Jaar afbetaald. Brlavan No. 1431, Bureau van dit Blad, Vraagt prijsopgave van Cognac Hennessy aan ItffllJflllltlIlflllllllllll STAATSEXAMEN Ja, die examens... De eene helft van ons land examineert de andere Dergelijke oorspronkelfjkheden tegen te spreken is vechten tegen de bierkaai. Men kan er op wijzen, dat de meeste examens zoo onrechtvaardig niet zijn; dat zakken gewoonIQk nog wel aan iets anders ligt dan aan zenuwachtigheid; ja, dat geen enkel examen eigenlijk moeilijk" is aange nomen natuurlijk, dat iemand voor zfln vak een behoorlijken aanleg heeft en fatsoenlijk Is voorbereid. Maar waarvoor de moeite van zulke beweringen te doen? Gemeen plaatsen zijn van nature onuitroeibaar. En zoo zal ook wel ten eeuwigen dage de meening blijven bestaan, dat het staats examen", zoo lastig is; dat ze" het op zettelijk moeilijk maken, omdat je niet van een gymnasium komt; dat het maar net afhangt van het stukje, dat je te vertalen krijgt, of je er komt of niet; dat ze je niet doorlaten, als je niet zooveel jaar er voor hebt geploeterd. Als ze hooren dat je er niet minstens twee of drie jaar voor hebt gewerkt, dan laten ze je eenvoudig zakken. Zou ik van den zomer over een jaar er kunnen komen? Dat is de gewone vraag, het hopelooze perspectief van een nietsnuttig gevos en gejakker. Er te .komen", het papiertje in zijn zak te hebben, dat is het eenige doel. Hoe dat doel wordt bereikt, doet er gewoon niet toe. Begrijpelijk is het. Wfj willen vooruit, w| moeten wat worden in de maatschappij. En bet meest gewone middel voor wie het maar eventjes kan, is examen doen. Zoo mogelijk voor de Universiteit, het mooiste opleidingsinstituut, dat er is. Dus staatsexamen doen, Grieksch en Latfn leeren. Dairom is het natuurlijk niet te doen, maar je moet wel. De rest heeft niet zoo veel om het Hf. Moderne talen, dat gaat wel. Je krijgt immer&alleen maar een stukje In het Hollandsen te vertalen l Geschiedenis lees je nog wel eens over." En wiskunde mag je tenminste voor A goddank onvoldoende hebben. Een vergunning, waarINMAAKUITJES (kleine sjalotjes) per 5 K.G. postpakket franco f 2.?. Groot e partijen prfls op aanvr. H. WIEGMAN Jr., kweeker, N. Pekela. Telefoon 219. 'ijiiiiimiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiimim.iiiMiiMMMiiimiMMMiiiiHinimirriiimmiimm iiutii van een zeer veelvuldig en dankbaar gebruik wordt gemaakt. Een leeraar scharrel je hier of daar op. Een kennis van een vriend heeft ook staats examen gedaan, en hQ is er gekomen. Naar diens leeraar ga je toe, en je stelt hem de tradltioneele vraag, of je van den zom-r over een jaar er kunt komen, als je zooveel uur per dag werkt. Hij antwoordt, d*t het wel mogelijk Is, maar dat er natuurlijk met zekerheid niets valt te zeggen. De lessen beginnen. Je leert amo, mensa en servus, en het valt nogal mee, al is het niet makkelijk. Na een paar maanden begin je ook aan Grieksch, en voor Latijn, aan de lectuur". Lectuur... nu ja, je worstelt met de langademige zinnen van Caesar. Was dat niet die Romeinsche generaal, die GalHë veroverd heeft diezelfde, die de Rub'con overtrok, en die vermoord is door B u us? HIJ heeft ook dit boekje geschreven, scuqnt het. Maar dat Interesseert je eigenlijk minder; als je die lamme zinnen maar wat beter kon vertalen... Soms snap je een paar woorden 260, maar dan is het weer mis. Je weet telkens niet, waarover hij het eigenlijk heeft Die Caesar Is vervelend, maar zfln werk is ook niet als litterair kunstwerk bedoeld, zegt de leeraar. Na Caesar Ovidius. Die hexameter valt eerst ook nog niet mee, maar het went. En dan die vreemde uitdrukkingen hq zegt het zoo vreemd. Woord voor woord kon je het wel zoo'n beetje vertalen, maar dan weet je soms nog niet, wat hij bedoelt. Pyramus en Thlsbe" ben je eindelijk door. Wel een aardig verhaaltje, maar verder. . al die myhologische namen en die toe spelingen! Je raakt er in verward. De leeraar duwt je een dun boekje over mythologie In de hand, om eens in te kfjken". Je leest er wat in; er komen een paar namen in voor, die je vroeger wel eens gehoord hebt: Agamennon, Menelaüs, de Trojaansche oorlog. 