Historisch Archief 1877-1940
16 Aug. '19. - No. 2199
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
LEONCAVALLO f.
Een Reuter-telegram uit Rome, gedateerd
10 Augustus, meldt het overijlen van
Leoncavallo, den componist van Paljas".
Ruggiero Leonravallo werd op 8 Maart
1858 te Napels geboren. HQ koos zich de
piano als instrument, werd, na o. m. de
lessen van zekeren Simonetti te hebben
gevolgd, tot het conservatorium in zijne
geboortestad toegelaten, en studeerde daar
piano bfl Beniamino Cesl, harmonie bij
Michele Ruta, en compositie bij Lauro Rossl.
Deze laatste is bekend geworden als auteur
van een paar bQionder goed uitgevallen
opera's: I Falsl Monetaril" en H Domino
nero", en hQ zou het ongetwijfeld tot eene
schitterende reputatie hebben gebracht, wan
neer hij geen tfld- en landgenooten had
gehad als Rosslni, Donizetti en Belllnl, en
later Verdi, en wanneer hfl, in plaats van
zich te wagen aan de lyrische tragedie, was
blijven werken in het komische genre, dat
hem bijzonder goed lag". In ieder geval:
hjj was een man van smaak en kende de
geheimen van het vak door en door, zoodat
de jeugdige Leoncavallo een voortreffelijk
leermeester in hem heeft gehad.
Achttien jaar oud, verliet Leoncavallo het
conservatorium, in het bezit van het diploma
van .maestro", en hij begon dadelijk aan zijn
eerste opera: Chatteiton", op een eigen tekst,
bewerkt naar het bekende drama van Alfred
de Vtgny. Het groote belang eener degelijke
letterkundige vorming naast zijne mu ikale
ontwikkeling best ff-nd, ging hQ In 1877 te
Bologna de colleges volgen van den dichter
en literator Carducci. Hij maakte er zijn ope
ra af en bereidde de opvoering ervan voor.
Maar op 't laatste oogenblik girg zijn im
presario er vandoor, den ongelukkigen com
ponist in de meest benarde fi .anciëele om
standigheden achterlatend. Nu werd het den
gansenen dag piano- en zangles geven, en
's avonds spelen in een café-concert. Ge
lukkig vond hQ spoedig waardiger werk:
hl] ging met verschillende kunstbroeders
mee op reis als accompagnateur, door En
geland, Nederland, Frankrijk en Duilschland,
en eens zelfs naar Caïro.
Met dit reizen en trekken gingen jaren
voorbij; eerst in 1887 vestigde hQ zich weer in
Italië. HQ meldde zich aan bij de firma
Rtcordl met het scenario eener uitgebreide
trilogie, l Medici", waarin de geschiedenis
der Italiaansche Renaissance in haar geheel
was verwerkt. Rlcordl ging op het aanbod
In, en Leoncavallo had in twaalf maanden
de muziek kant en klaar. Drie lange jaren
wachtte hfj tevergeefs op een opvoering.
In arren moede keerde hQ Ricordi den rug
toe, knoopte relaties aan met den grooten
concurrent, Sonzogno, en voor dezen schreef
hQ op bestelling .1 Pagliacci", komische
opera" IQ twee bedrijven, waarvan de
preFRAGMENTEN
DOOR
BARTHOLOMEUS DIKKE
MAIL
Maar balf luisterde ze naar Annie, die
zooals eiken avond haar met eentonige
dreunstem voorlas uit de krant, de berichten
uit Indië, het burgerlijke stand nieuws, de
trouw- en rouwadvertenties en tot slot het
feuilleton, de rest kon haar niet schelen,
daarvoor was ze reeds te veel van de wereld
afgestorven. Doch vanavond, het moede hoofd,
waarin de glazig-blinde oogen star staarden,
wat opzQ voorover gebogen in luistering
naar de deur, leefde ze buiten Annie's stem
om slechts voor n geluid de schel.
Annie, tegenover haar aan de tafel, vroeg
oud meisje-vrouw, die nooit iemands liefde
bad opgewekt, vereenzaamd in een onbe
grepen offering van heel haar leven voor de
blinde moeder, wist wel, dat ze nauwelijks
naar haar luisterde, maar las toch door,
kalm, plichtmatig. Zelfs van moeder, die ze
met uiterste toewijding verzorgde, had ze
nooit voldoende wederiltfdeterugontvangen,
want voor moeder was ze. meer een meid
verpleegster dan een geliefd kind, moeders
garsche zielelirfde behoorde eenander,den
verafgoden zoon, en naast dien broer was
geen plaats meer voor haar.
Annie."
Ja, moeder."
Hoe laat Is het nou?"
Half acht, moeder."
Laat vanavond."
Zal wel zoo dadelijk komen, wil U nog
een kopje thee?"
Goed kind."
Haar bevende, dikbeaderde handen zochten
schuifelend over het tafelkleed naar het
theekopje, zelf gaf ze het altijd weer Annie
aan, ze wilde zelfs voor haar eigen dochter
zooveel mogelijk haar blindheid verbergen.
Niet zooveel suiker, kind, het eerste was
te zoet."
Ja, moeder."
In afwachting telde ze de schepjes suiker,
wQl ze het gezicht miste waren juist de
andere zintuigen meer verfijnd Plotseling
schrok ze op, in de gang klingelde de
huisschel.
mière den 21en Mei 1892 te Milaan plaats had.
Leoncavallo's naam wa* gemaakt l
Op 10 November 1893 ging nu eindelQk,
ook te Milaan, de Crepuscolo", het eerste
deel van de trilogie l Medici". Het stuk
viel, en de auteur was zoo ontmoedigd, dat
hij er voorgoed van afzag, de beide andere
deelen, Savanarola" en Cesare Borgia"
op 't tooneel te brengen.
Chatterton (Rome, 10 Maart 1896) was
ook een fiasco, maar met "IaBohème" (Ve
netië, 6 Mei 1897) ging het belangrijk
beter, althans aanvankelQk; later werd deze
muzikale bewerking van Henri Murger's
roman overschaduwd door die van Puccini,
waarvan TurQn reeds op l Februari 1896
de première had beleefd.
Zaza," naar den roman van Berton en
Slmon, voor 't eerst vertoond te Milaan, op
10 November 1900, bracht het zelfs tot op
voeringen in Nederland en Duitschland, en
te ParQs. Doch ook dit stuk vermocht niet
blQvend te boeien. De muziek is frisch,
maar het libretto beeft lang niet de werking
van het origineel, mist geest en geeft niet
de gewenschte emotie.
Op aandringen van keizer Wilhelm com
poneerde Leoncavallo den Roland," op een
tekst, getrokken uit den roman van Alexis
Willibald: Der Roland von Beilin", die de
Inneming van BerlQn door den keurvors'
Frederik H behandelt. Het werk ging 13
December 1904 te BtrlQn en 19Januari 1905
te Napels, bileefde nog enkele reprises, en
werd opgeborgen.
Voorts zag men nog een symphonie ont
staan, een ballet (?la Vita d'una
Marionetta"), twee opera's: Maia" en gli
Zlngari", en twee operetten: Malbrouck
s'en va-t-en guerre" en Reglnetta delle
Rose". De tweede der nieuwe opera's, gli
Zingari", werd geschreven voor Londen en
had daar ook succes, maar bQ een reprise
te Milaan liet het stuk het publiek absoluut
onverschillig. En van de operetten valt de
eerste geheel uit het genre, terwQl de
partitie der tweede schier op iedere pagina gemis
aan inspiratie veiraadt.
Men ziet het: Leoncavallo was en is en blijft
de componist van Paljas", evenals Mascagnl
de componist is van Cavalleria Rusticana"
en Blzet de componist van Carmen".
Maar Paljas" zal dan ook blijven leven,
en mét het werk de naam van den maker.
Met de kens van de stof heeft Leoncavallo
het veelgeciteerde woord van Goethe be
waarheid gezien: hQ nam een brok
menschenleven, en zie, het was interessant!
S. van Milligen brengt in zQn Ontwik
kelingsgang der Muziek" eene belangwek
kende mededeeling over van Leoncavallo zelf,
betreffende een conflict, dat hfj met Sardou
heeft gehad, toen hQ met den Pa-jas" in
ParQs kwam. Men maakte zich in die dagen
juist gereed om La fille de Tabarin" van
Sardou op te voeren, en de tooneelschrQver
of de data het vermoeden steunden, meldt
het verhaal niet beschuldigde den auteur
van Paljas" openlijk van plagiaat. En hQ
trok de aanklacht eerst weer in, toen Leon
cavallo een schrijven kon | oduceeren van
den Paljas, die met 20 jaar - vangenlsstraf
een moord boette, door hem te Napels be
gaan, onder omstandigheden, aan Leon
cavallo medegedeeld door een knecht van
diens vader, omstandigheden, in haar ele
mentaire dramatische kracht zótreffend,
dat de tekstdichter-componist er gemakkelijk
en met schitterend gevolg op kon voort
borduren.
Wat de muziek betreft, het zQn volstrekt
niet alleen de prachtig melodisch-stroomende
Proloog en het hartstochtelijk Smartlled",
die een kijk geven op de brillante
zangrQkheid van het werk. Deze twee zQn
populair geworden tot wee-maken s toe,
maar ernaast staan in de tintelende partitie
een pansche reeks van pakkende melodieën,
die i;i c:e techniek van haren bouw vaak
Annie!"
Ja, moeder, ik hoor het," zei Annie, al
bQ de kamerdeur.
TerwQl ze zat te wachten op Annie's
terugkomst verfrommelden haar handen ze
nuwachtig den zakdoek op haar schoot, ze
wist het, 't moest zoo zQn, 't was de dag,
't had in de krant gestaan, en toch wachtte
ze als telkenmale opnieuw in heftige span
ning. Scherp luisterde zQ naar alle geluiden,
Annie's neerdalen langs de trap, het ge
klepper van de brievenbus, Annie's naar
boven komen, haar stap in de gang, op
den drempel.
Is 't ... ?"
Mail," sprak Annie emotieloos.
Zfj nam met gretigen greep de enveloppe
van haar dochter aan, bevoelde met
liefkoozende vingers den postzegel, het lak op
de achterzijde. Dan glimlachte ze, die jongen
was altijd zoo secuur, alsof hij staatsge
heimen aan zijn moeder had te berichten,
altijd dat lak, dezelfde grootte, het bekende
stempel met zijn initiaal-letters, ze had het
lief, omdat hij daar verweg het er had in
geprent. Haar trillende rechterhand zocht
naar het kleine, grijze haarknoetje achter
op haar hoofd, ze peuterde een haarspeld
los, en voorzichtig, bang de enveloppe te
zullen beschadigen, scheurde ze haar met de
speld open. TerwQl een glimlach haar wat
strak gelaat verinnigde, nam zQ het velletje
mailpapier, altijd hetzelfde, twee blaadjes aan
elkaar, twee blank, twee beschreven. Veel
schreef hQ nooit, maar trouw en geregeld,
't was ook een heel ding voor een jongen,
die zoo'n hooge positie in de maatschappij
bekleedde, om elke week een paar miruten
van zQn kostbaren tijd af te nemen, en te
schrijven aan zQn oude moeder in Holland.
Even bracht zQ het papier aan de dorre
lippen, en kuste het. Annie, aan het andere
einde der tafel, keek toe, star, onbewogen.
Kind wil je lezen?" Met een h»astige
armbeweging reikte ze Annie over tof l heen
den britf aan, dan behagelijk in haar leun
stoel achterover zinkend, de handen ineen
geslagen op haar schoot, wachtte ze af.
Annie las:
Weltevreden, 12 Januari 19..."
O!" onderbrak zQ, van den twaalfden
Januari "
Ja, moeder."
Toen kon hQ jouw brief over mijn ziekte
al hfbben ontvangen."
J», dat staat er."
Schrijft hQ er al over?"
Ja, luister u dan .... liefste moeder."
Haar hoofd, alsof ze den jongen zelf de
woorden hoorde zeggen, knikte mee op de
cadans van Annie's stem.
; Wat ben ik geschrokken van dien brief
t van>Annie, wat ga Je nou beginnen?"
den kenner in verrukking brengen. Ik wil
in dit verband slechts wQzen op de
phenomenale werking van het motief van den marsen
de eerste acte, dat eerst een halven toon
en vervolgens een kleine terts omhoog
springt. Hoe eenvoudig het middel, hoe
machtig'-doordringend, hoe krachtig-levend
het effect!
Harmonisch is deze muziek al zér weinig
merkwaardig; van zelfstandigheid in de be
geleiding vrijwel geen spoor! Een nieuwen
overtuigend bewijs voor de macht eener
melodiek, als waarvan het hier den auteur
gegeven was, zich te bedienen.
Modulatortsch evenwel biedt de partituur
schitterende détails, en op 't punt van in
strumentatie scheen mij bQ iedere opvoering
de Paljas" het van Mascagni's trouw
voorafgaande Cavalleria" verre te winnen.
Voorwaar, de schepping van Paljas" heeft
Leoncavallo's leven ten volle waard gemaakt,
te worden geleefd, zQ het dan ook voor een
zeer groot deel in vruchteloos pogen, om
naast het ne overweldigende succes een
tweede te zetten als pendant.
H. J. DEN HERTOG
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIIIIIIIIIIIIIIII Illll
De Winkelier
Aon J. H. Speenhoff
Wie is het die met moei'e en zorgen
Zijn klein bedrijfje gaande houdt?
OD wien is 't spreekwoord meer toepasselijk
Al wat er blinkt is nog geen goud?"
Wie zijn het meest in 't nauw gedreven?
Wie zijn de slaven van het leve-n?
Wie werkt er nQver als een mier?
De Winkelier.
Wie zaten in de oorlog-jaren
H't allerm este in hrt nauw
Wie zwoegde het allerhardst voor efen
Voor zijn kinderen en zijn vrouw?
Wie zitten op de hoogste lasten?
Wie zQn de meest bedrukte kaste?
Wie werkt voor andermans pleizier?
De Wir keiier.
Voor wie is een werkdae van acht uren
Een onbereikbaar ideaal?
Wie luistert uren in de houding
Naar oue-dames-klets-vrrhaal?
Wie is er, sinds hij werd geboren
Geen minuut van *fl Hirg beschoren?
Wie heeft geen oogenblik vertier?
De Winkelier.
Wie is h't die zich wil beroepen
Op 't algemeen gevoel van recht?
Wie komt op tegen de ideeën
In Speenhoff's ver?je uitgezegd?
Wie beidde er met groot verlangen
De wekelijksche krekeUangen,
Doch bromt nu nijdig als een stier?...
Een Winkelier!
* * *
Het Verhoogde Posttarief
Bij een beschouwing over het verhoogde
posttarief stelt de heer de Booy tegenover
elkaar den staat, die als rijk cliënt voor
het verzenden zijner brieven niets betaalt
en den armen drommel, die welhaast voor
een brief anderhalf en voor een briefkaart
tweemaal zooveel zal moeten betalen, dan
tot nu toe het geval was.