'De Danaïden, ja, met dat vat. Maar de rest ben je zoo weer vergeten, en het kost je ook te veel tijd. Toe maar weer, vertalen. En zoo gaat het door. Na Ovidius Livius, die moeilijk is en je weinig boeit. En voor Grieksch Xenophon, net zoo iets als Caesar. O die Grieksche werkwoorden! Telkens opnieuw leeren, telkens ben je ze weer Wijnhandelaren, ZWOLLE, HEERENKLEEDHG H.J.LOOR.Utretit I MEEREN MODE-ARTIKELEN I =3 - HEERENSTHAAT 14, (iHONINdEN g .TKLEFOÜN 1083 ing TOE-HIfJL Gemerc. Katoen lïl d'écosse Zijde De eenige dunne sok die sterk is in het dragen In alle eersle-klas zaten in Nederland verkrijgbaar IMPORTEURS: AMEKIKAAN8CHE HANDELMA ATSCHAPPIJ J. POLAK GRODEL MAEMIXSTEAAT 400a - AMSTERDAM TELEFOON MOORD 23O7 Belanghrbbrnden word; n verzocht dit nummer te noteeren,daardoor een fout van de tcl.-admin.dit nummer niet in de gids is opgenotre \. SCHOOL VOOR MAATSCHAPPELIJK WERK 78 PIETER DE HOOGHSTRIA.T, AMSTERDAM Oflicieele opening van den nieuwen cursus Dinsdag 9 September ie 2 uur Aanvang der lessen Dinsdag tff September Aanvang AVOND-WRCORSUS voor WONINfiOPZICHIERESSni: Donderdag II Sept. Ie klokke 7 uu' Programma's der School op aanvrage te verkrijgen NA 25 AUGUSTUS - MICHELIN Rijwielbanden Buitenband f 9. Binnenband 5.251 * * 11 bij alle goede Rljwlelhandelarenj | IHIIIUMIIMIIIIMlItlll itmiiiiiiiiiiiimi i iiiiiiiiiiiiiliiiiiiiimiittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiieuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii kwijt! Om dol te worden af en toe. Homerus. Weer allemaal nieuwe vormen, dialect" volgens den leeraar.Opnieuw leeren. Homerus valt op den duur wel mee. Maar dat andere Grieksch l Demosthenes je snapt er niets van. Over n zin zit je een paar uur te zwoegen, en dan deugt er nog Diets van de vertaling l Zoo ploeter je door. Het moet. Alles even moeilijk, en grootendeels vervelend. Homerus gaat nu een beetje, en Tacitusl.... als die maar niet zoo vreeselflk lastig was, dan was hij misschien wel interessant. De tijd schiet op. Aan antiquiteiten ben je nu ook hard bezig. Al die indelingen.. De censuur is ingesteld...? In 36'. O neen, dat was de praetuurl Alweer vergeten! En er komt zooveel geschiedenis aan te pas. De leeraar zegt, dat je daarvan ook wel iets mag weten Ook dat nog! Zuchtend sla je een boekje op, je leert een paar jaartallen .. Eindelijk ga 'y. raar Utrecht. Natuurlijk heb je den leeraar gevraagd, of je er kon komen, en hij zei, dat je wel kans hadt, als het wat meeliep. Je thema was alleen nog wat zwak. Het examen gaat heel anders dan je dacht. Je hadt er op gerekend, dat ze je een Grieksch werkwoord zouden vragen pas nog gerepeteerd den vorlgen dag! Maar neen, van gramatica wordt weinig gevraagd. Wel andere dingen. Zoo kwam de naam Segesia in Ovidius voor Wret u, waar dat lag? Je denkt even. In Klein Azië? Misl Heeft u wel eens van Trinacrie gehoord ?" Neen, ja toch... Zrgt de naam u niets? Tri beteekent...? En acros?" Nu raak je heelemaal van de wijs. Zulke vreemde vragen... De uitslag. Helaas het Is mis! De voor zitter zegt, dat je blijkbaar met ijver hebt gewerkt, maar dat er toch nogal wat aan fe kennis ontbrak. Vooral aan je kennis van namen en feiten U moet volgend jaar nog maar erns terugkomen, en dan vooral zorgen, dat u wat meer van oude gesch edenls, aardrijkskunde en mythologie weet". Na een jaar nieuw blokken kom j e terug. {: staat nu wat vaster in je schoenen. Je ent wat meer namen en feiten, de verma ning heeft gewerkt. Goddank, je komt er l En met het heerlijke gevoel, dat je nu alles kunt vergeten, ga je naar huis. Je kunt verder. De boeken bewaar je, om later nog eens te kunnen zien, hoe knap je geweest bent. Na een half jaar kun je het eenvoudigste rieksche zinnetje niet meer vertalen. Het is zoo ontzettend jammer, dat het zoo gaat. juist dat examen, dat het minst als een vos-rxamen bedoeld is, dat zoo prachtig aanleiding kon geven, om een rietalle-daagsche, een h'j ere ontwikkeling op te doen dat examen is een soort plaag geworden, een obstakel om verder te komen. Och, ook als barrière" heeft het zeer zeker zon nut. Niet alles, rfjp en groen, zonder voldoenden aanleg en zonder voldoende ontwikkeling, moet tot de Alma Mater worden toege laten ... Maar daar zit juist de kneep! Vooral de la»tste categorie wil er heen. 