Wil men den staat voor die dlenstbrieven
laten betalen en in het algem-en zou dit
wel juist wezen dan mag ik er misschien
op wijzen, dat het postbedrijf behalve den
Meelevend, schudde ze zacht lachend ont
kennend met haar hoofd.
Ziek zijn, foei! Gelukkig schrijft Annie
in den zelfden brief, dat je weer beterende
bent. Een volgende maal verwacht ik dus
weer een brief van jou."
.J», ja, jongen," prevelden haar lippen.
Van hier, zooals gewoonlijk, weinig nieuws,
't is erg warm de laatste dagen, maar dat
is het hier feitelijk altijd. Verleden Donder
dagavond naar een mooi concert in
Concordia geweest. Ik maak het goed, hoor. Nu
liefste moeder, beterschap! Groeten aan
Annie en een kus voor jou van je je liefheb
benden zoon Wim."
De eentonige stem zweeg, even zal de
oude nog na te soezen, bepelnzend het
voorgelezene, toen sprak ze, half vragend: Nou
heeft hQ toch mijn brieven al weer?"
Zeker, moeder."
Dan weet hij nu, dat ik weer beter ben,
maar ik zal het hem toch weer eens schrijven/'
Dat zou ik maar doen, er raken tegen
woordig wel brieven weg "
Hij is altijd zoo bezorgd over me, hékind."
Dat is hq."
Ach, dat hij nu toch nog niets over een
nieuwe promotie schrijft."
Dat kan immers nog niet, hij is al hoog
voor zijn jaren."
Maar hij is nu al zeven jaar weg."
.Nou ja, maar hoe lang doen anderen er
wel over om te bereiken, wat hij reeds
heeft bereikt.
Ja," beaamde de moeder trofs, ja kind,
ik ben ondankbaar, maar zie je, feitelijk
dacht ik zoo, als hQ nu van dit jaar geen
promotie behoeft te maken, dan zou hij toch
wel eens kunnen oveikomen, met verlof,
weet je."
Anriff wist het, 't was de zelfde wensch,
die telkens werd uitgesproken na lederen
ontvangen mailbrief.
Ja maar moeder, het kan altijd onver
wachts gebeuren, een promotie bij ktuze
bijvoorbeeld."
Dat is het juist, kind, en daarom zal
ik " de matte stem aarzelde even, hem
er maar niet over schreven, over dat verlof
naar Holland, wat du'k je?"
Moeder, u wet t *el, daarin raad ik u niet."
N en, neen ki'd, daar heb je g lijk in,
maar, zie je, Ik mort sterk zijn, *an als
ik hem schrijf over dat verlof naar Holland,
dan komt hij. dan komt hij sullig, de li?ve
jongen. En stel eens voor, dat hij hier was en
juist daardoor een promotiekans verspilde,
zoo iets mag ik niet vergen, dat mag ik
niet eischen van mijn kind."
Neen, dal moogt u niet, moeder."
Niet w.4ar, A nlellef." klemde zij zich
om s eun te vinden vast aan de overtuiging
van haar dochter, hij zal Immers zelf het
l ? ? TANTALUS-KWELLING
Teekenlng voor de Amaterdammet" van George van RaemdoncK
Jammer dat ik niet kan meedoen'*
staat nog meer zulke klanten" heeft, die
nagenoeg niets in ieder geval veel te min,
betalen voor de hun bewezen diensten.
Zoo werden in 1907 vervoerd (en thuis
bezorgd) ruim 212 millioen dag- en week
bladen waarvoor gemiddeld werd betaald
0.67 cent per stuk.
Men bedenke daarbij dat die bladen voor
067 cent ook op op de meest afgelegen
boerderij moeten worden besteld, dat de
bezorging in de steden,welke minder kostbaar
s, om verschillende redenen niet door de
post geschiedt en men zal wel willen aan
nemen, dat die 212 mill oen bladen niets
anders dan een grooten debetpast opleveren.
Ik wil hiermede shchts te kennen geven,
dat het niet juist is, wanneer men het ver
lies dat de posterijen opleveren tracht
of hoofdzakelijk tracht te verklaren uit
de gratis behandeling der dienstbrieven.
Het staat trouwens vast, dat alleen de
brieven en briefkaarten voor het bedrijf
winst opleveren op alle overige dier sten
en werkzaamheden wordt verlies geleden.
Wilde men dus zuiver commercieel te werk
gaan, dan zal er, behalve de opheffing van
den portvrijdom, nog meer moeten worden
herzien en zullen zeer belangrijke
tariefsverhoogingen moeten volgen.
Of dat nu evenwel weer zuiver
commerc'ëele gevolgen zou hebben, is m.i. zeer te
betwijfelen. S.,
Directeur Postkantoor
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuim
Inhoud van de Augustus-Tijdschriften
De Gids: J. de Meester, Walmende Lam
pen. - S. Pinkhoff, Verzen. Frank Geticke,
ijiimmiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiHiiiiiitiiimiiiii minimi m
beste weten, wanneer het voor hem de
geschikste tijd is om over te komen."
Natuurlijk weet hQ dat zelf het beste,
moeder."
Even was het stil tusschen de twee vrouwen,
de moeder, het gelaat in heftige aandoening
vertrokken, in zichzelf, voortzettend in haar
geest het gesprek met geluidlooze woorden,
waarmede ze zich bestreed en zelf verde
digde, de dochter keek met een blik vol
weemoedige verinniging droef naar het oude,
afgetobde gelaat tegenover zich.
Annie."
Ja, moeder."
Geef me den inkt en het papier eens, kind."
De oude vrouw beantwoordde eiken
Indischen brief altijd dadelijk na ontvangst, Annie
moest dat antwoord dan onmiddellijk gaan
posten.
Zwijgend zette de dochter schrijfgereed
schap gereed, legde een velletje 'mailpapier
op een vloeipapieren schrijfmap.
Voor de blinde was het schrijven van de
korte mailbriefjes de inspannendste arbeid,
dien ze op haar ouden dag nog verrichtte.
Tastend over het papier moest ze de woorden
op het gevoel neerzetten, eerst gaande vol
gens e n vrij rechte lijn, maar weldra op
en neer, schots en scheef door elkaar de
zinnen tieeikladdend en vlekkend met haar
tigen handen; toch weigerde ze hardnekkig
de brieven aan haar jongen met potlood
te schrijven.
Amsterdam 20 Februari 19 , schreef
ze. en dan met krom-kronkelige beef-letters:
L'eve Wlm!
Dank j- jongen voor j« lieven brief van
12 Jinuari j.l., ik ben weer beter lieveling,
ik schreef je al vele keeren, dat het slechts
een verkoudheidje was. De gure winter hèl
Niet ongerust zijn hoor jongen, moeder
houdt zien goed. Dag jongen, vele groeten
van Annie en een stijven zoen van je je
zoo innig liefhebbende Moeder.
Het duurde ongeveer een uur eer zij met
het briefje klaar was, zwijgend zat Annie
s'll tegenover haar, en toen ze met een
zucht van verlichting de pen neerlegde,
reikte de dochter haar een enveloppe en
een pastzegel.
Zij nam ze aan, zelf plakte zij altijd den
post zeg'l op de enveloppe.
Zit de zeg'l goed, Annie?"
Ja, moeder."
In den hoek. en recht?"
Ja, moeder."
Ze glimlachte voldaan.
Wil jij even het adres schrijven, Annie ?"
Het adrrs durfde ze niet te schrijven, dat
moest Annie steeds voor haar do^n. Snel
verrichtte de dochter haar bescheiden taak.
Daa nam de oude de enveloppe weer van
haar aan, langzaam vouwde ze het briefje
Tropheeën. W. E. Cramer, Verzen.
Em. de Bom, E-n Romance. J. C. van
Eerde, Koloniaal Beleid.?Dr. J J. Salverda
de Grave, Dante en de Islam. H J Wester
ling, De Oudste Amsterdamsche Opera.
Dr. H. T. Colenbrander, Het Boek van
Bethmann Hollweg. Aanteekeningen en Op
merkingen. Buftenl. Overzicht.
Bibliograohle.
Vragen van den Dag: W. N. F. Sibmacher
Zijnen, Bayreuth. Dr. H. J. Lulofs, Ethiek
en praktijk uit de school van Hippocrates.
C. van der Pol, Batavja. H. J. van der
Munnik, Het slechthoorende kind. J.
Brandt. Over de onsterfeiQkheid van
eencelllge organismen. Wordt de leer, dat
macht ook recht is, alleen in Duitschland
gehuldigd? Bibliographie.
Het onbereikbare (slot), door Elisabeth
Zernike. Uit het oude NQdal, door dr.
E Slijper. Achab en Izebel, door dr. P.
A. Dietz.?Verzen, door Edward B. Koster.
Aanteekeningen op de wereldgebeurlenissen
(XiV, De feesten der overwinning), door mr.
J. C van Oven. Reizen In Japan, door
H. S. M. van Wickevoort Crommelin.
Leestafel.
iiiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiilin
saam, drukte een langen, innigen kus op de
plek, waar naar ze dacht Moeder" stond
geschreven, stak het papier in de enveloppe,
likte langs de lijmstrook, plakte haar zorg
vuldig dicht.
Hier kind."
Annie had haar mantel reeds aangetrok
ken, een hoed opgezet.
Nou hoor. goede reis," sprak de moeder
tot den brief. Annie, zal je nog eens na
voelen aan de bus ?"
Ja, moeder."
In stille luistering leunde zij weer achter
over in haar armstoe!, de doffe oogen thans
omkringd door giimlachrlmpeltjrs, starend,
starend verweg, hem voor h»ar geest ziende,
zooals ze hem met haar toen nog goede
oogen had gezien in zijn wit pak, dat hQ
vór zijn vertrek naar Indië thuis eens had
aangetrokken. Zeven jaar geleden ! Wanneer
zou hQ terugkomen, wan'eer?
De slag van de huisdeur beneden schrok
haar op.
Nu liep Annie naar de post, en straks
ging de brief nog verder, veel verder, over
zee, verweg.
En daar in dat verre land, waar haar
jongen woonde, lag ze een postbesteller
ioopen, bruin was die, wat vreemd, ja bruin,
en die zei, niet in hrt Hollandsen, maar in
het Maleisch natuurlijk, doch dat verstond
haar jongen wel, die zei: hier mijnheer,
weer een britf van je ouwe moeder . . .
Buiten stapte Annie haastig voort, langs
de brievenbus op den hoek, een zijstraat in,
naar de gracht.
God, die angst, die ze versmoorde achter
uiterlijke kilheid, de angst eiken keer opnieuw,
dat de comedie niet tot het einde toe zou
worden uitgespeeld, de angst om het stuk
l*k in het kastje boven op haar kamertje,
waarmee ze telker maal den brief met het
stempel, dat ze had laten nasnijden, ver
zegelde, de angst, als de oude dm door haar
geschreven brief mrt bevende vingers betastte.
Met wilde rukken scheurde ze moeders
brltf in vele kleine stukken, liet de snippers
neeifladderen over de brugleuning in het
donkere gracht water.
Schuw keek ze rond zich, de brug was
eenzaam, lantaarns pinkten in den mi-iigen
avond, geen geluid klonk, roerlooze stilte
heerschte rondom.
Nooit had ze het moeder durven zeggen,
nooit zou ze het haar durven zeggen, nooit,
want moeder zou het niet overleven, als ze
de waarheid ooit vernam
Al ruim twee jaar lag hij daar verweg
in Indië begraven