't Is een haast opleiding geworden, om maar gau'v verder te komen. Allerlei brave blokkeis, die graag willen studeeren, vossen een blauwen Maandag op een stof, die hun totaal vreemd is, op een letterkunde, waarvoor zij niets kunnen voelen, omdat zfj er veel te ver van af staan. O, dat ellendige gevoel: als ik mijn boeken dicht gooi, weet ik niets meei! Neen, de fout ligt niet aan het examen. De fout ligt aan hef gehaast en gtjakker. Aan de maatschappij in laatste instantie, zoo men wil. Het is toch zoo jammei. Om het litteraire, dat verloren gaat, in de eerste plaats. Want ook in de beperkte sf-er van de examenstof is zooveel te genieten. En toch is de zuiver litteraire ontwikke ling niet het meeste, wat door het staatseximen zou kunnen worden bereikt. Ware het wel zoo, dan was er geen enkele reden, waarom juist de oudheid het studie-object van een litteraire ontwikkeling moest zijn. Waar die reden is er, wat m n ook zeegen moge, wel: de contintï'elt van onze Europeesche beschaving, waardoor het beste, dat onze cultuur hei ft voortgebracht, direct of indirect op de beschaving der oudheid berust. Of meent men, dat het van geen beteekenis is, in te dringen in de gedach ten wereld, waaraan de hoogststaande dich ters, schrijvers en wijsgeeren tot op den huldigen dag zich hebben gevoed? SPAAMSCH, EMOELSOH, FKANSCH, DUITSOH oto. Borlitz-School HoorongracM 4B1 - H. 3286 Pract. Onderwijs door buitanl. leeriran iiiiiiiiiiiiimiiiiiilimiiiiiimiiMiiiiiiiiiiiliiiiliililiiililliiiiiiilliiiiiiiilfJi En niet alleen, d*t die geestelijke ont wikkeling door de staatsexamen- studie eigen lijk moest worden verkregen, maar het kan ook zoo gred. Zelfs desnoods in twee of drie jaar. Z Ifu wanneer de studie niet enkel en alleen om de studie is, maar ook om haar maatschappelijk doel. Het kan, als men maar eens wou inzien, dat er anders moet worden gewerkt, ruimer en minder schooljongensachtig dan gewoon lijk. Wij hebben zulke uitstekende hulp middelen tegenwoordig, om iets van den geest der antieken te leeren begrijpen. Lees toch Diorysus", Hoacles", Antiek Toe risme", De Komedianten", De Berg van Licht", van Couperus, en lees ze met aan dacht en belangstelling l En verder zQn er boeken, platen, atlassen over de antieke kunst in overvloed; er zijn goede uitgaven en aardige vertalingen van Piato's dialogen, van tragedies en comcdies, bijvoorbeeld in de uitgaven van de Wereld Bibliotheek. De populaire boeken over de oudheid van Hart man, Kuiper en Van Leeuwen men denke aan Van Leeuwen's Homerus" zijn een genot om te lezen. Maar doe het dan ook! zou ik een ieder willen toeroepen, die van plan is, staats examen te doen. Zit toch niet alleen die dorre werkwoorden te vossen, maar lees, stel u op de hoogte, geniet van het mooie, denk toch niet al ijd: .dat vragen ze niet". Voor wie den moed en de lust heeft gehad, om zich werkelijk wat te ontwik kel'n, is het staatsexamen niet moeilijk". Dan zitten daar ook geen lastige examina toren, die zoo vreemd vragen" of .je op een kleinigheid laten zakken", maar menschen, die zich van harte verheugen, dat er j mgelui de studie willen beginnen, die van studie werkelijk eenig begrip blijken te hebben; die het Intellectuele werk niet voelen als last, maar als lust. Dr. J. A. SCHRÖEDER

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl